Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Kvalifikovaný elektronický podpis je stále ešte príliš komplikovaná hračka

Magdaléna Švančarková Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Dokumenty, žiadosti, potvrdenia a komunikácia s inštitúciami idú po poldruha roku života s pandémiou akosi ľahšie. Na požiadanie: „Pošlete mi to e-mailom?“ vám lekár zašle scan potvrdenia o práceneschopnosti a predavačka v samoobsluhe jedným klikom posunie doklad o nákupe do vášho inboxu. Nie všetko sa však dá vybaviť takto rýchlo a bez komplikácií. Niekedy je potrebný rukolapný dôkaz – podpis, presnejšie elektronický podpis, a s ním to už vôbec nemusí byť také jednoduché.

image

Foto: Shutterstock 

Postup je zložitý, zatiaľ

„Praktické využitie elektronického podpisu je veľmi komplexné, má veľa foriem a možností využitia pre veľké množstvo rôznych subjektov, situácií a aplikácií. Takýto podpis vám umožňuje bezpečné a overené zasielanie rôznych druhov dokumentov, dokladov či údajov a informácií,“ vysvetľuje konzultant spoločnosti Solitea Ján Vravec.

Slovak business agency však vo svojej Analýze bariér malých a stredných podnikov v oblasti digitalizácie upozorňuje na komplikovanosť pri používaní kvalifikovaného elektronického podpisu, pretože vyžaduje eID kartu, čítačku a inštaláciu príslušného softvéru.

Aj samotný postup je podľa analýzy zložitý. Ak podnikateľ chce odoslať niektorému z úradov určité podanie, potrebuje sa najskôr prihlásiť na ústrednom portáli verejnej správy, vyhľadať adresáta a konkrétnu elektronickú službu, v prostredí elektronickej schránky nahrať odosielaný dokument, a tento následne podpísať.

„Problémom, ktorý je spojený s univerzálnou použiteľnosťou dokumentu podpísaného kvalifikovaným elektronickým podpisom, je spôsob podpísania a výsledná podoba dokumentu, ktorá sa v krajinách EÚ líši,“ upozorňuje analýza. Na Slovensku je výsledkom podpísania dokumentu nový súbor v inom formáte. Nie je možné otvoriť ho bez špeciálneho softvéru či cloudovej služby, ale aj znalosti elektronického podpisovania na Slovensku.

35

Ako sú na tom poisťovne a banky

Banky, poisťovne či podnikatelia využívajú rôzne formy elektronických podpisov. „Počas uplynulého roka sme vo vzťahu s klientmi zaznamenali nárast záujmu o rôzne formy elektronického podpisu a ako banka budeme podporovať tie, ktoré budú aj pre firemných klientov znamenať menej papierovania a zjednodušenie procesov,“ reaguje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.

„Elektronický podpis urýchľuje celý proces spracovania zmluvných dokumentov, znižuje riziko chýb a tiež významne znižuje spotrebu papiera,“ komentuje manažérka komunikácie a hovorkyňa poisťovne Generali Katarína Ondra.

V poisťovni  využívajú takzvaný biometrický podpis. Softvér zaznamenáva viac ako 200 rôznych údajov za sekundu, akými sú napríklad prítlak, sklon pera, ľah a zrýchlenie pera a mnohé ďalšie. Táto informácia sa zaznamená a uloží spolu s dokumentom v bezpečnej, zašifrovanej forme. Všetky údaje sa ukladajú na zabezpečenom biometrickom serveri a v prípade potreby systém overuje či podpisy pochádzajú od rovnakého klienta

Biometrické podpisovanie je jednou z možností, ako si u nás klienti môžu uzavrieť poistnú zmluvu. V poslednom období však zaznamenávame zvýšený záujem o uzatvorenie poistenia akceptáciou zaplatením. Tento spôsob uzatvorenia poistenia je aktuálne možný v rámci všetkých druhov poistných zmlúv vrátane životného poistenia," objasňuje možnosti K. Ondra.

„Elektronický podpis využívame zatiaľ len interne, smerom von ho nepoužívame,“ hovorí špecialistka externej komunikácie Allianz – Slovenská poisťovňa Helena Kanderková.

Tri druhy elektronického podpisu

Elektronický podpis ako právny inštitút upravuje osobitné nariadenie na európskej úrovni. Vo všeobecnosti rozoznávame tri druhy elektronického podpisu s rôznymi stupňami dôveryhodnosti:

1) Klasický e-mail, v ktorom na záver odosielateľ pridá svoje meno, kontaktné informácie, aby informácie s ním bolo možné jednoducho spárovať. Takúto jednoduchú formu elektronického podpisu využívajú ľudia denne. V praxi však má nízku dôveryhodnosť, pretože e-mail z danej schránky môže poslať aj kolega či členovia domácnosti.

2) Zdokonalený elektronický podpis – má vyššiu dôveryhodnosť. Využívajú ho rôzne aplikácie. Klient, žiadateľ, odosielateľ prostredníctvom nich jednoducho podpíše daný dokument. Podpisujúci získa súkromný kľúč, ktorým dokument podpisuje, overuje sa jeho identita a získava certifikát, ktorý potvrdzuje jeho identitu. Aplikáciu je potrebné najskôr stiahnuť do elektronického zariadenia, alebo sa registrovať v danom online prostredí.

3) Kvalifikovaný elektronický podpis (KEP) – patrí mu prvé miesto v dôveryhodnosti. Je súčasťou občianskeho preukazu s elektronickým čipom. Pre funkčnosť KEP-u je však potrebná súčinnosť viacerých nástrojov – príslušné softvéry a čítačka kariet. Kvalifikované certifikáty môže vydať iba kvalifikovaná dôveryhodná osoba zo zoznamu Národného bezpečnostného úradu SR. Je možné ho spojiť aj s takzvanou kvalifikovanou elektronickou časovou pečiatkou, ktorá nahrádza úradné osvedčenie pravosti podpisu, ktoré sa bežne overuje u notára alebo na matrike. V prípade využitia pečiatky už návšteva úradu nie je potrebná.

Situácia v oblasti elektronickej komunikácie sa neustále rozvíja a pracuje sa na zapojení technológií, ako sú napríklad holografická komunikácia, humanoidy či vyššia forma umelej inteligencie. Cieľom je dosiahnutie vyššej úrovne komunikácie aj jej bezpečnosti.

Štátna správa a e-podpis

Držiteľom aktivovaného občianskeho preukazu s čipom, teda s prístupovým bezpečnostným osobným kódom BOK, je 2,5 milióna občanov. Takmer 510-tisíc občanov Slovenska má na občianskom preukaze nahraté certifikáty pre e-podpis, čiže môžu využívať e-služby, pri ktorých sa vyžaduje aj elektronický podpis,“ komentuje tlačový odbor Ministerstva vnútra SR.

Ministerstvo vnútra SR v rámci služieb e-governmentu zodpovedá za prihlasovanie do služieb prostredníctvom elektronických občianskych preukazov s čipom. Takisto zabezpečuje nahrávanie certifikátov pre e-podpis na čip občianskeho preukazu a od roku 2018 je certifikáty možné získať aj online bez potreby návštevy klientskeho pracoviska MV SR.

Aké je využitie e-podpisu v praxi

„Bežný občan SR môže kvalifikovaný elektronický podpis využívať najmä pri komunikácii s orgánmi verejnej moci, prostredníctvom ústredného portálu verejnej správy formou univerzálneho podania pre rôzne subjekty. Elektronický podpis je akceptovaný aj pri komunikácii a úkonoch v Obchodnom registri a službách Živnostenského registra,“ komentuje možnosti J. Vravec. Uplatniť sa dá aj pri komunikácii občanov a podnikateľov s finančnou správou alebo so súdmi. 

Odborník rozoznáva aj ďalšie špecifické druhy elektronických podpisov ako mandátny, ktorý je určený prioritne pre advokátov, exekútorov, notárov, ale aj elektronický podpis na podpisovanie faktúr – slúži na zabezpečenie proti zmene fakturačných údajov.

Využívanie e-podpisu v oblasti evidencie vozidiel v roku 2021

  • žiadosť o prevod držby vozidla na inú osobu – 25 000 podaní
  • žiadosť o prvé prihlásenie vozidla do evidencie – 21 000 podaní
  • žiadosť o prevod držby vozidla na inú osobu autobazárom – 17 000 podaní

Zdroj: Ministerstvo vnútra SR

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
6.12.2022 Robert Juriš

Fintech spoločnosti doplatili na prílišný optimizmus, teraz prepúšťajú tisíce zamestnancov

Fintech spoločnostiam sa stále nedarí tak, ako by si želali. Viaceré z nich plánujú masívne prepúšťať svojich zamestnancov. Niektoré ...

6.12.2022 Martin Jamnický

O ďalšie zdražovanie hypotekárnych úverov sa postarali VÚB banka a Prima banka

Zdražovanie hypotekárnych úverov na Slovensku pokračuje aj v poslednom mesiaci tohto roku. Pustili sa doň zatiaľ dve banky – VÚB banka a ...

6.12.2022 Zuzana Fryč

Poisťovne majú nedostatok kvalitných obchodníkov, preto neustále hľadajú nových

Poisťovne neustále hľadajú nových obchodníkov. Svoje siete majú permanentne rozhodené na finančnom trhu, a to bez ohľadu na to, či majú ...

5.12.2022 Redakcia FinReport

Changpeng Zhao: Šéf Binance bagatelizuje hrozbu digitálnych mien centrálnych bánk pre kryptosvet

Digitálne meny centrálnych bánk (CBDC) nepredstavujú hrozbu pre decentralizované kryptomeny. Dokonca by mohli pomôcť vybudovať vzájomnú ...

5.12.2022 Roland Régely

Minimálne zdravotné odvody v roku 2023 najviac pocítia tí, ktorí zarábajú najmenej

Brigádnici, konatelia či dohodári so skráteným úväzkom si od januára 2023 priplatia na zdravotných odvodoch. Vyplýva to z návrhu zákona o ...

4.12.2022 Redakcia FinReport

Juniper Research: Hodnota B2B platieb do piatich rokov vzrastie na 111 biliónov dolárov

Nová štúdia od spoločnosti Juniper Research uvádza, že globálna transakčná hodnota trhu platieb B2B v roku 2027 presiahne 111 biliónov ...

4.12.2022 Redakcia FinReport

Zhoršujúca sa ekonomická situácia spôsobila prepad aj na trhu s tabletmi

Trh s tabletmi sa prepadáva. Po mimoriadne úspešných pandemických rokoch 2020 a 2021 sa tomuto segmentu prestáva dariť a obchod s nimi sa ...

3.12.2022 Redakcia FinReport

Víťazmi krízy sú okrem energetických firiem aj finančné a spotrebiteľské spoločnosti

Najlepšie hospodárske výsledky za tretí štvrťrok tohto roku zverejnili finančné a spotrebiteľské spoločnosti. Z pohľadu výnosov sú ...

2.12.2022 Redakcia FinReport

Slovenská pobočka Groupamy sa stala súčasťou poisťovne Union

Prevod poistného kmeňa poistných zmlúv neživotného poistenia a poistenia schopnosti splácať úver slovenskej pobočky medzinárodnej ...

29.11.2022 Redakcia FinReport

Zdravotná poisťovňa Dôvera dostala trojmiliónovú pokutu

Zdravotná poisťovňa Dôvera dostala pokutu 3 milióny eur. Dôvodom má byť nesprávny postup pri účtovaní o poistnom kmeni. Pokuta sa týka ...

26.11.2022 Redakcia FinReport

Európska únia chce posilniť dohľad nad bankami, aby zvýšila ich odolnosť

Európska únia sa chystá zvýšiť odolnosť bánk pôsobiacich v Únii. Plánuje tiež posilniť dohľad nad nimi a riadenie rizík. Toto všetko ...

24.11.2022 Redakcia FinReport

Exportérom pomôže s platením za elektriku a plyn Eximbanka SR

Energetická kríza privádza veľké množstvo firiem do vážnych finančných ťažkostí. Novou možnosťou ako ich preklenúť, je siahnuť po ...

23.11.2022 Redakcia FinReport

Poisťovňa Wüstenrot prináša novinky najmä v poistení majetku a pripoisteniach

Poisťovňa Wüstenrot prináša niekoľko noviniek súvisiacich s poskytovaním svojho finančného produktu. Zmeny sa týkajú poistenia majetku, ...

23.11.2022 Redakcia FinReport

Prieskum: Poisťovne v Česku aj na Slovensku majú v digitalizácii onboardingových služieb rezervy

Prívetivý zákaznícky servis je pre klientov českých a slovenských poisťovní čoraz dôležitejší. Z prieskumu spoločnosti Trask však ...

21.11.2022 Roland Régely

Detský účet: Ktoré banky ho ponúkajú a aké výhody prináša?

Odborníci na financie sa zhodujú, že detský účet je krokom v ústrety finančnej gramotnosti. Väčšina bankových účtov pre deti je zadarmo ...

18.11.2022 Robert Juriš

Tatra banka a Slovenská sporiteľňa zvyšujú úroky svojich hypotekárnych úverov

Zvyšovanie úrokových sadzieb hypotekárnych úverov v novembri 2022 zatiaľ nie je také intenzívne ako v predchádzajúcom období, najmä na ...

16.11.2022 Redakcia FinReport

Príčinou každej tretej škodovej udalosti v domácnosti je voda

V posledných štyroch rokoch predstavovalo najčastejšiu poistnú udalosť v domácnosti poškodenie vodou pochádzajúcou z vodovodných ...

15.11.2022 Roland Régely

Deutsche Bank chce skončiť s finančnou hotovosťou. Čaká nás niečo podobné aj na Slovensku?

Najväčšia nemecká banka a jedna z najväčších finančných inštitúcií v Európe plánuje prestať vydávať peňažnú hotovosť vo ...

Aplikácia

  1. 1.
    TOP 8 noviniek v novele Zákonníka práce
  2. 2.
    Poisťovne majú nedostatok kvalitných obchodníkov, preto neustále hľadajú nových
  3. 3.
    Fintech spoločnosti doplatili na prílišný optimizmus, teraz prepúšťajú tisíce zamestnancov
  4. 4.
    Minimálne zdravotné odvody v roku 2023 najviac pocítia tí, ktorí zarábajú najmenej
  5. 5.
    Kam na luxusnú dovolenku počas zimy? Tipy na najzaujímavejšie destinácie – 5. diel