Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Ako mesiac s koronavírusom zmenil slovenskú módnu e-commerce a nákupné správanie Slovákov?

Správy Sita Poslať

2.6.2020 (Webnoviny.sk) - Slováci nakupovali aj v karanténe, 20 % z nich dokonca minulo viac peňazí než normálne. Aj tieto zistenia vyplývajú zo zhrnutia koronavírusových mesiacov marec a apríl v špeciálnej edícii prieskumu Fashion (Re)search módneho vyhľadávača GLAMI, ktorý bol zameraný na to, ako príchod Covid-19 zvládla slovenská módna e-commerce a slovenskí užívatelia internetu. Pokles v GMV* dosiahol v týždni zavedenia núdzového stavu až -25 %, 80 % e-shopov zaznamenalo pokles predajov a 11 % čelilo problémom s prerušením dodávateľského reťazca. Zvýšený dopyt po lacnejších produktoch zaznamenalo 27 % e-shopov. Najsilnejšou kategóriou marca 2020 sa stali šatky a šály, zatiaľ čo najsilnejšou kategóriou apríla už boli sezónne kúsky (šaty, topy, detské oblečenie).

Ako mesiac s koronavírusom zmenil slovenskú módnu e-commerce a nákupné správanie Slovákov?

*GMV = Gross Merchandise Value (v e-comerce = odhadovaný objem tržieb e-shopov)

S nástupom karantény sa menilo aj nákupné správanie zákazníkov

Z reportu vyplýva, že najviac oslabený týždeň bol od 9. do 16. marca. V priebehu tohto týždňa posilnila iba jedna kategória produktov a tou boli šatky a šály (+15 %), ostatné kategórie sa prepadli až o 52 %. Odo dňa, kedy bol vyhlásený zákaz pohybu, sa čísla pomaly začali vracať na svoje pôvodné hodnoty, niektoré kategórie dokonca vyleteli smerom hore, medzi nimi napríklad oblečenie pre deti a bábätká (+47 %). Taktiež oblečenie, ktoré si ľudia kupovali na doma, konkrétne legíny a tepláky (+14 %), športové oblečenie (+23 %), objavili sa tam aj tenisky (+15 %).
S nástupom karantény sa menilo aj nákupné správanie zákazníkov. Najväčší dôraz ľudia kládli na peniaze a bezpečie. Všeobecne sa zvýšil dopyt po lacnejších/zlacnených produktoch. Doba doručenia zaujímala 35 % zákazníkov, 9 % sa dopytovalo na bezpečnosť doručenia zásielok.
Zníženie návštevnosti deklaruje 43 % e-shopov s módou na Slovensku, 29 % e-shopov zároveň zaznamenalo zvýšenú interakciu užívateľov s ich obsahom na sociálnych sieťach. V reakcii na koronavírusovú situáciu e-shopy znižovali budgety, pozastavovali spolupráce s externými agentúrami a freelancermi, znižovali platy a niektoré z nich aj prepúšťali.

Koronavírus nie je hrozbou pre online módu a po počiatočnom poklese predaja sa očakáva rapídny nárast

Naopak 9 % e-shopov zaznamenalo nárast v návštevnosti a 6 % zaznamenalo zmeny vo výkonnostných kategóriách. Obdobie koronavírusu malo veľký vplyv na viac ako jednu tretinu e-shopov, no vnímajú ho aj ako príležitosť prispôsobiť stratégiu a skúsiť niečo nové. Až 18 % opýtaných e-shopov si dokonca myslí, že koronavírus nie je hrozbou pre online módu a po počiatočnom poklese očakáva rapídny nárast, ktorý vyváži straty.
Toto tvrdenie sa neskôr potvrdilo, keď v druhej polovici apríla nastúpil nárast, ktorý nielen vyrovnal straty z predchádzajúceho obdodbia, ale dokonca priniesol e-shopom zisk navyše. Ľudia nakupovali hlavne základné sezónne kúsky - tenisky, šaty, tričká, tielka, spodnú bielizeň, ale aj oblečenie pre deti a topánky na šport.

Urobiť radosť sebe alebo blízkym bolo hlavným dôvodom nákupu, záujmu Slovákov sa teší aj udržateľná móda

Hlavným dôvodom nákupu Slovákov bolo urobiť radosť sebe alebo niekomu blízkemu (35 %), prípadne potreba nového kúsku, ktorý sa im v aktuálnej situácii zišiel (oblečenie na doma, obuv na domáce cvičenie, detské veci). Až 17 % deklarovalo, že sa ich nákupné zvyky vôbec nezmenili ani počas koronavírusu. Ľudia mysleli nielen na seba, ale aj na podporu lokálnych obchodov a dizajnérov, ktoré podporilo až 13 % opýtaných.
Šály a šatky neboli jediným trhákom mesiaca marec. Úplným víťazom vyhľadávania sa stali rúška. Vzhľadom k tomu, že nepatria k práve vyhľadávaným produktom, nárast ich vyhľadávania o 4 250 % môžeme označiť za priamo raketový. Športové tenisky sa držia popredných miest vyhľadávania aj počas pandémie a počet objednávok dokonca stúpol o 65 %. Muži sa špeciálne zaujímali o model Nike Jankovski, ktorého vyhľadávanie stúplo o 575 %.  Záujem ľudí o cvičenie doma potvrdzuje marcové zvýšenie objednávok športových kúskov o takmer polovicu, najviac ľudí zaujala značka Puma, ktorej vyhľadávanie stúplo o 156 %. Z našich dát takisto vieme, že rodičia potrebné nákupy oblečenia pre deti neodkladali na neskôr, ale práve naopak využili online nákupy. Objednávky produktov pre deti a bábätká stúpli o takmer 60 % oproti predchádzajúcemu obdobiu. Nárast pokračoval aj v nasledujúcom mesiaci. Po prvotnom rapídnom náraste vyhľadávania rúšok nastal v apríli pokles a ľudia skôr vyhľadávali produkty, ktoré sú spojené s nadchádzajúcou zmenou ročného obdobia.
Napriek finančnej neistote, ktorú priniesla náhla pandémia, sa 69 % opýtaných Slovákov naďalej zaujíma o udržateľnú módu, pričom až 79 % z nich je dokonca ochotných si za ňu priplatiť.
Ďalšie konkrétne dáta a kompletný report nájdete na Fashion Re(search) Covid-19 report.

Informačný servis


Viac k témam: GLAMI, nakupovanie, PR
Zdroj: Webnoviny.sk - Ako mesiac s koronavírusom zmenil slovenskú módnu e-commerce a nákupné správanie Slovákov? © SITA Všetky práva vyhradené.

© SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. si vyhradzuje výlučné právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.

logo
Prečítajte si tiež:
29.3.2024 Správy

Cyklista neprežil zrážku s autom medzi Skalicou a Holíčom, polícia apeluje na používanie reflexných prvkov (foto)

29.3.2024 (SITA.sk) - Pri dopravnej nehode na ceste medzi Skalicou a Holíčom prišiel vo štvrtok večer o život starší cyklista. Podľa ...

29.3.2024 Správy

Dubózci: Vystúpenie Slovenska z NATO by nedávalo žiadny zmysel (rozhovor)

29.3.2024 (SITA.sk) - Slovensko si 29. marca 2024 pripomína výročie svojho vstupu do Severoatlantickej aliancie, známej aj pod skratkou ...

29.3.2024 Správy

Každý tretí zamestnanec by zvážil presťahovanie sa za lepšou prácou do zahraničia

29.3.2024 (SITA.sk) - Každý tretí zamestnanec by zvážil presťahovanie sa za lepšou prácou do zahraničia. Vyplýva to z medzinárodného ...

29.3.2024 Redakcia FinReport

Kryptoveľmoci: Najvyššiu mieru vlastníctva kryptomien majú v Turecku, Thajsku a v Argentíne

Adopcia kryptomien v celosvetovom meradle neustále rastie. V roku 2024 sa očakáva, že medzi vlastníkmi kryptomien celosvetovo pribudne okolo 160 ...

29.3.2024 Správy

NATO je predovšetkým mierová organizácia, nerieši medzinárodné konflikty použitím sily, vyhlásil Blanár

29.3.2024 (SITA.sk) - Prioritnou úlohou NATO je riešiť medzinárodné spory mierovými prostriedkami, nie použitím sily. Vyhlásil to minister ...

29.3.2024 Redakcia FinReport

Pav Gill: Whistleblower z kauzy Wirecard spustil novú oznamovaciu platformu Confide

Muž, ktorý pomohol odhaliť machinácie predchádzajúc „strate“ 1,9 miliardy eur a krachu nemeckej finančnej spoločnosti Wirecard, má nový ...

29.3.2024 Správy

Veľká noc je najstarším a najvýznamnejším kresťanským sviatkom. Poznáte jej históriu a pôvod?

29.3.2024 (SITA.sk) - Veľká noc je najstarším a najvýznamnejším sviatkom kresťanského cirkevného roka, počas ktorého si kresťania ...

29.3.2024 Správy

Veľký piatok je deň zasvätený spomienke Ježišovho utrpenia a smrti na kríži. Ako si ho veriaci pripomínajú?

29.3.2024 (SITA.sk) - Veľký piatok, ktorý si kresťania v piatok pripomínajú, je deň utrpenia, ukrižovania a smrti Ježiša Krista. V ...

29.3.2024 Správy

Členstvo v NATO musíme podľa SaS chrániť, Fico s Dankom a Pellegrinim podkopávajú dôveru v Alianciu

29.3.2024 (SITA.sk) - NATO je základný pilier bezpečnosti. Vyhlásila to strana Sloboda a Solidarita (SaS) pri príležitosti 20. výročia vstupu ...

28.3.2024 Zuzana Fryč

Ako postupovať pri dopravnej kolízii a ako si uplatniť škodu v poisťovni?

Na Slovensku sa každoročne stanú tisíce dopravných nehôd, ku ktorým je nevyhnutné privolať políciu a aktívne s ňou spolupracovať. Okrem ...

28.3.2024 Správy

Centrom veľkonočných sviatkov je vzkriesenie Ježiša Krista. Čím sa však odlišujú v podaní evanjelikov?

28.3.2024 (SITA.sk) - Veriaci Evanjelickej cirkvi a.v. na Slovensku najmä na Zelený štvrtok prichádzajú na služby Božie, aby pristúpili k ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Daňové úrady posilňujú podporu a predlžujú úradné hodiny

Posilnené podateľne, dlhšie otvorené daňové úrady a možnosť „drive in“. Daňové úrady po celom Slovensku budú posledné dva dni, ...

28.3.2024 Správy

Medzinárodný súdny dvor nariadil Izraelu otvoriť viac priechodov pre pomoc smerujúcu do Pásma Gazy

28.3.2024 (SITA.sk) - Medzinárodný súdny dvor vo štvrtok nariadil Izraelu, aby prijal opatrenia zahŕňajúce otvorenie viacerých pozemných ...

28.3.2024 Správy

Mesto Žilina si tento rok zabezpečí kosenie vo vlastnej réžii, s externou firmou nebola samospráva spokojná

28.3.2024 (SITA.sk) - Kosenie verejnej zelene bude v tomto roku žilinská samospráva zabezpečovať prostredníctvom vlastnej obchodnej ...

28.3.2024 Správy

Najpočúvanejším slovenským rádiom je Rádio Expres nasledované verejnoprávnym Rádiom Slovensko

28.3.2024 (SITA.sk) - Najpočúvanejším rádiom na Slovensku je Rádio Expres. Vyplýva to z prieskumu Radioprojekt spoločnosti Median SK. Rádio ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Pohonné látky pred Veľkou nocou výrazne zdraželi

Spotrebiteľské ceny oboch druhov benzínov pred veľkonočnými sviatkami stúpli. Dosiahli najvyššiu úroveň za posledných 20 týždňov. ...

28.3.2024 Správy

Ukrajinci budujú v Odeskej oblasti systém zákopov a podzemných krytov, nainštalovali aj tisícky dračích zubov

28.3.2024 (SITA.sk) - Viac ako 5-tisíc kusov protitankových betónových zátarás, takzvaných dračích zubov, ukrajinská armáda nainštalovala ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Vďaka lotérii Mega Milllions je na svete o jedného miliardára viac

Americká lotéria s priliehavým názvom Mega Millions stvorila ďalšieho dolárového miliardára. Zatiaľ neznámy šťastlivec si totiž odnesie ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay