Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Banka budúcnosti využije produkty technologických gigantov a sama sa bude starať „len“ o klientov

Dominik Horváth Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Mnohokrát sa už objavili negatívne predpovede ohľadne budúcnosti bánk. Už v 90. rokoch minulého storočia sa hovorilo, že „bankovníctvo je nevyhnutné, banky však nie“. Vďaka rozmachu finančných technológií a inovácií, ktoré poskytujú nové skúsenosti zákazníkom v digitálnom prostredí, vyzerajú typické banky zastaralo. Súčasne sa technologické giganty, ako Apple, Tencent a Alibaba rýchlo presúvajú do oblastí, ktoré boli až doteraz späté výhradne s finančnými inštitúciami.

image

Foto: Shutterstock

Väčšina bánk mešká na digitálny večierok. To je zrejmé každému. Napriek zjavným výzvam sú však predpovede o zániku bánk značne prehnané. Ak budú mať banky odvahu robiť správne rozhodnutia, čaká ich svetlá budúcnosť.

Banka v digitálnom svete

Podľa názoru magazínu Financial Report, aby bola banka budúcnosti úspešná, musí sa zamerať predovšetkým na uspokojenie potrieb svojich klientov. Budúcnosť patrí bankám, ktoré pochopia, že rastúci digitálny dopyt klientov neuspokoja jednoduchým rozšírením svojej činnosti o jedno IT oddelenie.

Zvýšené očakávania digitálnych zážitkov od klientov a veľa príležitostí, ktoré nové technológie poskytujú, si vyžadujú otvorený obchodný model s ostrým zameraním sa na hlavnú silu banky – obsluhu klientov.

Väčšina bánk bola zvyknutá budovať svoje vlastné systémy pokrývajúce veľkú časť hodnotového reťazca, aby splnili príležitosti a výzvy, ktoré predstavuje digitalizácia. Preto dnes väčšina bánk vyvíja v podstate rovnaké technológie a digitálne riešenia ako ich konkurencia.

Je však veľmi neefektívne, aby každý robil to isté, ale napriek tomu sa týchto pretekov zúčastňuje väčšina bánk. Najlepší však môže byť len jeden, tak prečo nevyužiť služby ponúkané najlepšími poskytovateľmi namiesto masívnych investícií do vlastného vývinu technológií?

Tento starý model zjavne nie je dlhodobo udržateľný, pretože mnohé štúdie ukazujú, že približne 80 % ročných rozpočtov IT v európskych bankách sa používa výlučne na prevádzku a údržbu starých IT systémov. Zostáva tak len málo zdrojov pre skutočné inovácie a snahu bojovať s tvrdou konkurenciou v podobe fintech spoločností a technologických gigantov.

„Teraz môžete za šesť mesiacov vybudovať novú banku s pomocou spoločností, ktoré sa špecializujú na finančné technológie,“ povedal pre portál Global Finance prezident spoločnosti Virtusa Digital Strategy Group Raj Rajgopal.

Maják v digitálnom mori

Je viac ako pravdepodobné, že banka budúcnosti si nebude musieť mnohé z technológií vyvinúť sama. Bude však musieť pomáhať svojim klientom prechádzať čoraz zložitejším svetom aplikácií a inteligentných fintech systémov, výberom tých najlepších riešení v čo najefektívnejšom balení.

Dodržiavaním takéhoto modelu trhu môžu banky vybudovať nízkonákladovú, flexibilnú a zároveň modernú zákaznícku skúsenosť. Flexibilita otvoreného modelu uľahčuje pridávanie nových služieb bez zbytočného zvyšovania nákladov a zložitosti z pohľadu používateľov.

Pre banky je ich hlavnou kompetenciou poskytovanie služieb klientom. Spôsoby zamerania sa na klienta sa však až príliš často spoliehajú na zastaranú IT infraštruktúru. V dobe, ktorej dominujú flexibilné technológie a cloudové riešenia, nedáva zmysel, aby sa veľa bánk stále spoliehalo na staré zaužívané systémy.

Keď banka prejde na otvorenejší model, získa nielen výhodu väčšej flexibility, ale aj zníži náklady. Banka tiež vytvára oveľa pevnejší základ pre budovanie dlhodobých výhod pre obe strany. Prevádzka prostredníctvom otvorenej platformy odstraňuje nutnosť propagácie vlastných produktov a služieb, a vytvára základ pre skutočné uprednostnenie záujmu klientov, čo je jasným predpokladom dlhodobého úspechu na trhu.

Otvorené bankovníctvo je celosvetový trend. „Existuje v Číne s Alipay a v Afrike s M-Pesa. V Indii ide o boj medzi spoločnosťami WhatsApp a Google. Aj na trhoch, ako je Brazília, kde pre nových účastníkov nie je ľahké získať bankovú licenciu, existujú neobanky, ako Banco Original alebo Nubank a komunita viac ako 200 fintechov,“ uviedol pre portál Global Finance Edward Maslaveckas, spoluzakladateľ spoločnosti Bud, technologickej platformy spolupracujúcej s bankami

Tie banky, ktoré sa odvážia skončiť s vlastným vývojom technológií a stanú sa skutočne otvorenými bankami fungujúcimi na báze platforiem, majú pred sebou svetlú budúcnosť. Vďaka príchodu cloudových riešení táto budúcnosť nie je vôbec ďaleko.

Konkurencieschopné banky

Banky majú veľkú príležitosť konkurovať fintechu a veľkým technologickým spoločnostiam, pretože majú zdroje, a tiež veľké a lojálne zákaznícke základne. Ale tieto silné základy sa môžu ľahko zosypať, ak budú banky tvrdohlavo trvať na budovaní svojich vlastných systémov, produktov a riešení.

Víťazmi sa stanú tí, ktorí sa zamerajú na poskytovanie riešení šitých na mieru a uspokojovanie potrieb jednotlivých klientov. To je možné dosiahnuť iba spoluprácou so špecializovanými partnermi, z ktorých každý dodáva banke niektoré čiastkové prvky. Tie potom vďaka vzájomnej integrácii vytvoria spolu jedinečný zážitok pre klienta s čo najmenšími nákladmi.

Všeobecne sa predpokladá, že banka budúcnosti bude schopná maximalizovať prehľad a výnosy zákazníkov pomocou analýzy veľkých dát. Ak chceme nahliadnuť do budúcnosti, pozrime sa na Čínu. Mobilné platby tam úplne zatienili platenie hotovosťou. Mávnutím smartfónu je možné zaplatiť kdekoľvek a prakticky za čokoľvek, hoci aj u pouličných predavačov.

Podľa štatistického portálu eMarketer sa viac ako 90 % platieb za minulý rok uskutočnilo prostredníctvom Alipay, platobnej platformy, ktorú vlastní elektronický gigant Alibaba, alebo prostredníctvom TenPay, platobnej platformy, ktorú spustil čínsky zábavný gigant Tencent.

„Alibaba a Tencent vytvárajú budúcnosť bankovníctva,“ hovorí R. Rajgopal a dodáva: „Všetky služby v Číne budú uskutočňované prostredníctvom nich, čo im umožní prístup k cenným údajom o zákazníkoch. Vedia o vás všetko.“

Pridaná hodnota je základ

Aby si banky udržali svoje miesto na vrchole pyramídy, musia vyvinúť komplexné stratégie pre všetky piliere budúcej banky založenej na ekosystémoch a prijímať kritické rozhodnutia o svojej budúcnosti.

Mali by preskúmať svoju pozíciu v každej klientskej kategórii a nájsť príležitosti na speňaženie vzťahov prostredníctvom novej pridanej hodnoty pre každú kategóriu. V expandujúcom svete produktových špecialistov, agilných platforiem a dôvtipných agregátorov musia banky pri budovaní svojej budúcnosti konať strategicky.

Aká bude banka budúcnosti?

„Banka budúcnosti bude vo svojej podstate sociálna a bude využívať digitalizáciu na spojenie cieľových skupín. Pre zákazníkov bude stále existovať potreba banky, a príležitosťou pre banky je vytvoriť v bankovníctve platformy, akou je napríklad Apple Store, ktoré spájajú ekosystémy klientov. Malé a stredné podniky a korporácie zase budú od banky vyžadovať vytvorenie lepších nástrojov na správu a finančné riadenie pomocou údajov, aby mohli lepšie segmentovať a distribuovať svoje produkty zákazníkom,“ hovorí E. Maslaveckas.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
28.1.2023 Redakcia FinReport

Allianz Risk Barometer: Máme tu permakrízu a hrozí nám recesia. Čoho sa vlastne najviac obávame?

Firmy sa už druhý rok po sebe najviac obávajú kybernetických útokov a prerušenia prevádzky. Pre rok 2023 však najväčší nárast spomedzi ...

28.1.2023 Redakcia FinReport

Investičná prognóza: Svoje portfólio zacieľte na americké akcie a poistite sa investičným zlatom

Po mimoriadne turbulentnom roku 2022 sa črtá ďalší náročný rok. Každý by chcel počuť, že bude pokojnejší, no jednou zo zásadných ...

27.1.2023 Redakcia FinReport

Automobilka Rolls-Royce zažila svoj najúspešnejší rok, keď predala 6 021 vozidiel

Automobilka Rolls-Royce v roku 2022 predala rekordných viac ako 6-tisíc vozidiel. Dopyt po tejto luxusnej automobilovej značke vzrástol najmä na ...

27.1.2023 Redakcia FinReport

Ceny benzínu stúpli, naopak, cena nafty jemne klesá

Ceny pohonných látok sa od začiatku tohto roka vyvíjajú ako na hojdačke. Po počiatočnej novoročnej stagnácii sa ceny benzínu začali ...

27.1.2023 Naďa Černá

Niektorým vodičským preukazom sa končí platnosť. Dokedy a ako si vybaviť nové doklady?

V roku 2023 budú mnohí vodiči motorových vozidiel riešiť koniec platnosti svojich vodičských preukazov. Stane sa tak preto, lebo Slovensko sa ...

27.1.2023 Redakcia FinReport

Národná banka Slovenska vydáva tri zberateľské strieborné desaťeurovky

Národná banka Slovenska aj v tomto roku poteší zberateľov zaujímavých mincí. Práve dnes 27. januára 2023 uvádza na trh desaťeurovú ...

27.1.2023 Martin Jamnický

Top šesť najdôležitejších trendov pre podnikateľov v roku 2023. Kľúčovú rolu zohrajú dáta

Globálna ekonomika stále čelí významným výzvam, vrátane vysokej inflácie, ekonomickej recesie, geopolitickej nestabilite, energetickej ...

26.1.2023 Redakcia FinReport

Ako správne nahlásiť analytické údaje za svojich zamestnancov Sociálnej poisťovni

Zamestnávatelia majú novú povinnosť. Od začiatku tohto roku musia oznamovať Sociálnej poisťovni analytické údaje za všetkých svojich ...

26.1.2023 Redakcia FinReport

Slovenská sporiteľňa upravuje úrokové sadzby svojich hypoték, zdražuje úvery s jednoročnou fixáciou

Aj najväčšia banka so štvrtinovým podielom na slovenskom hypotekárnom trhu sa rozhodla upraviť úrokové sadzby svojich úverov na bývanie ...

25.1.2023 Martin Jamnický

Mladí ľudia s hypotékou môžu získať až 400-eurový daňový bonus, ak splnia tieto podmienky

Mladí ľudia splácajúci hypotekárny úver by si nemali nechať ujsť možnosť získať daňový bonus za už zaplatené úroky z ich úveru. ...

25.1.2023 Robert Juriš

Na klientov VÚB banky útočia podvodníci. Mieria na ich internetbanking a zneužívajú kryptomeny

Klienti VÚB banky pri otváraní služieb internetbankingu čítajú odkaz, v ktorom ich banka dôrazne varuje pred možnými podvodmi. Hrozí im ...

25.1.2023 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa valorizovala dôchodky, pri minimálnych bude vyplácať výhodnejšiu penziu

Dôchodky sa k začiatku tohto roku opäť valorizovali. Tentoraz to bolo o 11,8 %. Dôchodky sa zvyšujú automaticky a penzisti o ich úpravu ...

23.1.2023 Martin Jamnický

Úrokové sadzby svojich hypoték opäť zdvíha aj ČSOB banka

Ďalšou bankou, ktorá na začiatku roku 2023 upravila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov smerom nahor, je ČSOB banka. Zvýšila ich v ...

21.1.2023 Redakcia FinReport

Nepoistené vozidlá budú v roku 2023 stáť vodičov 10 miliónov eur

Poisťovne poskytujúce povinné zmluvné poistenie navyšujú pre rok 2023 garančný fond Slovenskej kancelárie poisťovateľov na 10 miliónov ...

19.1.2023 Robert Juriš

Podvodníci vlani spáchali najviac poistných podvodov v histórii

Poistné podvody sú takmer také staré ako poistky samotné. Keď sa ich počet zvýšil počas pandémie koronavírusu, poisťovne to pripisovali ...

19.1.2023 Roland Régely

Študentský účet: Ktoré banky ho ponúkajú zadarmo a aké výhody prináša?

Prieskumy z posledných rokov ukazujú, že väčšina stredoškolákov na Slovensku má otvorený bankový účet. Pre vysokoškolských študentov ...

17.1.2023 Martin Jamnický

mBank zvyšuje úrokovú sadzbu na svojom sporiacom účte

Kým úrokové sadzby hypotekárnych úverov na Slovensku rastú už takmer 12 mesiacov, úroky na sporení sa dvíhajú len veľmi skromne a ...

17.1.2023 Roland Régely

Čím ste starší, tým menej peňazí vám banka požičia. Novým limitom je vek nad 40 rokov

Ľudia starší ako 40 rokov už tento rok môžu mať problém získať vyššiu hypotéku. Ovplyvní to aj mladších klientov, ktorí na získanie ...

Mobilná aplikácia

  1. 1.
    Trh s nehnuteľnosťami sa otočil hore nohami – platenie nájmu je teraz výhodnejšie ako splácanie hypotéky
  2. 2.
    Allianz Risk Barometer: Máme tu permakrízu a hrozí nám recesia. Čoho sa vlastne najviac obávame?
  3. 3.
    Investičná prognóza: Svoje portfólio zacieľte na americké akcie a poistite sa investičným zlatom
  4. 4.
    Changpeng Zhao: Šéf Binance bagatelizuje hrozbu digitálnych mien centrálnych bánk pre kryptosvet
  5. 5.
    Národná banka Slovenska vydáva tri zberateľské strieborné desaťeurovky