Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Banka budúcnosti využije produkty technologických gigantov a sama sa bude starať „len“ o klientov

Dominik Horváth Banky a poisťovne Poslať

Mnohokrát sa už objavili negatívne predpovede ohľadne budúcnosti bánk. Už v 90. rokoch minulého storočia sa hovorilo, že „bankovníctvo je nevyhnutné, banky však nie“. Vďaka rozmachu finančných technológií a inovácií, ktoré poskytujú nové skúsenosti zákazníkom v digitálnom prostredí, vyzerajú typické banky zastaralo. Súčasne sa technologické giganty, ako Apple, Tencent a Alibaba rýchlo presúvajú do oblastí, ktoré boli až doteraz späté výhradne s finančnými inštitúciami.

banka budúcnosti

Foto: Shutterstock

Väčšina bánk mešká na digitálny večierok. To je zrejmé každému. Napriek zjavným výzvam sú však predpovede o zániku bánk značne prehnané. Ak budú mať banky odvahu robiť správne rozhodnutia, čaká ich svetlá budúcnosť.

Banka v digitálnom svete

Podľa názoru magazínu Financial Report, aby bola banka budúcnosti úspešná, musí sa zamerať predovšetkým na uspokojenie potrieb svojich klientov. Budúcnosť patrí bankám, ktoré pochopia, že rastúci digitálny dopyt klientov neuspokoja jednoduchým rozšírením svojej činnosti o jedno IT oddelenie.

Zvýšené očakávania digitálnych zážitkov od klientov a veľa príležitostí, ktoré nové technológie poskytujú, si vyžadujú otvorený obchodný model s ostrým zameraním sa na hlavnú silu banky – obsluhu klientov.

Väčšina bánk bola zvyknutá budovať svoje vlastné systémy pokrývajúce veľkú časť hodnotového reťazca, aby splnili príležitosti a výzvy, ktoré predstavuje digitalizácia. Preto dnes väčšina bánk vyvíja v podstate rovnaké technológie a digitálne riešenia ako ich konkurencia.

Je však veľmi neefektívne, aby každý robil to isté, ale napriek tomu sa týchto pretekov zúčastňuje väčšina bánk. Najlepší však môže byť len jeden, tak prečo nevyužiť služby ponúkané najlepšími poskytovateľmi namiesto masívnych investícií do vlastného vývinu technológií?

Tento starý model zjavne nie je dlhodobo udržateľný, pretože mnohé štúdie ukazujú, že približne 80 % ročných rozpočtov IT v európskych bankách sa používa výlučne na prevádzku a údržbu starých IT systémov. Zostáva tak len málo zdrojov pre skutočné inovácie a snahu bojovať s tvrdou konkurenciou v podobe fintech spoločností a technologických gigantov.

„Teraz môžete za šesť mesiacov vybudovať novú banku s pomocou spoločností, ktoré sa špecializujú na finančné technológie,“ povedal pre portál Global Finance prezident spoločnosti Virtusa Digital Strategy Group Raj Rajgopal.

Maják v digitálnom mori

Je viac ako pravdepodobné, že banka budúcnosti si nebude musieť mnohé z technológií vyvinúť sama. Bude však musieť pomáhať svojim klientom prechádzať čoraz zložitejším svetom aplikácií a inteligentných fintech systémov, výberom tých najlepších riešení v čo najefektívnejšom balení.

Dodržiavaním takéhoto modelu trhu môžu banky vybudovať nízkonákladovú, flexibilnú a zároveň modernú zákaznícku skúsenosť. Flexibilita otvoreného modelu uľahčuje pridávanie nových služieb bez zbytočného zvyšovania nákladov a zložitosti z pohľadu používateľov.

Pre banky je ich hlavnou kompetenciou poskytovanie služieb klientom. Spôsoby zamerania sa na klienta sa však až príliš často spoliehajú na zastaranú IT infraštruktúru. V dobe, ktorej dominujú flexibilné technológie a cloudové riešenia, nedáva zmysel, aby sa veľa bánk stále spoliehalo na staré zaužívané systémy.

Keď banka prejde na otvorenejší model, získa nielen výhodu väčšej flexibility, ale aj zníži náklady. Banka tiež vytvára oveľa pevnejší základ pre budovanie dlhodobých výhod pre obe strany. Prevádzka prostredníctvom otvorenej platformy odstraňuje nutnosť propagácie vlastných produktov a služieb, a vytvára základ pre skutočné uprednostnenie záujmu klientov, čo je jasným predpokladom dlhodobého úspechu na trhu.

Otvorené bankovníctvo je celosvetový trend. „Existuje v Číne s Alipay a v Afrike s M-Pesa. V Indii ide o boj medzi spoločnosťami WhatsApp a Google. Aj na trhoch, ako je Brazília, kde pre nových účastníkov nie je ľahké získať bankovú licenciu, existujú neobanky, ako Banco Original alebo Nubank a komunita viac ako 200 fintechov,“ uviedol pre portál Global Finance Edward Maslaveckas, spoluzakladateľ spoločnosti Bud, technologickej platformy spolupracujúcej s bankami

Tie banky, ktoré sa odvážia skončiť s vlastným vývojom technológií a stanú sa skutočne otvorenými bankami fungujúcimi na báze platforiem, majú pred sebou svetlú budúcnosť. Vďaka príchodu cloudových riešení táto budúcnosť nie je vôbec ďaleko.

Konkurencieschopné banky

Banky majú veľkú príležitosť konkurovať fintechu a veľkým technologickým spoločnostiam, pretože majú zdroje, a tiež veľké a lojálne zákaznícke základne. Ale tieto silné základy sa môžu ľahko zosypať, ak budú banky tvrdohlavo trvať na budovaní svojich vlastných systémov, produktov a riešení.

Víťazmi sa stanú tí, ktorí sa zamerajú na poskytovanie riešení šitých na mieru a uspokojovanie potrieb jednotlivých klientov. To je možné dosiahnuť iba spoluprácou so špecializovanými partnermi, z ktorých každý dodáva banke niektoré čiastkové prvky. Tie potom vďaka vzájomnej integrácii vytvoria spolu jedinečný zážitok pre klienta s čo najmenšími nákladmi.

Všeobecne sa predpokladá, že banka budúcnosti bude schopná maximalizovať prehľad a výnosy zákazníkov pomocou analýzy veľkých dát. Ak chceme nahliadnuť do budúcnosti, pozrime sa na Čínu. Mobilné platby tam úplne zatienili platenie hotovosťou. Mávnutím smartfónu je možné zaplatiť kdekoľvek a prakticky za čokoľvek, hoci aj u pouličných predavačov.

Podľa štatistického portálu eMarketer sa viac ako 90 % platieb za minulý rok uskutočnilo prostredníctvom Alipay, platobnej platformy, ktorú vlastní elektronický gigant Alibaba, alebo prostredníctvom TenPay, platobnej platformy, ktorú spustil čínsky zábavný gigant Tencent.

„Alibaba a Tencent vytvárajú budúcnosť bankovníctva,“ hovorí R. Rajgopal a dodáva: „Všetky služby v Číne budú uskutočňované prostredníctvom nich, čo im umožní prístup k cenným údajom o zákazníkoch. Vedia o vás všetko.“

Pridaná hodnota je základ

Aby si banky udržali svoje miesto na vrchole pyramídy, musia vyvinúť komplexné stratégie pre všetky piliere budúcej banky založenej na ekosystémoch a prijímať kritické rozhodnutia o svojej budúcnosti.

Mali by preskúmať svoju pozíciu v každej klientskej kategórii a nájsť príležitosti na speňaženie vzťahov prostredníctvom novej pridanej hodnoty pre každú kategóriu. V expandujúcom svete produktových špecialistov, agilných platforiem a dôvtipných agregátorov musia banky pri budovaní svojej budúcnosti konať strategicky.

Aká bude banka budúcnosti?

„Banka budúcnosti bude vo svojej podstate sociálna a bude využívať digitalizáciu na spojenie cieľových skupín. Pre zákazníkov bude stále existovať potreba banky, a príležitosťou pre banky je vytvoriť v bankovníctve platformy, akou je napríklad Apple Store, ktoré spájajú ekosystémy klientov. Malé a stredné podniky a korporácie zase budú od banky vyžadovať vytvorenie lepších nástrojov na správu a finančné riadenie pomocou údajov, aby mohli lepšie segmentovať a distribuovať svoje produkty zákazníkom,“ hovorí E. Maslaveckas.

logo
Prečítajte si tiež:
25.4.2024 Redakcia FinReport

DPH budú po novom platiť firmy s ročným obratom vyšším ako 50-tisíc eur

Platcov dane z pridanej hodnoty (DPH) čakajú v budúcom roku zmeny. Povinnosť registrácie za platcu DPH sa po novom vzťahuje na tuzemské firmy ...

25.4.2024 Martin Jamnický

Investori začali dávať prednosť ETF fondom pred podielovými fondmi

Slováci zmenili preferencie pri investovaní. Potvrdzuje to nová štatistika Preferencie Slovákov pri investičných rozhodnutiach prechádzajú ...

25.4.2024 Robert Juriš

Na Slovensku pracuje rekordných viac ako 103-tisíc cudzincov

Počet pracujúcich cudzincov na Slovensku dosiahol nový rekord. V marci tohto roku sa ich počet vyšplhal nad úroveň 103-tisíc. Pritom až ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Na darovanie 2 % zo svojich daní máte čas do konca apríla

Ak chcete poukázať podiel zo svojej zaplatenej dane za rok 2023 vybranej neziskovej organizácii, nadácii či občianskemu združeniu, máte čas ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Počet insolvencií vlani narástol o 15 %, toto sú najčastejšie príčiny

Až 400 firiem sa vlani na Slovensku ocitlo v stave platobnej neschopnosti. Bolo ich o 53 viac ako v treťom kovidovom roku 2022, čo predstavuje ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

UNICEF a detskí lekári adaptovali slovenskú verziu aplikácie Bebbo pre rodičov detí do 6 rokov

Počet detských lekárov na Slovensku klesá a ich priemerný vek je 59 rokov. Jedným z riešení, ako zachovať dostupnosť všestrannej ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Škody po vyčíňaní prírodných živlov vlani stúpli v stovkách percent

Počasie počas minulého roku niekoľkokrát ukázalo svoju divokosť a nevyspytateľnosť. Povodne, prívalové dažde, krupobitia, tornádo, ...

24.4.2024 Roland Régely

Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť

Slovenská sporiteľňa nedávno oznámila, že jej call centrum bude kompletne pracovať z domu. Najväčšia slovenská banka to odôvodnila ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

mBank menila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov

Zvyšovanie úrokových sadzieb hypotekárnych úverov sa v roku 2024 prakticky zastavilo. Na začiatku roka síce tri spomedzi bánk pôsobiacich na ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

VÚB banka: Vedenie účtu aj narábanie s hotovosťou budú drahšie

VÚB je ďalšou bankou pôsobiacou na slovenskom finančnom trhu, ktorá ohlásila zmeny v cenníku svojich služieb. Vychádza z nich, že klienti ...

23.4.2024 Zuzana Fryč

Výber PZP nemusí byť len o nízkej cene, dá sa z neho vyťažiť oveľa viac

Pri výbere povinného zmluvného poistenia (PZP) často rozhoduje čo najnižšia cena, keďže mnohí túto poistku považujú len za zákonnú ...

22.4.2024 Zuzana Fryč

Čomu je lepšie sa vyhnúť počas cestovania, alebo ktoré riziká cestovné poistenie nekryje?

Niektorí preferujú cestovanie najmä počas leta, pre iných sa stalo súčasťou ich životného štýlu počas celého roka. Súčasťou ciest, a ...

19.4.2024 Roland Régely

Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom

Štát sa usiluje pomáhať ľuďom so splácaním ich hypotekárnych úverov a po novom chce kompenzovať zvýšené splátky hypoték aj tým, ...

17.4.2024 Robert Juriš

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa už o niekoľko dní skončia. Čo bude s ich ďalšími službami?

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Desiatka bánk na Slovensku začína používať jednotný ESG dotazník pre zákazníkov

Desiatka bánk pôsobiacich na slovenskom finančnom trhu začína používať nový jednotný ESG (Environmental – Social – Governance) ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Európske banky vyzvali EÚ, aby ich označila za strategický sektor

Európske banky vyzvali Európsku úniu, aby ich označila za kriticky dôležitý, respektíve strategický sektor. V zdôvodnení tejto požiadavky ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa v apríli 2024 skončia

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

15.4.2024 Roland Régely

Slovenské hypotéky patria medzi najdrahšie v eurozóne, klesá aj náš rating

V roku 2022 boli hypotéky na Slovensku jedny z najlacnejších v eurozóne, dnes sú na opačnom konci rebríčka. Kým v iných krajinách Európy ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay