Hľadaj

Banky zvýšili poplatky pri návšteve pobočky. Ušetrí ten, kto „bankuje“ online a využíva viacero produktov súčasne

Roland Régely Banky a poisťovne Poslať

Minuloročný pokles zisku núti banky zmeniť biznis model svojich pobočiek a upravovať cenníky za viaceré poskytované služby. Vklady či výbery financií, potvrdenia o platbách alebo zahraničné platobné operácie vykonané v priestoroch pobočky s pomocou bankového úradníka zdraželi. Zvyšovanie cien pocítia najmä tí klienti, ktorí sú odkázaní na fyzický kontakt s bankou.

banková pobočka

Foto: SLSP

Pobočky sú po novom „drahý špás“

Ziskovosť bánk klesla v roku 2020 takmer o tretinu, čo tieto finančné inštitúcie posunulo v hospodárení takmer o desaťročie dozadu. Svoju úlohu v tom zohrala aj pandémia koronavírusu, ktorá prinútila slovenské banky investovať viac do informačných technológií, čo sa ihneď premietlo do vyšších nákladov.

„Zmeny v poplatkoch v prospech elektronického bankovníctva a bezhotovostných služieb sú ovplyvnené viacerými faktormi, vrátane nevyhnutných investícií do modernizácie, bezpečnosti a technológií, komentuje hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová. Spomína tiež, že ČSOB v uplynulých rokoch významne investovala do rozšírenia siete vkladomatov, preto dotovať aj hotovostné operácie v pobočkách je v rozpore so snahou o modernizáciu a lepšiu dostupnosť služieb.

Značnú časť nákladov „zhltlo“ aj fungovanie samotných pobočiek bánk. Zamestnanci finančných inštitúcií majú vyššie platy, prenájmy za firemné priestory rastú a zdraželo aj vybavenie. Banky podľa odborníkov na financie nebudú mať ani do budúcnosti inú možnosť, ako ďalej zvyšovať poplatky, ak si chcú aspoň sčasti kompenzovať straty spôsobené znižujúcimi sa úrokovými sadzbami hypotekárnych úverov a poklesom záujmu o spotrebné úvery. Zároveň sa však budú snažiť aktívnym a bonitným klientom umožniť využívanie elektronických operácií bez poplatku.

Vyberať peniaze v pobočke sa už neoplatí

Nižšie marže bánk a väčšie investície do modernizácie za minulý rok sa už stihli premietnuť aj do cien bankových služieb. Klienti si po novom priplácajú najmä za služby, ktoré fungujú na vyžiadanie klienta. Do tejto skupiny patrí napríklad výber hotovosti cez platobný terminál s poplatkom od 2 do 10 eur, bežný prevod alebo výber hotovosti v pobočke s poplatkom od 4 do 10 eur. Viaceré banky tiež spoplatnili potvrdenie o zrealizovanej platbe v pobočke sumou 10 eur. 

„Zo strany banky dochádza k prehodnoteniu aktuálnych skutočných nákladov týkajúcich sa náročnosti práce s hotovosťou v pobočkách," vysvetľuje PR manažér VÚB Dominik Miša. Za touto snahou je motivácia klientov, aby si napríklad hotovosť vyberali radšej debetnou kartou cez bankomat, čo je spoplatnené sumou omnoho nižšou ako pri výbere v priestoroch pobočky.

V pobočkách ČSOB ušetrí za fyzické úkony ten klient, ktorý má v banke otvorený účet a aktívne využíva svoj balík služieb. „V prípade, že klient nemá zriadený balík služieb, ale iba bežný účet, hotovostný vklad v pobočke je spoplatnený sumou 1 euro, výber však stojí 5 eur,sumarizuje Anna Jamborová. Ak si klient ČSOB vyberá hotovosť prostredníctvom bankomatov a má zriadený balík služieb, za výbery neplatí vôbec nič.

K bezplatnému výberu z bankomatu namiesto v pobočke motivuje aj Tatrabanka. „Klient s balíkom služieb neplatí za výber hotovosti debetnou kartou z bankomatov Tatra banky, rovnako nemá spoplatnené ani výbery hotovosti z bankomatov skupiny Raiffeisen Bank International AG, vysvetľuje hovorkyňa Zuzana Žiaranová. V balíku služieb má potom klient Tatrabanky zadarmo ešte jeden výber z bankomatu inej banky na Slovensku. Výber v pobočke však vyjde klienta banky na 5 eur a vklad je bezplatný len pre majiteľov účtu.

Zdraželi aj zahraničné platby či operácie s kreditkou

Vyššie poplatky sa objavujú aj pri cezhraničných platbách v pobočke, kde je po novom potrebné pripraviť sa na poplatky od 20 do 100 eur za jeden prevod. Cezhraničná zrýchlená platba v pobočke vyjde v tomto roku ešte drahšie, od 50 do 150 eur. Vyššiu cenu majú aj všetky expresné služby vrátane znovuvydania platobnej karty. 

Pomerne drahý je aj výber hotovosti z bankomatu alebo v pobočke s kreditnou kartou. Táto suma je spoplatnená percentuálne (2 %) a minimálny poplatok za jeden výber je stanovený na 6 eur. „Všetky operácie, ktoré musí urobiť zamestnanec manuálne, alebo si vyžadujú osobitnú aktivitu či operácie, ktoré nezodpovedajú hlavnému účelu, ako v prípade kreditnej karty, bývajú vysoko spoplatnené,“ vysvetľuje analytik Marián Búlik z OVB Allfinanz Slovensko. 

Operácie, ktorých cena závisí od inej ako vašej banky, majú v cenníku namiesto konkrétnej sumy zväčša formuláciu „poplatok zahŕňa skutočné náklady. Ide napríklad o žiadosť o vrátenie platby či potvrdenie o pripísaní platby na účet príjemcu od inej banky. „V takom prípade sa pripravte na poplatky vo výške niekoľkých desiatok eur,“ upozorňuje analytik.

Prehľad poplatkov niektorých neštandardných operácií

  • Zrýchlená platba od 30 eur (Tatrabanka) do 66 eur (ČSOB).
  • Výber z bankomatu inej banky od 1,50 eura (VÚB) do 6 eur (SLSP).
  • Poplatok za platbu kartou za stávkovanie a hazardné hry je 3 až 5 eur, a to bez ohľadu na výšku požadovaného kreditu.

Poplatky za spotrebné úvery klesli

Nie všetky poplatky smerujú nahor. Na finančnom trhu sme aktuálne svedkami znižovania poplatkov za spotrebné úvery. Niektoré banky tak už urobili a môže za to nižší dopyt po spotrebných úveroch počas pandémie koronavírusu. 

Motiváciou bánk pri znižovaní poplatkov u spotrebných úverov je zvýšiť dopyt po nich. Majú niekoľkonásobne vyššiu úrokovú sadzbu, ako napríklad hypotéky, a banka z nich má vyšší ekonomický prospech. Naopak, hypotékou si banka zaväzuje klienta k spolupráci na dlhšie obdobie.

Možnosť požiadať o spotrebný úver či hypotéku mnohé slovenské banky počas uplynulého roku kompletne zdigitalizovali. „Cez online proces ponúkame možnosť požiadať o hypotéku, ktorú stačí prísť podpísať do pobočky,“ konštatuje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková. VÚB banka počas uplynulého roka začala uplatňovať aj komunikáciu cez videohovor, vďaka ktorému klient vybaví na diaľku takmer všetko.

Stanú sa z pobočiek poradenské domy?

Pandémia zmenila fungovanie bankových pobočiek naprieč celou Európou. Banky sa po novom snažia pobočky vyhradiť najmä pre poradenstvo pri úveroch a investíciách, a všetky ostatné operácie majú zákazníci realizovať pohodlne z domu vďaka moderným technológiám.

„Na prácu s hotovosťou máme bankomaty a vkladomaty, PIN-kódy k platobným kartám posielame namiesto poštou cez SMS, zdigitalizovali sme aj veľa ďalších procesov, ktoré sa v minulosti robili manuálne, vysvetľuje M. Cesnaková. V pobočkách Slovenskej sporiteľne napríklad pribudli poradcovia s tabletmi, ktorí najnovšie pomáhajú nastaviť finančné produkty klientom na mieru.

Potrebu edukácie o benefitoch elektronického bankovania vníma aj Tatrabanka. „Pre klientov pripravujeme cielené kampane, v rámci ktorých vysvetľujeme benefity jednotlivých služieb a poskytujeme návody, ako ich zužitkovať v rôznych životných situáciách,“ komentuje Z. Žiaranová.

Hovorí tiež, že banka chce klientov motivovať aj finančne – ak aktívne využívajú vybrané inovácie, vedia si v rámci Programu odmeňovania výrazne znížiť poplatky za vedenie účtu. Podľa nej sa podiel klientov, ktorí za uplynulý rok získali zľavu v rámci Programu odmeňovania za využívanie elektronických služieb, výrazne zvýšil.

Trend elektronických služieb potvrdzuje aj ČSOB. Jej klienti sa však podľa hovorkyne významnejšie začali presúvať do online priestoru už pred pandémiou, ktorá transformáciu len urýchlila. 

Markantný rast používateľov online nástrojov hlási aj najväčšia banka na Slovensku: „Počet používateľov nášho Georgea neustále rastie. Aktuálne atakuje hranicu jedného milióna používateľov. Približne 675-tisíc z nich používa aj mobilnú aplikáciu, komentuje M. Cesnaková.

Elektronické bankovníctvo využíva väčšina ľudí aj v prípade VÚB banky. „Pre klientov je pohodlnou a bezpečnou alternatívou k osobnej návšteve pobočky. Využíva ho už 930-tisíc klientov našej banky a číslo stále rastie,“ komentuje D. Miša. 

Online znamená lacnejšie a klienti to už vedia 

Online banking od minulého roku umožňuje šetriť náklady pri notifikáciách na bežnom účte. Kým klasické SMS správy stoja 15 centov, push notifikácie v mobile o pohyboch na účte sú bezplatné – potrebujete však smartfón a pripojenie na internet.

„Za SMS správy sme ako banka platili operátorovi štandardnú sumu, a pri enormnom náraste takýchto esemesiek ku koncu roka 2019 sme museli pristúpiť k takémuto kroku, rovnako ako aj iné banky pred nami,hovorí PR manažér VÚB banky.

Táto zmena podľa oslovených zástupcov pomohla urýchliť penetráciu mobilných služieb bánk na Slovensku. Väčšina klientov vymenila platené SMS správy o pohybe na účte za bezplatné push notifikácie, a banky tým dosiahli to, že klient má nainštalovanú aplikáciu a používa ju.

Ako si vynulovať poplatok za vedenie účtu v banke?

Klient si pri optimalizácii nákladov môže znížiť alebo vynulovať poplatok za vedenie účtu jeho aktívnym využívaním a splnením viacerých požiadaviek. Tento poplatok sa v prípade štyroch najväčších slovenských bánk pohybuje na úrovni 6 eur mesačne. 

V Slovenskej sporiteľni si môžete vynulovať poplatok za vedenie účtu dvomi spôsobmi. Prvý spôsob počíta s tým, že každý mesiac zrealizujete bezhotovostnú platbu kartou vo výške aspoň 200 eur, minimálne tri pravidelné platby, a zároveň si budete tvoriť finančnú rezervu na sporiacom účte. Druhý spôsob, ako neplatiť poplatky za účet, je mať na bežnom účte aktíva v hodnote nad 15-tisíc eur. 

Tatrabanka a VÚB dávajú osobný účet zadarmo tým klientom, ktorí využívajú aspoň tri produkty z portfólia. Stačí mať napríklad hypotéku, kreditnú kartu a sporenie či poistenie.

V ČSOB je potrebné mať kreditný obrat v hodnote aspoň 400 eur, tri pravidelné platby mesačne, päť platieb platobnou kartou alebo aktíva v banke nad 20-tisíc eur.

logo
Prečítajte si tiež:
6.10.2024 Redakcia FinReport

Top 7 rád pre zdravý cash flow a finančnú stabilitu vo firme

Takmer tretina slovenských firiem čelí problémom v oblasti cash flow, čo významne ovplyvňuje plánovanie investícií a často aj ich bežné ...

6.10.2024 Redakcia FinReport

V USA sa nachádza 82 % všetkých bitcoinových bankomatov na svete, v Európe sú len 4 %

Na území Spojených štátov sa nachádza až 82 % všetkých bitcoinových bankomatov, ktoré sú v prevádzke na svete. Je ich 20-násobne viac, ...

5.10.2024 Redakcia FinReport

Podniky nie sú dostatočne pripravené na digitálnu transformáciu, chýbajú im tí správni ľudia

Hoci hnacím motorom podnikových transformačných programov je rýchly technologický pokrok, spoločnosti s ním majú problém držať krok ...

5.10.2024 Redakcia FinReport

Trh s kryptomenami zaznamenal nezákonné transakcie za 121 miliárd dolárov

Hoci počet nezákonných transakcií s kryptomenami vlani medziročne klesol až o takmer 40 %, ich objem dosiahol masívnych 24,2 miliardy ...

4.10.2024 Robert Juriš

Daň z finančných transakcií je realitou. Čo to prinesie v praxi?

Slovenskí podnikatelia sa dočkali novej dane. Reč je o transakčnej dani, ktorá im prináša povinnosť platiť tri nové poplatky – 0,4 % z ...

4.10.2024 Redakcia FinReport

Novoprijatá transakčná daň zrejme prinesie rast šedej ekonomiky na Slovensku

Prijaté opatrenia zahrnuté v konsolidačnom balíčku zvýšia objem hotovostných operácií a prinesú rozšírenie šedej ekonomiky. Výkonnosť ...

4.10.2024 Redakcia FinReport

Už o tri mesiace vodičom v celej EÚ postačí mať elektronickú zelenú kartu v mobile

Viacero krajín zapojených do systému zelenej karty už v minulosti zaviedlo možnosť preukázať sa pri cestnej kontrole elektronickou zelenou ...

3.10.2024 Mário Špilberger

Poistenie čelného skla: Kedy sa vám zíde PZP, kedy havarijné poistenie a kedy budete potrebovať právnika

Výmena čelného skla môže stáť stovky alebo niekoľko tisíc eur, a preto sa motoristi často rozhodujú, či si majú, alebo nemajú poistiť ...

3.10.2024 Redakcia FinReport

mBank prináša osobnú pôžičku s úrokom 5,89 % ročne aj s jej vylepšeným poistením

Digitálna mBank prichádza s osobnou pôžičkou s úrokom 5,89 % ročne. Tento úver je s poistením, ako aj bez poistenia, bez poplatkov za ...

1.10.2024 Redakcia FinReport

NBS: Odolnosť bánk na Slovensku zostáva naďalej vysoká

Banky pôsobiace na slovenskom finančnom trhu vlani vygenerovali zisk presahujúci rekordnú miliardu eur. V tomto roku sa im darí takmer rovnako ...

30.9.2024 Roland Régely

Samostatní finanční agenti si budúci rok opäť priplatia za dohľad od NBS

Náklady na činnosť väčšiny samostatných finančných agentov od roku 2025 stúpnu. Vyplýva to z rozhodnutia Národnej banky Slovenska (NBS). ...

27.9.2024 Mário Špilberger

Banky: Transakčná daň môže prispieť k rastu úrokových sadzieb úverov

Každý podnikateľský subjekt by mal mať podľa návrhu vlády, ktorý sa už dostal aj na prerokovanie do parlamentu, od nového roka aspoň ...

26.9.2024 Robert Juriš

Slovensko má piate najdrahšie hypotéky aj spotrebné úvery v eurozóne

Úrokové sadzby hypotekárnych aj spotrebných úverov na Slovensku sú piate najvyššie v eurozóne. Priemerný ročný úrok hypotekárnych ...

25.9.2024 Redakcia FinReport

Prečo sa dojednané poistné zvýšilo až o 30 % a prečo „stredná trieda“ prehliada životné poistenie?

Najväčší dopyt po životnom poistení majú nielen ľudia, ktorí zarábajú najviac, ale aj tí s nižšími príjmami. Naopak, ľudia s ...

25.9.2024 Redakcia FinReport

UniCredit Bank znížila úroky niektorých svojich hypoték pod 4 %

UniCredit Bank sa presne po mesiaci opäť rozhodla znížiť úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov. A ide na to zostra, pretože len ako ...

24.9.2024 Robert Juriš

Analýza: Vysoké úrokové sadzby hypoték len minimálne zvýšili počet nesplácaných úverov

Splácanie, respektíve nesplácanie, hypotekárnych úverov po zvýšení úrokových sadzieb v uplynulých dvoch rokoch sa na Slovensku stalo ...

24.9.2024 Redakcia FinReport

Talianska UniCredit Group kúpila ďalšie akcie nemeckej Commerzbank

Tohtoročný september sa nesie v znamení šachovej partie medzi talianskou finančnou skupinou UniCredit Group a nemeckým finančným domom ...

20.9.2024 Mário Špilberger

Opravujete si rodinný dom svojpomocne? Pozor na úrady a na výluky v poistení

Zatepľovanie rodinných domov je slovenským folklórom a obľúbenou letnou, no v prípade priaznivého počasia aj jesennou aktivitou mnohých ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay