Hľadaj
ekarantena
Od našej redaktorky z eKarantény:
Policajtom na hraniciach nefungoval systém, kódy overovali telefonicky

Ako sa zmení tvár poistenia v nasledujúcich desiatich rokoch?

Váš názor Poslať
image

Ondrej Reichbauer, riaditeľ Úseku tvorby produktov a podpory predaja Poštová poisťovňa, a. s.

Odpovedať na túto otázku vôbec nie je jednoduché. Priznám sa, že pri súčasných očakávaných legislatívnych úpravách, ako aplikácia PRIIPs nariadenia, regulácia na základe smernice o distribúcii (IDD), či regulácia provízií slovenského poistného sektora, je otázne, ako sa zmení tvár poistenia už v priebehu najbližšieho roka. Preto zamýšľať sa nad horizontom desiatich rokov je naozaj pohľad do zahmlenej vešteckej gule. Pri veštení zväčša funguje to, že ak je predpovedí viac, niektoré sa často aj naplnia. Pokúsim sa preto načrtnúť niekoľko faktorov alebo trendov, ktoré by mohli zmeny slovenského poistného sektora v horizonte desiatich rokov výrazne determinovať. 

  • Pretrvávanie nízkych úrokových sadzieb na finančnom trhu bude vplývať na nízke garancie zhodnotenia sporivých zložiek poistných produktov, čo bude spôsobovať zvýšený záujem klientov o rizikové životné poistenia na úkor poistenia kapitálového či investičného. Klienti sa tak poistením budú chrániť pred rizikami, pričom sporenie uprednostnia u špecialistov na investovanie, ak ich kuchyňa bude pre klientov transparentnejšia.
 
  • Pokračujúca regulácia poistného sektora bude spôsobovať rast prevádzkových nákladov poisťovní. Bude preto dôležitá miera flexibility poisťovní pokryť tieto náklady primeraným rastom zaslúženého poistného. Nie všetkým sa to však podarí a poistný trh sa bude koncentrovať. Úspory z rozsahu uprednostnia veľké univerzálne poisťovne, ktorých sila bude rásť. Jedinou obranou menších poisťovní bude len ich špecializácia, sústredenie sa na špecifický cieľový trh a ich pružnosť a efektivita pri výkone svojej činnosti.  
  • Napredovanie v oblasti online predaja a poskytovania online služieb. Podiel tohto spôsobu predaja bude rásť, pričom mu výrazne napomôžu rôzne internetové porovnávače, ktoré budú akcelerovať tlak na jednoduchosť a transparentnosť produktov, čo v konečnom dôsledku povedie k homogenizácii produktov a ich parametrov a k tlaku na znižovanie ich ceny. Poskytovanie online služieb poisťovní pri zmenovom konaní a pri likvidácii poistných udalostí sa stane bežným štandardom.
  • Pribaľovanie poistných produktov ako doplnkových služieb k iným finančným produktom, ale aj k tovarom. Poistenie sa v budúcnosti môže stať čiastkovým predmetom takmer každého nákupu. Bežné je už dnes napríklad spojenie úveru a poistenia schopnosti splácať úver, účtu a celoročného cestovného poistenia, nákupu elektroniky a poistenia predĺženej záruky, mobilu a poistenia jeho odcudzenia alebo náhodného poškodenia, či auta a povinného zmluvného a havarijného poistenia. Nechajme sa preto prekvapiť, k čomu všetkému sa  cenovo dostupné poistené produkty budú v budúcnosti predávať.  
  • Efektívnejšie využívanie dostupných informácií o klientovi a jeho správaní budú kľúčom k úspechu adresnejšieho oslovenia potenciálnych klientov. Zber dát, ich analýza a efektívne využívanie v záujme podpory predaja budú uprednostňovať veľké univerzálne poisťovne, ktoré sa pomocou tohto nástroja budú snažiť dosiahnuť pokrytie väčšiny poistných potrieb svojich klientov.  
  • Elektronická zdravotná karta by mohla výrazne napomôcť k oceňovaniu zdravotného stavu klienta pred vstupom do poistenia a pri likvidácii poistných udalostí. Je preto možné, že sa v budúcnosti najmä životné poistné produkty budú predávať s individuálnejšie určenou cenou vzhľadom na množstvo sledovaných vstupných údajov. Trend individualizácie poistného vzhľadom na správanie klienta bude trendom aj v neživotnom poistení, a to najmä pri poistení motorových vozidiel.
  • Nasýtenie predajných sietí množstvom produktov je obrovské. Aj v záujme racionalizácie nákladov je preto možné predpokladať zoštíhľovanie produktových portfólií jednotlivých poisťovní, resp. minimálne zjednodušenie a sprehľadnenie produktov, na čo je potrebná úzka koordinácia medzi poisťovňou a predajnými sieťami s dôrazom na vzdelávanie a neustále obnovovanie znalostí.

Roman Juráš, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ poisťovne Generali

Poistenie sa v najbližších rokoch bude uberať dvoma základnými smermi: ešte väčšou orientáciou na potreby klienta a zavádzaním nových technológií a inovácií do poistných produktov. Vďaka nim poisťovne nebudú už len pomáhať s odstraňovaním následkov poistných udalostí, ale im budú aj aktívne predchádzať.

Na trhu budú úspešné tie poisťovne, ktoré  pochopia, že absolútnym stredobodom záujmu musí byť ich klient a pochopenie jeho potrieb, ktoré sa v čase neustále menia. S týmto cieľom neodmysliteľne súvisí aj zavádzanie inovácií a nových technológií. Bez nich by poisťovne nedokázali držať krok s tým, čo klienti od moderného poistenia vyžadujú.

Preto sme ako prví na trhu zaviedli napríklad pripoistenie áut SOS partner na princípe telematiky – teda spojenia moderných technológií a poisťovníctva. Zariadenie so zabudovaným GPS a SIM kartou nainštalované priamo v aute po náraze automaticky privolá pomoc. Ak je posádka v núdzi aj v prípade, že auto nenarazilo, s operátorom asistenčných služieb sa spojí jednoduchým stlačením núdzového tlačidla.

Pri poistení majetku musia poisťovne reflektovať, že z našich domovov sa postupne stávajú smart domovy. Práve toto môžu efektívne využiť pri predchádzaní a odvrátení škôd – moderné technológie môžu napríklad upozorniť na požiar v poistenej budove. Miesto na trhu budú mať aj aplikácie, ktoré budú klientov upozorňovať, že k ich domovu sa blíži napríklad silná búrka.

V nasledujúcich rokoch si moderné technológie nájdu uplatnenie aj v životnom poistení. Aj tu dokážu identifikovať, že človek má zdravotné problémy a privolať mu tak pomoc. Životné poistenie sa bude uberať cestou, v rámci ktorej dostanú tí klienti, ktorí sa o seba starajú a žijú zdravším životným štýlom, od poisťovne rôzne výhody.

Klientom už dnes uľahčujú komunikáciu s poisťovňou služby ako nahlasovanie poistných udalostí cez web či sledovanie stavu, v akom sa nachádzajú. Potrebné dokumenty môžu klienti našej poisťovne nahrávať priamo z pohodlia domova cez webovú stránku. Spúšťame tiež klientsku zónu, kde klienti na jednom mieste nájdu prehľad svojich poistných zmlúv aj poistných udalostí.

Verím, že všetky tieto výzvy dokáže poistný trh zvládnuť aj napriek mnohým reguláciám, ktorým bude v najbližšom období čeliť. A to tak zo strany štátu, ako aj zo strany inštitúcií Európskej únie.

Peter Brudňák, generálny riaditeľ NN Životnej poisťovne

Odvetvie poisťovníctva, a zvlášť životného poistenia, čakajú v najbližších rokoch väčšie zmeny. Musíme si priznať, že v oblasti digitalizácie náš biznis trochu zaostal oproti ostatným finančným odvetviam. Životné poisťovne sa teda budú snažiť v najbližších rokoch tento trend dobehnúť.

 

IT technológie zmenia spôsob poskytovania poistných služieb. Napríklad bude možné poskytovať personalizované ponuky ešte viac vyhovujúce špecifikám klienta. Poisťovne budú detailnejšie poznať svojich klientov. Pomocou rôznych nástrojov bude možné zbierať údaje o ich životnom štýle alebo zdravotnom stave. Výsledkom by mala byť individuálna ponuka presne ušitá na mieru zákazníka. Digitalizácia by tiež mala zredukovať množstvo papierov, skrátiť čas poistných procesov a čakacie lehoty vo všetkých smeroch. A to je rozhodne v prospech klienta. 

Ďalšou výzvou bude stále prísnejšia legislatíva týkajúca sa poisťovní. Tento trend platí naprieč celým finančným sektorom. Očakávame, že európska aj národná regulácia budú naďalej „pritvrdzovať“, čo bude klásť vyššie nároky na poisťovne.

A vývoj poisťovníctva určite ovplyvní aj stále rastúci záujem o čisto rizikové poistné produkty, ako aj o rôzne asistenčné služby, predovšetkým zdravotného charakteru.

Potrebujete licenciu na výkon finančného sprostredkovania ?
Rýchlosťou blesku vám poskytneme odborné a komplexné služby.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
2.6.2020 Zuzana Mecková

Policajtom na hraniciach nefungoval systém, kódy overovali telefonicky

Od našej redaktorky Zuzany Meckovej, ktorá po prekročení česko-slovenskej hranice na vlastnej koži vyskúša, ako funguje domáca smart ...

1.6.2020 Zuzana Mecková

Rozhodla som sa. Idem do domácej eKarantény

Od našej redaktorky Zuzany Meckovej, ktorá po prekročení česko-slovenskej hranice na vlastnej koži vyskúša, ako funguje domáca smart ...

1.6.2020 Redakcia FinReport

Slovenská sporiteľňa otvorila svoju prvú bezhotovostnú pobočku

Turbulentné obdobie pandémie koronavírusu potvrdilo, že digitálne kanály sú najbezpečnejší a najpohodlnejší spôsob, ako bankovať. ...

31.5.2020 Redakcia FinReport

EÚ schválila rekordný balík pomoci. Pre oživenie slovenského hospodárstva to však stačiť nemusí

Európska komisia schválila obrovskú finančnú injekciu pomoci členským štátom postihnutým koronavírusom. Celková hodnota predstavuje 750 ...

30.5.2020 Redakcia FinReport

Slováci športujú viac ako priemerní Európania, takmer polovica cvičí viac ako 5 hodín týždenne

Slováci sú športuchtivý národ. A to nielen v sledovaní športov, ale aj v ich vykonávaní. Podľa posledných štatistík Európskeho ...

29.5.2020 Redakcia FinReport

Zo všetkých platieb v Európe je 78 % bezkontaktných

Až 78 percent všetkých platieb kartami Mastercard sa v Európe teraz uskutoční bezkontaktne. V rozmedzí dvoch mesiacov umožnila ...

29.5.2020 Magdaléna Švančarková

Zoznam žiadateľov o pomoc od štátu je verejný, najvyššia podpora bola 5,3 milióna

Transparency International Slovensko zverejnilo zoznam žiadateľov pomoci od štátu a aj presné sumy, ktoré im štát za marec vyplatil. K 21. ...

28.5.2020 Jana Schochmann

Daniel Kremsa: Najlepší marketing je spojenie technickej zručnosti a hlbšieho odkazu

Keď mal šestnásť, emigroval s rodičmi do Ameriky. Zabuchol za sebou dvere socialistickej vlasti, aby sa o niekoľko desiatok rokov mohol ...

25.5.2020 Redakcia FinReport

Najčastejším dôvodom zmeny banky sú vysoké poplatky, vyplýva z prieskumu

Aktuálny prieskum, ktorý si na Slovensku a v Česku nechala spracovať Fio banka, priniesol zaujímavé zistenia. Ukázal, že klienti svoje banky ...

21.5.2020 Slovenská sporiteľňa

Až 84 % platieb prebehne bez zadávania PIN-kódu. Nové limity na bezkontaktné platby máme už mesiac

Slováci môžu pohodlne platiť kartou sumy do 50 eur bez zadávania PIN-kódu už mesiac. Prvé štatistiky ukazujú, že táto zmena výrazne ...

18.5.2020 Zuzana Mecková

Banky uľahčujú komunikáciu. Využívajú svoje aplikácie, elektronický podpis aj hlasovú a tvárovú biometriu

Niektoré banky na Slovensku vyvinuli nové aplikácie, vďaka ktorým požiadavky klientov vybavia online vďaka elektronickým podpisom, hlasovej ...

15.5.2020 Zuzana Mecková

Životné poistenie uzatvoríte online bez návštevy lekára

Banky a poisťovne teraz čoraz viac prepájajú svet poisťovníctva s online svetom. Aj z dôvodu ochrany pred koronavírusom začali ...

14.5.2020 Zuzana Mecková

Do banky a poisťovne dnes už takmer nemusíte chodiť osobne

Pandémia koronavírusu mení deň za dňom zaužívané zvyklosti aj vo finančných inštitúciách. Banky a poisťovne permanentne vyvíjajú ...

6.5.2020 Arian Ali

Ako pristupujú ku koronavírusu poisťovne Union, Wüstenrot, Uniqua a NN?

Aj keď je paleta poistných produktov naprieč spoločnosťami veľmi podobná, líšia sa rôznymi podmienkami plnenia v prípade poistnej ...

6.5.2020 Peter Petráš

Všeobecnú zdravotnú poisťovňu bude viesť bývalý riaditeľ Aegonu

Minister zdravotníctva Marek Krajčí v stredu predstavil nové vedenie Všeobecnej zdravotnej poisťovne, ktoré prevezme štátnu poisťovňu od ...

27.4.2020 Magdaléna Švančarková

Banky prijali už viac ako 40-tisíc žiadostí o odklad splátok. Klienti si ho mýlia s odpustením

V rámci opatrení voči koronakríze vláda schválila možnosť odkladu splátok od 9. apríla. Banky evidujú za dva týždne už 40-tisíc ...

22.4.2020 Zuzana Mecková

Limit bezkontaktných platieb sa od stredy zvyšuje na 50 eur

Klienti slovenských bánk môžu od stredy bezpečne platiť kartou až do výšky 50 eur bez potreby zadávať PIN kód. Nový zákon z dielne ...

20.4.2020 Magdaléna Švančarková

Zdravotné poisťovne nevedia, z čoho vykryjú výpadok za odložené odvody podnikateľov

Zdravotné poisťovne na Slovensku zrejme nebudú mať dostatok financií na úhradu zdravotnej starostlivosti. Dôvodom je výpadok zdrojov zo ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Podnikatelia sa nemusia spoliehať iba na podporu štátu. Využiť môžu aj úvery SIH antikorona
  2. 2.
    Zväz cestovného ruchu víta otváranie ďalších služieb pre turistov, má však aj výhrady
  3. 3.
    Policajtom na hraniciach nefungoval systém, kódy overovali telefonicky
  4. 4.
    Bratislava v kontexte dvoch nadväzných konferencií. Urbansummit prináša návod na zlepšenie života v Bratislave, Virtualtechsummit vytvoril platformu pre najväčšie krízové virtuálne stretnutie municipalít Európy a Slovenska v histórii
  5. 5.
    Banská Bystrica sprístupnila verejnosti virtuálny digitálny 3D model mesta (foto)