Hľadaj

Generácia Z je podľa najnovšieho výskumu technicky zdatná, ale mediálne zraniteľná

Publikované:  Sita Poslať

24.5.2025 (SITA.sk) - Výskum Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave ukázal, že Generácia Z má problém rozpoznať politickú reklamu, nerozlišuje medzi názorom, informáciou a manipuláciou a nevie, čo je dezinformácia.

Generácia Z je podľa najnovšieho výskumu technicky zdatná, ale mediálne zraniteľná

Digitálni domorodci

„Aj keď Generácia Z ovláda digitálne nástroje s absolútnou samozrejmosťou, neznamená to, že automaticky rozumie digitálnemu obsahu. Reklama, najmä politická, sa dnes často prezentuje ako neškodný zábavný formát – no práve tu vzniká riziko manipulácie, ktorú si mladí neuvedomujú,“ uvádza dekanka FMK UCM a riešiteľka vedeckého projektu Ľudmila Čábyová.
Generácia Z, často nazývaná aj ako digitálni domorodci, trávi na sociálnych sieťach stále viac a viac času. Hoci sa v tomto prostredí pohybujú prirodzene, politickému obsahu, s ktorým sa tam stretávajú, často nerozumejú, tvrdí výskum.

Politická reklama

Výskum reklamnej gramotnosti, teda schopnosti jednotlivcov rozpoznať a pochopiť reklamu a jej obsah, pozostával z dvoch častí. Kvalitatívna fáza výskumu, realizovaná prostredníctvom mediálnych denníkov, bola zameraná na narastajúci výskyt politickej reklamy na sociálnych sieťach a kvantitatívna fáza, ktorá overila, do akej miery sú problémy s rozpoznaním reklamy rozšírené v širšej populácii Generácie Z a ako reagujú na konkrétne formáty, s ktorými sa denne stretávajú.
Respondentmi boli prvovoliči, ktorí opakovane priznali, že majú problém definovať, čo politická reklama vlastne je, resp. ako by ju vedeli identifikovať. Niektorí si ju zamieňajú s bežnou politickou komunikáciou, iní nerozlišujú medzi propagandou, statusmi politikov a reklamou.

Kritické hodnotenie obsahu

Len 40 percent respondentov dokázalo správne určiť, čo pojem ,reklama' znamená. Viaceré odpovede naznačujú, že mladí ľudia pristupujú k politickému obsahu skôr ako k zábave.
Respondenti vnímali tento typ reklamy ako ,ďalší obsah vo feede', bez záujmu o pôvod či kontext samotného príspevku. Zároveň sa ukázalo, že pojem ,dezinformácia' je pre mnohých respondentov známy, no až 47 percent nedokázalo uviesť, ako by ju rozlíšili od názoru alebo faktu.
„Kľúčovým záverom tohto výskumu je, že náchylnosť na prípadnú manipuláciu nie je otázkou veku. Generácia Z, hoci vyrastala už v digitálnom svete, má evidentné problémy kriticky vyhodnotiť obsah, s ktorým sa stretáva“ uvádza doktorand Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave Denis Javořík.
Kvantitatívne dotazníkové skúmanie sa uskutočnilo na vzorke 399 respondentov vo veku 18 až 25 rokov. Táto fáza potvrdila nedostatky zistené v kvalitatívnej časti. Najväčším problémom pre Generáciu Z sú natívne formy reklamy, ktoré sa vizuálne ani obsahovo zásadne nelíšia od bežného obsahu.

Vizuálny štýl

Najproblematickejším formátom sa ukázali byť Instagramové Reels, kde reklamu rozpoznalo iba 15,8 percenta respondentov.
„Reels sú pri tom v súčasnosti najpopulárnejším formátom na Instagrame, no zároveň tu respondenti dosiahli najhoršie výsledky v rozpoznávaní reklamy. Obsahom reklamných reels je často štandardný zábavný obsah prítomný aj pri neplatených reels, čo výrazne sťažuje rozpoznávanie reklamy“ dodal Javořík.
Z výskumu zároveň vyplynulo, že pri identifikovaní reklamy sa mladí ľudia riadia skôr vizuálnym štýlom obsahu než reklamným označením. Výraz ,sponzorovaný príspevok' vnímajú skôr ako odporúčanie než ako jasný identifikátor reklamného obsahu.

Prirodzenú súčasť digitálneho priestoru

Generácia Z považuje reklamu za prirodzenú súčasť digitálneho priestoru a často sa nezamýšľa nad tým, kto je zadávateľom a prečo sa daný obsah zobrazuje práve im. Tento trend sa prejavil najmä pri reklamách od influencerov, kde dôvera vo verejne známu osobu prevládala nad kritickým hodnotením samotného obsahu.
Výskum potvrdil, že aj napriek technickej zručnosti Generácie Z sa táto schopnosť automaticky neprenáša na porozumenie obsahu. Mladí síce prirodzene používajú digitálne platformy, no často im chýba schopnosť kriticky vyhodnotiť, čo sa im na týchto platformách zobrazuje.
Komplexné výsledky výskumu tak poukazujú na nedostatky v úrovni ich reklamnej gramotnosti. Posilnenie vzdelávania v oblasti médií je preto nevyhnutné, a to najmä v kontexte prítomnosti natívneho reklamného obsahu na sociálnych sieťach.
Kvalitatívny výskum bol realizovaný na vzorke 38 respondentov vo veku od 18 do 19 rokov. Kvantitatívny výskum bol na vzorke 399 respondentov vo veku od 18 do 25 rokov.
Výskum sa realizoval v rámci projektu 09I01-03-V04-00004 Kritické skúmanie rizík súvisiace s médiami a príležitosti pre deliberatívnu komunikáciu: scenáre vývoja slovenskej mediálnej krajiny v oblasti reklamnej gramotnosti.
Fakulta masmediálnej komunikácie je jednou z piatich fakúlt Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Okrem bakalárskych a magisterských študijných programov realizuje aj doktorandské štúdium v študijnom odbore mediálne a komunikačné štúdiá. Ako jediná fakulta v Čechách a na Slovensku má v prestížnej svetovej databáze Web of Science registrované štyri vedecké časopisy: Communication Today, European Journal of Media, Art & Photography, Lege Artis. Language Yesterday, Today, Tommorow a Media Literacy and Academic Research.

Viac k témam: Dezinformácia, Generácia Z, manipulácia, politická reklama, Sociálne siete, VýskumZdroj: SITA.sk - Generácia Z je podľa najnovšieho výskumu technicky zdatná, ale mediálne zraniteľná © SITA Všetky práva vyhradené.

© SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. si vyhradzuje výlučné právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.

logo
Prečítajte si tiež:
19.6.2025 Správy

Bežecké preteky obmedzia dopravu v Levoči, niektoré ulice budú uzatvorené a MHD zastávky zrušené

19.6.2025 (SITA.sk) - V Levoči bude v nedeľu 22. júna zavedený osobitný dopravný režim, uskutoční sa tam prvý ročník bežeckých pretekov ...

19.6.2025 Správy

Domov sa vrátili už viac ako dva milióny sýrskych utečencov

19.6.2025 (SITA.sk) - Viac ako dva milióny Sýrčanov, ktorí utiekli počas občianskej vojny, sa po decembrovom zvrhnutí prezidenta Baššára ...

19.6.2025 Správy

Ekonomika Ruska je na pokraji recesie, vyhlásil ruský minister hospodárstva

19.6.2025 (SITA.sk) - Ruský minister hospodárstva Maxim Rešetnikov varoval, že jeho krajina je „na pokraji“ recesie. Vyjadril sa takto vo ...

19.6.2025 Správy

Kooperačná rada UMR Košice schválila na 14 investičných zámerov viac ako 11 miliónov eur z eurofondov

19.6.2025 (SITA.sk) - Kooperačná rada Udržateľného mestského rozvoja (UMR) Košice schválila na 14 investičných zámerov viac ako 11 ...

19.6.2025 Správy

Maďarská polícia zakázala Dúhový pochod v Budapešti; nepotrebujeme povolenie, odkázal primátor

19.6.2025 (SITA.sk) - Maďarská polícia vo štvrtok zakázala konanie Dúhového pochodu v Budapešti, ktorý sa chystá na 28. júna. Primátor ...

19.6.2025 Správy

Najvyšší iránsky vodca Chameneí už podľa Izraela nemôže existovať

19.6.2025 (SITA.sk) - Izraelský minister obrany vyhlásil, že iránsky najvyšší vodca ajatolláh Alí Chameneí „už nemôže existovať“. ...

19.6.2025 Správy

Pchjongjang uvažuje o vyslaní 25-tisíc pracovníkov do Ruska, aby pomohli s výrobou dronov

19.6.2025 (SITA.sk) - Severná Kórea zvažuje vyslanie až 25-tisíc pracovníkov do Ruska, aby pomohli s masovou výrobou útočných dronov typu ...

19.6.2025 Správy

Polícia vyslobodila dieťa z rozhorúčeného auta, kľúč ostal nedopatrením vo vnútri vozidla

19.6.2025 (SITA.sk) - Policajti v Bratislave vyslobodili dieťa z rozhorúčeného auta. Ako informuje bratislavská krajská polícia na sociálnej ...

19.6.2025 Správy

Progresívne Slovensko obviňuje vládu z podrazu na obce. Zrušená tlačovka má podľa nich zakryť škrt 200 miliónov eur

19.6.2025 (SITA.sk) - Zrušenie tlačovej konferencie k odpočtu práce na ministerstve investícií je jasným dôkazom neschopnosti premiéra a ...

19.6.2025 Správy

Príďte na jednu čapovanú! Ryba Košice bude aj toto leto čapovať na festivaloch ikonickú treskoslovenskú tresku

19.6.2025 (SITA.sk) - Ikonickú Treskoslovenskú tresku si môžu jej fanúšikovia aj toto leto vychutnať v jedinečnej forme – čapovanú priamo ...

19.6.2025 Správy

V ZOO Bratislava sa uskutoční viacero podujatí, návštevníci sa môžu tešiť aj na výstavu kaktusov

19.6.2025 (SITA.sk) - V ZOO Bratislava sa počas najbližšieho víkendu uskutoční viacero podujatí. Ako informuje hovorkyňa ZOO Alexandra ...

19.6.2025 Správy

Župné dni Košického kraja priniesli celý mesiac kultúrneho programu, kraj dal na ne viac ako 672-tisíc eur

19.6.2025 (SITA.sk) - Tohtoročné Župné dni Košického kraja priniesli 31 dní kultúrneho programu, kraj dal na ne viac ako 672-tisíc eur z ...

17.6.2025 Tlačová správa

Chýba vo vašom regióne všeobecný lekár? Dôvera poisťovňa pomôže v 56 obciach otvoriť nové ambulancie pre deti aj dospelých

Dôvera poisťovňa je pripravená poskytnúť všeobecným lekárom státisíce eur za to, že si zriadia ambulanciu v regiónoch so zníženou ...

17.6.2025 Tlačová správa

Stále viac domácností dôveruje poisťovni PREMIUM

Poisťovňa PREMIUM vykazuje výrazne rastúci trend v počte novouzatvorených poistných zmlúv v oblasti poistenia domov, bytov a domácností. ...

17.6.2025 Tlačová správa

Viete, ktoré kúpele si vlani vybralo najviac poistencov Dôvera poisťovne?

Už viac ako dva roky si môžu poistenci Dôvera poisťovne sami vyberať kúpeľné zariadenie, kde sa chcú liečiť. Pozrite si zoznam kúpeľov, ...

16.6.2025 NeoTax

Slovenský podnikateľ v Česku: Ako si bez komplikácií založiť firmu?

Podnikateľské prostredie v Česku láka čoraz viac slovenských firiem aj jednotlivcov. Vďaka spoločnému trhu EÚ a blízkosti oboch krajín ...

16.6.2025 NeoTax

Slovák vlastníkom českej firmy: Ako sa zdaňujú dividendy a aké povinnosti z toho vyplývajú?

Vlastníctvo firmy v Českej republike je pre slovenských podnikateľov čoraz bežnejšie. No čo sa stane, keď česká spoločnosť začne ...

15.6.2025 NeoTax

Ako presťahovať firmu zo Slovenska do Česka? NeoTax vysvetľuje možnosti a nástrahy

Rastúce rozdiely v podnikateľskom prostredí, zmeny v daniach a legislatíve či jednoducho túžba expandovať na nový trh – to všetko sú ...

Jún

 
P
U
S
Š
P
S
N
24. týždeň
9.
Pondelok (09.06.2025)
Stanislava,
10.
Utorok (10.06.2025)
Margaréta, Gréta,
11.
Streda (11.06.2025)
Jesika,
13.
Piatok (13.06.2025)
Anton,
14.
Sobota (14.06.2025)
Vasil,
15.
Nedeľa (15.06.2025)
Vít,
27. týždeň
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay