Ako poisťovne riešia škody na vozidlách a škody na cudzom majetku po požiari elektromobilov?
Počet elektromobilov na slovenských cestách postupne stúpa, a zdá sa, že bude aj naďalej rásť. Spolu s tým sa však zvyšuje aj riziko možných požiarov elektromobilov v garážach. Opýtali sme sa preto poisťovní, ako pristupujú k takýmto škodám na automobiloch, budovách a prípadne aj ku škodám na zdraví.

Foto: Freepik
Rozlišuje sa príčina a objekt škody
Problematikou prípadných požiarov elektromobilov sa už pred dvomi rokmi zaoberala aj Európska komisia, ktorá vyhodnotila, že ak požiar budovy bude zapríčinený zaparkovaným elektromobilom, škody by mali byť hradené z povinného poistenia zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou takéhoto vozidla, teda z povinného zmluvného poistenia (PZP).
V praxi sa však ukazuje, že problémy môžu byť aj komplexnejšie a nemusí ísť iba o poškodenie automobilu či budovy, v ktorej bol elektromobil zaparkovaný. Pri požiari elektrovozidla totiž môžu vzniknúť nielen škody spôsobené na mieste, ale aj škody súvisiace s požiarom, ktoré je len veľmi ťažko možné krátko po zásahu vyčísliť.
Môže ísť napríklad o kontamináciu hasiacou vodou, ale aj o prípadné škody na zdraví hasičov, keďže nie je známa kontaminácia škodlivinami zo vzduchu či množstvo a charakter unikajúcich chemických látok pri prevoze uhaseného vozidla.
V prípade vzniku požiaru, napríklad pri nabíjaní elektromobilu v garáži či na inom mieste, poisťovne jednotlivé vzniknuté škody kryjú podľa toho, na čom vznikli a čo bola ich príčina, respektíve, či sa oheň rozšíril kvôli technickej poruche, alebo kvôli zanedbaniu niekoho povinností.
„Pri požiari vždy vychádzame zo správy hasičov, ktorá určí jednoznačnú príčinu požiaru, a podľa toho potom riešime konkrétny prípad,“ informuje špecialistka externej komunikácie Allianz – Slovenskej poisťovne Helena Kanderková.
Ako si ochrániť vlastné vozidlo
Konkrétne škody na elektromobile spôsobené požiarom, výbuchom či implóziou sú kryté z havarijného poistenia vozidla, vrátane poškodenej batérie elektromobilu, ktorá je tiež krytá v rámci havarijného poistenia.
„Požiar samotného elektromobilu môže byť krytý v havarijnom poistení, závisí to však od samotnej príčiny vzniku. Ak je požiar spôsobený napríklad prepätím alebo skratom batérie, je potrebné mať pripoistený aj elektrobalík,“ upozorňuje vedúca oddelenia komunikácie poisťovne Generali Monika Majerčíková.
Toto špeciálne pripoistenie, ktoré poisťovňa vytvorila s ohľadom na postupný vývoj elektromobility na slovenskom trhu a s tým súvisiace rozdielne potreby majiteľov elektrovozidiel, si môžu uzatvoriť majitelia elektromobilov a plug-in hybridov do hmotnosti 3,5 tony.
Krytie batérie do 20-tisíc eur
„Pripoistenie Elektrobalík kryje poškodenie elektrobatérie v nových cenách až do limitu 20-tisíc eur následkom bežných rizík krytých v rámci havarijného poistenia, ako aj následkom škôd spôsobených skratom. Poistné krytie sa vzťahuje aj na škody na nabíjacej stanici elektromobilu, ktoré vzniknú následkom skratu, prepätia či vandalizmu, a to do limitu 2-tisíc eur,“ spresňuje M. Majerčíková.
Pripoistením je tiež kryté poškodenie nabíjacích káblov následkom skratu, prepätia či pri nesprávnom nabíjaní do výšky 700 eur. Navyše v prípade totálnej škody elektromobilu je hranica posunutá až na 100 % všeobecnej hodnoty vozidla.
Podľa hovorkyne všetko závisí od toho, aký rozsah poistného krytia si klient vyberie. Ak si zvolí balík s najvyšším krytím a zároveň pripoistenie Elektrobalík, nemusí mať obavu o svoje vozidlo.
Škody na budove chráni poistenie nehnuteľnosti
Škody na nehnuteľnosti spôsobené požiarom elektromobilu, teda napríklad na zasiahnutom dome či firme, sú kryté v rámci poistenia nehnuteľnosti. „Ak škoda vznikla na nabíjacom zariadení pripojenom na batériu, ktoré má poistený namontované doma, napríklad vo svojej garáži, je kryté tiež v rámci poistenia nehnuteľnosti a domácnosti,“ približuje H. Kanderková.
Škody voči druhým sa riešia individuálne
Netreba pritom zabudnúť, že PZP kryje výlučne škody spôsobené na vozidle, zdraví alebo majetku tretej osoby, ktoré súvisia s prevádzkou motorového vozidla. Preto škody na samotnom vozidle z PZP kryté nie sú.
„Čo sa týka škôd tretích strán, každá škoda, ktorá vznikne v dôsledku požiaru elektromobilu, sa rieši individuálne, a až po zistení príčiny požiaru sa rozhodne, či vzniká nárok na výplatu z PZP, alebo nie. Vždy pritom posudzujeme všetky okolnosti vzniku škody a ich príčinnú súvislosť s prevádzkou vozidla,“ dodáva M. Majerčíková.
Finančný analytik Marián Búlik z OVB Allfinanz Slovensko dopĺňa, že podľa informácií z poisťovní kryje PZP škody spôsobené prevádzkou vozidla, ku ktorej patrí napríklad aj nabíjanie. Samotné nabíjacie body pritom musia spĺňať legislatívne podmienky nielen na parametre, ale aj bezpečnosť, pri ktorej hrá rolu aj umiestnenie nabíjačky. Preto si myslí, že v prípade vzniku požiaru na elektromobile pri nabíjaní bude PZP kryť škody spôsobené tretím stranám do výšky poistnej sumy.
Špecifické prípady, ako sú kontaminácia hasiacou vodou či škody na zdraví hasičov, poisťovne však zatiaľ neevidujú. „Aktuálne sme takýto prípad nezaznamenali. Vzhľadom na zatiaľ pomerne nízky počet elektromobilov ide aj pre poisťovne o novú problematiku. Ak príde k takýmto škodám, sme pripravení úzko spolupracovať s odborníkmi a znalcami danej problematiky,“ reaguje M. Majerčíková.
Ani M. Búlik s takýmto prípadom zatiaľ skúsenosť nemá, no domnieva sa, že škody na zdraví sú pri každom PZP bez ohľadu na typ auta kryté rovnakými limitmi. „Dokazovanie príčinného súvisu medzi zhoršením či trvalým poškodením zdravia a požiarom elektromobilu je po istom čase vždy problematické. Nárastom počtu elektromobilov na Slovensku a výskytom podobných škôd však túto otázku začnú poisťovne riešiť. Dnes na to zatiaľ nemajú dôvod a ani dáta, aby mohli relevantne zohľadniť osobitné riziká v cene poistenia,“ uzatvára M. Búlik.
Aké sú bezpečnostné opatrenia proti požiaru elektromobilov
- Miesta na nabíjanie určovať tak, aby bolo možné vozidlá podliehajúce termickej reakcii čo najjednoduchšie odtiahnuť.
- Určovať miesta na parkovanie elektromobilov v priestoroch s čo najväčšou požiarnou odolnosťou konštrukcií.
- Stropy nad vyhradenými miestami sa odporúča dodatočne izolovať nehorľavým materiálom, napríklad minerálnou vlnou, aby boli konštrukcie lepšie chránené pred účinkami tepla.
- Pre zachovanie dobrého prístupu pre hasičskú jednotku je vhodné, aby šírka parkovacieho pruhu pre elektromobily bola rovnaká ako šírka parkovacieho miesta pre zdravotne znevýhodnené osoby, teda 3,5 metra.
- Priestor by mal byť vybavený elektrickou požiarnou signalizáciou, zariadením na odvod tepla a splodín horenia a samočinným stabilným hasiacim zariadením.(Zdroj: Colonnade)
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Finančná správa SR predĺži úradné hodiny svojho call centra, k dispozícii až do polnoci
- 2.Heger predstavil na kongrese ITAPA zameranie plánu obnovy Slovenska, vystúpi aj Sulík
- 3.Vodička pri obci Mierovo neprežila čelnú zrážku s autom, v ktorom sa viezla mladá rodina (foto)
- 4.Výnosnosť investora do fondov prekonáva infláciu už piaty kvartál po sebe
- 5.Cez Slovensko sa budú presúvať americkí aj poľskí vojaci