Historická budova železničnej stanice v Kežmarku bude mať novú strechu, na obnovu čakala niekoľko rokov
15.4.2025 (SITA.sk) - Práce na obnove historickej budovy železničnej stanice v Kežmarku majú za sebou prvý polrok.

Kultúrna pamiatka
Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Petra Lániková, pokračujú v zmysle harmonogramu tak, aby bol dodržaný termín ich dokončenia. Ten je podľa jej slov naplánovaný na záverečný štvrťrok tohto roka.
Budova, ktorá je národnou kultúrnou pamiatkou, čakala na obnovu niekoľko rokov. S prácami za takmer dva milióny eur bez DPH sa začalo v októbri 2024, železnice ich financujú z vlastných zdrojov. Zamerané sú predovšetkým na komplexnú obnovu strechy a bleskozvodu.
Výmena strechy
V súčasnosti tam podľa Lánikovej pracujú práve na výmene strechy, starú asfaltovú nahrádzajú medenou krytinou.
Pod ňu osadili špeciálnu hydroizoláciu pre dlhodobú ochranu. Nevyhovujúca a poškodená strešná krytina totiž spôsobovala zatekanie a poškodzovala interiér výpravnej budovy.
„Najvyššia časť strechy, nad vstupom do budovy stanice a na vežičke, je už hotová. Hotové sú aj časti strechy na bočnej strane budovy, kde sú byty,“ konkretizovala. Práce podľa jej slov pokračujú aj na zníženej časti budovy, kde je administratívna časť.
„Realizuje sa postupná výmena okien a maľovanie priestorov. Pracuje sa aj na fasáde, tam, kde to ostatné práce dovolia,“ dodala.
Nové technologické zariadenia
Zároveň v úvode roka pripravovali budovu aj na inštaláciu nových technologických zariadení - rozhlasu, kamerového i informačného systému.
Projekt obnovy viac ako storočnej budovy má prispieť k zlepšeniu tepelnoizolačných vlastností budovy, čo následne povedie k úsporám energií a zníženiu prevádzkových nákladov.
Cieľom rekonštrukcie je nielen zachovanie historickej hodnoty budovy, ale aj zlepšenie estetického vzhľadu, bezpečnosti a funkčnosti železničnej stanice pre cestujúcich a zamestnancov.
Železničnú trať medzi Kežmarkom a Popradom slávnostne otvorili v decembri 1889, dvakrát denne tam premávali zmiešané vlaky pre osobnú a nákladnú dopravu, pričom cesta do Popradu trvala 41 minút. Stanicu predstavovala v tom čase malá prízemná budova. Budova železničnej stanice, ako je známa dnes, bola postavená v secesnom štýle v rokoch 1914 až 1916 ako najmodernejšia stavba svojho druhu v Uhorsku. Národnou kultúrnou pamiatkou je od roku 1981, nachádza sa v ochrannom pásme Pamiatkovej rezervácie Kežmarok.
Viac k témam: Národná kultúrna pamiatka, RekonštrukciaZdroj: SITA.sk - Historická budova železničnej stanice v Kežmarku bude mať novú strechu, na obnovu čakala niekoľko rokov © SITA Všetky práva vyhradené.
© SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. si vyhradzuje výlučné právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
- 2.Zomrel pápež František. Svet sa lúči s charizmatickým lídrom Cirkvi
- 3.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 4.Kto by mohol byť nástupcom pápeža Františka? Voľbu bude sprevádzať tradičné konkláve aj biely alebo čierny dym
- 5.Otec na materskej: Návod na vybavenie a tipy, ako získať čo najviac peňazí do rodinného rozpočtu