Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Stanovisko ZSSK k medializovaným nepravdám o „sťahovaní všetkých moderných vlakov z východu preč“ a zníženiu kvality cestovania v Tatrách

Správy Sita
SK
EN
Poslať

18.12.2020 (Webnoviny.sk) - Dovoľujeme si v mene Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) zareagovať na klamlivé nadpisy článkov týždenníka Korzár, ktorý predostieral, že od 13. 12. 2020 "Železnice stiahli z východného Slovenska všetky nové súpravy" a k podsúvaniu informácií, že začiatkom prevádzky trate Bratislava – Dunajská Streda – Komárno vlakmi ZSSK a ÖBB prišlo k zhoršeniu vlakov pod Tatrami. Nie je to pravda. Nižšie nájdete výpočet faktov na tému "Stav vozidlového parku vlakov regionálnej osobnej koľajovej dopravy na území Prešovského a Košického samosprávneho kraja.

image

Klamstvá, teda najmä podsúvané informácie, sú že:
ZSSK zobrala z východného Slovenska (kraje Prešovský a Košický) všetky moderné vlaky.
Prvé moderné vlaky prídu späť na východné Slovensko až v roku 2023.
Pod Tatrami jazdia už len staré vlaky.
Pravda je, že:
Na východnom Slovensku jazdí 55 % vlakov vyrobených alebo modernizovaných po roku 2000, z toho 30 % vlakov bolo vyrobených alebo modernizovaných po roku 2010.
Prvé vlaky z nových súťaží prídu na východné Slovensko v roku 2021 (do Tatier už v januári, inde neskôr od začiatku roka 2022).
Na trati Košice – Čierna nad Tisou je nasadených od 13. 12. 2020 v pracovných dňoch 58 % klimatizovaných vlakov (nárast oproti predchádzajúcemu grafikonu o 8 %).
Na trati Košice – Prešov – Lipany je nasadených od 13. 12. 2020 v pracovných dňoch 40 % klimatizovaných vlakov (nárast oproti starému GVD o 2 %).
Po presunutí vlakov 840 na trať Bratislava – Komárno jazdia Pod Tatrami najmä nízkopodlažné dieselové jednotky 813.1 (tzv. Mravce), vyrobené v rokoch 2017 a 2018, ktoré sú vybavené bezbariérovým vákuovým WC, pripojením wi-fi na internet a tiež klimatizáciou.
Čo sa zmenilo na východnom Slovensku:
Vlaky 840, vyrobené v roku 2004 (to sú tie, čo jazdia teraz na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno), nahradili pod Tatrami dieselové jednotky 813.1, ktoré sú nízkopodlažné, s bezbariérovým WC, vybavené wi-fi a klimatizáciou. Sú prezývané aj Mravce a boli vyrobené v rokoch 2017 – 2018.
Z trate Lipany – Čierna nad Tisou boli 2 vlaky 671 presunuté do Žiliny, kde ich ZSSK potrebuje, lebo rekonštrukciou žilinského uzla sa dočasne menia potreby osobnej prepravy v tomto regióne. Recipročne boli ako náhrada za ne presunuté na východ 2 vlakové súpravy, modernizované v rokoch 2010 – 2015 (10 vozňov), pričom všetky tieto vozne sú po modernizácii, sú klimatizované, majú elektrické zásuvky, stojany na bicykle či WC s uzatvoreným odpadovým systémom. V každej súprave je aspoň jeden vozeň s informačným systémom a wi-fi pripojením na internet.
Kde máme na východnom Slovensku problémy:
Trať Bardejov – Prešov, kde je koľajový zvršok v zlom stave, čo ZSSK poškodzuje nové jednotky. Z tohto dôvodu sú tu prednostne nasadzované staršie vozidlá. Tento problém je v riešení manažéra infraštruktúry – Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).
Trať Košice – Lipany, kde máme nových vlakov najmenej, a preto sem od budúceho roka začnú prichádzať nové vozne.
Ako to teda na východnom Slovensku dnes reálne na lokálnych tratiach je?
Humenné – Košice: 16 ks dieselmotorových jednotiek 861 (2011 – 2015), 11 ks rušňov 361/757 (2009 – 2015) + cca 60 nových alebo modernizovaných vozňov Bdteer (2009 – 2017), Bdgteer (2010 – 2015), Bdmpeer (2014 – 2015). Celkovo tu jazdí 75 % nových a modernizovaných vlakov.
Košice – Čierna nad Tisou: 4 ks moderných hnacích koľajových vozidiel + 30 ks modernizovaných vozňov Bdteer (2009 – 2017), 16 ks vozňov Bdgteer (2010 – 2015), 17 ks nových vozňov Bdmpeer (2014 – 2015). Celkovo tu jazdí 75 % nových a modernizovaných vlakov.
Poprad – Studený Potok – Tatranská Lomnica:  dieselmotorové jednotky 840 (2004) nahradili 813/913.1, tzv. Mravce (2017 – 2018). Celkovo tu jazdí 95 % nových a modernizovaných vlakov.
Košice – Lipany: Cca 20 ks vozňov Bdteer  (2009 – 2017), Bdgteer (2010 – 2015), Bdmpeer (2014 – 2015). Celkovo tu jazdí 35 % nových a modernizovaných vlakov.
Čo sa na východ ešte chystá?

5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň – projekt EÚ

celkový objem: 38,8 milióna eur

predpokladané dodanie: január 2021– 2022

nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)

35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt

predpokladaná hodnota zákazky: 32 200 000 eur

predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj, trate Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Košice – Lipany – Plaveč

predpokladaný podpis zmluvy: 1/2021

prvý dodaný vozeň: január 2022

predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

17 ks nových osobných vozňov

predpokladaná hodnota zákazky: 33 093 333 eur

predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj, Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisov, Košice – Čaňa, Košice – Lipany – Plaveč

predpokladaný podpis zmluvy: 1/2021

prvý dodaný vozeň: júl 2022

predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

9 ks elektrických jednotiek

predpokladaná hodnota zákazky: 76 284 000 eur

predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj, Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Trebišov (resp. po elektrifikácii až po Humenné), Košice – Michaľany – Čierna nad. Tisou

predpokladaný podpis zmluvy: 05/2021

predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023

Ako napreduje modernizácia vlakov v ZSSK? Aký je pomer nových, moderných vlakových súprav a starých? Aké najstaršie vlaky premávajú po slovenských tratiach?
ZSSK má vo vlastníctve takmer 700 rušňov, z čoho je 40 % nových a modernizovaných (t. j. kúpených alebo modernizovaných v 21. storočí). Disponujeme tiež takmer 900 vozňami, z čoho je cca 60 % nových a modernizovaných za posledných 20 rokov. Priemerný vek hnacích koľajových vozidiel je 21 rokov, v čom sú započítané aj moderné jednotky. Priemerný vek samotných hnacích koľajových vozidiel (bez tzv. ucelených jednotiek) je 32 rokov. Priemerný vek vozňov ZSSK je 21 rokov (pri rekonštruovaných sa vek počíta od modernizácie, ktorá predlžuje ich životnosť).
Aktualizovaný prehľad modernizácie vozidlového parku ZSSK za posledné roky:

25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) – projekt EÚ

celkový objem: 160 miliónov eur

predpokladané dodanie: 2020 – 2022 (2 ks EJ sú už v prevádzke, do konca roka celkom 9)

nasadzovanie: regionálna doprava (Žilinský a Trenčiansky kraj)

21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak) – projekt EÚ

celkový objem: 77 miliónov eur

predpokladané dodanie: 2019 – 2021 (15 ks DMJ je už v prevádzke)

nasadzovanie: regionálna doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj)

5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň – projekt EÚ

celkový objem: 38,8 milióna eur

predpokladané dodanie: 2021 – 2022

nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)

35 ks nových osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks) – vlastné zdroje

celkový objem: 66,8 milióna eur

predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (33 ks nových vozňov je už v prevádzke)

nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz – vlastné zdroje

celkový objem: 37,8 milióna eur

predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (39 ks modernizovaných vozňov je už v prevádzke)

nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks) – vlastné zdroje

celkový objem: 3,9 milióna eur

predpokladané dodanie: 2016 – 2020 (37 ks renovovaných vozňov je už v prevádzke)

nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)

Aktuálne pripravované projekty ZSSK:

9 ks elektrických jednotiek – vypísaná verejná súťaž

predpokladaná hodnota zákazky: 76 284 000 eur

predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj

predpokladaný podpis zmluvy: 04/2021

predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023

35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt – ukončená verejná súťaž, čaká sa na podpis zmluvy

predpokladaná hodnota zákazky: 32 200 000 eur

predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj

predpokladaný podpis zmluvy: 1/2021

predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

17 ks nových osobných vozňov – ukončená verejná súťaž, čaká sa na podpis zmluvy

predpokladaná hodnota zákazky: 33 093 333 eur

predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj

predpokladaný podpis zmluvy: 1/2021

predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

Ďalšie projekty sú vo fáze posudzovania štúdií uskutočniteľnosti.
Pre viac informácií sme Vám kedykoľvek k dispozícii.

Informačný servis


Viac k témam: PR, ZSSK
Zdroj: Webnoviny.sk - Stanovisko ZSSK k medializovaným nepravdám o „sťahovaní všetkých moderných vlakov z východu preč“ a zníženiu kvality cestovania v Tatrách © SITA Všetky práva vyhradené.

© SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. si vyhradzuje výlučné právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.

logo
Prečítajte si tiež:
4.2.2023 Správy

Diaľnica D1 v úseku Mengusovce – Spišský Štvrtok je uzatvorená v oboch smeroch, vodiči musia použiť obchádzku

4.2.2023 (Webnoviny.sk) - Diaľnica D1 v úseku Mengusovce – Spišský Štvrtok je až do odvolania obojsmerne uzatvorená. Obchádzková trasa ...

4.2.2023 Redakcia FinReport

ECB: Používanie hotovostných transakcií klesá, dopyt po digitálnych platbách stúpa

Hotovosť je stále najčastejšie používaným platobným prostriedkom na predajných miestach v rámci krajín eurozóny. Jej podiel však podľa ...

4.2.2023 Správy

Krajniak: Predčasné voľby mohli byť skôr, avšak najhoršie by bolo, keby boli v riadnom termíne

4.2.2023 (Webnoviny.sk) - Predčasné voľby mohli byť skôr, avšak najhoršie by bolo, keby boli v riadnom termíne vo februári 2024. V diskusnej ...

4.2.2023 Správy

Ministerstvo vnútra evidovalo počas dňa 107 mimoriadnych situácií, drvivá väčšina bola vyhlásená v Žilinskom kraji

4.2.2023 (Webnoviny.sk) - Centrálne monitorovacie a riadiace stredisko Sekcie krízového riadenia Ministerstva vnútra SR (MV SR) v sobotu ...

4.2.2023 Správy

Nepriaznivé počasie potrápilo aj susedné Česko. Tisíce domácností boli bez elektriny, hasiči vyslobodzovali ľudí z auta

4.2.2023 (Webnoviny.sk) - Českú republiku v sobotu zasiahlo nepriaznivé počasie. Pre silný vietor popadali stromy a tisíce domácností zostali ...

4.2.2023 Správy

Portugalsko pošle Ukrajine tanky Leopard 2, potvrdil premiér Costa. Krajina ich má v zásobe dvanásť plne funkčných

4.2.2023 (Webnoviny.sk) - Portugalsko potvrdilo, že pošle Ukrajine tanky Leopard 2. Povedal to v sobotu portugalský premiér António Costa pre ...

4.2.2023 Správy

Pred špecializovaný súd sa opäť postaví „Hrobár“ z gangu sátorovcov, najvyšší súd predtým vyhovel jeho odvolaniu

4.2.2023 (Webnoviny.sk) - Špecializovaný trestný súd v Pezinku vytýčil na utorok 7. februára hlavné pojednávanie, na ktorom sa má opätovne ...

4.2.2023 Správy

Rakúsko v pondelok ukončí kontroly na slovenských hraniciach, sledovať však bude iné oblasti a nasadí aj drony

4.2.2023 (Webnoviny.sk) ...

4.2.2023 Správy

Situácia na cestách v Žilinskom kraji sa zlepšila, vozidlá zimnej údržby naďalej nepretržite pracujú

4.2.2023 (Webnoviny.sk) - Situácia na cestách v Žilinskom kraji sa popoludní zlepšila, aj naďalej však fúka silný vietor a v niektorých ...

4.2.2023 Redakcia FinReport

Slovensko je po Francúzsku najviac závislou krajinou EÚ od jadrovej energie

V roku 2021 vyrobilo 13 členských štátov Európskej únie 731 701 gigawatthodín (GWh) elektriny v jadrových elektrárňach. V porovnaní s ...

4.2.2023 Správy

Starosta Peter Fandl sa vzdal funkcie, v obci Dlhá sa tak budú konať nové voľby

4.2.2023 (Webnoviny.sk) - Starosta obce Dlhá v okrese Trnava Peter Fandl (nezávislý) sa vzdal svojho mandátu. Oznámenie o tom doručil koncom ...

4.2.2023 Správy

Tatranské doliny sú pre turistov nepriechodné, upozorňuje horská služba a neodporúča výstupy na vysokohorské chaty

4.2.2023 (Webnoviny.sk) - Horská záchranná služba upozorňuje, že v Doline Kežmarskej Bielej vody a Doline Zeleného plesa na Chatu pri Zelenom ...

4.2.2023 Správy

Ukrajina a Rusko si vymenili desiatky zajatcov, sú medzi nimi aj vojaci, partizáni a ostreľovači

4.2.2023 (Webnoviny.sk) - Rusko a Ukrajina si vymenili desiatky zajatcov. Potvrdili to v sobotu obe strany. Poradca ukrajinského prezidenta Andrij ...

4.2.2023 Správy

Väčšina územia Slovenska bojuje so snežením a závejmi, platia výstrahy a teploty môžu klesnúť na -22°C

4.2.2023 (Webnoviny.sk) - Slovenský meteorologický ústav (SHMÚ) vydal viacero výstrah. Pre väčšinu územia Slovenska, s výnimkou ...

3.2.2023 Redakcia FinReport

Novým vedúcim pobočky poisťovne Generali na Slovensku sa stal Pavol Pitoňák

Vo vedení poisťovne Generali na Slovensku nastanú zmeny. Novým vedúcim pobočky poisťovne na Slovensku sa od 1. marca 2023 stane Pavol ...

3.2.2023 Roland Régely

Osobitný odvod z podnikania v regulovaných odvetviach sa posúva, poslanci ho prerokujú v marci

Predseda Ústavnoprávneho výboru NR SR Milan Vetrák (OĽANO) v septembri minulého roku navrhol zvýšiť osobitný odvod z podnikania pre ...

3.2.2023 Redakcia FinReport

Peter Kažimír: Pri krotení inflačnej beštie sme sa s úrokovými sadzbami zatiaľ nedostali na vrchol

Európska centrálna banka zvýšila svoju kľúčovú úrokovú sadzbu na 3 %, čo je najviac za posledných 15 rokov. Očakáva sa, že týmto ...

3.2.2023 Redakcia FinReport

Zamestnávatelia môžu po novom zamestnávať cudzincov v nedostatkových povolaniach jednoduchšie

Slovensko dlhodobo eviduje množstvo profesií s nedostatočným dopytom zo strany domáceho obyvateľstva. Ústredie práce, sociálnych vecí a ...

Mobilná aplikácia

  1. 1.
    Changpeng Zhao: Šéf Binance bagatelizuje hrozbu digitálnych mien centrálnych bánk pre kryptosvet
  2. 2.
    Ako sa v roku 2023 zvýšia príplatky za prácu cez víkendy, v noci a počas sviatkov
  3. 3.
    ECB: Používanie hotovostných transakcií klesá, dopyt po digitálnych platbách stúpa
  4. 4.
    Slovensko je po Francúzsku najviac závislou krajinou EÚ od jadrovej energie
  5. 5.
    Takto bude vyzerať pomoc v hmotnej núdzi v roku 2023