Hľadaj

Stanovisko ZSSK k medializovaným nepravdám o „sťahovaní všetkých moderných vlakov z východu preč“ a zníženiu kvality cestovania v Tatrách

Správy Sita Poslať

18.12.2020 (Webnoviny.sk) - Dovoľujeme si v mene Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) zareagovať na klamlivé nadpisy článkov týždenníka Korzár, ktorý predostieral, že od 13. 12. 2020 "Železnice stiahli z východného Slovenska všetky nové súpravy" a k podsúvaniu informácií, že začiatkom prevádzky trate Bratislava – Dunajská Streda – Komárno vlakmi ZSSK a ÖBB prišlo k zhoršeniu vlakov pod Tatrami. Nie je to pravda. Nižšie nájdete výpočet faktov na tému "Stav vozidlového parku vlakov regionálnej osobnej koľajovej dopravy na území Prešovského a Košického samosprávneho kraja.

Stanovisko ZSSK k medializovaným nepravdám o „sťahovaní všetkých moderných vlakov z východu preč“ a zníženiu kvality cestovania v Tatrách

Klamstvá, teda najmä podsúvané informácie, sú že:
ZSSK zobrala z východného Slovenska (kraje Prešovský a Košický) všetky moderné vlaky.
Prvé moderné vlaky prídu späť na východné Slovensko až v roku 2023.
Pod Tatrami jazdia už len staré vlaky.
Pravda je, že:
Na východnom Slovensku jazdí 55 % vlakov vyrobených alebo modernizovaných po roku 2000, z toho 30 % vlakov bolo vyrobených alebo modernizovaných po roku 2010.
Prvé vlaky z nových súťaží prídu na východné Slovensko v roku 2021 (do Tatier už v januári, inde neskôr od začiatku roka 2022).
Na trati Košice – Čierna nad Tisou je nasadených od 13. 12. 2020 v pracovných dňoch 58 % klimatizovaných vlakov (nárast oproti predchádzajúcemu grafikonu o 8 %).
Na trati Košice – Prešov – Lipany je nasadených od 13. 12. 2020 v pracovných dňoch 40 % klimatizovaných vlakov (nárast oproti starému GVD o 2 %).
Po presunutí vlakov 840 na trať Bratislava – Komárno jazdia Pod Tatrami najmä nízkopodlažné dieselové jednotky 813.1 (tzv. Mravce), vyrobené v rokoch 2017 a 2018, ktoré sú vybavené bezbariérovým vákuovým WC, pripojením wi-fi na internet a tiež klimatizáciou.
Čo sa zmenilo na východnom Slovensku:
Vlaky 840, vyrobené v roku 2004 (to sú tie, čo jazdia teraz na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno), nahradili pod Tatrami dieselové jednotky 813.1, ktoré sú nízkopodlažné, s bezbariérovým WC, vybavené wi-fi a klimatizáciou. Sú prezývané aj Mravce a boli vyrobené v rokoch 2017 – 2018.
Z trate Lipany – Čierna nad Tisou boli 2 vlaky 671 presunuté do Žiliny, kde ich ZSSK potrebuje, lebo rekonštrukciou žilinského uzla sa dočasne menia potreby osobnej prepravy v tomto regióne. Recipročne boli ako náhrada za ne presunuté na východ 2 vlakové súpravy, modernizované v rokoch 2010 – 2015 (10 vozňov), pričom všetky tieto vozne sú po modernizácii, sú klimatizované, majú elektrické zásuvky, stojany na bicykle či WC s uzatvoreným odpadovým systémom. V každej súprave je aspoň jeden vozeň s informačným systémom a wi-fi pripojením na internet.
Kde máme na východnom Slovensku problémy:
Trať Bardejov – Prešov, kde je koľajový zvršok v zlom stave, čo ZSSK poškodzuje nové jednotky. Z tohto dôvodu sú tu prednostne nasadzované staršie vozidlá. Tento problém je v riešení manažéra infraštruktúry – Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).
Trať Košice – Lipany, kde máme nových vlakov najmenej, a preto sem od budúceho roka začnú prichádzať nové vozne.
Ako to teda na východnom Slovensku dnes reálne na lokálnych tratiach je?
Humenné – Košice: 16 ks dieselmotorových jednotiek 861 (2011 – 2015), 11 ks rušňov 361/757 (2009 – 2015) + cca 60 nových alebo modernizovaných vozňov Bdteer (2009 – 2017), Bdgteer (2010 – 2015), Bdmpeer (2014 – 2015). Celkovo tu jazdí 75 % nových a modernizovaných vlakov.
Košice – Čierna nad Tisou: 4 ks moderných hnacích koľajových vozidiel + 30 ks modernizovaných vozňov Bdteer (2009 – 2017), 16 ks vozňov Bdgteer (2010 – 2015), 17 ks nových vozňov Bdmpeer (2014 – 2015). Celkovo tu jazdí 75 % nových a modernizovaných vlakov.
Poprad – Studený Potok – Tatranská Lomnica:  dieselmotorové jednotky 840 (2004) nahradili 813/913.1, tzv. Mravce (2017 – 2018). Celkovo tu jazdí 95 % nových a modernizovaných vlakov.
Košice – Lipany: Cca 20 ks vozňov Bdteer  (2009 – 2017), Bdgteer (2010 – 2015), Bdmpeer (2014 – 2015). Celkovo tu jazdí 35 % nových a modernizovaných vlakov.
Čo sa na východ ešte chystá?

5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň – projekt EÚ

celkový objem: 38,8 milióna eur

predpokladané dodanie: január 2021– 2022

nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)

35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt

predpokladaná hodnota zákazky: 32 200 000 eur

predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj, trate Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Košice – Lipany – Plaveč

predpokladaný podpis zmluvy: 1/2021

prvý dodaný vozeň: január 2022

predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

17 ks nových osobných vozňov

predpokladaná hodnota zákazky: 33 093 333 eur

predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj, Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisov, Košice – Čaňa, Košice – Lipany – Plaveč

predpokladaný podpis zmluvy: 1/2021

prvý dodaný vozeň: júl 2022

predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

9 ks elektrických jednotiek

predpokladaná hodnota zákazky: 76 284 000 eur

predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj, Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Trebišov (resp. po elektrifikácii až po Humenné), Košice – Michaľany – Čierna nad. Tisou

predpokladaný podpis zmluvy: 05/2021

predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023

Ako napreduje modernizácia vlakov v ZSSK? Aký je pomer nových, moderných vlakových súprav a starých? Aké najstaršie vlaky premávajú po slovenských tratiach?
ZSSK má vo vlastníctve takmer 700 rušňov, z čoho je 40 % nových a modernizovaných (t. j. kúpených alebo modernizovaných v 21. storočí). Disponujeme tiež takmer 900 vozňami, z čoho je cca 60 % nových a modernizovaných za posledných 20 rokov. Priemerný vek hnacích koľajových vozidiel je 21 rokov, v čom sú započítané aj moderné jednotky. Priemerný vek samotných hnacích koľajových vozidiel (bez tzv. ucelených jednotiek) je 32 rokov. Priemerný vek vozňov ZSSK je 21 rokov (pri rekonštruovaných sa vek počíta od modernizácie, ktorá predlžuje ich životnosť).
Aktualizovaný prehľad modernizácie vozidlového parku ZSSK za posledné roky:

25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) – projekt EÚ

celkový objem: 160 miliónov eur

predpokladané dodanie: 2020 – 2022 (2 ks EJ sú už v prevádzke, do konca roka celkom 9)

nasadzovanie: regionálna doprava (Žilinský a Trenčiansky kraj)

21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak) – projekt EÚ

celkový objem: 77 miliónov eur

predpokladané dodanie: 2019 – 2021 (15 ks DMJ je už v prevádzke)

nasadzovanie: regionálna doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj)

5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň – projekt EÚ

celkový objem: 38,8 milióna eur

predpokladané dodanie: 2021 – 2022

nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)

35 ks nových osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks) – vlastné zdroje

celkový objem: 66,8 milióna eur

predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (33 ks nových vozňov je už v prevádzke)

nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz – vlastné zdroje

celkový objem: 37,8 milióna eur

predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (39 ks modernizovaných vozňov je už v prevádzke)

nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks) – vlastné zdroje

celkový objem: 3,9 milióna eur

predpokladané dodanie: 2016 – 2020 (37 ks renovovaných vozňov je už v prevádzke)

nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)

Aktuálne pripravované projekty ZSSK:

9 ks elektrických jednotiek – vypísaná verejná súťaž

predpokladaná hodnota zákazky: 76 284 000 eur

predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj

predpokladaný podpis zmluvy: 04/2021

predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023

35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt – ukončená verejná súťaž, čaká sa na podpis zmluvy

predpokladaná hodnota zákazky: 32 200 000 eur

predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj

predpokladaný podpis zmluvy: 1/2021

predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

17 ks nových osobných vozňov – ukončená verejná súťaž, čaká sa na podpis zmluvy

predpokladaná hodnota zákazky: 33 093 333 eur

predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj

predpokladaný podpis zmluvy: 1/2021

predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

Ďalšie projekty sú vo fáze posudzovania štúdií uskutočniteľnosti.
Pre viac informácií sme Vám kedykoľvek k dispozícii.

Informačný servis


Viac k témam: PR, ZSSK
Zdroj: Webnoviny.sk - Stanovisko ZSSK k medializovaným nepravdám o „sťahovaní všetkých moderných vlakov z východu preč“ a zníženiu kvality cestovania v Tatrách © SITA Všetky práva vyhradené.

© SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. si vyhradzuje výlučné právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.

logo
Prečítajte si tiež:
15.10.2024 Správy

Atentát na Fica bude podľa Remišovej zneužitý štátnou mocou, demokracia na Slovensku môže utrpieť vážnu ranu (foto)

15.10.2024 (SITA.sk) - Pri vyšetrovaní atentátu na predsedu vlády Roberta Fica pribúdajú podľa poslankyne Národnej rady SR a predsedníčky ...

15.10.2024 Správy

Muž skladal skúšky v autoškole z jazdy na traktore, policajtov prekvapil alkoholom v krvi

15.10.2024 (SITA.sk) - Takmer 1,9 promile nafúkal 37-ročný muž počas záverečnej skúšky v autoškole z jazdy na traktore. Ten v utorok ...

15.10.2024 Správy

Má to zmysel: ROADPOL Safety Days a Účet za nehodu pripomenuli bezpečnosť na cestách 155-tisíc vodičom

15.10.2024 (SITA.sk) - V septembri sa Slovensko stalo súčasťou európskej kampane ROADPOL Safety Days, do ktorej sa zapojilo celkovo jedenásť ...

15.10.2024 Redakcia FinReport

Najvýkonnejší meme coin – Popcat dosiahol v tomto roku 6 300-percentný nárast hodnoty

Za posledné roky sa v kryptopriestore objavilo hneď niekoľko meme coinov, ktorých hodnota sa závratne zvýšila, získali masívne trhové ...

15.10.2024 Správy

Nová rozhľadňa v Revúcej bude čoskoro sprístupnená návštevníkom, mesto sľubuje nádherné výhľady

15.10.2024 (SITA.sk) - Výstavba rozhľadne nad mestom Revúca na Šturmanovej hore sa blíži do finále. Ako mesto informuje na sociálnej sieti, ...

15.10.2024 Správy

Plánované zmeny v dávkach v hmotnej núdzi môžu pozitívne ovplyvniť trh práce, odborníci však upozorňujú aj na riziká

15.10.2024 (SITA.sk) - Plánované zmeny v dávkach v hmotnej núdzi môžu ovplyvniť trh práce. Novela zákona z dielne Ministerstva práce, ...

15.10.2024 Redakcia FinReport

Podvodníci najnovšie kradnú osobné údaje používateľom služieb Booking a Airbnb

Krádež osobných údajov sa často končí krádežou peňazí. Aj preto výskumníci spoločnosti ESET upozorňujú na svoje nové zistenia o ...

15.10.2024 Mário Špilberger

Porovnanie cien: Za plyn v budúcom roku zaplatíme viac, elektrina zdražie len minimálne

Hoci ešte nepoznáme konečné cenové rozhodnutie regulačného úradu a vláda sa ešte nedohodla na finálnej podobe pomoci s cenami energií pre ...

15.10.2024 Redakcia FinReport

Pozor na správne poistenie bytového domu. Aj malá oprava môže vyjsť draho

Malo by byť samozrejmosťou, že každý byt v bytovom dome je poistený. Dôležité je však myslieť aj na poistenie samotného bytového domu. ...

15.10.2024 Správy

Rus prežil na nafukovacom člne v Ochotskom mori viac ako dva mesiace, jeho príbuzní už také šťastie nemali

15.10.2024 (SITA.sk) - Viac ako dva mesiace prežil v malom nafukovacom člne v Ochotskom mori 46-ročný Rus. Muž sa v člne začiatkom augusta s ...

15.10.2024 Robert Juriš

Septembrová inflácia na Slovensku dosiahla 2,6 %, zaostávame za priemerom eurozóny

Rast spotrebiteľských cien tovarov a služieb na Slovensku sa v septembri tohto roka mierne spomalil. Inflácia sa zastavila na čísle 2,6 %, čo ...

15.10.2024 Správy

Top foto dňa (15. október 2024): Rekordná chlebová reťaz z Nitry, podpis memoranda s Hyundai Mobis aj prijatie výboru Kultúrneho štrajku

15.10.2024 (SITA.sk) - Aj 15. október bol bohatý na udalosti, v priloženej fotogalérii si môžete pozrieť, ako ich zachytili objektívy ...

15.10.2024 Správy

Trnava vyhlásila verejné obstarávanie na výstavbu tréningových hál v športovom areáli Slávia

15.10.2024 (SITA.sk) - Mesto Trnava vyhlásilo verejné obstarávanie na vypracovanie projektovej dokumentácie a na inžinierske činnosti potrebné ...

15.10.2024 Robert Juriš

V Bratislave sa predalo dvakrát viac nových bytov ako vlani

Bratislavský realitný trh ožíva. V treťom štvrťroku tohto roku stúpol počet predaných bytov, no cenový rast zatiaľ zostáva utlmený. ...

15.10.2024 Správy

Voľby v Česku by s veľkým náskokom vyhralo opozičné hnutie ANO

15.10.2024 (SITA.sk) - Ak by sa parlamentné voľby v Českej republike konali v septembri, s vysokým náskokom by zvíťazilo opozičné hnutie ...

15.10.2024 Správy

Zisk Bank of America klesol, ale výnosy stúpli

15.10.2024 (SITA.sk) - Čistý zisk amerického finančného ústavu Bank of America v treťom kvartáli medziročne klesol o 12 % na 6,9 miliardy ...

15.10.2024 Správy

Zlaté zuby, župany či plienky. Kanalizácia nie je odpadkový kôš, upozorňujú obyvateľov bratislavskí vodári

15.10.2024 (SITA.sk) - Bratislavská vodárenská spoločnosť (BVS) upozorňuje obyvateľov, že kanalizácia nie je odpadkový kôš. Ako informuje ...

15.10.2024 Správy

Zomrel český herec Jiří Hromada

15.10.2024 (SITA.sk) - Vo veku 66 rokov zomrel známy český herec, dabér a aktivista Jiří Hromada. Oznámil to na Facebooku herec Radek Fejt, ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay