Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Digitálne banky už máme v mobile, ich služby možno budú poskytovať aj nemocnice a pobočky sa presunú do kaviarní

Magdaléna Švančarková Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Digitálne investovanie na pár klikov, platby mobilom alebo hodinkami, zriadenie sporenia v 2. alebo 3. dôchodkovom pilieri prostredníctvom virtuálnych stretnutí, digitálna peňaženka či aplikácia, ktorá zvládne všetky existujúce finančné operácie, ale aj stretnutie s osobným bankárom online z pohodlia domácej obývačky. Banky počas pandémie v snahe zostať v spojení so svojimi klientmi, ale aj s cieľom uľahčiť im život, prekvapili novinkami, ktoré by ešte pred niekoľkými rokmi zneli ako zo sci-fi filmu.

image

Foto: Shutterstock

Banky sa prepli do online režimu

Digitalizácia sa v bankách aktuálne prejavuje v komunikácii, prihlasovaní do systémov, v internet a mobil bankingu, ale aj v produktoch či vo vnútorných procesoch a v spracovaní bankových dát. V praxi sa to prejavuje takto:

Vo VÚB banke pridali všetky kreditné a debetné retailové karty do služieb Apple Pay a Google Pay, priniesli identifikované volanie do call centra, ktoré skrátilo čas telefonátov.

Slovenská sporiteľňa umožňuje stretnutie s bankovým poradcom online prostredníctvom aplikácie.

V mBank predstavili klientom službu odkrytie údajov karty, ako sú číslo, dátum exspirácie a CVV kód v aplikácii. Nemusia ju preto mať pri platbách cez internet fyzicky pri sebe. Pre klientov pripravili aj ďalšiu možnosť komunikácie, a to chat v internetbankingu.

Tatra banka uviedla digitálnu kreditnú kartu pre fyzické osoby. Podnikatelia si po novom môžu založiť živnostenský účet online. Veľkým digitálnym orieškom bol odklad splátok. V banke ich sprístupnili v digitálnej podobne v deň účinnosti zákona. Klienti prostredníctvom online iba potvrdili vyplnené formuláre s údajmi.

V súčasnosti všetky podstatné veci, ako sú zriadenie účtu, sporenie, investovanie, poistenie, žiadosť o spotrebný úver či hypotéku, vybaví klient v bankách online, najčastejšie cez aplikáciu. Iba hypotéku musí „doklepnúť“ osobne vlastnoručným podpisom.

Najviac trendy sú investičné aplikácie a platby mobilom

Banky sa snažia reagovať na situácie, ktoré kríza priniesla. Viacerí klienti prišli o prácu, prípadne sa im výrazne znížili príjmy, na druhej strane zatvorené prevádzky, obmedzené kontaktné nakupovanie, ale aj obavy z možnej nákazy spôsobili zvýšený záujem o upratovanie vo financiách, šetrenie, plánovanie, ale aj investovanie.

Finančné domy preto priniesli služby, ktoré pomáhajú klientom v plánovaní vlastných financií, ale aj aplikácie, vďaka ktorým mohli začať investovať aj bežní ľudia s nižšími príjmami. Investovanie minimálnych súm, okolo 20 eur, či rôzne formy investičných sporení na pár klikov, spustili mimoriadny záujem o tieto služby. „Priemerný mesačný počet investičných sporení otváraných cez digitálne kanály sa zvýšil o 90 %," približuje hovorkyňa Tatra banky Zuzana Žiaranová.

Klienti oceňujú najmä bezkontaktné platby. Viaceré banky si doplnili portfólio služieb a okrem klasickej platobnej karty zaviedli aj platby mobilom (Apple Pay, Google Pay) a hodinkami (Garmin Pay, Fitbit Pay).

V mBank platí mobilom 20 % klientov. „Len v decembri 2020 spolu zaplatili viac ako 5,5 milióna eur práve týmto spôsobom,“ reaguje vedúci rozvoja mobilného a internetového bankovníctva mBank Lukáš Kiac.

Banky plánujú pokračovať v prinášaní noviniek 

Banky však sľubujú, že digitálne novinky pribudnú aj tento rok. „Nedávno sme našim klientom s telefónmi Huawei predstavili aplikáciu pre ich ekosystém. V prvom polroku by sme radi preniesli chat aj do mobilnej aplikácie,“ reaguje L. Kiac.

Trendom roka 2021 bude pravdepodobne digitálna hypotéka. Hypotéka, ktorú vybavíte so všetkými potrebnými papiermi z pohodlia svojho domova. Klient ju však musí, podľa zatiaľ platného legislatívneho rámca, podpísať v pobočke. Či sa aj táto činnosť prenesie do online sveta, ukáže budúcnosť.

Digitálne euro prinesie okamžité platby

Aktuálne sa často skloňuje aj výraz digitálne euro. Jeho výhodami by bolo okamžité uskutočnenie platieb, eliminácia rizík predajcom, že platba neprebehla, bezpečnosť a zníženie nákladov. „Vlastná digitálna mena nám môže v budúcnosti pomôcť zlepšiť účinnosť menovej politiky, a tým efektívnejšie pomáhať ľuďom,“ objasňuje riaditeľ odboru výskumu NBS Martin Šuster. Projekt je zatiaľ v prípravnej fáze, a o tom, či sa bude realizovať, rozhodne Európska centrálna banka v polovici roka 2021.

Budú mať banky v doterajšej podobe ešte zmysel?

Podľa údajov Svetového ekonomického fóra až 80 % firiem urýchľuje procesy, aby zaviedli nové technológie. V praxi to znamená aj väčšie pohodlie či úsporu času klientov. Podľa štatistík UniCredit Bank priemerný používateľ len využitím mobilnej aplikácie ušetrí ročne štyri hodiny svojho času namiesto toho, aby dvanásťkrát navštívil pobočku.

Globálnym trendom bankovníctva v súčasnosti je redukcia nákladov. Odborníci očakávajú aj tento rok ďalšie rušenie pobočiek. Možné sú však tiež impulzy zo zahraničia, kde dochádza k spájaniu pobočiek napríklad s kaviarňami. Banky tu tiež ponúkajú svoje služby cez tretích poskytovateľov, ako sú napríklad univerzity, nemocnice, aerolinky alebo obchody. Bankám to šetrí najmä financie.

„Výsledkom je dramatická redukcia nákladov na akvizíciu klienta. Napríklad americká BankMobile dokázala znížiť náklad z 300 na 10 amerických dolárov,“ vysvetľuje finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik s tým, že takýto trend by mohol doraziť aj na Slovensko.

„Banky budú skôr slúžiť ako konzultačné a predajné miesta a menej ako bežné pobočky s pokladňami, kde si ľudia chodia vkladať a vyberať hotovosť,“ analyzuje výkonný riaditeľ Finančného kompasu Maroš Ovčarik s tým, že banky budú mať stále svoje pobočky. „Aj úspešné internetové obchody si budujú vlastné siete kamenných predajní, prípadne výdajných miest. Ľudia si jednoducho potrebujú tovar pozrieť, vyskúšať, skonzultovať," dopĺňa. Vo svete financií je to aj o dôvere, ľudia jednoducho veria banke, ak ju môžu aj navštíviť.

Rezervy v aplikovaní nových technológií

Naše finančné domy však stále majú značné rezervy v zavádzaní nových technológií. Vyplýva to z prieskumu Národnej banky Slovenska. Zistili, že digitalizácia má najčastejšie uplatnenie v oblasti dátového spracovania, platobných službách, online onboardingu klientov a v zjednodušení komunikácie s klientmi, no len minimálny počet subjektov na slovenskom finančnom trhu dnes reálne využíva umelú inteligenciu na účely prevencie voči podvodom a tiež na algoritmické riadenie portfólia.

Potrebujete licenciu na výkon finančného sprostredkovania ?
Rýchlosťou blesku vám poskytneme odborné a komplexné služby.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
9.12.2022 Redakcia FinReport

Ceny pohonných látok stále klesajú. Takto „lacno“ sme tankovali naposledy na konci februára 2022

Ceny pohonných látok klesajú už tretí týždeň za sebou. Výsledkom cenovej korekcie je, že aktuálne tankujeme pohonné látky za ceny, ...

9.12.2022 Redakcia FinReport

Počet registrácií podnikov klesá, počet bankrotov stúpa

Indikátorom stavu ekonomiky v krajinách Európskej únie je tiež pohľad na počty novozaregistrovaných firiem, respektíve na počet tých, ...

9.12.2022 Redakcia FinReport

Priemyselná produkcia v októbri 2022 ešte viac prehĺbila svoj prepad do mínusu

Priemyselnú produkciu na Slovensku aj v desiatom mesiaci tohto roku zásadne ovplyvnil dlhodobý prepad energetiky. Výrobu tlmili tiež gumári a ...

9.12.2022 Redakcia FinReport

Takto bude vyzerať pomoc v hmotnej núdzi v roku 2023

V Zbierke zákonov dnes bolo uverejnené Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm pomoci v ...

9.12.2022 Robert Juriš

Vstavané financie majú budúcnosť. Do piatich rokov by sa ich hodnota mala vyšvihnúť na 183 miliárd dolárov

Trh s Embedded Finance, teda so vstavanými financiami, do konca tohto roku dosiahne trhovú hodnotu približne 65 miliárd dolárov. Podľa ...

9.12.2022 Redakcia FinReport

Zahraničný obchod na Slovensku sa len druhýkrát v tomto roku dostal do plusu

Saldo zahraničného obchodu v októbri 2022 bolo po štyroch mesiacoch a len druhýkrát v tomto roku v pluse. Prebytok predstavoval takmer 200 ...

8.12.2022 Redakcia FinReport

UniCredit Bank podrží úrokovú sadzbu hypoték s trojročným fixom pod 3 % až do nového roku

UniCredit Bank aj počas decembra 2022 podrží úrokovú sadzbu hypotekárnych úverov s trojročnou fixáciou na doterajšej úrovni 2,99 % ročne. ...

6.12.2022 Martin Jamnický

O ďalšie zdražovanie hypotekárnych úverov sa postarali VÚB banka a Prima banka

Zdražovanie hypotekárnych úverov na Slovensku pokračuje aj v poslednom mesiaci tohto roku. Pustili sa doň zatiaľ dve banky – VÚB banka a ...

6.12.2022 Zuzana Fryč

Poisťovne majú nedostatok kvalitných obchodníkov, preto neustále hľadajú nových

Poisťovne neustále hľadajú nových obchodníkov. Svoje siete majú permanentne rozhodené na finančnom trhu, a to bez ohľadu na to, či majú ...

2.12.2022 Redakcia FinReport

Slovenská pobočka Groupamy sa stala súčasťou poisťovne Union

Prevod poistného kmeňa poistných zmlúv neživotného poistenia a poistenia schopnosti splácať úver slovenskej pobočky medzinárodnej ...

29.11.2022 Redakcia FinReport

Zdravotná poisťovňa Dôvera dostala trojmiliónovú pokutu

Zdravotná poisťovňa Dôvera dostala pokutu 3 milióny eur. Dôvodom má byť nesprávny postup pri účtovaní o poistnom kmeni. Pokuta sa týka ...

26.11.2022 Redakcia FinReport

Európska únia chce posilniť dohľad nad bankami, aby zvýšila ich odolnosť

Európska únia sa chystá zvýšiť odolnosť bánk pôsobiacich v Únii. Plánuje tiež posilniť dohľad nad nimi a riadenie rizík. Toto všetko ...

24.11.2022 Redakcia FinReport

Exportérom pomôže s platením za elektriku a plyn Eximbanka SR

Energetická kríza privádza veľké množstvo firiem do vážnych finančných ťažkostí. Novou možnosťou ako ich preklenúť, je siahnuť po ...

23.11.2022 Redakcia FinReport

Poisťovňa Wüstenrot prináša novinky najmä v poistení majetku a pripoisteniach

Poisťovňa Wüstenrot prináša niekoľko noviniek súvisiacich s poskytovaním svojho finančného produktu. Zmeny sa týkajú poistenia majetku, ...

23.11.2022 Redakcia FinReport

Prieskum: Poisťovne v Česku aj na Slovensku majú v digitalizácii onboardingových služieb rezervy

Prívetivý zákaznícky servis je pre klientov českých a slovenských poisťovní čoraz dôležitejší. Z prieskumu spoločnosti Trask však ...

21.11.2022 Roland Régely

Detský účet: Ktoré banky ho ponúkajú a aké výhody prináša?

Odborníci na financie sa zhodujú, že detský účet je krokom v ústrety finančnej gramotnosti. Väčšina bankových účtov pre deti je zadarmo ...

18.11.2022 Robert Juriš

Tatra banka a Slovenská sporiteľňa zvyšujú úroky svojich hypotekárnych úverov

Zvyšovanie úrokových sadzieb hypotekárnych úverov v novembri 2022 zatiaľ nie je také intenzívne ako v predchádzajúcom období, najmä na ...

16.11.2022 Redakcia FinReport

Príčinou každej tretej škodovej udalosti v domácnosti je voda

V posledných štyroch rokoch predstavovalo najčastejšiu poistnú udalosť v domácnosti poškodenie vodou pochádzajúcou z vodovodných ...

Aplikácia

  1. 1.
    Kam sa v zime lieta z Bratislavy a aké novinky sú v pláne na rok 2023?
  2. 2.
    TOP 8 noviniek v novele Zákonníka práce
  3. 3.
    Takto bude vyzerať pomoc v hmotnej núdzi v roku 2023
  4. 4.
    Minimálne zdravotné odvody v roku 2023 najviac pocítia tí, ktorí zarábajú najmenej
  5. 5.
    Saxo Bank Šokujúce predpovede na rok 2023: Dôsledky vojnovej ekonomiky