Hľadaj

Kvalifikovaný elektronický podpis je stále ešte príliš komplikovaná hračka

Magdaléna Švančarková Banky a poisťovne Poslať

Dokumenty, žiadosti, potvrdenia a komunikácia s inštitúciami idú po poldruha roku života s pandémiou akosi ľahšie. Na požiadanie: „Pošlete mi to e-mailom?“ vám lekár zašle scan potvrdenia o práceneschopnosti a predavačka v samoobsluhe jedným klikom posunie doklad o nákupe do vášho inboxu. Nie všetko sa však dá vybaviť takto rýchlo a bez komplikácií. Niekedy je potrebný rukolapný dôkaz – podpis, presnejšie elektronický podpis, a s ním to už vôbec nemusí byť také jednoduché.

Elektronický podpis

Foto: Shutterstock 

Postup je zložitý, zatiaľ

„Praktické využitie elektronického podpisu je veľmi komplexné, má veľa foriem a možností využitia pre veľké množstvo rôznych subjektov, situácií a aplikácií. Takýto podpis vám umožňuje bezpečné a overené zasielanie rôznych druhov dokumentov, dokladov či údajov a informácií,“ vysvetľuje konzultant spoločnosti Solitea Ján Vravec.

Slovak business agency však vo svojej Analýze bariér malých a stredných podnikov v oblasti digitalizácie upozorňuje na komplikovanosť pri používaní kvalifikovaného elektronického podpisu, pretože vyžaduje eID kartu, čítačku a inštaláciu príslušného softvéru.

Aj samotný postup je podľa analýzy zložitý. Ak podnikateľ chce odoslať niektorému z úradov určité podanie, potrebuje sa najskôr prihlásiť na ústrednom portáli verejnej správy, vyhľadať adresáta a konkrétnu elektronickú službu, v prostredí elektronickej schránky nahrať odosielaný dokument, a tento následne podpísať.

„Problémom, ktorý je spojený s univerzálnou použiteľnosťou dokumentu podpísaného kvalifikovaným elektronickým podpisom, je spôsob podpísania a výsledná podoba dokumentu, ktorá sa v krajinách EÚ líši,“ upozorňuje analýza. Na Slovensku je výsledkom podpísania dokumentu nový súbor v inom formáte. Nie je možné otvoriť ho bez špeciálneho softvéru či cloudovej služby, ale aj znalosti elektronického podpisovania na Slovensku.

35

Ako sú na tom poisťovne a banky

Banky, poisťovne či podnikatelia využívajú rôzne formy elektronických podpisov. „Počas uplynulého roka sme vo vzťahu s klientmi zaznamenali nárast záujmu o rôzne formy elektronického podpisu a ako banka budeme podporovať tie, ktoré budú aj pre firemných klientov znamenať menej papierovania a zjednodušenie procesov,“ reaguje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.

„Elektronický podpis urýchľuje celý proces spracovania zmluvných dokumentov, znižuje riziko chýb a tiež významne znižuje spotrebu papiera,“ komentuje manažérka komunikácie a hovorkyňa poisťovne Generali Katarína Ondra.

V poisťovni  využívajú takzvaný biometrický podpis. Softvér zaznamenáva viac ako 200 rôznych údajov za sekundu, akými sú napríklad prítlak, sklon pera, ľah a zrýchlenie pera a mnohé ďalšie. Táto informácia sa zaznamená a uloží spolu s dokumentom v bezpečnej, zašifrovanej forme. Všetky údaje sa ukladajú na zabezpečenom biometrickom serveri a v prípade potreby systém overuje či podpisy pochádzajú od rovnakého klienta

Biometrické podpisovanie je jednou z možností, ako si u nás klienti môžu uzavrieť poistnú zmluvu. V poslednom období však zaznamenávame zvýšený záujem o uzatvorenie poistenia akceptáciou zaplatením. Tento spôsob uzatvorenia poistenia je aktuálne možný v rámci všetkých druhov poistných zmlúv vrátane životného poistenia," objasňuje možnosti K. Ondra.

„Elektronický podpis využívame zatiaľ len interne, smerom von ho nepoužívame,“ hovorí špecialistka externej komunikácie Allianz – Slovenská poisťovňa Helena Kanderková.

Tri druhy elektronického podpisu

Elektronický podpis ako právny inštitút upravuje osobitné nariadenie na európskej úrovni. Vo všeobecnosti rozoznávame tri druhy elektronického podpisu s rôznymi stupňami dôveryhodnosti:

1) Klasický e-mail, v ktorom na záver odosielateľ pridá svoje meno, kontaktné informácie, aby informácie s ním bolo možné jednoducho spárovať. Takúto jednoduchú formu elektronického podpisu využívajú ľudia denne. V praxi však má nízku dôveryhodnosť, pretože e-mail z danej schránky môže poslať aj kolega či členovia domácnosti.

2) Zdokonalený elektronický podpis – má vyššiu dôveryhodnosť. Využívajú ho rôzne aplikácie. Klient, žiadateľ, odosielateľ prostredníctvom nich jednoducho podpíše daný dokument. Podpisujúci získa súkromný kľúč, ktorým dokument podpisuje, overuje sa jeho identita a získava certifikát, ktorý potvrdzuje jeho identitu. Aplikáciu je potrebné najskôr stiahnuť do elektronického zariadenia, alebo sa registrovať v danom online prostredí.

3) Kvalifikovaný elektronický podpis (KEP) – patrí mu prvé miesto v dôveryhodnosti. Je súčasťou občianskeho preukazu s elektronickým čipom. Pre funkčnosť KEP-u je však potrebná súčinnosť viacerých nástrojov – príslušné softvéry a čítačka kariet. Kvalifikované certifikáty môže vydať iba kvalifikovaná dôveryhodná osoba zo zoznamu Národného bezpečnostného úradu SR. Je možné ho spojiť aj s takzvanou kvalifikovanou elektronickou časovou pečiatkou, ktorá nahrádza úradné osvedčenie pravosti podpisu, ktoré sa bežne overuje u notára alebo na matrike. V prípade využitia pečiatky už návšteva úradu nie je potrebná.

Situácia v oblasti elektronickej komunikácie sa neustále rozvíja a pracuje sa na zapojení technológií, ako sú napríklad holografická komunikácia, humanoidy či vyššia forma umelej inteligencie. Cieľom je dosiahnutie vyššej úrovne komunikácie aj jej bezpečnosti.

Štátna správa a e-podpis

Držiteľom aktivovaného občianskeho preukazu s čipom, teda s prístupovým bezpečnostným osobným kódom BOK, je 2,5 milióna občanov. Takmer 510-tisíc občanov Slovenska má na občianskom preukaze nahraté certifikáty pre e-podpis, čiže môžu využívať e-služby, pri ktorých sa vyžaduje aj elektronický podpis,“ komentuje tlačový odbor Ministerstva vnútra SR.

Ministerstvo vnútra SR v rámci služieb e-governmentu zodpovedá za prihlasovanie do služieb prostredníctvom elektronických občianskych preukazov s čipom. Takisto zabezpečuje nahrávanie certifikátov pre e-podpis na čip občianskeho preukazu a od roku 2018 je certifikáty možné získať aj online bez potreby návštevy klientskeho pracoviska MV SR.

Aké je využitie e-podpisu v praxi

„Bežný občan SR môže kvalifikovaný elektronický podpis využívať najmä pri komunikácii s orgánmi verejnej moci, prostredníctvom ústredného portálu verejnej správy formou univerzálneho podania pre rôzne subjekty. Elektronický podpis je akceptovaný aj pri komunikácii a úkonoch v Obchodnom registri a službách Živnostenského registra,“ komentuje možnosti J. Vravec. Uplatniť sa dá aj pri komunikácii občanov a podnikateľov s finančnou správou alebo so súdmi. 

Odborník rozoznáva aj ďalšie špecifické druhy elektronických podpisov ako mandátny, ktorý je určený prioritne pre advokátov, exekútorov, notárov, ale aj elektronický podpis na podpisovanie faktúr – slúži na zabezpečenie proti zmene fakturačných údajov.

Využívanie e-podpisu v oblasti evidencie vozidiel v roku 2021

  • žiadosť o prevod držby vozidla na inú osobu – 25 000 podaní
  • žiadosť o prvé prihlásenie vozidla do evidencie – 21 000 podaní
  • žiadosť o prevod držby vozidla na inú osobu autobazárom – 17 000 podaní

Zdroj: Ministerstvo vnútra SR

logo
Prečítajte si tiež:
1.11.2024 Redakcia FinReport

Najväčšou metropolou EÚ je Paríž s 12,4 miliónmi obyvateľov pred Madridom a Barcelonou

Európa je husto osídleným územím, no niektoré lokality, najmä v okolí metropol či priemyselných oblastí, sú osídlené ešte hustejšie. ...

1.11.2024 Redakcia FinReport

Online nákupy: Čitatelia stále dávajú prednosť tlačeným pred elektronickými knihami

Európania stále radi čítajú. Knihy a tlačoviny nakupujú v kamenných obchodoch aj v e-shopoch. V oboch prípadoch vo väčšine prípadov ...

31.10.2024 Robert Juriš

Ceny starších bytov v Bratislave prudko vzrástli a blížia sa k historickým maximám

Ceny starších bytov v Bratislave vyleteli prudko hore, keď dosiahli priemernú cenovú úroveň 3 748 eur za meter štvorcový. V porovnaní s ...

31.10.2024 Robert Juriš

Eurostat: Októbrová inflácia v eurozóne dosiahla rovné 2 %, na Slovensku až 3,5 %

Inflácia v krajinách eurozóny opäť začala rásť. Po optimistických číslach dosiahnutých v septembri sa októbrová hodnota rastu cien ...

31.10.2024 Eva Sadovská

Podiel aktív Slovákov v zmiešaných fondoch klesá, v realitných a akciových stúpa

Podielové fondy patria na Slovensku medzi obľúbené investičné nástroje. Do tejto skupiny patria aj realitné fondy, prostredníctvom ktorých ...

31.10.2024 Robert Juriš a Tatiana Marková

Prieskum FinReportu: Toto si o zdravotných poisťovniach myslia ich klienti

Tohtoročná prepoisťovacia sezóna je minulosťou. Redakcia FinReportu ju využila na zorganizovanie online ankety, z ktorej vyplynulo množstvo ...

31.10.2024 Martin Jamnický

Svetový deň sporenia: Sporíme si viac, no rezervy máme v zhodnocovaní nasporených financií

Sporenie a zhodnocovanie peňazí na budúcnosť je pre mnohých ľudí dôležitým krokom pri plnení si snov a cieľov. Mnohí Slováci si aj ...

30.10.2024 Roland Régely

Bankové mobilné aplikácie: Vzdelávanie detí a silnejšia ochrana pred podvodníkmi

Väčšina používateľov internetbankingu na Slovensku sa už presunula do mobilných bankových aplikácií a rastie tiež počet ľudí, ktorí ...

30.10.2024 Redakcia FinReport

ČSOB je ďalšou banku, ktorá stlačila úrokové sadzby svojich hypoték pod 4 %

Na hypotekárnom trhu sa opäť začínajú diať veci. ČSOB k dnešnému dňu znovu znížila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov. ...

29.10.2024 Zuzana Fryč

Poistenie GAP sa zíde najmä majiteľom nových áut kupovaných na úver alebo lízing

GAP poistenie, známe ako poistenie finančnej straty, je možné si uzatvoriť k havarijnému poisteniu pre prípad krádeže či vzniku totálnej ...

29.10.2024 Redakcia FinReport

Poistenie domu aj s asistenčnými službami pre elektrobicykel

Poisťovňa Union tvrdí, že vymyslela nové poistenie. K poisteniu domu totiž pridala asistenčné služby pre bicyklistov jazdiacich na ...

28.10.2024 Mário Špilberger

Neprezutie zimných pneumatík môže spôsobiť zamietnutie poistného plnenia

Aj osobné automobily musia mať zimné pneumatiky, hoci im to zákon priamo neprikazuje. Keď sa však na ceste objaví súvislá vrstva snehu, ...

28.10.2024 Martin Jamnický

Záujem o spotrebiteľské úvery rastie napriek ich vysokým úrokovým sadzbám

Národná banka Slovenska hlási výrazný nárast stavu spotrebiteľských úverov. K augustu 2024 ich bolo o 8,1 % viac ako v rovnakom období pred ...

25.10.2024 Redakcia FinReport

NBS upozornila na finančnú spoločnosť, ktorá na výkon činnosti nemá oprávnenie

Národná banka Slovenska (NBS) upozornila na aktivity spoločnosti Eaconomy, ktorá ponúka svoje služby prostredníctvom webovej stránky, ako aj ...

24.10.2024 Roland Régely

Letiskový salónik, poistenie aj refundácie. Ktorá kreditka ponúka najviac benefitov?

Kreditná karta môže byť pre mnohých klientov nevýhodným úverom, to však neplatí pre tých, ktorí pravidelne lietajú do zahraničia. ...

23.10.2024 Martin Jamnický

Stúpa počet poistných udalostí spôsobených stretom automobilu so zverou, najnovšie aj s medveďmi

Jesenné obdobie prináša množstvo komplikácií na cestách. Dni sú kratšie, cesty sú šmykľavé a časté sú ranné hmly, ktoré znižujú ...

22.10.2024 Martina Staňová

Konsolidácia verejných financií môže zvýšiť aj ceny poistného

Konsolidácia verejných financií ovplyvní aj poisťovníctvo. Zvýšená sadzba dane z príjmu právnických osôb, zavedenie transakčnej dane a ...

21.10.2024 Martina Staňová

Asistenčné služby: Poisťovňa môže zaplatiť aj opravu zabuchnutých dverí či pokazených spotrebičov

Zabuchli ste si dvere, alebo vás vytopila pokazená práčka? V takýchto a ďalších podobných prípadoch nemusíte vybavovať a platiť ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay