Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Kyberpodvodníci nemajú lockdown a vianočné online nákupy sú pre nich silným lákadlom

Redakcia FinReport Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Podľa prieskumov ľudia až polovicu vianočných darčekov nakupujú online cez e-shopy. Percento nakupujúcich cez internet sa určite ešte zvýšilo pred tohtoročnými Vianocami, pretože je časť obchodov kvôli epidemiologickej situácii opäť zatvorená. Zvlášť v predvianočnom strese je však treba byť pri online nákupoch opatrný. V predvianočnom čase už pravidelne narastá zvýšený počet hlásených udalostí, ktoré sa týkajú falošných e-shopov, ale aj neskorého doručenia či nedodania objednaného tovaru.

image

Foto: Shutterstock

Nestihli, nedodali, tovar neprišiel

Internetový obchod nedodal objednaný tovar do sľubovaného termínu, objednaný tovar vôbec neprišiel, alebo prišiel tovar, ktorý si klient neobjednal. To sú najčastejšie udalosti, ktoré občania nahlasujú v súvislosti s poistením svojich kybernetických rizík poisťovniam.

„Minulý rok sa vyskytol kuriózny prípad, ktorý nám pred Vianocami nahlásil klient. Namiesto objednaného tovaru prišli v balíku erotické pomôcky a škatuľu rozbalila klientova manželka. Chyba sa stala na strane internetového obchodu. Klientovi sme pomohli s reklamáciou a vrátením tovaru,“ hovorí manažér poistenia majetku Uniqa Zdeněk Hruška.  

Pozor na príliš nízke ceny

Na Slovensku aj v zahraničí sa aktuálne množia prípady falošných e-shopov, ktoré  ponúkajú tovar za veľmi nízke ceny. Zvlášť počas pandémie sú podvodníci na internete agresívnejší, a týka sa to aj online predaja. Často ide o online obchody, ktoré sa tvária, že predávajú značkový tovar, zobrazujú sa aj na sociálnych sieťach a ľudia ich zdieľajú.

To, že išlo o podvod, ľudia zistia až vtedy, keď tovar zaplatia, ten nepríde a e-shop zmizne. Podľa odborníkov na internetovú bezpečnosť môžu podvodníci takto od vás nielen jednorazovo vylákať peniaze, ale aj zbierať vaše osobné údaje – teda meno, priezvisko, e-mail a, samozrejme, aj údaje o platobnej karte, ktorú môžu následne ďalej zneužiť.

Ako spoznať nedôveryhodný e-shop?

Podľa odborníkov sa dá falošný alebo nedôveryhodný e-shop niekedy spoznať už na prvý pohľad. Zlá gramatika (nepresný preklad do slovenčiny zahraničnými útočníkmi), neúplné alebo chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi obchodu, nereálne nízke ceny, ale aj chýbajúce kontaktné údaje či jediný možný spôsob platby kartou. 

„Ďalším typickým výkričníkom býva chýbajúce šifrovanie komunikácie, napríklad https na zaciatku www adresy, prípadne problémy s elektronickým certifikátom, na ktoré zvyčajne upozorní prehliadač. Žiadny seriózny obchod nebude od svojich zákazníkov požadovať zadanie citlivých údajov prostredníctvom nezabezpečeného kanála,“ upozorňuje odborník na poistenie majetku.

Pomôže poistenie kybernetických rizík

V prípade, že sa občan stane obeťou podvodu, alebo sa začne sporiť s e-shopom pre poškodený alebo nedodaný tovar, najvhodnejšie je kontaktovať asistenčnú službu poisťovne. Pokiaľ má poistené kybernetické riziká, má nárok na finančnú a právnu pomoc.

„Ak si kúpite niečo cez internet a e-shop medzičasom zanikne, pričom vám tovar nebol doručený, poisťovňa vám poskytne právnu pomoc, a ak sa spor nepodarí vyriešiť do troch mesiacov, poisťovňa uhradí vzniknutú škodu do limitu plnenia,“ vysvetľuje Z.Hruška. To isté platí v prípade nedoručeného, poškodeného alebo nekompletne dodaného tovaru.

Najväčším problémom pri spotrebiteľských sporoch bývajú zahraničné e-shopy, ktoré nepodliehajú kontrole Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Kontrolná činnosť SOI sa totiž týka iba podnikateľských subjektov so sídlom na území SR. Poistený klient má však nárok na pomoc aj v prípade zahraničných e-shopov: „Poistné plnenie sa týka aj zahraničných e-shopov, pokiaľ bol tovar zaslaný z európskeho územia členského štátu EÚ, Švajčiarska a Nórska,“ spresňuje odborník.  

Pomoc pri zneužití platobnej karty

Zrejme najväčšou patáliou je, ak sa podvodníci prostredníctvom falošného e-shopu dostanú k údajom z platobných kariet nakupujúcich. Opäť je výhodou, ak má človek poistené kybernetické riziká, a preto môže obratom kontaktovať asistenčnú službu poisťovne.

Takýto klient má nárok na kompletnú asistenciu pre nápravu a právne služby. Poisťovňa mu zabezpečí všetky právne úkony a právne kroky tak voči osobe, ktorá útok spáchala, ako aj voči banke, od ktorej si nárokujete vrátenie peňazí. Dokonca je možné splnomocniť  poisťovňu, ktorá prevezme komunikáciu v mene klienta s bankou.

Pre náhradu a uznanie škody poisťovňou však musí byť zrejmé, že nastalo zneužitie údajov. „Ak sa potvrdí, že zo strany klienta nedošlo k pochybeniu a naozaj prišlo k zneužitiu údajov cez podvodný e-shop, poisťovňa uhradí poškodenému náklady na právne zastupovanie a do limitu plnenia aj vzniknutú škodu,“ uzatvára Z. Hruška.

Ready Made Maklér
Staňte sa samostatným
finančným agentom už dnes.
Robte biznis,
byrokraciu nechajte na nás.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
26.11.2022 Redakcia FinReport

Európska únia chce posilniť dohľad nad bankami, aby zvýšila ich odolnosť

Európska únia sa chystá zvýšiť odolnosť bánk pôsobiacich v Únii. Plánuje tiež posilniť dohľad nad nimi a riadenie rizík. Toto všetko ...

26.11.2022 Redakcia FinReport

Podvodníci núkajú ľuďom pomoc v mene Ministerstva financií SR. Nenaleťte im!

Vynaliezavosť podvodníkov nepozná hranice. Neustále vymýšľajú nové sofistikované spôsoby, ako sa obohatiť, no z času na čas vytiahnu aj ...

25.11.2022 Eva Sadovská

Ako sa darí investorom bojovať s infláciou? Stíhajú jej iba akciové a realitné fondy

V hotovosti a na bankových účtoch držia Slováci až 60 % svojich finančných aktív. V investovaní za vyspelejšími krajinami eurozóny ...

25.11.2022 Robert Juriš

Aké budú fyzické peniaze budúcnosti? Budú viac zelené a s kratšou uhlíkovou stopou

Hoci v posledných rokoch digitálne bankovníctvo zaznamenalo mimoriadne rýchly rozvoj, finančná hotovosť stále zostáva najpoužívanejším ...

25.11.2022 Redakcia FinReport

Ceny benzínu aj nafty klesajú, reagujú na vývin cien ropy na svetových trhoch

Ceny pohonných látok na Slovensku začali klesať. Je to dobrá správa pre všetkých vodičov, ktorí si v súčasnosti môžu natankovať do ...

25.11.2022 Redakcia FinReport

Finančná správa SR upozorňuje 3-tisíc rodičov na nesprávne uplatnený daňový bonus na dieťa

Viac ako 3-tisíc daňovníkov dostane v nadchádzajúcich dňoch listy, v ktorých ich Finančná správa SR upozorní na nesprávne uplatnený ...

25.11.2022 Redakcia FinReport

Saxo Bank v budúcom roku očakáva pokles tržieb a ďalší problematický rok pre investorov

Dvanásťmesačný odhad ziskovosti firiem zastúpených v indexe S&P 500 je príliš vysoký. V súčasnosti dosahuje 235,34 amerického dolára, ...

24.11.2022 Redakcia FinReport

Exportérom pomôže s platením za elektriku a plyn Eximbanka SR

Energetická kríza privádza veľké množstvo firiem do vážnych finančných ťažkostí. Novou možnosťou ako ich preklenúť, je siahnuť po ...

23.11.2022 Redakcia FinReport

Poisťovňa Wüstenrot prináša novinky najmä v poistení majetku a pripoisteniach

Poisťovňa Wüstenrot prináša niekoľko noviniek súvisiacich s poskytovaním svojho finančného produktu. Zmeny sa týkajú poistenia majetku, ...

23.11.2022 Redakcia FinReport

Prieskum: Poisťovne v Česku aj na Slovensku majú v digitalizácii onboardingových služieb rezervy

Prívetivý zákaznícky servis je pre klientov českých a slovenských poisťovní čoraz dôležitejší. Z prieskumu spoločnosti Trask však ...

21.11.2022 Roland Régely

Detský účet: Ktoré banky ho ponúkajú a aké výhody prináša?

Odborníci na financie sa zhodujú, že detský účet je krokom v ústrety finančnej gramotnosti. Väčšina bankových účtov pre deti je zadarmo ...

18.11.2022 Robert Juriš

Tatra banka a Slovenská sporiteľňa zvyšujú úroky svojich hypotekárnych úverov

Zvyšovanie úrokových sadzieb hypotekárnych úverov v novembri 2022 zatiaľ nie je také intenzívne ako v predchádzajúcom období, najmä na ...

16.11.2022 Redakcia FinReport

Príčinou každej tretej škodovej udalosti v domácnosti je voda

V posledných štyroch rokoch predstavovalo najčastejšiu poistnú udalosť v domácnosti poškodenie vodou pochádzajúcou z vodovodných ...

15.11.2022 Roland Régely

Deutsche Bank chce skončiť s finančnou hotovosťou. Čaká nás niečo podobné aj na Slovensku?

Najväčšia nemecká banka a jedna z najväčších finančných inštitúcií v Európe plánuje prestať vydávať peňažnú hotovosť vo ...

15.11.2022 Roland Régely

Kedy sa priblížime k vysokým úrokom sporiacich produktov v Česku? VÚB banka našla riešenie

Keď v minulosti stúpali úrokové sadzby hypotekárnych úverov, zvykli sa tešiť aj majitelia termínovaných vkladov. Popri úrokových ...

12.11.2022 Redakcia FinReport

Prieskum: Dvom tretinám Slovákov sa zhoršila finančná situácia a každý tretí nemá žiadne úspory

Očakávania Slovákov v súvislosti s vývojom finančnej situácie domácností sa výrazne zhoršili. Rovnako klesá aj ich bilancia príjmov a ...

11.11.2022 Martin Jamnický

Hlas herca Júliusa Satinského pomohli oživiť umelá inteligencia a hĺbkové učenie

Slovenská sporiteľňa zaujala reklamou, v ktorej oživila hlas známeho herca Júliusa Satinského. Využila služby ukrajinskej spoločnosti ...

10.11.2022 Zuzana Fryč

Štvordňový pracovný týždeň zatiaľ využívajú len v NN poisťovni. Aké s ním majú skúsenosti?

Pandémia koronavírusu zásadne ovplyvnila pohľad ľudí na prácu. Mnohí si uvedomili potrebu väčšej rovnováhy medzi zamestnaním a voľným ...

Aplikácia

  1. 1.
    Kamión s nelegálnym odpadom smeroval z Talianska do Dubnice nad Váhom, stopli ho na hraniciach (foto)
  2. 2.
    Sektor nízkouhlíkovej mobility si žiada lítium, veľa lítia
  3. 3.
    Podvodníci núkajú ľuďom pomoc v mene Ministerstva financií SR. Nenaleťte im!
  4. 4.
    Občan EÚ vyprodukuje ročne v priemere 127 kilogramov potravinového odpadu
  5. 5.
    Európska únia chce posilniť dohľad nad bankami, aby zvýšila ich odolnosť