Hľadaj

Bez výstavby ciest regióny nerozvinieme, varujú odborníci

Správy Sita Poslať
Bez výstavby ciest regióny nerozvinieme, varujú odborníci

Regionálne rozdiely naprieč krajinou sú priepastné a bez dlhodobého plánovania diaľnic či rýchlostných ciest problém nevyriešime. Upozornil na to Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) v reakcii na diskusiu o ďalšom financovaní výstavby dopravnej infraštruktúry.
Chýbajúca zhoda o minimálnej cestnej sieti, ktorá by bola nemenná, škodí celej krajine a jej obyvateľom, zdôrazňuje IDH. V slovenských reáliách by bolo najlepšie zadefinovať minimálnu cestnú sieť ústavným zákonom. Aby so zmenou na pozícii ministra dopravy nedochádzalo aj k zmenám prioritných úsekov.
Na Slovensku dnes stále trvalo nepracujeme ani len so základnými pravidlami, na základe ktorých by boli stanovené prioritné úseky, kde sa bude stavať. Ak by sme si stanovili kritériá pre určenie priorít, tak by sa uľahčilo rozhodovanie o trasovaní a výstavbe minimálnej cestnej siete a o stanovení prioritných úsekov.

Aj obchvat Prešova je záväzkom voči EÚ

Európska únia počíta s vytvorením jednotného dopravného priestoru a vybudovaním takzvanej základnej siete TEN-T v členských krajinách. Zámer zahŕňa aj vybrané diaľnice a rýchlostné cesty, ktoré by sa mali dokončiť do roku 2030, ako takzvaná nadradená dopravná infraštruktúra. Tá má prioritne slúžiť pre tranzitnú "prejazdnú" dopravu.
"Základným zmyslom nadradenej dopravnej infraštruktúry je spájanie veľkých sídelných celkov a kopírovanie historických prepravných koridorov. Nemala by v žiadnom prípade nahrádzať riešenie zdrojovej dopravy, ktorá končí v mestských sídlach," uvádza predseda dozornej rady IDH O. Matej.
Pri plánovaní a výstavbe nadradenej dopravnej infraštruktúry by sa nemali stávať situácie, aké sa v súčasnosti dejú na úseku diaľnice D1 Bratislava – Trnava, kde dochádza k častému napájaniu okolitých komunikácii na diaľnicu. Takýmto postupom sa z nadradenej dopravnej infraštruktúry diaľnice D1 stáva prímestská komunikácia, dopĺňa IDH.
"Sľub o dobudovaní diaľnice medzi Bratislavou a Košicami do roku 2010 sa stal už dobre známym folklórom. Ak však máme diskutovať napríklad o tom, či vôbec ideme stavať obchvat Prešova, a teda dobudovať diaľnicu D1, spochybňovali by sme aj samotné dohody s EÚ. Nehovoriac o odkladaní riešenia kolabujúcej dopravy v meste," poukázal O. Matej.
Podobne pri diaľnici D3 vedúcej po hranice s Poľskom ministerstvo dopravy najnovšie oznámilo časový posun dokončenia na rok 2026. Kritický je najmä odklad realizácie úseku D3 Brodno – Kysucké Nové mesto. Rovnako platí, že hraničným termínom je rok 2030 a nové úseky budú po dobudovaní tvoriť súčasť hlavnej európskej siete.
Kľúčové pri výstavbe dopravnej infraštruktúry na Slovensku by podľa IDH malo byť napájanie postavených alebo rozostavaných diaľnic a rýchlostných ciest na dopravnú infraštruktúru susediacich krajín.
"Aby sa nám nestávalo, že diaľnica alebo rýchlostná cesta postavená z financií EÚ končia na hranici v poli a nemajú súvislé pokračovanie v susednom členskom štáte EÚ. Ako sa to udialo pri rýchlostnej ceste R4 na východnom Slovensku, kde maďarská strana nepostavila časť úseku rýchlostnej cesty, ktorá by umožnila plynulé spojenie Košíc s Budapešťou. Prípadne nám takýto scenár momentálne hrozí na hranici s Poľskom po dobudovaní diaľnice D3," doplnil O. Matej.

Viaceré cesty sú preťažené

Na "D3-ku" je naviazaná výstavba rýchlostnej cesty R5 do Česka, k čomu sa Slovensko zaviazalo zmluvami s Poľskom a Českou Republikou. "Tu sa ukazuje jasný príklad toho, keď sú dnes rýchlocesty zastupované cestami nižšej triedy, ktoré sú preťažené a nepostačujú ani bezpečnostne," dopĺňa IDH. Ako výrazný problém vidí O. Matej aj dlhú dobu prípravy na výstavbu, ktorá sa dnes pohybuje na úrovni 5 až 7 rokov v investičnej a predinvestičnej fáze.
Výsledkom tak dlhej prípravy je aj množstvo dodatkov, s ktorými prichádza investor, teda štát. Tie sú častokrát vynútené zmenami technických noriem čí rôznymi dodatočnými požiadavkami. Na Slovensku pri výstavbe nosnej dopravnej infraštruktúry až 99 % dodatkov má vznikať z "titulu" požiadaviek investora, ktorý prichádza s pokynmi na zmenu.

Financovanie je potrebné riešiť hneď

Čo najskôr je podľa O. Mateja potrebné vyriešiť otázku financovania nových ciest. Aktuálne sa diskutuje o možnosti uvoľnenia dlhovej brzdy, na čo by však koalícia potrebovala ústavnú väčšinu, a teda aj opozičné hlasy. Pritom odborníci z IDH sú presvedčení, že dlhovú brzdu uvoľňovať netreba.
"Ak hovoríme o výstavbe dopravných projektov, diskusia sa dnes priveľmi odkláňa len k výške úvodnej investície. To však zďaleka nie je všetko, nesmieme zabúdať na praktické zhodnotenie toho, čo nám takáto výstavba v budúcnosti prinesie. Nemenej dôležité je pozrieť sa aj na prevádzkové náklady, teda koľko bude stáť daňových poplatníkov napríklad údržba konkrétnej diaľnice," popisuje O. Matej.
IDH dlhodobo upozorňuje, že porovnávať cenu jednotlivých úsekov v rámci Slovenska nie je výstižné, tak ako sa nedajú porovnávať ceny medzi jednotlivými krajinami. Každý úsek je špecifický a na jeho cenu vplýva niekoľko faktorov ako napríklad trasa úseku, geologické pomery, dostupnosť zdrojov (kamenivo, betón, asfalt a iné) či technická náročnosť jednotlivých úsekov.
Zaujímavosťou je, že podľa dnes platných slovenských noriem musí byť diaľnica plne odkanalizovaná kanálom do kanalizácie, pričom napríklad v Rakúsku stačí odvodnenie len do okolitej prírody, v Chorvátsku žiadne. Do ceny diaľnic sa u nás podľa IDH dostávajú ako takzvané vyvolané investície aj úplne nesúvisiace objekty – ako preloženie ihrísk či dokonca výmena okien na školách.
Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.

Zdroj a foto: SITA

© SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. si vyhradzuje výlučné právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.

logo
Prečítajte si tiež:
7.9.2024 Redakcia FinReport

Budúcnosť vo svete financií predstavujú biometrické platby

Najväčšia americká banka JPMorgan očakáva, že v roku 2026 budú biometrické platby na celom svete využívať približne 3 miliardy ľudí, ...

7.9.2024 Správy

Maďarsko hrozí posielaním migrantov do Bruselu. Preprava sa uskutoční „po zavedení európskeho postupu“, tvrdí Rétvári

7.9.2024 (SITA.sk) - Maďarská vláda v piatok naznačila, že s posielaním žiadateľov o azyl do Bruselu to myslí vážne. Tieto vyhrážky, ako ...

7.9.2024 Správy

Mladý muž šoféroval bez vodičáku, s autom skončil v rieke Topľa. Vo vozidle sa nachádzali aj traja spolujazdci

7.9.2024 (SITA.sk) - Mladý muž šoféroval bez vodičáku, s autom skončil v rieke Topľa. Ako informovalo Krajské riaditeľstvo Policajného ...

7.9.2024 Správy

Progresívci chcú pomôcť podnikateľom, mladým ľuďom aj zdravotne znevýhodneným. Predstavili viaceré novely zákonov

7.9.2024 (SITA.sk) - Poslanci z PS pripravili návrhy zákonov, ktoré pomôžu podnikateľom, mladým ľuďom a zdravotne znevýhodneným. Poslanci ...

6.9.2024 Redakcia FinReport

Benzín opäť zlacnel, ceny sú o desatinu nižšie ako vlani

Cena pohonných látok na Slovensku stále klesá. Počas uplynulého týždňa o ďalšie dva centy a v porovnaní s rovnakým období minulého ...

6.9.2024 Správy

Fond na podporu športu rozdelí malým obciam až päť miliónov eur, využijú ich na výstavbu športovísk

6.9.2024 (SITA.sk) - Malé obce na Slovensku, s počtom obyvateľov do 3 000 obyvateľov, dostanú čoskoro novú finančnú podporu na výstavbu či ...

6.9.2024 Správy

Lajčák nalieha na Kosovo a Srbsko, aby obnovili úsilie o normalizáciu vzťahov. Na krajiny tlačí aj Únia a Spojené štáty

6.9.2024 (SITA.sk) - Spojené štáty naliehajú na obe ...

6.9.2024 Martina Staňová

NBS pripravuje nové pravidlá pre agentov za sprostredkovane investičných produktov

Národná banka Slovenska pripravuje nové pravidlá pre finančných agentov v súvislosti s poplatkami za sprostredkovanie investičných ...

6.9.2024 Správy

Opitého muža v lietadle vystrašili turbulencie, chcel vtrhnúť do kokpitu a prevziať riadenie

6.9.2024 (SITA.sk) - Utorňajší let britských aeroliniek EasyJet z Londýna do Grécka musel núdzovo pristáť v nemeckom Mníchove po tom, ako ...

6.9.2024 Správy

Policajtov šokoval alarmujúci výsledok dychovej skúšky kamionistu, po diaľnici D1 jazdil s viac ako dvoma promile

6.9.2024 (SITA.sk) - Trnavský vyšetrovateľ obvinil 51- ročného vodiča kamiónu za jazdu v opitosti. Vodič išiel po diaľnici D1 smerom z ...

6.9.2024 Redakcia FinReport

Počet konkurzov sa zvýšil o 150 %, v problémoch sú aj firmy s miliónovým obratom

Druhá polovica tohtoročného leta sa niesla v znamení výrazného nárastu počtu konkurzov firiem. Kým v júli 2024 na Slovensku skrachovalo 16 ...

6.9.2024 Eva Sadovská

Prečo je pre investorov v rámci krajín V4 najzaujímavejšia Varšava?

Varšava sa v rámci metropol krajín V4 stáva čoraz zaujímavejšou investičnou lokalitou. Potvrdzuje to aj prieskum spoločnosti CBRE, podľa ...

6.9.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Viac ako milión Slovákov žije vo vysokom finančnom strese

Približne každý štvrtý dospelý Slovák pociťuje vysoký finančný stres. V praxi to znamená, že ide až o 1,1 milióna ľudí. Podľa ...

6.9.2024 Správy

Rusko na ukrajinskom fronte príliš nepokročilo, Moskve nepomohlo ani zintenzívnenie útokov

6.9.2024 (SITA.sk) - Napriek zvyšovaniu počtu denných útokov na ukrajinské pozície sa Rusku nepodarilo dosiahnuť výrazný pokrok na bojisku. ...

6.9.2024 Správy

Tibor Gašpar sa vo výhovorkách zamotáva. Progresívci aj naďalej žiadajú odvolanie šéfa SIS Pavla Gašpara

6.9.2024 (SITA.sk) - Poslanec Národnej rady SR za Smer-SD Tibor Gašpar sa vo svojich výhovorkách zamotáva. Tvrdí to opozičné hnutie ...

6.9.2024 Správy

Ukrajinská operácia v Kurskej oblasti vyradila z boja už viac ako 6-tisíc ruských vojakov

6.9.2024 (SITA.sk) - V priebehu prvého mesiaca operácie ukrajinskej armády v ruskej Kurskej oblasti Moskva stratila viac ako 6-tisíc vojakov. Ide ...

6.9.2024 Správy

Vesmírna loď Starliner sa vracia na Zem bez astronautov, obávajú sa o bezpečnosť skúšobných pilotov

6.9.2024 (SITA.sk) - Vesmírna loď Starliner spoločnosti Boeing opúšťa v piatok Medzinárodnú vesmírnu stanicu (ISS) bez posádky. Dôvodom ...

6.9.2024 Správy

Šimkovičovej ministerstvo označilo dôvody Kultúrneho štrajku ako nepravdivé a nesprávne

6.9.2024 (SITA.sk) - Tvrdenia organizátorov kultúrnej štrajkovej pohotovosti o rezorte kultúry, ktoré sa nachádzajú na stránke Kultúrny ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay