Hľadaj

Ako mesiac s koronavírusom zmenil slovenskú módnu e-commerce a nákupné správanie Slovákov?

Sita Poslať

2.6.2020 (Webnoviny.sk) - Slováci nakupovali aj v karanténe, 20 % z nich dokonca minulo viac peňazí než normálne. Aj tieto zistenia vyplývajú zo zhrnutia koronavírusových mesiacov marec a apríl v špeciálnej edícii prieskumu Fashion (Re)search módneho vyhľadávača GLAMI, ktorý bol zameraný na to, ako príchod Covid-19 zvládla slovenská módna e-commerce a slovenskí užívatelia internetu. Pokles v GMV* dosiahol v týždni zavedenia núdzového stavu až -25 %, 80 % e-shopov zaznamenalo pokles predajov a 11 % čelilo problémom s prerušením dodávateľského reťazca. Zvýšený dopyt po lacnejších produktoch zaznamenalo 27 % e-shopov. Najsilnejšou kategóriou marca 2020 sa stali šatky a šály, zatiaľ čo najsilnejšou kategóriou apríla už boli sezónne kúsky (šaty, topy, detské oblečenie).

image

*GMV = Gross Merchandise Value (v e-comerce = odhadovaný objem tržieb e-shopov)

S nástupom karantény sa menilo aj nákupné správanie zákazníkov

Z reportu vyplýva, že najviac oslabený týždeň bol od 9. do 16. marca. V priebehu tohto týždňa posilnila iba jedna kategória produktov a tou boli šatky a šály (+15 %), ostatné kategórie sa prepadli až o 52 %. Odo dňa, kedy bol vyhlásený zákaz pohybu, sa čísla pomaly začali vracať na svoje pôvodné hodnoty, niektoré kategórie dokonca vyleteli smerom hore, medzi nimi napríklad oblečenie pre deti a bábätká (+47 %). Taktiež oblečenie, ktoré si ľudia kupovali na doma, konkrétne legíny a tepláky (+14 %), športové oblečenie (+23 %), objavili sa tam aj tenisky (+15 %).
S nástupom karantény sa menilo aj nákupné správanie zákazníkov. Najväčší dôraz ľudia kládli na peniaze a bezpečie. Všeobecne sa zvýšil dopyt po lacnejších/zlacnených produktoch. Doba doručenia zaujímala 35 % zákazníkov, 9 % sa dopytovalo na bezpečnosť doručenia zásielok.
Zníženie návštevnosti deklaruje 43 % e-shopov s módou na Slovensku, 29 % e-shopov zároveň zaznamenalo zvýšenú interakciu užívateľov s ich obsahom na sociálnych sieťach. V reakcii na koronavírusovú situáciu e-shopy znižovali budgety, pozastavovali spolupráce s externými agentúrami a freelancermi, znižovali platy a niektoré z nich aj prepúšťali.

Koronavírus nie je hrozbou pre online módu a po počiatočnom poklese predaja sa očakáva rapídny nárast

Naopak 9 % e-shopov zaznamenalo nárast v návštevnosti a 6 % zaznamenalo zmeny vo výkonnostných kategóriách. Obdobie koronavírusu malo veľký vplyv na viac ako jednu tretinu e-shopov, no vnímajú ho aj ako príležitosť prispôsobiť stratégiu a skúsiť niečo nové. Až 18 % opýtaných e-shopov si dokonca myslí, že koronavírus nie je hrozbou pre online módu a po počiatočnom poklese očakáva rapídny nárast, ktorý vyváži straty.
Toto tvrdenie sa neskôr potvrdilo, keď v druhej polovici apríla nastúpil nárast, ktorý nielen vyrovnal straty z predchádzajúceho obdodbia, ale dokonca priniesol e-shopom zisk navyše. Ľudia nakupovali hlavne základné sezónne kúsky - tenisky, šaty, tričká, tielka, spodnú bielizeň, ale aj oblečenie pre deti a topánky na šport.

Urobiť radosť sebe alebo blízkym bolo hlavným dôvodom nákupu, záujmu Slovákov sa teší aj udržateľná móda

Hlavným dôvodom nákupu Slovákov bolo urobiť radosť sebe alebo niekomu blízkemu (35 %), prípadne potreba nového kúsku, ktorý sa im v aktuálnej situácii zišiel (oblečenie na doma, obuv na domáce cvičenie, detské veci). Až 17 % deklarovalo, že sa ich nákupné zvyky vôbec nezmenili ani počas koronavírusu. Ľudia mysleli nielen na seba, ale aj na podporu lokálnych obchodov a dizajnérov, ktoré podporilo až 13 % opýtaných.
Šály a šatky neboli jediným trhákom mesiaca marec. Úplným víťazom vyhľadávania sa stali rúška. Vzhľadom k tomu, že nepatria k práve vyhľadávaným produktom, nárast ich vyhľadávania o 4 250 % môžeme označiť za priamo raketový. Športové tenisky sa držia popredných miest vyhľadávania aj počas pandémie a počet objednávok dokonca stúpol o 65 %. Muži sa špeciálne zaujímali o model Nike Jankovski, ktorého vyhľadávanie stúplo o 575 %.  Záujem ľudí o cvičenie doma potvrdzuje marcové zvýšenie objednávok športových kúskov o takmer polovicu, najviac ľudí zaujala značka Puma, ktorej vyhľadávanie stúplo o 156 %. Z našich dát takisto vieme, že rodičia potrebné nákupy oblečenia pre deti neodkladali na neskôr, ale práve naopak využili online nákupy. Objednávky produktov pre deti a bábätká stúpli o takmer 60 % oproti predchádzajúcemu obdobiu. Nárast pokračoval aj v nasledujúcom mesiaci. Po prvotnom rapídnom náraste vyhľadávania rúšok nastal v apríli pokles a ľudia skôr vyhľadávali produkty, ktoré sú spojené s nadchádzajúcou zmenou ročného obdobia.
Napriek finančnej neistote, ktorú priniesla náhla pandémia, sa 69 % opýtaných Slovákov naďalej zaujíma o udržateľnú módu, pričom až 79 % z nich je dokonca ochotných si za ňu priplatiť.
Ďalšie konkrétne dáta a kompletný report nájdete na Fashion Re(search) Covid-19 report.

Informačný servis


Viac k témam: GLAMI, nakupovanie, PR
Zdroj: Webnoviny.sk - Ako mesiac s koronavírusom zmenil slovenskú módnu e-commerce a nákupné správanie Slovákov? © SITA Všetky práva vyhradené.

© SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. si vyhradzuje výlučné právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.

bezpecnykurier
bezpecnykurier
bezpecnykurier Chráňte
vašu komunikáciu
bezpecnykurier Dôverné informácie
zabezpečte heslom
bezpecnykurier Diskrétnosť požadujte
aj od vašich partnerov
logo
bike trails
Prečítajte si tiež:
7.7.2020 Správy

Klub 500 po koronakríze požaduje vyššiu podporu od štátu, oceňuje návrh ministra Krajniaka

7.7.2020 (Webnoviny.sk) - Podniky zasiahnuté krízou potrebujú od vlády podľa Klubu 500 výraznejšiu pomoc, ako dostávali od štátu doteraz. ...

7.7.2020 Správy

Ministerstvo práce počas koronakrízy podporilo štvrtinu zamestnancov sumou takmer 400 miliónov eur

7.7.2020 (Webnoviny.sk) - Úrady práce k 2. júlu odoslali takmer 370 miliónov eur na mzdy zamestnancov a podporu samostatne zárobkovo činných ...

7.7.2020 Správy

Výstraha pred vycestovaním platí aj pre krajiny na zelenej mape, ľudia by mali zvážiť situáciu

7.7.2020 (Webnoviny.sk) - Aj pre krajiny nachádzajúce sa na zelenej mape naďalej platí výstraha pred vycestovaním. Agentúru SITA o tom ...

6.7.2020 Správy

Americkí vojaci stáli Nemecko počas desiatich rokov takmer miliardu eur, hovoria čísla

6.7.2020 (Webnoviny.sk) - Nemecká vláda zaplatila za uplynulé desaťročie za náklady spojené s umiestnením amerických vojakov v Nemecku ...

6.7.2020 Správy

Britská vláda uvalila sankcie na desiatky osôb a organizácií za porušovanie ľudských práv

6.7.2020 (Webnoviny.sk) - Veľká Británia zaviedla sankcie proti takmer piatim desiatkam jednotlivcov a organizácií za porušovania ľudských ...

6.7.2020 Robert Juriš

Dovolenku si síce doprajeme, ale len opatrne a mimoriadne zodpovedne

Prišlo leto, čas dovoleniek, ale o plánoch na trávenie voľného času sa každý vyjadruje nanajvýš opatrne. Rovnaký postoj zaujímajú ...

6.7.2020 Správy

Históriu mestských hradieb v Trnave môžu zvedavci spoznať pomocou hry na smartfóne

6.7.2020 (Webnoviny.sk) - Na historických hradbách v Trnave pribudli postavy kuruckých vojakov, mestských hasičov, zamilovaných študentov či ...

6.7.2020 Správy

Nemecký minister vnútra Seehofer odmietol štúdiu rasového profilovania políciou

6.7.2020 (Webnoviny.sk) - Nemecký minister vnútra Horst Seehofer odmietol výzvy ...

6.7.2020 Správy

Odídenci zo Smeru chcú odstaviť Lipšica z hry o generálneho prokurátora a kritizujú OĽaNO

6.7.2020 (Webnoviny.sk) - Poslanci novoznikajúcej strany Hlas - ...

6.7.2020 Správy

Podnikatelia v cestovnom ruchu vyzývajú vládu, aby začala riešiť kritickú situáciu odvetvia

6.7.2020 (Webnoviny.sk) - Podnikatelia v cestovnom ruchu vyzývajú vládu, aby už začala riešiť nahromadené problémy v odvetví výrazne ...

6.7.2020 Správy

Počas prvého polroka 2020 riešila NAKA prípady korupcie, v ktorých išlo o 12 miliónov eur

6.7.2020 (Webnoviny.sk) - Počas prvých šiestich mesiacov tohto roku vykonala ...

6.7.2020 Správy

WhatsApp pozastavil spracovanie čínskych žiadostí o dáta používateľov v Hongkongu

6.7.2020 (Webnoviny.sk) - Komunikačná služba WhatsApp, ktorú vlastní ...

6.7.2020 Správy

Zamestnanci supermarketu našli medzi banánmi exotickú žabu, precestovala tisíce kilometrov

6.7.2020 (Webnoviny.sk) - V supermarkete vo waleskom Carmarthenshire našli medzi banánmi exotickú žabu, ktorá v náklade prešla viac ako ...

5.7.2020 Redakcia FinReport

Emitenti majú zvýšený záujem o vydávanie cenných papierov

Centrálny depozitár cenných papierov SR dosiahol v roku 2019 historicky najvyšší zisk. Bol až o 40 percent vyšší ako zisk v roku 2018. ...

5.7.2020 Redakcia FinReport

Poisťovňa Generali má nového generálneho riaditeľa

Novým predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom Generali Poisťovne na Slovensku sa stal s platnosťou od 2. júla 2020 Juraj Jurčík. Na ...

4.7.2020 Redakcia FinReport

Home office: Medziľudský kontakt víťazí nad sterilitou online prostredia

Home office sa v čase pandémie stal efektívnym nástrojom, ako udržať zamestnancov doma a zároveň neprerušiť prevádzku firmy. S postupným ...

3.7.2020 Arian Ali

Cestovné poistenie sa pomaly „rozmrazuje“ a bude aj lacnejšie

Ako uzavreté hranice a zatvorené letiská ovplyvnili trh s cestovným poistením? Ako je to teraz s jeho platnosťou v rôznych krajinách? Sú ...

2.7.2020 Marek Mittaš

Podnikateľom s úvermi pomôžu nielen banky, ale aj Európska únia

Úver na podnikanie je možné si vziať v nebankovke, alebo za výhodnejších podmienok v niektorej zo slovenských bánk. Ešte výhodnejší ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Počas júla môžete na svitaní spozorovať kométu Neowise, bude ľahko viditeľná aj voľným okom (foto)
  2. 2.
    Čaputová víta rozhodnutia o nákupoch vojenskej techniky, ktoré od začiatku vyvolávali pochybnosti
  3. 3.
    Poisťovňa Generali má nového generálneho riaditeľa
  4. 4.
    Štátne inštitúcie v ankete Social Awards Slovakia zastupuje iba policajný zbor
  5. 5.
    Výstraha pred vycestovaním platí aj pre krajiny na zelenej mape, ľudia by mali zvážiť situáciu