Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Elektromobilov pribúda, no ich technológie ešte nie sú preverené časom. Môže to priniesť drahšie poistky

Roland Régely Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Na cestách pribúda čoraz viac elektrických áut a Slovensko nie je výnimkou. Poisťovne zatiaľ pri cenotvorbe povinného zmluvného poistenia (PZP) nerozlišujú, či ide o elektromobil alebo vozidlo s benzínovým, respektíve naftovým motorom. Auto na elektrinu si dokonca poistíte lacnejšie než to „bežné“. To sa však o niekoľko rokov môže zmeniť. Málo prebádané prevádzkové riziká a vysoké náklady na opravu môžu čoskoro zvýšiť cenu poistného.

image

Foto: Shutterstock

O cene poistného rozhoduje viacero faktorov

Poisťovne zatiaľ pre elektrické autá nevytvorili žiadnu špeciálnu kategóriu. To znamená, že poistenie elektromobilov sa takmer vo všetkých poisťovniach naceňuje podľa rovnakých kritérií, ako v prípade benzínových či naftových áut.

Do ceny poistenia tak vstupujú faktory, ako zdvihový objem a výkon automobilu, vek vodiča a región, z ktorého pochádza, či bezškodový priebeh,“ vysvetľuje hovorkyňa poisťovne Generali Katarína Kukurová.

Niektoré poisťovne sa pri cenotvorbe rozhodujú podľa vlastných kritérií, ako napríklad Kooperativa. Pre stopercentné elektromobily určujeme sadzbu ročného poistného na základe celkovej hmotnosti vozidla,“ objasňuje hovorkyňa poisťovne Silvia Nosková Illášová.

Elektromobily majú o niečo lacnejšie PZP

Elektrických áut je na Slovensku zatiaľ málo, a tak štatistiky nehodovosti v prípade týchto vozidiel nevykazujú relevantné dáta. Rizikovosť, ktorá je jedným z faktorov cenotvorby, sa tak posudzuje z dát klasických áut a už spomínaných parametrov bežného vozidla.

Keďže elektromotor nemá žiadny klasický zdvihový objem, v tejto položke vo výpočte svieti pri elektromobile nula. Vďaka tomu má každý elektromobil o niečo lacnejšie PZP v porovnaní s rovnakým modelom auta so spaľovacím motorom,“ komentuje zvýhodnenie elektromobilov voči ostatným autám finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik.

Tri zo štyroch áut v Nórsku sú elektromobily

Najviac elektrických áut jazdí v Číne (4,6 milióna), v Európe (3,3 milióna) a v USA (1,7 milióna). V Európe sa elektromobilmi jazdí najmä v severských krajinách, kde ich podiel už výrazne presahuje celosvetový priemer. V Nórsku predstavuje podiel elektrických áut na trhu 75 %, na Islande 45 % a vo Švédsku 32 %.

Poistíte si aj Teslu, ale nie v každej poisťovni

Na Slovensku už kúpite elektromobil od viacerých značkových predajcov. Niektoré populárne modely tu však zatiaľ nemajú svoje oficiálne zastúpenie, respektíve dílerstvo, a tak si ich záujemcovia musia dovážať zo zahraničia.

Takým prípadom je aj Tesla, ktorej predaje sa v cudzine počítajú na státisíce, no na Slovensku oficiálna predajňa chýba a najbližší showroom je vo Viedni. Otázka potom znie, či možno na Slovensku poistiť aj dovezený elektromobil. Odpoveď znie áno, ale nie v ktorejkoľvek poisťovni

Podľa analytika OVB Mariána Búlika možno individuálne dovezené elektromobily, ako je napríklad Tesla, na Slovensku nielen poistiť, ale dokonca aj financovať. Ročné povinné zmluvné poistenie je lacné a vychádza približne na 100 eur. Havarijná poistka sa začína od cenovky približne 1 500 eur a cena rastie podľa ceny modelu Tesly,“ spresňuje M. Búlik.

Poistenie si však v tomto prípade musí majiteľ auta vyžiadať od poisťovní sám. Generali napríklad takéto poistenie štandardne v ponuke nemá, Allianz – Slovenská poisťovňa alebo Kooperativa áno.

Za vyššími cenami kaska hľadajme batérie

Iná je situácia pri havarijnom poistení, kde síce tiež chýbajú relevantné údaje o rizikovosti, no zároveň existujú objektívne dôvody pre vyššie ceny poistného. Podľa M. Búlika poisťovne kalkulujú s tým, že problematickou časťou elektromobilov sú najmä batérie.

Ide jednoznačne o najdrahšiu súčiastku, pri ktorej nie je stále jasné, kto zodpovedá za jej životnosť. Vychádza sa zatiaľ z teoretickej výdrže desať rokov, tento údaj sa však môže ukázať ako značne nepresný,“ komentuje analytik. 

Elektromobily síce majú nižší počet mechanických súčastí, ktoré sa môžu pri bežnej prevádzke pokaziť, na druhej strane majú tieto vozidlá zraniteľné a drahé miesta.

Životnosť batérií napríklad výrazne ovplyvňuje prostredie, v ktorom sa vozidlo pohybuje, a takisto nízke alebo príliš vysoké teploty. Špecifické je tiež riziko dopravnej nehody, ktorá môže nenávratne zničiť batériu, čím vznikne z hľadiska poistenia totálna škoda a povinnosť preplatiť celkovú hodnotu auta. 

Udržateľné sú najmä vtedy, keď jazdia dlho

Podľa analýz AGCS ekologický prínos elektromobilov závisí najmä od toho, ako dlho vydržia v prevádzke, koľko kilometrov najazdia a aký nákladný bude ich servis. Odborníci výrobcom odporúčajú, aby pred výmenami akumulátorov za nové uprednostňovali ich opravy. Inak budú elektromobily pre ekológiu skôr záťažou.

Problémom môže byť najmä požiar elektromobilu 

Prechod vodičov z benzínu alebo nafty na elektrinu môže podľa odborníkov viesť k zásadnej zmene rizika pre výrobcov, dodávateľov a nakoniec aj poisťovne. Riziko nečakaných problémov či nepredvídateľného poškodenia pri užívaní je totiž stále omnoho vyššie ako v prípade klasických áut. Technológie elektrických áut sú nové a ich nepriestrelnosť ešte nie je overená rokmi, zhodujú sa odborníci.

V prípade poistenia elektromobilov sa zásadné riziká spájajú najmä s ich požiarmi. Neexistuje síce štúdia, ktorá by dokázala, že horia častejšie ako konvenčné vozidlá so spaľovacími motormi, no ak sa tak stane, hasenie požiaru môže kvôli batériám trvať až 24 hodín, čo výrazne zvyšuje poistné náklady.

Navyše požiar elektromobilu, napríklad v podzemných garážach, sa ľahko šíri a môže spôsobiť veľké škody. „Časť odborníkov hovorí, že logickým krokom bude z tohto dôvodu zákaz vjazdu elektromobilov do garáží,“ spresňuje M. Búlik. Aktuálne je v prípade slovenských poisťovní požiar bežne krytý už v základnom balíku havarijného poistenia a odškodnenie klienta vyplýva najmä z toho, ktoré riziká kryje jeho poistná zmluva. 

Budúcnosť automobilizmu je jasne elektrická

Podľa medzinárodnej agentúry pre energiu (IEA) v roku 2018 na svetových cestách jazdilo približne 5,1 milióna elektrických a plug-in hybridných vozidiel. To je až o 2,1 milióna viac ako rok predtým. V roku 2019 tento počet vzrástol na 7,5 milióna a minulý rok už jazdilo po svete viac ako 8,5 milióna elektrických áut či hybridov.

Elektrické autá si postupne získavajú svoje postavenie aj na Slovensku. V roku 2020 sa ich u nás predalo zhruba tisíc, plus niekoľko stoviek sa ich doviezlo zo zahraničia. Prírastky elektromobilov vo svete sú každým rokom viac ako dvojciferné. Do roku 2030 má počet elektromobilov vo svete stúpnuť o viac ako 100 miliónov. Vyplýva to z nedávnej analýzy Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS).

Stále chýbajú zásadné analýzy

Pre poisťovne môže byť problémom aj spomínaná životnosť batérií. Tá je síce odhadovaná na osem až desať rokov, klesnúť však môže napríklad častým rýchlym nabíjaním, prípadne vplyvom teplotných výkyvov. Otázne je, kto bude v prípade rýchleho poklesu životnosti z titulu nešetrného nabíjania či teplotných výkyvov niesť zodpovednosť za stratu kapacity batérie.

Vzhľadom na pomerne vysokú cenu akumulátorov v tom musí byť pri poistení elektromobilov jas­no, no relevantné analýzy zatiaľ poisťovniam chýbajú. „Aj keď sa tieto autá už niekoľko rokov predávajú a poisťujú aj na Slovensku, na solídne dáta k rizikovosti prevádzky si budú musieť poisťovne ešte dlhšie počkať,“ vysvetľuje analytik OVB. 

Rozdiel v cenách havarijného poistenia klasických áut a elektromobilov aj napriek vyššie uvedeným skutočnostiam zatiaľ nie je zásadný. Podľa hovorkyne poisťovne Generali je však možné, že s rastúcim počtom elektromobilov na cestách sa budú zvyšovať aj ceny poistenia. „Opravy týchto vozidiel sú drahšie. Je preto možné predpokladať, že poisťovne začnú prispôsobovať podmienky poistenia čoraz viac aj tomuto špecifickému segmentu,“ dodáva K. Kukurová.

Ako štát motivuje ku kúpe elektromobilu?

  • Nový elektromobil bolo možné v niekoľkých vlnách získať od novembra 2016 aj s podporou štátu, elektrické autá štát doposiaľ dotoval sumou 5-tisíc eur a plug-in hybridy vo výške 3-tisíc eur.
  • Aktuálne sú dotácie na kúpu elektromobilov pozastavené, vláda však už avizovala ďalšiu schému podpory, ktorou chce motivovať k nákupu nových elektromobilov. Má prísť koncom roku 2021.
  • Ak si na Slovensku kúpite elektromobil, platíte nižšiu sadzbu za registráciu vozidla (33 eur) a to bez ohľadu na výkon elektromobilu. Ak napríklad porovnáme základný model Tesly s benzínovým Volkswagenom s rovnakým výkonom, prvé prihlásenie Tesly stojí 33 eur, pri VW je to 260 eur.
  • Slovensko patrí v sieti dobíjacích staníc k európskemu nadpriemeru.
  • S elektromobilom máte povolený vstup do takzvaných bez- a nízkoemisných zón, ktoré aktuálne vznikajú najmä vo väčších mestách a boli zavedené s cieľom zníženia smogu. Uvažuje sa tiež o zavedení špeciálnych jazdných pruhov pre ekologické autá.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
23.10.2021 Redakcia FinReport

Prichádza nová príležitosť na investovanie do perspektívnych firiem v podobe SPAC

SPAC (Special Purpose Acquisition Company) je nový investičný model, ktorý sa po úspechu v USA a západnej Európe presúva do ďalších ...

22.10.2021 Redakcia FinReport

Asociácia zamestnávateľov žiada poslancov, aby neschválili Zákonník práce v predloženej podobe

Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR (AZZZ) žiada poslancov parlamentu, aby opätovne prehodnotili návrh novely Zákonníka ...

22.10.2021 Redakcia FinReport

Facebook musí platiť: Vo Francúzsku médiám za obsah a v Británii 60-miliónovú pokutu

Sociálnu sieť Facebook čaká náročné obdobie. Britský protimonopolný úrad mu uložil pokutu vo výške 50,5 milióna libier, čo predstavuje ...

22.10.2021 Redakcia FinReport

Spotrebné úvery budú ku koncu tohto roka v kurze. Slováci uprednostnia osobný kontakt s bankou pred online

Slováci sa v roku 2021 opäť osmelili a začali čerpať spotrebné úvery vo väčšej miere ako vo vlaňajšom pandemickom roku. Objem nových ...

22.10.2021 Dominik Horváth

TOP 5 najhorších akcií roka 2021. Do týchto firiem teraz určite neinvestujte

Napriek stále pretrvávajúcej pandémii koronavírusu je rok 2021 pre akciové trhy zatiaľ relatívne úspešný. Drvivá väčšina spoločností ...

22.10.2021 Redakcia FinReport

Šéf Bundesbanky Jens Weidmann končí. Osobné dôvody alebo vyčerpanosť zo sporov?

Najdlhšie slúžiaci guvernér nemeckej centrálnej banky Bundesbank Jens Weidmann oznámil, že ku koncu tohto roka rezignuje na všetky svoje ...

21.10.2021 Naďa Černá

Ošetrenie u zubára vás môže vyjsť lacnejšie, ako si myslíte. Na aké zľavy máte nárok?

Návšteva lekára sa nezaobíde bez platenia vyšších súm za ošetrenie alebo jednotlivé medicínske výkony. Aj bežné vŕtanie zuba môže ...

21.10.2021 Redakcia FinReport

Startupista Tomáš Halgaš z Bratislavy predal Twitteru svoju „komunitnú“ aplikáciu Sphere

Bratislavčan Tomáš Halgaš založil v roku 2015 v Londýne četovaciu aplikáciu Sphere, ktorá mení skupiny ľudí na webe na pulzujúce ...

20.10.2021 Magdaléna Švančarková

Prenajímate byt? V problémovej situácii vám môže pomôcť pripoistenie nájomníka

Vytopení susedia, rozbité okno či poškodený nábytok. Škody na majetku zvyčajne kryje poistenie zodpovednosti za škodu alebo poistenie ...

19.10.2021 Zuzana Mecková

Spotrebiteľský úver s úrokom 0,00 % ponúkajú tri banky. Ich podmienky sa líšia najmä v poplatkoch

Spotrebiteľský úver s úrokovou sadzbou 0,00 % ročne, to znie naozaj lákavo. Aby ste využili tú najvýhodnejšiu pôžičku na trhu, je dobré ...

18.10.2021 Zuzana Mecková

Väčšina úrokových sadzieb sporiacich účtov na Slovensku sa nachádza hlboko pod úrovňou súčasnej inflácie

Úrokové sadzby sporiacich účtov u jednotlivých bánk sa v súčasnosti výrazne líšia a väčšina z nich ani zďaleka nedosahuje úroveň ...

17.10.2021 Redakcia FinReport

Väčšina krajín EÚ považuje COVID-19 v súvislosti s prácou za chorobu z povolania, tri za pracovný úraz

Európsky štatistický úrad Eurostat zrealizoval celoeurópsky prieskum o tom, či je ochorenie na koronavírus v súvislosti s prácou na úrovni ...

16.10.2021 Redakcia FinReport

Na cestách sa zvyšuje počet kolízií áut so zverou, škody bývajú vysoké. Ako minimalizovať riziko?

Jesenné obdobie so sebou prináša aj častejšie komplikácie na cestách. Okrem tradičného zhoršenia počasia, výdatnejších zrážok, ...

13.10.2021 Redakcia FinReport

Agentúra Moody’s Investors Service zvýšila Tatra banke rating z úrovne A3 na A2

Ratingová agentúra Moody’s Investors Service zvýšila dlhodobý depozitný rating Tatra banky o jeden stupeň z úrovne A3 na A2. Rating banky ...

13.10.2021 Andrej Vida

Refinancovanie hypotéky nie je len o získaní najnižšieho úroku. Čo všetko musíme zobrať do úvahy?

Dostali ste z banky list, že sa onedlho skončí obdobie fixácie úrokovej sadzby vášho úveru? Ak áno, mnohí z vás sa určite zamysleli, či ...

13.10.2021 Redakcia FinReport

mBank prináša eKartu na internetové platby, ktorá nie je vyrobená z plastu, ale je virtuálna

Klienti mBank majú k dispozícii nový finančný nástroj. Je ním virtuálna platobná eKarta, ktorá im umožní realizovať online platby na ...

12.10.2021 Magdaléna Švančarková

Havarijné poistenie: Pre nové vozidlá a neskúsených vodičov je to nevyhnutnosť, pre veterány zbytočnosť

Havarijné poistenie dokáže vykryť škody majiteľovi motorového vozidla, ktorý spôsobil dopravnú nehodu. Odporúča sa pri nových či ...

9.10.2021 Redakcia FinReport

Slovenská záručná a rozvojová banka vyplatila cestovkám v rámci návratnej pomoci prvých 20 miliónov eur

Za prvé tri týždne od zverejnenia výzvy na podávanie žiadostí o návratnú finančnú pomoc pre cestovné kancelárie prijala Slovenská ...

Aplikácia
PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    GLOBALEXPO: Vystavovať sa dá celosvetovo aj bez nutnosti návštevy veľtrhov
  2. 2.
    Slovensko opäť zaplavia žlté narcisy, nádej pre onkologických pacientov
  3. 3.
    O vakcínach by mal rozhodovať už len Lengvarský, Remišová dúfa, že chaos okolo Sputnika uprace
  4. 4.
    Rakúšanky boli po prvom kole plné optimizmu, Brunnerová však napokon pustila do nohavíc
  5. 5.
    Nehôd je čoraz viac, pomôcť majú asistenčné služby