Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Rebríčku zákaznícky najobľúbenejších značiek na Slovensku kraľuje opäť Martinus

Správy Sita Poslať

22.3.2023 (SITA.sk) - Zákaznícka skúsenosť vplýva na finančné výsledky spoločností, ukázalo porovnanie uplynulých ročníkov prieskumu Zákaznickej skúsenosti na Slovensku za rok 2022.

image

Spoločnosť KPMG na Slovensku zverejnila výsledky 6. ročníka prieskumu zákazníckej skúsenosti (CX) na Slovensku za rok 2022. Vedúcu pozíciu si už po piaty raz obhájilo kníhkupectvo Martinus pred sieťou lekární Dr.Max a reťazcom dm drogerie markt. Skokanom roka je Tatra banka, ktorá si zlepšila svoje skóre a postúpila v hodnotení o 51 miest. Po dvoch rokoch sa do prieskumu vrátil sektor Cestovanie, v rámci ktorého sa objavil aj nováčik roka – známy online rezervačný portál Booking.com.
Celkové hodnotenie zákazníckej skúsenosti na Slovensku z roka na rok rastie. V aktuálnom ročníku nášho prieskumu si viac ako 64 % značiek medziročne zlepšilo svoje hodnotenie, čím nasledujeme celosvetový trend rastúcej spokojnosti. Najväčší nárast v porovnaní s rokom 2021 zaznamenali sektory Logistika a Verejný sektor. Celkovo najlepšie hodnoteným sektorom v prieskume sa stal sektor Maloobchodu, ktorého priemerné hodnotenie v rámci CEE regiónu sa nachádza 3,2 % nad priemerom trhu. Z tejto kategórie sú aj lídri prieskumu: Martinus, Dr.Max a dm drogerie markt.
Tab.1 – Rebríček zákaznícky najobľúbenejších značiek na Slovensku za rok 2022, KPMG CX Study:

Vplyv zákazníckej skúsenosti na finančnú výkonnosť firmy

Udalosti uplynulého roka, najmä mimoriadny nárast inflácie, ovplyvnili správanie zákazníkov. V aktuálnych výsledkoch štúdie sa však tieto skutočnosti prejavujú len čiastočne, keďže v čase zberu dát ešte téma inflácie nebola tak výrazna, ako v ďaľších obdobiach roka 2022.
"V prostredí pretrvávajúcej nestability zákazníci viac premýšľajú nad tým, kde a na čo míňajú svoje peniaze. Firmy sa museli strategicky pripraviť na dôsledky nepriaznivej ekonomickej situácie a poklesu disponibilných príjmov svojich zákazníkov. Nie vždy si ale uvedomujú, že práve dobrá zákaznícka skúsenosť je jednou z ciest, ako si udržať zákazníka aj v náročných obdobiach. V konečnom dôsledku, ak je zákaznícka skúsenosť robená dobre, spoločnosti môže priniesť lepšie finančné výsledky," vysvetľuje Peter Rado, senior manažér KPMG na Slovensku.
Súvislosť medzi kvalitou zákazníckej skúsenosti a finančnými výsledkami spoločností sme analyzovali na základe výsledkov firiem, ktoré sa nachádzali v predchádzajúcich ročníkoch štúdie. Z analýzy vyplynulo, že firmy s nadpriemerným CX skóre vykázali priemerný rast tržieb na úrovni 6 %, zatiaľ čo spoločnostiam s podpriemerným CX skóre sa tržby zvýšili v priemere o 4 %. Ešte väčší rozdiel je pri porovnaní firiem z prvej a poslednej desiatky. Kým firmám z top 10 rástli tržby priemerne o 8 %, tým z opačného konca rebríčka naopak klesali o 1 %. Z detailnejšej analýzy sektoru maloobchodu vyplynulo, že okrem rýchlejšieho rastu, firmy úspešné v CX dosahujú aj vyššiu mieru ziskovosti ako je trhový priemer.
"Od momentu založenia spoločnosti Martinus je zákaznícka skúsenosť základom, na ktorom staviame všetko ostatné. Sme presvedčení, že práve tá je dôvodom, prečo sa k nám zákazníci opakovane vracajú. Spôsob, akým chceme rozvíjať knižný trh, je zároveň receptom na úspech v rebríčku, ktorý si mimoriadne ceníme," hovoríJuraj Šlesár, Chief Marketing Officer spoločnosti Martinus.
"Finančný rast je pre nás výsledkom viacerých faktorov, zákaznícku skúsenosť nevynímajúc. Predovšetkým ho však vnímame ako vedľajší efekt snahy neustále zlepšovať naše služby a prepájať čitateľov s knihami, ktoré v nich rozvíjajú to dobré," dodáva Juraj Šlesar.

Dáta ako podmienka personalizácie zákazníckej skúsenosti

Výsledky prieskumu potvrdzujú, že čoraz viac zákazníkov oceňuje personalizovaný prístup. V digitálnom svete možno cestu zákazníka personalizovať len s pomocou dát a ich podrobnej analýzy. Napriek tomu, že slovenské firmy zaostávajú vo využívaní dát za európskym priemerom, spoločnosti v top pozíciách rebríčka dosahujú v pilieri Personalizácia až trojnásobne lepšie hodnotenie v rámci Net promoter score (NPS) oproti priemeru na slovenskom trhu. Tieto spoločnosti pôsobia najmä v sektore Reštaurácie a rýchle občerstvenie, Maloobchod a Logistika.

O prieskume

Prieskum zákazníckej skúsenosti organizuje spoločnosti KPMG na Slovensku už po šiestykrát. Cieľom bolo zistiť stav zákazníckej skúsenosti naprieč značkami a sektormi. Zúčastnilo sa ho viac ako 2500 respondentov, ktorí poskytli celkovo vyše 26-tisíc odpovedí. Do prieskumu bolo zaradených 134 značiek pôsobiacich na slovenskom trhu v 10 sektoroch: Maloobchod, Reštaurácie a rýchle občerstvenie, Logistika, Obchodné reťazce s potravinami, Finančné služby, Zábava a voľný čas, Energetika, Cestovanie a hotely, Telekomunikácie, Verejný sektor.

Viac informácií a plné znenie štúdie s výsledkami za jednotlivé sektory k dispozícii na stiahnutie: KPMG – Najobľúbenejšie značky na Slovensku za rok 2022

Informačný servis


Viac k témam: Prieskum, zákaznícka skúsenosťZdroj: SITA.sk - Rebríčku zákaznícky najobľúbenejších značiek na Slovensku kraľuje opäť Martinus © SITA Všetky práva vyhradené.

© SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. si vyhradzuje výlučné právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.

logo
Prečítajte si tiež:
9.6.2023 Redakcia FinReport

Analýza: Za potraviny platíme viac ako v Česku, no hypotéky máme lacnejšie

Kedysi sme boli jedna republika, dnes sú to už tri desaťročia, čo oba štáty hospodária oddelene. Navyše česká ekonomika stojí na ...

9.6.2023 Správy

K Demokratom sa pripojil Jozef Mihál, podľa Hegera ide o najväčšieho odborníka na sociálne veci na Slovensku

9.6.2023 (SITA.sk) - K strane Demokrati bývalého premiéra Eduarda Hegera sa pripája Jozef Mihál. Bývalý minister práce a odborník na ...

9.6.2023 Správy

Kádárovi zo skupiny sátorovcov súd zamietol žiadosť o obnovu konania, proti rozhodnutiu podal sťažnosť

9.6.2023 (SITA.sk) - Špecializovaný trestný súd v Pezinku v piatok zamietol návrh na povolenie obnovy konania pre odsúdeného príslušníka ...

9.6.2023 Robert Juriš

Michal Meško: Kniha je jedným z najdokonalejších vynálezov ľudstva

Ľudia sa v kníhkupectvách cítia dobre. Navštevujú ich preto, lebo vedia, že v nich nájdu nielen ponaučenie, ale najmä pozitívne emócie, ...

9.6.2023 Správy

Nahrávka usvedčuje Rusov zo zničenia Kachovskej priehrady, ale nešlo to podľa plánu (video)

9.6.2023 (SITA.sk) - Ukrajinská bezpečnostná služba (SBU) tvrdí, že zachytila konverzáciu medzi ruskými okupantmi, v ktorej priznávajú, že ...

9.6.2023 Správy

Naka obvinila v rámci akcie Frajer mladíka z terorizmu, zaistila aj návod na výrobu bômb

9.6.2023 (SITA.sk) - Vyšetrovateľ Národnej kriminálnej agentúry (NAKA) obvinil v rámci akcie Frajer mladíka z Košíc zo zločinu niektorých ...

9.6.2023 Eva Sadovská

O investičnom nástroji SPAC počuť stále viac. Prvý v strednej Európe má slovenské korene

Pojem SPAC (Special Purpose Acquisition Company) sa postupne dostáva aj do slovníka investorov zo strednej a východnej Európy. Pritom v USA sa ...

9.6.2023 Redakcia FinReport

Poisťovňa Uniqa v prvom štvrťroku 2023 zvýšila poistné o 6,5 %

Za prvé tri mesiace roku 2023 zaznamenala Uniqa v Českej republike a na Slovensku 6,5-percentný nárast predpísaného poistného, čo predstavuje ...

9.6.2023 Správy

Počítame s vami, napísal na adresu Fica prominentný ruský bloger a skritizoval Čaputovú

9.6.2023 (SITA.sk) - Moskva sa v súvislosti s vývojom politickej situácie na Slovensku spolieha na expremiéra Roberta Fica. Takto sa na Telegrame ...

9.6.2023 Správy

Problémy nám v lete môžu spôsobiť surové, ale aj pripálené jedlá

9.6.2023 (SITA.sk) - Potraviny kontaminované škodlivými baktériami, vírusmi, parazitmi či chemickými látkami môžu byť príčinou rôznych ...

9.6.2023 Martin Jamnický

Prívalové dažde a povodne opäť vyčíňajú, poisťovne počítajú škody

Silné prívalové dažde, krupobitie a rozvodnené vodné toky opäť nepríjemne zasiahli Slovensko, a to hneď v niekoľkých regiónoch naraz. ...

9.6.2023 Správy

Rusko s presunom a rozmiestňovaním jadrových zbraní po Bielorusku začne v lete

9.6.2023 (SITA.sk) - Rusko začne s nasadzovaním taktických jadrových zbraní v Bielorusku medzi 7. a 8. júlom. Ruský vodca Vladimir Putin to ...

9.6.2023 Správy

Slota spoznal trest v úplatkárskej kauze, ale rozsudok súdu ešte nie je právoplatný

9.6.2023 (SITA.sk) - Bývalý primátor Žiliny a expredseda Slovenskej národnej strany Ján Slota dostal v úplatkárskej kauze podmienečný ...

9.6.2023 Redakcia FinReport

Slovenský priemysel v apríli znova spomalil, výsledok už nezachraňuje ani výroba automobilov

Slovenská priemyselná produkcia v apríli 2023 medziročne poklesla o 2 %. Priemysel tak nadviazal na stagnáciu na konci minulého a začiatku ...

9.6.2023 Správy

V prípade mimoriadnych dažďov nie je vždy v Bratislave možné predísť zaplaveniu komunikácií

9.6.2023 (SITA.sk) - V prípade mimoriadne výdatných dažďov v Bratislave nie je vždy možné predísť zaplaveniu niektorých komunikácií. Pre ...

9.6.2023 Správy

VÚB, Heureka a Visa predstavujú projekt „Udržateľný e-shop“

9.6.2023 (SITA.sk) - VÚB banka so spoločnosťami Heureka a Visa vytvorili spoločný projekt "Udržateľný e-shop". Na Slovensko ho prinášajú ...

9.6.2023 Správy

Väčšina Ukrajincov nesúhlasí s územnými ústupkami na dosiahnutie mieru

9.6.2023 (SITA.sk) - Ukrajinci nie sú ochotní vzdať sa územia s cieľom dosiahnuť mier. Iba 10 percent obyvateľov krajiny je presvedčených, ...

9.6.2023 Správy

Výzva spolupráce so samosprávami prišla podľa Pellegriniho ako volanie o zdravý sedliacky rozum (video)

9.6.2023 (SITA.sk) - Strana Hlas – sociálna demokracia (Hlas-SD) sa ako prvá prihlásila k výzve banskobystrického župana Ondreja Luntera a ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay