Hekerské útoky na vozidlá sú hrozbou, problémy musia riešiť aj poisťovne
Poisťovňa Allianz predstavila svoju víziu o budúcnosti v oblasti IT bezpečnosti prepojených vozidiel. Hlavnou témou konferencie Allianz Motor Day boli hekerské útoky, ktoré sú v súčasnosti najväčšou hrozbou pre tieto automobily. Poisťovňa preto volá po spoločnom riešení v rámci Európskej únie a vzniku kontrolného orgánu proti týmto útokom.

Foto: Shutterstock
Európsky trend prepojených vozidiel
V roku 2018 bolo v Európe 37 miliónov prepojených, teda plne autonómnych, samo sa riadiacich vozidiel. Do roku 2023 by ich podľa projekcie spoločnosti Capgemini malo byť až 110 miliónov. Hekerské útoky na inteligentné vozidlá sa tak stávajú čoraz reálnejšou hrozbou.
Preto kľúčovou otázkou konferencie bolo to, ako je možné chrániť prepojené vozidlá pred kybernetickým útokom počas celého obdobia životnosti týchto vozidiel.
Kedy je vozidlo prepojené?
Je to taký automobil, ktorý má vlastné pripojenie na internet, zvyčajne prostredníctvom bezdrôtovej lokálnej siete (WLAN). Toto umožňuje automobilu prístup k dátam, ich odosielanie, sťahovanie softvéru a jeho aktualizáciu, komunikáciu s ostatnými IT zariadeniami a poskytovanie WiFi cestujúcim. Prepojené vozidlo má zvyčajne hlavnú jednotku a palubný systém s obrazovkou, z ktorej vodič môže vidieť alebo spravovať jednotlivé operácie.
Kybernetické útoky treba vyšetriť
Nosnou témou konferencie bol v prípade hekerského útoku tiež prístup k údajom o vozidle. Prepojené vozidlá musia ponúkať primeranú ochranu pred potenciálnymi rizikami a zároveň umožniť ľahký a rýchly prístup k údajom o vozidle tak, aby tretie strany mali možnosť vyvíjať a navrhovať vodičom nové produkty a služby.
To však v súčasnosti podľa Allianzu nefunguje, pretože automobilky odmietajú poskytovať poisťovniam niektoré interné údaje o svojich automobiloch. Poisťovňa preto vyzvala na riešenie tohto problému a iniciuje vznik centra automobilovej bezpečnosti, ktoré by ju zastrešovalo v rámci celej Európskej únie.
„Na to, aby sme zabránili vzniku nežiaducich udalostí a ochránili vodičov pred rizikami, potrebujeme z hľadiska IT bezpečnosti veľké množstvo dát,“ uviedol Conrad Meyer z nemeckej vládnej agentúry ZITiS (Ústredie pre informačné technológie v bezpečnostnej sfére).
„Ak máte dáta, v prípade nehody môžete vidieť, čo sa stalo, čo spravilo auto a ako reagoval vodič. V oblasti bezpečnosti automobilov momentálne musíme riešiť vzniknuté problémy retrospektívne. Z môjho pohľadu je preto nutné zaviesť jednotnú legislatívu, ktorá by riešila, kto má k týmto dátam prístup, či už na úrovni jednotlivých štátov, alebo Európskej únie ako celku,“ vysvetlil potrebu zhromažďovania dát C. Meyer.
Telefón namiesto kľúča
V rámci poistenia prepojených automobilov účastníci konferencie diskutovali aj o otázkach virtuálnych kľúčov od prepojených vozidiel. Tento kľúč otvorí, uzamkne a naštartuje auto pomocou smartfónu, ktorý nahrádza konvenčný kľúč od auta.
Je to pohodlné, ale prináša to aj otázky. Napríklad, čo sa stane, ak dôjde k napadnutiu systému a taktiež, ako pri takýchto situáciách majú postupovať poisťovne, najmä v prípade krádeže vozidla.
Po odcudzení bežného vozidla pri uplatňovaní poistnej náhrady vodič musí poskytnúť celú sadu fyzických kľúčov. Tie však pri niektorých prepojených vozidlách neexistujú. Problémom môže byť aj dokazovanie poistných podvodov, hlavne ak vozidlo bolo skutočne odcudzené a či „zlodej“ nezískal virtuálny kľúč so súhlasom majiteľa vozidla.
„Klient musí byť schopný dôverovať virtuálnemu kľúču. Nikto nám nebude posielať svoj smartfón v prípade krádeže auta,“ hovorí generálny riaditeľ odboru vyrovnania poistných udalostí Allianz Versicherungs-AG Jochen Haug.
„Inými slovami, kľúč nemôže byť duplikovateľný a v prípade krádeže vozidla potrebujeme transparentný pohľad na to, kto bol oprávnený použiť aký kľúč a kedy,“ uviedol J. Haug.
Útokom je potrebné prispôsobiť poistné krytie
Nás zaujímalo, či poisťovňa Allianz plánuje v budúcnosti rozšíriť svoje portfólio poistných produktov o poistenie zamerané priamo na kybernetické útoky, alebo bude toto krytie súčasťou už používaných poistných produktov. Na otázku magazínu Financial Report odpovedá generálny riaditeľ komerčného poistenia vozidiel poisťovne Allianz Rico Förster.
„Ak hovoríme o poistení vozidiel proti hekerským útokom, myslím si, že sme na začiatku novej éry. Môj názor je taký, že je potrebné popracovať na riešeniach, ktoré by pokrývali všetky riziká. V súčasnosti máme poistenia proti niektorým škodám, pri ktorých sú klienti v bezpečí. No ako rastie úroveň útokov nielen na vozidlá, ale aj iné objekty, tak bude nutné v budúcnosti prispôsobovať naše potreby aj spôsoby poistného krytia.“
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Dôchodky 2025: do penzie pôjdeme neskôr, seniori si tento rok prilepšia na trinástom dôchodku o desiatky eur
- 2.Železnice Slovenskej republiky si na seba dlhodobo nevedia zarobiť. Ich šéf chce zrušiť až 1 000 pracovných miest
- 3.Rusi stratili ďalšie stovky vojakov, podľa Ukrajincov prišli aj o osem tankov
- 4.Inflácia dostáva ruských spotrebiteľov do úzkych, pre financovanie vojny ceny možno ešte porastú
- 5.Na severe Talianska sa našla rekordná krúpa s priemerom až 19 centimetrov, ide o najväčšiu v Európe