Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Havarijné poistenie: Pre nové vozidlá a neskúsených vodičov je to nevyhnutnosť, pre veterány zbytočnosť

Magdaléna Švančarková Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Havarijné poistenie dokáže vykryť škody majiteľovi motorového vozidla, ktorý spôsobil dopravnú nehodu. Odporúča sa pri nových či novších vozidlách a pri vodičoch začiatočníkoch. Pri starších vozidlách však jeho význam klesá priamoúmerne s vekom automobilu. Kedy má ešte zmysel a kedy sa už stáva nepotrebným?

image

Foto: Shutterstock

 

Nové auto musí byť poistené

Poškodenému pri nehode preplatí škody poisťovňa z povinného zmluvného poistenia toho, kto kolíziu spôsobil. Vinník nehody si však škody na svojom vozidle musí zaplatiť sám, alebo si ich dá preplatiť z havarijného poistenia. Jeho uzatvorenie je však len dobrovoľné, a preto mnohí vodiči zvažujú, či sa im vôbec oplatí.

Názory odborníkov sa mierne líšia, v základe však všetci hovoria o potrebe poistenia v prípade nového vozidla. Ak ste šťastným majiteľom nového vozidla, tak na cesty bez havarijnej poistky radšej ani nevyrážajte. V prípade nehody vás to môže vyjsť poriadne draho.

„Havarijné poistenie sa oplatí uzavrieť každému, kto denne jazdí a je na svoje auto odkázaný. Či už kvôli pracovným povinnostiam, alebo zo súkromných dôvodov, ak napríklad vozí deti do školy, prípadne pravidelne navštevuje lekára. Každý, kto auto nevyhnutne potrebuje pre svoje bežné fungovanie, by mal zvážiť riziká súvisiace s jeho používaním a zamyslieť sa, či má vytvorenú dostatočnú finančnú rezervu na pokrytie nečakaných opráv alebo na kúpu nového vozidla,“ vysvetľuje riaditeľ pre neživotné poistenie v spoločnosti FinGO.sk Štefan Fajnor.

Najviac desaťročné

Odborníci vo všeobecnosti odporúčajú poistiť auto, ktoré má do 10 rokov. Staršie autá už niektoré poisťovne ani nepoisťujú. Na cenu havarijného poistenia vplýva viacero faktorov. Je to aj vek vodiča, región, cena auta, značka, model, škodovosť klienta. Poistenie kryje zvyčajne štyri riziká, nielen nehodu, ale aj odcudzenie, krádež či vandalizmus.

Okrem toho klienti môžu svoj základný poistný balík rozšíriť aj o ďalšie pripoistenie. Oplatí sa to najmä pri nových vozidlách. Svoj zmysel má krytie poškodenia čelného skla vozidla, poistenie úrazu posádky v prípade nehody, alebo poistenie náhradného vozidla. To sa zíde, keď poškodené auto „trčí“ v servise a klient nutne potrebuje náhradné vozidlo.

Cena havarijného poistenia je pomerne vysoká. Stojí priemerne okolo 2 % z novej hodnoty vozidla. Nie každý je ochotný platiť vysoké sumy, a preto poisťovne ponúkajú aj náhradné možnosti.

„V niektorých prípadoch môže byť lepším riešením pripoistenie k povinnému zmluvnému poisteniu (PZP), ktoré je pre klientov cenovo dostupnejšie. Klienti v rámci neho najčastejšie využívajú pripoistenie čelného skla, živelných udalostí, stretu so zverou, úrazové pripoistenie alebo rozšírené asistenčné služby,“ vysvetľuje Š. Fajnor.

Aby sa poistenie oplatilo

Poisťovne odporúčajú rôzne limity pre havarijné poistenie. „Vo všeobecnosti je to najčastejšie do 5 až 6 rokov veku vozidla. Vtedy je hodnota väčšiny vozidiel na takej úrovni, že v prípade poistnej udalosti je veľká pravdepodobnosť vyčíslenia poistného plnenia v hodnote 80 % a viac z aktuálnej hodnoty vozidla,“ odporúča hovorkyňa ČSOB Poisťovne Anna Jamborová.

Poisťovňa eviduje aj klientov, ktorí majú stále poistené staršie vozidlá pre pocit, že v prípade poistnej udalosti aspoň niečo z poisťovne dostanú uhradené. „Havarijné poistenie vozidla má význam dovtedy, pokiaľ všeobecná hodnota vozidla je vyššia ako doteraz zaplatené poistné za vozidlo. Ak doteraz zaplatené poistné presahuje to, čo by klient dostal v prípade totálnej škody vozidla, potom už havarijné poistenie nemusí byť rentabilné,“ reaguje špecialistka externej komunikácie Allianz – Slovenská poisťovňa Helena Kanderková.

Nové vozidlá a neskúsení vodiči

Uniqa odporúča poistiť nové vozidlá a neskúsených vodičov. Ďalej odporúča poistenia aj v prípadoch, ak klienti často cestujú do zahraničia, alebo potrebujú auto pre prácu, v prípade služobných áut, alebo ak by mali závažné problémy pri možnom výpadku vozidla.

„Naopak, havarijné poistenie treba zvážiť pre staršie motorové vozidlá s nízkou trhovou hodnotou. Ak má vaše auto hodnotu 500 eur a poistenie stojí 300 eur, pričom máte dohodnutú spoluúčasť 165 eur, určite sa vám už neoplatí,“ analyzuje hovorkyňa poisťovne Beáta Lipšicová.

Ak klient zvažuje poistiť staršie vozidlo s vekom 10 rokov a jeho hodnota predstavuje 4-násobok poistného, tak je to podľa nej už dôvod na ukončenie havarijného poistenia.

Hodnota vozidla každým rokom klesá

Pokles hodnoty vozidla je rozdielny v závislosti od značky, výkonu auta, najazdených kilometrov, a môže sa znižovať takto:

  • vo 4. roku môže mať hodnotu 45 % až 50 % zo svojej pôvodnej ceny,
  • v 5. roku je to okolo 40 %,
  • v 7. roku je to medzi 25 až 30 %.

Okrem aktuálnej trhovej hodnoty by mal klient zvážiť aj spoluúčasť, ale aj takzvanú totálnu škodu, ktorú má poisťovňa v podmienkach. Je to percentuálna hodnota a hovorí o tom, do akej výšky aktuálnej trhovej hodnoty auta ešte poisťovňa preplatí opravu. Poisťovne ju ponúkajú vo výške od 70 do 100 %.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
29.6.2022 Redakcia FinReport

Coface znížila hodnotenie Slovenska z úrovne A3 na A4

Európa vrátane Slovenska významne dopláca na rusko-ukrajinský vojnový konflikt. Nadnárodná spoločnosť Coface až 16 európskym krajinám ...

29.6.2022 Redakcia FinReport

Mincovňa Kremnica vyrazila milión pamätných dvojeuroviek s Erazmom Rotterdamským, do obehu prídu od 1. júla 2022

Národná banka Slovenska (NBS) vydáva ďalšiu pamätnú euromincu. Jej nominálna hodnota je 2 eurá a je venovaná 35. výročiu vzdelávacieho ...

29.6.2022 Redakcia FinReport

Pesimizmus podnikateľov pri hodnotení ekonomiky stále rastie

Dôvera v slovenskú ekonomiku zo strany podnikateľov je značne rozkolísaná. Najmä v oblasti priemyslu a služieb v júni 2022 poklesla dokonca ...

29.6.2022 Eva Sadovská

Realitné fondy pokračujú v raste, ich aktíva medziročne narástli o 20,4 %

Záujem Slovákov o reality nenaštrbila ani koronakríza, a ukazuje sa, že ani vojnový konflikt na Ukrajine. Investovať do nehnuteľností však ...

29.6.2022 Monika Jakábová

Viaceré banky chystajú zmeny v cenníkoch svojich služieb, klienti si priplatia

Drahšie vklady, doručenie výpisov poštou či služby v pobočkách. Mnohé banky menia s príchodom letných mesiacov svoje cenníky. Zmeny ...

28.6.2022 Redakcia FinReport

Cestovná kancelária Alchemy Travel ohlásila úpadok

Prázdniny sa ešte ani nezačali a prvá spomedzi cestovných kancelárií pôsobiacich na Slovensku skrachovala. Úpadok ohlásila cestovná ...

28.6.2022 Robert Juriš

Hrozba stagflácie je čoraz reálnejšia. Centrálne banky musia byť mimoriadne opatrné

Prakticky celý svet v súčasnosti čelí dramatickému rastu cien tovarov a služieb. Nárast inflácie ešte urýchlili dôsledky vojenského ...

28.6.2022 Redakcia FinReport

Počet vykradnutých bytov za prvých päť mesiacov roka 2022 stúpol takmer o polovicu

Za prvých päť mesiacov tohto roka stúpol počet vlámaní. Podľa štatistík Policajného zboru SR ide o medziročný nárast o 24 %, v prípade ...

28.6.2022 Redakcia FinReport

Tatra banka opäť zvyšuje úrokové sadzby svojich hypoték

K bankám, ktoré aj v júni 2022 zvýšili úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov, sa pridala aj Tatra banka. Takmer dva mesiace dokázala ...

27.6.2022 Redakcia FinReport

Po stavebnej sporiteľni Wüstenrot končí aj ČSOB stavebná sporiteľňa

Po stavebnej sporiteľni Wüstenrot ide do útlmu aj ČSOB stavebná sporiteľňa. Rozhodla sa, že od 1. júla 2022 už nebude uzatvárať žiadne ...

27.6.2022 Robert Juriš a Roland Régely

Už len jedna hypotéka na trhu sa drží pod 1 %, úroky tých najdrahších sa dostali aj cez 4 %

Zdražovanie hypoték na Slovensku stále trvá. Cez víkend zvýšila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov Prima banka. Dnes tak urobila ...

26.6.2022 Redakcia FinReport

S platobnou kartou na dovolenke – pozor na poplatky, drahé konverzie či skimming

Dovolenkové obdobie sa spája s pohodou a platenie kartami túto pohodu umožňuje aj pri nakupovaní. Turisti by si však ešte pred cestou mali ...

24.6.2022 Robert Juriš

NBS: Banky budú musieť vytvárať väčší kapitálový vankúš

Zadlženosť súkromného sektora rastie. Domácnosti sa obávajú stúpajúcich cien nehnuteľností, zvyšujúcich sa úrokových sadzieb úverov a ...

23.6.2022 Zuzana Fryč

Dopravné nehody bez zranení už nebude riešiť polícia, ale priamo poisťovne

Novela zákona o cestnej premávke prináša viacero zmien a medzi nimi aj jednu zásadnú novinku – k dopravným nehodám, pri ktorých sa nikto ...

23.6.2022 Redakcia FinReport

Vodiči pozor, z nových zelených kariet vyškrtli Rusko aj Bielorusko

Vojna na Ukrajine ovplyvnila aj povinné zmluvné poistenie (PZP) motorových vozidiel. Po novom je už na medzinárodnej automobilovej poisťovacej ...

21.6.2022 Zuzana Fryč

Záujem o poistenie právnej ochrany stúpa, poisťovne reagujú rozširovaním svojej ponuky

Poistenie právnej ochrany získava čoraz väčšie povedomie medzi ľuďmi a záujem oň rastie najmä v rámci práva v susedských sporoch či ...

20.6.2022 Robert Juriš

NBS: Najzraniteľnejší klienti nevyužili príležitosť na refixáciu úrokov svojich hypoték dostatočne

Na Slovensku sme v súvislosti s hypotekárnymi úvermi počas uplynulých rokov poznali len pokles. Bol oveľa výraznejší ako v iných krajinách ...

17.6.2022 Redakcia FinReport

Slovenská sporiteľňa opäť zvyšuje úrokové sadzby svojich hypoték

Najväčšia slovenská banka – Slovenská sporiteľňa opätovne zvyšuje úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov. Zmena sa týka úverov, ...

Aplikácia

  1. 1.
    Viaceré banky chystajú zmeny v cenníkoch svojich služieb, klienti si priplatia
  2. 2.
    Realitné fondy pokračujú v raste, ich aktíva medziročne narástli o 20,4 %
  3. 3.
    Coface znížila hodnotenie Slovenska z úrovne A3 na A4
  4. 4.
    Pesimizmus podnikateľov pri hodnotení ekonomiky stále rastie
  5. 5.
    Cestovná kancelária Alchemy Travel ohlásila úpadok