Akých ľudí hľadajú banky a ktoré odbornosti im najviac chýbajú
V prvom štvrťroku 2024 pracovalo v bankovom sektore 18 113 ľudí, z toho 15 461 v bankách a 1 557 v pobočkách zahraničných bánk na Slovensku. Vďaka silnému zameraniu na inovácie, profesionálny rozvoj a spoločenskú zodpovednosť motivujú banky nové a mladé talenty, aby začali svoju kariéru práve u nich. Snažia sa získať nielen nových klientskych pracovníkov, ale aj finančných analytikov, vzťahových manažérov, risk alebo compliance špecialistov.
Foto: Freepik
Najčastejšie hľadané odbornosti v bankovníctve
Medzi najčastejšie inzerované pracovné pozície v oblasti bankovníctva patria klientsky pracovník (43 %), osobný bankár (33 %), back office špecialista (15 %), finančný analytik (13 %), privátny bankár (11 %), vzťahový manažér (8 %), úverový špecialista (7 %), hypotekárny špecialista (7 %), risk manažér (6 %) a compliance špecialista (5 %).
Toto sú kľúčové pozície pre zabezpečenie efektívnej prevádzky bánk a poskytovanie kvalitných služieb klientom. Banky neustále hľadajú veľký počet pracovníkov nielen do svojich centrál, ale aj pre svoju pobočkovú sieť. Tieto pozície mali v roku 2023 až 76-percentné zastúpenie vo vyhľadávaní, pričom najčastejšími boli klientsky pracovník a osobný bankár.
„Pod vplyvom digitalizácie a automatizácie sa predpokladá klesajúca potreba pobočkových zamestnancov, no osobný kontakt v pobočkách nebude nikdy úplne nahradený online priestorom,“ konštatuje vo svojej správe Slovenská banková asociácia (SBA).
Chýbajú zručnosti aj špecialisti
„Banky sa zaviazali zabezpečovať vzdelávanie a prehlbovanie vedomostí zamestnancov. Novými trendmi v oblasti ľudských zdrojov sa stali napríklad agilný spôsob práce, boj proti podvodom či flexibilita pracovného času. Tiež sa zvýšil dôraz na digitálne zručnosti, digitalizáciu procesov a ochranu pred kybernetickými útokmi, čo zahŕňa zvyšovanie informovanosti klientov a pravidelné preškoľovanie zamestnancov,“ približuje predseda Komisie pre ľudské zdroje SBA Martin Dobiaš.
Nové trendy zahŕňajú aj online stretnutia a pracovné pohovory, ako aj rastúce požiadavky kandidátov na možnosť pracovať úplne alebo čiastočne z home office. Dlhodobým trendom je problém s nedostatkom ľudského kapitálu, vrátane výberu vhodných kandidátov v oblasti retailu a informačných technológií. Banky sa tiež usilujú prilákať IT odborníkov z iných krajín.
V rámci aktuálnych trendov sa však banky stretávajú aj s nízkym počtom kandidátov na špecifické pozície, s nižšou flexibilitou kandidátov pri rozvíjaní nevyhnutných nových zručností, nedostatkom kandidátov pre prácu s umelou inteligenciou či chýbajúcimi skúsenosťami s ňou.