Hľadaj

Slovenským značkám sa v rebríčku zákazníckej skúsenosti darilo, lídrom ostáva kníhkupectvo Martinus

Publikované:  Sita Poslať

12.2.2025 (SITA.sk) - V zákazníckej skúsenosti sa podľa rebríčka KPMG Customer Experience Excellence (CEE) v minulom roku zlepšili až tri štvrtiny značiek na Slovensku.

Slovenským značkám sa v rebríčku zákazníckej skúsenosti darilo, lídrom ostáva kníhkupectvo Martinus

Zákaznícka skúsenosť sa po turbulentnom období postupne stabilizuje. Víťazom prieskumu sa opäť stalo kníhkupectvo Martinus a spomedzi nováčikov sa do prvej päťdesiatky rebríčka dostala značka Albi. Podľa KPMG Customer Experience Excellence (CEE) hodnotenia si polepšilo až 16 zo všetkých 23 krajín, ktoré sa zúčastnili prieskumu. Na Slovensku na najviac darilo sektoru Logistika, pričom celkovo sa zákaznícka skúsenosť v krajine zlepšila o 2,2 %.
Podľa výsledkov prieskumu si svoje hodnotenie medziročne zlepšilo až 76 % značiek na Slovensku. Ide o doposiaľ najväčší podiel značiek, ktoré si dokázali vylepšiť svoje skóre za jeden rok. Aj napriek tomu je však vplyv inflácie a zvyšovania cien stále citeľný. Až 87 % Slovákov totiž v prieskume uviedlo, že zvyšujúce sa životné náklady ovplyvnili ich nákupné správanie. Zlepšenie zákazníckej skúsenosti ale nie je celosvetovým trendom. Napríklad, v susednej Českej republike zákaznícka skúsenosť naďalej klesá, a to o ďalších 0,7 %.

Silné značky si udržali svoju pozíciu

Kníhkupectvo Martinus si už po siedmykrát obhájilo prvenstvo v rebríčku TOP 50 značiek. Druhú priečku získala značka dm drogerie markt, na tretiu sa vyšvihla Alza. Do ankety sa v roku 2024 zaradilo aj osem nováčikov, z ktorých sa dvom podarilo umiestniť v prvej päťdesiatke. Najlepší výsledok spomedzi nich zaznamenala značka Albi, ktorá v rebríčku hodnotenia obsadila celkové 26. miesto. Značka Sinsay – ako druhý nováčik – obsadila 43. miesto.
Najlepšie hodnoteným sektorom zostáva Logistika, v ktorom bolo jedným z najvýznamnejších trendov zavádzanie umelej inteligencie. V roku 2024 si ale v hodnotení zákazníckej skúsenosti polepšili všetky sektory. Medzi nimi viedol sektor Zábava a voľný čas, ktorého skóre narástlo o 5,3 %. Výrazne si polepšil aj sektor Energetika, ktorého hodnotenie narástlo o 4,1 %, vďaka čomu sa posunul na tretie miesto. K tomuto rastu významne prispelo zlepšeniu zákazníckej skúsenosti Stredoslovenskej energetiky (SSE), ktorá v rebríčku poskočila až o 56 miest.

Značky musia reagovať na globálne výzvy

Zákaznícku skúsenosť ovplyvňuje viacero faktorov, pričom kľúčovú úlohu zohrávajú globálne trendy. Hoci v rámci väčšiny trhov zákaznícka skúsenosť zaznamenala pozitívny vývoj, značky dnes stoja pred mnohými výzvami, akými sú napríklad implementácia nových technológií, automatizácia procesov, efektívna personalizácia či nedostatok zamestnancov.
Jedným z kritických aspektov je aj vytrácajúca sa empatia v zákazníckej interakcii. Zákazníci totiž stále vyžadujú osobný prístup a je pre nich dôležitý pri budovaní a rozvíjaní dôvery voči značke. V digitálnej dobe, v ktorej dochádza k interakciám medzi značkami a zákazníkmi najmä prostredníctvom digitálnych kanálov a AI nástrojov, je zachovanie ľudského prístupu v zákazníckej skúsenosti neľahkou úlohou. Potvrdzujú to aj výsledky prieskumu, podľa ktorých od roku 2022 pilier Empatia vo všetkých krajinách výrazne poklesol. Obavu z toho, že umelá inteligencia nerozumie emóciám a môže nahradiť ľudský kontakt, vyjadrilo až 40 % Slovákov.
"Pokles medziľudskej interakcie a empatie je často dôsledkom nesprávne nastavených procesov. Zákazníci očakávajú efektívne a rýchle riešenie svojich problémov, a zároveň chcú mať pocit, že značka rozumie ich situácii. Pokiaľ však komunikačný systém nedokáže identifikovať problém a nájsť riešenie alebo prepojiť zákazníka priamo so zamestnancom, prichádza k zbytočnej frustrácii na strane zákazníka," uvádza Lygia Fullbrook, Partnerka zodpovedná za Poradenské služby, KPMG na Slovensku.

Kľúčom k úspechu je personalizácia zákazníckej skúsenosti

S postupným vývojom umelej inteligencie by sa podľa výsledkov prieskumu značky nemali sústreďovať len na automatizáciu procesov, ale aj na zakomponovanie ľudských kvalít do technológie. Dôležitou tiež zostáva personalizácia zákazníckej skúsenosti pre každú generáciu. Zákazníci rôznych vekových skupín sa totiž nachádzajú v rôznych životných etapách, čo má zásadný vplyv aj na ich očakávania a požiadavky, ktoré kladú na značky a ich produkty a služby. Mladšie generácie, zvyknuté na komunikáciu v online prostredí, majú napríklad tendenciu byť náročnejšími zákazníkmi. Naproti tomu, starší zákazníci vyžadujú tradičné a jednoduchšie cesty, najmä v prípade komunikačných kanálov a ponuky produktov a služieb. Pre firmy je preto nevyhnutné vyvážiť inovácie s tradičnými formami interakcie, aby dokázali efektívne reagovať na rôznorodé požiadavky svojich zákazníkov.

O prieskume

Prieskum zákazníckej skúsenosti realizovalo KPMG na Slovensku už ôsmy rok. Zúčastnilo sa ho viac ako 2 500 respondentov z rôznych vekových skupín a kútov Slovenska, ktorí dohromady poskytli viac ako 25 700 odpovedí. Do prieskumu bolo zaradených 142 značiek z 10 sektorov, pričom 132 z nich sa umiestnilo v konečnom rebríčku.
Viac informácií o výsledkoch prieskumu získate v plnej verzii CX štúdie KPMG.

Informačný servis


Viac k témam: KPMG Customer Experience Excellence, PRZdroj: SITA.sk - Slovenským značkám sa v rebríčku zákazníckej skúsenosti darilo, lídrom ostáva kníhkupectvo Martinus © SITA Všetky práva vyhradené.

© SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. si vyhradzuje výlučné právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.

logo
Prečítajte si tiež:
25.3.2025 Tlačová správa

Finančná správa aj v roku 2025 úspešne bojuje s nepoctivým podnikateľom

Finančná správa zvyšuje počet kontrol zameraných na evidovanie tržieb v pokladniciach. Počas prvých mesiacov tohto roka sa zvýšil ich ...

25.3.2025 Tlačová správa

Do roku 2035 bude podľa prognózy polovica slovenských detí trpieť nadváhou a obezitou

Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) upriamuje pozornosť na významný nárast počtu detí s nadhmotnosťou a obezitou. Prognózy hovoria, ...

25.3.2025 Správy

Dovoz liekov až domov, lekár na telefóne a darčeky k tomu – to je poistenie pre seniorov od Unionu

25.3.2025 (SITA.sk) - Ak ste v dôchodkovom veku alebo máte v rodine seniora, pravdepodobne ste sa už stretli s tým, že nájsť vhodnú poistku, ...

25.3.2025 Správy

Matovič označil poslancov za „teliatka“, Gašpar podal návrh na disciplinárne konanie

25.3.2025 (SITA.sk) - Podpredseda parlamentu Tibor Gašpar (Smer-SD) podáva návrh na začatie disciplinárneho konania voči lídrovi hnutia ...

25.3.2025 Správy

Nadácia Zastavme korupciu vyzýva poslancov, aby nepodporili novelu zákona o štátnej službe

25.3.2025 (SITA.sk) - Nadácia Zastavme korupciu vyzýva poslancov Národnej rady, aby nepodporili novelu zákona o štátnej službe. Návrh ...

25.3.2025 Správy

Pellegrini si pripomenul 80. výročie oslobodenia Banskej Bystrice, vyzdvihol aj odkaz SNP – VIDEO

25.3.2025 (SITA.sk) - Pokojný život v mieri, bezpečí a slobodnej spoločnosti je tou najvyššou hodnotou. Uviedol to v utorok prezident Peter ...

25.3.2025 Správy

Poslanci po vyše troch mesiacoch opäť rokujú, voliť budú predsedu parlamentu či odvolávať Remišovú – VIDEO

25.3.2025 (SITA.sk) - Po tri a pol mesačnej parlamentnej prestávke sa začala 33. schôdza Národnej rady SR. Prezentovalo sa 79 poslancov, ...

25.3.2025 Správy

Slovensko je pripravené na výstavu EXPO 2025 v Osake, krstnou mamou maskota Kinjiho sa stane Kaliská – FOTO

25.3.2025 (SITA.sk) - Slovensko je pripravené na svetovú výstavu EXPO 2025 Osaka. Slávnostné otvorenie slovenskej expozície na svetovej ...

25.3.2025 Správy

Smer chce Remišovú odvolať z čela výboru, poslankyňa hovorí o mafiánskej pomste – VIDEO

25.3.2025 (SITA.sk) - Vládna koalícia chce predsedníčku strany Za ľudí a poslankyňu Veroniku Remišovú odvolať z čela výboru pre ...

25.3.2025 Správy

Smer nie je ochotný zúčastniť sa „divadelnej hry“ opozície o zmrazení platov politikov, vyhlásil Richter

25.3.2025 (SITA.sk) - Smer-SD nie je ochotný zúčastniť sa "divadelnej hry" opozície o zmrazení platov politikov. Uviedol to v utorok predseda ...

25.3.2025 Správy

Svetový deň epilepsie

25.3.2025 (SITA.sk) - Fialová farba a mnohé osudy, ktorým choroba zmenila život. S tým všetkým sa spája epilepsia, neurologické ochorenie, ...

25.3.2025 Správy

Sweet Dreams v Bratislave! Hudobná ikona Eurythmics prichádza na Slovensko!

25.3.2025 (SITA.sk) - Bratislava sa stane súčasťou veľkolepého európskeho turné EURYTHMICS legendárneho hudobníka a producenta Davea ...

25.3.2025 Správy

TIPOS investuje do rozvoja tenisovej infraštruktúry. Národné tenisové centrum v Košiciach ponesie názov LOTO ARENA

25.3.2025 (SITA.sk) - Národné tenisové centrum v Košiciach nesie nový názov – LOTO ARENA, čo zdôrazňuje rastúcu podporu TIPOSu v oblasti ...

25.3.2025 Správy

V procese s exministrom spravodlivosti Gálom nevypovedal predvolaný svedok, bojí sa trestného stíhania

25.3.2025 (SITA.sk) ...

24.3.2025 Tlačová správa

Marcový nápor na call centrum vrcholí, Finančná správa predlžuje úradné hodiny

Call centrum finančnej správy je pripravené na nápor koncom marca, ktorý súvisí s podávaním daňových priznaní. Daňovníci môžu tento ...

24.3.2025 Mário Špilberger

Pozor na podanie daňového priznania pre príjmy z Českej republiky

Blíži sa termín podania daňových priznaní. Do konca marca musia svoje príjmy priznať fyzické a právnické osoby, a týka sa to aj tých, ...

24.3.2025 Mário Špilberger

Peňažný príspevok na opatrovanie a daňové priznanie

Ak sme nepožiadali o odklad a presiahli sme zákonom určenú výšku, daňové priznanie k dani z príjmov za rok 2024 musíme podať do konca ...

24.3.2025 Mário Špilberger

Ročné zúčtovanie preddavkov na daň alebo daňové priznanie?

Nie každý musí podať daňové priznanie. Väčšine zamestnancov postačí mať ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov fyzických ...

Marec

 
P
U
S
Š
P
S
N
9. týždeň
1.
Sobota (01.03.2025)
Albín,
2.
Nedeľa (02.03.2025)
Anežka,
10. týždeň
4.
Utorok (04.03.2025)
Kazimír,
5.
Streda (05.03.2025)
Fridrich,
8.
Sobota (08.03.2025)
Alan, Alana,
9.
Nedeľa (09.03.2025)
Františka,
14. týždeň
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay