Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Digitalizácia znižuje počet bankových pobočiek, osobne si „chodíme“ len po hypotéky

Roland Régely Banky a poisťovne Poslať

Pobočky bánk, ktoré v minulosti slúžili klientom pre správu bežných financií, sa dnes postupne menia na poradenské miesta. Digitalizácia bánk za posledné tri roky znížila počty pobočiek po celom Slovensku a klienti si už zvykli, že takmer všetky služby vybavia online. Osobne treba prísť už iba v ojedinelých prípadoch, ako je napríklad žiadosť o hypotekárny úver či založenie účtu pre mladých.

online banking

Zdroj: Freepik

Slovenská sporiteľňa má aktuálne 466 pobočiek

Najväčšia slovenská banka ešte koncom augusta tohto roku informovala, že po vstupe nového majoritného vlastníka (Erste Bank) uskutočnila isté personálne zmeny v riadiacich pozíciách niekoľkých mestských pobočiek.

Počet mestských pobočiek tohto finančného domu síce po vstupe Erste Bank neklesol, no celkový počet obchodných miest sa znížil o 17 % na 466. Klesol tiež počet zamestnancov banky o 4 % na 6 307. Klienti Slovenskej sporiteľne dnes vybavia takmer všetky úkony spojené so svojimi financiami na účte prostredníctvom bankovej aplikácie George. Výnimkou je podanie žiadosti o hypotekárny úver.

76651

Podľa slov predstaviteľov banky je dnes online onboarding, teda založenie účtu cez apku, čoraz populárnejší. Už takmer polovicu všetkých novozaložených bežných účtov si robia klienti tejto banky cez apku, teda bez jedinej návštevy kamennej pobočky.

V priemere až osem z desiatich klientov používa bankovú apku v mobile. „Ak hovoríme o platbách, v priemere každý aktívny používateľ mobilnej banky pošle 4,5-krát mesačne peniaze na účet za služby či nakupované tovary alebo platby priateľom a známym,“ vysvetľuje hovorkyňa Marta Cesnaková.

Tatra banka znížila počet pobočiek na 71

Tatra banka chce podľa slov hovorkyne Simony Miklošovičovej spájať to najlepšie z oboch svetov – digitálneho aj pobočkového. „Pobočky považujeme za stále mimoriadne dôležité pri kontakte s klientom, na druhej strane sa ich rola časom mení,“ vysvetľuje.

Aj Tatra banka si všíma, že mnoho úkonov si klienti želajú vykonať v pohodlí svojho domova, čo ju motivuje rozvíjať svoje digitálne služby. Finančný dom za uplynulé tri roky znížil počet svojich kamenných pobočiek z 81 na 71, časť z nich zlúčením niekoľkých pobočiek v krajských a okresných mestách.

78420

Digitalizácia je podľa hovorkyne prirodzeným vývojom takmer každej sféry podnikania a bankový sektor nie je výnimkou. „Profitujú z toho nielen banky, ale aj samotní klienti,“ komentuje. Klient vo väčšine prípadov vie plnohodnotne využívať služby prostredníctvom digitálnych kanálovinternetbankingu, mobilnej aplikácie alebo kontaktného centra Dialóg Live. „Zároveň sme vo všetkých pobočkách zaviedli možnosť spojiť sa s klientom ,vzdialene a bezpečne´ cez telefonický hovor,“ vysvetľuje S. Miklošovičová.

Banka naďalej pracuje na rozšírení možnosti obsluhy klientov na diaľku. „Samozrejme, existujú niektoré špecifické prípady, respektíve zmluvy, pri ktorých je potrebné kvôli ich komplexnosti navštíviť pobočku, no ide o minimum prípadov,“ uzatvára hovorkyňa.

VÚB banka má otvorených 125 pobočiek

Banka v prvom pandemickom roku (2020) zrušila osem pobočiek a otvorila dve nové kontaktné miesta v Bratislave. V roku 2021 zrušila devätnásť pobočiek, o rok neskôr sedem a tento rok zatvorila štyri pobočky, no pribudla jej jedna nová v bratislavskom obchodnom centre Petržalka City. Finančný dom má aktuálne otvorených 125 pobočiek po celom Slovensku.

Podľa slov hovorcu Dominika Mišu mal postup digitalizácie služieb určité tempo už pred rokom 2020, no pandémia ho jednoznačne urýchlila. „V podstate zo dňa na deň sme sa museli naučiť komunikovať s každým klientom na diaľku, asi ako každá iná spoločnosť,“ komentuje nedávnu históriu.

53615

O úsporách z pohľadu zatvárania pobočiek sa podľa neho nedá hovoriť, keďže banka v tom istom čase výrazne investovala do digitálnych služieb a banky na diaľku. Navyše počas pandémie koronavírusu bol obchod výrazne obmedzený. VÚB vníma vylepšovanie digitálnych služieb ako nekonečný proces. Už teraz vie banka vyčísliť, že vďaka týmto zmenám došlo k 85-percentnej úspore papiera a už takmer akúkoľvek službu či produkt si vedia klienti zriadiť a manažovať z pohodlia domova.

Podľa hovorcu sú výzvou ešte hypotéky, ale v nich vidí skôr legislatívne prekážky na úplný digitálny proces. Digitalizácia podľa neho už nejaký čas „slušne funguje“ aj vo firemnom bankovníctve, konatelia a firmy vedia cez digitálny podpis a online prístup vyriešiť mnoho vecí.

Napokon, aj vo VÚB platí, že sú veci, ktoré zostanú vhodné pre pobočky a osobné stretnutie. „Osobný finančný plán, poradenstvo, konzultácie ohľadom nového bývania, výhodné ponuky pre klientov a podobne,“ dopĺňa D. Miša. Podobne je to aj vo firemnom bankovníctve. „Osobné stretnutia majú teraz väčší priestor a zostávajú mimoriadne dôležité aj napriek kvalitným digitálnym službám.“

ČSOB zakončí rok 2023 s 90 pobočkami

To, že sa pobočky menia na poradenské miesta, je podľa bankovej hovorkyne Michaely Lovasovej v súlade so stratégiou banky. „Cieľom je poskytovať klientom pridanú hodnotu v podobe najlepšieho osobného poradenstva, a to aj na základe kvalitnej práce s dátami,“ vysvetľuje. Banka tak zvyšuje komfort klientov a investuje do elektronických služieb nemalé finančné zdroje, čím sa počet kamenných pobočiek, pochopiteľne, znižuje.

Kým k 31. decembru 2021 mala ČSOB 111 pobočiek, v roku 2022 ich počet klesol na 98 a na konci roka 2023 bude mať ČSOB dokopy 90 pobočiek. Počet pobočiek sa znižoval aj v dôsledku zlučovania s OTP Bankou Slovensko. „V tomto prípade však nemôžeme hovoriť o redukcii kvôli šetreniu, ale o transformácii sveta bankovníctva a zmene správania sa klientov a ich potrieb,“ komentuje hovorkyňa. V súčasnosti podľa nej finančná skupina prechádza rozsiahlou digitalizáciou, ktorá si vyžaduje vyššie prvotné náklady.

72692

Finančný dom popri rozvíjaní elektronického bankovníctva rozširuje aj siete vkladomatov a podnecuje klientov k využívaniu digitálnych a hlasových asistentov. Pomáha si pritom aj službami umelej inteligencie.

Drvivú väčšinu úkonov spojených so správou financií dnes klienti ČSOB vybavia na diaľku cez smartfón alebo notebook. Nutnosť osobnej návštevy pobočky je v prípade špecifickejších úkonov, ako napríklad založenie účtu pre mladých ľudí do 18 rokov, keď je nevyhnutná osobná návšteva pobočky so zákonným zástupcom.

mBank neznižuje počty pobočiek

Internetová mBank patrí medzi finančné domy s najmenším počtom obchodných prevádzok. Podľa dát z oficiálnej stránky je ich aktuálne štrnásť. Najviac v Bratislavskom (3) a Prešovskom kraji (3), po jednej prevádzke má v Nitrianskom, Trenčianskom a Žilinskom kraji. Banka v posledných rokoch počet pobočiek neznižovala a podľa riaditeľa pre digitálne kanály, pobočky a externých partnerov Tomáša Reytta to do budúcnosti ani nebude jej cieľom.

Na väčšej digitalizácii pre zákazníka pracujeme bez ohľadu na náklady. Z krátkodobého hľadiska sú náklady digitalizácie dokonca väčšie,“ vysvetľuje odborník. Digitálny prístup je podľa neho smer, ktorým sa chce banka uberať aj v budúcnosti.

Aj v prípade tejto internetovej banky platí, že väčšinu servisných alebo predajných operácií vybaví digitálne prostredníctvom mobilnej aplikácie alebo internetového bankovníctva. „Služby, ktoré zatiaľ digitálne neponúkame, sú hypotekárne úvery. Na ich ‚digitalizácii‘ však aktuálne pracujeme,“ dodáva na záver. 

logo
Prečítajte si tiež:
26.5.2024 Redakcia FinReport

Diverzita, rovnosť a inklúzia sú o férovosti, ktorá prináša benefity úplne všetkým

Spokojnejší a zdravší zamestnanci, lojálnejší zákazníci a lepší prístup k talentom. To je len niekoľko výhod diverzity a inklúzie na ...

26.5.2024 Redakcia FinReport

Spoločnosť Apple môže mať v súvislosti s prijatím digitálneho eura problém

Dlhodobo pripravovaný projekt na prijatie digitálneho eura rozdeľuje euroobčanov aj odborníkov. Niektorí v ňom vidia budúcnosť európskeho ...

25.5.2024 Redakcia FinReport

O redukciu uhlíkovej stopy sa prepravcovia tovarov usilujú lepším vyťažovaním letov

Objem leteckej prepravy nákladov v minulom roku stúpol oproti poslednému predpandemickému roku 2019 o 10 %. Príčinou je napríklad zvýšený ...

25.5.2024 Redakcia FinReport

Slováci si sporia viac. Vyrovnávajú tak straty spôsobené vysokou infláciou

Slovenské domácnosti v tomto roku zvyšujú svoje úspory. Celkový objem ich vkladov len počas prvých dvoch mesiacov tohto roka medziročne ...

24.5.2024 Jana Schochmann

Rastislav Havran: Spochybňovanie status quo ma posúva vpred

Rastislav Havran pôsobí vo funkcii generálneho riaditeľa spoločnosti UNIQA necelý rok. Pred nástupom do najvyššej pozície riadil rezort ...

24.5.2024 Redakcia FinReport

Životné minimum sa od 1. júla 2024 zvýši na 273,99 eura

Životné minimum bude opäť o niečo vyššie. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR vypracovalo nové opatrenie, ktoré túto sumu ...

23.5.2024 Redakcia FinReport

Bankový sektor na Slovensku sa usiluje podnikať udržateľným spôsobom

Banky na Slovensku sú v porovnaní s ostatnými spoločnosťami na trhu verejnosťou vnímané ako zodpovedné firmy. Prispieva k tomu aj ich ...

23.5.2024 Martina Staňová

Hypotéku na Slovensku môžu získať aj občania pracujúci v zahraničí

Za hranicami pracujú desaťtisíce Slovákov. Ak sa rozhodnú kúpiť si nehnuteľnosť na Slovensku, môžu ju financovať pomocou hypotekárneho ...

23.5.2024 Redakcia FinReport

Slovákov láka digitálne nomádstvo, potrebné je však myslieť aj na poistenie

V súčasnosti žije na svete v režime digitálneho nomádstva približne 40 miliónov ľudí. Toto číslo rapídne vzrástlo počas a po pandémii ...

23.5.2024 Redakcia FinReport

Vodiči stále nechápu, že pri nehode pod vplyvom alkoholu im poistenie nepomôže

Alkohol za volant na Slovensku jednoducho nepatrí. Napriek tomu sú niektorí vodiči doslova nepoučiteľní. Len Allianz – Slovenská ...

22.5.2024 Mário Špilberger

S hypotékou je možné financovať aj kúpu nebytových priestorov na bývanie, má to však svoje limity

Viete, čo majú spoločné apartmány, ateliéry a pivničné byty? Hoci sú mnohé z nich evidované ako nebytové priestory, developeri ich často ...

21.5.2024 Roland Régely

Oplatí sa v čase vysokých úrokov robiť mimoriadnu splátku hypotéky či predčasne splatiť úver?

Splácate hypotekárny úver a napriek vysokým životným nákladom sa vám darí odložiť si niečo „bokom“. Čo s takto ušetrenými peniazmi ...

20.5.2024 Redakcia FinReport

Rusko zmrazilo účty a zablokovalo aktíva v hodnote 700 miliónov eur trom západným bankám

Sankcie Západu voči Rusku vytvorili novú situáciu, ktorá je precedensom vo vzťahoch oboch strán. Ruský súd totiž trom západným bankám ...

17.5.2024 Redakcia FinReport

Aj dobrovoľní hasiči už majú vlastné poistenie zodpovednosti za škodu

Na Slovensku je evidovaných približne 80-tisíc dobrovoľných hasičov, ktorí doteraz nemali možnosť uzavrieť si poistenie zodpovednosti za ...

17.5.2024 Robert Juriš

Anketa: Tretí najdôležitejší kanál predaja poistných produktov je telesales

Sprostredkovanie poistenia už dlhšie nestojí len na osobnej ponuke a fyzickej komunikácii. Tento predajný kanál dopĺňajú aj ďalšie dva v ...

16.5.2024 Mário Špilberger

Poistenie na hory vám dokáže ušetriť stovky a možno aj desaťtisíce eur

Jednodňové poistenie turistu vyjde aj menej ako na jedno euro, no pokryje náklady horskej záchrannej služby nad rámec verejného zdravotného ...

16.5.2024 Redakcia FinReport

Skupina J&T dosiahla vlani rekordný zisk 278,7 milióna eur

Bankový holding J&T FINANCE GROUP SE uzavrel minulý rok s historicky najvyšším čistým ziskom v celkovej výške 278,7 milióna eur. V ...

16.5.2024 Martin Jamnický

Zdravotné poisťovne v prvom štvrťroku 2024 zaznamenali stratu 23,2 milióna eur

Hoci zdravotné poisťovne vlani vygenerovali zisk, z ktorého dokázali vyplatiť svojim akcionárom aj dividendy, v prvom štvrťroku tohto roku sa ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay