Hľadaj

Banka budúcnosti využije produkty technologických gigantov a sama sa bude starať „len“ o klientov

Dominik Horváth Banky a poisťovne Poslať

Mnohokrát sa už objavili negatívne predpovede ohľadne budúcnosti bánk. Už v 90. rokoch minulého storočia sa hovorilo, že „bankovníctvo je nevyhnutné, banky však nie“. Vďaka rozmachu finančných technológií a inovácií, ktoré poskytujú nové skúsenosti zákazníkom v digitálnom prostredí, vyzerajú typické banky zastaralo. Súčasne sa technologické giganty, ako Apple, Tencent a Alibaba rýchlo presúvajú do oblastí, ktoré boli až doteraz späté výhradne s finančnými inštitúciami.

image

Foto: Shutterstock

Väčšina bánk mešká na digitálny večierok. To je zrejmé každému. Napriek zjavným výzvam sú však predpovede o zániku bánk značne prehnané. Ak budú mať banky odvahu robiť správne rozhodnutia, čaká ich svetlá budúcnosť.

Banka v digitálnom svete

Podľa názoru magazínu Financial Report, aby bola banka budúcnosti úspešná, musí sa zamerať predovšetkým na uspokojenie potrieb svojich klientov. Budúcnosť patrí bankám, ktoré pochopia, že rastúci digitálny dopyt klientov neuspokoja jednoduchým rozšírením svojej činnosti o jedno IT oddelenie.

Zvýšené očakávania digitálnych zážitkov od klientov a veľa príležitostí, ktoré nové technológie poskytujú, si vyžadujú otvorený obchodný model s ostrým zameraním sa na hlavnú silu banky – obsluhu klientov.

Väčšina bánk bola zvyknutá budovať svoje vlastné systémy pokrývajúce veľkú časť hodnotového reťazca, aby splnili príležitosti a výzvy, ktoré predstavuje digitalizácia. Preto dnes väčšina bánk vyvíja v podstate rovnaké technológie a digitálne riešenia ako ich konkurencia.

Je však veľmi neefektívne, aby každý robil to isté, ale napriek tomu sa týchto pretekov zúčastňuje väčšina bánk. Najlepší však môže byť len jeden, tak prečo nevyužiť služby ponúkané najlepšími poskytovateľmi namiesto masívnych investícií do vlastného vývinu technológií?

Tento starý model zjavne nie je dlhodobo udržateľný, pretože mnohé štúdie ukazujú, že približne 80 % ročných rozpočtov IT v európskych bankách sa používa výlučne na prevádzku a údržbu starých IT systémov. Zostáva tak len málo zdrojov pre skutočné inovácie a snahu bojovať s tvrdou konkurenciou v podobe fintech spoločností a technologických gigantov.

„Teraz môžete za šesť mesiacov vybudovať novú banku s pomocou spoločností, ktoré sa špecializujú na finančné technológie,“ povedal pre portál Global Finance prezident spoločnosti Virtusa Digital Strategy Group Raj Rajgopal.

Maják v digitálnom mori

Je viac ako pravdepodobné, že banka budúcnosti si nebude musieť mnohé z technológií vyvinúť sama. Bude však musieť pomáhať svojim klientom prechádzať čoraz zložitejším svetom aplikácií a inteligentných fintech systémov, výberom tých najlepších riešení v čo najefektívnejšom balení.

Dodržiavaním takéhoto modelu trhu môžu banky vybudovať nízkonákladovú, flexibilnú a zároveň modernú zákaznícku skúsenosť. Flexibilita otvoreného modelu uľahčuje pridávanie nových služieb bez zbytočného zvyšovania nákladov a zložitosti z pohľadu používateľov.

Pre banky je ich hlavnou kompetenciou poskytovanie služieb klientom. Spôsoby zamerania sa na klienta sa však až príliš často spoliehajú na zastaranú IT infraštruktúru. V dobe, ktorej dominujú flexibilné technológie a cloudové riešenia, nedáva zmysel, aby sa veľa bánk stále spoliehalo na staré zaužívané systémy.

Keď banka prejde na otvorenejší model, získa nielen výhodu väčšej flexibility, ale aj zníži náklady. Banka tiež vytvára oveľa pevnejší základ pre budovanie dlhodobých výhod pre obe strany. Prevádzka prostredníctvom otvorenej platformy odstraňuje nutnosť propagácie vlastných produktov a služieb, a vytvára základ pre skutočné uprednostnenie záujmu klientov, čo je jasným predpokladom dlhodobého úspechu na trhu.

Otvorené bankovníctvo je celosvetový trend. „Existuje v Číne s Alipay a v Afrike s M-Pesa. V Indii ide o boj medzi spoločnosťami WhatsApp a Google. Aj na trhoch, ako je Brazília, kde pre nových účastníkov nie je ľahké získať bankovú licenciu, existujú neobanky, ako Banco Original alebo Nubank a komunita viac ako 200 fintechov,“ uviedol pre portál Global Finance Edward Maslaveckas, spoluzakladateľ spoločnosti Bud, technologickej platformy spolupracujúcej s bankami

Tie banky, ktoré sa odvážia skončiť s vlastným vývojom technológií a stanú sa skutočne otvorenými bankami fungujúcimi na báze platforiem, majú pred sebou svetlú budúcnosť. Vďaka príchodu cloudových riešení táto budúcnosť nie je vôbec ďaleko.

Konkurencieschopné banky

Banky majú veľkú príležitosť konkurovať fintechu a veľkým technologickým spoločnostiam, pretože majú zdroje, a tiež veľké a lojálne zákaznícke základne. Ale tieto silné základy sa môžu ľahko zosypať, ak budú banky tvrdohlavo trvať na budovaní svojich vlastných systémov, produktov a riešení.

Víťazmi sa stanú tí, ktorí sa zamerajú na poskytovanie riešení šitých na mieru a uspokojovanie potrieb jednotlivých klientov. To je možné dosiahnuť iba spoluprácou so špecializovanými partnermi, z ktorých každý dodáva banke niektoré čiastkové prvky. Tie potom vďaka vzájomnej integrácii vytvoria spolu jedinečný zážitok pre klienta s čo najmenšími nákladmi.

Všeobecne sa predpokladá, že banka budúcnosti bude schopná maximalizovať prehľad a výnosy zákazníkov pomocou analýzy veľkých dát. Ak chceme nahliadnuť do budúcnosti, pozrime sa na Čínu. Mobilné platby tam úplne zatienili platenie hotovosťou. Mávnutím smartfónu je možné zaplatiť kdekoľvek a prakticky za čokoľvek, hoci aj u pouličných predavačov.

Podľa štatistického portálu eMarketer sa viac ako 90 % platieb za minulý rok uskutočnilo prostredníctvom Alipay, platobnej platformy, ktorú vlastní elektronický gigant Alibaba, alebo prostredníctvom TenPay, platobnej platformy, ktorú spustil čínsky zábavný gigant Tencent.

„Alibaba a Tencent vytvárajú budúcnosť bankovníctva,“ hovorí R. Rajgopal a dodáva: „Všetky služby v Číne budú uskutočňované prostredníctvom nich, čo im umožní prístup k cenným údajom o zákazníkoch. Vedia o vás všetko.“

Pridaná hodnota je základ

Aby si banky udržali svoje miesto na vrchole pyramídy, musia vyvinúť komplexné stratégie pre všetky piliere budúcej banky založenej na ekosystémoch a prijímať kritické rozhodnutia o svojej budúcnosti.

Mali by preskúmať svoju pozíciu v každej klientskej kategórii a nájsť príležitosti na speňaženie vzťahov prostredníctvom novej pridanej hodnoty pre každú kategóriu. V expandujúcom svete produktových špecialistov, agilných platforiem a dôvtipných agregátorov musia banky pri budovaní svojej budúcnosti konať strategicky.

Aká bude banka budúcnosti?

„Banka budúcnosti bude vo svojej podstate sociálna a bude využívať digitalizáciu na spojenie cieľových skupín. Pre zákazníkov bude stále existovať potreba banky, a príležitosťou pre banky je vytvoriť v bankovníctve platformy, akou je napríklad Apple Store, ktoré spájajú ekosystémy klientov. Malé a stredné podniky a korporácie zase budú od banky vyžadovať vytvorenie lepších nástrojov na správu a finančné riadenie pomocou údajov, aby mohli lepšie segmentovať a distribuovať svoje produkty zákazníkom,“ hovorí E. Maslaveckas.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
26.2.2021 Redakcia FinReport

Inflácia sa zobudila, rastú ceny surovín aj potravín. Pri pokračovaní súčasného trendu by mohla stúpnuť na 3 %

Riziko opätovného naštartovania inflácie sa zvyšuje. Je za tým rast vstupných cien surovín, ktoré tlačia nahor konečné ceny produkcie, no ...

26.2.2021 Zuzana Mecková

Peniaze iných: Podarí sa neľútostnému obchodníkovi z Wall Street prevziať kontrolu nad rodinným podnikom?

Dramatická snímka s prvkami romantickej komédie Peniaze iných približuje príbeh obchodníka Lawrenca Garfielda, ktorý miluje peniaze, ale ...

25.2.2021 Redakcia FinReport

Generali uvádza na trh päťročný plán na podporu oživenia ekonomiky v Európe v hodnote 3,5 miliardy eur

Spoločnosť Generali pripravila päťročný investičný plán nazvaný Fenice 190 v objeme 3,5 miliardy eur. Jeho úlohou je podpora obnovy ...

25.2.2021 Robert Juriš

Michal Liday: Sme banka, ktorá je posadnutá inovatívnosťou a mladosťou

Na slovenskom trhu má zvláštny zvuk. Je inovatívna, moderná, udávajúca trendy a oceňovaná. Pri vyslovení jej mena spozornejú najmä ...

24.2.2021 Zuzana Mecková

Slovenskú poštu čakajú najväčšie zmeny v histórii. Začína sa veľké prepúšťanie a digitalizácia služieb

Slovenská pošta prejde v nasledujúcom období zásadnými reformami. K prvým zmenám by malo dôjsť už 1. marca tohto roku. Cieľom je ...

24.2.2021 Redakcia FinReport

Trh s vakcínami proti vírusu COVID-19 generuje miliardy eur a bude ešte rásť

Očkovanie obyvateľstva voči ochoreniu COVID-19 znamená nádej pre celý svet v snahe zastaviť šírenie tohto nebezpečného vírusu. To si ...

23.2.2021 Magdaléna Švančarková

Aj naše banky už pracujú so zápornými úrokovými sadzbami

Bankový systém je hore nohami. Aj tak by sa dal nazvať príchod záporných úrokových sadzieb, ktoré už využívajú niektoré európske ...

22.2.2021 Zuzana Mecková

Generali prišla s aplikáciou na výpočet hodnoty domácnosti, iné poisťovne tvrdia, že také niečo nepotrebujú

Určiť správnu hodnotu majetku je pri uzatváraní poistenia domácnosti kľúčové. Poisťovňa Generali uviedla na trh novú webovú aplikáciu, ...

21.2.2021 Redakcia FinReport

VÚB banka: Počet platieb cez mobil sa medziročne strojnásobil a tohtoročný Valentín bol doslova digitálny

Pandemický rok 2020 sa výrazne podpísal pod skokový nárast bezkontaktných platieb a nákupov cez internet. Naopak, výbery hotovosti z ...

18.2.2021 Vladimír Pisár

Ešte nedávno obľúbené vkladné knižky definitívne končia, prevalcovala ich digitalizácia bankových služieb

Vkladné knižky nemali dlho medzi sporiacimi produktmi konkurenciu. Takmer dve storočia sa tešili mimoriadnej popularite. Od roku 1841 aj na ...

17.2.2021 Zuzana Mecková

Nastal čas splácania odložených úverov, približne 5 % klientov má problém

Odklad splátok úverov pomohol najmä tým, ktorí počas pandémie prišli o svoje príjmy. Mnohým sa aktuálne končí deväťmesačný odklad, a ...

16.2.2021 Robert Juriš

Pandémia koronavírusu motivuje k vyššiemu počtu poistných podvodov, poisťovne však zdokonaľujú svoju obranu

Analyzujú metadáta, používajú sofistikované nástroje, majú vlastných detektívov, konzultujú s posudkovými lekármi, spolupracujú s ...

13.2.2021 Redakcia FinReport

Nepočujúci cez rúška nedokážu odčítavať z pier. Slovenská sporiteľňa s nimi komunikuje cez mobilnú aplikáciu

Pandémia a nosenie rúšok skomplikovali situáciu ľuďom s čiastočnou alebo úplnou stratou sluchu. Príčinou je, že pri komunikácii nemôžu ...

12.2.2021 Redakcia FinReport

Podľa štúdie KPMG má poisťovňa Union najspokojnejších klientov v slovenskom finančnom sektore

Poisťovňa Union má spomedzi slovenských poisťovní najlepšiu zákaznícku skúsenosť a najšťastnejších klientov. Vyplýva to zo štúdie ...

11.2.2021 Roland Régely

Ako sa poistiť na dovolenku počas pandémie? Väčšina poisťovní poskytuje plné krytie len v bezpečných krajinách

Zabezpečiť si funkčné poistenie na dovolenku počas pandémie koronavírusu nie je vôbec jednoduché. Slovenské poisťovne síce cestovné ...

11.2.2021 Redakcia FinReport

Novým obchodným riaditeľom poisťovne Coface pre Slovenskú republiku a Česko sa stal Roman Krupička

Roman Krupička sa stal novým obchodným riaditeľom Coface pre Slovenskú republiku a Česko. Vedenie spoločnosti Coface tak má nového člena. ...

8.2.2021 Redakcia FinReport

Allianz – Slovenská poisťovňa mení svoje logo. Globálna značka z neho vytlačila názov lokálneho partnera

Allianz – Slovenská poisťovňa začala používať nové logo. Z doterajšieho, ktoré spoločnosť používala od zlúčenia poisťovne Allianz ...

8.2.2021 Magdaléna Švančarková

Pandémia koronavírusu prinútila poisťovne siahnuť hlboko do vrecka. Na poistných udalostiach vyplatili státisíce eur

Pandémia koronavírusu vyjde draho aj poisťovne. Od polovice marca 2020 hlásia stovky rôznych poistných udalostí za státisíce eur. Najviac ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Trestné oznámenie, ktoré podal Fico na Krajniaka a Lipšica, bude riešiť Krajská prokuratúra v Bratislave
  2. 2.
    Inflácia sa zobudila, rastú ceny surovín aj potravín. Pri pokračovaní súčasného trendu by mohla stúpnuť na 3 %
  3. 3.
    Živnosť verzus eseročka. Ktorá možnosť sa podnikateľom v roku 2021 oplatí viac?
  4. 4.
    Peniaze iných: Podarí sa neľútostnému obchodníkovi z Wall Street prevziať kontrolu nad rodinným podnikom?
  5. 5.
    Michal Liday: Sme banka, ktorá je posadnutá inovatívnosťou a mladosťou