Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Meškanie lietadla, zrušený let, stratená batožina... Čo všetko kryje cestovné poistenie?

Roland Régely Banky a poisťovne Poslať

Pozitívny PCR test, náhla škoda na majetku či nezavinená strata pracovného miesta. Cestovné poistenie ponúkané od komerčných poisťovní na Slovensku kryje mnohé nepredvídateľné situácie, kvôli ktorým nemožno odcestovať na dovolenku. V prípade meškania a rušenia letov zavinených štrajkom letiskového personálu je to však inak. Financial Report zisťoval, aké sú nároky poistených cestujúcich v rôznych situáciách.

poistenie dovolenky

Foto: Shutterstock

Poisťovne nekryjú zrušené lety

Oslovili sme najväčšie slovenské poisťovne a zisťovali sme, kedy a za akých podmienok kryjú prípady zrušených či meškajúcich letov kvôli štrajku leteckého personálu. Tie totiž aktuálne kazia letnú dovolenkovú sezónu cestujúcim nielen vo svete, ale aj na Slovensku.

Zo všetkých oslovených subjektov sme dostali rovnakú odpoveď. Situácie v súvislosti s meškaním dopravného prostriedku kvôli štrajku letiskového personálu poistenie storna nekryje. „V takýchto prípadoch našim klientom odporúčame obrátiť sa priamo na leteckú spoločnosť a požiadať o odškodnenie, prípadne refundáciu dodatočných nákladov,“ vysvetľuje špecialistka externej a internej komunikácie poisťovne Generali Katarína Ondra.

„Letecká spoločnosť je povinná cestujúceho v prípade zrušenia či meškania letu odškodniť – buď mu vrátiť cenu letenky, alebo zabezpečiť náhradný let,“ vysvetľuje špecialistka externej komunikácie Allianz – Slovenská poisťovňa Helena Kanderková. Ako ďalej uvádza, podobne je to aj pri cestovaní vlakom, keď za zrušenú cestu a následné odškodnenie zodpovedá jeho prevádzkovateľ.

Cestovné poistenie s poistením zmeškania dopravných prostriedkov môže pomôcť v situáciách, ak klient napríklad zmešká lietadlo kvôli úrazu, dopravnej nehode, ktorej je účastníkom, prípadne pre technickú poruchu dopravného prostriedku cestou na letisko. „Klientovi v takom prípade uhradíme nevyhnutné náklady na cestu na inú stanicu alebo letisko, ako aj prípadné dodatočné náklady na nevyhnutné prenocovanie a stravu,“ opisuje K. Ondra.

Klientovi zároveň môže vzniknúť nárok na odškodné za dni, o ktoré sa jeho pôvodný pobyt v zahraničí neplánovane predĺži z dôvodu mimoriadnej udalosti. Poisťovňa Union pre tieto situácie uviedla nové doplnkové poistenie Pandemic Extra. „Klientom hradí tiež zvýšené cestovné náklady, ak poistený nebude môcť vycestovať kvôli mimoriadnej udalosti,“ vysvetľuje hovorkyňa poisťovne Beáta Dupaľová Ksenzsighová.

Ktoré prípady kryje poistenie storna vo väčšine poisťovní?

  • nečakané náhle ťažké ochorenie, 
  • pozitívny PCR test, 
  • tehotenstvo, 
  • nečakaný úraz, 
  • ťažké ochorenia alebo smrť rodinného príslušníka,
  • nezavinená strata pracovného miesta,
  • nečakané súdne predvolanie,
  • náhla škoda na majetku, ktorú tesne pred odjazdom spôsobila napríklad povodeň či požiar,
  • prerušenie cesty kvôli prírodnej katastrofe v destinácii alebo teroristickým útokom.

Čo robiť, keď kufor neodletí

Letecké štrajky po celej Európe priniesli okrem omeškaných či zrušených letov tiež problémy s batožinou. Mnohé sa zatúlali na odletovom letisku, či odleteli do inej destinácie ako ich majitelia. 

Takéto situácie sú v porovnaní so zrušenými letmi kryté a poistenie batožiny klienta spoľahlivo ochráni pred dodatočnými nákladmi. Je často súčasťou cestovného poistenia, prípadne si ho možno objednať ako doplnok v podobe pripoistenia. Poistenie batožiny kryje poškodenie, zničenie, odcudzenie ale aj stratu batožiny leteckou spoločnosťou, respektíve jej neskoré dodanie. 

„Klient má nárok na preplatenie stratenej batožiny až do hodnoty 1 000 eur,“ vysvetľuje benefity poistenia batožiny K. Ondra. 

Stratu batožiny nahláste čím skôr

V prípade problémov je potrebné, aby klient bezodkladne po prílete oznámil leteckej spoločnosti nedodanie batožiny a vyžiadal si od nej potvrdenie – reklamačný zápis o oneskorenom dodaní batožiny (protokol „PIR“). „Originál tohto dokladu a tiež doklady o nákupe náhradného oblečenia a toaletných potrieb potom poistený predloží poisťovni pre uplatnenie škody,“ dopĺňa B. Dupaľová Ksenzsighová.

Ak batožina mešká dlhšie ako jeden deň, poisťovne preplácajú náklady na nákup takýchto nevyhnutných hygienických potrieb či oblečenia. „V prípade meškania batožiny o 24 hodín má klient nárok na náhradu vo výške 70 eur a pri omeškaní o 48 hodín do výšky 140 eur,“ uvádza hovorkyňa H. Kanderková.

Pri poistení batožiny si tiež podľa odborníkov treba dať pozor na to, že poisťovne uplatňujú stropy na cenu jednotlivých predmetov, takže pri krádeži notebooku za dvetisíc eur môže krytie znamenať vyplatenie 250 eur. Pred uzatvorením poistenia si preto treba dôkladne prečítať podmienky.

Poistenie batožiny kryje aj vystavenie zmiznutých dokladov

Ak napríklad klient okrem batožiny príde aj o svoje doklady, z poistenia batožiny má nárok na preplatenie nákladov na zaobstaranie si náhradných cestovných dokladov, ale aj na dopravu do miesta najbližšieho zastupiteľstva Slovenskej republiky, ktoré mu vystaví náhradný cestovný doklad.

Vyšší záujem o cestovné poistenie

Dovolenkári tento rok nakupujú cestovné poistenie vo veľkom. Podľa štatistík Slováci v roku 2022 nielen dobehli, ale dokonca prekonali v počte uzatvorených cestovných poistení posledný predpandemický rok. Ústup koronavírusu nám totiž otvoril prístup k obľúbeným dovolenkovým destináciám po celom svete. 

Počet zmlúv cestovného poistenia, uzatvorených v období od januára do júna, medziročne vystrelil o 600 %,“ hovorí partner sprostredkovateľskej spoločnosti Umbrella Group M. Ďuriš. Podľa jeho slov je to vzhľadom na minuloročné obmedzenia úplne prirodzené. „No stúpol aj v porovnaní s obdobím pred pandémiou  – prvý polrok 2022 je oproti rovnakému obdobiu roka 2019 silnejší o 50 %,“ dopĺňa. 

Cestovné poistenie a požiare

Aktuálne sužujú dovolenkárov rozsiahle požiare v blízkosti obľúbených letovísk v Chorvátsku a na juhozápade Francúzska, ktoré patrí k top dovolenkovej destinácii Slovákov. Poisťovne pre tieto prípady odporúčajú zahrnúť do cestovného poistenia aj liečebné náklady pri úraze či chorobe. Tie kryjú prípadné zachraňovacie a vyslobodzovacie náklady na horách či vo vode, alebo stratu či poškodenie batožiny.

V rámci týchto nákladov má poistený zabezpečený odvoz do najbližšieho zdravotníckeho zariadenia, prípadne repatriáciu na Slovensko, ak je to potrebné. Poisťovne však dôrazne upozorňujú klientov, že v prípade živelnej pohromy v mieste ich pobytu musia dodržiavať pokyny miestnych úradov, polície a záchranných zložiek.

Kvôli živelnej pohrome v destinácii možno tiež zrušiť svoju dovolenku, treba však mať poistenie storno poplatkov. Zároveň musí existovať oficiálne vyhlásenie rezortu zahraničia k necestovaniu do danej oblasti, prípadne k jej opusteniu. Ak aj ministerstvo zatiaľ oficiálne cestovné odporúčanie na danú oblasť nevydalo a klient sa cíti ohrozený, asistenčná služba poisťovne môže v závislosti od vážnosti situácie rozhodnúť o jeho prevoze do vlasti aj skôr.

logo
Prečítajte si tiež:
1.12.2023 Redakcia FinReport

Aplikácia ePeňaženka umožní overovať pravosť bločkov aj reklamovať tovar

Finančná správa SR pripravila novú aplikáciu na overovanie pravosti pokladničných dokladov. Takzvaná ePeňaženka je určená na použitie ...

1.12.2023 Redakcia FinReport

Ceny pohonných látok na Slovensku klesajú už štvrtý týždeň za sebou

Pohonné látky predávané na Slovensku upravujú svoje cenovky smerom nadol. Znižovanie už nie je dramatické ako pred dvomi týždňami, no v ...

1.12.2023 Redakcia FinReport

Na nových eurobankovkách sa môžu objaviť kultúrne motívy alebo európske rieky či vtáky

Architektúru, ktorá je už viac ako dve desaťročia hlavným motívom na eurobankovkách, o niekoľko rokov nahradia nové témy. Rada guvernérov ...

1.12.2023 Roland Régely

Poistenie kybernetických rizík chráni pred krádežou peňazí, ale aj identity

Kybernetické riziká dnes ohrozujú nielen firmy, ale aj jednotlivcov. Kyberpoistenie pomáha ochrániť klienta pred zneužitím osobných údajov, ...

1.12.2023 Redakcia FinReport

Precedens: Google bude platiť kanadským médiám ročne 100 miliónov dolárov

V Kanade došlo k vzniku mimoriadne zaujímavého precedensu o platení za spravodajský obsah umiestňovaný v prehliadači Google. Zákon o online ...

1.12.2023 Robert Juriš

Žalobám čelí nielen kryptoburza Binance, ale už aj jej marketingová tvár Cristiano Ronaldo

Kauza kryptomenovej burzy Binance, ktorá čelí obžalobe z prania špinavých peňazí a nepovoleného predaja cenných papierov, naberá nový ...

30.11.2023 Zuzana Fryč

Životnému poisteniu sa tento rok výrazne darí, záujem klesá o hypotéky

Podľa finančných sprostredkovateľov sa tento rok mimoriadne darí životnému poisteniu, ktoré oproti vlaňajšku zaznamenáva výrazný ...

28.11.2023 Redakcia FinReport

Dopravné nehody: Rizikové sú najmä pondelky, letné mesiace a sivé vozidlá

Škodovosť vozidiel narastá. V roku 2023 sa podarilo prekonať aj najvyššie čísla spred vypuknutia pandémie koronavírusu. Najnehodovejším ...

28.11.2023 Robert Juriš

Neživotné poistenie rýchlo rastie, pomohla mu vysoká inflácia

Životné poistenie po pandémii koronavírusu už druhý rok za sebou rastie. Nárast je síce len mierny, no trend je pozitívny. Vzostup je ...

28.11.2023 Redakcia FinReport

Online podvody: Každý druhý človek sa už stretol s podvodníkom

Počet online podvodov významne rastie. Len za posledné necelé tri roky sa zvýšil o 530 %. Metódy podvodníkov sú sofistikované. Sú veľmi ...

27.11.2023 Andrej Vida

Čo všetko musíte spĺňať, aby ste mali nárok na získanie hypotekárneho úveru

Na slovenskom realitnom trhu nastal v poslednom období útlm. Predaj nehnuteľností klesol skokovo vtedy, keď naše banky začali zdvíhať ...

22.11.2023 Robert Juriš

Digitalizácia v bankovníctve by mohla uľahčiť život úplne každému

Digitalizácia bankovníctva sa začala ešte pred vypuknutím pandémie koronavírusu. No práve počas nej akcelerovala najrýchlejšie. Mnohé ...

22.11.2023 Redakcia FinReport

Digitálna úverová novinka určená pre podnikateľov

Tatra banka pre svojich klientov – podnikateľov pripravila ďalšiu digitálnu novinku. V mobilnej aplikácii môžu po zadaní niektorých ...

22.11.2023 Redakcia FinReport

Uniqa: Celková výška škôd po zemetrasení je takmer 3,5 milióna eur

Mesiac po zemetrasení na východe Slovenska eviduje poisťovňa Uniqa už 1 181 nahlásených poistných udalostí v odhadovanej výške 3,4 ...

21.11.2023 Zuzana Fryč

Kooperativa predbehla Allianz, stala sa lídrom na slovenskom poistnom trhu

Novou jednotkou na slovenskom poistnom trhu sa v prvom polroku tohto roku stala poisťovňa Kooperativa. Dosiahla najvyššie predpísané poistné, ...

20.11.2023 Redakcia FinReport

V UniCredit Bank sa schyľuje k štrajku. Zamestnancom vadia nízke platy

Zamestnanci UniCredit Bank sa so svojím vedením nevedia dohodnúť na budúcoročných platoch. Začali preto zbierať podpisy na vyhlásenie ...

16.11.2023 Zuzana Fryč

Ceny PZP sa zvyšujú o 6 až 8,5 %. Ktorí vodiči zaplatia najviac a ktorí najmenej?

Poisťovne pri predlžovaní zmlúv avizujú zdražovanie povinného zmluvného poistenia (PZP) medziročne v priemere okolo 6 až 8,5 %, hoci ...

16.11.2023 Redakcia FinReport

Rakúska banka Gutmann prináša na Slovensko svoje privátne bankovníctvo

Rakúska privátna banka s viac ako 100-ročnou tradíciou mieri aj na Slovensko. Chce osloviť najmä slovenskú privátnu klientelu so záujmom o ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay