Banky za dva roky opustilo 1 500 zamestnancov, zredukovali aj pobočkové siete
Pandémia koronavírusu zasiahla aj bankový sektor. Návštevu tradičnej pobočky klienti vymenili za stretnutia v online priestore. Novým trendom sa stal „bankár v obývačke“ – čiže konzultácia s bankovým poradcom na diaľku. Pandémia prudko spustila vlnu nových technologických riešení, digitálna transformácia prestala byť prázdnym pojmom a premietla sa aj do prepúšťania nadbytočných bankových zamestnancov a redukcie pobočkových sietí.
Foto: Shutterstock
V bankovom sektore pracuje menej ľudí
Nebola to však len pandémia koronavírusu, pretože bankári už pred príchodom vírusu COVID-19 hovorili o potrebe optimalizácie a väčšej digitálnej transformácii bankovníctva a bankových služieb. Prichádzali s novými riešeniami a edukáciou klientov, ktorí sa spočiatku vyhýbali internetovému či mobilnému bankovníctvu. Obdobie obmedzenia návštev pobočiek im napokon aplikovanie zmien do praxe veľmi uľahčilo. Novinky však výrazne zasiahli počty ľudí pracujúcich v bankách a tiež stav pobočkových sietí, ktoré prešli procesom zoštíhľovania.
„Mzdové náklady bankového sektora po rokoch spomaľovania tempa ich rastu dosahujú v tomto roku záporné prírastky. Je to dôsledok digitalizácie sektora a nákladovej optimalizácie, čo sa prejavilo aj v počtoch pobočiek a ľudí zamestnaných v bankovom sektore, ktoré ku koncu tretieho štvrťroka 2021 dosiahli najnižšie hodnoty od roku 2008,“ komentuje situáciu v bankovom prostredí najnovšia publikácia Národnej banky Slovenska (NBS) s názvom Správa o finančnej stabilite.
Reálne to znamená, že v roku 2021 pracovalo v bankovom sektore 19 049 ľudí, kým na konci roka 2019 ich bolo o takmer 1 500 viac. Zato centrálna banka mierne zvýšila počet zamestnancov na 1 128 a aktuálne ich má paradoxne viac ako kedykoľvek za posledných desať rokov.
Banky redukovali svoje siete
Takmer všetky banky pôsobiace na slovenskom finančnom trhu počas pandémie koronavírusu nielenže redukovali počty zamestnancov, ale aj optimalizovali siete svojich pobočiek. Najviac pobočiek ubudlo od konca roka 2019 v Slovenskej sporiteľni. Z 235 spadli na číslo 205. Banka oznámila prepúšťanie v polovici roka 2020. Celý proces sa uskutočnil postupne a celkovo malo prísť o prácu približne 400 ľudí.
„Približne pred tromi rokmi sme naštartovali proces digitálnej transformácie, ktorej cieľom je poskytovanie moderných služieb pre našich klientov, posilnenie pozície trhového lídra,“ vysvetľuje hovorkyňa banky Marta Cesnaková. Veľkosť pobočkovej a bankomatovej siete však aj napriek úbytkom považuje za silné stránky spoločnosti. „Pravidelne ich analyzujeme a prispôsobujeme veľkosť oboch sietí aktuálnym požiadavkám trhu,“ dodáva.
O 25 pobočiek menej má Tatra banka, aktuálne je ich 81. „Tatra banka priebežne prehodnocuje efektivitu distribučnej siete s ohľadom na trend a vývoj na trhu. V tomto roku neplánujeme výrazné zmeny v sieti pobočiek,“ komentuje banková hovorkyňa Simona Miklošovičová.
VÚB banka znížila počet pobočiek o 24 na 180. „Otváranie nových pobočiek, prípadne prehodnocovanie ich počtu v rôznych lokalitách Slovenska, vždy podlieha dôkladnej analýze s dôrazom na potreby klientov. Momentálne žiadne zmeny v tejto oblasti neplánujeme, rovnako tak sa to týka aj zamestnancov,“ hovorí PR manažér banky Dominik Miša. Naopak, Prima banka zvýšila počet svojich pobočiek o dve na 120 a Poštová banka dokonca o 11 na 61.
Trendom je vytváranie komplexnejších bankárov
Trendom moderného bankovníctva je aj vyhľadávanie nových talentov v sektore – zamestnancov so špecifickým prínosom pre spoločnosť. Podľa odborníkov je možné pozorovať spájanie rôznych odborností do jedného komplexného celku.
Banky posilňujú IT oblasti a hľadajú najmä dátových, finančných, úverových analytikov, produktových a hypotekárnych špecialistov. Podľa portálu Profesia najviac pracovných ponúk vo všeobecnosti v roku 2021 sa týkalo oblastí výroby, obchodu a práve IT. Len v novembri pribudlo v priebehu desiatich dní viac ako 1 200 pracovných ponúk v oblasti informačných technológií.
Bankoví pracovníci sa preškoľujú na nové odbornosti
Viacerí zamestnanci v bankách postupne prechádzajú školeniami, aby zvládli prácu s digitálnymi nástrojmi a nové výzvy, ktoré vznikajú v oblasti sprostredkovania finančných, respektíve bankových produktov. Banky zároveň podporujú trend presunu servisných úkonov z pobočiek do samoobslužných kanálov. „Je to pohodlnejšie pre ľudí aj pre banku,“ komentuje M. Cesnaková zo Slovenskej sporiteľne. Bankári sú pripravení pomôcť najmä starším klientom s využívaním mobilných aplikácií, s prechodom na platenie mobilom alebo hodinkami priamo v pobočkách, alebo aj ako podpora prostredníctvom ďalších komunikačných kanálov.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Vo Vysokých Tatrách spojili lyžovanie a golf. Preteky priniesli Žampa a Sabbatini
- 2.ECB sa chystá testovať účtovanie peňazí cez blockchain
- 3.Predmanželská zmluva sa na Slovensku uzavrieť nedá, no upraviť bezpodielové spoluvlastníctvo je možné
- 4.Registrácia daňových subjektov z úradnej moci je opäť o niečo jednoduchšia
- 5.Umelá inteligencia vládne aj trhu so smartfónmi. Apple je pod tlakom, Samsung na vzostupe