Hľadaj

Digitálne banky už máme v mobile, ich služby možno budú poskytovať aj nemocnice a pobočky sa presunú do kaviarní

Magdaléna Švančarková Banky a poisťovne Poslať

Digitálne investovanie na pár klikov, platby mobilom alebo hodinkami, zriadenie sporenia v 2. alebo 3. dôchodkovom pilieri prostredníctvom virtuálnych stretnutí, digitálna peňaženka či aplikácia, ktorá zvládne všetky existujúce finančné operácie, ale aj stretnutie s osobným bankárom online z pohodlia domácej obývačky. Banky počas pandémie v snahe zostať v spojení so svojimi klientmi, ale aj s cieľom uľahčiť im život, prekvapili novinkami, ktoré by ešte pred niekoľkými rokmi zneli ako zo sci-fi filmu.

image

Foto: Shutterstock

Banky sa prepli do online režimu

Digitalizácia sa v bankách aktuálne prejavuje v komunikácii, prihlasovaní do systémov, v internet a mobil bankingu, ale aj v produktoch či vo vnútorných procesoch a v spracovaní bankových dát. V praxi sa to prejavuje takto:

Vo VÚB banke pridali všetky kreditné a debetné retailové karty do služieb Apple Pay a Google Pay, priniesli identifikované volanie do call centra, ktoré skrátilo čas telefonátov.

Slovenská sporiteľňa umožňuje stretnutie s bankovým poradcom online prostredníctvom aplikácie.

V mBank predstavili klientom službu odkrytie údajov karty, ako sú číslo, dátum exspirácie a CVV kód v aplikácii. Nemusia ju preto mať pri platbách cez internet fyzicky pri sebe. Pre klientov pripravili aj ďalšiu možnosť komunikácie, a to chat v internetbankingu.

Tatra banka uviedla digitálnu kreditnú kartu pre fyzické osoby. Podnikatelia si po novom môžu založiť živnostenský účet online. Veľkým digitálnym orieškom bol odklad splátok. V banke ich sprístupnili v digitálnej podobne v deň účinnosti zákona. Klienti prostredníctvom online iba potvrdili vyplnené formuláre s údajmi.

V súčasnosti všetky podstatné veci, ako sú zriadenie účtu, sporenie, investovanie, poistenie, žiadosť o spotrebný úver či hypotéku, vybaví klient v bankách online, najčastejšie cez aplikáciu. Iba hypotéku musí „doklepnúť“ osobne vlastnoručným podpisom.

Najviac trendy sú investičné aplikácie a platby mobilom

Banky sa snažia reagovať na situácie, ktoré kríza priniesla. Viacerí klienti prišli o prácu, prípadne sa im výrazne znížili príjmy, na druhej strane zatvorené prevádzky, obmedzené kontaktné nakupovanie, ale aj obavy z možnej nákazy spôsobili zvýšený záujem o upratovanie vo financiách, šetrenie, plánovanie, ale aj investovanie.

Finančné domy preto priniesli služby, ktoré pomáhajú klientom v plánovaní vlastných financií, ale aj aplikácie, vďaka ktorým mohli začať investovať aj bežní ľudia s nižšími príjmami. Investovanie minimálnych súm, okolo 20 eur, či rôzne formy investičných sporení na pár klikov, spustili mimoriadny záujem o tieto služby. „Priemerný mesačný počet investičných sporení otváraných cez digitálne kanály sa zvýšil o 90 %," približuje hovorkyňa Tatra banky Zuzana Žiaranová.

Klienti oceňujú najmä bezkontaktné platby. Viaceré banky si doplnili portfólio služieb a okrem klasickej platobnej karty zaviedli aj platby mobilom (Apple Pay, Google Pay) a hodinkami (Garmin Pay, Fitbit Pay).

V mBank platí mobilom 20 % klientov. „Len v decembri 2020 spolu zaplatili viac ako 5,5 milióna eur práve týmto spôsobom,“ reaguje vedúci rozvoja mobilného a internetového bankovníctva mBank Lukáš Kiac.

Banky plánujú pokračovať v prinášaní noviniek 

Banky však sľubujú, že digitálne novinky pribudnú aj tento rok. „Nedávno sme našim klientom s telefónmi Huawei predstavili aplikáciu pre ich ekosystém. V prvom polroku by sme radi preniesli chat aj do mobilnej aplikácie,“ reaguje L. Kiac.

Trendom roka 2021 bude pravdepodobne digitálna hypotéka. Hypotéka, ktorú vybavíte so všetkými potrebnými papiermi z pohodlia svojho domova. Klient ju však musí, podľa zatiaľ platného legislatívneho rámca, podpísať v pobočke. Či sa aj táto činnosť prenesie do online sveta, ukáže budúcnosť.

Digitálne euro prinesie okamžité platby

Aktuálne sa často skloňuje aj výraz digitálne euro. Jeho výhodami by bolo okamžité uskutočnenie platieb, eliminácia rizík predajcom, že platba neprebehla, bezpečnosť a zníženie nákladov. „Vlastná digitálna mena nám môže v budúcnosti pomôcť zlepšiť účinnosť menovej politiky, a tým efektívnejšie pomáhať ľuďom,“ objasňuje riaditeľ odboru výskumu NBS Martin Šuster. Projekt je zatiaľ v prípravnej fáze, a o tom, či sa bude realizovať, rozhodne Európska centrálna banka v polovici roka 2021.

Budú mať banky v doterajšej podobe ešte zmysel?

Podľa údajov Svetového ekonomického fóra až 80 % firiem urýchľuje procesy, aby zaviedli nové technológie. V praxi to znamená aj väčšie pohodlie či úsporu času klientov. Podľa štatistík UniCredit Bank priemerný používateľ len využitím mobilnej aplikácie ušetrí ročne štyri hodiny svojho času namiesto toho, aby dvanásťkrát navštívil pobočku.

Globálnym trendom bankovníctva v súčasnosti je redukcia nákladov. Odborníci očakávajú aj tento rok ďalšie rušenie pobočiek. Možné sú však tiež impulzy zo zahraničia, kde dochádza k spájaniu pobočiek napríklad s kaviarňami. Banky tu tiež ponúkajú svoje služby cez tretích poskytovateľov, ako sú napríklad univerzity, nemocnice, aerolinky alebo obchody. Bankám to šetrí najmä financie.

„Výsledkom je dramatická redukcia nákladov na akvizíciu klienta. Napríklad americká BankMobile dokázala znížiť náklad z 300 na 10 amerických dolárov,“ vysvetľuje finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik s tým, že takýto trend by mohol doraziť aj na Slovensko.

„Banky budú skôr slúžiť ako konzultačné a predajné miesta a menej ako bežné pobočky s pokladňami, kde si ľudia chodia vkladať a vyberať hotovosť,“ analyzuje výkonný riaditeľ Finančného kompasu Maroš Ovčarik s tým, že banky budú mať stále svoje pobočky. „Aj úspešné internetové obchody si budujú vlastné siete kamenných predajní, prípadne výdajných miest. Ľudia si jednoducho potrebujú tovar pozrieť, vyskúšať, skonzultovať," dopĺňa. Vo svete financií je to aj o dôvere, ľudia jednoducho veria banke, ak ju môžu aj navštíviť.

Rezervy v aplikovaní nových technológií

Naše finančné domy však stále majú značné rezervy v zavádzaní nových technológií. Vyplýva to z prieskumu Národnej banky Slovenska. Zistili, že digitalizácia má najčastejšie uplatnenie v oblasti dátového spracovania, platobných službách, online onboardingu klientov a v zjednodušení komunikácie s klientmi, no len minimálny počet subjektov na slovenskom finančnom trhu dnes reálne využíva umelú inteligenciu na účely prevencie voči podvodom a tiež na algoritmické riadenie portfólia.

Kľúčové slová

logo
survey services
Prečítajte si tiež:
14.4.2021 Zuzana Mecková

O nemajetkovej ujme pri dopravných nehodách rozhodujú súdy. Zmena môže vodičom priniesť zvýšenie poistného

Škody na majetku, ktoré vzniknú pri dopravných nehodách, sú zo zákona zahrnuté v povinnom zmluvnom poistení (PZP). Čo však urobiť s ...

14.4.2021 Redakcia FinReport

Trh kryptomien sa od začiatku tohto roka zdvojnásobil na dva bilióny dolárov. Polovicu jeho hodnoty tvorí bitcoin

Trh kryptomien neustále naberá na objeme a po prvýkrát v histórii jeho hodnota presiahla dva bilióny dolárov. Vďaka záujmu malých, ale aj ...

13.4.2021 Redakcia FinReport

Produkcia automobilov na Slovensku sa prepadla dvojciferne, aj tak sme svetová veľmoc

Slovensko vlani zaznamenalo medziročne dvojciferný percentuálny pokles v počte vyrobených automobilov. Na prvý pohľad to vyzerá ako zlá ...

13.4.2021 Roland Régely

Teraz je správny čas na „upratanie“ nevýhodných zmlúv. Ušetriť možno desiatky až stovky eur, radia odborníci

Hypotéka, životné poistenie či poistka na auto. Mnohé finančné produkty nestrácajú na popularite ani počas pandémie, a podľa odborníkov ...

12.4.2021 Robert Juriš

Objavila sa nová generácia investorov. Zmysel našli v ESG fondoch, zodpovedných firmách a zelenom investovaní

Slováci akosi stále nevedia prísť investovaniu na chuť. Máme dlhodobo najnižší podiel investovania spomedzi krajín združených v OECD. ...

12.4.2021 Redakcia FinReport

Paradox: V koronakríze sužovanom gastro sektore vlani vzniklo viac ako 700 nových reštaurácií

Jedným z najviac postihnutých odvetví aktuálnou koronakrízou je gastro sektor. Už viac ako rok znášajú majitelia reštaurácií, bistier a ...

11.4.2021 Redakcia FinReport

Očakávalo sa, že koronakríza si vyžiada viac bankrotov. Ich čas však ešte len príde, sú „odložené“

Ekonomickí analytici predpokladali, že v roku 2020 stúpne počet bankrotov firiem, ktoré nezvládnu ničivý nápor koronakrízy. Opak sa však ...

11.4.2021 Redakcia FinReport

Tajomstvo starého kufra je odhalené. Ukrýval poklad historických mincí za milión eur, ktoré teraz putujú do dražby

Príbeh ako z filmu. Po smrti samotára bol v nenápadnom pražskom byte objavený poklad. Ukrýval ho starý kufor, ktorý dlhé roky ležal na dne ...

8.4.2021 Robert Juriš a Zuzana Mecková

Rizikové životné poistenie: Doba si žiada digitálne riešenia, agenti však uprednostňujú osobný kontakt

Rizikové životné poistenie je ako padák. Ak ho človek nemá správne nastavené v okamihu, keď ho najviac potrebuje, je veľmi pravdepodobné, ...

6.4.2021 Zuzana Mecková

Poisťovne vymýšľajú špecifické produkty zamerané na užšie skupiny klientov. Poisťujú aj stres a vyhorenie

Súčasné pandemické obdobie inšpiruje viaceré poisťovne, aby reagovali na aktuálne zmeny v životoch ľudí a prispôsobovali im aj svoje ...

30.3.2021 Zuzana Mecková

Uzatváraniu online PZP sa v niektorých poisťovniach mimoriadne darí. A to i napriek poklesu registrácie nových áut

Online uzatváranie povinného zmluvného poistenia (PZP) v niektorých poisťovniach na začiatku tohto roka bolo viac ako úspešné. Medziročne ...

24.3.2021 Redakcia FinReport

Národná banka Slovenska varuje pred konaním spoločnosti FEB bank. Klienti sa môžu stať obeťou podvodu

Na slovenskom finančnom trhu sa objavila nová banka. Národná banka Slovenska však upozorňuje, že spoločnosti FEB bank nevydala povolenie na ...

24.3.2021 Zuzana Mecková

Predaj spotrebných úverov sa výrazne spomalil. Takýto pokles sme tu ešte nemali

Podľa Národnej banky Slovenska (NBS) sa predaj spotrebných úverov slovenským domácnostiam spomaľuje. V decembri 2020 došlo k ...

22.3.2021 Roland Régely

Online hazard je na vzostupe. Hráči však bojujú nielen so šťastím, ale aj s vysokými bankovými poplatkami

Pandémia koronavírusu nepomohla len online obchodom, ale tiež stávkovým kanceláriám a online herniam. Slováci do hazardu investujú viac ako ...

16.3.2021 Redakcia FinReport

TOP 10 rád, ako nenaletieť internetovým podvodníkom. Takéto sú ich najčastejšie triky

Internetoví útočníci počas pandémie nespia, práve naopak, nárast počtu online nákupov zneužívajú na to, aby podvodne od ľudí vylákali ...

15.3.2021 Roland Régely

Banky zvýšili poplatky pri návšteve pobočky. Ušetrí ten, kto „bankuje“ online a využíva viacero produktov súčasne

Minuloročný pokles zisku núti banky zmeniť biznis model svojich pobočiek a upravovať cenníky za viaceré poskytované služby. Vklady či ...

10.3.2021 Magdaléna Švančarková

Poisťovne zažili rok ako na hojdačke a to, čo ušetrili, investujú do digitalizácie

Pandemický rok 2020 zanechal finančné stopy na každej oblasti nášho života. Menej sa cestovalo, jazdilo, nakupovalo, študovalo, žilo... ...

9.3.2021 Redakcia FinReport

Poistite si nehnuteľnosť aj domácnosť online v jednej zmluve spolu

Poistenie je veľmi špecifickým produktom – jeho kvalitu totiž niekedy nedokážeme posúdiť hneď pri „nákupe“. Preveruje sa až pri ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Nitra bude mať nový územný plán, do jeho tvorby chce radnica zapojiť aj verejnosť
  2. 2.
    Dlhová brzda sa má definitívne zmeniť, ministerstvo upravuje zákon o rozpočtovej zodpovednosti
  3. 3.
    Pád lietadla v Paraguaji si vyžiadal smrť ministra poľnohospodárstva a troch ďalších ľudí
  4. 4.
    Smer podal návrh na zvolanie mimoriadne schôdze, podporili ho aj nezaradení poslanci
  5. 5.
    Matovič: Celoplošné testovanie na COVID-19 ešte nie je isté, v hre je aj lockdown