Meškanie lietadla, zrušený let, stratená batožina... Čo všetko kryje cestovné poistenie?
Pozitívny PCR test, náhla škoda na majetku či nezavinená strata pracovného miesta. Cestovné poistenie ponúkané od komerčných poisťovní na Slovensku kryje mnohé nepredvídateľné situácie, kvôli ktorým nemožno odcestovať na dovolenku. V prípade meškania a rušenia letov zavinených štrajkom letiskového personálu je to však inak. Financial Report zisťoval, aké sú nároky poistených cestujúcich v rôznych situáciách.

Foto: Shutterstock
Poisťovne nekryjú zrušené lety
Oslovili sme najväčšie slovenské poisťovne a zisťovali sme, kedy a za akých podmienok kryjú prípady zrušených či meškajúcich letov kvôli štrajku leteckého personálu. Tie totiž aktuálne kazia letnú dovolenkovú sezónu cestujúcim nielen vo svete, ale aj na Slovensku.
Zo všetkých oslovených subjektov sme dostali rovnakú odpoveď. Situácie v súvislosti s meškaním dopravného prostriedku kvôli štrajku letiskového personálu poistenie storna nekryje. „V takýchto prípadoch našim klientom odporúčame obrátiť sa priamo na leteckú spoločnosť a požiadať o odškodnenie, prípadne refundáciu dodatočných nákladov,“ vysvetľuje špecialistka externej a internej komunikácie poisťovne Generali Katarína Ondra.
„Letecká spoločnosť je povinná cestujúceho v prípade zrušenia či meškania letu odškodniť – buď mu vrátiť cenu letenky, alebo zabezpečiť náhradný let,“ vysvetľuje špecialistka externej komunikácie Allianz – Slovenská poisťovňa Helena Kanderková. Ako ďalej uvádza, podobne je to aj pri cestovaní vlakom, keď za zrušenú cestu a následné odškodnenie zodpovedá jeho prevádzkovateľ.
Cestovné poistenie s poistením zmeškania dopravných prostriedkov môže pomôcť v situáciách, ak klient napríklad zmešká lietadlo kvôli úrazu, dopravnej nehode, ktorej je účastníkom, prípadne pre technickú poruchu dopravného prostriedku cestou na letisko. „Klientovi v takom prípade uhradíme nevyhnutné náklady na cestu na inú stanicu alebo letisko, ako aj prípadné dodatočné náklady na nevyhnutné prenocovanie a stravu,“ opisuje K. Ondra.
Klientovi zároveň môže vzniknúť nárok na odškodné za dni, o ktoré sa jeho pôvodný pobyt v zahraničí neplánovane predĺži z dôvodu mimoriadnej udalosti. Poisťovňa Union pre tieto situácie uviedla nové doplnkové poistenie Pandemic Extra. „Klientom hradí tiež zvýšené cestovné náklady, ak poistený nebude môcť vycestovať kvôli mimoriadnej udalosti,“ vysvetľuje hovorkyňa poisťovne Beáta Dupaľová Ksenzsighová.
Ktoré prípady kryje poistenie storna vo väčšine poisťovní?
- nečakané náhle ťažké ochorenie,
- pozitívny PCR test,
- tehotenstvo,
- nečakaný úraz,
- ťažké ochorenia alebo smrť rodinného príslušníka,
- nezavinená strata pracovného miesta,
- nečakané súdne predvolanie,
- náhla škoda na majetku, ktorú tesne pred odjazdom spôsobila napríklad povodeň či požiar,
- prerušenie cesty kvôli prírodnej katastrofe v destinácii alebo teroristickým útokom.
Čo robiť, keď kufor neodletí
Letecké štrajky po celej Európe priniesli okrem omeškaných či zrušených letov tiež problémy s batožinou. Mnohé sa zatúlali na odletovom letisku, či odleteli do inej destinácie ako ich majitelia.
Takéto situácie sú v porovnaní so zrušenými letmi kryté a poistenie batožiny klienta spoľahlivo ochráni pred dodatočnými nákladmi. Je často súčasťou cestovného poistenia, prípadne si ho možno objednať ako doplnok v podobe pripoistenia. Poistenie batožiny kryje poškodenie, zničenie, odcudzenie ale aj stratu batožiny leteckou spoločnosťou, respektíve jej neskoré dodanie.
„Klient má nárok na preplatenie stratenej batožiny až do hodnoty 1 000 eur,“ vysvetľuje benefity poistenia batožiny K. Ondra.
Stratu batožiny nahláste čím skôr
V prípade problémov je potrebné, aby klient bezodkladne po prílete oznámil leteckej spoločnosti nedodanie batožiny a vyžiadal si od nej potvrdenie – reklamačný zápis o oneskorenom dodaní batožiny (protokol „PIR“). „Originál tohto dokladu a tiež doklady o nákupe náhradného oblečenia a toaletných potrieb potom poistený predloží poisťovni pre uplatnenie škody,“ dopĺňa B. Dupaľová Ksenzsighová.
Ak batožina mešká dlhšie ako jeden deň, poisťovne preplácajú náklady na nákup takýchto nevyhnutných hygienických potrieb či oblečenia. „V prípade meškania batožiny o 24 hodín má klient nárok na náhradu vo výške 70 eur a pri omeškaní o 48 hodín do výšky 140 eur,“ uvádza hovorkyňa H. Kanderková.
Pri poistení batožiny si tiež podľa odborníkov treba dať pozor na to, že poisťovne uplatňujú stropy na cenu jednotlivých predmetov, takže pri krádeži notebooku za dvetisíc eur môže krytie znamenať vyplatenie 250 eur. Pred uzatvorením poistenia si preto treba dôkladne prečítať podmienky.
Poistenie batožiny kryje aj vystavenie zmiznutých dokladov
Ak napríklad klient okrem batožiny príde aj o svoje doklady, z poistenia batožiny má nárok na preplatenie nákladov na zaobstaranie si náhradných cestovných dokladov, ale aj na dopravu do miesta najbližšieho zastupiteľstva Slovenskej republiky, ktoré mu vystaví náhradný cestovný doklad.
Vyšší záujem o cestovné poistenie
Dovolenkári tento rok nakupujú cestovné poistenie vo veľkom. Podľa štatistík Slováci v roku 2022 nielen dobehli, ale dokonca prekonali v počte uzatvorených cestovných poistení posledný predpandemický rok. Ústup koronavírusu nám totiž otvoril prístup k obľúbeným dovolenkovým destináciám po celom svete.
„Počet zmlúv cestovného poistenia, uzatvorených v období od januára do júna, medziročne vystrelil o 600 %,“ hovorí partner sprostredkovateľskej spoločnosti Umbrella Group M. Ďuriš. Podľa jeho slov je to vzhľadom na minuloročné obmedzenia úplne prirodzené. „No stúpol aj v porovnaní s obdobím pred pandémiou – prvý polrok 2022 je oproti rovnakému obdobiu roka 2019 silnejší o 50 %,“ dopĺňa.
Cestovné poistenie a požiare
Aktuálne sužujú dovolenkárov rozsiahle požiare v blízkosti obľúbených letovísk v Chorvátsku a na juhozápade Francúzska, ktoré patrí k top dovolenkovej destinácii Slovákov. Poisťovne pre tieto prípady odporúčajú zahrnúť do cestovného poistenia aj liečebné náklady pri úraze či chorobe. Tie kryjú prípadné zachraňovacie a vyslobodzovacie náklady na horách či vo vode, alebo stratu či poškodenie batožiny.
V rámci týchto nákladov má poistený zabezpečený odvoz do najbližšieho zdravotníckeho zariadenia, prípadne repatriáciu na Slovensko, ak je to potrebné. Poisťovne však dôrazne upozorňujú klientov, že v prípade živelnej pohromy v mieste ich pobytu musia dodržiavať pokyny miestnych úradov, polície a záchranných zložiek.
Kvôli živelnej pohrome v destinácii možno tiež zrušiť svoju dovolenku, treba však mať poistenie storno poplatkov. Zároveň musí existovať oficiálne vyhlásenie rezortu zahraničia k necestovaniu do danej oblasti, prípadne k jej opusteniu. Ak aj ministerstvo zatiaľ oficiálne cestovné odporúčanie na danú oblasť nevydalo a klient sa cíti ohrozený, asistenčná služba poisťovne môže v závislosti od vážnosti situácie rozhodnúť o jeho prevoze do vlasti aj skôr.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Unicef

Zamestnanie

Kultúra a umenie


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Minimálna mzda sa v nasledujúcom roku zvýši na 750 eur. Čo všetko to ovplyvní?
- 2.Žalobám čelí nielen kryptoburza Binance, ale už aj jej marketingová tvár Cristiano Ronaldo
- 3.Poistenie kybernetických rizík chráni pred krádežou peňazí, ale aj identity
- 4.Inflácia eurozóny sa blíži k 2-percentnému cieľu, Slovensko ju má na úrovni 6,9 %
- 5.Martin Chodúr: Trojkráľový koncert 6. januára 2024