Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Európska smernica otvorila nebankovým subjektom cestu k platobným službám. Ako túto šancu využili slovenské firmy?

Roland Régely Banky a poisťovne Poslať

Viac bezpečnosti pri internetových platbách, silnejšia ochrana spotrebiteľa a tiež nová príležitosť pre nebankové subjekty v bankovom sektore. Tak možno v skratke charakterizovať Európsku smernicu o platobných službách pod pracovným názvom PSD2, ktorá vstúpila do platnosti začiatkom roka 2021. Novinka mala pôvodne začať platiť už v roku 2019, napokon sa Európska únia rozhodla posunúť platnosť smernice o dva roky neskôr. Zisťovali sme, ako PSD2 ovplyvnila fungovanie platieb na Slovensku, a či vďaka nej u nás pribúdajú nové subjekty.

bankový fintech

Foto: Shutterstock

Na prvýkrát to nevyšlo

Payment Services Directive 2 (PSD2) je smernica Európskej únie, ktorá vstúpila do platnosti 13. januára 2018. Jej cieľom je zvýšiť ochranu a bezpečnosť spotrebiteľa pri platobných službách na vnútornom, európskom trhu.

Prvým míľnikom PSD2 mala byť jeseň 2019. Európske banky mali vtedy povinnosť zaviesť silné overovanie klienta pri platení s cieľom zvýšenia bezpečnosti. Niežeby doterajšie spôsoby neboli bezpečné, Európska únia (EÚ) však chcela novým pravidlom zaviesť štandard pre všetky svoje členské krajiny.

Európske banky sa na novinku pripravili, no nestačilo to. Ešte počas leta 2019 prebehla kontrola zo strany európskych orgánov pre bankovníctvo, z ktorého vyplynulo, že riešenia bánk v žiadnej z krajín neboli postačujúce. PSD2 tak dostalo odklad, ktorý sa skončil v závere roka 2020. „Potom už banky museli spĺňať podmienky na silné overenie klienta, žiadne dodatočné odklady nebudú,“ píše sa na webovej stránke Národnej banky Slovenska (NBS).

Trojfaktorové overovanie

Nová smernica zaviedla silnú autentifikáciu klienta, takzvanú SCA (Strong Customer Authentication) pri online platbách a tiež internetovom prístupe na účet klienta. V praxi to znamená, že všetky internetové platby sú po novom overované dvomi alebo viacerými bezpečnostnými prvkami, ktoré sú od seba nezávislé. Zjednodušene povedané, overovanie sa realizuje niečím, čo klient vlastní, čo vie, a kým naozaj je.

Vysoké štandardy bezpečnosti malo Slovensko aj predtým, no PSD2 si vyžiadalo viaceré úpravy. Slovenské banky tak okrem 3D Secure systému pri platení kartou na internete pridali ešte jeden overovací faktor – cez kód, prípadne cez biometriu. Banky zároveň prešli na novú verziu takzvanej 3D Secure šifrovacej metódy, a pri platbách už presmerujú klienta do mobilnej aplikácie či internetbankingu, ktorý sa odomkne biometricky alebo kódom. Tento spôsob je pre európsku smernicu o úspešnej platbe postačujúci.

Slovenské banky upravili metódy platenia na internete aj napriek tomu, že podľa údajov ECB patríme k trom krajinám s najnižšou mierou podvodovosti pri používaní platobných kariet. Z celkového objemu platieb kartou boli na Slovensku podvodné len štyri tisíciny percenta. Zriedkavejšie ako u nás sa zneužívali karty už len v Rumunsku a v Poľsku.

Príležitosť pre nebankové subjekty

Pôvodným cieľom Európskej únie bolo okrem zvýšenej bezpečnosti priniesť klientom aj viac možností, ako využívať základné platobné služby. PSD2 tak otvorila dvere do bankového biznisu aj pre nebankové subjekty. Tretie strany, ktoré prešli prísnym licenčným procesom a sú uverejnené v registri poskytovateľov týchto služieb, už môžu poskytovať informácie o stave účtu a služby súvisiace s vykonaním platby.

Z PSD2 napokon v oboch prípadoch ťaží spotrebiteľ. Vďaka rôznym licencovaným aplikáciám tretích strán môžu klienti získavať informácie napríklad o svojom bankovom účte aj prostredníctvom iných aplikácií, ako poskytuje ich vlastná banka. Spotrebiteľ tiež môže vykonávať prevody cez mobilnú aplikáciu takejto tretej strany, ktorá bude zobrazovať platby zo všetkých účtov klienta (takzvaný multibanking). Aj pri nákupe v internetovom obchode môže spotrebiteľ zaplatiť za tovar alebo služby zo svojho bankového účtu prostredníctvom tretej strany.

Multibanking na Slovensku odštartovala ČSOB

Prvou bankou, ktorá ponúkla multibankingovú službu na Slovensku, bola ČSOB. Zároveň je jedinou, ktorá to umožňuje prostredníctvom prehľadnej mobilnej aplikácie. Klienti tejto banky už dlhšie môžu vo svojom SmartBankingu sledovať a platiť účty simultánne aj z iných účtov. SmartBanking ČSOB sa vie takto spojiť napríklad s účtom v Tatra banke, Slovenskej sporiteľni, VÚB a Raiffeisen banke.

Positive

Partner témy

 

Pripojenie účtu cez MultiBanking je z dôvodu legislatívy časovo obmedzené na maximálne 90 dní a prihlásenie, ako aj obnova prístupu k účtu, sa realizuje po presmerovaní na stránku druhej banky.

Tatra banka ponúka podobnú službu s názvom One bankingTB. Klientovi umožňuje v jednom internetbankingu sledovať kompletný prehľad o účtoch zo Slovenskej sporiteľne, ČSOB a Raiffeisen banky.

Slovenská sporiteľňa ponúkla multibanking najprv pre firemných klientov, teraz pracuje na jeho integrácii s aplikáciou George. Ostatné banky podľa aktuálnych vyjadrení „pozorne sledujú“ záujem zákazníkov o multibanking, a v prípade zvýšeného dopytu plánujú „zareagovať vlastnou aplikáciou“.

Zemetrasenie sa (zatiaľ) nekoná

„Podľa informácií, ktoré v súčasnosti máme, nemôžeme povedať, že by sa rozkrútil obrovský kolotoč s firmami, ktoré pracujú s finančnými informáciami,“ upozornil ešte v roku 2019 vtedajší predseda Združenia bankomatových kariet (ZBK) Rastislav Vallo. Smernicu vtedy komentoval aj tak, že firmy, ktoré by na Slovensku pôsobili ako tretie strany, v podstate neexistujú.

V januári 2021 už Európska smernica platí v plnom rozsahu, no na „revolúciu“ nebankových subjektov v bankovníctve to stále nevyzerá. „Na reálnu implementáciu PSD2 podľa predstáv svojich tvorcov si ešte budeme musieť počkať. Zatiaľ vnímame skôr rozšírenie možností bánk v rámci portfólia existujúcich služieb, napríklad o možnosť pripojenia účtov iných bánk do internetbankingu,“ komentuje novinku člen výkonného výboru Združenia pre bankové karty Peter Géc.

Zároveň si tiež myslí, že reálny nábeh nebankových (alternatívnych) prevádzkovateľov budeme vidieť až v blízkej budúcnosti. Je to podľa neho pravdepodobné, pretože reálny štart celého systému bol prakticky prvého januára tohto roku.

Podľa hovorkyne Slovenskej sporiteľne Marty Cesnakovej má register tretích strán s licenciou PSD2 od NBS k dnešnému dňu takmer 800 poskytovateľov platobných služieb (presne 787). „Zhruba 40 % z nich sú banky (slovenské aj zahraničné), ktoré licenciu pre poskytovanie služieb podľa PSD2 získali automaticky.“

Očakáva sa symbióza medzi bankami a fintech komunitou

Podľa informácií Slovenskej bankovej asociácie (SBA) udelila NBS licenciu na poskytovanie služieb informovania o účte, alebo inicializáciu platby dvom slovenským spoločnostiam. „Okrem toho celkovo na Slovensku ohlásilo činnosť v prípade týchto dvoch najsledovanejších služieb smernice PSD2 100 zahraničných spoločností, najviac z Veľkej Británie. V pozícii tretej strany však môžu vystupovať aj samotné banky,“ dopĺňa manažérka pre oblasť platobných služieb SBA Eva Horváthová.

Nástup tretích strán v oblasti financií podľa nej netreba podceňovať, ale ani preceňovať: „Myslíme si, že vo väčšine prípadov dôjde k symbióze medzi bankami a fintech komunitou. Rozhodujúce slovo má aj tak klient, je iba na ňom, či sa rozhodne využívať služby fintech spoločností.“

Tretie strany v súčasnosti využívajú hlavne vyhradené rozhranie bánk na získavanie informácií o zostatku a histórii transakcií na účte klienta (služba AIS). „Predpokladáme, že v priebehu roka 2021 by sa vývoj počtu pripojených tretích strán, ako aj rozšírenie využívania služieb rozhrania aj na iniciovanie platieb, mohol mierne zdynamizovať,“ dodáva M. Cesnaková zo Slovenskej sporiteľne.

logo
Prečítajte si tiež:
9.12.2023 Redakcia FinReport

Pozor na veľký počet finančných podvodov, najmä prostredníctvom autorizovaných platieb

Regulačný úrad finančného trhu v Spojenom kráľovstve Financial Conduct Authority (FCA), a nielen on, varuje pred narastajúcimi finančnými ...

8.12.2023 Redakcia FinReport

Každý siedmy Slovák sa pred Vianocami plánuje zadlžiť

Vianočné sviatky sú silným lákadlom pre zvýšenie osobných výdavkov, často aj nad rámec vlastných finančných možností. Tento rok sa ...

8.12.2023 Redakcia FinReport

Poslanci schválili daňový bonus pre ľudí, ktorí nevládzu splácať hypotéky

Parlament v zrýchlenom legislatívnom konaní schválil pomoc ľuďom, ktorí v tomto roku nezvládajú uhrádzať zvýšené splátky svojich ...

8.12.2023 Miloslava Némová

Prvá univerzita ruší bakalárske práce, dôvodom je umelá inteligencia. Pridajú sa ďalšie?

Zatiaľ jedna vysoká škola v Českej republike pristúpila k zrušeniu bakalárskych prác. Dôvodom tohto rozhodnutia je, že študenti často ...

8.12.2023 Redakcia FinReport

Zlacňovanie benzínu sa spomaľuje, u nafty sa úplne zastavilo

Pohonné látky na Slovensku počas uplynulých týždňov zlacňovali. V tom poslednom sa však situácia začala postupne meniť, znižovanie cien ...

8.12.2023 Roland Régely

Štyri banky od nového roka zvyšujú ceny za niektoré svoje služby

Slovenské banky zvyknú na prelome rokov meniť výšku poplatkov a nevyhneme sa tomu ani teraz. Už dnes je isté, že od 1. januára 2024 zmenia ...

7.12.2023 Zuzana Fryč

Ako sa mení vzdelávanie finančných agentov, aby prinášalo konkurenčnú výhodu

Asociácia obchodníkov s cennými papiermi (AOCP) nedávno sprístupnila na vzdelávanie a prípravu na odborné skúšky finančných agentov nový ...

7.12.2023 Robert Juriš

Bytová výstavba je v hlbokom útlme, počet dokončených bytov sa znížil takmer o štvrtinu

Vrchol tohtoročnej stavebnej sezóny priniesol hlboký prepad stavebných aktivít. Počet vydaných stavebných povolení aj vykonaných ...

6.12.2023 Andrej Vida

Stavební sporitelia sú v neistote, schyľuje sa k ďalšej zmene podmienok

Od januára nasledujúceho roka malo vstúpiť do platnosti takzvané rodinné sporenie, ktoré bolo schválené iba pred niekoľkými mesiacmi (v ...

6.12.2023 Redakcia FinReport

UNIQA v tomto roku zvýšila predpísané poistné o 8,9 %, rástla rýchlejšie ako poistný trh

Za prvých deväť mesiacov tohto roka predpísala UNIQA v Českej republike a na Slovensku poistné v celkovej výške takmer 609 miliónov eur. Z ...

5.12.2023 Robert Juriš

Vláda schválila balíček konsolidačných opatrení, bankári protestujú proti vysokému zdaneniu

Vláda na svojom poslednom rokovaní schválila balíček konsolidačných opatrení, ktoré do štátnej pokladnice majú priniesť zhruba 1,5 ...

4.12.2023 Roland Régely

Poslali ste peniaze na nesprávny účet? Stále je tu šanca, získať ich späť

Posielať peniaze cez internetbanking zbrklo a rýchlo sa nevypláca. Stačí „drobný“ preklep alebo nepozornosť a peniaze môžu skončiť na ...

2.12.2023 Redakcia FinReport

Zamestnanec pripravil banku o 2,2 milióna libier, čaká ho štvorročné väzenie

Bankový úradník si zrejme pomýlil povolanie. Namiesto toho, aby plnil zadania nadriadených najlepšie ako vie, rozšíril svoju činnosť aj o ...

1.12.2023 Roland Régely

Poistenie kybernetických rizík chráni pred krádežou peňazí, ale aj identity

Kybernetické riziká dnes ohrozujú nielen firmy, ale aj jednotlivcov. Kyberpoistenie pomáha ochrániť klienta pred zneužitím osobných údajov, ...

28.11.2023 Redakcia FinReport

Dopravné nehody: Rizikové sú najmä pondelky, letné mesiace a sivé vozidlá

Škodovosť vozidiel narastá. V roku 2023 sa podarilo prekonať aj najvyššie čísla spred vypuknutia pandémie koronavírusu. Najnehodovejším ...

28.11.2023 Robert Juriš

Neživotné poistenie rýchlo rastie, pomohla mu vysoká inflácia

Životné poistenie po pandémii koronavírusu už druhý rok za sebou rastie. Nárast je síce len mierny, no trend je pozitívny. Vzostup je ...

28.11.2023 Redakcia FinReport

Online podvody: Každý druhý človek sa už stretol s podvodníkom

Počet online podvodov významne rastie. Len za posledné necelé tri roky sa zvýšil o 530 %. Metódy podvodníkov sú sofistikované. Sú veľmi ...

27.11.2023 Andrej Vida

Čo všetko musíte spĺňať, aby ste mali nárok na získanie hypotekárneho úveru

Na slovenskom realitnom trhu nastal v poslednom období útlm. Predaj nehnuteľností klesol skokovo vtedy, keď naše banky začali zdvíhať ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay