Letné pneumatiky v zime môžu znefunkčniť poistenie
V zimnom období môže nesprávne obutie automobilu spôsobovať dopravné nehody, navyše môže znamenať problémy pri uplatňovaní poistného plnenia. Najistejším riešením je používanie neopotrebovaných zimných pneumatík.
Zdroj foto: Freepik.com
Používanie zimných pneumatík je na Slovensku povinné v období od 15. novembra do 31. marca v prípade, že sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu, námraza alebo ľad. „Zimné pneumatiky odporúčame už pri nižších teplotách, v našich podmienkach je to pri teplotách nižších ako 10 stupňov Celzia, nakoľko zmes, ktorá je použitá v letných pneumatikách stvrdne a pneumatiky sa tak rýchlo dostávajú do šmyku. Zimné pneumatiky majú členitejší dezén s malými lamelami a vďaka tomu lepšie držia na vozovke pri zníženej teplote a na zasneženom povrchu. Takisto brzdná dráha vozidla na letných pneumatikách je pri nepriaznivom počasí oveľa dlhšia,“ vysvetľuje Martin Škultéty z oddelenia likvidácie poistných udalostí motorových vozidiel Allianz – SP.
Ak by vozidlo na letných pneumatikách spôsobilo v zimných podmienkach nehodu, pravdepodobne to bude znamenať problém pri likvidácii škodovej udalosti v poisťovni. „V prípade vzniku poistnej udalosti je poisťovňa oprávnená primerane znížiť poistné plnenie, ak došlo k poškodeniu alebo zničeniu vozidla z dôvodu, že nebolo udržiavané v riadnom technickom a výrobcom predpísanom stave, napríklad aj ak malo nesprávne zvolené pneumatiky či ojazdený dezén. V zázname o dopravnej nehode od polície však musí byť uvedené, že príčinou vzniku nehody boli práve nesprávne zvolené pneumatiky, prípadne to preukáže znalecké dokazovanie,“ dodáva hovorkyňa Allianz – SP Lucia Muthová.
Motoristi by mali dbať na to, aby používali zimné pneumatiky, ktoré sú v dobrom stave. Pneumatika totiž časom stráca optimálne vlastnosti do zimného terénu. „Pneumatika časom stárne, čím v podstate jej guma tvrdne. Tým sa zhoršujú jej vlastnosti a ovládateľnosť najmä na mokrej vozovke a snehu,“ vysvetľuje Marek Kanderka z TÜV SÜD Slovakia. Zimná pneumatika nevydrží viac ako štyri sezóny, dôležité je sledovať hrúbku dezénu.
„Slovenské zákony povoľujú minimálnu hĺbku dezénu na zimnej pneumatike 3 mm. Ak po ruke nemáme hĺbkomer, na kontrolu drážok zimných pneumatík stačí známy test so slovenskou 5-centovou mincou. Tá má na zadnej časti vyobrazený najznámejší slovenský vrch, Kriváň. A vrchol Kriváňa na rube mince je vzdialený od okraja mince presne 3 mm. Ak teda vložíte mincu do drážky pneumatiky a vrchol Kriváňa je skrytý v drážke, pneumatika na vašom vozidle spĺňa zákonom stanovené podmienky pre použitie v zime a nemá problém ani s prírodnými zákonmi. Ak však vrchol kopca vidíte, pneumatika je zrelá na prezutie. Odporúčaná hĺbka dezénu zimných pneumatík je pritom 4 mm, a to si viete jednoducho zmerať aj 2-eurovou mincou, keďže strieborný okraj dvojeurovky má presne 4mm,“ radí spoločnosť Allianz – SP.
Okrem jazdy sa pneumatiky ničia aj manipuláciou, ktorá je potrebná pri prezutí. „Určite je lepšie pneumatiky obuť na druhú sadu diskov (či už plechových alebo liatinových), ako ich dvakrát do roka z disku vyzúvať a nazúvať, vtedy dochádza k ich väčšiemu opotrebeniu,“ upozorňuje spoločnosť TÜV SÜD Slovakia. Dobrou voľbou nemusia byť ani univerzálne pneumatiky. „Šetriť neodporúča odborník ani kúpou univerzálych celoročných pneumatík. Tie stále nedosahujú úroveň kvalitných zimných pneumatík. Je to len určitá forma kompromisu pre miernejšiu zimu a leto,“ dopĺňa TÜV SÜD Slovakia.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Pozor na podvodníkov vymáhajúcich fiktívne daňové nedoplatky
- 2.Poplatky za služby katastra nehnuteľností budú od 1. apríla drahšie
- 3.Priemyselná produkcia na Slovensku začala konečne rásť. Polepšila si vďaka výrobe automobilov
- 4.Nové objednávky v priemysle na začiatku roka klesli o 5,8 % na menej ako 5 miliárd eur
- 5.Nemecká ekonomika predbehla japonskú a je tretia najsilnejšia na svete