Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Meškanie lietadla, zrušený let, stratená batožina... Čo všetko kryje cestovné poistenie?

Roland Régely Banky a poisťovne Poslať

Pozitívny PCR test, náhla škoda na majetku či nezavinená strata pracovného miesta. Cestovné poistenie ponúkané od komerčných poisťovní na Slovensku kryje mnohé nepredvídateľné situácie, kvôli ktorým nemožno odcestovať na dovolenku. V prípade meškania a rušenia letov zavinených štrajkom letiskového personálu je to však inak. Financial Report zisťoval, aké sú nároky poistených cestujúcich v rôznych situáciách.

poistenie dovolenky

Foto: Shutterstock

Poisťovne nekryjú zrušené lety

Oslovili sme najväčšie slovenské poisťovne a zisťovali sme, kedy a za akých podmienok kryjú prípady zrušených či meškajúcich letov kvôli štrajku leteckého personálu. Tie totiž aktuálne kazia letnú dovolenkovú sezónu cestujúcim nielen vo svete, ale aj na Slovensku.

Zo všetkých oslovených subjektov sme dostali rovnakú odpoveď. Situácie v súvislosti s meškaním dopravného prostriedku kvôli štrajku letiskového personálu poistenie storna nekryje. „V takýchto prípadoch našim klientom odporúčame obrátiť sa priamo na leteckú spoločnosť a požiadať o odškodnenie, prípadne refundáciu dodatočných nákladov,“ vysvetľuje špecialistka externej a internej komunikácie poisťovne Generali Katarína Ondra.

„Letecká spoločnosť je povinná cestujúceho v prípade zrušenia či meškania letu odškodniť – buď mu vrátiť cenu letenky, alebo zabezpečiť náhradný let,“ vysvetľuje špecialistka externej komunikácie Allianz – Slovenská poisťovňa Helena Kanderková. Ako ďalej uvádza, podobne je to aj pri cestovaní vlakom, keď za zrušenú cestu a následné odškodnenie zodpovedá jeho prevádzkovateľ.

Cestovné poistenie s poistením zmeškania dopravných prostriedkov môže pomôcť v situáciách, ak klient napríklad zmešká lietadlo kvôli úrazu, dopravnej nehode, ktorej je účastníkom, prípadne pre technickú poruchu dopravného prostriedku cestou na letisko. „Klientovi v takom prípade uhradíme nevyhnutné náklady na cestu na inú stanicu alebo letisko, ako aj prípadné dodatočné náklady na nevyhnutné prenocovanie a stravu,“ opisuje K. Ondra.

Klientovi zároveň môže vzniknúť nárok na odškodné za dni, o ktoré sa jeho pôvodný pobyt v zahraničí neplánovane predĺži z dôvodu mimoriadnej udalosti. Poisťovňa Union pre tieto situácie uviedla nové doplnkové poistenie Pandemic Extra. „Klientom hradí tiež zvýšené cestovné náklady, ak poistený nebude môcť vycestovať kvôli mimoriadnej udalosti,“ vysvetľuje hovorkyňa poisťovne Beáta Dupaľová Ksenzsighová.

Ktoré prípady kryje poistenie storna vo väčšine poisťovní?

  • nečakané náhle ťažké ochorenie, 
  • pozitívny PCR test, 
  • tehotenstvo, 
  • nečakaný úraz, 
  • ťažké ochorenia alebo smrť rodinného príslušníka,
  • nezavinená strata pracovného miesta,
  • nečakané súdne predvolanie,
  • náhla škoda na majetku, ktorú tesne pred odjazdom spôsobila napríklad povodeň či požiar,
  • prerušenie cesty kvôli prírodnej katastrofe v destinácii alebo teroristickým útokom.

Čo robiť, keď kufor neodletí

Letecké štrajky po celej Európe priniesli okrem omeškaných či zrušených letov tiež problémy s batožinou. Mnohé sa zatúlali na odletovom letisku, či odleteli do inej destinácie ako ich majitelia. 

Takéto situácie sú v porovnaní so zrušenými letmi kryté a poistenie batožiny klienta spoľahlivo ochráni pred dodatočnými nákladmi. Je často súčasťou cestovného poistenia, prípadne si ho možno objednať ako doplnok v podobe pripoistenia. Poistenie batožiny kryje poškodenie, zničenie, odcudzenie ale aj stratu batožiny leteckou spoločnosťou, respektíve jej neskoré dodanie. 

„Klient má nárok na preplatenie stratenej batožiny až do hodnoty 1 000 eur,“ vysvetľuje benefity poistenia batožiny K. Ondra. 

Stratu batožiny nahláste čím skôr

V prípade problémov je potrebné, aby klient bezodkladne po prílete oznámil leteckej spoločnosti nedodanie batožiny a vyžiadal si od nej potvrdenie – reklamačný zápis o oneskorenom dodaní batožiny (protokol „PIR“). „Originál tohto dokladu a tiež doklady o nákupe náhradného oblečenia a toaletných potrieb potom poistený predloží poisťovni pre uplatnenie škody,“ dopĺňa B. Dupaľová Ksenzsighová.

Ak batožina mešká dlhšie ako jeden deň, poisťovne preplácajú náklady na nákup takýchto nevyhnutných hygienických potrieb či oblečenia. „V prípade meškania batožiny o 24 hodín má klient nárok na náhradu vo výške 70 eur a pri omeškaní o 48 hodín do výšky 140 eur,“ uvádza hovorkyňa H. Kanderková.

Pri poistení batožiny si tiež podľa odborníkov treba dať pozor na to, že poisťovne uplatňujú stropy na cenu jednotlivých predmetov, takže pri krádeži notebooku za dvetisíc eur môže krytie znamenať vyplatenie 250 eur. Pred uzatvorením poistenia si preto treba dôkladne prečítať podmienky.

Poistenie batožiny kryje aj vystavenie zmiznutých dokladov

Ak napríklad klient okrem batožiny príde aj o svoje doklady, z poistenia batožiny má nárok na preplatenie nákladov na zaobstaranie si náhradných cestovných dokladov, ale aj na dopravu do miesta najbližšieho zastupiteľstva Slovenskej republiky, ktoré mu vystaví náhradný cestovný doklad.

Vyšší záujem o cestovné poistenie

Dovolenkári tento rok nakupujú cestovné poistenie vo veľkom. Podľa štatistík Slováci v roku 2022 nielen dobehli, ale dokonca prekonali v počte uzatvorených cestovných poistení posledný predpandemický rok. Ústup koronavírusu nám totiž otvoril prístup k obľúbeným dovolenkovým destináciám po celom svete. 

Počet zmlúv cestovného poistenia, uzatvorených v období od januára do júna, medziročne vystrelil o 600 %,“ hovorí partner sprostredkovateľskej spoločnosti Umbrella Group M. Ďuriš. Podľa jeho slov je to vzhľadom na minuloročné obmedzenia úplne prirodzené. „No stúpol aj v porovnaní s obdobím pred pandémiou  – prvý polrok 2022 je oproti rovnakému obdobiu roka 2019 silnejší o 50 %,“ dopĺňa. 

Cestovné poistenie a požiare

Aktuálne sužujú dovolenkárov rozsiahle požiare v blízkosti obľúbených letovísk v Chorvátsku a na juhozápade Francúzska, ktoré patrí k top dovolenkovej destinácii Slovákov. Poisťovne pre tieto prípady odporúčajú zahrnúť do cestovného poistenia aj liečebné náklady pri úraze či chorobe. Tie kryjú prípadné zachraňovacie a vyslobodzovacie náklady na horách či vo vode, alebo stratu či poškodenie batožiny.

V rámci týchto nákladov má poistený zabezpečený odvoz do najbližšieho zdravotníckeho zariadenia, prípadne repatriáciu na Slovensko, ak je to potrebné. Poisťovne však dôrazne upozorňujú klientov, že v prípade živelnej pohromy v mieste ich pobytu musia dodržiavať pokyny miestnych úradov, polície a záchranných zložiek.

Kvôli živelnej pohrome v destinácii možno tiež zrušiť svoju dovolenku, treba však mať poistenie storno poplatkov. Zároveň musí existovať oficiálne vyhlásenie rezortu zahraničia k necestovaniu do danej oblasti, prípadne k jej opusteniu. Ak aj ministerstvo zatiaľ oficiálne cestovné odporúčanie na danú oblasť nevydalo a klient sa cíti ohrozený, asistenčná služba poisťovne môže v závislosti od vážnosti situácie rozhodnúť o jeho prevoze do vlasti aj skôr.

logo
Prečítajte si tiež:
19.4.2024 Redakcia FinReport

Odchod do predčasného dôchodku bude po novom menej výhodný

Čerstvo schválená novela zákona o sociálnom poistení priniesla nie jednu, ale hneď dve novinky, ktoré zaujímajú slovenských dôchodcov. ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

ECB sa chystá testovať účtovanie peňazí cez blockchain

Hoci sa Európska centrálna banka v posledných dvoch rokoch spomína najmä v súvislosti so zvyšovaním základných úrokových sadzieb, ktoré ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o sociálnom poistení prinesie penzistom vyššie 13. dôchodky

Poslanci Národnej rady SR schválili novelu zákona o sociálnom poistení, v rámci ktorej odhlasovali vznik novej dôchodkovej dávky. Je ňou 13. ...

18.4.2024 Martin Jamnický

Predmanželská zmluva sa na Slovensku uzavrieť nedá, no upraviť bezpodielové spoluvlastníctvo je možné

Snúbenci na Slovensku nemôžu uzavrieť pred svadbou predmanželskú zmluvu a dohodnúť sa tak vopred na vyrovnaní majetku v prípade rozvodu. ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Registrácia daňových subjektov z úradnej moci je opäť o niečo jednoduchšia

Registrácia daňových subjektov Finančnou správou SR z úradnej moci je od polovice apríla tohto roku o niečo jednoduchšia. Daniari totiž ...

18.4.2024 Miloslava Némová

Umelá inteligencia vládne aj trhu so smartfónmi. Apple je pod tlakom, Samsung na vzostupe

Spoločnosť Apple, donedávna líder v predaji mobilných telefónov, po prudkom poklese predaja stratila svoju čelnú pozíciu na svetovom trhu v ...

17.4.2024 Robert Juriš

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa už o niekoľko dní skončia. Čo bude s ich ďalšími službami?

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Desiatka bánk na Slovensku začína používať jednotný ESG dotazník pre zákazníkov

Desiatka bánk pôsobiacich na slovenskom finančnom trhu začína používať nový jednotný ESG (Environmental – Social – Governance) ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Európske banky vyzvali EÚ, aby ich označila za strategický sektor

Európske banky vyzvali Európsku úniu, aby ich označila za kriticky dôležitý, respektíve strategický sektor. V zdôvodnení tejto požiadavky ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa v apríli 2024 skončia

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

15.4.2024 Roland Régely

Slovenské hypotéky patria medzi najdrahšie v eurozóne, klesá aj náš rating

V roku 2022 boli hypotéky na Slovensku jedny z najlacnejších v eurozóne, dnes sú na opačnom konci rebríčka. Kým v iných krajinách Európy ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Väčšina služieb Slovenskej sporiteľne bude nedostupná

Najväčšia banka na Slovensku avizuje odstávku niektorých služieb, ktorú zdôvodňuje aktualizáciou a údržbou bankových systémov. ...

10.4.2024 Zuzana Fryč

Ako zvládnuť zvýšenie splátok hypotekárneho úveru aj bez pomoci štátu

Od 1. januára tohto roka dostali dlžníci s hypotékami možnosť využiť štátny príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie, ktorý im ...

9.4.2024 Redakcia FinReport

Klienti Fio banky za niektoré tovary či služby zaplatili dvakrát

Fio banka sa obrátila na svojich klientov prostredníctvom sociálnej siete Facebook, kde sa im ospravedlnila za nepríjemnosti, s ktorými sa ...

8.4.2024 Zuzana Fryč

Obávate sa o osud svojho smartfónu? Takto si ho môžete poistiť

Mobilný telefón, alebo v súčasnosti už vo väčšine prípadov smartfón, je každodennou súčasťou nášho života. No do akej miery ho ...

5.4.2024 Dominik Horváth

Prečo sú na finančnom trhu nielen komerčné, ale aj centrálne banky a ako fungujú?

Centrálne banky sú kľúčovým hráčom vo svetovej ekonomike a zohrávajú nenahraditeľnú úlohu pri riadení menovej politiky, regulácii ...

4.4.2024 Zuzana Fryč

V akých prípadoch vám poisťovňa odmietne uzatvoriť životné poistenie?

Prejavy duševných ochorení, o ktorých sa dnes hovorí čoraz viac, môžu skomplikovať uzatvorenie životného poistenia. Dôležité je preto ...

3.4.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Slováci si vyberajú banku najmä podľa výšky poplatku za vedenie účtu

Slováci si tú „svoju” banku vyberajú podľa viacerých kritérií. Tým kľúčovým je výška mesačného poplatku za vedenie bežného ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay