Hľadaj

Banky zvýšili poplatky pri návšteve pobočky. Ušetrí ten, kto „bankuje“ online a využíva viacero produktov súčasne

Roland Régely Banky a poisťovne Poslať

Minuloročný pokles zisku núti banky zmeniť biznis model svojich pobočiek a upravovať cenníky za viaceré poskytované služby. Vklady či výbery financií, potvrdenia o platbách alebo zahraničné platobné operácie vykonané v priestoroch pobočky s pomocou bankového úradníka zdraželi. Zvyšovanie cien pocítia najmä tí klienti, ktorí sú odkázaní na fyzický kontakt s bankou.

image

Foto: SLSP

Pobočky sú po novom „drahý špás“

Ziskovosť bánk klesla v roku 2020 takmer o tretinu, čo tieto finančné inštitúcie posunulo v hospodárení takmer o desaťročie dozadu. Svoju úlohu v tom zohrala aj pandémia koronavírusu, ktorá prinútila slovenské banky investovať viac do informačných technológií, čo sa ihneď premietlo do vyšších nákladov.

„Zmeny v poplatkoch v prospech elektronického bankovníctva a bezhotovostných služieb sú ovplyvnené viacerými faktormi, vrátane nevyhnutných investícií do modernizácie, bezpečnosti a technológií, komentuje hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová. Spomína tiež, že ČSOB v uplynulých rokoch významne investovala do rozšírenia siete vkladomatov, preto dotovať aj hotovostné operácie v pobočkách je v rozpore so snahou o modernizáciu a lepšiu dostupnosť služieb.

Značnú časť nákladov „zhltlo“ aj fungovanie samotných pobočiek bánk. Zamestnanci finančných inštitúcií majú vyššie platy, prenájmy za firemné priestory rastú a zdraželo aj vybavenie. Banky podľa odborníkov na financie nebudú mať ani do budúcnosti inú možnosť, ako ďalej zvyšovať poplatky, ak si chcú aspoň sčasti kompenzovať straty spôsobené znižujúcimi sa úrokovými sadzbami hypotekárnych úverov a poklesom záujmu o spotrebné úvery. Zároveň sa však budú snažiť aktívnym a bonitným klientom umožniť využívanie elektronických operácií bez poplatku.

Vyberať peniaze v pobočke sa už neoplatí

Nižšie marže bánk a väčšie investície do modernizácie za minulý rok sa už stihli premietnuť aj do cien bankových služieb. Klienti si po novom priplácajú najmä za služby, ktoré fungujú na vyžiadanie klienta. Do tejto skupiny patrí napríklad výber hotovosti cez platobný terminál s poplatkom od 2 do 10 eur, bežný prevod alebo výber hotovosti v pobočke s poplatkom od 4 do 10 eur. Viaceré banky tiež spoplatnili potvrdenie o zrealizovanej platbe v pobočke sumou 10 eur. 

„Zo strany banky dochádza k prehodnoteniu aktuálnych skutočných nákladov týkajúcich sa náročnosti práce s hotovosťou v pobočkách," vysvetľuje PR manažér VÚB Dominik Miša. Za touto snahou je motivácia klientov, aby si napríklad hotovosť vyberali radšej debetnou kartou cez bankomat, čo je spoplatnené sumou omnoho nižšou ako pri výbere v priestoroch pobočky.

V pobočkách ČSOB ušetrí za fyzické úkony ten klient, ktorý má v banke otvorený účet a aktívne využíva svoj balík služieb. „V prípade, že klient nemá zriadený balík služieb, ale iba bežný účet, hotovostný vklad v pobočke je spoplatnený sumou 1 euro, výber však stojí 5 eur,sumarizuje Anna Jamborová. Ak si klient ČSOB vyberá hotovosť prostredníctvom bankomatov a má zriadený balík služieb, za výbery neplatí vôbec nič.

K bezplatnému výberu z bankomatu namiesto v pobočke motivuje aj Tatrabanka. „Klient s balíkom služieb neplatí za výber hotovosti debetnou kartou z bankomatov Tatra banky, rovnako nemá spoplatnené ani výbery hotovosti z bankomatov skupiny Raiffeisen Bank International AG, vysvetľuje hovorkyňa Zuzana Žiaranová. V balíku služieb má potom klient Tatrabanky zadarmo ešte jeden výber z bankomatu inej banky na Slovensku. Výber v pobočke však vyjde klienta banky na 5 eur a vklad je bezplatný len pre majiteľov účtu.

Zdraželi aj zahraničné platby či operácie s kreditkou

Vyššie poplatky sa objavujú aj pri cezhraničných platbách v pobočke, kde je po novom potrebné pripraviť sa na poplatky od 20 do 100 eur za jeden prevod. Cezhraničná zrýchlená platba v pobočke vyjde v tomto roku ešte drahšie, od 50 do 150 eur. Vyššiu cenu majú aj všetky expresné služby vrátane znovuvydania platobnej karty. 

Pomerne drahý je aj výber hotovosti z bankomatu alebo v pobočke s kreditnou kartou. Táto suma je spoplatnená percentuálne (2 %) a minimálny poplatok za jeden výber je stanovený na 6 eur. „Všetky operácie, ktoré musí urobiť zamestnanec manuálne, alebo si vyžadujú osobitnú aktivitu či operácie, ktoré nezodpovedajú hlavnému účelu, ako v prípade kreditnej karty, bývajú vysoko spoplatnené,“ vysvetľuje analytik Marián Búlik z OVB Allfinanz Slovensko. 

Operácie, ktorých cena závisí od inej ako vašej banky, majú v cenníku namiesto konkrétnej sumy zväčša formuláciu „poplatok zahŕňa skutočné náklady. Ide napríklad o žiadosť o vrátenie platby či potvrdenie o pripísaní platby na účet príjemcu od inej banky. „V takom prípade sa pripravte na poplatky vo výške niekoľkých desiatok eur,“ upozorňuje analytik.

Prehľad poplatkov niektorých neštandardných operácií

  • Zrýchlená platba od 30 eur (Tatrabanka) do 66 eur (ČSOB).
  • Výber z bankomatu inej banky od 1,50 eura (VÚB) do 6 eur (SLSP).
  • Poplatok za platbu kartou za stávkovanie a hazardné hry je 3 až 5 eur, a to bez ohľadu na výšku požadovaného kreditu.

Poplatky za spotrebné úvery klesli

Nie všetky poplatky smerujú nahor. Na finančnom trhu sme aktuálne svedkami znižovania poplatkov za spotrebné úvery. Niektoré banky tak už urobili a môže za to nižší dopyt po spotrebných úveroch počas pandémie koronavírusu. 

Motiváciou bánk pri znižovaní poplatkov u spotrebných úverov je zvýšiť dopyt po nich. Majú niekoľkonásobne vyššiu úrokovú sadzbu, ako napríklad hypotéky, a banka z nich má vyšší ekonomický prospech. Naopak, hypotékou si banka zaväzuje klienta k spolupráci na dlhšie obdobie.

Možnosť požiadať o spotrebný úver či hypotéku mnohé slovenské banky počas uplynulého roku kompletne zdigitalizovali. „Cez online proces ponúkame možnosť požiadať o hypotéku, ktorú stačí prísť podpísať do pobočky,“ konštatuje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková. VÚB banka počas uplynulého roka začala uplatňovať aj komunikáciu cez videohovor, vďaka ktorému klient vybaví na diaľku takmer všetko.

Stanú sa z pobočiek poradenské domy?

Pandémia zmenila fungovanie bankových pobočiek naprieč celou Európou. Banky sa po novom snažia pobočky vyhradiť najmä pre poradenstvo pri úveroch a investíciách, a všetky ostatné operácie majú zákazníci realizovať pohodlne z domu vďaka moderným technológiám.

„Na prácu s hotovosťou máme bankomaty a vkladomaty, PIN-kódy k platobným kartám posielame namiesto poštou cez SMS, zdigitalizovali sme aj veľa ďalších procesov, ktoré sa v minulosti robili manuálne, vysvetľuje M. Cesnaková. V pobočkách Slovenskej sporiteľne napríklad pribudli poradcovia s tabletmi, ktorí najnovšie pomáhajú nastaviť finančné produkty klientom na mieru.

Potrebu edukácie o benefitoch elektronického bankovania vníma aj Tatrabanka. „Pre klientov pripravujeme cielené kampane, v rámci ktorých vysvetľujeme benefity jednotlivých služieb a poskytujeme návody, ako ich zužitkovať v rôznych životných situáciách,“ komentuje Z. Žiaranová.

Hovorí tiež, že banka chce klientov motivovať aj finančne – ak aktívne využívajú vybrané inovácie, vedia si v rámci Programu odmeňovania výrazne znížiť poplatky za vedenie účtu. Podľa nej sa podiel klientov, ktorí za uplynulý rok získali zľavu v rámci Programu odmeňovania za využívanie elektronických služieb, výrazne zvýšil.

Trend elektronických služieb potvrdzuje aj ČSOB. Jej klienti sa však podľa hovorkyne významnejšie začali presúvať do online priestoru už pred pandémiou, ktorá transformáciu len urýchlila. 

Markantný rast používateľov online nástrojov hlási aj najväčšia banka na Slovensku: „Počet používateľov nášho Georgea neustále rastie. Aktuálne atakuje hranicu jedného milióna používateľov. Približne 675-tisíc z nich používa aj mobilnú aplikáciu, komentuje M. Cesnaková.

Elektronické bankovníctvo využíva väčšina ľudí aj v prípade VÚB banky. „Pre klientov je pohodlnou a bezpečnou alternatívou k osobnej návšteve pobočky. Využíva ho už 930-tisíc klientov našej banky a číslo stále rastie,“ komentuje D. Miša. 

Online znamená lacnejšie a klienti to už vedia 

Online banking od minulého roku umožňuje šetriť náklady pri notifikáciách na bežnom účte. Kým klasické SMS správy stoja 15 centov, push notifikácie v mobile o pohyboch na účte sú bezplatné – potrebujete však smartfón a pripojenie na internet.

„Za SMS správy sme ako banka platili operátorovi štandardnú sumu, a pri enormnom náraste takýchto esemesiek ku koncu roka 2019 sme museli pristúpiť k takémuto kroku, rovnako ako aj iné banky pred nami,hovorí PR manažér VÚB banky.

Táto zmena podľa oslovených zástupcov pomohla urýchliť penetráciu mobilných služieb bánk na Slovensku. Väčšina klientov vymenila platené SMS správy o pohybe na účte za bezplatné push notifikácie, a banky tým dosiahli to, že klient má nainštalovanú aplikáciu a používa ju.

Ako si vynulovať poplatok za vedenie účtu v banke?

Klient si pri optimalizácii nákladov môže znížiť alebo vynulovať poplatok za vedenie účtu jeho aktívnym využívaním a splnením viacerých požiadaviek. Tento poplatok sa v prípade štyroch najväčších slovenských bánk pohybuje na úrovni 6 eur mesačne. 

V Slovenskej sporiteľni si môžete vynulovať poplatok za vedenie účtu dvomi spôsobmi. Prvý spôsob počíta s tým, že každý mesiac zrealizujete bezhotovostnú platbu kartou vo výške aspoň 200 eur, minimálne tri pravidelné platby, a zároveň si budete tvoriť finančnú rezervu na sporiacom účte. Druhý spôsob, ako neplatiť poplatky za účet, je mať na bežnom účte aktíva v hodnote nad 15-tisíc eur. 

Tatrabanka a VÚB dávajú osobný účet zadarmo tým klientom, ktorí využívajú aspoň tri produkty z portfólia. Stačí mať napríklad hypotéku, kreditnú kartu a sporenie či poistenie.

V ČSOB je potrebné mať kreditný obrat v hodnote aspoň 400 eur, tri pravidelné platby mesačne, päť platieb platobnou kartou alebo aktíva v banke nad 20-tisíc eur.

Ready Made Maklér
Staňte sa samostatným
finančným agentom už dnes.
Robte biznis,
byrokraciu nechajte na nás.

Kľúčové slová

logo
survey services
Prečítajte si tiež:
19.4.2021 Roland Régely

Bezplatný účet, cashback aj investovanie. Internetová banka Vivid ide do priameho súboja s Revolutom

Tradičným bankám pribudlo v Európe za posledné roky viacero digitálnych konkurentov. Najnovšie sa k ambicióznym fintechom, ako Revolut či ...

19.4.2021 Redakcia FinReport

Poistenie bývania v ČSOB má veľký benefit. Pri hypotéke ho klienti majú pod jednou strechou

Ak sa klienti rozhodnú pre hypotéku v ČSOB, ocenia možnosť poistenia bývania v tej istej spoločnosti. Ocenia ju najmä v prípade ...

19.4.2021 Redakcia FinReport

Zelené podnikanie a obehová ekonomika prinesú menej odpadu a lepšie využívanie zdrojov

Silnou témou dneška, ktorá rezonuje aj vďaka Plánu obnovy a odolnosti, je prechod firiem na zelené podnikanie. Cieľom je, aby tvorili menej ...

18.4.2021 Redakcia FinReport

Genetické inžinierstvo má potenciál stať sa výnosným biznisom aj pre investorov

Genetické inžinierstvo čoraz viac vstupuje do našich životov. Naplno sme si to uvedomili najmä vlani, keď sa podarilo rozlúštiť genetický ...

18.4.2021 Magdaléna Švančarková

Podnikatelia žiadajú plán pre znovuotváranie gastra. Až štyri z piatich prevádzok na pomoc stále len čakajú

Gastro zažilo mimoriadne náročný rok. Najprv zatváranie, potom otváranie prevádzok a terás, no a napokon úplný lockdown. Gastro podniky ...

17.4.2021 Dominik Horváth

Larry Page a Sergey Brin: Deti emigrantov vymysleli vyhľadávač Google a zarobili viac ako 100 miliárd dolárov

Zakladatelia spoločnosti Google si spočiatku vôbec nerozumeli. Neskôr sa z nich stali nerozluční priatelia. Google pôvodne vznikal ako ich ...

17.4.2021 Redakcia FinReport

Prepadu maloobchodných tržieb nezabránili ani e-shopy. Ukončí ho návrat zákazníkov do obchodov?

Slovensko prechádza z čiernej fázy do bordovej. Znamená to, že nastane uvoľňovanie niektorých pandemických opatrení. Po štyroch mesiacoch ...

14.4.2021 Zuzana Mecková

O nemajetkovej ujme pri dopravných nehodách rozhodujú súdy. Zmena môže vodičom priniesť zvýšenie poistného

Škody na majetku, ktoré vzniknú pri dopravných nehodách, sú zo zákona zahrnuté v povinnom zmluvnom poistení (PZP). Čo však urobiť s ...

13.4.2021 Roland Régely

Teraz je správny čas na „upratanie“ nevýhodných zmlúv. Ušetriť možno desiatky až stovky eur, radia odborníci

Hypotéka, životné poistenie či poistka na auto. Mnohé finančné produkty nestrácajú na popularite ani počas pandémie, a podľa odborníkov ...

8.4.2021 Robert Juriš a Zuzana Mecková

Rizikové životné poistenie: Doba si žiada digitálne riešenia, agenti však uprednostňujú osobný kontakt

Rizikové životné poistenie je ako padák. Ak ho človek nemá správne nastavené v okamihu, keď ho najviac potrebuje, je veľmi pravdepodobné, ...

6.4.2021 Zuzana Mecková

Poisťovne vymýšľajú špecifické produkty zamerané na užšie skupiny klientov. Poisťujú aj stres a vyhorenie

Súčasné pandemické obdobie inšpiruje viaceré poisťovne, aby reagovali na aktuálne zmeny v životoch ľudí a prispôsobovali im aj svoje ...

31.3.2021 Magdaléna Švančarková

Digitálne banky už máme v mobile, ich služby možno budú poskytovať aj nemocnice a pobočky sa presunú do kaviarní

Digitálne investovanie na pár klikov, platby mobilom alebo hodinkami, zriadenie sporenia v 2. alebo 3. dôchodkovom pilieri prostredníctvom ...

30.3.2021 Zuzana Mecková

Uzatváraniu online PZP sa v niektorých poisťovniach mimoriadne darí. A to i napriek poklesu registrácie nových áut

Online uzatváranie povinného zmluvného poistenia (PZP) v niektorých poisťovniach na začiatku tohto roka bolo viac ako úspešné. Medziročne ...

24.3.2021 Redakcia FinReport

Národná banka Slovenska varuje pred konaním spoločnosti FEB bank. Klienti sa môžu stať obeťou podvodu

Na slovenskom finančnom trhu sa objavila nová banka. Národná banka Slovenska však upozorňuje, že spoločnosti FEB bank nevydala povolenie na ...

24.3.2021 Zuzana Mecková

Predaj spotrebných úverov sa výrazne spomalil. Takýto pokles sme tu ešte nemali

Podľa Národnej banky Slovenska (NBS) sa predaj spotrebných úverov slovenským domácnostiam spomaľuje. V decembri 2020 došlo k ...

22.3.2021 Roland Régely

Online hazard je na vzostupe. Hráči však bojujú nielen so šťastím, ale aj s vysokými bankovými poplatkami

Pandémia koronavírusu nepomohla len online obchodom, ale tiež stávkovým kanceláriám a online herniam. Slováci do hazardu investujú viac ako ...

16.3.2021 Redakcia FinReport

TOP 10 rád, ako nenaletieť internetovým podvodníkom. Takéto sú ich najčastejšie triky

Internetoví útočníci počas pandémie nespia, práve naopak, nárast počtu online nákupov zneužívajú na to, aby podvodne od ľudí vylákali ...

10.3.2021 Magdaléna Švančarková

Poisťovne zažili rok ako na hojdačke a to, čo ušetrili, investujú do digitalizácie

Pandemický rok 2020 zanechal finančné stopy na každej oblasti nášho života. Menej sa cestovalo, jazdilo, nakupovalo, študovalo, žilo... ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    PCR test v Bratislave zoženiete už za menej ako 37 €
  2. 2.
    Bezplatný účet, cashback aj investovanie. Internetová banka Vivid ide do priameho súboja s Revolutom
  3. 3.
    Poistenie bývania v ČSOB má veľký benefit. Pri hypotéke ho klienti majú pod jednou strechou
  4. 4.
    V Banskobystrickom kraji vyrazia do regiónov očkovacie autobusy pre seniorov, ministerstvo poverí aj ďalšie župy
  5. 5.
    Zelené podnikanie a obehová ekonomika prinesú menej odpadu a lepšie využívanie zdrojov