Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Kvalifikovaný elektronický podpis je stále ešte príliš komplikovaná hračka

Magdaléna Švančarková Banky a poisťovne Poslať

Dokumenty, žiadosti, potvrdenia a komunikácia s inštitúciami idú po poldruha roku života s pandémiou akosi ľahšie. Na požiadanie: „Pošlete mi to e-mailom?“ vám lekár zašle scan potvrdenia o práceneschopnosti a predavačka v samoobsluhe jedným klikom posunie doklad o nákupe do vášho inboxu. Nie všetko sa však dá vybaviť takto rýchlo a bez komplikácií. Niekedy je potrebný rukolapný dôkaz – podpis, presnejšie elektronický podpis, a s ním to už vôbec nemusí byť také jednoduché.

Elektronický podpis

Foto: Shutterstock 

Postup je zložitý, zatiaľ

„Praktické využitie elektronického podpisu je veľmi komplexné, má veľa foriem a možností využitia pre veľké množstvo rôznych subjektov, situácií a aplikácií. Takýto podpis vám umožňuje bezpečné a overené zasielanie rôznych druhov dokumentov, dokladov či údajov a informácií,“ vysvetľuje konzultant spoločnosti Solitea Ján Vravec.

Slovak business agency však vo svojej Analýze bariér malých a stredných podnikov v oblasti digitalizácie upozorňuje na komplikovanosť pri používaní kvalifikovaného elektronického podpisu, pretože vyžaduje eID kartu, čítačku a inštaláciu príslušného softvéru.

Aj samotný postup je podľa analýzy zložitý. Ak podnikateľ chce odoslať niektorému z úradov určité podanie, potrebuje sa najskôr prihlásiť na ústrednom portáli verejnej správy, vyhľadať adresáta a konkrétnu elektronickú službu, v prostredí elektronickej schránky nahrať odosielaný dokument, a tento následne podpísať.

„Problémom, ktorý je spojený s univerzálnou použiteľnosťou dokumentu podpísaného kvalifikovaným elektronickým podpisom, je spôsob podpísania a výsledná podoba dokumentu, ktorá sa v krajinách EÚ líši,“ upozorňuje analýza. Na Slovensku je výsledkom podpísania dokumentu nový súbor v inom formáte. Nie je možné otvoriť ho bez špeciálneho softvéru či cloudovej služby, ale aj znalosti elektronického podpisovania na Slovensku.

35

Ako sú na tom poisťovne a banky

Banky, poisťovne či podnikatelia využívajú rôzne formy elektronických podpisov. „Počas uplynulého roka sme vo vzťahu s klientmi zaznamenali nárast záujmu o rôzne formy elektronického podpisu a ako banka budeme podporovať tie, ktoré budú aj pre firemných klientov znamenať menej papierovania a zjednodušenie procesov,“ reaguje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.

„Elektronický podpis urýchľuje celý proces spracovania zmluvných dokumentov, znižuje riziko chýb a tiež významne znižuje spotrebu papiera,“ komentuje manažérka komunikácie a hovorkyňa poisťovne Generali Katarína Ondra.

V poisťovni  využívajú takzvaný biometrický podpis. Softvér zaznamenáva viac ako 200 rôznych údajov za sekundu, akými sú napríklad prítlak, sklon pera, ľah a zrýchlenie pera a mnohé ďalšie. Táto informácia sa zaznamená a uloží spolu s dokumentom v bezpečnej, zašifrovanej forme. Všetky údaje sa ukladajú na zabezpečenom biometrickom serveri a v prípade potreby systém overuje či podpisy pochádzajú od rovnakého klienta

Biometrické podpisovanie je jednou z možností, ako si u nás klienti môžu uzavrieť poistnú zmluvu. V poslednom období však zaznamenávame zvýšený záujem o uzatvorenie poistenia akceptáciou zaplatením. Tento spôsob uzatvorenia poistenia je aktuálne možný v rámci všetkých druhov poistných zmlúv vrátane životného poistenia," objasňuje možnosti K. Ondra.

„Elektronický podpis využívame zatiaľ len interne, smerom von ho nepoužívame,“ hovorí špecialistka externej komunikácie Allianz – Slovenská poisťovňa Helena Kanderková.

Tri druhy elektronického podpisu

Elektronický podpis ako právny inštitút upravuje osobitné nariadenie na európskej úrovni. Vo všeobecnosti rozoznávame tri druhy elektronického podpisu s rôznymi stupňami dôveryhodnosti:

1) Klasický e-mail, v ktorom na záver odosielateľ pridá svoje meno, kontaktné informácie, aby informácie s ním bolo možné jednoducho spárovať. Takúto jednoduchú formu elektronického podpisu využívajú ľudia denne. V praxi však má nízku dôveryhodnosť, pretože e-mail z danej schránky môže poslať aj kolega či členovia domácnosti.

2) Zdokonalený elektronický podpis – má vyššiu dôveryhodnosť. Využívajú ho rôzne aplikácie. Klient, žiadateľ, odosielateľ prostredníctvom nich jednoducho podpíše daný dokument. Podpisujúci získa súkromný kľúč, ktorým dokument podpisuje, overuje sa jeho identita a získava certifikát, ktorý potvrdzuje jeho identitu. Aplikáciu je potrebné najskôr stiahnuť do elektronického zariadenia, alebo sa registrovať v danom online prostredí.

3) Kvalifikovaný elektronický podpis (KEP) – patrí mu prvé miesto v dôveryhodnosti. Je súčasťou občianskeho preukazu s elektronickým čipom. Pre funkčnosť KEP-u je však potrebná súčinnosť viacerých nástrojov – príslušné softvéry a čítačka kariet. Kvalifikované certifikáty môže vydať iba kvalifikovaná dôveryhodná osoba zo zoznamu Národného bezpečnostného úradu SR. Je možné ho spojiť aj s takzvanou kvalifikovanou elektronickou časovou pečiatkou, ktorá nahrádza úradné osvedčenie pravosti podpisu, ktoré sa bežne overuje u notára alebo na matrike. V prípade využitia pečiatky už návšteva úradu nie je potrebná.

Situácia v oblasti elektronickej komunikácie sa neustále rozvíja a pracuje sa na zapojení technológií, ako sú napríklad holografická komunikácia, humanoidy či vyššia forma umelej inteligencie. Cieľom je dosiahnutie vyššej úrovne komunikácie aj jej bezpečnosti.

Štátna správa a e-podpis

Držiteľom aktivovaného občianskeho preukazu s čipom, teda s prístupovým bezpečnostným osobným kódom BOK, je 2,5 milióna občanov. Takmer 510-tisíc občanov Slovenska má na občianskom preukaze nahraté certifikáty pre e-podpis, čiže môžu využívať e-služby, pri ktorých sa vyžaduje aj elektronický podpis,“ komentuje tlačový odbor Ministerstva vnútra SR.

Ministerstvo vnútra SR v rámci služieb e-governmentu zodpovedá za prihlasovanie do služieb prostredníctvom elektronických občianskych preukazov s čipom. Takisto zabezpečuje nahrávanie certifikátov pre e-podpis na čip občianskeho preukazu a od roku 2018 je certifikáty možné získať aj online bez potreby návštevy klientskeho pracoviska MV SR.

Aké je využitie e-podpisu v praxi

„Bežný občan SR môže kvalifikovaný elektronický podpis využívať najmä pri komunikácii s orgánmi verejnej moci, prostredníctvom ústredného portálu verejnej správy formou univerzálneho podania pre rôzne subjekty. Elektronický podpis je akceptovaný aj pri komunikácii a úkonoch v Obchodnom registri a službách Živnostenského registra,“ komentuje možnosti J. Vravec. Uplatniť sa dá aj pri komunikácii občanov a podnikateľov s finančnou správou alebo so súdmi. 

Odborník rozoznáva aj ďalšie špecifické druhy elektronických podpisov ako mandátny, ktorý je určený prioritne pre advokátov, exekútorov, notárov, ale aj elektronický podpis na podpisovanie faktúr – slúži na zabezpečenie proti zmene fakturačných údajov.

Využívanie e-podpisu v oblasti evidencie vozidiel v roku 2021

  • žiadosť o prevod držby vozidla na inú osobu – 25 000 podaní
  • žiadosť o prvé prihlásenie vozidla do evidencie – 21 000 podaní
  • žiadosť o prevod držby vozidla na inú osobu autobazárom – 17 000 podaní

Zdroj: Ministerstvo vnútra SR

logo
Prečítajte si tiež:
14.4.2024 Redakcia FinReport

E-commerce: V centre pozornosti sú umelá inteligencia a personalizované zážitky

Pre slovenské e-shopy bol minulý rok priaznivým rokom. Viac ako tri štvrtiny z nich zaznamenali vlani rast, alebo boli na tom porovnateľne ako v ...

14.4.2024 Redakcia FinReport

Predaje nehnuteľností sa rozbiehajú, ceny sa pomaly opäť zvyšujú

Realitný trh a predaje nehnuteľností sa postupne rozbiehajú. Keďže Slováci radi bývajú vo vlastnom, od kúpy bytu alebo rodinného domu ich ...

13.4.2024 Redakcia FinReport

Ako plánovať financie v partnerskom vzťahu, a ktorým chybám sa radšej vyhnúť

Peniaze patria k najčastejším dôvodom sporov a hádok v manželstve či spolužití. Kým niekto hospodári sám, má to jednoduchšie, pretože ...

13.4.2024 Redakcia FinReport

Až 93 % Slovákov žije vo vlastnom byte alebo rodinnom dome

Až 93 % občanov Slovenska býva vo vlastnom byte alebo rodinnom dome. V tejto štatistike nás predbiehajú už len Rumuni, kde je vlastníctvo ...

12.4.2024 Robert Juriš

Finanční agenti musia zvýšiť minimálny limit svojho poistného krytia o 20 %

Každý samostatný finančný agent aj finančný poradca by mal byť poistený pre prípad zodpovednosti za škodu, ktorú môže spôsobiť pri ...

12.4.2024 Martin Jamnický

Prognóza: Kryptomeny rekordne rastú, no do roku 2028 spomalia na slabučké 4 %

Kryptomenám sa v súčasnosti darí ako nikdy doteraz. Bitcoin aj ethereum dosahujú historické cenové maximá za token a viaceré tokeny rastú ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Väčšina služieb Slovenskej sporiteľne bude nedostupná

Najväčšia banka na Slovensku avizuje odstávku niektorých služieb, ktorú zdôvodňuje aktualizáciou a údržbou bankových systémov. ...

10.4.2024 Zuzana Fryč

Ako zvládnuť zvýšenie splátok hypotekárneho úveru aj bez pomoci štátu

Od 1. januára tohto roka dostali dlžníci s hypotékami možnosť využiť štátny príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie, ktorý im ...

9.4.2024 Redakcia FinReport

Klienti Fio banky za niektoré tovary či služby zaplatili dvakrát

Fio banka sa obrátila na svojich klientov prostredníctvom sociálnej siete Facebook, kde sa im ospravedlnila za nepríjemnosti, s ktorými sa ...

8.4.2024 Zuzana Fryč

Obávate sa o osud svojho smartfónu? Takto si ho môžete poistiť

Mobilný telefón, alebo v súčasnosti už vo väčšine prípadov smartfón, je každodennou súčasťou nášho života. No do akej miery ho ...

5.4.2024 Dominik Horváth

Prečo sú na finančnom trhu nielen komerčné, ale aj centrálne banky a ako fungujú?

Centrálne banky sú kľúčovým hráčom vo svetovej ekonomike a zohrávajú nenahraditeľnú úlohu pri riadení menovej politiky, regulácii ...

4.4.2024 Zuzana Fryč

V akých prípadoch vám poisťovňa odmietne uzatvoriť životné poistenie?

Prejavy duševných ochorení, o ktorých sa dnes hovorí čoraz viac, môžu skomplikovať uzatvorenie životného poistenia. Dôležité je preto ...

3.4.2024 Redakcia FinReport

J&T BANKA vlani dosiahla čistý zisk 218 miliónov eur

J&T BANKA uzavrela minulý rok s historicky najvyšším čistým ziskom vo výške 218 miliónov eur. V porovnaní s predchádzajúcim rokom to bolo ...

3.4.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Slováci si vyberajú banku najmä podľa výšky poplatku za vedenie účtu

Slováci si tú „svoju” banku vyberajú podľa viacerých kritérií. Tým kľúčovým je výška mesačného poplatku za vedenie bežného ...

30.3.2024 Redakcia FinReport

Čo robiť, ak vás vytopí sused, alebo vy vytopíte suseda?

Vytopený byt – to je situácia, ktorú nikto nechce zažiť. No keď sa už takáto nepríjemnosť stane, je dobré vedieť, čo môžete urobiť. ...

28.3.2024 Zuzana Fryč

Ako postupovať pri dopravnej kolízii a ako si uplatniť škodu v poisťovni?

Na Slovensku sa každoročne stanú tisíce dopravných nehôd, ku ktorým je nevyhnutné privolať políciu a aktívne s ňou spolupracovať. Okrem ...

27.3.2024 Roland Régely

Ktorý sprostredkovateľ má najviac podriadených finančných agentov a ktorý si vlani najviac polepšil?

Počet podriadených finančných agentov na Slovensku zrejme čoskoro prekročí hranicu 17-tisíc. Svedčia o tom štatistiky Národnej banky ...

27.3.2024 Redakcia FinReport

Tatra banka rozdelí medzi akcionárov viac ako 155 miliónov eur

Tatra banka dosiahla v minulom roku zisk viac ako 237 miliónov eur. Valné zhromaždenie tejto banky včera rozhodlo, ako naloží s týmito ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay