Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Banky za dva roky opustilo 1 500 zamestnancov, zredukovali aj pobočkové siete

Magdaléna Švančarková Banky a poisťovne Poslať

Pandémia koronavírusu zasiahla aj bankový sektor. Návštevu tradičnej pobočky klienti vymenili za stretnutia v online priestore. Novým trendom sa stal „bankár v obývačke“ – čiže konzultácia s bankovým poradcom na diaľku. Pandémia prudko spustila vlnu nových technologických riešení, digitálna transformácia prestala byť prázdnym pojmom a premietla sa aj do prepúšťania nadbytočných bankových zamestnancov a redukcie pobočkových sietí.

banky

Foto: Shutterstock

V bankovom sektore pracuje menej ľudí

Nebola to však len pandémia koronavírusu, pretože bankári už pred príchodom vírusu COVID-19 hovorili o potrebe optimalizácie a väčšej digitálnej transformácii bankovníctva a bankových služieb. Prichádzali s novými riešeniami a edukáciou klientov, ktorí sa spočiatku vyhýbali internetovému či mobilnému bankovníctvu. Obdobie obmedzenia návštev pobočiek im napokon aplikovanie zmien do praxe veľmi uľahčilo. Novinky však výrazne zasiahli počty ľudí pracujúcich v bankách a tiež stav pobočkových sietí, ktoré prešli procesom zoštíhľovania.

Mzdové náklady bankového sektora po rokoch spomaľovania tempa ich rastu dosahujú v tomto roku záporné prírastky. Je to dôsledok digitalizácie sektora a nákladovej optimalizácie, čo sa prejavilo aj v počtoch pobočiek a ľudí zamestnaných v bankovom sektore, ktoré ku koncu tretieho štvrťroka 2021 dosiahli najnižšie hodnoty od roku 2008,“ komentuje situáciu v bankovom prostredí najnovšia publikácia Národnej banky Slovenska (NBS) s názvom Správa o finančnej stabilite.

Reálne to znamená, že v roku 2021 pracovalo v bankovom sektore 19 049 ľudí, kým na konci roka 2019 ich bolo o takmer 1 500 viac. Zato centrálna banka mierne zvýšila počet zamestnancov na 1 128 a aktuálne ich má paradoxne viac ako kedykoľvek za posledných desať rokov.

Banky redukovali svoje siete

Takmer všetky banky pôsobiace na slovenskom finančnom trhu počas pandémie koronavírusu nielenže redukovali počty zamestnancov, ale aj optimalizovali siete svojich pobočiek. Najviac pobočiek ubudlo od konca roka 2019 v Slovenskej sporiteľni. Z 235 spadli na číslo 205. Banka oznámila prepúšťanie v polovici roka 2020. Celý proces sa uskutočnil postupne a celkovo malo prísť o prácu približne 400 ľudí. 

„Približne pred tromi rokmi sme naštartovali proces digitálnej transformácie, ktorej cieľom je poskytovanie moderných služieb pre našich klientov, posilnenie pozície trhového lídra,“ vysvetľuje hovorkyňa banky Marta Cesnaková. Veľkosť pobočkovej a bankomatovej siete však aj napriek úbytkom považuje za silné stránky spoločnosti. „Pravidelne ich analyzujeme a prispôsobujeme veľkosť oboch sietí aktuálnym požiadavkám trhu,“ dodáva.

O 25 pobočiek menej má Tatra banka, aktuálne je ich 81. „Tatra banka priebežne prehodnocuje efektivitu distribučnej siete s ohľadom na trend a vývoj na trhu. V tomto roku neplánujeme výrazné zmeny v sieti pobočiek,“ komentuje banková hovorkyňa Simona Miklošovičová.

VÚB banka znížila počet pobočiek o 24 na 180. „Otváranie nových pobočiek, prípadne prehodnocovanie ich počtu v rôznych lokalitách Slovenska, vždy podlieha dôkladnej analýze s dôrazom na potreby klientov. Momentálne žiadne zmeny v tejto oblasti neplánujeme, rovnako tak sa to týka aj zamestnancov,“ hovorí PR manažér banky Dominik Miša. Naopak, Prima banka zvýšila počet svojich pobočiek o dve na 120 a Poštová banka dokonca o 11 na 61.

Trendom je vytváranie komplexnejších bankárov

Trendom moderného bankovníctva je aj vyhľadávanie nových talentov v sektore – zamestnancov so špecifickým prínosom pre spoločnosť. Podľa odborníkov je možné pozorovať spájanie rôznych odborností do jedného komplexného celku.

Banky posilňujú IT oblasti a hľadajú najmä dátových, finančných, úverových analytikov, produktových a hypotekárnych špecialistov. Podľa portálu Profesia najviac pracovných ponúk vo všeobecnosti v roku 2021 sa týkalo oblastí výroby, obchodu a práve IT. Len v novembri pribudlo v priebehu desiatich dní viac ako 1 200 pracovných ponúk v oblasti informačných technológií.

Bankoví pracovníci sa preškoľujú na nové odbornosti

Viacerí zamestnanci v bankách postupne prechádzajú školeniami, aby zvládli prácu s digitálnymi nástrojmi a nové výzvy, ktoré vznikajú v oblasti sprostredkovania finančných, respektíve bankových produktov. Banky zároveň podporujú trend presunu servisných úkonov z pobočiek do samoobslužných kanálov. „Je to pohodlnejšie pre ľudí aj pre banku,“ komentuje M. Cesnaková zo Slovenskej sporiteľne. Bankári sú pripravení pomôcť najmä starším klientom s využívaním mobilných aplikácií, s prechodom na platenie mobilom alebo hodinkami priamo v pobočkách, alebo aj ako podpora prostredníctvom ďalších komunikačných kanálov.

Ready Made Maklér
Staňte sa samostatným
finančným agentom už dnes.
Robte biznis,
byrokraciu nechajte na nás.
logo
Prečítajte si tiež:
18.4.2024 Redakcia FinReport

ECB sa chystá testovať účtovanie peňazí cez blockchain

Hoci sa Európska centrálna banka v posledných dvoch rokoch spomína najmä v súvislosti so zvyšovaním základných úrokových sadzieb, ktoré ...

18.4.2024 Martin Jamnický

Predmanželská zmluva sa na Slovensku uzavrieť nedá, no upraviť bezpodielové spoluvlastníctvo je možné

Snúbenci na Slovensku nemôžu uzavrieť pred svadbou predmanželskú zmluvu a dohodnúť sa tak vopred na vyrovnaní majetku v prípade rozvodu. ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Registrácia daňových subjektov z úradnej moci je opäť o niečo jednoduchšia

Registrácia daňových subjektov Finančnou správou SR z úradnej moci je od polovice apríla tohto roku o niečo jednoduchšia. Daniari totiž ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Spoločnosti Amundi US a Victory Capital sa zlúčia

Spoločnosti Amundi a Victory Capital podpísali Memorandum o porozumení, na základe ktorého sa Amundi US stane strategickým akcionárom vo ...

18.4.2024 Miloslava Némová

Umelá inteligencia vládne aj trhu so smartfónmi. Apple je pod tlakom, Samsung na vzostupe

Spoločnosť Apple, donedávna líder v predaji mobilných telefónov, po prudkom poklese predaja stratila svoju čelnú pozíciu na svetovom trhu v ...

17.4.2024 Miroslav Mišenko

Ekonomická prognóza: Situácia sa môže zlepšiť, nesmieme však prísť o miliardy z plánu obnovy

Rast ekonomiky a reálnych miezd, pokles inflácie aj úrokových sadzieb. Aj toto očakávajú analytici Národnej banky Slovenska, Rady pre ...

17.4.2024 Robert Juriš

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa už o niekoľko dní skončia. Čo bude s ich ďalšími službami?

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Desiatka bánk na Slovensku začína používať jednotný ESG dotazník pre zákazníkov

Desiatka bánk pôsobiacich na slovenskom finančnom trhu začína používať nový jednotný ESG (Environmental – Social – Governance) ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Európske banky vyzvali EÚ, aby ich označila za strategický sektor

Európske banky vyzvali Európsku úniu, aby ich označila za kriticky dôležitý, respektíve strategický sektor. V zdôvodnení tejto požiadavky ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa v apríli 2024 skončia

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

15.4.2024 Roland Régely

Slovenské hypotéky patria medzi najdrahšie v eurozóne, klesá aj náš rating

V roku 2022 boli hypotéky na Slovensku jedny z najlacnejších v eurozóne, dnes sú na opačnom konci rebríčka. Kým v iných krajinách Európy ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Väčšina služieb Slovenskej sporiteľne bude nedostupná

Najväčšia banka na Slovensku avizuje odstávku niektorých služieb, ktorú zdôvodňuje aktualizáciou a údržbou bankových systémov. ...

10.4.2024 Zuzana Fryč

Ako zvládnuť zvýšenie splátok hypotekárneho úveru aj bez pomoci štátu

Od 1. januára tohto roka dostali dlžníci s hypotékami možnosť využiť štátny príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie, ktorý im ...

9.4.2024 Redakcia FinReport

Klienti Fio banky za niektoré tovary či služby zaplatili dvakrát

Fio banka sa obrátila na svojich klientov prostredníctvom sociálnej siete Facebook, kde sa im ospravedlnila za nepríjemnosti, s ktorými sa ...

8.4.2024 Zuzana Fryč

Obávate sa o osud svojho smartfónu? Takto si ho môžete poistiť

Mobilný telefón, alebo v súčasnosti už vo väčšine prípadov smartfón, je každodennou súčasťou nášho života. No do akej miery ho ...

5.4.2024 Dominik Horváth

Prečo sú na finančnom trhu nielen komerčné, ale aj centrálne banky a ako fungujú?

Centrálne banky sú kľúčovým hráčom vo svetovej ekonomike a zohrávajú nenahraditeľnú úlohu pri riadení menovej politiky, regulácii ...

4.4.2024 Zuzana Fryč

V akých prípadoch vám poisťovňa odmietne uzatvoriť životné poistenie?

Prejavy duševných ochorení, o ktorých sa dnes hovorí čoraz viac, môžu skomplikovať uzatvorenie životného poistenia. Dôležité je preto ...

3.4.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Slováci si vyberajú banku najmä podľa výšky poplatku za vedenie účtu

Slováci si tú „svoju” banku vyberajú podľa viacerých kritérií. Tým kľúčovým je výška mesačného poplatku za vedenie bežného ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay