Klienti, ktorí nevládzu splácať hypotéku, by mali od banky dostať viac možností
Rezort financií nedávno predstavil návrh pomoci domácnostiam, ktoré majú problémy so splácaním svojich úverov. Banky im budú musieť upravovať podmienky splácania úverov tak, aby zohľadnili ich finančnú situáciu. Finančným domom pribudne viac povinností ešte predtým, ako pre nesplácaný úver pošlú nehnuteľnosť klienta do dražby. Deje sa tak napriek tomu, že banky už v súčasnosti vychádzajú v ústrety klientom aj nad rámec zákona a vynútených dražieb je minimum.

Zdroj: Freepik
Tentoraz nejde o voľby
Kým rezort financií spoločne s Národnou bankou Slovenska (NBS) a Slovenskou bankovou asociáciou (SBA) pred nadchádzajúcimi parlamentnými voľbami intenzívne „krotili“ vášne politických strán ohľadom prípadného nesplácania hypotekárnych úverov, napokon sami prichádzajú s vlastným riešením.
Tento návrh však nesúvisí s predvolebnou kampaňou politických strán ohľadom hypotekárnych úverov. Nové pravidlá sú súčasťou zákona, ktorý má implementovať európske nariadenia do slovenskej legislatívy.
Hlavným cieľom novinky je predovšetkým poskytnúť bankám podporu v prípade, ak by príliš veľa ich klientov nedokázalo splácať svoje úvery. Po koronakríze, energetickej kríze a problémoch s vysokou infláciou chce Európska únia zabrániť nárastu nesplácaných úverov, čo by mohlo ohroziť stabilitu bánk.
Ústretový krok pre dlžníkov
Nová legislatívna úprava hovorí o tom, že banky budú musieť upravovať podmienky dlžníkov tak, aby zvládli splácať svoje úvery či hypotéky. „Veritelia zavedú a uplatňujú primerané politiky a postupy na to, aby primerane upravili spotrebiteľovi podmienky splácania, ak je to potrebné, a to ešte pred začatím výkonu záložného práva. Takáto úprava podmienok splácania zohľadňuje najmä finančnú situáciu spotrebiteľa,“ píše sa v návrhu zákona.
Táto úprava úverových podmienok by podľa rezortu financií mohla mať pozitívny vplyv na výšku a dĺžku splátok, a teda aj na celkové náklady domácností. Cieľom novej legislatívy je umožniť zníženie príliš vysokých splátok vzhľadom na príjmy domácností, a tým prispieť k zmene finančného zaťaženia domácností.
Čo sa deje pri nesplácaní úveru, respektíve hypotéky?
O každej meškajúcej splátke je klient informovaný formou výzvy na úhradu. Banka spravidla zasiela tri po sebe idúce výzvy. Ak počas tohto obdobia nedôjde zo strany klienta k náprave alebo inému riešeniu nesplácania úveru (odklad splátok, konsolidácia úverov atď.), jeho úverová zložka sa presunie na oddelenie vymáhania pohľadávok. V tomto oddelení už môže prísť aj ku krajným riešeniam, ako sú vymáhanie úveru inkasnou spoločnosťou, výzva na okamžitú splatnosť úveru, alebo dokonca predaj nehnuteľnosti (exekúcia). Potrebné je však brať do úvahy, že ak klient aktívne komunikuje zmenu finančnej situácie s bankou či finančným agentom, vymáhanie pohľadávky je irelevantné a dochádza k úprave zmluvných podmienok.
Niekoľko riešení
Nový návrh zákona počíta s viacerými scenármi. Banka pred exekúciou ponúkne úplné refinancovanie, čiastočné refinancovanie alebo zmenu podmienok existujúceho úveru.
Návrh zákona dokonca hovorí aj o takom odklade splátok, v rámci ktorého by sa istina úveru neúročila.
Takýto princíp sa uplatňoval aj pri pandemickom odklade splátok. Klienti síce niekoľko mesiacov neplatili vôbec nič, no po uplynutí moratória sa pôvodné splátky navýšili o úrok.
Novinka v podobe správcu
Jedným z očakávaných opatrení je tiež odstránenie prekážok, ktoré bránia prevodu nesplácaných úverov od úverových inštitúcií k ich kupcom, pričom sa zároveň zabezpečia práva dlžníkov.
„Úverové inštitúcie by mali mať možnosť predať ich iným subjektom na efektívnych, konkurencieschopných a transparentných sekundárnych trhoch. To odôvodňuje potrebu prijatia novej právnej úpravy v podobe návrhu zákona, ktorý vytvára právny rámec v oblasti spravovania a nákupu úverov a umožňuje úverovým inštitúciám lepšie riešiť úvery, ktoré sa stanú nesplácanými, a to zlepšením podmienok pre predaj úveru tretím stranám,“ píše Ministerstvo financií SR v dôvodovej správe.
Nový zákon tak predurčuje vznik akéhosi externého správcu, prípadne inštitúcie, ktorá problémový úver odkúpi. Ak finančný dom bude chcieť, môže na vymáhanie práv použiť tohto správcu. Pre klienta to bude znamenať, že sa mu ozve iná inštitúcia ako jeho banka. Nemá však ísť o tradičné vymáhanie, ale o snahu prerokovať podmienky úveru a nájsť vhodné riešenie k opätovnému splácaniu na obnovenie splácania záväzku.
Správcami nebudú môcť byť spoločnosti, ktoré sa živia vymáhaním dlhov. Vznikne nový druh podnikania, na ktorý bude potrebné povolenie od Národnej banky Slovenska.
Banky sú ústretové aj nad rámec zákona
FinReport sa opýtal zástupcov slovenských bánk na to, ako postupujú pri nesplácaní hypoték klientov. Všetky nami oslovené finančné domy sa zhodli v tom, že pokiaľ sa klientovi výrazne zmení finančná situácia, banka mu takmer vždy vyjde v ústrety, a to aj nad rámec zákona.
Podľa hovorkyne Tatra banky Simony Miklošovičovej môže klient v prípade problémov požiadať o predĺženie splatnosti svojho úveru, čo mu po schválení zo strany banky zabezpečí zníženie mesačnej splátky.
Ďalším z riešení môže byť reštrukturalizácia úveru ako dočasné zníženie splátok na 6 až 9 mesiacov. „To však pre klienta znamená, že bude mať negatívny záznam v úverovom registri a zároveň rozdiel medzi dočasne zníženými a pôvodnými splátkami bude musieť uhradiť v ďalších navýšených splátkach,“ vysvetľuje hovorkyňa.
Podľa úverovej riaditeľky spoločnosti FinGO.sk Evy Šablovej možno v úplne krajnom prípade tiež odložiť splátku hypotéky, čo však podľa nej len presunie daný problém na neskôr. „Tieto scenáre sa však týkajú veľmi malého počtu klientov,“ vysvetľuje odborníčka.
Počet vynútených dražieb klesá
Všetci zástupcovia bánk sa zhodujú na tom, že v prvom rade je podstatné informovať banku o tom, že klient môže mať problém zvýšené splátky riadne splácať. Banka má následne nástroje, ako riešiť vzniknutú situáciu s klientom tak, aby nemuselo prísť až k dražbe nehnuteľnosti.
Platí, že dražba je až posledná možnosť, ako zabezpečiť splatenie úveru. Potvrdzujú to aj štatistiky, podľa ktorých sa dražbou skončí 0,02 % prípadov z celkového počtu poskytnutých úverov.
Pozitívny trend však vidno aj inde. Počet dražieb hypotekárnych klientov na Slovensku za posledných 15 rokov neustále klesá. „Kým v roku 2020 prebehlo okolo 200 dražieb, tento rok sa počet dražieb vyvolaných bankami kvôli nesplácaniu úveru odhaduje na približne 90,“ konštatuje finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik. Podľa neho v týchto prípadoch ide o veľmi problémových klientov, ktorí s bankou nekomunikujú a nesnažia sa hľadať riešenie vzniknutej situácie.
Problémy pocíti len málo klientov
NBS uvádza, že problém s nárastom splátok v súvislosti s refixáciami superlacných hypoték na súčasnú úroveň úrokov v ideálnom prípade bude mať najviac 3 % domácností s hypotékou. Podľa štatistík NBS má priemerná slovenská domácnosť dlh takmer 100-tisíc eur a rast úrokov pri tejto sume sa môže prejaviť v závislosti od konkrétneho zostatku úveru, splatnosti úveru a pôvodnej vs. novej sadzby v mesačnom náraste splátky o 100 až 200 eur. Údaje centrálnej banky tiež hovoria, že v súčasnosti máme na Slovensku menej ako 2 % nesplácaných úverov.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Kultúrne podujatia sa od 10. januára otvoria v režime OP, kapacita však bude obmedzená
- 2.Zelený štvrtok: Tradície, symbolika a duchovný odkaz
- 3.Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
- 4.Salvádor ohlásil výstavbu mesta Bitcoin City a hodnota rovnomennej kryptomeny opäť rastie
- 5.Prokurátor žiada pre Bombica väzbu, porušil obmedzenia uložené súdom