Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Banka budúcnosti využije produkty technologických gigantov a sama sa bude starať „len“ o klientov

Dominik Horváth Banky a poisťovne Poslať

Mnohokrát sa už objavili negatívne predpovede ohľadne budúcnosti bánk. Už v 90. rokoch minulého storočia sa hovorilo, že „bankovníctvo je nevyhnutné, banky však nie“. Vďaka rozmachu finančných technológií a inovácií, ktoré poskytujú nové skúsenosti zákazníkom v digitálnom prostredí, vyzerajú typické banky zastaralo. Súčasne sa technologické giganty, ako Apple, Tencent a Alibaba rýchlo presúvajú do oblastí, ktoré boli až doteraz späté výhradne s finančnými inštitúciami.

banka budúcnosti

Foto: Shutterstock

Väčšina bánk mešká na digitálny večierok. To je zrejmé každému. Napriek zjavným výzvam sú však predpovede o zániku bánk značne prehnané. Ak budú mať banky odvahu robiť správne rozhodnutia, čaká ich svetlá budúcnosť.

Banka v digitálnom svete

Podľa názoru magazínu Financial Report, aby bola banka budúcnosti úspešná, musí sa zamerať predovšetkým na uspokojenie potrieb svojich klientov. Budúcnosť patrí bankám, ktoré pochopia, že rastúci digitálny dopyt klientov neuspokoja jednoduchým rozšírením svojej činnosti o jedno IT oddelenie.

Zvýšené očakávania digitálnych zážitkov od klientov a veľa príležitostí, ktoré nové technológie poskytujú, si vyžadujú otvorený obchodný model s ostrým zameraním sa na hlavnú silu banky – obsluhu klientov.

Väčšina bánk bola zvyknutá budovať svoje vlastné systémy pokrývajúce veľkú časť hodnotového reťazca, aby splnili príležitosti a výzvy, ktoré predstavuje digitalizácia. Preto dnes väčšina bánk vyvíja v podstate rovnaké technológie a digitálne riešenia ako ich konkurencia.

Je však veľmi neefektívne, aby každý robil to isté, ale napriek tomu sa týchto pretekov zúčastňuje väčšina bánk. Najlepší však môže byť len jeden, tak prečo nevyužiť služby ponúkané najlepšími poskytovateľmi namiesto masívnych investícií do vlastného vývinu technológií?

Tento starý model zjavne nie je dlhodobo udržateľný, pretože mnohé štúdie ukazujú, že približne 80 % ročných rozpočtov IT v európskych bankách sa používa výlučne na prevádzku a údržbu starých IT systémov. Zostáva tak len málo zdrojov pre skutočné inovácie a snahu bojovať s tvrdou konkurenciou v podobe fintech spoločností a technologických gigantov.

„Teraz môžete za šesť mesiacov vybudovať novú banku s pomocou spoločností, ktoré sa špecializujú na finančné technológie,“ povedal pre portál Global Finance prezident spoločnosti Virtusa Digital Strategy Group Raj Rajgopal.

Maják v digitálnom mori

Je viac ako pravdepodobné, že banka budúcnosti si nebude musieť mnohé z technológií vyvinúť sama. Bude však musieť pomáhať svojim klientom prechádzať čoraz zložitejším svetom aplikácií a inteligentných fintech systémov, výberom tých najlepších riešení v čo najefektívnejšom balení.

Dodržiavaním takéhoto modelu trhu môžu banky vybudovať nízkonákladovú, flexibilnú a zároveň modernú zákaznícku skúsenosť. Flexibilita otvoreného modelu uľahčuje pridávanie nových služieb bez zbytočného zvyšovania nákladov a zložitosti z pohľadu používateľov.

Pre banky je ich hlavnou kompetenciou poskytovanie služieb klientom. Spôsoby zamerania sa na klienta sa však až príliš často spoliehajú na zastaranú IT infraštruktúru. V dobe, ktorej dominujú flexibilné technológie a cloudové riešenia, nedáva zmysel, aby sa veľa bánk stále spoliehalo na staré zaužívané systémy.

Keď banka prejde na otvorenejší model, získa nielen výhodu väčšej flexibility, ale aj zníži náklady. Banka tiež vytvára oveľa pevnejší základ pre budovanie dlhodobých výhod pre obe strany. Prevádzka prostredníctvom otvorenej platformy odstraňuje nutnosť propagácie vlastných produktov a služieb, a vytvára základ pre skutočné uprednostnenie záujmu klientov, čo je jasným predpokladom dlhodobého úspechu na trhu.

Otvorené bankovníctvo je celosvetový trend. „Existuje v Číne s Alipay a v Afrike s M-Pesa. V Indii ide o boj medzi spoločnosťami WhatsApp a Google. Aj na trhoch, ako je Brazília, kde pre nových účastníkov nie je ľahké získať bankovú licenciu, existujú neobanky, ako Banco Original alebo Nubank a komunita viac ako 200 fintechov,“ uviedol pre portál Global Finance Edward Maslaveckas, spoluzakladateľ spoločnosti Bud, technologickej platformy spolupracujúcej s bankami

Tie banky, ktoré sa odvážia skončiť s vlastným vývojom technológií a stanú sa skutočne otvorenými bankami fungujúcimi na báze platforiem, majú pred sebou svetlú budúcnosť. Vďaka príchodu cloudových riešení táto budúcnosť nie je vôbec ďaleko.

Konkurencieschopné banky

Banky majú veľkú príležitosť konkurovať fintechu a veľkým technologickým spoločnostiam, pretože majú zdroje, a tiež veľké a lojálne zákaznícke základne. Ale tieto silné základy sa môžu ľahko zosypať, ak budú banky tvrdohlavo trvať na budovaní svojich vlastných systémov, produktov a riešení.

Víťazmi sa stanú tí, ktorí sa zamerajú na poskytovanie riešení šitých na mieru a uspokojovanie potrieb jednotlivých klientov. To je možné dosiahnuť iba spoluprácou so špecializovanými partnermi, z ktorých každý dodáva banke niektoré čiastkové prvky. Tie potom vďaka vzájomnej integrácii vytvoria spolu jedinečný zážitok pre klienta s čo najmenšími nákladmi.

Všeobecne sa predpokladá, že banka budúcnosti bude schopná maximalizovať prehľad a výnosy zákazníkov pomocou analýzy veľkých dát. Ak chceme nahliadnuť do budúcnosti, pozrime sa na Čínu. Mobilné platby tam úplne zatienili platenie hotovosťou. Mávnutím smartfónu je možné zaplatiť kdekoľvek a prakticky za čokoľvek, hoci aj u pouličných predavačov.

Podľa štatistického portálu eMarketer sa viac ako 90 % platieb za minulý rok uskutočnilo prostredníctvom Alipay, platobnej platformy, ktorú vlastní elektronický gigant Alibaba, alebo prostredníctvom TenPay, platobnej platformy, ktorú spustil čínsky zábavný gigant Tencent.

„Alibaba a Tencent vytvárajú budúcnosť bankovníctva,“ hovorí R. Rajgopal a dodáva: „Všetky služby v Číne budú uskutočňované prostredníctvom nich, čo im umožní prístup k cenným údajom o zákazníkoch. Vedia o vás všetko.“

Pridaná hodnota je základ

Aby si banky udržali svoje miesto na vrchole pyramídy, musia vyvinúť komplexné stratégie pre všetky piliere budúcej banky založenej na ekosystémoch a prijímať kritické rozhodnutia o svojej budúcnosti.

Mali by preskúmať svoju pozíciu v každej klientskej kategórii a nájsť príležitosti na speňaženie vzťahov prostredníctvom novej pridanej hodnoty pre každú kategóriu. V expandujúcom svete produktových špecialistov, agilných platforiem a dôvtipných agregátorov musia banky pri budovaní svojej budúcnosti konať strategicky.

Aká bude banka budúcnosti?

„Banka budúcnosti bude vo svojej podstate sociálna a bude využívať digitalizáciu na spojenie cieľových skupín. Pre zákazníkov bude stále existovať potreba banky, a príležitosťou pre banky je vytvoriť v bankovníctve platformy, akou je napríklad Apple Store, ktoré spájajú ekosystémy klientov. Malé a stredné podniky a korporácie zase budú od banky vyžadovať vytvorenie lepších nástrojov na správu a finančné riadenie pomocou údajov, aby mohli lepšie segmentovať a distribuovať svoje produkty zákazníkom,“ hovorí E. Maslaveckas.

logo
Prečítajte si tiež:
26.5.2024 Redakcia FinReport

Diverzita, rovnosť a inklúzia sú o férovosti, ktorá prináša benefity úplne všetkým

Spokojnejší a zdravší zamestnanci, lojálnejší zákazníci a lepší prístup k talentom. To je len niekoľko výhod diverzity a inklúzie na ...

26.5.2024 Redakcia FinReport

Spoločnosť Apple môže mať v súvislosti s prijatím digitálneho eura problém

Dlhodobo pripravovaný projekt na prijatie digitálneho eura rozdeľuje euroobčanov aj odborníkov. Niektorí v ňom vidia budúcnosť európskeho ...

25.5.2024 Redakcia FinReport

O redukciu uhlíkovej stopy sa prepravcovia tovarov usilujú lepším vyťažovaním letov

Objem leteckej prepravy nákladov v minulom roku stúpol oproti poslednému predpandemickému roku 2019 o 10 %. Príčinou je napríklad zvýšený ...

25.5.2024 Redakcia FinReport

Slováci si sporia viac. Vyrovnávajú tak straty spôsobené vysokou infláciou

Slovenské domácnosti v tomto roku zvyšujú svoje úspory. Celkový objem ich vkladov len počas prvých dvoch mesiacov tohto roka medziročne ...

24.5.2024 Jana Schochmann

Rastislav Havran: Spochybňovanie status quo ma posúva vpred

Rastislav Havran pôsobí vo funkcii generálneho riaditeľa spoločnosti UNIQA necelý rok. Pred nástupom do najvyššej pozície riadil rezort ...

24.5.2024 Redakcia FinReport

Životné minimum sa od 1. júla 2024 zvýši na 273,99 eura

Životné minimum bude opäť o niečo vyššie. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR vypracovalo nové opatrenie, ktoré túto sumu ...

23.5.2024 Redakcia FinReport

Bankový sektor na Slovensku sa usiluje podnikať udržateľným spôsobom

Banky na Slovensku sú v porovnaní s ostatnými spoločnosťami na trhu verejnosťou vnímané ako zodpovedné firmy. Prispieva k tomu aj ich ...

23.5.2024 Martina Staňová

Hypotéku na Slovensku môžu získať aj občania pracujúci v zahraničí

Za hranicami pracujú desaťtisíce Slovákov. Ak sa rozhodnú kúpiť si nehnuteľnosť na Slovensku, môžu ju financovať pomocou hypotekárneho ...

23.5.2024 Redakcia FinReport

Slovákov láka digitálne nomádstvo, potrebné je však myslieť aj na poistenie

V súčasnosti žije na svete v režime digitálneho nomádstva približne 40 miliónov ľudí. Toto číslo rapídne vzrástlo počas a po pandémii ...

23.5.2024 Redakcia FinReport

Vodiči stále nechápu, že pri nehode pod vplyvom alkoholu im poistenie nepomôže

Alkohol za volant na Slovensku jednoducho nepatrí. Napriek tomu sú niektorí vodiči doslova nepoučiteľní. Len Allianz – Slovenská ...

22.5.2024 Mário Špilberger

S hypotékou je možné financovať aj kúpu nebytových priestorov na bývanie, má to však svoje limity

Viete, čo majú spoločné apartmány, ateliéry a pivničné byty? Hoci sú mnohé z nich evidované ako nebytové priestory, developeri ich často ...

21.5.2024 Roland Régely

Oplatí sa v čase vysokých úrokov robiť mimoriadnu splátku hypotéky či predčasne splatiť úver?

Splácate hypotekárny úver a napriek vysokým životným nákladom sa vám darí odložiť si niečo „bokom“. Čo s takto ušetrenými peniazmi ...

20.5.2024 Redakcia FinReport

Rusko zmrazilo účty a zablokovalo aktíva v hodnote 700 miliónov eur trom západným bankám

Sankcie Západu voči Rusku vytvorili novú situáciu, ktorá je precedensom vo vzťahoch oboch strán. Ruský súd totiž trom západným bankám ...

17.5.2024 Redakcia FinReport

Aj dobrovoľní hasiči už majú vlastné poistenie zodpovednosti za škodu

Na Slovensku je evidovaných približne 80-tisíc dobrovoľných hasičov, ktorí doteraz nemali možnosť uzavrieť si poistenie zodpovednosti za ...

17.5.2024 Robert Juriš

Anketa: Tretí najdôležitejší kanál predaja poistných produktov je telesales

Sprostredkovanie poistenia už dlhšie nestojí len na osobnej ponuke a fyzickej komunikácii. Tento predajný kanál dopĺňajú aj ďalšie dva v ...

16.5.2024 Mário Špilberger

Poistenie na hory vám dokáže ušetriť stovky a možno aj desaťtisíce eur

Jednodňové poistenie turistu vyjde aj menej ako na jedno euro, no pokryje náklady horskej záchrannej služby nad rámec verejného zdravotného ...

16.5.2024 Redakcia FinReport

Skupina J&T dosiahla vlani rekordný zisk 278,7 milióna eur

Bankový holding J&T FINANCE GROUP SE uzavrel minulý rok s historicky najvyšším čistým ziskom v celkovej výške 278,7 milióna eur. V ...

16.5.2024 Martin Jamnický

Zdravotné poisťovne v prvom štvrťroku 2024 zaznamenali stratu 23,2 milióna eur

Hoci zdravotné poisťovne vlani vygenerovali zisk, z ktorého dokázali vyplatiť svojim akcionárom aj dividendy, v prvom štvrťroku tohto roku sa ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay