Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Banky sa pripravujú na nárast nesplácaných úverov

Zuzana Fryč Banky a poisťovne Poslať

Tisíce bankových klientov v apríli požiadali o odklad splátok svojich úverov. Eskalácia rizík spojených s nižšou solventnosťou klientov a prípadnými problémami so splácaním úverov sa tak presúvajú na rok 2021. Otázkou zostáva, budú títo bankoví klienti po uplynutí deviatich mesiacov opäť schopní splácať svoje úvery? A sú na možné problémy pripravené banky?

Splácanie úverov

Foto: Shutterstock

Odklad splátok úveru až na 9 mesiacov prijali občania aj firmy veľmi pozitívne. Vytvorila sa tak značná disponibilná suma peňazí, ktorá ľuďom či podnikateľom počas koronakrízy zostala k dispozícii na ich ďalšie fungovanie. Národná banka Slovenska odhaduje túto sumu na 800 miliónov eur.

Toto opatrenie bolo naozaj prezieravé. Veď aktuálne sa v roku 2020 počíta s prepadom HDP až o 10,3 %. Koronakríza si svoju daň vyberie aj na trhu práce. Nezamestnanosť sa do konca tohto roka môže vyšplhať až na 10 %. Otázkou teda zostáva, či po uplynutí odkladu budú klienti schopní splácať svoje záväzky.  

NBS rieši situáciu už dnes

Národná banka Slovenska (NBS) o odklade splátok hovorí aj ako o strate reálneho kontaktu s klientmi bánk na deväť mesiacov: „Negatívom tohto opatrenia je, že sme stratili akúsi orientáciu v čase, a to znamená, že my aj komerčné banky teraz nemáme jasné informácie o kvalite našich klientov,“ vysvetľuje guvernér NBS Peter Kažimír.

Aj preto sa NBS rozhodla riziko ohrozenia finančnej stability spojenej s odkladom splátok riešiť zodpovedne a v dostatočnom časovom predstihu. V spolupráci s prieskumnou agentúrou a komerčnými bankami prichádza s verejným prieskumom domácností. Jej hlavným cieľom je zistiť stav osobných financií domácností a schopnosť splácať úvery po ukončení splátkového moratória.

„Na mesačnej báze sa budeme snažiť získavať maximum informácií o solventnosti našich domácností. O získané údaje sa potom podelíme s komerčnými bankami a tiež s verejnosťou,“ konštatuje Peter Kažimír.

Domácnosti sú rizikovejšie ako firmy

Na otázku, kto predstavuje väčšie riziko pre stabilitu bankového sektora, má Národná banka Slovenska jednoznačnú odpoveď. Podľa viceguvernéra NBS Ľudovíta Ódora sú firmy lepšie čitateľné ako domácnosti. Banky poznajú o niečo viac históriu firiem a vedia tak lepšie odhadnúť ich schopnosti splácať svoje záväzky.

„Najviac sa obávame o sektor domácností. Existujú dva dôvody. Jedným je, že za posledných šesť rokov sa tu objem úverov zdvojnásobil a druhým je dôvod, že nevieme presne, aká je ich schopnosť budúceho splácania,“ hovorí Ľ. Ódor.

Práve preto je spomínaný prieskum zameraný vyslovene na domácnosti, ktoré čerpajú úvery. Okrem prieskumu sa NBS chystá prijať ďalšie opatrenia na zníženie rizika. Možnosťou je napríklad rozšírenie poistenia v nezamestnanosti.

Banky vytvárajú opravné položky

Aj Slovenská banková asociácia pripúšťa, že niektoré skupiny klientov môžu po ukončení 9-mesačného odkladu splátok mať problém vrátiť sa k bežnému splácaniu úverov. Považujú za zodpovedné, aby sa banky na možnú situáciu začali pripravovať už dnes.

„Banky sa pripravujú na prípadné problémy tak, že vytárajú opravné položky k budúcim nesplácaným úverom. Týmto zodpovedným prístupom sa banky sa vyhnú jednorazovému negatívnemu efektu, ktorý môže nastať po skončení odkladu splátok,“ opisuje situáciu analytik Slovenskej bankovej asociácie Marcel Laznia.

Riziko nesplácaných úverov vzrastie od nového roka

V Tatra banke dosiaľ požiadalo o odklad splátok vyše 20-tisíc klientov, pričom išlo prevažne o fyzické osoby. Či však budú schopní splácať svoje úvery po 9-mesačnom odklade, to zatiaľ ostáva otázne.

„Či klienti budú úvery splácať, alebo nie, závisí aj od faktorov, ktoré banka nevie priamo ovplyvniť. Spomeniem napríklad vývoj ekonomiky a očakávania budúceho vývoja. Predpokladáme, že rizikovosť vzrastie najmä v nasledujúcom roku,“ približuje hovorkyňa Tatra banky Zuzana Žiaranová.

Podobne neistú budúcnosť so splácaním úverov vidí aj Slovenská sporiteľňa. „Momentálne je veľmi ťažké odhadovať, čo sa stane po skončení 9-mesačných odkladov. Situáciu pozorne sledujeme, analyzujeme a na zmeny budeme reagovať,“ uvádza hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková. Slovenská sporiteľňa zaznamenala najväčší objem žiadostí o odklad splátok úverov počas prvých týždňov platnosti novej legislatívy. Podľa štatistiky išlo prevažne o odklad splátok u spotrebných úverov.

„Počas kulminácie koronakrízy sme zaznamenali aj niekoľko stoviek žiadostí denne,“ pokračuje Marta Cesnaková. Aktuálne sa záujem o odklad splátok úverov výrazne znížil. Banka eviduje za uplynulé dni už len niekoľko žiadostí denne. Štatistika tiež ukázala, že takmer 90 % klientov posiela žiadosť o odklad digitálne prostredníctvom mobilnej aplikácie George.

Nezvládajú splácať úvery odložené na tri mesiace

OTP Banka zaznamenala do konca júla tohto roka 4 793 žiadostí o odklad splátok. „Schválených bolo o niečo menej, presne 4 547 žiadostí vo výške viac než 101 miliónov eur,“ konštatuje hovorca OTP Banky Róbert Varšányi.

V Poštovej banke o odklad splátok kvôli koronakríze požiadalo niekoľko tisíc klientov. „Aktuálne riešime klientov, ktorí si zvolili kratší odklad splátok na jeden až tri mesiace s tým, že momentálna situácia im nedovoľuje začať splácať svoje záväzky,“ vysvetľuje Lýdia Žáčková z Poštovej banky.

Dôležitú úlohu má na starosti aj samotná banka: „Z našej strany bude potrebná aj správna komunikácia smerom ku klientovi pred ukončením odkladu, aby presne vedel, odkedy a akú splátku bude opäť splácať,“ uzavrela L. Žáčková.

Čo si musíme uvedomiť pri odložení splácania úveru

Klienti bánk si od 9. apríla tohto roku môžu odložiť splátky úverov na bývanie aj splátky spotrebiteľských úverov. Maximálna lehota odkladu splatnosti je deväť mesiacov. Odklad je bez poplatku, čo však neznamená odpustenie dlhu alebo úroku. Počas odkladu klient neplatí istinu, úver sa však úročí. Po obnovení splácania sa tak splátka úveru zvýši. Pre klientov je dôležité, že odklad neznamená negatívny zápis v úverovom registri.

logo
Prečítajte si tiež:
23.4.2024 Redakcia FinReport

Ako získať vodičské oprávnenie s finančným príspevkom od štátu

Získať vodičské oprávnenie na Slovensku nie je veru lacnou záležitosťou. Mladí ľudia, ktorí sú v opatere centier pre deti a rodiny, po ...

23.4.2024 Martin Jamnický

Do dražby smeruje unikátna zbierka mincí, jej hodnota môže prekonať 5 miliónov eur

Zberatelia aj investori by mali zbystriť pozornosť. Do dražby putuje celoživotná zbierka významného zberateľa MUDr. Václava Brunu. ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Europarlament: Oprava výrobkov za výhodné ceny bude možná aj po uplynutí záruky

Poslanci Európskeho parlamentu schválili pravidlá jednoduchšieho prístupu k opravám tovarov a výrobkov. Žiadať o ne bude možné aj po ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Spotrebiteľská organizácia varuje pred sťahovaním aplikácie Temu

Používanie niektorých mobilných aplikácií môže byť vyslovene škodlivé nielen pre váš mobilný telefón, ale aj pre bankový účet, s ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

VÚB banka: Vedenie účtu aj narábanie s hotovosťou budú drahšie

VÚB je ďalšou bankou pôsobiacou na slovenskom finančnom trhu, ktorá ohlásila zmeny v cenníku svojich služieb. Vychádza z nich, že klienti ...

23.4.2024 Zuzana Fryč

Výber PZP nemusí byť len o nízkej cene, dá sa z neho vyťažiť oveľa viac

Pri výbere povinného zmluvného poistenia (PZP) často rozhoduje čo najnižšia cena, keďže mnohí túto poistku považujú len za zákonnú ...

22.4.2024 Robert Juriš

Bitcoin prešiel halvingom, očakávaný cenový skok zatiaľ nenastal

Zrejme najsledovanejšia udalosť roka vo svete kryptomien sa stala realitou. Takzvaný halving bitcoinu sa udial v noci z 19. na 20. apríla 2024. ...

22.4.2024 Robert Juriš

Predaj bytov v Bratislave zaznamenal prvé oživenie od roku 2022, ceny stagnujú

Začiatok tohto roka sa na bratislavskom trhu s nehnuteľnosťami niesol v znamení mierneho oživenia. Počas prvých troch mesiacov 2024 sa ...

22.4.2024 Zuzana Fryč

Čomu je lepšie sa vyhnúť počas cestovania, alebo ktoré riziká cestovné poistenie nekryje?

Niektorí preferujú cestovanie najmä počas leta, pre iných sa stalo súčasťou ich životného štýlu počas celého roka. Súčasťou ciest, a ...

19.4.2024 Roland Régely

Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom

Štát sa usiluje pomáhať ľuďom so splácaním ich hypotekárnych úverov a po novom chce kompenzovať zvýšené splátky hypoték aj tým, ...

17.4.2024 Robert Juriš

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa už o niekoľko dní skončia. Čo bude s ich ďalšími službami?

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Desiatka bánk na Slovensku začína používať jednotný ESG dotazník pre zákazníkov

Desiatka bánk pôsobiacich na slovenskom finančnom trhu začína používať nový jednotný ESG (Environmental – Social – Governance) ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Európske banky vyzvali EÚ, aby ich označila za strategický sektor

Európske banky vyzvali Európsku úniu, aby ich označila za kriticky dôležitý, respektíve strategický sektor. V zdôvodnení tejto požiadavky ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa v apríli 2024 skončia

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

15.4.2024 Roland Régely

Slovenské hypotéky patria medzi najdrahšie v eurozóne, klesá aj náš rating

V roku 2022 boli hypotéky na Slovensku jedny z najlacnejších v eurozóne, dnes sú na opačnom konci rebríčka. Kým v iných krajinách Európy ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Väčšina služieb Slovenskej sporiteľne bude nedostupná

Najväčšia banka na Slovensku avizuje odstávku niektorých služieb, ktorú zdôvodňuje aktualizáciou a údržbou bankových systémov. ...

10.4.2024 Zuzana Fryč

Ako zvládnuť zvýšenie splátok hypotekárneho úveru aj bez pomoci štátu

Od 1. januára tohto roka dostali dlžníci s hypotékami možnosť využiť štátny príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie, ktorý im ...

9.4.2024 Redakcia FinReport

Klienti Fio banky za niektoré tovary či služby zaplatili dvakrát

Fio banka sa obrátila na svojich klientov prostredníctvom sociálnej siete Facebook, kde sa im ospravedlnila za nepríjemnosti, s ktorými sa ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay