Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Banky zvýšili poplatky pri návšteve pobočky. Ušetrí ten, kto „bankuje“ online a využíva viacero produktov súčasne

Roland Régely Banky a poisťovne Poslať

Minuloročný pokles zisku núti banky zmeniť biznis model svojich pobočiek a upravovať cenníky za viaceré poskytované služby. Vklady či výbery financií, potvrdenia o platbách alebo zahraničné platobné operácie vykonané v priestoroch pobočky s pomocou bankového úradníka zdraželi. Zvyšovanie cien pocítia najmä tí klienti, ktorí sú odkázaní na fyzický kontakt s bankou.

image

Foto: SLSP

Pobočky sú po novom „drahý špás“

Ziskovosť bánk klesla v roku 2020 takmer o tretinu, čo tieto finančné inštitúcie posunulo v hospodárení takmer o desaťročie dozadu. Svoju úlohu v tom zohrala aj pandémia koronavírusu, ktorá prinútila slovenské banky investovať viac do informačných technológií, čo sa ihneď premietlo do vyšších nákladov.

„Zmeny v poplatkoch v prospech elektronického bankovníctva a bezhotovostných služieb sú ovplyvnené viacerými faktormi, vrátane nevyhnutných investícií do modernizácie, bezpečnosti a technológií, komentuje hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová. Spomína tiež, že ČSOB v uplynulých rokoch významne investovala do rozšírenia siete vkladomatov, preto dotovať aj hotovostné operácie v pobočkách je v rozpore so snahou o modernizáciu a lepšiu dostupnosť služieb.

Značnú časť nákladov „zhltlo“ aj fungovanie samotných pobočiek bánk. Zamestnanci finančných inštitúcií majú vyššie platy, prenájmy za firemné priestory rastú a zdraželo aj vybavenie. Banky podľa odborníkov na financie nebudú mať ani do budúcnosti inú možnosť, ako ďalej zvyšovať poplatky, ak si chcú aspoň sčasti kompenzovať straty spôsobené znižujúcimi sa úrokovými sadzbami hypotekárnych úverov a poklesom záujmu o spotrebné úvery. Zároveň sa však budú snažiť aktívnym a bonitným klientom umožniť využívanie elektronických operácií bez poplatku.

Vyberať peniaze v pobočke sa už neoplatí

Nižšie marže bánk a väčšie investície do modernizácie za minulý rok sa už stihli premietnuť aj do cien bankových služieb. Klienti si po novom priplácajú najmä za služby, ktoré fungujú na vyžiadanie klienta. Do tejto skupiny patrí napríklad výber hotovosti cez platobný terminál s poplatkom od 2 do 10 eur, bežný prevod alebo výber hotovosti v pobočke s poplatkom od 4 do 10 eur. Viaceré banky tiež spoplatnili potvrdenie o zrealizovanej platbe v pobočke sumou 10 eur. 

„Zo strany banky dochádza k prehodnoteniu aktuálnych skutočných nákladov týkajúcich sa náročnosti práce s hotovosťou v pobočkách," vysvetľuje PR manažér VÚB Dominik Miša. Za touto snahou je motivácia klientov, aby si napríklad hotovosť vyberali radšej debetnou kartou cez bankomat, čo je spoplatnené sumou omnoho nižšou ako pri výbere v priestoroch pobočky.

V pobočkách ČSOB ušetrí za fyzické úkony ten klient, ktorý má v banke otvorený účet a aktívne využíva svoj balík služieb. „V prípade, že klient nemá zriadený balík služieb, ale iba bežný účet, hotovostný vklad v pobočke je spoplatnený sumou 1 euro, výber však stojí 5 eur,sumarizuje Anna Jamborová. Ak si klient ČSOB vyberá hotovosť prostredníctvom bankomatov a má zriadený balík služieb, za výbery neplatí vôbec nič.

K bezplatnému výberu z bankomatu namiesto v pobočke motivuje aj Tatrabanka. „Klient s balíkom služieb neplatí za výber hotovosti debetnou kartou z bankomatov Tatra banky, rovnako nemá spoplatnené ani výbery hotovosti z bankomatov skupiny Raiffeisen Bank International AG, vysvetľuje hovorkyňa Zuzana Žiaranová. V balíku služieb má potom klient Tatrabanky zadarmo ešte jeden výber z bankomatu inej banky na Slovensku. Výber v pobočke však vyjde klienta banky na 5 eur a vklad je bezplatný len pre majiteľov účtu.

Zdraželi aj zahraničné platby či operácie s kreditkou

Vyššie poplatky sa objavujú aj pri cezhraničných platbách v pobočke, kde je po novom potrebné pripraviť sa na poplatky od 20 do 100 eur za jeden prevod. Cezhraničná zrýchlená platba v pobočke vyjde v tomto roku ešte drahšie, od 50 do 150 eur. Vyššiu cenu majú aj všetky expresné služby vrátane znovuvydania platobnej karty. 

Pomerne drahý je aj výber hotovosti z bankomatu alebo v pobočke s kreditnou kartou. Táto suma je spoplatnená percentuálne (2 %) a minimálny poplatok za jeden výber je stanovený na 6 eur. „Všetky operácie, ktoré musí urobiť zamestnanec manuálne, alebo si vyžadujú osobitnú aktivitu či operácie, ktoré nezodpovedajú hlavnému účelu, ako v prípade kreditnej karty, bývajú vysoko spoplatnené,“ vysvetľuje analytik Marián Búlik z OVB Allfinanz Slovensko. 

Operácie, ktorých cena závisí od inej ako vašej banky, majú v cenníku namiesto konkrétnej sumy zväčša formuláciu „poplatok zahŕňa skutočné náklady. Ide napríklad o žiadosť o vrátenie platby či potvrdenie o pripísaní platby na účet príjemcu od inej banky. „V takom prípade sa pripravte na poplatky vo výške niekoľkých desiatok eur,“ upozorňuje analytik.

Prehľad poplatkov niektorých neštandardných operácií

  • Zrýchlená platba od 30 eur (Tatrabanka) do 66 eur (ČSOB).
  • Výber z bankomatu inej banky od 1,50 eura (VÚB) do 6 eur (SLSP).
  • Poplatok za platbu kartou za stávkovanie a hazardné hry je 3 až 5 eur, a to bez ohľadu na výšku požadovaného kreditu.

Poplatky za spotrebné úvery klesli

Nie všetky poplatky smerujú nahor. Na finančnom trhu sme aktuálne svedkami znižovania poplatkov za spotrebné úvery. Niektoré banky tak už urobili a môže za to nižší dopyt po spotrebných úveroch počas pandémie koronavírusu. 

Motiváciou bánk pri znižovaní poplatkov u spotrebných úverov je zvýšiť dopyt po nich. Majú niekoľkonásobne vyššiu úrokovú sadzbu, ako napríklad hypotéky, a banka z nich má vyšší ekonomický prospech. Naopak, hypotékou si banka zaväzuje klienta k spolupráci na dlhšie obdobie.

Možnosť požiadať o spotrebný úver či hypotéku mnohé slovenské banky počas uplynulého roku kompletne zdigitalizovali. „Cez online proces ponúkame možnosť požiadať o hypotéku, ktorú stačí prísť podpísať do pobočky,“ konštatuje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková. VÚB banka počas uplynulého roka začala uplatňovať aj komunikáciu cez videohovor, vďaka ktorému klient vybaví na diaľku takmer všetko.

Stanú sa z pobočiek poradenské domy?

Pandémia zmenila fungovanie bankových pobočiek naprieč celou Európou. Banky sa po novom snažia pobočky vyhradiť najmä pre poradenstvo pri úveroch a investíciách, a všetky ostatné operácie majú zákazníci realizovať pohodlne z domu vďaka moderným technológiám.

„Na prácu s hotovosťou máme bankomaty a vkladomaty, PIN-kódy k platobným kartám posielame namiesto poštou cez SMS, zdigitalizovali sme aj veľa ďalších procesov, ktoré sa v minulosti robili manuálne, vysvetľuje M. Cesnaková. V pobočkách Slovenskej sporiteľne napríklad pribudli poradcovia s tabletmi, ktorí najnovšie pomáhajú nastaviť finančné produkty klientom na mieru.

Potrebu edukácie o benefitoch elektronického bankovania vníma aj Tatrabanka. „Pre klientov pripravujeme cielené kampane, v rámci ktorých vysvetľujeme benefity jednotlivých služieb a poskytujeme návody, ako ich zužitkovať v rôznych životných situáciách,“ komentuje Z. Žiaranová.

Hovorí tiež, že banka chce klientov motivovať aj finančne – ak aktívne využívajú vybrané inovácie, vedia si v rámci Programu odmeňovania výrazne znížiť poplatky za vedenie účtu. Podľa nej sa podiel klientov, ktorí za uplynulý rok získali zľavu v rámci Programu odmeňovania za využívanie elektronických služieb, výrazne zvýšil.

Trend elektronických služieb potvrdzuje aj ČSOB. Jej klienti sa však podľa hovorkyne významnejšie začali presúvať do online priestoru už pred pandémiou, ktorá transformáciu len urýchlila. 

Markantný rast používateľov online nástrojov hlási aj najväčšia banka na Slovensku: „Počet používateľov nášho Georgea neustále rastie. Aktuálne atakuje hranicu jedného milióna používateľov. Približne 675-tisíc z nich používa aj mobilnú aplikáciu, komentuje M. Cesnaková.

Elektronické bankovníctvo využíva väčšina ľudí aj v prípade VÚB banky. „Pre klientov je pohodlnou a bezpečnou alternatívou k osobnej návšteve pobočky. Využíva ho už 930-tisíc klientov našej banky a číslo stále rastie,“ komentuje D. Miša. 

Online znamená lacnejšie a klienti to už vedia 

Online banking od minulého roku umožňuje šetriť náklady pri notifikáciách na bežnom účte. Kým klasické SMS správy stoja 15 centov, push notifikácie v mobile o pohyboch na účte sú bezplatné – potrebujete však smartfón a pripojenie na internet.

„Za SMS správy sme ako banka platili operátorovi štandardnú sumu, a pri enormnom náraste takýchto esemesiek ku koncu roka 2019 sme museli pristúpiť k takémuto kroku, rovnako ako aj iné banky pred nami,hovorí PR manažér VÚB banky.

Táto zmena podľa oslovených zástupcov pomohla urýchliť penetráciu mobilných služieb bánk na Slovensku. Väčšina klientov vymenila platené SMS správy o pohybe na účte za bezplatné push notifikácie, a banky tým dosiahli to, že klient má nainštalovanú aplikáciu a používa ju.

Ako si vynulovať poplatok za vedenie účtu v banke?

Klient si pri optimalizácii nákladov môže znížiť alebo vynulovať poplatok za vedenie účtu jeho aktívnym využívaním a splnením viacerých požiadaviek. Tento poplatok sa v prípade štyroch najväčších slovenských bánk pohybuje na úrovni 6 eur mesačne. 

V Slovenskej sporiteľni si môžete vynulovať poplatok za vedenie účtu dvomi spôsobmi. Prvý spôsob počíta s tým, že každý mesiac zrealizujete bezhotovostnú platbu kartou vo výške aspoň 200 eur, minimálne tri pravidelné platby, a zároveň si budete tvoriť finančnú rezervu na sporiacom účte. Druhý spôsob, ako neplatiť poplatky za účet, je mať na bežnom účte aktíva v hodnote nad 15-tisíc eur. 

Tatrabanka a VÚB dávajú osobný účet zadarmo tým klientom, ktorí využívajú aspoň tri produkty z portfólia. Stačí mať napríklad hypotéku, kreditnú kartu a sporenie či poistenie.

V ČSOB je potrebné mať kreditný obrat v hodnote aspoň 400 eur, tri pravidelné platby mesačne, päť platieb platobnou kartou alebo aktíva v banke nad 20-tisíc eur.

Sprostredkovanie predaja SFA
Prevezmite činnosť
samostatného finančného agenta
v existujúcej spoločnosti.
Buďte silní a slobodní.
Obráťte sa na nás.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
24.7.2021 Redakcia FinReport

Európska centrálna banka naďalej podrží nízke úrokové sadzby, no Rusi ich už zvýšili na 6,5 %

Tohtotýždňové zasadnutie Európskej centrálnej banky (ECB) sa nieslo v znamení prvého stretnutia lídrov centrálnej banky po zásadnej zmene ...

24.7.2021 Zuzana Mecková

Zo dňa na deň: Život smoliara sa za jedinú noc úplne zmení. Aj priveľa šťastia však môže škodiť

Francúzska komédia Zo dňa na deň (Du jour au lendemain) prináša odľahčenú zábavu, ktorá využíva osvedčenú schému ukážkového ...

23.7.2021 Redakcia FinReport

Freedom24 ponúka Slovákom možnosť zúčastniť sa na počiatočnej verejnej ponuke spoločnosti Robinhood

Portfólio investičných služieb a aplikácií, dostupných slovenským používateľom, sa rozrastá. Freedom Finance Europe Ltd ponúka ...

23.7.2021 Dominik Horváth

Satoshi Nakamoto: Jeho meno pozná každý, kto sa zaujíma o kryptomeny. Nikto však nevie, kto to v skutočnosti je

Satoshi Nakamoto je meno, ktoré poznajú všetci fanúšikovia kryptomien. Nakamoto údajne položil základy fungovania kryptomien tak, ako ich ...

22.7.2021 Redakcia FinReport

Cestovná kancelária YS Group vyhlásila insolventnosť, klientov odškodní Európska cestovná poisťovňa

Cestovná kancelária YS Group informovala Európsku cestovnú poisťovňu o vyhlásení úpadku. Poisťovňa aktuálne čaká na oficiálne ...

22.7.2021 Arian Ali

Finanční agenti: Niektorí sa usilujú o čo najširší výber produktov, iní si vyberajú len tie kvalitnejšie

Najdôležitejšou úlohou samostatných finančných agentov je pomôcť klientom vybrať si v spleti finančných produktov pre nich tie ...

22.7.2021 Redakcia FinReport

Ťažba bitcoinu po čínskych reštrikciách zlacnela. A zlacnela aj jeho hodnota, spadla pod 30-tisíc dolárov

Obmedzenia ťažby bitcoinu v Číne spôsobili zemetrasenie na svetovom krytotrhu. Ťažba sa presúva za hranice Číny a jej ziskovosť sa na ...

21.7.2021 Magdaléna Švančarková

Žiadna banka nechce skladovať veľké objemy peňazí. Budeme platiť za to, že máme peniaze na účte?

Nemecká ING Bank DiBa sa rozhodla sprísniť podmienky vedenia účtov. Sumy nad 50-tisíc eur zaťaží úrokom –0,5 % ročne. Nové podmienky ...

18.7.2021 Redakcia FinReport

Krádež alebo vykradnutie auta na dovolenke pokrýva havarijné poistenie, musíte však kontaktovať políciu

Pricestovali ste na dovolenku autom a v zahraničí vám ho vykradli, prípadne celé ukradli? Hoci je to pre každého vodiča určite stresová ...

15.7.2021 Redakcia FinReport

Právnici poisťovne Wüstenrot riešia zvýšený počet susedských sporov. Ich počet sa medziročne zdvojnásobil

Za prvých päť mesiacov tohto roka právnici riešili takmer rovnaké množstvo susedských sporov ako za celý rok 2020. Naďalej stúpa aj počet ...

13.7.2021 Zuzana Mecková

Zdravý životný štýl dokáže na životnom poistení ušetriť aj stovky eur ročne

Je dokázané, že fajčenie cigariet spôsobuje rakovinu a desiatky ďalších závažných ochorení. Nehovoriac o tom, že fajčiari si skracujú ...

12.7.2021 Roland Régely

Prvá poistná zmluva pochádza zo 14. storočia. Základy životného poistenia však položili už starí Egypťania

Taliani dali svetu okrem umenia a gastronómie aj základy finančníctva. Nielenže na ich území vznikali prvé bankové inštitúcie, z obdobia ...

11.7.2021 Redakcia FinReport

Najlepším krytím pri cestách do zahraničia je kombinácia Európskeho preukazu zdravotného poistenia a komerčného poistenia

Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) počas minuloročného leta uhradila čerpanie zdravotnej starostlivosti v zahraničí presne 3 741 svojim ...

9.7.2021 Roland Régely

Dve veľké poisťovne „vrátia“ slovenské licencie, stanú sa z nich zahraničné pobočky. NBS vyjadrila znepokojenie

Dve „veľké“ poisťovne Generali a Uniqa budú na Slovensku čoskoro pôsobiť už len ako pobočky zahraničných poisťovní. Kým dosiaľ ...

7.7.2021 Zuzana Mecková

Počet depresií a vážnych psychických ochorení stúpa. Poistiť sa dá aj syndróm vyhorenia

Už vyše roka sa snažíme bojovať s pandémiou koronavírusu, ktorá sa u mnohých ľudí odráža aj na psychickom zdraví. Zhoršený psychický ...

4.7.2021 Redakcia FinReport

Ako zvládnuť dopravnú nehodu v zahraničí, kedy volať políciu a na čo nesmieme zabudnúť

Časť Slovákov počas tohtoročného leta pocestuje na dovolenku do zahraničia autom. Dôležité je nezabudnúť, že okrem kontroly technického ...

2.7.2021 Redakcia FinReport

Platenie kartami v zahraničí je výhodné. Treba však vedieť, kedy ich použiť

So zlepšujúcou sa pandemickou situáciou rastie aj používanie platobných kariet v cudzine. Podľa najnovšieho prieskumu UniCredit Bank nimi ...

30.6.2021 Magdaléna Švančarková

Zisky a tržby stavebným sporiteľniam klesajú. Nové zmluvy už klientom nezarobia ani na infláciu

Stavebné sporenie je na Slovensku takmer 30 rokov. Dlhé roky sa tešilo obľube najmä vďaka štedrej podpore zo strany štátu. Štátna prémia ...

Aplikácia
PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    V Senici otvorili prvé zariadenie podporovaného bývania, znevýhodneným pomôže zapadnúť do spoločnosti
  2. 2.
    Žiadna banka nechce skladovať veľké objemy peňazí. Budeme platiť za to, že máme peniaze na účte?
  3. 3.
    Európska centrálna banka naďalej podrží nízke úrokové sadzby, no Rusi ich už zvýšili na 6,5 %
  4. 4.
    Používanie cookies
  5. 5.
    Zo dňa na deň: Život smoliara sa za jedinú noc úplne zmení. Aj priveľa šťastia však môže škodiť