Banky sa menia na IT firmy s dôrazom na ekológiu a zodpovedné riadenia
Banky pôsobiace na slovenskom finančnom trhu čoraz viac využívajú umelú inteligenciu a digitálne riešenia. Toto sú zároveň dva najzásadnejšie trendy v bankovníctve na Slovensku. Banky tieto technológie využívajú nielen na zlepšenie zákazníckej skúsenosti, zvýšenie bezpečnosti, ale aj na zefektívnenie vnútorných procesov.

Foto: Shutterstock
Kľúčové témy sa týkajú digitalizácie
Väčšina kľúčových tém, ktorými sa bankový sektor zaoberá, sa dotýka digitalizácie, ktorá tvorí až 30 % komunikácie bánk. Banky využívajú digitálne nástroje napríklad na overenie identity a podpisovanie dokumentov, čo umožňuje poskytovať množstvo služieb bez nutnosti návštevy pobočky.
Dokonca digitálny onboarding využívajú banky až v 70 % prípadov, čo výrazne znižuje prevádzkové náklady a zvyšuje ochranu peňazí klientov. Banky tiež digitalizujú platobné karty, aby nahradili plastové karty digitálnou alternatívou, čím zvyšujú bezpečnosť a zabraňujú ich strate.
„Banky sa v procese transformácie čiastočne menia na IT firmy, čo im umožňuje zoštíhľovať svoju fyzickú prítomnosť a zároveň zväčšovať rozsah poskytovaných služieb,“ uviedol Martin Petriščák z technologickej spoločnosti Softec, ktorá pripravila analýzu nazvanú Bankový prehľad 2024.
Ekológia a zodpovedné riadenie
Nemenej dôležité sú aj ekologické aspekty a zodpovedné riadenie. Oblasť ESG je jedinou spomedzi najčastejšie komunikovaných tém, ktoré priamo nesúvisia s digitalizáciou. Banky však reagujú na zvýšený dopyt klientov po ekologických a spoločensky zodpovedných riešeniach.
Absolútnu prevahu vo výstupoch celého trhu však má ekologický aspekt, ostatné zložky sú zatiaľ v úzadí. „Predpokladáme, že v blízkej budúcnosti bude pribúdať tém, ktoré sa budú týkať sociálnej stránky ESG, a tiež sa budú viac objavovať témy, ktoré sa týkajú vplyvu na spoločnosť,“ vysvetľuje odborník.
Umelá inteligencia aj kyberbezpečnosť
Banky využívajú digitalizáciu aj na zefektívňovanie vlastnej prevádzky. Robotizujú rutinné činnosti a používajú menej papiera. Technológia tiež nahrádza ľudskú prácu. V minulosti bolo bežné, že každý úver manuálne posudzoval rizikový manažér banky. V súčasnosti dokážu až 70 % úverových prípadov posudzovať automatické systémy. Finančné inštitúcie sú tiež schopné automaticky posudzovať rizikový profil klienta.
Efektívnejšie poskytovanie služieb bankám umožňuje aj umelá inteligencia. Využitie neurónových sietí a veľkých jazykových modelov im umožňuje rozšíriť pôsobnosť chatbotov a zlepšiť zákaznícku podporu. Umelá inteligencia tiež asistuje pri výbere nových zamestnancov a testovaní pripravovaných riešení.
Pre banky je v súčasnosti nevyhnutnosťou aj kybernetická bezpečnosť. Počet útokov v online priestore neustále rastie, útokom čelia prakticky na dennej báze. Banky budú v budúcnosti teda zvyšovať investície do digitálnej bezpečnosti. Viac peňazí pôjde najmä do penetračných testov, ale aj do zvýšenia bezpečnosti dát.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Alarmujúci stav finančnej gramotnosti žiakov
- 2.Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
- 3.Otec na materskej: Návod na vybavenie a tipy, ako získať čo najviac peňazí do rodinného rozpočtu
- 4.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 5.Biedronka a jej expanzia na Slovensko: aké výzvy čakajú firmu a kto je jej najväčší konkurent?