Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Banky pracujú na digitálnych hypotékach. Zostáva im doriešiť niekoľko dôležitých „detailov“

Magdaléna Švančarková Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Trendom tohto roka v bankovníctve je snaha bánk o dokončenie online hypotekárneho úveru, respektíve o finalizáciu čo najväčšieho počtu procesov, ktoré sú pre takúto hypotéku nevyhnutnosťou. Viaceré banky nám potvrdili, že na online hypotéke pracujú. Potrebujú však vyriešiť niektoré zásadné „detaily“.

image

Foto: Shutterstock

Banky na online riešení pracujú, ale...

Digitálna hypotéka by mala uľahčiť a urýchliť získavanie financií pre kúpu či výstavbu nového bývania, ale aj na rekonštrukciu toho pôvodného. Vďaka nej si raz jednoducho a pohodlne vybavíte všetko potrebné. Ideálna predstava, však?

Mnohé banky už komunikujú takýto produkt, ale stále mu niečo chýba, pretože nie všetky procesy sa dajú zrealizovať online bez osobného stretnutia s bankovým úradníkom či bez fyzického podpisovania dokumentov.

„Zatiaľ žiadna banka na Slovensku kompletný presun do online prostredia práve kvôli citlivejšej zmluvnej dokumentácii nezrealizovala,“ vysvetľuje riaditeľka pre úvery v spoločnosti FinGO.sk Eva Šablová.

Väčšina bánk poskytuje podanie žiadosti online či online konzultáciu s bankárom. „Požiadať o úver cez online formulár však banky umožňujú výhradne svojim už existujúcim klientom, pretože o ich financiách majú dostatok informácií,“ podotýka analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik.

Online priestor otvára elektronický občiansky preukaz

Ak teda ste klientom banky, vaša cesta k online hypotéke vyzerá nádejne, no stále je tu ale. Doťuknutie úveru, čiže definitívne podpísanie zmluvy, prebieha len v pobočke alebo prostredníctvom finančného sprostredkovateľa. Iba tak je totiž možné overiť totožnosť klienta a zabezpečiť fyzické podpísanie zmluvnej dokumentácie.

„Viem si predstaviť, že by sa osobná návšteva pobočky dala nahradiť elektronickým podpisom s použitím občianskeho preukazu. Vyžadovalo by si to však prístup bankového sektora do IT systému slovensko.sk s možnosťou podpisovať elektronické dokumenty zaručeným elektronickým podpisom,“ analyzuje možnosti M. Búlik.

Získanie úveru však komplikuje aj niekoľko ďalších faktorov. Niekedy môže ísť o staršiu nehnuteľnosť, ktorá vyžaduje viac dokladov, alebo ak o úver žiada neklient banky a jeho bonitu je potrebné detailnejšie overiť.

Pri hypotékach sú často predávajúcimi staršie vekové ročníky, alebo zahraniční či dokonca neplnoletí klienti, ktorí nemajú elektronický občiansky preukaz, a podanie zmluvy o zriadení záložného práva na okresný úrad sa musí realizovať osobne.

Záložnú zmluvu je potrebné podpísať buď fyzicky na papieri, alebo je potrebný elektronický podpis, ktorý aktuálne na Slovensku využíva len minimum ľudí,“ objasňuje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne (SLSP) Marta Cesnaková.

eID kartu stále používa len málo ľudí

Kľúčovým riešením pre zlepšenie online procesov aj pri získavaní hypotéky by sa mohol stať elektronický občiansky preukaz (eID karta s čipom) s elektronickým podpisom. Od roku 2014 Ministerstvo vnútra SR vydalo 2,5 milióna eID kariet. Podľa zverejnených údajov Jána Suchala z občianskeho združenia Slovensko.Digital sa však napríklad v roku 2020 aspoň raz prihlásilo do eGovernmentu iba 279 559 ľudí.

Positive

Partnerom článku je Positive Services s.r.o

Používateľ potrebuje ku karte špeciálnu čítačku a programy nainštalované v počítači, čo môže ľudí odrádzať od jej používania. Podľa odborníkov existuje zámer štátu systém zásadne zjednodušiť a výrazne tak rozšíriť elektronické podpisovanie. „A to je možno príležitosť aj pre banky,“ dopĺňa M. Búlik.

Úverová riaditeľka FinGO.sk však pripomína, že hypotéka je zložitejší produkt. „V procese sa musí zosúladiť viacero legislatívnych noriem. Niektoré finančné domy sa však veľmi intenzívne tejto oblasti venujú, preto možno očakávať, že v najbližších rokoch sa dočkáme prvých lastovičiek,“ objasňuje.

Banky zatiaľ hľadajú riešenia

Pracujeme na ďalších vylepšeniach hypotéky na diaľku, ktoré potom našim klientom predstavíme,“ objasňuje PR manažér VÚB banky Dominik Miša.

Podobne reagujú aj ďalšie banky. „Digitalizácia patrí medzi naše strategické piliere. Špecializovaný tím zložený z kolegov z rôznych útvarov a IT pracuje na digitalizácii procesov,“ reaguje hovorkyňa UniCredit bank Zuzana Ďuďáková.

„Situácia v roku 2020 nám ukázala, že smerovanie banky k online predaju úverov na bývanie a obsluhe klientov na diaľku je správna cesta,“ vysvetľuje hovorkyňa Tatra banky Zuzana Žiaranová.

Ako sa vybavujú hypotéky v slovenských bankách v súčasnosti?

Poštová banka už teraz umožňuje vykonať niektoré procesy pre získanie hypotéky online. „Vďaka prvej online konzultácii klient zistí, či a za akých podmienok mu hypotéku dokážeme poskytnúť. Na základe tejto komunikácie dostane do e-mailu všetky potrebné informácie – výšku úveru, úrokovú sadzbu a zoznam dokladov, ktoré sú potrebné na dokončenie procesu,“ vysvetľuje hovorkyňa Lýdia Žáčková. Ak sa klient rozhodne pre ponuku, navštívi pobočku banky.

Aj vo VÚB banke pracujú na vylepšeniach hypotéky na diaľku. Všetko sa začína konzultáciou s bankovým poradcom, pričom samotný proces je už potom v jeho kompetencii. Ak je potrebné doložiť nejaké doklady, môže sa dohodnúť s klientom na osobnom stretnutí. No a minimálne bodka na konci získavania úveru v podobe podpisu zmluvy je osobná. Stopercentná online podpora je možná skôr pri zmenách hypotéky.

Slovenská sporiteľňa umožňuje žiadateľovi o úver vybaviť podstatné náležitosti z domu. „Klient nám pošle všetky potrebné podklady online a do pobočky už iba príde podpísať zmluvu,“ objasňuje možnosti hovorkyňa SLSP Marta Cesnaková.

Žiadateľ o hypotekárny úver v Československej obchodnej banke (ČSOB) v klientskej zóne bankového webu vyplní prehľadný formulár so žiadosťou. Banka ho následne kontaktuje, prekonzultujú detaily a pripravia ponuku. „Pobočku stačí navštíviť až kvôli podpisu zmluvy,“ vysvetľuje hovorkyňa Anna Jamborová.

Ani v mBank neposkytujú úplne digitálnu hypotéku. Klienti musia s poradcom podpísať žiadosť o úver a tiež zmluvy týkajúce sa úveru. „Plánujeme úpravy, o ktorých budeme včas informovať,“ reaguje produktová manažérka banky pre úvery na bývanie Soňa Holíková.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
19.8.2022 Redakcia FinReport

Cena benzínu opäť o niečo klesla, už je na hodnotách z mája 2022

Ceny pohonných látok už niekoľko týždňov pravidelne a systematicky klesajú. Rozdiely sú síce rádovo len na úrovni niekoľkých centov, ...

19.8.2022 Redakcia FinReport

Na energetickú krízu neexistuje zázračné riešenie, no mohla by ním byť diverzifikácia zdrojov

Ceny elektriny v Európe sú deväťkrát vyššie, ako je historický priemer od roku 2007. Môže za to nedostatok investícií v uplynulom období ...

19.8.2022 Marián Búlik

Zatepľujete dom, alebo inštalujete tepelné čerpadlo? Nezabudnite na úpravu poistnej sumy

Slovenská vláda sa minulý rok rozhodla výrazne navýšiť podporu majiteľov rodinných domov pri znižovaní energetickej spotreby. Na dva ...

18.8.2022 Redakcia FinReport

Chatbot Tatra banky Adam oslavuje tretie narodeniny a stále sa zdokonaľuje

Už sú to tri roky, čo začal virtuálny bankár chatbot Adam komunikovať s klientmi Tatra banky. Za ten čas zvládol približne 400-tisíc ...

18.8.2022 Robert Juriš

Dôchodkové fondy sú od začiatku roku v strate, no ich výkonnosť sa postupne zlepšuje

Dôchodkovým fondom sa tento rok stále nedarí tak, ako by si želali. V roku 2021 si pripísali rekordné zisky, no v tomto roku sú zatiaľ ...

18.8.2022 Redakcia FinReport

Konzervatívny inštitút: Zamestnanec s priemerným platom od 19. augusta (hypoteticky) neplatí dane

Deň, odkedy zamestnanec s priemerným platom už na Slovensku hypoteticky neplatí dane a ďalšie vynútené poplatky, vyšiel opäť na 19. ...

18.8.2022 Roland Régely

Respect Slovakia: V minulom roku si udržala vysoké tržby a zároveň aj pozíciu v TOP3 na trhu

Spoločnosť pracuje s jedným z najnižších počtov podriadených finančných agentov, v súhrne obratu však patrí medzi tých najväčších ...

18.8.2022 Redakcia FinReport

Startup SmilePay umožňuje platiť úsmevom, zatiaľ len v Azerbajdžane

Azerbajdžanský Startup SmilePay spúšťa svoj biometrický platobný systém založený na rozpoznávaní tváre. Fintechový projekt, nazvaný v ...

17.8.2022 Redakcia FinReport

Banky vo Veľkej Británii zatvárajú svoje pobočky, majú milióny digitálnych klientov

Britská banková a finančná skupina Barclays priebežne zatvára svoje kamenné bankové pobočky. Najnovšie ohlásila ukončenie činnosti ...

16.8.2022 Redakcia FinReport

Druhý mesiac po spustení služby ePN, a takmer každá štvrtá péenka je elektronická

Sociálna poisťovňa prijíma od lekárov už takmer 22 % vypísaných práceneschopností v elektronickej forme v podobe ePN. Počas júla 2022 ...

16.8.2022 Redakcia FinReport

Nové poistenie od Unionu kryje už aj štrajky leteckých spoločností či terorizmus

Poisťovňa Union rozširuje krytie liečebných nákladov aj o liečbu pandemického a epidemického ochorenia aj v rizikových krajinách. Medzi ...

16.8.2022 Redakcia FinReport

mBank bude všetky svoje platobné karty vydávať aj ako virtuálne

mBank ako prvá banka na slovenskom trhu bude vydávať všetky svoje platobné karty aj ako virtuálne. Unikátnosť tohto riešenia spočíva v ...

14.8.2022 Redakcia FinReport

Úrazy sa deťom nevyhýbajú ani počas leta. Najčastejšie sú zlomeniny

Úrazy dokážu prekaziť letné plány nielen najmenším členom rodiny, ale aj ich rodičom. Najviac nehôd sa stáva mladistvým vo veku od 8 do ...

12.8.2022 Redakcia FinReport

Národná banka Slovenska chce vybudovať centrálny bankový dátový sklad

Národná banka Slovenska (NBS) vyhlásila verejné obstarávanie na dodanie celobankového dátového skladu. Plánuje totiž vybudovať úložisko ...

12.8.2022 Redakcia FinReport

Podvodníci sa snažia, počet poistných podvodov stúpol o tretinu

Počet poistných podvodov v prvej polovici tohto roku na slovenskom a českom poistnom trhu stúpol približne o tretinu. Podvodníci sa najviac ...

11.8.2022 Zuzana Fryč

Odpočítateľná položka v zdravotných odvodoch stratila význam. Poisťovne súhlasia s jej zrušením

Zrušenie odpočítateľnej položky v zdravotných odvodoch vyplýva z novely zákona o zdravotných poisťovniach, ktorú Ministerstvo ...

10.8.2022 Zuzana Fryč

Na zmenu zdravotnej poisťovne zostávajú necelé dva mesiace. Čo všetko pri tom musíme mať na pamäti?

Desaťtisíce Slovákov sa každý rok rozhodnú pre zmenu svojej zdravotnej poisťovne. Takýto krok je možné urobiť len jedenkrát ročne, ...

9.8.2022 Robert Juriš

Úrokové sadzby nových hypoték za štyri mesiace stúpli o takmer celé jedno percento

Úrokové sadzby úverov na bývanie na Slovensku rastú už štyri mesiace. V priemere sa zvýšili o takmer celé 1 %. Kým vo februári 2022 sa ...

Aplikácia

  1. 1.
    Zrušené lety trápia európske letiská. Odkiaľ sa tento rok (ne)oplatí odlietať?
  2. 2.
    Zatepľujete dom, alebo inštalujete tepelné čerpadlo? Nezabudnite na úpravu poistnej sumy
  3. 3.
    Na energetickú krízu neexistuje zázračné riešenie, no mohla by ním byť diverzifikácia zdrojov
  4. 4.
    Hody v Čachticiach 19.08. - 21.08.2022
  5. 5.
    Chatbot Tatra banky Adam oslavuje tretie narodeniny a stále sa zdokonaľuje