Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Banky zvýšili poplatky pri návšteve pobočky. Ušetrí ten, kto „bankuje“ online a využíva viacero produktov súčasne

Roland Régely Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Minuloročný pokles zisku núti banky zmeniť biznis model svojich pobočiek a upravovať cenníky za viaceré poskytované služby. Vklady či výbery financií, potvrdenia o platbách alebo zahraničné platobné operácie vykonané v priestoroch pobočky s pomocou bankového úradníka zdraželi. Zvyšovanie cien pocítia najmä tí klienti, ktorí sú odkázaní na fyzický kontakt s bankou.

image

Foto: SLSP

Pobočky sú po novom „drahý špás“

Ziskovosť bánk klesla v roku 2020 takmer o tretinu, čo tieto finančné inštitúcie posunulo v hospodárení takmer o desaťročie dozadu. Svoju úlohu v tom zohrala aj pandémia koronavírusu, ktorá prinútila slovenské banky investovať viac do informačných technológií, čo sa ihneď premietlo do vyšších nákladov.

„Zmeny v poplatkoch v prospech elektronického bankovníctva a bezhotovostných služieb sú ovplyvnené viacerými faktormi, vrátane nevyhnutných investícií do modernizácie, bezpečnosti a technológií, komentuje hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová. Spomína tiež, že ČSOB v uplynulých rokoch významne investovala do rozšírenia siete vkladomatov, preto dotovať aj hotovostné operácie v pobočkách je v rozpore so snahou o modernizáciu a lepšiu dostupnosť služieb.

Značnú časť nákladov „zhltlo“ aj fungovanie samotných pobočiek bánk. Zamestnanci finančných inštitúcií majú vyššie platy, prenájmy za firemné priestory rastú a zdraželo aj vybavenie. Banky podľa odborníkov na financie nebudú mať ani do budúcnosti inú možnosť, ako ďalej zvyšovať poplatky, ak si chcú aspoň sčasti kompenzovať straty spôsobené znižujúcimi sa úrokovými sadzbami hypotekárnych úverov a poklesom záujmu o spotrebné úvery. Zároveň sa však budú snažiť aktívnym a bonitným klientom umožniť využívanie elektronických operácií bez poplatku.

Vyberať peniaze v pobočke sa už neoplatí

Nižšie marže bánk a väčšie investície do modernizácie za minulý rok sa už stihli premietnuť aj do cien bankových služieb. Klienti si po novom priplácajú najmä za služby, ktoré fungujú na vyžiadanie klienta. Do tejto skupiny patrí napríklad výber hotovosti cez platobný terminál s poplatkom od 2 do 10 eur, bežný prevod alebo výber hotovosti v pobočke s poplatkom od 4 do 10 eur. Viaceré banky tiež spoplatnili potvrdenie o zrealizovanej platbe v pobočke sumou 10 eur. 

„Zo strany banky dochádza k prehodnoteniu aktuálnych skutočných nákladov týkajúcich sa náročnosti práce s hotovosťou v pobočkách," vysvetľuje PR manažér VÚB Dominik Miša. Za touto snahou je motivácia klientov, aby si napríklad hotovosť vyberali radšej debetnou kartou cez bankomat, čo je spoplatnené sumou omnoho nižšou ako pri výbere v priestoroch pobočky.

V pobočkách ČSOB ušetrí za fyzické úkony ten klient, ktorý má v banke otvorený účet a aktívne využíva svoj balík služieb. „V prípade, že klient nemá zriadený balík služieb, ale iba bežný účet, hotovostný vklad v pobočke je spoplatnený sumou 1 euro, výber však stojí 5 eur,sumarizuje Anna Jamborová. Ak si klient ČSOB vyberá hotovosť prostredníctvom bankomatov a má zriadený balík služieb, za výbery neplatí vôbec nič.

K bezplatnému výberu z bankomatu namiesto v pobočke motivuje aj Tatrabanka. „Klient s balíkom služieb neplatí za výber hotovosti debetnou kartou z bankomatov Tatra banky, rovnako nemá spoplatnené ani výbery hotovosti z bankomatov skupiny Raiffeisen Bank International AG, vysvetľuje hovorkyňa Zuzana Žiaranová. V balíku služieb má potom klient Tatrabanky zadarmo ešte jeden výber z bankomatu inej banky na Slovensku. Výber v pobočke však vyjde klienta banky na 5 eur a vklad je bezplatný len pre majiteľov účtu.

Zdraželi aj zahraničné platby či operácie s kreditkou

Vyššie poplatky sa objavujú aj pri cezhraničných platbách v pobočke, kde je po novom potrebné pripraviť sa na poplatky od 20 do 100 eur za jeden prevod. Cezhraničná zrýchlená platba v pobočke vyjde v tomto roku ešte drahšie, od 50 do 150 eur. Vyššiu cenu majú aj všetky expresné služby vrátane znovuvydania platobnej karty. 

Pomerne drahý je aj výber hotovosti z bankomatu alebo v pobočke s kreditnou kartou. Táto suma je spoplatnená percentuálne (2 %) a minimálny poplatok za jeden výber je stanovený na 6 eur. „Všetky operácie, ktoré musí urobiť zamestnanec manuálne, alebo si vyžadujú osobitnú aktivitu či operácie, ktoré nezodpovedajú hlavnému účelu, ako v prípade kreditnej karty, bývajú vysoko spoplatnené,“ vysvetľuje analytik Marián Búlik z OVB Allfinanz Slovensko. 

Operácie, ktorých cena závisí od inej ako vašej banky, majú v cenníku namiesto konkrétnej sumy zväčša formuláciu „poplatok zahŕňa skutočné náklady. Ide napríklad o žiadosť o vrátenie platby či potvrdenie o pripísaní platby na účet príjemcu od inej banky. „V takom prípade sa pripravte na poplatky vo výške niekoľkých desiatok eur,“ upozorňuje analytik.

Prehľad poplatkov niektorých neštandardných operácií

  • Zrýchlená platba od 30 eur (Tatrabanka) do 66 eur (ČSOB).
  • Výber z bankomatu inej banky od 1,50 eura (VÚB) do 6 eur (SLSP).
  • Poplatok za platbu kartou za stávkovanie a hazardné hry je 3 až 5 eur, a to bez ohľadu na výšku požadovaného kreditu.

Poplatky za spotrebné úvery klesli

Nie všetky poplatky smerujú nahor. Na finančnom trhu sme aktuálne svedkami znižovania poplatkov za spotrebné úvery. Niektoré banky tak už urobili a môže za to nižší dopyt po spotrebných úveroch počas pandémie koronavírusu. 

Motiváciou bánk pri znižovaní poplatkov u spotrebných úverov je zvýšiť dopyt po nich. Majú niekoľkonásobne vyššiu úrokovú sadzbu, ako napríklad hypotéky, a banka z nich má vyšší ekonomický prospech. Naopak, hypotékou si banka zaväzuje klienta k spolupráci na dlhšie obdobie.

Možnosť požiadať o spotrebný úver či hypotéku mnohé slovenské banky počas uplynulého roku kompletne zdigitalizovali. „Cez online proces ponúkame možnosť požiadať o hypotéku, ktorú stačí prísť podpísať do pobočky,“ konštatuje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková. VÚB banka počas uplynulého roka začala uplatňovať aj komunikáciu cez videohovor, vďaka ktorému klient vybaví na diaľku takmer všetko.

Stanú sa z pobočiek poradenské domy?

Pandémia zmenila fungovanie bankových pobočiek naprieč celou Európou. Banky sa po novom snažia pobočky vyhradiť najmä pre poradenstvo pri úveroch a investíciách, a všetky ostatné operácie majú zákazníci realizovať pohodlne z domu vďaka moderným technológiám.

„Na prácu s hotovosťou máme bankomaty a vkladomaty, PIN-kódy k platobným kartám posielame namiesto poštou cez SMS, zdigitalizovali sme aj veľa ďalších procesov, ktoré sa v minulosti robili manuálne, vysvetľuje M. Cesnaková. V pobočkách Slovenskej sporiteľne napríklad pribudli poradcovia s tabletmi, ktorí najnovšie pomáhajú nastaviť finančné produkty klientom na mieru.

Potrebu edukácie o benefitoch elektronického bankovania vníma aj Tatrabanka. „Pre klientov pripravujeme cielené kampane, v rámci ktorých vysvetľujeme benefity jednotlivých služieb a poskytujeme návody, ako ich zužitkovať v rôznych životných situáciách,“ komentuje Z. Žiaranová.

Hovorí tiež, že banka chce klientov motivovať aj finančne – ak aktívne využívajú vybrané inovácie, vedia si v rámci Programu odmeňovania výrazne znížiť poplatky za vedenie účtu. Podľa nej sa podiel klientov, ktorí za uplynulý rok získali zľavu v rámci Programu odmeňovania za využívanie elektronických služieb, výrazne zvýšil.

Trend elektronických služieb potvrdzuje aj ČSOB. Jej klienti sa však podľa hovorkyne významnejšie začali presúvať do online priestoru už pred pandémiou, ktorá transformáciu len urýchlila. 

Markantný rast používateľov online nástrojov hlási aj najväčšia banka na Slovensku: „Počet používateľov nášho Georgea neustále rastie. Aktuálne atakuje hranicu jedného milióna používateľov. Približne 675-tisíc z nich používa aj mobilnú aplikáciu, komentuje M. Cesnaková.

Elektronické bankovníctvo využíva väčšina ľudí aj v prípade VÚB banky. „Pre klientov je pohodlnou a bezpečnou alternatívou k osobnej návšteve pobočky. Využíva ho už 930-tisíc klientov našej banky a číslo stále rastie,“ komentuje D. Miša. 

Online znamená lacnejšie a klienti to už vedia 

Online banking od minulého roku umožňuje šetriť náklady pri notifikáciách na bežnom účte. Kým klasické SMS správy stoja 15 centov, push notifikácie v mobile o pohyboch na účte sú bezplatné – potrebujete však smartfón a pripojenie na internet.

„Za SMS správy sme ako banka platili operátorovi štandardnú sumu, a pri enormnom náraste takýchto esemesiek ku koncu roka 2019 sme museli pristúpiť k takémuto kroku, rovnako ako aj iné banky pred nami,hovorí PR manažér VÚB banky.

Táto zmena podľa oslovených zástupcov pomohla urýchliť penetráciu mobilných služieb bánk na Slovensku. Väčšina klientov vymenila platené SMS správy o pohybe na účte za bezplatné push notifikácie, a banky tým dosiahli to, že klient má nainštalovanú aplikáciu a používa ju.

Ako si vynulovať poplatok za vedenie účtu v banke?

Klient si pri optimalizácii nákladov môže znížiť alebo vynulovať poplatok za vedenie účtu jeho aktívnym využívaním a splnením viacerých požiadaviek. Tento poplatok sa v prípade štyroch najväčších slovenských bánk pohybuje na úrovni 6 eur mesačne. 

V Slovenskej sporiteľni si môžete vynulovať poplatok za vedenie účtu dvomi spôsobmi. Prvý spôsob počíta s tým, že každý mesiac zrealizujete bezhotovostnú platbu kartou vo výške aspoň 200 eur, minimálne tri pravidelné platby, a zároveň si budete tvoriť finančnú rezervu na sporiacom účte. Druhý spôsob, ako neplatiť poplatky za účet, je mať na bežnom účte aktíva v hodnote nad 15-tisíc eur. 

Tatrabanka a VÚB dávajú osobný účet zadarmo tým klientom, ktorí využívajú aspoň tri produkty z portfólia. Stačí mať napríklad hypotéku, kreditnú kartu a sporenie či poistenie.

V ČSOB je potrebné mať kreditný obrat v hodnote aspoň 400 eur, tri pravidelné platby mesačne, päť platieb platobnou kartou alebo aktíva v banke nad 20-tisíc eur.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
19.8.2022 Redakcia FinReport

Na energetickú krízu neexistuje zázračné riešenie, no mohla by ním byť diverzifikácia zdrojov

Ceny elektriny v Európe sú deväťkrát vyššie, ako je historický priemer od roku 2007. Môže za to nedostatok investícií v uplynulom období ...

19.8.2022 Marián Búlik

Zatepľujete dom, alebo inštalujete tepelné čerpadlo? Nezabudnite na úpravu poistnej sumy

Slovenská vláda sa minulý rok rozhodla výrazne navýšiť podporu majiteľov rodinných domov pri znižovaní energetickej spotreby. Na dva ...

18.8.2022 Redakcia FinReport

Apple inkasuje miliardu ročne za službu, ktorú konkurencia poskytuje zadarmo

Spoločnosť Apple čelí v Spojených štátoch skupinovej antitrustovej žalobe, ktorá ju obviňuje z nezákonného profitovania na spolupráci s ...

18.8.2022 Redakcia FinReport

Chatbot Tatra banky Adam oslavuje tretie narodeniny a stále sa zdokonaľuje

Už sú to tri roky, čo začal virtuálny bankár chatbot Adam komunikovať s klientmi Tatra banky. Za ten čas zvládol približne 400-tisíc ...

18.8.2022 Robert Juriš

Dôchodkové fondy sú od začiatku roku v strate, no ich výkonnosť sa postupne zlepšuje

Dôchodkovým fondom sa tento rok stále nedarí tak, ako by si želali. V roku 2021 si pripísali rekordné zisky, no v tomto roku sú zatiaľ ...

18.8.2022 Redakcia FinReport

Konzervatívny inštitút: Zamestnanec s priemerným platom od 19. augusta (hypoteticky) neplatí dane

Deň, odkedy zamestnanec s priemerným platom už na Slovensku hypoteticky neplatí dane a ďalšie vynútené poplatky, vyšiel opäť na 19. ...

18.8.2022 Roland Régely

Respect Slovakia: V minulom roku si udržala vysoké tržby a zároveň aj pozíciu v TOP3 na trhu

Spoločnosť pracuje s jedným z najnižších počtov podriadených finančných agentov, v súhrne obratu však patrí medzi tých najväčších ...

18.8.2022 Redakcia FinReport

Startup SmilePay umožňuje platiť úsmevom, zatiaľ len v Azerbajdžane

Azerbajdžanský Startup SmilePay spúšťa svoj biometrický platobný systém založený na rozpoznávaní tváre. Fintechový projekt, nazvaný v ...

17.8.2022 Redakcia FinReport

Banky vo Veľkej Británii zatvárajú svoje pobočky, majú milióny digitálnych klientov

Britská banková a finančná skupina Barclays priebežne zatvára svoje kamenné bankové pobočky. Najnovšie ohlásila ukončenie činnosti ...

16.8.2022 Redakcia FinReport

Druhý mesiac po spustení služby ePN, a takmer každá štvrtá péenka je elektronická

Sociálna poisťovňa prijíma od lekárov už takmer 22 % vypísaných práceneschopností v elektronickej forme v podobe ePN. Počas júla 2022 ...

16.8.2022 Redakcia FinReport

Nové poistenie od Unionu kryje už aj štrajky leteckých spoločností či terorizmus

Poisťovňa Union rozširuje krytie liečebných nákladov aj o liečbu pandemického a epidemického ochorenia aj v rizikových krajinách. Medzi ...

16.8.2022 Redakcia FinReport

mBank bude všetky svoje platobné karty vydávať aj ako virtuálne

mBank ako prvá banka na slovenskom trhu bude vydávať všetky svoje platobné karty aj ako virtuálne. Unikátnosť tohto riešenia spočíva v ...

14.8.2022 Redakcia FinReport

Úrazy sa deťom nevyhýbajú ani počas leta. Najčastejšie sú zlomeniny

Úrazy dokážu prekaziť letné plány nielen najmenším členom rodiny, ale aj ich rodičom. Najviac nehôd sa stáva mladistvým vo veku od 8 do ...

12.8.2022 Redakcia FinReport

Národná banka Slovenska chce vybudovať centrálny bankový dátový sklad

Národná banka Slovenska (NBS) vyhlásila verejné obstarávanie na dodanie celobankového dátového skladu. Plánuje totiž vybudovať úložisko ...

12.8.2022 Redakcia FinReport

Podvodníci sa snažia, počet poistných podvodov stúpol o tretinu

Počet poistných podvodov v prvej polovici tohto roku na slovenskom a českom poistnom trhu stúpol približne o tretinu. Podvodníci sa najviac ...

11.8.2022 Zuzana Fryč

Odpočítateľná položka v zdravotných odvodoch stratila význam. Poisťovne súhlasia s jej zrušením

Zrušenie odpočítateľnej položky v zdravotných odvodoch vyplýva z novely zákona o zdravotných poisťovniach, ktorú Ministerstvo ...

10.8.2022 Zuzana Fryč

Na zmenu zdravotnej poisťovne zostávajú necelé dva mesiace. Čo všetko pri tom musíme mať na pamäti?

Desaťtisíce Slovákov sa každý rok rozhodnú pre zmenu svojej zdravotnej poisťovne. Takýto krok je možné urobiť len jedenkrát ročne, ...

9.8.2022 Robert Juriš

Úrokové sadzby nových hypoték za štyri mesiace stúpli o takmer celé jedno percento

Úrokové sadzby úverov na bývanie na Slovensku rastú už štyri mesiace. V priemere sa zvýšili o takmer celé 1 %. Kým vo februári 2022 sa ...

Aplikácia

  1. 1.
    Zrušené lety trápia európske letiská. Odkiaľ sa tento rok (ne)oplatí odlietať?
  2. 2.
    Zatepľujete dom, alebo inštalujete tepelné čerpadlo? Nezabudnite na úpravu poistnej sumy
  3. 3.
    Chatbot Tatra banky Adam oslavuje tretie narodeniny a stále sa zdokonaľuje
  4. 4.
    Hody v Čachticiach 19.08. - 21.08.2022
  5. 5.
    Na energetickú krízu neexistuje zázračné riešenie, no mohla by ním byť diverzifikácia zdrojov