Podľa prieskumu VIG majú dnes mladí ľudia výrazné nedostatky v povedomí o rizikách
4.4.2025 (SITA.sk) - Medzinárodná štúdia, za ktorej vypracovaním stojí materská skupina poisťovne KOOPERATIVA – Vienna Insurance Group (VIG), odhalila, že mladí ľudia vo veku 18 až 29 rokov sú prirodzene ochotnejší viac riskovať a menej sa obávajú negatívnych dopadov životných situácií. Najväčšia poisťovacia skupina v strednej a východnej Európe systematicky podporuje posilňovanie povedomia o rizikách medzi mladými ľuďmi. Súčasťou tejto iniciatívy sú aj vzdelávacie aktivity na Slovensku, na ktorých sa podieľa Nadácia Kooperativa.

Najnovšie prezentované dáta skupiny VIG vychádzajú z reprezentatívnej štúdie dodanej prieskumnou spoločnosťou Gallup International. Tá v roku 2023 zisťovala v deviatich krajinách Európy, vrátane Slovenska, aké je povedomie ich obyvateľov o rizikách v oblasti zdravia, straty príjmu v dôsledku práceneschopnosti či úrazu spôsobeného vlastným zavinením, a tiež o rizikách spojených s bývaním alebo kybernetických rizikách. Reprezentatívnu vzorku respondentov tvorila skupina viac ako 2-tisíc mladých ľudí vo vekovej kategórii 18 až 29 rokov.
Mladí ľudia žijú naplno, čelia však osobitným výzvam
Podľa prieskumu až 80 % respondentov z cieľovej skupiny nemalo žiadne alebo len veľmi malé povedomie o zadefinovaných rizikách. Mladí ľudia majú iba minimálne skúsenosti v tejto oblasti. V oveľa menšej miere počítajú s tým, že by v ich živote mohli nastať rizikové udalosti s negatívnym dopadom na ich životný štandard. Na druhej strane, mladá generácia si myslí, že je pred takýmito situáciami ochránená. Až 61 % respondentov súhlasilo s tvrdením "Som opatrný a snažím sa chrániť pred rizikami".
Dáta zároveň ukazujú, že mladí ľudia sú pri konfrontácii s rizikami ovplyvnení vo výrazne väčšej miere ako staršia populácia. Považujú sa za oveľa menej schopných vyrovnať sa s takýmito situáciami, ak by k nim došlo. Veková skupina 18 – 29-ročných má okrem faktora sebavedomia aj celý rad ďalších problémových oblastí, s ktorými sa musí popasovať. Aj to vyplýva z výsledkov štúdie. Hoci 74 % respondentov v tejto vekovej skupine uviedlo, že sú väčšinou šťastní, úzkosť a nedostatok sebadôvery vo svojom prežívaní uvádzali častejšie ako starší respondenti. Súčasné problémy ako klimatické zmeny, ekonomická recesia a nestabilná spoločensko-politická situácia spôsobujú, že mladá generácia čelí osobitným výzvam pri prijímaní informovaných rozhodnutí.
Skreslené očakávania v otázke zabezpečenia
Výsledky výskumu ukazujú, že mladí ľudia sa pri riešení krízových životných situácií spoliehajú na podporu štátu. Preto je nevyhnutné vzdelávať ich, zvyšovať ich povedomie o rizikách a potrebe byť na ne pripravený.
Podiel mladých ľudí, ktorí sa v prípade ujmy na majetku či zdraví v dôsledku úrazu spoliehajú na pomoc štátu, je najvyšší v Rakúsku (65 %) a hneď za tým na Slovensku. V našej krajine takto uvažuje až 62 % opýtaných mladých ľudí. Z ich odpovedí zároveň vyplýva presvedčenie, že čím závažnejšie sú predpokladané následky, tým vyššie je očakávanie, že štát zasiahne v ich prospech.
Vzdelávanie je dôležité a je oň záujem
Z prieskumu VIG tiež vyplynulo, že až 58 % mladých ľudí zapojených do prieskumu má záujem o poradenstvo a vzdelávanie v téme prevencie pred uvádzanými rizikami. Štúdia ukazuje, že až 80 % mladých ľudí považuje svoje vedomosti v oblasti rizikovej a finančnej gramotnosti za priemerné až nízke. Zároveň si myslia, že osveta tohto druhu by mala byť súčasťou učebných osnov už od základných škôl.
Skupina VIG a jej dcérske spoločnosti v jednotlivých krajinách sa usilujú o systematické zvyšovanie gramotnosti mladých ľudí v oblasti rizík. Ide o zdieľanie vedomostí a vzdelávanie v spolupráci so školami a univerzitami prostredníctvom poskytovania svojich odborníkov ako aj podporu partnerských neziskových organizácií. Na Slovensku túto oblasť zastrešuje Nadácia Kooperativa, ktorá je partnerom programu finančného vzdelávania a rozvoja finančnej kultúry pre školy FinQ. Stojí za ním nezisková organizácia FinQ Centrum.
"V spolupráci s ďalšími partnermi programu FinQ prinášame do slovenských škôl inovatívne edukačné materiály, ktoré rozvíjajú finančnú gramotnosť, kritické myslenie a kreativitu žiakov. Sme hrdí, že implementácia programu na dnes už viac ako 300 slovenských školách pomáha zlepšovať životy detí a mladých ľudí." hovorí správkyňa Nadácie Kooperativa Silvia Nosková Illášová.
O štúdii: V roku 2023 spoločnosť Vienna Insurance Group poverila spoločnosť Gallup International, aby uskutočnila reprezentatívny prieskum povedomia o rizikách v deviatich krajinách, v ktorých VIG pôsobí. Veková skupina: 18 – 65 rokov. Výsledky pre vekovú skupinu 18 – 29 rokov boli analyzované samostatne. Vzorka: celkovo 9 000 ľudí (vrátane 2 081 ľudí vo veku od 18 do 29 rokov) v deviatich krajinách strednej a východnej Európy (Rakúsko, Bulharsko, Chorvátsko, Česká republika, Maďarsko, Poľsko, Rumunsko, Srbsko a Slovensko). Na hodnotenie rizikovej gramotnosti sa použili tieto riziká: choroby a úrazy so závažnými následkami, pracovná neschopnosť, škody na obytnom majetku, úrazy spôsobené vlastným zavinením a počítačová kriminalita. Zmiešaná metóda zberu: online a telefonicky.
Informačný servis
Viac k témam: Mladí ľudia, PR, PrieskumZdroj: SITA.sk - Podľa prieskumu VIG majú dnes mladí ľudia výrazné nedostatky v povedomí o rizikách © SITA Všetky práva vyhradené.
© SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. si vyhradzuje výlučné právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Alarmujúci stav finančnej gramotnosti žiakov
- 2.Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
- 3.Otec na materskej: Návod na vybavenie a tipy, ako získať čo najviac peňazí do rodinného rozpočtu
- 4.Biedronka a jej expanzia na Slovensko: aké výzvy čakajú firmu a kto je jej najväčší konkurent?
- 5.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor