Aké sú trendy v poisťovníctve vo svete a na Slovensku v roku 2025
Umelá inteligencia, automatizácia poistných udalostí, využívanie senzorov, big data a internetu vecí, integrované poistenie, personalizácia poistných produktov, nasadenie blockchainu a vytváranie smart kontraktov... to sú najhlavnejšie trendy, ktoré by v roku 2025 mali dominovať vo svetovom poisťovníctve. My sme sa však nepozreli len na to, ako to bude vyzerať vo svete, ale opýtali sme sa aj v najväčších poisťovniach na Slovensku, na čo sa ich klienti môžu tešiť a pripraviť v tomto roku.

Foto: Freepik
Umelá inteligencia na každom kroku
Umelá inteligencia je fenomén, ktorý preniká do všetkých životných procesov, poistenie nevynímajúc. V tomto roku by sa mala stať hlavným motorom rastu nielen vo svete technológií, ale aj vo financiách, a teda aj v poisťovníctve.
Všetky dôležité svetové poisťovne podľa správy Global Insurance Report 2025 spoločnosti McKinsey & Co. intenzívne investujú do zabudovania umelej inteligencie do svojich poistných procesov. Cieľom je napríklad zlepšenie hodnotenia poistných rizík. Čím budú rýchlejšie a presnejšie, tým viac znížia náklady a zrýchlia proces uzatvárania poistiek. Pomáha tiež pri personalizácii poistných produktov a ich automatizácii prostredníctvom digitálnych asistentov, chatbotov a analýzy dát.
Poistenie je proces založený na dátach. Aj preto sa bude rozširovať množstvo zariadení, ako sú napríklad nositeľné technológie (wearables – monitorujúce zdravotný stav zákazníka), senzory v automobiloch (telematika – hodnotiace správanie sa vodičov) a inteligentné domácnosti (internet vecí), ktoré dokážu poisťovniam poskytovať dáta v reálnom čase.
Vstavané poistenie a kybernetické riziká
Z pohľadu poistných produktov by sa hajlajtom tohto roku mohlo stať integrované poistenie alebo aj embedded insurance. Podobne ako vstavané financie by takéto poistné produkty boli integrované priamo do predajných procesov iných firiem, napríklad pri predaji spotrebnej elektroniky, motorových vozidiel či leteniek.
Nemenej intenzívny rozmach bezpochyby čaká na poistenie kybernetických rizík. Aj vzhľadom na nárast počtu kybernetických útokov je to úplne prirodzená reakcia na dopyt trhu. Vyšší záujem môže byť aj o špecifické personalizované poistné produkty, ako sú napríklad krátkodobé cestovné poistenie alebo poistenie zdieľaného automobilu.
Hoci je spochybňovanie klimatických zmien teraz v móde, očakávaný nárast záujmu o poistenie udržateľnosti a klimatických rizík bude svedčiť o opaku. Samotné poisťovne budú musieť vyvinúť a priniesť nové produkty kryjúce následky klimatických katastrof.
Zákaznícka skúsenosť s dôrazom na mladšie ročníky
Samozrejme, vyvíjať sa bude aj zákaznícka skúsenosť a s ňou spojený dopyt po ešte ľahšej dostupnosti produktov a ešte intenzívnejšej digitalizácii poistenia. Samoobslužné platformy, chatboty či mobilné aplikácie už nie sú novinkou, no najmä pre mileniálov a generáciu Z sú samozrejmosťou, a práve preto sa musia zdokonaľovať v čase.
S tým súvisí aj skutočnosť, že poisťovne si zo sveta kryptoaktív vypožičajú technológiu blockchainu, ktorá im prostredníctvom vytvárania smart kontraktov umožní jednoduchšie, bezpečnejšie a rýchlejšie spracovávanie poistných udalostí. Výsledkom bude, že vyplácanie odškodnenia bude prebiehať automaticky bezprostredne po splnení podmienok poistnej udalosti.
Ktoré z trendov sa objavia aj na Slovensku?
O tom, že digitalizácia poistných procesov je dnes už takpovediac povinnou jazdou, a že kľúčovým pre rozvoj poisťovníctva do budúcnosti je využívanie umelej inteligencie, svedčí napríklad vyjadrenie NN poisťovne.
„Digitalizácia je dnes už samozrejmosťou. Novým trendom je využívanie nástrojov umelej inteligencie, ktoré pomáhajú sprostredkovateľom a robia ich prácu efektívnejšou. Umelá inteligencia má význam aj pri zlepšovaní a zrýchľovaní klientskeho servisu. Poisťovne, ktoré ju nebudú využívať, budú menej efektívne a pomalšie, čo pocítia klienti aj finanční sprostredkovatelia,“ myslí si PR manažérka poisťovne Daniela Tomášková.
„V roku 2025 očakávame, že najväčší vplyv na náš biznis budú mať technologické inovácie a zmeny v správaní spotrebiteľov. Umelá inteligencia a big data budú hrať kľúčovú úlohu v personalizácii poistných produktov a v optimalizácii procesov. Očakávame, že technologický vývoj bude naďalej podporovať rast online predaja poistných produktov,“ pokračuje špecialistka externej spolupráce Allianz – Slovenskej poisťovne Helena Kanderková.
Podľa nej budú poisťovne zároveň čeliť výzvam spojeným s klimatickými zmenami a ich vplyvom na poistné riziká. „Ďalším významným faktorom budú regulácie a legislatívne zmeny, najmä v oblasti ochrany dát a kybernetickej bezpečnosti. S nárastom digitálnych riešení totiž narastá aj potreba ochrany pred kybernetickými hrozbami, ktoré podľa Allianz Risk Barometra 2025 predstavujú najväčšie riziko pre biznis.
Opakujúce sa úkony prenecháme robotom
Zmenu v spotrebiteľskom správaní sledujú aj v poisťovni Wüstenrot. „Klienti si čoraz viac uvedomujú význam finančnej ochrany a očakávajú jednoduché, digitálne riešenia, transparentnosť a personalizáciu služieb. Preto sa dlhodobo sústreďujeme na inovácie a digitalizáciu, ktoré sú kľúčové pre zlepšenie efektivity našich procesov,“ konštatuje hovorkyňa poisťovne Zuzana Zúbeková.
Ako uvádza ďalej, aj tu plánujú pokračovať vo využívaní umelej inteligencie na automatizáciu procesov, čo v konečnom dôsledku umožňuje zrýchliť vybavovanie požiadaviek a poskytovať klientom presnejšie a flexibilnejšie služby. Aj v tejto poisťovni za jednu z top priorít považujú rastúce kybernetické hrozby, čo je v rámci prevencie spojené so zvýšenými investíciami do ochrany dát.
V Union poisťovni pre rok 2025 vidia nie jeden, ale hneď niekoľko zásadných trendov pre správu a ponuku poistenia. Medzi nimi okrem toho dominujú technológie umelej inteligencie a big data určené najmä na analýzu rizík, zlepšenie procesov, komunikáciu s klientom a personalizáciu produktov.
„Zákazníci budú čoraz častejšie komunikovať s poisťovňami cez chatboty, čo umožní rýchlejší prístup k informáciám a zjednoduší správu poistných zmlúv. Poisťovne budú vo veľkej miere nahrádzať opakujúce sa úkony svojich zamestnancov najmä pri správe poistných zmlúv a likvidácii poistných udalostí automatizáciou a prácou robotov,“ vysvetľuje hovorkyňa poisťovne Beáta Dupaľová Ksenzsighová.
Individuálne potreby a poisťovanie nových rizík
Aj Generali poisťovňa predpokladá, že tento rok sa bude niesť v znamení inovácií a technologických vylepšení, ktoré zlepšia služby, urýchlia riešenie poistných udalostí a skrátia jednotlivé úkony či procesy. „Hovoríme napríklad o vylepšenej verzii hlásenia majetkových poistných udalostí, ktorá je už dostupná pre fyzické osoby, a plánujeme ju rozšíriť aj pre ďalšie druhy škôd,“ konštatuje hovorkyňa poisťovne Catherine Černochová.
Cieľom je tiež pokračovať v tvorbe poistných riešení, ktoré budú maximálne prispôsobené individuálnym potrebám klientov. Dôležité bude zamerať sa aj na poisťovanie nových rizík, ktoré vznikajú aj v dôsledku využívania inovatívnych udržateľných riešení, ako sú napríklad fotovoltické panely, eko-doprava, ale aj úprava poistných riešení v rámci poistenia majetku kvôli častým záplavám, povodniam, extrémnemu vetru či krupobitiu.
Implementáciu umelej inteligencie do procesov poisťovní, zmenu v produktoch alebo posudzovanie rizík z dôvodu klimatických zmien, personalizáciu poistných produktov a zvyšujúce sa požiadavky na kybernetickú bezpečnosť a regulácie vymenúva medzi trendmi v poisťovníctve v roku 2025 aj riaditeľka marketingu PREMIUM Poisťovne Juliana Murcínová, ktorá hovorí tiež o „potrebe poskytovať čoraz sofistikovanejšie a čo najjednoduchšie riešenia pre finančných agentov“.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka
2025

Finanční agenti

Kryptomeny

Unicef

Zamestnanie


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Podnikateľský účet bude povinný a štát zdaní jednotlivé platby
- 2.Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
- 3.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 4.Ukončenie živnosti a daňové priznanie – čo všetko je potrebné zohľadniť?
- 5.Štátne dlhopisy „pre ľudí“ sa začnú predávať už v marci 2025