Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Kvalifikovaný elektronický podpis je stále ešte príliš komplikovaná hračka

Magdaléna Švančarková Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Dokumenty, žiadosti, potvrdenia a komunikácia s inštitúciami idú po poldruha roku života s pandémiou akosi ľahšie. Na požiadanie: „Pošlete mi to e-mailom?“ vám lekár zašle scan potvrdenia o práceneschopnosti a predavačka v samoobsluhe jedným klikom posunie doklad o nákupe do vášho inboxu. Nie všetko sa však dá vybaviť takto rýchlo a bez komplikácií. Niekedy je potrebný rukolapný dôkaz – podpis, presnejšie elektronický podpis, a s ním to už vôbec nemusí byť také jednoduché.

image

Foto: Shutterstock 

Postup je zložitý, zatiaľ

„Praktické využitie elektronického podpisu je veľmi komplexné, má veľa foriem a možností využitia pre veľké množstvo rôznych subjektov, situácií a aplikácií. Takýto podpis vám umožňuje bezpečné a overené zasielanie rôznych druhov dokumentov, dokladov či údajov a informácií,“ vysvetľuje konzultant spoločnosti Solitea Ján Vravec.

Slovak business agency však vo svojej Analýze bariér malých a stredných podnikov v oblasti digitalizácie upozorňuje na komplikovanosť pri používaní kvalifikovaného elektronického podpisu, pretože vyžaduje eID kartu, čítačku a inštaláciu príslušného softvéru.

Aj samotný postup je podľa analýzy zložitý. Ak podnikateľ chce odoslať niektorému z úradov určité podanie, potrebuje sa najskôr prihlásiť na ústrednom portáli verejnej správy, vyhľadať adresáta a konkrétnu elektronickú službu, v prostredí elektronickej schránky nahrať odosielaný dokument, a tento následne podpísať.

„Problémom, ktorý je spojený s univerzálnou použiteľnosťou dokumentu podpísaného kvalifikovaným elektronickým podpisom, je spôsob podpísania a výsledná podoba dokumentu, ktorá sa v krajinách EÚ líši,“ upozorňuje analýza. Na Slovensku je výsledkom podpísania dokumentu nový súbor v inom formáte. Nie je možné otvoriť ho bez špeciálneho softvéru či cloudovej služby, ale aj znalosti elektronického podpisovania na Slovensku.

35

Ako sú na tom poisťovne a banky

Banky, poisťovne či podnikatelia využívajú rôzne formy elektronických podpisov. „Počas uplynulého roka sme vo vzťahu s klientmi zaznamenali nárast záujmu o rôzne formy elektronického podpisu a ako banka budeme podporovať tie, ktoré budú aj pre firemných klientov znamenať menej papierovania a zjednodušenie procesov,“ reaguje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.

„Elektronický podpis urýchľuje celý proces spracovania zmluvných dokumentov, znižuje riziko chýb a tiež významne znižuje spotrebu papiera,“ komentuje manažérka komunikácie a hovorkyňa poisťovne Generali Katarína Ondra.

V poisťovni  využívajú takzvaný biometrický podpis. Softvér zaznamenáva viac ako 200 rôznych údajov za sekundu, akými sú napríklad prítlak, sklon pera, ľah a zrýchlenie pera a mnohé ďalšie. Táto informácia sa zaznamená a uloží spolu s dokumentom v bezpečnej, zašifrovanej forme. Všetky údaje sa ukladajú na zabezpečenom biometrickom serveri a v prípade potreby systém overuje či podpisy pochádzajú od rovnakého klienta

Biometrické podpisovanie je jednou z možností, ako si u nás klienti môžu uzavrieť poistnú zmluvu. V poslednom období však zaznamenávame zvýšený záujem o uzatvorenie poistenia akceptáciou zaplatením. Tento spôsob uzatvorenia poistenia je aktuálne možný v rámci všetkých druhov poistných zmlúv vrátane životného poistenia," objasňuje možnosti K. Ondra.

„Elektronický podpis využívame zatiaľ len interne, smerom von ho nepoužívame,“ hovorí špecialistka externej komunikácie Allianz – Slovenská poisťovňa Helena Kanderková.

Tri druhy elektronického podpisu

Elektronický podpis ako právny inštitút upravuje osobitné nariadenie na európskej úrovni. Vo všeobecnosti rozoznávame tri druhy elektronického podpisu s rôznymi stupňami dôveryhodnosti:

1) Klasický e-mail, v ktorom na záver odosielateľ pridá svoje meno, kontaktné informácie, aby informácie s ním bolo možné jednoducho spárovať. Takúto jednoduchú formu elektronického podpisu využívajú ľudia denne. V praxi však má nízku dôveryhodnosť, pretože e-mail z danej schránky môže poslať aj kolega či členovia domácnosti.

2) Zdokonalený elektronický podpis – má vyššiu dôveryhodnosť. Využívajú ho rôzne aplikácie. Klient, žiadateľ, odosielateľ prostredníctvom nich jednoducho podpíše daný dokument. Podpisujúci získa súkromný kľúč, ktorým dokument podpisuje, overuje sa jeho identita a získava certifikát, ktorý potvrdzuje jeho identitu. Aplikáciu je potrebné najskôr stiahnuť do elektronického zariadenia, alebo sa registrovať v danom online prostredí.

3) Kvalifikovaný elektronický podpis (KEP) – patrí mu prvé miesto v dôveryhodnosti. Je súčasťou občianskeho preukazu s elektronickým čipom. Pre funkčnosť KEP-u je však potrebná súčinnosť viacerých nástrojov – príslušné softvéry a čítačka kariet. Kvalifikované certifikáty môže vydať iba kvalifikovaná dôveryhodná osoba zo zoznamu Národného bezpečnostného úradu SR. Je možné ho spojiť aj s takzvanou kvalifikovanou elektronickou časovou pečiatkou, ktorá nahrádza úradné osvedčenie pravosti podpisu, ktoré sa bežne overuje u notára alebo na matrike. V prípade využitia pečiatky už návšteva úradu nie je potrebná.

Situácia v oblasti elektronickej komunikácie sa neustále rozvíja a pracuje sa na zapojení technológií, ako sú napríklad holografická komunikácia, humanoidy či vyššia forma umelej inteligencie. Cieľom je dosiahnutie vyššej úrovne komunikácie aj jej bezpečnosti.

Štátna správa a e-podpis

Držiteľom aktivovaného občianskeho preukazu s čipom, teda s prístupovým bezpečnostným osobným kódom BOK, je 2,5 milióna občanov. Takmer 510-tisíc občanov Slovenska má na občianskom preukaze nahraté certifikáty pre e-podpis, čiže môžu využívať e-služby, pri ktorých sa vyžaduje aj elektronický podpis,“ komentuje tlačový odbor Ministerstva vnútra SR.

Ministerstvo vnútra SR v rámci služieb e-governmentu zodpovedá za prihlasovanie do služieb prostredníctvom elektronických občianskych preukazov s čipom. Takisto zabezpečuje nahrávanie certifikátov pre e-podpis na čip občianskeho preukazu a od roku 2018 je certifikáty možné získať aj online bez potreby návštevy klientskeho pracoviska MV SR.

Aké je využitie e-podpisu v praxi

„Bežný občan SR môže kvalifikovaný elektronický podpis využívať najmä pri komunikácii s orgánmi verejnej moci, prostredníctvom ústredného portálu verejnej správy formou univerzálneho podania pre rôzne subjekty. Elektronický podpis je akceptovaný aj pri komunikácii a úkonoch v Obchodnom registri a službách Živnostenského registra,“ komentuje možnosti J. Vravec. Uplatniť sa dá aj pri komunikácii občanov a podnikateľov s finančnou správou alebo so súdmi. 

Odborník rozoznáva aj ďalšie špecifické druhy elektronických podpisov ako mandátny, ktorý je určený prioritne pre advokátov, exekútorov, notárov, ale aj elektronický podpis na podpisovanie faktúr – slúži na zabezpečenie proti zmene fakturačných údajov.

Využívanie e-podpisu v oblasti evidencie vozidiel v roku 2021

  • žiadosť o prevod držby vozidla na inú osobu – 25 000 podaní
  • žiadosť o prvé prihlásenie vozidla do evidencie – 21 000 podaní
  • žiadosť o prevod držby vozidla na inú osobu autobazárom – 17 000 podaní

Zdroj: Ministerstvo vnútra SR

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
28.6.2022 Redakcia FinReport

Počet vykradnutých bytov za prvých päť mesiacov roka 2022 stúpol takmer o polovicu

Za prvých päť mesiacov tohto roka stúpol počet vlámaní. Podľa štatistík Policajného zboru SR ide o medziročný nárast o 24 %, v prípade ...

27.6.2022 Redakcia FinReport

Parlament schválil veľkú novelu zákona o energetike a o regulácii v sieťových odvetviach

Poslanci parlamentu schválili návrh zákona o energetike. Jeho úlohou je najmä transponovanie európskej legislatívy v oblasti vnútorného trhu ...

27.6.2022 Redakcia FinReport

Po stavebnej sporiteľni Wüstenrot končí aj ČSOB stavebná sporiteľňa

Po stavebnej sporiteľni Wüstenrot ide do útlmu aj ČSOB stavebná sporiteľňa. Rozhodla sa, že od 1. júla 2022 už nebude uzatvárať žiadne ...

27.6.2022 Redakcia FinReport

Rusko sa po viac ako 100 rokoch ocitlo v technickom bankrote

Ruská federácia sa prvýkrát za viac ako 100 rokov ocitla v platobnej neschopnosti. Do nedele 26. júna 2022 mala zaplatiť úroky zo ...

27.6.2022 Redakcia FinReport

Twitter dostal pokutu 150 miliónov dolárov za zneužitie dát svojich používateľov

Twitter bude musieť v USA zaplatiť pokutu 150 miliónov dolárov. Orgány činné v trestnom konaní obvinili spoločnosť z nezákonného ...

27.6.2022 Robert Juriš a Roland Régely

Už len jedna hypotéka na trhu sa drží pod 1 %, úroky tých najdrahších sa dostali aj cez 4 %

Zdražovanie hypoték na Slovensku stále trvá. Cez víkend zvýšila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov Prima banka. Dnes tak urobila ...

27.6.2022 Monika Jakábová

Zákon o podpore štátneho nájomného bývania má zlepšiť situáciu s bývaním na Slovensku

Dvaja z troch mladých ľudí (65,2 %) na Slovensku vo veku 18 až 34 rokov bývajú so svojimi rodičmi. Tento údaj je podstatne vyšší ako ...

26.6.2022 Redakcia FinReport

Insolvencie v strednej Európe rastú, problémy majú aj slovenské firmy

Insolvencie spoločností v strednej a východnej Európe sa v roku 2021 zvýšili a vo väčšine krajín takmer dosiahli úroveň spred vypuknutia ...

26.6.2022 Redakcia FinReport

S platobnou kartou na dovolenke – pozor na poplatky, drahé konverzie či skimming

Dovolenkové obdobie sa spája s pohodou a platenie kartami túto pohodu umožňuje aj pri nakupovaní. Turisti by si však ešte pred cestou mali ...

25.6.2022 Redakcia FinReport

Banky krajín severnej Európy vytvárajú jednotnú platobnú platformu P27

Krajiny severnej Európy sa spájajú, aby vytvorili jednotnú platobnú platformu. Po dvoch rokoch starostlivých príprav sa viac ako tucet bánk ...

24.6.2022 Robert Juriš

NBS: Banky budú musieť vytvárať väčší kapitálový vankúš

Zadlženosť súkromného sektora rastie. Domácnosti sa obávajú stúpajúcich cien nehnuteľností, zvyšujúcich sa úrokových sadzieb úverov a ...

23.6.2022 Zuzana Fryč

Dopravné nehody bez zranení už nebude riešiť polícia, ale priamo poisťovne

Novela zákona o cestnej premávke prináša viacero zmien a medzi nimi aj jednu zásadnú novinku – k dopravným nehodám, pri ktorých sa nikto ...

23.6.2022 Redakcia FinReport

Vodiči pozor, z nových zelených kariet vyškrtli Rusko aj Bielorusko

Vojna na Ukrajine ovplyvnila aj povinné zmluvné poistenie (PZP) motorových vozidiel. Po novom je už na medzinárodnej automobilovej poisťovacej ...

21.6.2022 Zuzana Fryč

Záujem o poistenie právnej ochrany stúpa, poisťovne reagujú rozširovaním svojej ponuky

Poistenie právnej ochrany získava čoraz väčšie povedomie medzi ľuďmi a záujem oň rastie najmä v rámci práva v susedských sporoch či ...

20.6.2022 Robert Juriš

NBS: Najzraniteľnejší klienti nevyužili príležitosť na refixáciu úrokov svojich hypoték dostatočne

Na Slovensku sme v súvislosti s hypotekárnymi úvermi počas uplynulých rokov poznali len pokles. Bol oveľa výraznejší ako v iných krajinách ...

17.6.2022 Redakcia FinReport

Slovenská sporiteľňa opäť zvyšuje úrokové sadzby svojich hypoték

Najväčšia slovenská banka – Slovenská sporiteľňa opätovne zvyšuje úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov. Zmena sa týka úverov, ...

15.6.2022 Redakcia FinReport

VÚB banka už piatykrát zvyšuje úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov

Zdražovanie hypotekárnych úverov sa v júni mierne spomalilo, ale neprestáva. Po UniCredit Bank sa k nemu rozhodla pristúpiť aj VÚB banka. Od ...

15.6.2022 Redakcia FinReport

Za tri mesiace sme urobili 5,5 milióna okamžitých platieb

Za prvé tri mesiace, odkedy na Slovensku fungujú okamžité platby, Slováci zrealizovali 5,5 milióna takýchto platieb. Systém bol na Slovensku ...

Aplikácia

  1. 1.
    Počet vykradnutých bytov za prvých päť mesiacov roka 2022 stúpol takmer o polovicu
  2. 2.
    Po stavebnej sporiteľni Wüstenrot končí aj ČSOB stavebná sporiteľňa
  3. 3.
    Zákon o podpore štátneho nájomného bývania má zlepšiť situáciu s bývaním na Slovensku
  4. 4.
    Rusko sa po viac ako 100 rokoch ocitlo v technickom bankrote
  5. 5.
    Už len jedna hypotéka na trhu sa drží pod 1 %, úroky tých najdrahších sa dostali aj cez 4 %