Hľadaj

Ako poisťovne riešia náhradu škôd v domácnosti, ak klientom chýbajú bločky či faktúry

Zuzana Fryč Banky a poisťovne Poslať

V prípade vzniku poistnej udalosti v rámci poistenia domácnosti poisťovne štandardne vyžadujú dokladovanie vzniknutých škôd. Ako postupovať pri určovaní hodnoty majetku či miery poškodenia v prípade, ak klient nedisponuje dokladmi od jednotlivých zariadení, sme sa opýtali poisťovní. Pomôcť môže fotodokumentácia, technická obhliadka, ale aj znalecký posudok či čestné vyhlásenie.

poistenie domácností

Zdroj: Freepik

Vydokladovať, čo sa len dá

Poisťovne v prípade škody na zariadení v domácnosti štandardne požadujú v prvom rade nahlásenie poškodených vecí. „Potrebné je predložiť zoznam poškodených, zničených, odcudzených alebo stratených vecí. Ku všetkým veciam v tomto zozname je potrebné uviesť rok ich nadobudnutia, ako aj cenu, za ktorú ich klient zakúpil,“ uvádza hovorkyňa Generali Katarína Ondra.

Podľa nej ak má klient doklad k veciam k dispozícii, vhodné je ho ku každej veci v zozname priložiť. Dokladom však nemusí byť len samotný pokladničný blok, ale napríklad aj faktúra, preberací protokol, posudok či výpisy z účtov potvrdzujúce zakúpenie vecí.

U niektorých predmetov, kde klientovi napríklad po požiari chýbajú bločky, sa môže podľa manažérky externej komunikácie poisťovne Uniqa Evy Svobodovej spísať čestné vyhlásenie a predmety opísať, vrátane rokov používania a ich parametrov. Týmto spôsobom je možné stanoviť napríklad hodnotu vecí osobnej potreby či finančnej hotovosti, ktorú mal klient doma.

„Pri poistnom plnení za poškodené veci vychádzame zo sumy primeraných nákladov potrebných na ich opravu do pôvodného stavu. Ak oprava nie je možná, klientovi je vyplatené poistné plnenie vo výške poistnej sumy, respektíve poistných limitov v závislosti od poistnej zmluvy,“ približuje K. Ondra.

Môžu to byť aj online faktúry

V súčasnosti je dokladovanie, či už formou faktúr, alebo bločkov, často omnoho ľahšie ako v minulosti. Senior analytik spoločnosti Brokeria Ivan Kahanec pripomína, že množstvo vecí už nakupujeme cez internet a vďaka tomu faktúra zostane zákazníkovi v e-mailovej schránke. Niektoré siete predajní po registrácii posielajú faktúru alebo bloček e-mailom aj pri nákupe v kamennej predajni. Navyše v súčasnosti má prakticky každý vo vrecku mobilný telefón s fotoaparátom, pričom je jednoduché si pri nákupe akejkoľvek novej veci urobiť jej fotku.

Fotografie a technické obhliadky

V mnohých prípadoch dokážu poisťovne bez dokladov posúdiť vzniknutú škodu na základe fotografií poškodení, prípadne obhliadky technika. K. Ondra však odporúča doklady aspoň od najhodnotnejších vecí vždy uschovať, ideálne si ich odfotiť alebo naskenovať a uložiť na online úložisko spolu so zoznamom vecí, ktoré sa nachádzajú v domácnosti. Vhodné je si napríklad aj nafotiť predmety v domácnosti vrátane konkrétneho typu a roku výroby a fotografie si uschovať.

Aj v poisťovni Uniqa poznajú situácie, keď poisťovňa netrvá úplne dôsledne na doložení všetkých dokladov. Ide najmä o kalamitné stavy, napríklad po rozsiahlych povodniach, keď hygienické a zdravotné hľadisko má prednosť pred detailným vykazovaním strát a škôd.

64725

„No aj v tomto prípade musí každý pred likvidáciou poškodených predmetov odfotiť ich pozostatky a informovať poisťovňu, že kvôli všeobecnému ohrozeniu je nevyhnutné dané veci zlikvidovať,“ opisuje E. Svobodová.

Finančný analytik Swiss Life Select Slovensko Pavel Škriniar dopĺňa, že ak je napríklad poškodená podlaha, klient oznámi, či išlo o laminátovú, drevenú, alebo inú podlahu, a poisťovňa na základe aktuálnych cien materiálu a práce navrhne poistné plnenie. Klient s výškou plnenia môže súhlasiť, alebo si nechá vec opraviť a faktúru si nechá v poisťovni preplatiť.

„Iná situácia je, ak klient požaduje vyššiu sumu, než akú poisťovňa akceptuje. Poisťovňa môže začať šetrenie, a vtedy môžu pomôcť klientovi aj doložené bločky,“ dodáva analytik.

Pomôžu aj aktuálne ceny obchodníkov

Tipom pre klientov, ktorí nemajú k poškodeným či zničeným predmetom potrebné doklady, môžu byť aktuálne ponuky obchodníkov a dodávateľov rovnakých vecí, ktoré sú stále v predaji. Podľa I. Kahanca, ak však ide o vec, ktorá už nie je v predaji, často je možné nájsť vec podobnej kvality a vyhotovenia. V týchto prípadoch môže poisťovňa vychádzať napríklad z priemernej ceny u viacerých obchodníkov. Ďalšou možnosťou je oslovenie dodávateľa zničených vecí, ktorý spravidla má možnosť naceniť rovnaké alebo podobné veci.

69551

Pri veciach zakúpených v zahraničí je možné využiť na zdokladovanie aj ceny zo zahraničných e-shopov. V špecifických prípadoch pomôže aj odborný alebo znalecký posudok o hodnote napríklad umeleckých diel či šperkov.

Aj Allianz – Slovenská poisťovňa dokáže po požiari na základe obhliadky určiť približnú hodnotu poškodeného zariadenia. Ak škoda vznikla krádežou či vlámaním, poškodený predkladá poisťovni policajnú správu o odcudzení predmetov.

Miera opotrebenia a výška poistnej sumy

Poisťovňa Wüstenrot stanovuje v týchto prípadoch výšku škody aj bez dokladov, hoci tie sú vždy najlepším riešením. „Poisťovňa využíva na odhadnutie škody svoje oceňovacie systémy a dostupné informácie o poškodenom zariadení na základe preukázaného zničenia či poškodenia veci od klienta. Je preto veľmi dôležité dodať poisťovni všetky žiadané doklady a uviesť celkový rozsah poškodenia, aby bolo možné určiť hodnotu poškodených vecí. Za poškodenú sa vec pokladá v prípade, že je možné ju opraviť do pôvodného stavu za rentabilné náklady,“ informuje expertka pre marketing Eva Šoltészová Janasová.

Aj tu však platí, že v prípade nedostatku dokladov poisťovňa vychádza z čestného vyhlásenia klienta pri nahlasovaní poistnej udalosti, pričom je potrebné dodať fotodokumentáciu poškodenej veci, opis poškodenej veci, jej vek a príčinu poškodenia.

Expertka pre marketing dodáva, že pri poškodení hnuteľných vecí sa posudzuje aj miera ich opotrebenia. Zároveň je maximálnym limitom poistného plnenia výška poistnej sumy domácnosti, ktorú si klient stanovil.

Poistnú sumu je potrebné prehodnocovať

Správne stanovená poistná suma domácnosti je preto kľúčová. „Ak bola výrazne podhodnotená, poisťovňa môže pristúpiť ku kráteniu poistného plnenia. Preto odporúčame správne určiť poistnú sumu pri uzatváraní zmluvy a následne poistenie raz za dva až tri roky prehodnotiť a poistnú sumu podľa potreby zvýšiť. Pomôckou je v tomto prípade aj valorizácia, respektíve indexácia poistnej sumy. Ak je zmluvne dohodnutá, poisťovňa každoročne zvýši poistnú sumu o infláciu,“ radí I. Kahanec.

77923

Plnenie za škodu limitované práve výškou poistnej sumy vysvetľuje P. Škriniar na príklade. Ak je poistená domácnosť na 20-tisíc eur, no dôjde k poškodeniu vecí za 50-tisíc eur, poisťovňa klientovi vyplatí iba 20-tisíc eur.

Škody sa nahlasujú štandardným spôsobom

Špecialistka externej komunikácie spoločnosti Allianz Helena Kanderková konštatuje, že poškodení poisťovni štandardne nahlasujú poistnú udalosť online, telefonicky alebo prostredníctvom svojho obchodníka. Ešte pred samotným nahlasovaním je dôležité, aby si klient urobil čo najpresnejší zoznam zničených alebo odcudzených vecí a k tomu si pripravil fotografie, ktoré pridajú aj na hodnovernosti zoznamu.

Dobrou správou je, že poisťovňa nelimituje poistné plnenie len na základe bločkov a faktúr od vecí v domácnosti. „Výška preplatenej škody však veľmi závisí od toho, aký presný bude zoznam zničených či odcudzených vecí. Čím je presnejší, tým viac bude výška poistného plnenia zodpovedať skutočnej škode,“ tvrdí I. Kahanec.

Klient podľa neho môže napríklad poisťovni poslať aj odkaz alebo ešte lepšie snímku obrazovky z e-shopu či fotku s cenovkou v obchode. Likvidátor poisťovne si v prípade potreby dožiada chýbajúce doklady a dokumenty.

logo
Prečítajte si tiež:
10.12.2024 Robert Juriš

Na Slovensku sa postavilo o štvrtinu menej bytov ako pred rokom

Výstavba nových bytov na Slovensku sa prepadáva a čísla sú čoraz nepriaznivejšie. V treťom štvrťroku tohto roku sa začalo stavať o 22,5 ...

10.12.2024 Redakcia FinReport

Odložené platby odvodov za december 2021 je potrebné zaplatiť do konca tohto roka

Sociálna poisťovňa pripomína a upozorňuje samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) a zamestnávateľov na blížiaci sa termín odkladu ...

10.12.2024 Redakcia FinReport

Priemyselná produkcia pokračuje v raste najmä vďaka výrobe automobilov

Priemyselná produkcia na Slovensku rastie. V októbri 2024 sa jej podarilo byť v pluse už štvrtý mesiac za sebou. K tomuto trendu prispela ...

10.12.2024 Redakcia FinReport

Slovenské firmy sú vo využívaní digitálnych technológií podpriemerné

Slovenské firmy sú vo využívaní digitálnych technológií piate najhoršie v celej Európskej únii. Síce zaostávame aj za našimi ...

10.12.2024 Martina Staňová

Spotrebné úvery: Záujem o ne zvyšuje očakávané zdražovanie

Objem spotrebných úverov poskytnutých bankami na Slovensku v tomto roku v porovnaní s minulým rokom vzrástol. Podľa Národnej banky Slovenska ...

9.12.2024 Mário Špilberger

Banky investovanie do kryptomien neponúkajú, len jedna o tom uvažuje

Banky vám okrem tradičného zhodnocovania vkladov a poskytovania pôžičiek ponúknu aj príležitosť investovať do akcií, realitných fondov ...

9.12.2024 Robert Juriš

Cena bitcoinu prekonala 100-tisíc dolárov, no víťazom býčieho trhu bude blockchain

Cena najsilnejšej kryptomeny na trhu – bitcoinu dosiahla minulý týždeň svoje nové historické maximum, keď prekonala psychologickú hranicu ...

6.12.2024 Mário Špilberger

Pri celoročnom cestovnom poistení pozor na lehoty návratu do vlasti

Aj keď ste v čase škodovej udalosti neboli pod vplyvom alkoholu, ani ste v zahraničí úmyselne nespôsobili škodu, poisťovňa vám môže ...

4.12.2024 Mário Špilberger

Investovanie cez banku: Aká je ponuka a čo si o nej myslia finančníci?

Črtá sa vám v práci osobné ohodnotenie, koncoročná odmena, alebo je v dohľade väčšia suma peňazí? Zostáva už len vybrať, do čoho, ...

3.12.2024 Redakcia FinReport

Umelú inteligenciu využíva už desiatka bánk na Slovensku

Umelá inteligencia je fenoménom súčasnosti a nevyhýba sa jej ani svet financií. Slovenská banková asociácia (SBA) urobila prieskum, z ...

29.11.2024 Martin Jamnický

Black Friday: Aké sú najčastejšie finty podvodníkov

Za jediný novembrový deň minieme na internete o tretinu viac peňazí ako v iný priemerný deň v priebehu roka. Počet kyberpodvodov z roka na ...

28.11.2024 Roland Régely

Black Friday v bankách: Oficiálne sa nekoná, no zopár zliav sme našli

Už zajtra, 29. novembra 2024, sa začína neoficiálny nákupný sviatok Black Friday. Finančné domy na Slovensku síce pri tejto udalosti žiadne ...

27.11.2024 Mário Špilberger

Poisťovne skracujú ochranné lehoty pre poistné plnenie

Ochranná lehota, často nazývaná aj čakacia lehota, je obdobie, ktoré plynie po uzatvorení poistnej zmluvy. Počas nej klient nemusí dostať ...

27.11.2024 Redakcia FinReport

Už aj Slovenská sporiteľňa sa s hypotékami dostala pod hranicu 4 %

Aj najväčšia banka na Slovensku sa pridala k tým, ktoré už znížili najvýhodnejšie úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov pod ...

26.11.2024 Redakcia FinReport

Pillow poisťovňa za päť rokov uzatvorila 278 522 poistných zmlúv

Pillow poisťovňa pôsobí na finančnom trhu päť rokov. Za ten čas uzatvorila presne 278 522 poistných zmlúv a v Česku aj na Slovensku sa ...

26.11.2024 Martina Staňová

Správne nastavené poistenie bytového domu môže vlastníkom bytov ušetriť tisíce eur

Vhodne nastavené poistenie bytového domu môže v prípade poistnej udalosti majiteľom bytov usporiť nemálo peňazí, ktoré by inak museli ...

26.11.2024 Redakcia FinReport

UniCredi Bank opäť o niečo znížila úroky na svojich hypotékach

UniCredit Bank naposledy znižovala úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov pred dvomi mesiacmi. Už vtedy ako jedna z prvých na slovenskom ...

22.11.2024 Mário Špilberger

Úrokové sadzby hypoték by do konca roka mohli klesnúť, no nie výrazne

Poslala vám banka oznámenie o refixácii úrokovej sadzby vašej hypotéky a teraz stojíte pred rozhodnutím, či aj pri novej úrokovej sadzbe ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay