Hľadaj

Aké sú trendy v poisťovníctve vo svete a na Slovensku v roku 2025

Publikované:  Banky a poisťovne Poslať

Umelá inteligencia, automatizácia poistných udalostí, využívanie senzorov, big data a internetu vecí, integrované poistenie, personalizácia poistných produktov, nasadenie blockchainu a vytváranie smart kontraktov... to sú najhlavnejšie trendy, ktoré by v roku 2025 mali dominovať vo svetovom poisťovníctve. My sme sa však nepozreli len na to, ako to bude vyzerať vo svete, ale opýtali sme sa aj v najväčších poisťovniach na Slovensku, na čo sa ich klienti môžu tešiť a pripraviť v tomto roku.

Poisťovne na Slovensku

Foto: Freepik

Umelá inteligencia na každom kroku

Umelá inteligencia je fenomén, ktorý preniká do všetkých životných procesov, poistenie nevynímajúc. V tomto roku by sa mala stať hlavným motorom rastu nielen vo svete technológií, ale aj vo financiách, a teda aj v poisťovníctve.

Všetky dôležité svetové poisťovne podľa správy Global Insurance Report 2025 spoločnosti McKinsey & Co. intenzívne investujú do zabudovania umelej inteligencie do svojich poistných procesov. Cieľom je napríklad zlepšenie hodnotenia poistných rizík. Čím budú rýchlejšie a presnejšie, tým viac znížia nákladyzrýchlia proces uzatvárania poistiek. Pomáha tiež pri personalizácii poistných produktov a ich automatizácii prostredníctvom digitálnych asistentov, chatbotovanalýzy dát.

102465

Poistenie je proces založený na dátach. Aj preto sa bude rozširovať množstvo zariadení, ako sú napríklad nositeľné technológie (wearables – monitorujúce zdravotný stav zákazníka), senzory v automobiloch (telematika – hodnotiace správanie sa vodičov) a inteligentné domácnosti (internet vecí), ktoré dokážu poisťovniam poskytovať dáta v reálnom čase.

Vstavané poistenie a kybernetické riziká

Z pohľadu poistných produktov by sa hajlajtom tohto roku mohlo stať integrované poistenie alebo aj embedded insurance. Podobne ako vstavané financie by takéto poistné produkty boli integrované priamo do predajných procesov iných firiem, napríklad pri predaji spotrebnej elektroniky, motorových vozidiel či leteniek.

Nemenej intenzívny rozmach bezpochyby čaká na poistenie kybernetických rizík. Aj vzhľadom na nárast počtu kybernetických útokov je to úplne prirodzená reakcia na dopyt trhu. Vyšší záujem môže byť aj o špecifické personalizované poistné produkty, ako sú napríklad krátkodobé cestovné poistenie alebo poistenie zdieľaného automobilu.

88549

Hoci je spochybňovanie klimatických zmien teraz v móde, očakávaný nárast záujmu o poistenie udržateľnosti a klimatických rizík bude svedčiť o opaku. Samotné poisťovne budú musieť vyvinúť a priniesť nové produkty kryjúce následky klimatických katastrof.

Zákaznícka skúsenosť s dôrazom na mladšie ročníky

Samozrejme, vyvíjať sa bude aj zákaznícka skúsenosť a s ňou spojený dopyt po ešte ľahšej dostupnosti produktov a ešte intenzívnejšej digitalizácii poistenia. Samoobslužné platformy, chatboty či mobilné aplikácie už nie sú novinkou, no najmä pre mileniálovgeneráciu Z sú samozrejmosťou, a práve preto sa musia zdokonaľovať v čase.

S tým súvisí aj skutočnosť, že poisťovne si zo sveta kryptoaktív vypožičajú technológiu blockchainu, ktorá im prostredníctvom vytvárania smart kontraktov umožní jednoduchšie, bezpečnejšie a rýchlejšie spracovávanie poistných udalostí. Výsledkom bude, že vyplácanie odškodnenia bude prebiehať automaticky bezprostredne po splnení podmienok poistnej udalosti.

81498

Ktoré z trendov sa objavia aj na Slovensku?

O tom, že digitalizácia poistných procesov je dnes už takpovediac povinnou jazdou, a že kľúčovým pre rozvoj poisťovníctva do budúcnosti je využívanie umelej inteligencie, svedčí napríklad vyjadrenie NN poisťovne.

„Digitalizácia je dnes už samozrejmosťou. Novým trendom je využívanie nástrojov umelej inteligencie, ktoré pomáhajú sprostredkovateľom a robia ich prácu efektívnejšou. Umelá inteligencia má význam aj pri zlepšovaní a zrýchľovaní klientskeho servisu. Poisťovne, ktoré ju nebudú využívať, budú menej efektívne a pomalšie, čo pocítia klienti aj finanční sprostredkovatelia,“ myslí si PR manažérka poisťovne Daniela Tomášková.

V roku 2025 očakávame, že najväčší vplyv na náš biznis budú mať technologické inovácie a zmeny v správaní spotrebiteľov. Umelá inteligencia a big data budú hrať kľúčovú úlohu v personalizácii poistných produktov a v optimalizácii procesov. Očakávame, že technologický vývoj bude naďalej podporovať rast online predaja poistných produktov,“ pokračuje špecialistka externej spolupráce Allianz – Slovenskej poisťovne Helena Kanderková.

94949

Podľa nej budú poisťovne zároveň čeliť výzvam spojeným s klimatickými zmenami a ich vplyvom na poistné riziká. „Ďalším významným faktorom budú regulácie a legislatívne zmeny, najmä v oblasti ochrany dát a kybernetickej bezpečnosti. S nárastom digitálnych riešení totiž narastá aj potreba ochrany pred kybernetickými hrozbami, ktoré podľa Allianz Risk Barometra 2025 predstavujú najväčšie riziko pre biznis.

Opakujúce sa úkony prenecháme robotom

Zmenu v spotrebiteľskom správaní sledujú aj v poisťovni Wüstenrot. „Klienti si čoraz viac uvedomujú význam finančnej ochrany a očakávajú jednoduché, digitálne riešenia, transparentnosť a personalizáciu služieb. Preto sa dlhodobo sústreďujeme na inovácie a digitalizáciu, ktoré sú kľúčové pre zlepšenie efektivity našich procesov,“ konštatuje hovorkyňa poisťovne Zuzana Zúbeková.

Ako uvádza ďalej, aj tu plánujú pokračovať vo využívaní umelej inteligencie na automatizáciu procesov, čo v konečnom dôsledku umožňuje zrýchliť vybavovanie požiadaviek a poskytovať klientom presnejšie a flexibilnejšie služby. Aj v tejto poisťovni za jednu z top priorít považujú rastúce kybernetické hrozby, čo je v rámci prevencie spojené so zvýšenými investíciami do ochrany dát.

V Union poisťovni pre rok 2025 vidia nie jeden, ale hneď niekoľko zásadných trendov pre správu a ponuku poistenia. Medzi nimi okrem toho dominujú technológie umelej inteligencie a big data určené najmä na analýzu rizík, zlepšenie procesov, komunikáciu s klientom a personalizáciu produktov.

„Zákazníci budú čoraz častejšie komunikovať s poisťovňami cez chatboty, čo umožní rýchlejší prístup k informáciám a zjednoduší správu poistných zmlúv. Poisťovne budú vo veľkej miere nahrádzať opakujúce sa úkony svojich zamestnancov najmä pri správe poistných zmlúv a likvidácii poistných udalostí automatizáciou a prácou robotov,“ vysvetľuje hovorkyňa poisťovne Beáta Dupaľová Ksenzsighová.

45675

Individuálne potreby a poisťovanie nových rizík

Aj Generali poisťovňa predpokladá, že tento rok sa bude niesť v znamení inovácií a technologických vylepšení, ktoré zlepšia služby, urýchlia riešenie poistných udalostí a skrátia jednotlivé úkony či procesy. „Hovoríme napríklad o vylepšenej verzii hlásenia majetkových poistných udalostí, ktorá je už dostupná pre fyzické osoby, a plánujeme ju rozšíriť aj pre ďalšie druhy škôd,“ konštatuje hovorkyňa poisťovne Catherine Černochová.

Cieľom je tiež pokračovať v tvorbe poistných riešení, ktoré budú maximálne prispôsobené individuálnym potrebám klientov. Dôležité bude zamerať sa aj na poisťovanie nových rizík, ktoré vznikajú aj v dôsledku využívania inovatívnych udržateľných riešení, ako sú napríklad fotovoltické panely, eko-doprava, ale aj úprava poistných riešení v rámci poistenia majetku kvôli častým záplavám, povodniam, extrémnemu vetru či krupobitiu.

Implementáciu umelej inteligencie do procesov poisťovní, zmenu v produktoch alebo posudzovanie rizík z dôvodu klimatických zmien, personalizáciu poistných produktov a zvyšujúce sa požiadavky na kybernetickú bezpečnosť a regulácie vymenúva medzi trendmi v poisťovníctve v roku 2025 aj riaditeľka marketingu PREMIUM Poisťovne Juliana Murcínová, ktorá hovorí tiež o „potrebe poskytovať čoraz sofistikovanejšiečo najjednoduchšie riešenia pre finančných agentov“.

logo
📬 Prihláste sa na odber newslettera
Prečítajte si tiež:
16.11.2025 Redakcia FinReport

1,5 milióna eur na podporu obetí násilia

Vláda SR schválila novelu zabezpečujúcu dotácie na ochranu obetí násilia. Ministerstvo práce poskytne 1,5 milióna eur pre bezpečné ...

15.11.2025 Redakcia FinReport

Príspevok za prácu v obecnej polícii sa zvyšuje

Od 1. januára 2026 zvýši Sociálna poisťovňa príspevok za prácu v obecnej polícii o 4,1 %. Poberatelia príspevku nemusia o zvýšenie ...

13.11.2025 Redakcia FinReport

Digitrans: Efektívna cesta k digitalizácii pre MSP

Projekt Digitrans, podporovaný Svetovou bankou a Európskou komisiou, prináša malým a stredným podnikom na Slovensku finančnú podporu a ...

13.11.2025 Tlačová správa

Historicky prvá verejná diskusia sa uskutočnila na Finweek Bratislava 2025

Bratislava 13. november 2025 – Finweek Bratislava 2025 sa niesol v duchu hlavnej myšlienky: Fintech prinesie úspech Európe v digitálnom veku a ...

13.11.2025 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa zvyšuje úrazové dávky o 4,1%

Sociálna poisťovňa od 1. januára 2026 zvýši o 4,1 % viaceré úrazové dávky. Poberatelia dávok nemusia o nič žiadať, poisťovňa im sumy ...

12.11.2025 Redakcia FinReport

Spravodlivejší dôchodok: Zmeny v poistení od 2026

Od 1. januára 2026 čaká poistencov štátu, ktorí si privyrábali a platili dôchodkové poistné, pozitívna zmena. Novela zákona o sociálnom ...

12.11.2025 Roland Régely

Transakčná daň pre živnostníkov sa ruší. Čo bude ďalej s ich podnikateľskými účtami?

Od 1. januára 2026 sa živnostníkom na Slovensku ruší transakčná daň. Rozhodnutie vlády, prichádza necelý rok po tom, ako daň vôbec ...

11.11.2025 Tlačová správa

Ceny na čerpačkách končia s prudkým rastom

Ceny pohonných hmôt na Slovensku v 44. týždni (27.10. - 3.11.2025) rástli. Na cenách benzínu sme zaznamenali cenový nárast o 2,6%, teda o ...

30.10.2025 Tlačová správa VšZP

VšZP odstraňuje finančné limity pre všetky zazmluvnené jednodňovky až do konca roka

Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) predstavuje významné opatrenia na zefektívnenie a skvalitnenie jednodňovej zdravotnej starostlivosti. ...

28.10.2025 Roland Régely

Po lúpeži v Louvre: Ako poisťovne chránia kultúrne dedičstvo Európy

Krádež korunovačných šperkov z parížskeho Louvre vyvolala otázku, ako sú európske múzeá chránené pred podobnými útokmi. Hoci sa ...

28.10.2025 Redakcia FinReport

Rozhovor s Evou Stoklasovou o vzdelávaní, finančných sprostredkovateľoch a trendoch v poisťovníctve

V tomto podcaste sa rozprávame s Evou Stoklasovou, garantkou vzdelávania Slovenskej akadémie poisťovníctva a poistnou analytičkou, o svete ...

28.10.2025 Redakcia FinReport

S Martinom Podávkom o tom, ako zjednodušiť poisťovníctvo

V tejto epizóde sa rozprávame s Martinom Podávkom, spoluzakladateľom a členom predstavenstva Pillow Pojišťovne, a.s. Martin približuje, ako ...

24.10.2025 Tlačová správa

85 % malých firiem vníma podnikateľské prostredie negatívne. Škoda 50 tisíc EUR by bola likvidačná pre 19 % z nich.

Negatívne je vnímané podnikateľské prostredie na Slovensku aktuálne pre 85 % malých a stredných podnikateľov, z toho je výrazne negatívne ...

24.10.2025 Redakcia FinReport

Rozhovor s Viktóriou Piatkovou o poistení a poistných udalostiach

V tejto epizóde sa rozprávame s Viktóriou Piatkovou, riaditeľkou Úseku likvidácie poistných udalostí a správy poistenia v Colonnade ...

24.10.2025 Roland Régely

Schválené: štát prestane vyplácať príspevok na hypotéky, pomoc majú prevziať banky

Parlament schválil novelu zákona, ktorá od decembra 2025 oficiálne ukončí vyplácanie štátneho príspevku na zvýšené splátky hypoték. Po ...

22.10.2025 Redakcia FinReport

Viktória Koósová z Colonnade o marketingu a mediálnej komunikácii

Na MoneyFeste 2025 sme mali možnosť sa porozprávať s Viktóriou Koósovou zo spoločnosti Colonnade Insurance S.A. o marketingu, komunikácii či ...

20.10.2025 Martina Staňová

Od roku 2026 majitelia áut neprejdú STK bez platného PZP

Motoristov čakajú od nového roka zásadné zmeny. Ministerstvo vnútra SR (MV SR) pripravilo novelu zákona, ktorej hlavným cieľom je, aby na ...

17.10.2025 Redakcia FinReport

Slovenská sporiteľňa oslavuje 200 rokov: od prvej pobočky až po digitálnu banku

Slovenská sporiteľňa si v roku 2025 pripomína 200 rokov od otvorenia prvej pobočky na území dnešného Slovenska. Z malej sporiteľne v ...

November

 
P
U
S
Š
P
S
N
44. týždeň
48. týždeň
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay