Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Digitálne banky už máme v mobile, ich služby možno budú poskytovať aj nemocnice a pobočky sa presunú do kaviarní

Magdaléna Švančarková Banky a poisťovne Poslať

Digitálne investovanie na pár klikov, platby mobilom alebo hodinkami, zriadenie sporenia v 2. alebo 3. dôchodkovom pilieri prostredníctvom virtuálnych stretnutí, digitálna peňaženka či aplikácia, ktorá zvládne všetky existujúce finančné operácie, ale aj stretnutie s osobným bankárom online z pohodlia domácej obývačky. Banky počas pandémie v snahe zostať v spojení so svojimi klientmi, ale aj s cieľom uľahčiť im život, prekvapili novinkami, ktoré by ešte pred niekoľkými rokmi zneli ako zo sci-fi filmu.

Digitálne banky

Foto: Shutterstock

Banky sa prepli do online režimu

Digitalizácia sa v bankách aktuálne prejavuje v komunikácii, prihlasovaní do systémov, v internet a mobil bankingu, ale aj v produktoch či vo vnútorných procesoch a v spracovaní bankových dát. V praxi sa to prejavuje takto:

Vo VÚB banke pridali všetky kreditné a debetné retailové karty do služieb Apple Pay a Google Pay, priniesli identifikované volanie do call centra, ktoré skrátilo čas telefonátov.

Slovenská sporiteľňa umožňuje stretnutie s bankovým poradcom online prostredníctvom aplikácie.

V mBank predstavili klientom službu odkrytie údajov karty, ako sú číslo, dátum exspirácie a CVV kód v aplikácii. Nemusia ju preto mať pri platbách cez internet fyzicky pri sebe. Pre klientov pripravili aj ďalšiu možnosť komunikácie, a to chat v internetbankingu.

Tatra banka uviedla digitálnu kreditnú kartu pre fyzické osoby. Podnikatelia si po novom môžu založiť živnostenský účet online. Veľkým digitálnym orieškom bol odklad splátok. V banke ich sprístupnili v digitálnej podobne v deň účinnosti zákona. Klienti prostredníctvom online iba potvrdili vyplnené formuláre s údajmi.

V súčasnosti všetky podstatné veci, ako sú zriadenie účtu, sporenie, investovanie, poistenie, žiadosť o spotrebný úver či hypotéku, vybaví klient v bankách online, najčastejšie cez aplikáciu. Iba hypotéku musí „doklepnúť“ osobne vlastnoručným podpisom.

Najviac trendy sú investičné aplikácie a platby mobilom

Banky sa snažia reagovať na situácie, ktoré kríza priniesla. Viacerí klienti prišli o prácu, prípadne sa im výrazne znížili príjmy, na druhej strane zatvorené prevádzky, obmedzené kontaktné nakupovanie, ale aj obavy z možnej nákazy spôsobili zvýšený záujem o upratovanie vo financiách, šetrenie, plánovanie, ale aj investovanie.

Finančné domy preto priniesli služby, ktoré pomáhajú klientom v plánovaní vlastných financií, ale aj aplikácie, vďaka ktorým mohli začať investovať aj bežní ľudia s nižšími príjmami. Investovanie minimálnych súm, okolo 20 eur, či rôzne formy investičných sporení na pár klikov, spustili mimoriadny záujem o tieto služby. „Priemerný mesačný počet investičných sporení otváraných cez digitálne kanály sa zvýšil o 90 %," približuje hovorkyňa Tatra banky Zuzana Žiaranová.

Klienti oceňujú najmä bezkontaktné platby. Viaceré banky si doplnili portfólio služieb a okrem klasickej platobnej karty zaviedli aj platby mobilom (Apple Pay, Google Pay) a hodinkami (Garmin Pay, Fitbit Pay).

V mBank platí mobilom 20 % klientov. „Len v decembri 2020 spolu zaplatili viac ako 5,5 milióna eur práve týmto spôsobom,“ reaguje vedúci rozvoja mobilného a internetového bankovníctva mBank Lukáš Kiac.

Banky plánujú pokračovať v prinášaní noviniek 

Banky však sľubujú, že digitálne novinky pribudnú aj tento rok. „Nedávno sme našim klientom s telefónmi Huawei predstavili aplikáciu pre ich ekosystém. V prvom polroku by sme radi preniesli chat aj do mobilnej aplikácie,“ reaguje L. Kiac.

Trendom roka 2021 bude pravdepodobne digitálna hypotéka. Hypotéka, ktorú vybavíte so všetkými potrebnými papiermi z pohodlia svojho domova. Klient ju však musí, podľa zatiaľ platného legislatívneho rámca, podpísať v pobočke. Či sa aj táto činnosť prenesie do online sveta, ukáže budúcnosť.

Digitálne euro prinesie okamžité platby

Aktuálne sa často skloňuje aj výraz digitálne euro. Jeho výhodami by bolo okamžité uskutočnenie platieb, eliminácia rizík predajcom, že platba neprebehla, bezpečnosť a zníženie nákladov. „Vlastná digitálna mena nám môže v budúcnosti pomôcť zlepšiť účinnosť menovej politiky, a tým efektívnejšie pomáhať ľuďom,“ objasňuje riaditeľ odboru výskumu NBS Martin Šuster. Projekt je zatiaľ v prípravnej fáze, a o tom, či sa bude realizovať, rozhodne Európska centrálna banka v polovici roka 2021.

Budú mať banky v doterajšej podobe ešte zmysel?

Podľa údajov Svetového ekonomického fóra až 80 % firiem urýchľuje procesy, aby zaviedli nové technológie. V praxi to znamená aj väčšie pohodlie či úsporu času klientov. Podľa štatistík UniCredit Bank priemerný používateľ len využitím mobilnej aplikácie ušetrí ročne štyri hodiny svojho času namiesto toho, aby dvanásťkrát navštívil pobočku.

Globálnym trendom bankovníctva v súčasnosti je redukcia nákladov. Odborníci očakávajú aj tento rok ďalšie rušenie pobočiek. Možné sú však tiež impulzy zo zahraničia, kde dochádza k spájaniu pobočiek napríklad s kaviarňami. Banky tu tiež ponúkajú svoje služby cez tretích poskytovateľov, ako sú napríklad univerzity, nemocnice, aerolinky alebo obchody. Bankám to šetrí najmä financie.

„Výsledkom je dramatická redukcia nákladov na akvizíciu klienta. Napríklad americká BankMobile dokázala znížiť náklad z 300 na 10 amerických dolárov,“ vysvetľuje finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik s tým, že takýto trend by mohol doraziť aj na Slovensko.

„Banky budú skôr slúžiť ako konzultačné a predajné miesta a menej ako bežné pobočky s pokladňami, kde si ľudia chodia vkladať a vyberať hotovosť,“ analyzuje výkonný riaditeľ Finančného kompasu Maroš Ovčarik s tým, že banky budú mať stále svoje pobočky. „Aj úspešné internetové obchody si budujú vlastné siete kamenných predajní, prípadne výdajných miest. Ľudia si jednoducho potrebujú tovar pozrieť, vyskúšať, skonzultovať," dopĺňa. Vo svete financií je to aj o dôvere, ľudia jednoducho veria banke, ak ju môžu aj navštíviť.

Rezervy v aplikovaní nových technológií

Naše finančné domy však stále majú značné rezervy v zavádzaní nových technológií. Vyplýva to z prieskumu Národnej banky Slovenska. Zistili, že digitalizácia má najčastejšie uplatnenie v oblasti dátového spracovania, platobných službách, online onboardingu klientov a v zjednodušení komunikácie s klientmi, no len minimálny počet subjektov na slovenskom finančnom trhu dnes reálne využíva umelú inteligenciu na účely prevencie voči podvodom a tiež na algoritmické riadenie portfólia.

logo
Prečítajte si tiež:
14.4.2024 Redakcia FinReport

E-commerce: V centre pozornosti sú umelá inteligencia a personalizované zážitky

Pre slovenské e-shopy bol minulý rok priaznivým rokom. Viac ako tri štvrtiny z nich zaznamenali vlani rast, alebo boli na tom porovnateľne ako v ...

14.4.2024 Redakcia FinReport

Predaje nehnuteľností sa rozbiehajú, ceny sa pomaly opäť zvyšujú

Realitný trh a predaje nehnuteľností sa postupne rozbiehajú. Keďže Slováci radi bývajú vo vlastnom, od kúpy bytu alebo rodinného domu ich ...

13.4.2024 Redakcia FinReport

Ako plánovať financie v partnerskom vzťahu, a ktorým chybám sa radšej vyhnúť

Peniaze patria k najčastejším dôvodom sporov a hádok v manželstve či spolužití. Kým niekto hospodári sám, má to jednoduchšie, pretože ...

13.4.2024 Redakcia FinReport

Až 93 % Slovákov žije vo vlastnom byte alebo rodinnom dome

Až 93 % občanov Slovenska býva vo vlastnom byte alebo rodinnom dome. V tejto štatistike nás predbiehajú už len Rumuni, kde je vlastníctvo ...

12.4.2024 Robert Juriš

Finanční agenti musia zvýšiť minimálny limit svojho poistného krytia o 20 %

Každý samostatný finančný agent aj finančný poradca by mal byť poistený pre prípad zodpovednosti za škodu, ktorú môže spôsobiť pri ...

12.4.2024 Martin Jamnický

Prognóza: Kryptomeny rekordne rastú, no do roku 2028 spomalia na slabučké 4 %

Kryptomenám sa v súčasnosti darí ako nikdy doteraz. Bitcoin aj ethereum dosahujú historické cenové maximá za token a viaceré tokeny rastú ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Väčšina služieb Slovenskej sporiteľne bude nedostupná

Najväčšia banka na Slovensku avizuje odstávku niektorých služieb, ktorú zdôvodňuje aktualizáciou a údržbou bankových systémov. ...

10.4.2024 Zuzana Fryč

Ako zvládnuť zvýšenie splátok hypotekárneho úveru aj bez pomoci štátu

Od 1. januára tohto roka dostali dlžníci s hypotékami možnosť využiť štátny príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie, ktorý im ...

9.4.2024 Redakcia FinReport

Klienti Fio banky za niektoré tovary či služby zaplatili dvakrát

Fio banka sa obrátila na svojich klientov prostredníctvom sociálnej siete Facebook, kde sa im ospravedlnila za nepríjemnosti, s ktorými sa ...

8.4.2024 Zuzana Fryč

Obávate sa o osud svojho smartfónu? Takto si ho môžete poistiť

Mobilný telefón, alebo v súčasnosti už vo väčšine prípadov smartfón, je každodennou súčasťou nášho života. No do akej miery ho ...

5.4.2024 Dominik Horváth

Prečo sú na finančnom trhu nielen komerčné, ale aj centrálne banky a ako fungujú?

Centrálne banky sú kľúčovým hráčom vo svetovej ekonomike a zohrávajú nenahraditeľnú úlohu pri riadení menovej politiky, regulácii ...

4.4.2024 Zuzana Fryč

V akých prípadoch vám poisťovňa odmietne uzatvoriť životné poistenie?

Prejavy duševných ochorení, o ktorých sa dnes hovorí čoraz viac, môžu skomplikovať uzatvorenie životného poistenia. Dôležité je preto ...

3.4.2024 Redakcia FinReport

J&T BANKA vlani dosiahla čistý zisk 218 miliónov eur

J&T BANKA uzavrela minulý rok s historicky najvyšším čistým ziskom vo výške 218 miliónov eur. V porovnaní s predchádzajúcim rokom to bolo ...

3.4.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Slováci si vyberajú banku najmä podľa výšky poplatku za vedenie účtu

Slováci si tú „svoju” banku vyberajú podľa viacerých kritérií. Tým kľúčovým je výška mesačného poplatku za vedenie bežného ...

30.3.2024 Redakcia FinReport

Čo robiť, ak vás vytopí sused, alebo vy vytopíte suseda?

Vytopený byt – to je situácia, ktorú nikto nechce zažiť. No keď sa už takáto nepríjemnosť stane, je dobré vedieť, čo môžete urobiť. ...

28.3.2024 Zuzana Fryč

Ako postupovať pri dopravnej kolízii a ako si uplatniť škodu v poisťovni?

Na Slovensku sa každoročne stanú tisíce dopravných nehôd, ku ktorým je nevyhnutné privolať políciu a aktívne s ňou spolupracovať. Okrem ...

27.3.2024 Roland Régely

Ktorý sprostredkovateľ má najviac podriadených finančných agentov a ktorý si vlani najviac polepšil?

Počet podriadených finančných agentov na Slovensku zrejme čoskoro prekročí hranicu 17-tisíc. Svedčia o tom štatistiky Národnej banky ...

27.3.2024 Redakcia FinReport

Tatra banka rozdelí medzi akcionárov viac ako 155 miliónov eur

Tatra banka dosiahla v minulom roku zisk viac ako 237 miliónov eur. Valné zhromaždenie tejto banky včera rozhodlo, ako naloží s týmito ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay