Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Finančné inštitúcie využívajú úverové registre. Čo všetko o vás tieto záznamy prezradia?

Andrej Vida Banky a poisťovne Poslať

Na Slovensku žije len málo ľudí, ktorí by sa v živote nestretli s čerpaním úveru v akejkoľvek jeho podobe. Aj preto vznikli úverové registre, ktoré podrobne evidujú všetko, čo súvisí s využívaním úverových produktov. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete, ako tieto registre fungujú, ako monitorujú platobnú morálku klientov finančných spoločností, a čo sa udeje, keď požiadate o nový úver.

bankový register

Foto: Shutterstock

Registre pre vlastnú ochranu

Banka, ale aj nebankový subjekt či lízingová spoločnosť, sa pri registrácii každej žiadosti o poskytnutie úveru určite obrátia na takzvané úverové registre, v ktorých si preveria žiadateľovu platobnú morálkuúverovú históriu. Finančné inštitúcie samy iniciovali vznik týchto registrov, a to najmä pre svoju ochranu.

V registroch preverujú klientovu bonitu, jeho dôveryhodnosť aj platobnú disciplínu. Zároveň však fungujú aj ako „ochranná ruka“, ktorá reguluje tiež mieru zadlženia konkrétnej osoby a predchádza jej neschopnosti splácať si svoje záväzky.

Aké registre finančné domy využívajú

Spoločný register bankových informácií (SRBI) vedie databázu údajov o zmluvných (úverových) vzťahoch medzi bankami a ich klientmi. V SRBI sú zobrazené údaje o celkovej úverovej angažovanosti klienta, o čerpaní jednotlivých úverových produktov a o platobnej morálke. Register začal svoju činnosť v roku 2003 a tvoria ho popredné slovenské banky. V súčasnosti má 18 členov a je prevádzkovaný spoločnosťou SBCB (Slovak Banking Credit Bureau, s. r. o).

Nebankový register klientskych informácií (NRKI) od roku 2006 prevádzkuje združenie NBCB (Non Banking Credit Bureau) a v súčasnosti má 33 členov. Spravuje databázu údajov o úverových produktoch klientov lízingových spoločností, spoločností poskytujúcich spotrebiteľské a ďalšie úvery, napríklad vo forme kreditnej karty, a faktoringových spoločností.

Od roku 2015 je platná vzájomná výmena informácií medzi SRBI a NRKI. Ich členom tak pri preverovaní žiadateľov o úver dáva unikátnu možnosť využiť viac ako 90 % informácií z celého úverového trhu na Slovensku.

Aké dáta a informácie sa zbierajú

V oboch registroch sú vedené databázy všetkých typov klientov – fyzických osôb (občanov aj podnikateľov) a právnických osôb, ktorí sú nejakým spôsobom spojení s poskytnutím úveru. Všetky dôležité informácie sa potom dostanú do výpisu z registrov.

V nich je zosumarizovaný komplexný prehľad všetkých úverových produktov, ktoré klient čerpá, respektíve ktoré čerpal počas posledných štyroch rokov, alebo o poskytnutie ktorých aktuálne žiada.

Výpis zároveň obsahuje údaje o riadnych či mimoriadnych splátkach, informácie o splátkach po splatnosti, teda o tých, ktoré sa neuskutočnili v súlade s vopred dohodnutými podmienkami splácania, a ďalšie údaje o parametroch úverov či žiadostí.

Podrobnejšie o výpise z registra

Čo si nájde vo výpise napríklad fyzická osoba – nepodnikateľ? V prvom rade sú to jeho osobné identifikačné údaje, ako napríklad meno, priezvisko, bydlisko, rodné číslo a dátum narodenia. Výpisy z registrov SRBI a NRKI neobsahujú informácie o príjmoch, iba o záväzkoch. 

Preto sú tu uvedené všetky klientove zmluvy o úvere podľa typu operácie a ich štádia – od žiadosti, cez zamietnutie, zrušenie, existenciu alebo jeho ukončenie. Jednotlivé úvery sú rozdelené podľa typu transakcie na pôžičky, úvery na bývanie, podnikateľské úvery, finančný a operatívny lízing, kontokorentné úvery a debetné úvery na bežných účtoch, karty a revolvingové úvery, účty za komunálne služby a faktoring.

V ďalšej časti sa nachádzajú podrobnosti o každej jednotlivej zmluve alebo pôžičke, napríklad o výške nasledujúcej splátky ku dňu výpisu a počet zostávajúcich splátok. Je tu tiež tabuľka s profilom splácania, ktorý podrobne opisuje posledných 24 mesiacov. Okrem iného ukazuje vývoj výšky nesplatených splátok v jednotlivých mesiacoch.

A na záver je tu prehľad všetkých požiadaviek klienta a jeho úlohy. To znamená, či o úver požiadal sám, alebo bol v úlohe ručiteľa či spolužiadateľa. Evidované sú aj tie žiadosti, ktoré finančná inštitúcia zamietla, alebo ktoré žiadateľ sám stiahol.

Zákon neumožňuje dáta spájať či inak kombinovať do jedného výpisu pre obidva registre. Každý výpis z registra je teda samostatný a obsahuje záväzky buď len z bankového, alebo iba z nebankového charakteru, pretože tieto registre sú oddelené.

Kde požiadať o výpis a koľko to stojí

Žiadosť o výpis môžete podať napríklad v Klientskom centre SRBI alebo NRKI a je spoplatnená sumou 14 eur. Výpis si môžete v klientskom centre prevziať osobne, alebo požiadate o zaslanie poštou na korešpondenčnú adresu, ako doporučená zásielka do vlastných rúk, ktorá sa odosiela spravidla do 5 kalendárnych dní. V tomto prípade si však k štandardnému poplatku priplatíte aj poštovné.

Užitočné informácie pre vás aj pre banku

Väčšina občanov využíva viacero finančných produktov. Postupom času sa preto zoznam záväzkov v podobe kreditných kariet, lízingových a spotrebiteľských úverov, úverov zo stavebného sporenia, hypoték a podobne zvyčajne rozrastá. Nakoniec ich môže byť toľko, že človek nedokáže všetky riadne evidovať. Tu je výhodou „pamäť“ v podobe výpisu z registrov SRBI a NRKI, ktoré všetko podrobne evidujú. 

Výpis z registra je teda akousi sondou do úverovej histórie. Je preto dôležité, aby si každý svoju platobnú morálku udržiaval v čo najlepšej „kondícii“. Ak banke dlhodobo dokazujete, že svoje záväzky splácate riadne a včas, máte väčšiu šancu dostať úver alebo podobný finančný produkt, a v nejednom prípade s lepšími podmienkami ako neplatič. Dobrý výpis z registra je teda dokladom platobnej solídnosti a podkladom pre úspešné budovanie finančnej budúcnosti.

logo
Prečítajte si tiež:
24.7.2024 Redakcia FinReport

Bezkontaktné platenie prostredníctvom Fitbit Pay končí, nahradí ho Google Wallet

„Od pondelka 29. júla 2024 končí služba Fitbit Pay a už viac nebude možné vykonávať bezkontaktné platby prostredníctvom tejto ...

24.7.2024 Redakcia FinReport

Dovolenky prinášajú aj zdravotné problémy, ktoré tvoria viac ako polovicu poistných udalostí

Prvé týždne dovolenkovej sezóny priniesli zvýšený počet poistných udalostí súvisiacich s cestovaním. Dovolenkári najčastejšie čelili ...

24.7.2024 Martin Jamnický

Firmy čakajú kontroly fiktívnych živnostníkov, daniari im dorubia odvody

Zamestnávanie fiktívnych živnostníkov je dlhodobým problémom pre štát najmä kvôli výpadku v príjmoch z daní a odvodov. Ako naznačujú ...

24.7.2024 Redakcia FinReport

Slovenským firmám vlani narástli tržby o 6 % a čistý zisk dokonca o 12 %

Slovenské firmy zažili vlani vcelku úspešný rok, počas ktorého mnohí z nich zvýšili tržby aj zisky. Sumárne tržby dosiahli vyše 262 ...

24.7.2024 Redakcia FinReport

Trhová kapitalizácia bitcoinu presiahla 1,3 bilióna dolárov

Najsilnejšia kryptomena bitcoin od začiatku tohto roku posilnila svoju trhovú kapitalizáciu natoľko, že v súčasnosti dosahuje 1,3 bilióna ...

24.7.2024 Redakcia FinReport

Začal sa predaj jednodňovej diaľničnej známky s platnosťou od 1. augusta 2024

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) spustila predpredaj jednodňovej diaľničnej známky. Poslanci parlamentu schválili jej zavedenie do ...

23.7.2024 Redakcia FinReport

Každá tretia poistná udalosť je storno dovolenky

Akútne respiračné ochorenia, úrazy či úmrtia v rodine – aj to sú dôvody, pre ktoré Slováci musia chtiac-nechtiac zrušiť svoju letnú ...

23.7.2024 Mário Špilberger

Slovenské agentúry si za sprostredkovanie práce v zahraničí od uchádzača nemôžu pýtať poplatky

Pri hľadaní zamestnania v zahraničí sú možnými rizikami napríklad nedodržanie dohodnutých podmienok či dokonca aj nezabezpečenie práce. ...

23.7.2024 Redakcia FinReport

Slováci majú v bankách a v hotovosti k dispozícii takmer 50 miliárd eur

Retailové vklady slovenských bankových klientov prestali klesať. Naopak, od jesene minulého roka, teda už posledné tri štvrťroky, dokonca ...

22.7.2024 Redakcia FinReport

Peter Kažimír: ECB zníži svoje úrokové sadzby ešte dvakrát do konca tohto roka

Inflácia v krajinách eurozóny sa postupne znižuje na úroveň želaných 2 %. V júni tohto roku klesla z májových 2,6 na 2,5 %. Ani to však ...

21.7.2024 Redakcia FinReport

Počet smrteľných nehôd na Slovensku je alarmujúci, najčastejšou príčinou sú mobily

Podľa Európskej komisie patrí Slovensko aktuálne v rámci Európskej únie k piatim krajinám, ktoré majú nadpriemerný počet úmrtí pri ...

19.7.2024 Mário Špilberger

Ako si v zahraničí vybrať hotovosť čo najvýhodnejšie?

Aby sme mali prístup k svojim financiám na dovolenke, je dobré mať so sebou hotovosť v mene danej krajiny, ktorú si môžeme zvyčajne zameniť ...

18.7.2024 Martina Staňová

Klimatické zmeny menia prístup poisťovní k oceňovaniu poistných rizík

Dôsledky klimatických zmien sú čoraz zreteľnejšie. Príkladom je zvyšujúca sa frekvencia prírodných katastrof, akými sú povodne, búrky, ...

18.7.2024 Redakcia FinReport

Union prichádza so zľavami na voľnopredajné lieky

Poisťovňa Union prichádza s novým benefitom. Jej poistenci môžu využívať zľavy na produkty, ktoré podporia ich zdravý životný štýl. ...

17.7.2024 Mário Špilberger

Povolené prečerpanie: Kedy vám môže pomôcť a kedy uškodiť?

Možnosť ísť na bežnom účte do mínusu je na Slovensku dlhodobým a stabilným trendom. Povolené prečerpanie však má vysoké úročenie a ...

17.7.2024 Redakcia FinReport

Prírodné živly významne zvyšujú náklady na vyplácanie poistných udalostí

Prírodné živly opäť ukázali svoju pravú tvár. Počet škôd spôsobených prírodnými živlami v niekoľkých posledných týždňoch ...

16.7.2024 Redakcia FinReport

Revolut prináša cestovateľský vernostný program

Neobanka Revolut prináša ďalší zaujímavý benefit pre svojich klientov. Je ním celoeurópsky vernostný program Revbody k debetnej karte. ...

15.7.2024 Zuzana Fryč

Ako na poistenie bicyklov či kolobežiek, aby poisťovňa preplatila vzniknutú škodu?

S jarnou sezónou sa na cestách opäť objavilo mnoho bicyklistov a kolobežkárov, ktorí by nemali zabúdať zabezpečiť si svoj dopravný ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay