Informačné formuláre sú už povinné, no poisťovne pochybujú o ich prínose pre klientov
Poisťovniam a finančným sprostredkovateľom od začiatku tohto roka pribudla nová povinnosť. Pri uzatvorení poistnej zmluvy musia zákazníkovi odovzdať aj dokumenty obsahujúce informácie o nákladoch produktu či jednotlivých zložkách poistného. Viaceré poisťovne nám potvrdili, že novinka má minimálny vplyv na predaj a zlepšenie informovanosti o poistení. Všimli si skôr zvýšenie nákladov a rastúcu byrokraciu.

Foto: Shutterstock
Poskytovali vlastné formuláre
Niektoré poisťovne aj pred oficiálnym spustením novinky svojim klientom poskytovali čo najviac potrebných informácií o poistení už pri uzatváraní poistnej zmluvy.
„Už predtým, ako vstúpila do platnosti povinnosť informovať poistencov prostredníctvom informačných formulárov, dostávali naši klienti pri uzatvorení poistnej zmluvy niekoľko dokumentov s informáciami o investovateľnom poistnom, nákladoch produktu a podobne. Po novom sme tento formulár upravili v zmysle zákona,“ vysvetľuje špecialistka externej komunikácie z Allianz – Slovenskej poisťovne Helena Kanderková.
Súčasťou návrhu poistnej zmluvy je tak dokument navyše s informáciou o nákladoch na krytie rizika, nákladoch na uzatvorenie poistenia a ostatných nákladoch súvisiacich s uzatvorením poistnej zmluvy.
Bez zásadného vplyvu na biznis
Viaceré nami oslovené poisťovne vyjadrili obavu, či nové riešenie v podobe formulárov prispeje k lepšej informovanosti o poistení.
Mnohé z nich tvrdia, že sa odjakživa snažia odovzdať klientovi čo najviac dôležitých informácií ešte v predstihu a informačné formuláre na tom nič nezmenia. „Klientov učíme, aby sa zaujímali o to, ako daný produkt vyrieši ich skutočné zabezpečenie príjmu či ochranu majetku. Ako poistné plnenie doplní dávku sociálnej poisťovne v prípade komplikovaných životných situácií, akú mieru náhrady príjmu dosiahnu a podobne,“ vysvetľuje Managing Director spoločnosti Partners Group SK Andrea Kasanická Straková.
Podľa nej síce nové povinnosti rozšírili skupinu povinných informácií pre klienta, no tí, ktorí majú jasný zmysel pre kúpu daného riešenia, napokon nie sú touto informáciou nijako negatívne ani pozitívne ovplyvnení.
Bola to súčasť zmluvy aj doteraz
V podobnom duchu sa vyjadrila aj hovorkyňa Allianz – Slovenskej poisťovne, podľa ktorej poisťovňa zatiaľ nevidí zásadný vplyv nového opatrenia na predaj životného či neživotného poistenia. „Domnievame sa, že táto zákonná zmena má minimálny vplyv na predaj poistenia a na zlepšenie informovanosti o poistení, keďže tieto informácie boli súčasťou poistnej zmluvy aj doteraz.“
Novinku v podobe informačných formulárov úspešne implementovala aj neživotná poisťovňa Colonnade. „Vzhľadom na to, že táto povinnosť vznikla ešte len v tomto mesiaci, od klientov, a podobne ani od sprostredkovateľov poistenia, nemáme zatiaľ veľa spätnej väzby,“ vysvetľuje riaditeľ obchodu Juraj Baloga.
Skôr problémy než úžitok
Podľa viacerých poisťovní môžu niektoré položky v rámci formulárov vyvolávať u zákazníkov otázky. Juraj Baloga konkrétne spomína tú časť, kde sú uvedené náklady na distribúciu. „Mnoho klientov si myslí, že ide len o províziu pre sprostredkovateľov. No do nákladov zahŕňame celkovú distribúciu, teda aj náklady spojené s propagáciou produktu či komunikáciou s klientom,“ zdôvodňuje obchodný riaditeľ Colonnade.
Novinka podľa odborníkov na poistenie prináša aj ďalší nepopulárny aspekt, a tým sú dodatočné náklady súvisiace s tvorbou formulárov. Podľa nich je pravdepodobné, že ich napokon budú znášať okrem poisťovní aj poistenci.
Aj finanční sprostredkovatelia už dlhšie upozorňujú, že klienti majú pred podpisom zmluvy k dispozícii veľké množstvo dokumentov a je ťažké ich presvedčiť, aby si ich všetky pozorne prečítali. Poistenci tak často podpisujú papiere, ktoré im sprostredkovateľ predloží, a väčšina z nich nemá čas ani vôľu na preštudovanie všetkých podmienok.
Kľúčové slová
Vojna na Ukrajine

Rok 2022

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie


SPRAVODAJSTVO





- 1.Počet vykradnutých bytov za prvých päť mesiacov roka 2022 stúpol takmer o polovicu
- 2.Po stavebnej sporiteľni Wüstenrot končí aj ČSOB stavebná sporiteľňa
- 3.Zákon o podpore štátneho nájomného bývania má zlepšiť situáciu s bývaním na Slovensku
- 4.Rusko sa po viac ako 100 rokoch ocitlo v technickom bankrote
- 5.Už len jedna hypotéka na trhu sa drží pod 1 %, úroky tých najdrahších sa dostali aj cez 4 %