Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Chcú si prilepšiť podvodmi, ale poisťovne proti nim nasadzujú súdnych znalcov a detektívov

Magdaléna Švančarková Banky a poisťovne Poslať

Poisťovne v tomto roku hlásia nárast poistných podvodov. Zdá sa, že zlá ekonomická situácia priniesla na trh viacero špekulantov. Pritom poistný podvod v hodnote nad 266 eur je trestným činom, aj keď je iba v štádiu pokusu. V prípade preukázania viny hrozí až 15 rokov odňatia slobody, samozrejme, v závislosti od výšky škody.

Poistný podvod

Foto: Shutterstock

Poistné podvody v poisťovniach

Allianz – Slovenská poisťovňa odhalila za prvý polrok 2020 až 1 613 podozrivých prípadov v hodnote vyše 4,72 milióna eur. Oproti predchádzajúcemu polroku je to o 331 pokusov viac. Najväčší nárast bol v rámci životného poistenia, a to o 120 percent, najmä pri úrazoch a trvalých následkoch.

Klienti chceli vyťažiť čo najviac zo starších úrazov. „Po určitom čase požadovali navýšené poistné plnenia, na ktoré nemali nárok,“ konštatuje vedúca oddelenia kontroly a špeciálnych činností Allianz – SP Jaroslava Zemanová.

Aj v poisťovni Generali v prvom polroku 2020 zaznamenali mierny nárast poisťovacích podvodov. Ich počet medziročne stúpol o 4 percentá, najmä v rámci životného poistenia a poistenia motorových vozidiel. Pri majetkovom poistení došlo, naopak, k poklesu.

„Z našich skúseností vyplýva, že so zhoršujúcou sa ekonomickou situáciou obyvateľov, ako aj podnikateľských subjektov, rastie počet poisťovacích podvodov. Vzhľadom na makroekonomický vývoj sa dá predpokladať, že v nasledujúcom období môže dôjsť k ďalšiemu nárastu pokusov o poistné podvody,“ objasňuje špecialistka externej a internej komunikácie Generali Katarína Kukurová.

Zvýšený počet pokusov odhalili aj v poisťovni Kooperativa. „Evidujeme aj nárast priemernej sumy, o ktorú ide v pokuse o poistný podvod,“ vysvetľuje hovorkyňa Silvia Nosková Illášová s tým, že najviac ich bolo v oblasti poistenia motorových vozidiel.

Niektoré poisťovne v súvislosti s pandémiou nezaznamenali výrazný nárast poistných podvodov, napríklad v Uniqe a v NN Životnej poisťovni. „Prijali sme niekoľko opatrení s cieľom zabrániť zneužitiu súčasnej ťažkej situácie,“ vysvetľuje PR manažérka Daniela Tomášková s tým, že mnohí klienti v poistných podvodoch naivne vidia ľahko zarobené peniaze.

Podvodníci skúšajú navyšovať škody, deklarujú ujmu na zdraví

Poistné podvody sa vo všeobecnosti týkajú životného, aj neživotného poistenia. Časté sú pokusy podvádzať pri poistení motorových vozidiel. Ide o prípady, keď si poškodení a vinníci vymieňajú pozície pri nehode, ak napríklad vinník nemá havarijné poistenie. Poisťovne sa stretávajú aj so zámerným navyšovaním škody. Klient si tak umelo zvyšuje poistné plnenie, ktoré však v takej výške pri havárii určite nevzniklo.

Ďalším typom podvodného konania je, že v rámci životného poistenia klienti uzatvárajú poistné zmluvy až po vzniku poistnej udalosti. Zmluvy sú šité na mieru, čiže sa poistia iba tie riziká, ktoré sa vzťahujú na daný úraz.

„Stretávame sa aj s prípadmi, keď sa nás klienti snažia presvedčiť, že im ujma na zdraví vznikla v dôsledku úrazu,“ vysvetľuje praktiky podvodníkov PR špecialistka poisťovne Uniqa Beáta Lipšicová s tým, že následným prešetrením poisťovňa zistí, že klient utrpel ujmu ešte pred deklarovaným úrazom, alebo dokonca neutrpel vôbec žiadnu ujmu.

Poisťovňa Uniqa na základe podozrení za uplynulý rok preverila 164 prípadov. Z toho 86 percent bolo z oblasti neživotného poistenia. Podvodné konanie preukázali v 64 percentách zo všetkých prípadov.

Klienti sa niekedy snažia zatajiť aj naozaj podstatné aspekty. „Za veľkou skupinou pokusov o podvod je aj alkohol. Ak sa zistí, že poistná udalosť sa spájala s požitím alkoholu, dochádza ku kráteniu poistného plnenia,“ objasňuje D. Tomášková z NN Životnej poisťovne.

Novinkou sú tiež fiktívne úrazy. „Klienti do hlásenia poistnej udalosti s pomocou ošetrujúceho lekára uvedú nepravdivé údaje o vzniku a rozsahu zranenia, pričom deklarovaný úraz vôbec neutrpeli, a takto si následne uplatňujú rôzne nároky, ktoré majú uvedené v poistnej zmluve,“ dopĺňa B. Lipšicová z poisťovne Uniqa.

Niektorí klienti skúšajú aj úmyselné poškodenie zdravia či falšovanie zdravotnej dokumentácie. NN Životná poisťovňa uvádza príklad, keď klient po uzatvorení zmluvy nahlásil zlomeninu predlaktia. Pomocou programu na úpravu fotografií vymenil údaje svojho kamaráta za vlastné, a takýto doklad predložil poisťovni. Poisťovňa to však odhalila.

Samotné odhaľovanie podvodov vždy trvá určitý čas. Najstarší prípad, spred približne 10 rokov, uvádza NN Životná poisťovňa. Poisťovniam sa dokonca podarilo prekaziť plány aj organizovaným skupinám.

Znalci, agentúry, polícia, ale aj register

Poisťovne odhaľujú poistné podvody aj vďaka spolupráci so Slovenskou asociáciou poisťovní, ale tiež na základe platformy, kde si navzájom vymieňajú informácie. Okrem toho poisťovne majú vlastné špecializované oddelenia pozostávajúce z vyšetrovateľov a analytikov, ktoré odhaľujú trestnú činnosť, spolupracujú s políciou, s detektívnymi agentúrami a súdnymi znalcami.

Využívajú tiež register poistných udalostí, ktorý začal fungovať v roku 2017. Zriadili ho členovia Slovenskej asociácie poisťovní. Slúži na výmenu informácií o poistných udalostiach, na overovanie údajov, obsahuje detaily o škodách.

Ďalej využívajú rôzne technológie, ako sú diagnostika dát z dopravnej nehody, satelitné snímky pri majetkových škodách, ale aj hydrometeorologické aplikácie. Používajú aj ďalšie metódy. Hlasový analyzátor dokáže rozlíšiť vedomé klamstvo. Simulačné softvéry vedia zhodnotiť, či zranenia naozaj mohli vzniknúť počas uvádzanej dopravnej nehody. Takisto využívajú prevenciu.

„Niektoré poistné zmluvy totiž vykazujú známky účelového poistenia už pri vstupe. Aj preto sme pred tromi rokmi zaviedli obhliadky poškodených vozidiel starších ako jeden rok pri vstupe do havarijného poistenia,“ vysvetľuje H. Kanderková z Allianz - SP. Pri životnom poistení zase komplexnejšie skúmajú lekárske správy a röntgenové snímky pri úrazoch.

„Pri riešení rozsiahlejších a závažnejších prípadov spolupracujeme s ostatnými poisťovňami, s políciou, prípadne s rôznymi externými spoločnosťami, a na odhaľovanie podvodov často využívame služby detektívnych agentúr a súdnych znalcov. Pri úrazoch v životnom poistení prípady konzultujeme s posudkovými lekármi, chirurgmi, ortopédmi a traumatológmi,“ reaguje B. Lipšicová z poisťovne Uniqa.

V Generali pomáhajú odhaľovať podozrivé udalosti aj takzvané automatické scenáre. Hľadajú spoločné vzory správania sa pomocou matematických metód. „Pri každom piatom takto definovanom podnete sa podozrenie aj potvrdí,“ uzatvára K. Kukurová z Generali.

logo
Prečítajte si tiež:
19.4.2024 Redakcia FinReport

Odchod do predčasného dôchodku bude po novom menej výhodný

Čerstvo schválená novela zákona o sociálnom poistení priniesla nie jednu, ale hneď dve novinky, ktoré zaujímajú slovenských dôchodcov. ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

ECB sa chystá testovať účtovanie peňazí cez blockchain

Hoci sa Európska centrálna banka v posledných dvoch rokoch spomína najmä v súvislosti so zvyšovaním základných úrokových sadzieb, ktoré ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o sociálnom poistení prinesie penzistom vyššie 13. dôchodky

Poslanci Národnej rady SR schválili novelu zákona o sociálnom poistení, v rámci ktorej odhlasovali vznik novej dôchodkovej dávky. Je ňou 13. ...

18.4.2024 Martin Jamnický

Predmanželská zmluva sa na Slovensku uzavrieť nedá, no upraviť bezpodielové spoluvlastníctvo je možné

Snúbenci na Slovensku nemôžu uzavrieť pred svadbou predmanželskú zmluvu a dohodnúť sa tak vopred na vyrovnaní majetku v prípade rozvodu. ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Registrácia daňových subjektov z úradnej moci je opäť o niečo jednoduchšia

Registrácia daňových subjektov Finančnou správou SR z úradnej moci je od polovice apríla tohto roku o niečo jednoduchšia. Daniari totiž ...

18.4.2024 Miloslava Némová

Umelá inteligencia vládne aj trhu so smartfónmi. Apple je pod tlakom, Samsung na vzostupe

Spoločnosť Apple, donedávna líder v predaji mobilných telefónov, po prudkom poklese predaja stratila svoju čelnú pozíciu na svetovom trhu v ...

17.4.2024 Robert Juriš

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa už o niekoľko dní skončia. Čo bude s ich ďalšími službami?

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Desiatka bánk na Slovensku začína používať jednotný ESG dotazník pre zákazníkov

Desiatka bánk pôsobiacich na slovenskom finančnom trhu začína používať nový jednotný ESG (Environmental – Social – Governance) ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Európske banky vyzvali EÚ, aby ich označila za strategický sektor

Európske banky vyzvali Európsku úniu, aby ich označila za kriticky dôležitý, respektíve strategický sektor. V zdôvodnení tejto požiadavky ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa v apríli 2024 skončia

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

15.4.2024 Roland Régely

Slovenské hypotéky patria medzi najdrahšie v eurozóne, klesá aj náš rating

V roku 2022 boli hypotéky na Slovensku jedny z najlacnejších v eurozóne, dnes sú na opačnom konci rebríčka. Kým v iných krajinách Európy ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Väčšina služieb Slovenskej sporiteľne bude nedostupná

Najväčšia banka na Slovensku avizuje odstávku niektorých služieb, ktorú zdôvodňuje aktualizáciou a údržbou bankových systémov. ...

10.4.2024 Zuzana Fryč

Ako zvládnuť zvýšenie splátok hypotekárneho úveru aj bez pomoci štátu

Od 1. januára tohto roka dostali dlžníci s hypotékami možnosť využiť štátny príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie, ktorý im ...

9.4.2024 Redakcia FinReport

Klienti Fio banky za niektoré tovary či služby zaplatili dvakrát

Fio banka sa obrátila na svojich klientov prostredníctvom sociálnej siete Facebook, kde sa im ospravedlnila za nepríjemnosti, s ktorými sa ...

8.4.2024 Zuzana Fryč

Obávate sa o osud svojho smartfónu? Takto si ho môžete poistiť

Mobilný telefón, alebo v súčasnosti už vo väčšine prípadov smartfón, je každodennou súčasťou nášho života. No do akej miery ho ...

5.4.2024 Dominik Horváth

Prečo sú na finančnom trhu nielen komerčné, ale aj centrálne banky a ako fungujú?

Centrálne banky sú kľúčovým hráčom vo svetovej ekonomike a zohrávajú nenahraditeľnú úlohu pri riadení menovej politiky, regulácii ...

4.4.2024 Zuzana Fryč

V akých prípadoch vám poisťovňa odmietne uzatvoriť životné poistenie?

Prejavy duševných ochorení, o ktorých sa dnes hovorí čoraz viac, môžu skomplikovať uzatvorenie životného poistenia. Dôležité je preto ...

3.4.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Slováci si vyberajú banku najmä podľa výšky poplatku za vedenie účtu

Slováci si tú „svoju” banku vyberajú podľa viacerých kritérií. Tým kľúčovým je výška mesačného poplatku za vedenie bežného ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay