Hľadaj

Elektromobilov pribúda, no ich technológie ešte nie sú preverené časom. Môže to priniesť drahšie poistky

Roland Régely Banky a poisťovne Poslať

Na cestách pribúda čoraz viac elektrických áut a Slovensko nie je výnimkou. Poisťovne zatiaľ pri cenotvorbe povinného zmluvného poistenia (PZP) nerozlišujú, či ide o elektromobil alebo vozidlo s benzínovým, respektíve naftovým motorom. Auto na elektrinu si dokonca poistíte lacnejšie než to „bežné“. To sa však o niekoľko rokov môže zmeniť. Málo prebádané prevádzkové riziká a vysoké náklady na opravu môžu čoskoro zvýšiť cenu poistného.

elektromobily

Foto: Shutterstock

O cene poistného rozhoduje viacero faktorov

Poisťovne zatiaľ pre elektrické autá nevytvorili žiadnu špeciálnu kategóriu. To znamená, že poistenie elektromobilov sa takmer vo všetkých poisťovniach naceňuje podľa rovnakých kritérií, ako v prípade benzínových či naftových áut.

Do ceny poistenia tak vstupujú faktory, ako zdvihový objem a výkon automobilu, vek vodiča a región, z ktorého pochádza, či bezškodový priebeh,“ vysvetľuje hovorkyňa poisťovne Generali Katarína Kukurová.

Niektoré poisťovne sa pri cenotvorbe rozhodujú podľa vlastných kritérií, ako napríklad Kooperativa. Pre stopercentné elektromobily určujeme sadzbu ročného poistného na základe celkovej hmotnosti vozidla,“ objasňuje hovorkyňa poisťovne Silvia Nosková Illášová.

Elektromobily majú o niečo lacnejšie PZP

Elektrických áut je na Slovensku zatiaľ málo, a tak štatistiky nehodovosti v prípade týchto vozidiel nevykazujú relevantné dáta. Rizikovosť, ktorá je jedným z faktorov cenotvorby, sa tak posudzuje z dát klasických áut a už spomínaných parametrov bežného vozidla.

Keďže elektromotor nemá žiadny klasický zdvihový objem, v tejto položke vo výpočte svieti pri elektromobile nula. Vďaka tomu má každý elektromobil o niečo lacnejšie PZP v porovnaní s rovnakým modelom auta so spaľovacím motorom,“ komentuje zvýhodnenie elektromobilov voči ostatným autám finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik.

Tri zo štyroch áut v Nórsku sú elektromobily

Najviac elektrických áut jazdí v Číne (4,6 milióna), v Európe (3,3 milióna) a v USA (1,7 milióna). V Európe sa elektromobilmi jazdí najmä v severských krajinách, kde ich podiel už výrazne presahuje celosvetový priemer. V Nórsku predstavuje podiel elektrických áut na trhu 75 %, na Islande 45 % a vo Švédsku 32 %.

Poistíte si aj Teslu, ale nie v každej poisťovni

Na Slovensku už kúpite elektromobil od viacerých značkových predajcov. Niektoré populárne modely tu však zatiaľ nemajú svoje oficiálne zastúpenie, respektíve dílerstvo, a tak si ich záujemcovia musia dovážať zo zahraničia.

Takým prípadom je aj Tesla, ktorej predaje sa v cudzine počítajú na státisíce, no na Slovensku oficiálna predajňa chýba a najbližší showroom je vo Viedni. Otázka potom znie, či možno na Slovensku poistiť aj dovezený elektromobil. Odpoveď znie áno, ale nie v ktorejkoľvek poisťovni

Podľa analytika OVB Mariána Búlika možno individuálne dovezené elektromobily, ako je napríklad Tesla, na Slovensku nielen poistiť, ale dokonca aj financovať. Ročné povinné zmluvné poistenie je lacné a vychádza približne na 100 eur. Havarijná poistka sa začína od cenovky približne 1 500 eur a cena rastie podľa ceny modelu Tesly,“ spresňuje M. Búlik.

Poistenie si však v tomto prípade musí majiteľ auta vyžiadať od poisťovní sám. Generali napríklad takéto poistenie štandardne v ponuke nemá, Allianz – Slovenská poisťovňa alebo Kooperativa áno.

Za vyššími cenami kaska hľadajme batérie

Iná je situácia pri havarijnom poistení, kde síce tiež chýbajú relevantné údaje o rizikovosti, no zároveň existujú objektívne dôvody pre vyššie ceny poistného. Podľa M. Búlika poisťovne kalkulujú s tým, že problematickou časťou elektromobilov sú najmä batérie.

Ide jednoznačne o najdrahšiu súčiastku, pri ktorej nie je stále jasné, kto zodpovedá za jej životnosť. Vychádza sa zatiaľ z teoretickej výdrže desať rokov, tento údaj sa však môže ukázať ako značne nepresný,“ komentuje analytik. 

Elektromobily síce majú nižší počet mechanických súčastí, ktoré sa môžu pri bežnej prevádzke pokaziť, na druhej strane majú tieto vozidlá zraniteľné a drahé miesta.

Životnosť batérií napríklad výrazne ovplyvňuje prostredie, v ktorom sa vozidlo pohybuje, a takisto nízke alebo príliš vysoké teploty. Špecifické je tiež riziko dopravnej nehody, ktorá môže nenávratne zničiť batériu, čím vznikne z hľadiska poistenia totálna škoda a povinnosť preplatiť celkovú hodnotu auta. 

Udržateľné sú najmä vtedy, keď jazdia dlho

Podľa analýz AGCS ekologický prínos elektromobilov závisí najmä od toho, ako dlho vydržia v prevádzke, koľko kilometrov najazdia a aký nákladný bude ich servis. Odborníci výrobcom odporúčajú, aby pred výmenami akumulátorov za nové uprednostňovali ich opravy. Inak budú elektromobily pre ekológiu skôr záťažou.

Problémom môže byť najmä požiar elektromobilu 

Prechod vodičov z benzínu alebo nafty na elektrinu môže podľa odborníkov viesť k zásadnej zmene rizika pre výrobcov, dodávateľov a nakoniec aj poisťovne. Riziko nečakaných problémov či nepredvídateľného poškodenia pri užívaní je totiž stále omnoho vyššie ako v prípade klasických áut. Technológie elektrických áut sú nové a ich nepriestrelnosť ešte nie je overená rokmi, zhodujú sa odborníci.

V prípade poistenia elektromobilov sa zásadné riziká spájajú najmä s ich požiarmi. Neexistuje síce štúdia, ktorá by dokázala, že horia častejšie ako konvenčné vozidlá so spaľovacími motormi, no ak sa tak stane, hasenie požiaru môže kvôli batériám trvať až 24 hodín, čo výrazne zvyšuje poistné náklady.

Navyše požiar elektromobilu, napríklad v podzemných garážach, sa ľahko šíri a môže spôsobiť veľké škody. „Časť odborníkov hovorí, že logickým krokom bude z tohto dôvodu zákaz vjazdu elektromobilov do garáží,“ spresňuje M. Búlik. Aktuálne je v prípade slovenských poisťovní požiar bežne krytý už v základnom balíku havarijného poistenia a odškodnenie klienta vyplýva najmä z toho, ktoré riziká kryje jeho poistná zmluva. 

Budúcnosť automobilizmu je jasne elektrická

Podľa medzinárodnej agentúry pre energiu (IEA) v roku 2018 na svetových cestách jazdilo približne 5,1 milióna elektrických a plug-in hybridných vozidiel. To je až o 2,1 milióna viac ako rok predtým. V roku 2019 tento počet vzrástol na 7,5 milióna a minulý rok už jazdilo po svete viac ako 8,5 milióna elektrických áut či hybridov.

Elektrické autá si postupne získavajú svoje postavenie aj na Slovensku. V roku 2020 sa ich u nás predalo zhruba tisíc, plus niekoľko stoviek sa ich doviezlo zo zahraničia. Prírastky elektromobilov vo svete sú každým rokom viac ako dvojciferné. Do roku 2030 má počet elektromobilov vo svete stúpnuť o viac ako 100 miliónov. Vyplýva to z nedávnej analýzy Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS).

Stále chýbajú zásadné analýzy

Pre poisťovne môže byť problémom aj spomínaná životnosť batérií. Tá je síce odhadovaná na osem až desať rokov, klesnúť však môže napríklad častým rýchlym nabíjaním, prípadne vplyvom teplotných výkyvov. Otázne je, kto bude v prípade rýchleho poklesu životnosti z titulu nešetrného nabíjania či teplotných výkyvov niesť zodpovednosť za stratu kapacity batérie.

Vzhľadom na pomerne vysokú cenu akumulátorov v tom musí byť pri poistení elektromobilov jas­no, no relevantné analýzy zatiaľ poisťovniam chýbajú. „Aj keď sa tieto autá už niekoľko rokov predávajú a poisťujú aj na Slovensku, na solídne dáta k rizikovosti prevádzky si budú musieť poisťovne ešte dlhšie počkať,“ vysvetľuje analytik OVB. 

Rozdiel v cenách havarijného poistenia klasických áut a elektromobilov aj napriek vyššie uvedeným skutočnostiam zatiaľ nie je zásadný. Podľa hovorkyne poisťovne Generali je však možné, že s rastúcim počtom elektromobilov na cestách sa budú zvyšovať aj ceny poistenia. „Opravy týchto vozidiel sú drahšie. Je preto možné predpokladať, že poisťovne začnú prispôsobovať podmienky poistenia čoraz viac aj tomuto špecifickému segmentu,“ dodáva K. Kukurová.

Ako štát motivuje ku kúpe elektromobilu?

  • Nový elektromobil bolo možné v niekoľkých vlnách získať od novembra 2016 aj s podporou štátu, elektrické autá štát doposiaľ dotoval sumou 5-tisíc eur a plug-in hybridy vo výške 3-tisíc eur.
  • Aktuálne sú dotácie na kúpu elektromobilov pozastavené, vláda však už avizovala ďalšiu schému podpory, ktorou chce motivovať k nákupu nových elektromobilov. Má prísť koncom roku 2021.
  • Ak si na Slovensku kúpite elektromobil, platíte nižšiu sadzbu za registráciu vozidla (33 eur) a to bez ohľadu na výkon elektromobilu. Ak napríklad porovnáme základný model Tesly s benzínovým Volkswagenom s rovnakým výkonom, prvé prihlásenie Tesly stojí 33 eur, pri VW je to 260 eur.
  • Slovensko patrí v sieti dobíjacích staníc k európskemu nadpriemeru.
  • S elektromobilom máte povolený vstup do takzvaných bez- a nízkoemisných zón, ktoré aktuálne vznikajú najmä vo väčších mestách a boli zavedené s cieľom zníženia smogu. Uvažuje sa tiež o zavedení špeciálnych jazdných pruhov pre ekologické autá.
logo
Prečítajte si tiež:
9.10.2024 Robert Juriš

Mark Zuckerberg je po mnohomiliardových stratách opäť druhým najbohatším človekom na svete

Traja ľudia na svete majú v súčasnosti majetok vyšší ako 200 miliárd dolárov. Suverénom je podľa agentúry Bloomberg Elon Musk s ...

9.10.2024 Robert Juriš

NBS: Konsolidácia verejných financií síce spomalí ekonomický rast, no je nevyhnutná

Slovenská ekonomika by mala zvládnuť ohlásenú konsolidáciu verejných financií. Tvrdí to Národná banka Slovenska s tým, že rast HDP v ...

9.10.2024 Redakcia FinReport

Najvýkonnejšie akcie v indexe S&P 500 má energetická spoločnosť Vistra

Väčšina investičných analytikov označuje akcie spoločnosti Nvidia za víťazov tohto roka. Rast ich ceny aj vďaka enormnému dopytu po ...

9.10.2024 Mário Špilberger

Nižšia DPH: Budú základné potraviny, lieky a knihy v nasledujúcom roku naozaj lacnejšie?

Od 1. januára budú na Slovensku fungovať tri sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH). Štát zvýšil daň na nepotravinársky tovar, znížil ...

9.10.2024 Redakcia FinReport

Spoločnosť Agrofert dostala od Protimonopolného úradu SR 21-miliónovú pokutu

Rada Protimonopolného úradu SR (PMÚ) potvrdila vlastné prvostupňové rozhodnutie, ktorým udelila pražskej spoločnosti Agrofert pokutu vo ...

9.10.2024 Redakcia FinReport

Zahraničný obchod je stále v pluse, no vývoz sa prepadol na najnižšiu tohtoročnú úroveň

Zahraničný obchod Slovenska skončil v druhom prázdninovom mesiaci v prebytku takmer 141 miliónov eur, hoci saldo medziročne kleslo na menej ako ...

9.10.2024 Redakcia FinReport

Škody po septembrových povodniach sa blížia k 17 miliónom eur a budú vyššie

Takmer mesiac uplynul od intenzívnych dažďových zrážok, ktoré na viacerých slovenských vodných tokoch vyvolali mohutné povodne. Poisťovne ...

8.10.2024 Marián Búlik

Dopyt po hypotékach rastie, no dostupnosť bývania sa zlepšuje len veľmi pomaly

Dopyt po hypotékach od úvodu roka narástol už o takmer štvrtinu. Kým vo februári 2024 banky poskytli nové úvery za 300 miliónov eur, v ...

8.10.2024 Roland Régely

Záujem o štátny príspevok na hypotéku zostáva nízky, doposiaľ ho využilo 17-tisíc ľudí

Bonifikácia hypoték už platí aj pre refinančné úvery, no ani táto skutočnosť nepriniesla dramatickú zmenu vo využívaní príspevku. ...

4.10.2024 Redakcia FinReport

Už o tri mesiace vodičom v celej EÚ postačí mať elektronickú zelenú kartu v mobile

Viacero krajín zapojených do systému zelenej karty už v minulosti zaviedlo možnosť preukázať sa pri cestnej kontrole elektronickou zelenou ...

3.10.2024 Mário Špilberger

Poistenie čelného skla: Kedy sa vám zíde PZP, kedy havarijné poistenie a kedy budete potrebovať právnika

Výmena čelného skla môže stáť stovky alebo niekoľko tisíc eur, a preto sa motoristi často rozhodujú, či si majú, alebo nemajú poistiť ...

3.10.2024 Redakcia FinReport

mBank prináša osobnú pôžičku s úrokom 5,89 % ročne aj s jej vylepšeným poistením

Digitálna mBank prichádza s osobnou pôžičkou s úrokom 5,89 % ročne. Tento úver je s poistením, ako aj bez poistenia, bez poplatkov za ...

1.10.2024 Redakcia FinReport

NBS: Odolnosť bánk na Slovensku zostáva naďalej vysoká

Banky pôsobiace na slovenskom finančnom trhu vlani vygenerovali zisk presahujúci rekordnú miliardu eur. V tomto roku sa im darí takmer rovnako ...

30.9.2024 Roland Régely

Samostatní finanční agenti si budúci rok opäť priplatia za dohľad od NBS

Náklady na činnosť väčšiny samostatných finančných agentov od roku 2025 stúpnu. Vyplýva to z rozhodnutia Národnej banky Slovenska (NBS). ...

27.9.2024 Mário Špilberger

Banky: Transakčná daň môže prispieť k rastu úrokových sadzieb úverov

Každý podnikateľský subjekt by mal mať podľa návrhu vlády, ktorý sa už dostal aj na prerokovanie do parlamentu, od nového roka aspoň ...

26.9.2024 Robert Juriš

Slovensko má piate najdrahšie hypotéky aj spotrebné úvery v eurozóne

Úrokové sadzby hypotekárnych aj spotrebných úverov na Slovensku sú piate najvyššie v eurozóne. Priemerný ročný úrok hypotekárnych ...

25.9.2024 Redakcia FinReport

Prečo sa dojednané poistné zvýšilo až o 30 % a prečo „stredná trieda“ prehliada životné poistenie?

Najväčší dopyt po životnom poistení majú nielen ľudia, ktorí zarábajú najviac, ale aj tí s nižšími príjmami. Naopak, ľudia s ...

25.9.2024 Redakcia FinReport

UniCredit Bank znížila úroky niektorých svojich hypoték pod 4 %

UniCredit Bank sa presne po mesiaci opäť rozhodla znížiť úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov. A ide na to zostra, pretože len ako ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay