Hľadaj

Desatoro: Ako s financiami na dovolenke?

Ivana Brillová Banky a poisťovne Poslať

Digitalizácia so sebou prináša mnoho výhod. Jednou z nich sú aj platobné karty, ktorými dovolenkári môžu platiť a vyberať hotovosť skoro vo všetkých krajinách sveta. Magazín Financial Report pripravil desatoro pravidiel, na ktoré by klient banky nemal zabúdať pri uskutočňovaní platieb počas svojej dovolenky.

Zdroj foto: Pixabay.com

1. Pozor na dátumy

Pred odjazdom je potrebné skontrolovať si platnosť platobnej karty. Tú je možné využiť skoro vo všetkých krajinách sveta. Ak by platnosť karty vypršala počas pobytu v zahraničí, klient môže požiadať o expresné vydanie platobnej karty a nechať si ju doručiť napríklad kuriérom. To môže klienta stáť aj desiatky eur. Klient v takom prípade platí poplatok banke za vydanie karty a k tomu skutočné náklady kuriérskej služby. 

2. Uplatňovanie balíkov služieb v zahraničí

Klient by si mal vopred overiť, či sú platby kartou v zahraničí súčasťou balíka služieb a či sa v zvolenej destinácii nenachádzajú bankomaty patriace do rovnakej skupiny, ako ich domáca banka. V tom prípade bývajú výbery spravidla zvýhodnené. 

 

3. Správne nastavenie limitov

Nastavenie denného limitu na platobné transakcie môže byť užitočným nástrojom na kontrolovanie dovolenkových výdavkov. „Pokiaľ radi nakupujete, predídete aj impulzívnym a zbytočne drahým nákupom, ktoré by ste mohli neskôr ľutovať. Limit si môžete nastaviť osobitne pre hotovostné transakcie a transakcie na internete,“ uvádza UniCredit Bank. Zároveň denné limity môžu obmedziť prípadné zneužitie odcudzenej platobnej karty. Na druhej strane je potrebné prispôsobiť limity napríklad aj cenovej hladine v konkrétnej destinácii, aby neboli príliš obmedzujúce, prípadne zbytočne voľné. 

4. Viac platobných kariet

Na cesty je vhodné vziať si dve platobné karty, ak by sa jedna z nich náhodou poškodila. „Je vhodné mať dva druhy platobných kariet, a to debetnú a kreditnú. Karty sa odporúčajú držať oddelene. V prípade krádeže či straty peňaženky klientovi zostane ešte jedna karta. Okrem toho debetnú kartu nemusí akceptovať každý obchodník v zahraničí. Výhodou kreditnej karty je to, že klient jej prostredníctvom čerpá úver. Pre mnohých obchodníkov tak môže klient s kreditnou kartou pôsobiť dôveryhodnejšie. Napríklad požičovne áut vyžadujú väčšinou ‚kreditku‘. Kreditná karta sa taktiež hodí na rezervácie či platenie v obchode, s debetnou kartou, naopak, vyberajte z  bankomatu,“ upozorňuje UniCredit Bank. 

5. Opatrne s dynamickým prepočtom meny

V krajinách, v ktorých sa neplatí eurom, môžu dať obchodníci na výber, či chce klient platbu prostredníctvom terminálu hradiť v lokálnej mene, alebo v eurách. Banky odporúčajú zvoliť platbu v lokálnej mene a nevyužívať takzvaný dynamický prepočet. Platba v tamojšej mene je pre klientov totiž výhodnejšia. „Odporúčame vždy platbu v lokálnej mene a nevyužívať takzvaný dynamický prepočet. Platba v tamojšej mene je pre klientov totiž finančne výhodnejšia,“ hovorí Anna Jamborová, hovorkyňa ČSOB.

„Výhodou dynamického prepočtu je, že priamo v bankomate vidíte presnú sumu, ktorá vám odíde z účtu, okrem prípadného poplatku za výber. Negatívom je spravidla menej výhodný výmenný kurz,“ upozorňuje Slovenská sporiteľňa. „Ten určuje prevádzkovateľ zahraničného bankomatu a prax ukazuje, že klienti, ktorí si zvolia výber bez prepočtu, zaplatia v konečnom dôsledku menej. Rozdiel môže predstavovať aj niekoľko eur,“ upozorňuje Bednár. SLSP zároveň upozorňuje, že pri výbere bez prepočtu sa transakcia prepočíta kurzom kartovej spoločnosti, ktorý je zvyčajne výhodnejší. 

6. Ak nastane problém, komunikujte

Nielen na dovolenke sa môže stať, že platobnú kartu klient stratí alebo je odcudzená spolu s ďalšími dokladmi. V zahraničí môže byť táto situácia však komplikovanejšia. V takomto prípade treba čo najskôr kontaktovať príslušnú banku a kartu nechať zablokovať. Telefónne číslo klientskeho čísla banky je potrebné mať uložené vo svojom telefóne. Pomôže pri krádeži karty alebo pri zabudnutom PIN kóde.

7. Karta nesmie ostať bez dozoru

Svoju kartu si klient musí strážiť. Preto by ju nemal nechávať bez dozoru a už vôbec nikomu neoznamovať svoj PIN kód. Ten by sa nemal písať na kartu alebo na kúsok papiera vloženého pri karte. Klient by sa mal tiež vyvarovať situáciám, keď obchodník odíde s platobnou kartou niekam do útrob obchodu, mohlo by hroziť skopírovanie údajov z platobnej karty. 

8. Keď klient menu kupuje, banka predáva

Pri výmene eur za cudziu menu pri pokladni v banke klient sleduje kurz „valuty predaj“. Naopak, pri výmene cudzej meny za eurá po vrátení sa na Slovensko je pre klienta dôležitý kurz „valuty nákup“. Dovolenkári by sa mali pokúsiť zbaviť drobnejších súm ešte v destinácii, napríklad mince bude na Slovensku problematické zameniť. 

 

9. Starostlivo vyberajte bankomat

Klienti by mali používať iba také bankomaty, ktoré pôsobia dôveryhodne. Ak by nastala situácia, že by klientovi bankomat platobnú kartu alebo samotnú hotovosť nevydal bez akéhokoľvek vysvetlenia, klient by z miesta nemal odchádzať a kontaktovať banku alebo políciu. Pomôcť môže aj infolinka domácej banky. Ak je pri výbere z bankomatu klientovi niečo podozrivé, mal by radšej výber hotovosti prerušiť a svoje podozrenia ohlásiť. Vhodnejšie je používať bankomaty v interiéroch budov alebo v tesnej blízkosti bankových pobočiek. Takéto bankomaty sú lepšie chránené a je menej pravdepodobné, že ich podvodníci upravili.

10. Hotovosť je potrebná, nie však veľa

Klienti v zahraničí by mali platiť predovšetkým platobnou kartou, hotovosť by mala byť iba nevyhnutným doplnkom určeným na situácie, keď nie je možné platobnú kartu použiť. Podľa informatívneho prepočtu SLSP je práve platba kartou najvýhodnejšou alternatívou, ako uhradiť v Chorvátsku napríklad 5 000 kún (HRK). Celkové náklady sa podľa zvoleného kurzu vyšplhali na 683,27 eura. Vzhľadom na poplatky môže byť táto suma o 10 eur vyššia. Na opačnej strane spektra je výmena chorvátskej hotovosti v banke na Slovensku. V tomto prípade 5 000 HRK stojí 705,51 eura. Podľa prepočtu SLSP je v porovnaní s touto alternatívou výhodnejší výber hotovosti z bankomatov chorvátskej banky v rámci materskej siete a aj výber hotovosti z bankomatu inej chorvátskej banky. 

10 pravidiel práce s peniazmi v zahraničí:

1. Klient by si mal pred odchodom do zahraničia skontrolovať platnosť platobných kariet.
2. Klient by si mal zistiť, ako sa bude v zahraničí uplatňovať balík služieb k jeho účtu.
3. Dôležité je správne nastavenie limitov na platobných prostriedkoch.
4. Klient by mal mať v zahraničí viac platobných kariet rôzneho druhu.
5. Dynamický prepočet meny je pre klientov slovenských bánk v prevažnej miere nevýhodný.
6. Pri problémoch by mali klienti kontaktovať miestnu, prípadne svoju banku.
7. Platobná karta nesmie zostať bez dozoru.
8. Pri výmene peňazí by mal klient sledovať správny výmenný kurz.
9. Podozrivým bankomatom je potrebné sa vyhnúť.
10. Hotovosť je v zahraničí potrebná, no len v primeranom objeme.

logo
Prečítajte si tiež:
14.6.2025 Tlačová správa

Slovenských podnikateľov brzdí neistota a vysoké náklady

Slovenskí podnikatelia sú naladení optimisticky – plánujú investície, prijímanie nových zamestnancov a zavádzanie inovácií. Výsledky ...

14.6.2025 Tlačová správa

VšZP spúšťa benefit Preventívne+. Lepšie monitorovanie – lepšie zdravie

Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) rozširuje svoj vernostný program Vernosť+ o ďalšiu užitočnú službu - nový benefit Preventívne+. ...

13.6.2025 Redakcia FinReport

Cesty pri Horných Orešanoch prejdú modernizáciou za 4,2 milióna eur

Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI) schválilo 4,2 milióna eur na modernizáciu takmer 4,9 kilometra cesty ...

13.6.2025 Redakcia FinReport

Slovensko posilňuje AI vo vzdelávaní vďaka spolupráci s americkými lídrami

Minister školstva Tomáš Drucker počas pracovnej cesty v USA nadviazal strategické partnerstvá s poprednými technologickými firmami a ...

12.6.2025 Redakcia FinReport

Centrá služieb cudzincom pomáhajú s integráciou a pobytovými záležitosťami

Centrá služieb cudzincom (CSC) v Bratislave, Žiline a Košiciach poskytujú odbornú asistenciu pri vybavovaní pobytových záležitostí a ...

12.6.2025 Redakcia FinReport

Kapitálový trh 2025: Nezmeškajte investičnú udalosť roka!

Kapitálový trh 2025 sa blíži a prinesie so sebou program plný uznávaných odborníkov a aktuálnych tém, ktoré sú kľúčové pre každého ...

12.6.2025 Redakcia FinReport

Ministerstvo cestovného ruchu a športu SR hodnotí svoj pokrok

Ministerstvo cestovného ruchu a športu SR predstavilo 30. mája 2025 aktuálny stav plnenia priorít vyplývajúcich z Programového vyhlásenia ...

22.5.2025 Tlačová správa VšZP

VšZP poukazuje na význam psychickej pohody a sebaúcty počas onkologickej liečby, podporila projekt „Hodvábna nádej“

Všeobecná zdravotná poisťovňa podporí projekt Združenia priateľov Národného onkologického ústavu s názvom Hodvábna nádej. Pacientky ...

21.5.2025 Tlačová správa VšZP

Na hypertenziu sa liečia už aj malé deti, VšZP podporuje skríningovú iniciatívu

Na vysoký krvný tlak sa lieči takmer každý tretí poistenec Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Podľa aktuálnych dát je to viac ako 918.000 ...

20.5.2025 Tlačová správa

PREMIUM Insurance Company Ltd opakovane obhájila pozitívne hospodárske výsledky

Spoločnosť PREMIUM Insurance Company Limited, pôsobiaca na Slovensku a v Česku v segmente neživotného poistenia, ukončila hospodársky rok ...

19.5.2025 Tlačová správa VšZP

Aké benefity ponúka VšZP pre celiatikov?

Počet poistencov Všeobecnej zdravotnej poisťovne, ktorým je diagnostikovaná celiakia stúpa v priebehu roka iba mierne. Podľa štatistík je ...

17.5.2025 Tlačová správa VšZP

VšZP aktívne podporuje pacientov so sklerózou multiplex

Všeobecná zdravotná poisťovňa sa aj v tomto roku aktívne zapojí do projektu na podporu pacientov so sklerózou multiplex. Podporí 11. ...

15.5.2025 Tlačová správa

Elegantné platobné prstene pre ešte štýlovejšie platenie

Rok po tom, ako mBank predstavila revolučnú možnosť platenia pomocou platobného prsteňa, prichádza v spolupráci s Niceboy s ďalšou ...

15.5.2025 Tlačová správa

Poisťovne skracujú čakacie doby pri životnom poistení, niektoré ich úplne rušia

Čakacie doby už nie sú „strašiakom”, ktorý by mohol ľudí odrádzať od životného poistenia. Nielen vtedy, keď si chcú uzavrieť nové ...

12.5.2025 Tlačová správa VšZP

Ženy a matky na prevenciu často nemajú čas, VšZP podporí podujatie, kde budú mať všetko na jednom mieste

Všeobecná zdravotná poisťovňa považuje podporu prevencie za jednu zo svojich kľúčových tém. Podporila preto projekt s názvom „Pre ...

8.5.2025 Redakcia FinReport

Pozor na podvodné e-maily! Sociálna poisťovňa varuje pred falošnými správami o preplatku poistného

Sociálna poisťovňa zaznamenala nové prípady podvodných e-mailov, ktoré sa vydávajú za oficiálnu komunikáciu inštitúcie. Neznámi ...

7.5.2025 Tlačová správa

Slováci by kvôli zvýšeným poplatkom za bežný účet zmenili banku, sú pre nich najdôležitejšie

Pre Slovákov je výška mesačného poplatku za vedenie bežného účtu hlavným kritériom pre výber aj zmenu banky. Za najdôležitejší faktor ...

5.5.2025 Roland Régely

Požiare minulý rok spôsobili škody za 58 miliónov eur. Ako ich kryje poistenie domácností a priemyslu?

Rok 2024 sa na Slovensku niesol v znamení výrazných materiálnych škôd spôsobených požiarmi. Podľa Správy o zásahovej činnosti ...

Jún

 
P
U
S
Š
P
S
N
24. týždeň
9.
Pondelok (09.06.2025)
Stanislava,
10.
Utorok (10.06.2025)
Margaréta, Gréta,
11.
Streda (11.06.2025)
Jesika,
13.
Piatok (13.06.2025)
Anton,
14.
Sobota (14.06.2025)
Vasil,
15.
Nedeľa (15.06.2025)
Vít,
27. týždeň
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay