E-shopom sa darí, predvianočné nákupy sľubujú možno aj nový rekord
Pandémia prinútila ľudí meniť svoje nákupné zvyky a presunula oveľa viac ľudí do online priestoru. Dáta ukazujú, že časť Slovákov pri internetovom nakupovaní zostáva aj po uvoľnení pandemických opatrení, keďže objemy platieb v internetových obchodoch vysoko presahujú predkrízové úrovne či úrovne dosahované v minulom roku.

Foto: Shuterstock
V očakávaní absolútneho rekordu
E-shopy pod tlakom nových objednávok a nárastu počtu zákazníkov museli vylaďovať svoje procesy tak, aby boli rýchle, efektívne a priateľské k používateľom, keďže tvrdá internetová konkurencia presahuje aj geografické hranice. Súčasný trend naznačuje, že by v čase predvianočných nákupov mohol byť pokorený aj absolútny rekord dosiahnutý v marci tohto roka.
E-commerce zažíval už v minulom roku silný prílev zákazníkov. „Ako ukázali dáta za platby našich klientov, v dôsledku výrazného obmedzenia kamenných prevádzok vzrástol objem platieb v eshopoch za rok 2020 medziročne o 40 %, a to najmä v tých slovenských (+80 %),“ konštatujú analytici Slovenskej sporiteľne.
Dosiaľ najintenzívnejší bol marec 2021
Podľa nich sa nákupy na internete v roku 2021 držia vysoko nad úrovňami toho minulého, keďže začiatkom tohto roka sa na Slovensku opäť prijali opatrenia obmedzujúce mobilitu a kontaktné odvetvia, vrátane maloobchodu. Objem nákupov kulminoval v marci, keď bol až o tri štvrtiny vyšší, než v rovnakom období roka 2020, a dokonca viac ako dvojnásobný než v marci 2019.
Po následnom zlepšení pandemickej situácie a s tým spojeným uvoľňovaním opatrení objemy online predaja kontinuálne klesajú, stále sa však držia nad úrovňami minulého roka. „V najbližších týždňoch očakávame začiatok predvianočných nákupov, čo prinesie nový impulz pre internetových obchodníkov a objem platieb na internete začne znovu rásť. Súčasné dáta naznačujú, že by objem platieb v e-shopoch mohol v závere tohto roka prekonať aj rekordné marcové objemy,“ tvrdia bankoví analytici.
Darí sa najmä donáškam jedla a nakupovaniu oblečenia
Pandémia primäla mnoho Slovákov po prvýkrát vyskúšať nákup tovarov cez internet a časť z nich tieto služby aj po poľavení opatrení naďalej využíva. Výrazný rast je vidieť napríklad pri donáškach jedla, kde sa v niektorých týždňoch darí násobne prekračovať objemy nákupov spred pandémie. Vyššie nákupy sú aj v kategórii oblečenie a obuv či domáce potreby. V posledných týždňoch je však zrejmý výraznejší pokles v kategórii cestovanie, reagujúci na vývoj pandemickej situácie a ukončenie letnej sezóny.
Kľúčové slová
Vojna na Ukrajine

Rok 2022

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie


SPRAVODAJSTVO




- 1.Od 1. júla 2022 sa mení daňový bonus, prídavky na deti, životné minimum aj odvody pre živnostníkov
- 2.Niektoré fintech spoločnosti prepúšťajú, iné robia masívne nábory – chcú získať konkurenčnú výhodu
- 3.Štátny príspevok za ubytovanie Ukrajincov sa od 1. júla 2022 zvýši až trojnásobne
- 4.Pri Tovarnom došlo k tragickej dopravnej nehode, zrážku dvoch áut neprežil jeden z vodičov
- 5.Nafta je opäť drahšia ako 95-oktánový benzín super