Banky sa menia na IT firmy s dôrazom na ekológiu a zodpovedné riadenia
Banky pôsobiace na slovenskom finančnom trhu čoraz viac využívajú umelú inteligenciu a digitálne riešenia. Toto sú zároveň dva najzásadnejšie trendy v bankovníctve na Slovensku. Banky tieto technológie využívajú nielen na zlepšenie zákazníckej skúsenosti, zvýšenie bezpečnosti, ale aj na zefektívnenie vnútorných procesov.
Foto: Shutterstock
Kľúčové témy sa týkajú digitalizácie
Väčšina kľúčových tém, ktorými sa bankový sektor zaoberá, sa dotýka digitalizácie, ktorá tvorí až 30 % komunikácie bánk. Banky využívajú digitálne nástroje napríklad na overenie identity a podpisovanie dokumentov, čo umožňuje poskytovať množstvo služieb bez nutnosti návštevy pobočky.
Dokonca digitálny onboarding využívajú banky až v 70 % prípadov, čo výrazne znižuje prevádzkové náklady a zvyšuje ochranu peňazí klientov. Banky tiež digitalizujú platobné karty, aby nahradili plastové karty digitálnou alternatívou, čím zvyšujú bezpečnosť a zabraňujú ich strate.
„Banky sa v procese transformácie čiastočne menia na IT firmy, čo im umožňuje zoštíhľovať svoju fyzickú prítomnosť a zároveň zväčšovať rozsah poskytovaných služieb,“ uviedol Martin Petriščák z technologickej spoločnosti Softec, ktorá pripravila analýzu nazvanú Bankový prehľad 2024.
Ekológia a zodpovedné riadenie
Nemenej dôležité sú aj ekologické aspekty a zodpovedné riadenie. Oblasť ESG je jedinou spomedzi najčastejšie komunikovaných tém, ktoré priamo nesúvisia s digitalizáciou. Banky však reagujú na zvýšený dopyt klientov po ekologických a spoločensky zodpovedných riešeniach.
Absolútnu prevahu vo výstupoch celého trhu však má ekologický aspekt, ostatné zložky sú zatiaľ v úzadí. „Predpokladáme, že v blízkej budúcnosti bude pribúdať tém, ktoré sa budú týkať sociálnej stránky ESG, a tiež sa budú viac objavovať témy, ktoré sa týkajú vplyvu na spoločnosť,“ vysvetľuje odborník.
Umelá inteligencia aj kyberbezpečnosť
Banky využívajú digitalizáciu aj na zefektívňovanie vlastnej prevádzky. Robotizujú rutinné činnosti a používajú menej papiera. Technológia tiež nahrádza ľudskú prácu. V minulosti bolo bežné, že každý úver manuálne posudzoval rizikový manažér banky. V súčasnosti dokážu až 70 % úverových prípadov posudzovať automatické systémy. Finančné inštitúcie sú tiež schopné automaticky posudzovať rizikový profil klienta.
Efektívnejšie poskytovanie služieb bankám umožňuje aj umelá inteligencia. Využitie neurónových sietí a veľkých jazykových modelov im umožňuje rozšíriť pôsobnosť chatbotov a zlepšiť zákaznícku podporu. Umelá inteligencia tiež asistuje pri výbere nových zamestnancov a testovaní pripravovaných riešení.
Pre banky je v súčasnosti nevyhnutnosťou aj kybernetická bezpečnosť. Počet útokov v online priestore neustále rastie, útokom čelia prakticky na dennej báze. Banky budú v budúcnosti teda zvyšovať investície do digitálnej bezpečnosti. Viac peňazí pôjde najmä do penetračných testov, ale aj do zvýšenia bezpečnosti dát.