Banka budúcnosti využije produkty technologických gigantov a sama sa bude starať „len“ o klientov
Mnohokrát sa už objavili negatívne predpovede ohľadne budúcnosti bánk. Už v 90. rokoch minulého storočia sa hovorilo, že „bankovníctvo je nevyhnutné, banky však nie“. Vďaka rozmachu finančných technológií a inovácií, ktoré poskytujú nové skúsenosti zákazníkom v digitálnom prostredí, vyzerajú typické banky zastaralo. Súčasne sa technologické giganty, ako Apple, Tencent a Alibaba rýchlo presúvajú do oblastí, ktoré boli až doteraz späté výhradne s finančnými inštitúciami.

Foto: Shutterstock
Väčšina bánk mešká na digitálny večierok. To je zrejmé každému. Napriek zjavným výzvam sú však predpovede o zániku bánk značne prehnané. Ak budú mať banky odvahu robiť správne rozhodnutia, čaká ich svetlá budúcnosť.
Banka v digitálnom svete
Podľa názoru magazínu Financial Report, aby bola banka budúcnosti úspešná, musí sa zamerať predovšetkým na uspokojenie potrieb svojich klientov. Budúcnosť patrí bankám, ktoré pochopia, že rastúci digitálny dopyt klientov neuspokoja jednoduchým rozšírením svojej činnosti o jedno IT oddelenie.
Zvýšené očakávania digitálnych zážitkov od klientov a veľa príležitostí, ktoré nové technológie poskytujú, si vyžadujú otvorený obchodný model s ostrým zameraním sa na hlavnú silu banky – obsluhu klientov.
Väčšina bánk bola zvyknutá budovať svoje vlastné systémy pokrývajúce veľkú časť hodnotového reťazca, aby splnili príležitosti a výzvy, ktoré predstavuje digitalizácia. Preto dnes väčšina bánk vyvíja v podstate rovnaké technológie a digitálne riešenia ako ich konkurencia.
Je však veľmi neefektívne, aby každý robil to isté, ale napriek tomu sa týchto pretekov zúčastňuje väčšina bánk. Najlepší však môže byť len jeden, tak prečo nevyužiť služby ponúkané najlepšími poskytovateľmi namiesto masívnych investícií do vlastného vývinu technológií?
Tento starý model zjavne nie je dlhodobo udržateľný, pretože mnohé štúdie ukazujú, že približne 80 % ročných rozpočtov IT v európskych bankách sa používa výlučne na prevádzku a údržbu starých IT systémov. Zostáva tak len málo zdrojov pre skutočné inovácie a snahu bojovať s tvrdou konkurenciou v podobe fintech spoločností a technologických gigantov.
„Teraz môžete za šesť mesiacov vybudovať novú banku s pomocou spoločností, ktoré sa špecializujú na finančné technológie,“ povedal pre portál Global Finance prezident spoločnosti Virtusa Digital Strategy Group Raj Rajgopal.
Maják v digitálnom mori
Je viac ako pravdepodobné, že banka budúcnosti si nebude musieť mnohé z technológií vyvinúť sama. Bude však musieť pomáhať svojim klientom prechádzať čoraz zložitejším svetom aplikácií a inteligentných fintech systémov, výberom tých najlepších riešení v čo najefektívnejšom balení.
Dodržiavaním takéhoto modelu trhu môžu banky vybudovať nízkonákladovú, flexibilnú a zároveň modernú zákaznícku skúsenosť. Flexibilita otvoreného modelu uľahčuje pridávanie nových služieb bez zbytočného zvyšovania nákladov a zložitosti z pohľadu používateľov.
Pre banky je ich hlavnou kompetenciou poskytovanie služieb klientom. Spôsoby zamerania sa na klienta sa však až príliš často spoliehajú na zastaranú IT infraštruktúru. V dobe, ktorej dominujú flexibilné technológie a cloudové riešenia, nedáva zmysel, aby sa veľa bánk stále spoliehalo na staré zaužívané systémy.
Keď banka prejde na otvorenejší model, získa nielen výhodu väčšej flexibility, ale aj zníži náklady. Banka tiež vytvára oveľa pevnejší základ pre budovanie dlhodobých výhod pre obe strany. Prevádzka prostredníctvom otvorenej platformy odstraňuje nutnosť propagácie vlastných produktov a služieb, a vytvára základ pre skutočné uprednostnenie záujmu klientov, čo je jasným predpokladom dlhodobého úspechu na trhu.
Otvorené bankovníctvo je celosvetový trend. „Existuje v Číne s Alipay a v Afrike s M-Pesa. V Indii ide o boj medzi spoločnosťami WhatsApp a Google. Aj na trhoch, ako je Brazília, kde pre nových účastníkov nie je ľahké získať bankovú licenciu, existujú neobanky, ako Banco Original alebo Nubank a komunita viac ako 200 fintechov,“ uviedol pre portál Global Finance Edward Maslaveckas, spoluzakladateľ spoločnosti Bud, technologickej platformy spolupracujúcej s bankami.
Tie banky, ktoré sa odvážia skončiť s vlastným vývojom technológií a stanú sa skutočne otvorenými bankami fungujúcimi na báze platforiem, majú pred sebou svetlú budúcnosť. Vďaka príchodu cloudových riešení táto budúcnosť nie je vôbec ďaleko.
Konkurencieschopné banky
Banky majú veľkú príležitosť konkurovať fintechu a veľkým technologickým spoločnostiam, pretože majú zdroje, a tiež veľké a lojálne zákaznícke základne. Ale tieto silné základy sa môžu ľahko zosypať, ak budú banky tvrdohlavo trvať na budovaní svojich vlastných systémov, produktov a riešení.
Víťazmi sa stanú tí, ktorí sa zamerajú na poskytovanie riešení šitých na mieru a uspokojovanie potrieb jednotlivých klientov. To je možné dosiahnuť iba spoluprácou so špecializovanými partnermi, z ktorých každý dodáva banke niektoré čiastkové prvky. Tie potom vďaka vzájomnej integrácii vytvoria spolu jedinečný zážitok pre klienta s čo najmenšími nákladmi.
Všeobecne sa predpokladá, že banka budúcnosti bude schopná maximalizovať prehľad a výnosy zákazníkov pomocou analýzy veľkých dát. Ak chceme nahliadnuť do budúcnosti, pozrime sa na Čínu. Mobilné platby tam úplne zatienili platenie hotovosťou. Mávnutím smartfónu je možné zaplatiť kdekoľvek a prakticky za čokoľvek, hoci aj u pouličných predavačov.
Podľa štatistického portálu eMarketer sa viac ako 90 % platieb za minulý rok uskutočnilo prostredníctvom Alipay, platobnej platformy, ktorú vlastní elektronický gigant Alibaba, alebo prostredníctvom TenPay, platobnej platformy, ktorú spustil čínsky zábavný gigant Tencent.
„Alibaba a Tencent vytvárajú budúcnosť bankovníctva,“ hovorí R. Rajgopal a dodáva: „Všetky služby v Číne budú uskutočňované prostredníctvom nich, čo im umožní prístup k cenným údajom o zákazníkoch. Vedia o vás všetko.“
Pridaná hodnota je základ
Aby si banky udržali svoje miesto na vrchole pyramídy, musia vyvinúť komplexné stratégie pre všetky piliere budúcej banky založenej na ekosystémoch a prijímať kritické rozhodnutia o svojej budúcnosti.
Mali by preskúmať svoju pozíciu v každej klientskej kategórii a nájsť príležitosti na speňaženie vzťahov prostredníctvom novej pridanej hodnoty pre každú kategóriu. V expandujúcom svete produktových špecialistov, agilných platforiem a dôvtipných agregátorov musia banky pri budovaní svojej budúcnosti konať strategicky.
Aká bude banka budúcnosti?
„Banka budúcnosti bude vo svojej podstate sociálna a bude využívať digitalizáciu na spojenie cieľových skupín. Pre zákazníkov bude stále existovať potreba banky, a príležitosťou pre banky je vytvoriť v bankovníctve platformy, akou je napríklad Apple Store, ktoré spájajú ekosystémy klientov. Malé a stredné podniky a korporácie zase budú od banky vyžadovať vytvorenie lepších nástrojov na správu a finančné riadenie pomocou údajov, aby mohli lepšie segmentovať a distribuovať svoje produkty zákazníkom,“ hovorí E. Maslaveckas.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka
2025

Finanční agenti

Kryptomeny

Unicef

Zamestnanie


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Podnikateľský účet bude povinný a štát zdaní jednotlivé platby
- 2.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 3.Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
- 4.Ako zvládnuť spoločenskú etiketu na plese so šarmom
- 5.Hypotéka na kontajnerový dom