Hľadaj

Ako hodnotíte úroveň finančnej gramotnosti na Slovensku, kde vidíte jej slabiny a perspektívu?

Váš názor Poslať
Zdroj foto: Freepik.com

 

Peter Világi, senior analytik spoločnosti Fincentrum

 

Finančná gramotnosť na Slovensku je veľmi nízka. Starostlivosti o peniaze sa totiž ani v rodinách, ani na školách nepripisuje žiadna dôležitosť. Potom sa stáva, že s vysokými dlhmi a finančnými problémami zápasia aj ľudia s nadštandardnými príjmami. Aj preto treba venovať náležitú pozornosť nielen zarábaniu peňazí, ale aj ich míňaniu. Iba správnym finančným plánovaním človek môže získať finančnú slobodu.

Najväčšou slabinou je nezáujem ľudí o svoje vlastné financie. Základom je samovzdelávanie a snaha pochopiť správne princípy starostlivosti o financie. Internet je plný informácií o peniazoch aj o finančných produktoch. Dnes sú verejne dostupné aj poistné podmienky jednotlivých poistných produktov. Klient môže nájsť aj rôzne porovnávacie stránky úverových a investičných produktov. A veľmi jednoducho sa človek dostane aj k informáciám o budúcich dôchodkoch a hroziacej demografickej kríze. Nápomocný, samozrejme, môže byť aj kvalifikovaný finančný sprostredkovateľ.

 

„Najväčšou slabinou je nezáujem ľudí o svoje vlastné financie. Základom je samovzdelávanie a snaha pochopiť správne princípy starostlivosti o financie.“

 

Dominika Senteši, Consultant Specialist spoločnosti Finvia

 

Finančnú gramotnosť Slovákov by som hodnotila ako nie veľmi vysokú, hlavne čo sa týka plánovania a manažovania financií. No myslím, že sa finančná gramotnosť a najmä táto téma dostáva viac do povedomia oproti minulosti, ale stále je priestor na zlepšenie. Nedostatočné je vo všeobecnosti najmä zlé nastavenie celého systému finančného vzdelávania.

 

Napriek tomu perspektívu vidím práve vo vzdelávaní, ktoré by malo zaistiť poznanie minimálne základných princípov finančnej gramotnosti. Informácií je v súčasnosti dostatok, je to len o prioritách jednotlivca a schopnosti porozumenia a osvojenia si zručností finančnej gramotnosti.

 

„Nedostatočné je vo všeobecnosti najmä zlé nastavenie celého systému finančného vzdelávania.“

 

Andrea Straková, Senior Manager, Partners Group SK

 

Myslím si, že je nízka, ale primeraná tomu, v akom období sa spotrebiteľský trh nachádza. Časť generácie nemala potrebu ani možnosť počas študentského života získavať relevantnú finančnú gramotnosť a v produktívnom veku nevedela, alebo si ju nechcela doplniť.  Vo finančnom vzdelávaní súčasnej mladej generácie sme stále na začiatku. Za najväčšie slabiny považujem slabú znalosť princípov sociálneho systému, čo spôsobuje nevedomosť o sociálnych dávkach a budúcom dôchodku. Neuvedomujeme si potrebu ochrany príjmov.

Druhou slabinou, ak sa otvorí téma dôchodku, je neznalosť základných investičných pojmov, princípov a pravidiel investovania. Myslím si totiž, že jediný spôsob, ako si pre väčšinu obyvateľstva dôchodok zabezpečiť, je investovať pravidelne, dlhodobo, hoci aj malé sumy. Na druhej strane vnímam, že otvorenosť ľudí k týmto témam rastie, mnohí sú zvedaví a ochotní nechať sa v danej problematike usmerniť. Preto, ak by sa nám podarilo vzdelávať lepšie finančnú gramotnosť na školách stredných aj vysokých, môžeme byť pozitívni. Bez toho nádej na významné zvyšovanie finančnej gramotnosti neexistuje.

 

„Ak by sa nám podarilo vzdelávať lepšie finančnú gramotnosť na školách stredných aj vysokých, môžeme byť pozitívni. Bez toho nádej na významné zvyšovanie finančnej gramotnosti neexistuje.“

 

Anna Jamborová, hovorca, Československá obchodná banka, a. s.

 

Z nášho prieskumu, pripraveného v spolupráci s agentúrou IPSOS, napríklad vyplynulo, že  mladí majú celkovo nižšiu znalosť o finančných produktoch ako je priemer za celú populáciu. Externé zdroje informácií o finančných produktoch sú často využívané, no menej rozhodujúce než oficiálne zdroje. Mladí sa oproti populácii výraznejšie orientujú pomocou online prostredia. Pri samotnom rozhodovaní o produktoch ostáva oficiálny internetový zdroj vplyvným kanálom, rovnako ako osobné poradenstvo s blízkymi, najmä mladí, a s odborníkmi.

Popri finančnej gramotnosti sa ako čoraz dôležitejšia ukazuje aj takzvaná digitálna gramotnosť. Teda úroveň vedomostí, vďaka ktorým klient zvládne bezpečnostné hrozby v digitálnom prostredí. Kybernetické útoky totiž nie sú len o získavaní citlivých informácií, ale hekeri sa snažia dostať sa aj k peniazom klientov. Typickým príkladom je napríklad phishing. Aj keď má inštitúcia svoje bezpečnostné štandardy nastavené na najvyššej možnej úrovni, nemusí to stačiť, keďže miera bezpečnosti do veľkej miery závisí aj od prístupu klienta. Ukazuje sa, že vedomosti sú ich najlepšia ochrana.

 

„Popri finančnej gramotnosti sa ako čoraz dôležitejšia ukazuje aj takzvaná digitálna gramotnosť. Ide o vedomosti vďaka ktorým klient zvládne bezpečnostné hrozby v digitálnom prostredí.“

 

Diana Priechodská Brodnianska, hovorkyňa, Slovenská banková asociácia

 

Slovenská banková asociácia v roku 2007 realizovala doteraz najväčší prieskum finančnej gramotnosti a finančného vzdelávania. Výsledky odhalili veľké nedostatky vo finančnej gramotnosti obyvateľstva. Základným zistením bola nízka schopnosť analýzy a spracovania informácií v dôsledku neporozumenia základným finančným pojmom. Iba pre ilustráciu, respondenti nepoznali rozdiely medzi kreditnou a debetnou kartou, alebo si z dvoch produktov nedokázali vybrať najvýhodnejší termínovaný vklad. O nízkej úrovni svedčia aj posledné výsledky testovania finančnej gramotnosti PISA 2015, v rámci ktorého preverovali znalosti 15-ročných žiakov v 15 krajinách OECD. Slovenskí žiaci dosiahli podpriemerné skóre a umiestnili sa na 12. mieste.

Finančná gramotnosť je veľmi dôležitá téma a je potrebné neustále upozorňovať na potrebu jej zvyšovania. A to nepôjde bez systematického a dlhodobého prístupu a zapojenia všetkých zainteresovaných strán. Banky sú v tejto oblasti už dlhodobo aktívne, realizujú rôzne aktivity – workshopy, prednášky, e-learningy, vzdelávanie v skupinách. Často spolupracujú pri ich realizácii s neziskovým sektorom. Dosah týchto projektov je však limitovaný. Jedným z riešení by bolo, ak by sa finančné vzdelávanie stalo súčasťou učebných osnov, a teda bolo povinné.

 

„Ľudia majú nízku  schopnosť analýzy a spracovania informácií. Dôvodom je to, že  nerozumejú základným finančným pojmom.“

 

 

Kľúčové slová

Váš názor

itemprop="name">Ako hodnotíte úroveň finančnej gramotnosti na Slovensku, kde vidíte jej slabiny a perspektívu?

13 Váš názor Poslať
Zdroj foto: Freepik.com

 

Peter Világi, senior analytik spoločnosti Fincentrum

 

Finančná gramotnosť na Slovensku je veľmi nízka. Starostlivosti o peniaze sa totiž ani v rodinách, ani na školách nepripisuje žiadna dôležitosť. Potom sa stáva, že s vysokými dlhmi a finančnými problémami zápasia aj ľudia s nadštandardnými príjmami. Aj preto treba venovať náležitú pozornosť nielen zarábaniu peňazí, ale aj ich míňaniu. Iba správnym finančným plánovaním človek môže získať finančnú slobodu.

Najväčšou slabinou je nezáujem ľudí o svoje vlastné financie. Základom je samovzdelávanie a snaha pochopiť správne princípy starostlivosti o financie. Internet je plný informácií o peniazoch aj o finančných produktoch. Dnes sú verejne dostupné aj poistné podmienky jednotlivých poistných produktov. Klient môže nájsť aj rôzne porovnávacie stránky úverových a investičných produktov. A veľmi jednoducho sa človek dostane aj k informáciám o budúcich dôchodkoch a hroziacej demografickej kríze. Nápomocný, samozrejme, môže byť aj kvalifikovaný finančný sprostredkovateľ.

 

„Najväčšou slabinou je nezáujem ľudí o svoje vlastné financie. Základom je samovzdelávanie a snaha pochopiť správne princípy starostlivosti o financie.“

 

Dominika Senteši, Consultant Specialist spoločnosti Finvia

 

Finančnú gramotnosť Slovákov by som hodnotila ako nie veľmi vysokú, hlavne čo sa týka plánovania a manažovania financií. No myslím, že sa finančná gramotnosť a najmä táto téma dostáva viac do povedomia oproti minulosti, ale stále je priestor na zlepšenie. Nedostatočné je vo všeobecnosti najmä zlé nastavenie celého systému finančného vzdelávania.

 

Napriek tomu perspektívu vidím práve vo vzdelávaní, ktoré by malo zaistiť poznanie minimálne základných princípov finančnej gramotnosti. Informácií je v súčasnosti dostatok, je to len o prioritách jednotlivca a schopnosti porozumenia a osvojenia si zručností finančnej gramotnosti.

 

„Nedostatočné je vo všeobecnosti najmä zlé nastavenie celého systému finančného vzdelávania.“

 

Andrea Straková, Senior Manager, Partners Group SK

 

Myslím si, že je nízka, ale primeraná tomu, v akom období sa spotrebiteľský trh nachádza. Časť generácie nemala potrebu ani možnosť počas študentského života získavať relevantnú finančnú gramotnosť a v produktívnom veku nevedela, alebo si ju nechcela doplniť.  Vo finančnom vzdelávaní súčasnej mladej generácie sme stále na začiatku. Za najväčšie slabiny považujem slabú znalosť princípov sociálneho systému, čo spôsobuje nevedomosť o sociálnych dávkach a budúcom dôchodku. Neuvedomujeme si potrebu ochrany príjmov.

Druhou slabinou, ak sa otvorí téma dôchodku, je neznalosť základných investičných pojmov, princípov a pravidiel investovania. Myslím si totiž, že jediný spôsob, ako si pre väčšinu obyvateľstva dôchodok zabezpečiť, je investovať pravidelne, dlhodobo, hoci aj malé sumy. Na druhej strane vnímam, že otvorenosť ľudí k týmto témam rastie, mnohí sú zvedaví a ochotní nechať sa v danej problematike usmerniť. Preto, ak by sa nám podarilo vzdelávať lepšie finančnú gramotnosť na školách stredných aj vysokých, môžeme byť pozitívni. Bez toho nádej na významné zvyšovanie finančnej gramotnosti neexistuje.

 

„Ak by sa nám podarilo vzdelávať lepšie finančnú gramotnosť na školách stredných aj vysokých, môžeme byť pozitívni. Bez toho nádej na významné zvyšovanie finančnej gramotnosti neexistuje.“

 

Anna Jamborová, hovorca, Československá obchodná banka, a. s.

 

Z nášho prieskumu, pripraveného v spolupráci s agentúrou IPSOS, napríklad vyplynulo, že  mladí majú celkovo nižšiu znalosť o finančných produktoch ako je priemer za celú populáciu. Externé zdroje informácií o finančných produktoch sú často využívané, no menej rozhodujúce než oficiálne zdroje. Mladí sa oproti populácii výraznejšie orientujú pomocou online prostredia. Pri samotnom rozhodovaní o produktoch ostáva oficiálny internetový zdroj vplyvným kanálom, rovnako ako osobné poradenstvo s blízkymi, najmä mladí, a s odborníkmi.

Popri finančnej gramotnosti sa ako čoraz dôležitejšia ukazuje aj takzvaná digitálna gramotnosť. Teda úroveň vedomostí, vďaka ktorým klient zvládne bezpečnostné hrozby v digitálnom prostredí. Kybernetické útoky totiž nie sú len o získavaní citlivých informácií, ale hekeri sa snažia dostať sa aj k peniazom klientov. Typickým príkladom je napríklad phishing. Aj keď má inštitúcia svoje bezpečnostné štandardy nastavené na najvyššej možnej úrovni, nemusí to stačiť, keďže miera bezpečnosti do veľkej miery závisí aj od prístupu klienta. Ukazuje sa, že vedomosti sú ich najlepšia ochrana.

 

„Popri finančnej gramotnosti sa ako čoraz dôležitejšia ukazuje aj takzvaná digitálna gramotnosť. Ide o vedomosti vďaka ktorým klient zvládne bezpečnostné hrozby v digitálnom prostredí.“

 

Diana Priechodská Brodnianska, hovorkyňa, Slovenská banková asociácia

 

Slovenská banková asociácia v roku 2007 realizovala doteraz najväčší prieskum finančnej gramotnosti a finančného vzdelávania. Výsledky odhalili veľké nedostatky vo finančnej gramotnosti obyvateľstva. Základným zistením bola nízka schopnosť analýzy a spracovania informácií v dôsledku neporozumenia základným finančným pojmom. Iba pre ilustráciu, respondenti nepoznali rozdiely medzi kreditnou a debetnou kartou, alebo si z dvoch produktov nedokázali vybrať najvýhodnejší termínovaný vklad. O nízkej úrovni svedčia aj posledné výsledky testovania finančnej gramotnosti PISA 2015, v rámci ktorého preverovali znalosti 15-ročných žiakov v 15 krajinách OECD. Slovenskí žiaci dosiahli podpriemerné skóre a umiestnili sa na 12. mieste.

Finančná gramotnosť je veľmi dôležitá téma a je potrebné neustále upozorňovať na potrebu jej zvyšovania. A to nepôjde bez systematického a dlhodobého prístupu a zapojenia všetkých zainteresovaných strán. Banky sú v tejto oblasti už dlhodobo aktívne, realizujú rôzne aktivity – workshopy, prednášky, e-learningy, vzdelávanie v skupinách. Často spolupracujú pri ich realizácii s neziskovým sektorom. Dosah týchto projektov je však limitovaný. Jedným z riešení by bolo, ak by sa finančné vzdelávanie stalo súčasťou učebných osnov, a teda bolo povinné.

 

„Ľudia majú nízku  schopnosť analýzy a spracovania informácií. Dôvodom je to, že  nerozumejú základným finančným pojmom.“

 

 

Kľúčové slová

itemprop="name">Čo podľa Vás prinesie GDPR?

13 Váš názor Poslať

Robert Jarolín

IT Security Manager, KPMG in Slovakia

Ako sa na zavedenie nariadenia pripravujete?

Proces komplexného preverenia zabezpečenia súladu ochrany osobných údajov s požiadavkami GDPR (General Data Protection Regulation) v našej spoločnosti KPMG na Slovensku už prebieha. Interný tím pri implementácii využíva odborné znalosti a kvalifikovaný personál so skúsenosťami z podobných projektov realizovaných aj pre našich klientov. Máme k dispozícii takzvaný „KPMG Data Protection Framework“, ktorým pokryjeme celý proces od mapovania osobných údajov, cez analýzu dôsledkov až po riadenie kvality implementačného projektu.

 

Aktuálne u nás prebieha fáza analýzy existujúcej situácie a posúdenia stavu zabezpečenia ochrany osobných údajov.

 

Akú technicko-administratívnu záťaž očakávate s príchodom GDPR?

Z pohľadu vplyvu na organizácie ide o podstatnú zmenu, ktorú možno vnímať ako istú formu zmeny kultúry v prístupe spracovania a ochrany osobných údajov v danej spoločnosti.

 

Tým, že GDPR okrem iného so sebou prináša napríklad aj koncept prehľadnejšej definície osobných údajov, za ktoré sa už budú považovať aj rôzne online a elektronické identifikátory, napríklad IP adresa, lokalizačné údaje a podobne, GDPR prináša aj prísnejšie povinnosti, ktorých splnenie bude oveľa efektívnejšie realizovať systémovou zmenou. Ide napríklad o automatické mazanie dát po uplynutí doby a podobne. S tým súvisí vplyv na technicko-administratívnu záťaž, ktorej sa spoločnosti pravdepodobne nevyhnú.

 

Čo myslíte, že zmena prinesie?

Implementáciou GDPR by sa mal rozhodne posilniť princíp zodpovednosti všetkých subjektov, ktoré spracúvajú osobné údaje. Práva dotknutých osôb boli výrazne posilnené a práve zabezpečenie ochrany a vykonateľnosti týchto práv bude mať zásadný vplyv na prevádzkovateľov. Podľa nás má určite význam riešiť ochranu osobných údajov ruka v ruke s informačnou a kybernetickou bezpečnosťou. Len jednotný a systematický prístup k uvedeným oblastiam dokáže na konci poskytnúť aj určité úspory a efektivitu vo vykonávaní interných procesov v rámci organizácie.

 

Foto: KPMG in Slovakia

 

„Z pohľadu vplyvu na organizácie ide o podstatnú zmenu, ktorú možno vnímať ako istú formu zmeny kultúry v prístupe spracovania a ochrany osobných údajov.“

 

 

 

Tomáš Mičo

Senior Data Protection & Licencing Lawyer, ESET

Ako sa na zavedenie nariadenia pripravujete?

Nanovo realizujeme analýzu všetkých informačných systémov a osobných údajov v nich spracúvaných. Preverujeme všetky procesy, technológie a tiež právne inštitúty využívané pri spracúvaní osobných údajov, zisťujeme ich kompatibilitu s GDPR. Logickým výsledkom je potom prehodnotenie a úprava tých aspektov spracúvania, ktoré vyžadujú zosúladenie a zároveň ich opätovné nasadenie do praxe.


Akú technicko-administratívnu záťaž očakávate s príchodom GDPR?

Popri už aktuálne zavedených mechanizmoch, ktoré majú vysoký štandard, neočakávame po sfinalizovaní implementácie žiadny extrémny nárast technicko-administratívnej záťaže. Implementácia ako taká je však náročná najmä po administratívnej stránke, a to s ohľadom na personálne zabezpečenie. Vytvorenie špecializovaného tímu schopného operatívne riešiť a koordinovať spomínanú analýzu a zároveň hľadať možnosti plnej harmonizácie s GDPR pri udržaní racionálnej miery vplyvov na obchodnú činnosť spoločnosti je absolútna nevyhnutnosť.


Čo myslíte, že zmena prinesie?

Zmena už teraz priniesla to, čo sa za súčasnej legislatívy nedarilo dosiahnuť. A to rozsiahlu diskusiu o spracúvaní osobných údajov a ochrane práv dotknutých osôb. Osobne vnímam veľmi pozitívne záujem všetkých, ktorí pri svojej práci prichádzajú do styku s osobnými údajmi, o požiadavky zavedené prostredníctvom GDPR, ale aj záujem dotknutých osôb, ktorý subjektívne vnímam na rádovo vyššej úrovni. Môžem len predpokladať, že za to môže hlavne neustále skloňovanie tejto témy, ktoré bude v médiách, a najmä u jednotlivých prevádzkovateľov informačných systémov spolu s blížiacim sa májom 2018, len narastať.

 

Foto: ESET

 

„Implementácia GDPR ako taká je však náročná najmä po administratívnej stránke, a to s ohľadom na personálne zabezpečenie.“

 

 

 

David Dvořák

IT Advisory Business Unit Manager, Soitron, s. r. o.

Ako sa na zavedenie nariadenia pripravujete?

Ako firma už niektoré princípy GDPR používame. Pred časom sme pre našich klientov pripravili program, na základe ktorého vieme presne identifikovať požiadavky plynúce z tohto rámca a navrhnúť opatrenia, ktoré privedú firmu k súladu s GDPR. Tento program práve aplikujeme aj do interného prostredia, pretože k termínu účinnosti GDPR musíme byť aj my pripravení.

 

Akú technicko-administratívnu záťaž očakávate s príchodom GDPR?

Pre splnenie požiadaviek GDPR je potrebné zaviesť mnohé nové procesy, implementovať či prípadne nastaviť niektoré technológie a dopracovať požadovanú dokumentáciu. Téma GDPR je komplexná a v mnohých prípadoch budú spoločnosti potrebovať pomoc z externého prostredia.

 

Čo myslíte, že zmena prinesie?

Hlavným zámerom zákonodarcov je harmonizácia úrovne ochrany osobných údajov naprieč európskymi krajinami. Každej dotknutej spoločnosti, ktorá sa na GDPR pripravuje, to môže priniesť lepší prehľad o vnútorných procesoch spracovania dát a revíziu bezpečnostných opatrení pri práci s dátami. Niektoré spoločnosti budú musieť doplniť do svojej organizačnej štruktúry prípadne aj nové pozície pracujúce s touto agendou. Aj na základe historickej skúsenosti vieme však odhadnúť, že je to veľmi zaťažujúca téma pre všetkých a aj napriek výrazným pokutám si myslím, že sa mnoho spoločností ani neodhodlá s ňou začať.

 

 

Foto: Soitron, s. r. o.

 

„Téma GDPR je komplexná a v mnohých prípadoch budú spoločnosti potrebovať pomoc z externého prostredia.“

 

 

Martin Michal

riaditeľ RENOMIA na Slovensku a člen prezídia Slovenskej asociácie sprostredkovateľov v poisťovníctve

Ako sa na zavedenie nariadenia pripravujete?

V súčasnosti implementujeme nové vnútorné procesy a technológie, aby sme najneskôr do začiatku roku 2018 boli tzv. „GDPR-ready“.

 

Akú technicko-administratívnu záťaž očakávate s príchodom GDPR?

Nové nariadenie EÚ, samozrejme, prinesie zvýšenie administratívy najmä v súvislosti s agendou DPO (Data Protection Officer). S osobnými údajmi však pracujeme od vzniku našej spoločnosti (rok 1993), dnes máme systémy zabezpečené podľa najvyšších štandardov a odporúčaní odborníkov v oblasti IT bezpečnosti.

 

Čo myslíte, že zmena prinesie?

Implementácia, samozrejme, znamená vyššie náklady v oblasti právneho poradenstva a poradenstva v oblasti IT. Na druhej strane sme svedkami nárastu počtu prípadov kybernetických útokov či odcudzenia osobných dát klientov a zákazníkov, takže ak zmena prinesie lepšie zabezpečenie osobných údajov či dát klientov, tak je to len dobre. Časť kybernetických rizík dokáže potom pokryť aj poistenie, ktoré ako spoločnosť ponúkame našim klientom.

 

Foto: RENOMIA na Slovensku

 

„Implementácia, samozrejme, znamená vyššie náklady v oblasti právneho poradenstva a poradenstva v oblasti IT.“

 

 

5
6

Kľúčové slová

itemprop="name">Ako sa zmení tvár poistenia v nasledujúcich desiatich rokoch?

13 Váš názor Poslať

Ondrej Reichbauer, riaditeľ Úseku tvorby produktov a podpory predaja Poštová poisťovňa, a. s.

 

Odpovedať na túto otázku vôbec nie je jednoduché. Priznám sa, že pri súčasných očakávaných legislatívnych úpravách, ako aplikácia PRIIPs nariadenia, regulácia na základe smernice o distribúcii (IDD), či regulácia provízií slovenského poistného sektora, je otázne, ako sa zmení tvár poistenia už v priebehu najbližšieho roka. Preto zamýšľať sa nad horizontom desiatich rokov je naozaj pohľad do zahmlenej vešteckej gule. Pri veštení zväčša funguje to, že ak je predpovedí viac, niektoré sa často aj naplnia. Pokúsim sa preto načrtnúť niekoľko faktorov alebo trendov, ktoré by mohli zmeny slovenského poistného sektora v horizonte desiatich rokov výrazne determinovať. 

 

  • Pretrvávanie nízkych úrokových sadzieb na finančnom trhu bude vplývať na nízke garancie zhodnotenia sporivých zložiek poistných produktov, čo bude spôsobovať zvýšený záujem klientov o rizikové životné poistenia na úkor poistenia kapitálového či investičného. Klienti sa tak poistením budú chrániť pred rizikami, pričom sporenie uprednostnia u špecialistov na investovanie, ak ich kuchyňa bude pre klientov transparentnejšia.
 

 

  • Pokračujúca regulácia poistného sektora bude spôsobovať rast prevádzkových nákladov poisťovní. Bude preto dôležitá miera flexibility poisťovní pokryť tieto náklady primeraným rastom zaslúženého poistného. Nie všetkým sa to však podarí a poistný trh sa bude koncentrovať. Úspory z rozsahu uprednostnia veľké univerzálne poisťovne, ktorých sila bude rásť. Jedinou obranou menších poisťovní bude len ich špecializácia, sústredenie sa na špecifický cieľový trh a ich pružnosť a efektivita pri výkone svojej činnosti.  

 

  • Napredovanie v oblasti online predaja a poskytovania online služieb. Podiel tohto spôsobu predaja bude rásť, pričom mu výrazne napomôžu rôzne internetové porovnávače, ktoré budú akcelerovať tlak na jednoduchosť a transparentnosť produktov, čo v konečnom dôsledku povedie k homogenizácii produktov a ich parametrov a k tlaku na znižovanie ich ceny. Poskytovanie online služieb poisťovní pri zmenovom konaní a pri likvidácii poistných udalostí sa stane bežným štandardom.

 

  • Pribaľovanie poistných produktov ako doplnkových služieb k iným finančným produktom, ale aj k tovarom. Poistenie sa v budúcnosti môže stať čiastkovým predmetom takmer každého nákupu. Bežné je už dnes napríklad spojenie úveru a poistenia schopnosti splácať úver, účtu a celoročného cestovného poistenia, nákupu elektroniky a poistenia predĺženej záruky, mobilu a poistenia jeho odcudzenia alebo náhodného poškodenia, či auta a povinného zmluvného a havarijného poistenia. Nechajme sa preto prekvapiť, k čomu všetkému sa  cenovo dostupné poistené produkty budú v budúcnosti predávať.  

 

  • Efektívnejšie využívanie dostupných informácií o klientovi a jeho správaní budú kľúčom k úspechu adresnejšieho oslovenia potenciálnych klientov. Zber dát, ich analýza a efektívne využívanie v záujme podpory predaja budú uprednostňovať veľké univerzálne poisťovne, ktoré sa pomocou tohto nástroja budú snažiť dosiahnuť pokrytie väčšiny poistných potrieb svojich klientov.  

 

  • Elektronická zdravotná karta by mohla výrazne napomôcť k oceňovaniu zdravotného stavu klienta pred vstupom do poistenia a pri likvidácii poistných udalostí. Je preto možné, že sa v budúcnosti najmä životné poistné produkty budú predávať s individuálnejšie určenou cenou vzhľadom na množstvo sledovaných vstupných údajov. Trend individualizácie poistného vzhľadom na správanie klienta bude trendom aj v neživotnom poistení, a to najmä pri poistení motorových vozidiel.

 

  • Nasýtenie predajných sietí množstvom produktov je obrovské. Aj v záujme racionalizácie nákladov je preto možné predpokladať zoštíhľovanie produktových portfólií jednotlivých poisťovní, resp. minimálne zjednodušenie a sprehľadnenie produktov, na čo je potrebná úzka koordinácia medzi poisťovňou a predajnými sieťami s dôrazom na vzdelávanie a neustále obnovovanie znalostí.

 

Roman Juráš, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ poisťovne Generali

Poistenie sa v najbližších rokoch bude uberať dvoma základnými smermi: ešte väčšou orientáciou na potreby klienta a zavádzaním nových technológií a inovácií do poistných produktov. Vďaka nim poisťovne nebudú už len pomáhať s odstraňovaním následkov poistných udalostí, ale im budú aj aktívne predchádzať.

 

Na trhu budú úspešné tie poisťovne, ktoré  pochopia, že absolútnym stredobodom záujmu musí byť ich klient a pochopenie jeho potrieb, ktoré sa v čase neustále menia. S týmto cieľom neodmysliteľne súvisí aj zavádzanie inovácií a nových technológií. Bez nich by poisťovne nedokázali držať krok s tým, čo klienti od moderného poistenia vyžadujú.

 

Preto sme ako prví na trhu zaviedli napríklad pripoistenie áut SOS partner na princípe telematiky – teda spojenia moderných technológií a poisťovníctva. Zariadenie so zabudovaným GPS a SIM kartou nainštalované priamo v aute po náraze automaticky privolá pomoc. Ak je posádka v núdzi aj v prípade, že auto nenarazilo, s operátorom asistenčných služieb sa spojí jednoduchým stlačením núdzového tlačidla.

 

Pri poistení majetku musia poisťovne reflektovať, že z našich domovov sa postupne stávajú smart domovy. Práve toto môžu efektívne využiť pri predchádzaní a odvrátení škôd – moderné technológie môžu napríklad upozorniť na požiar v poistenej budove. Miesto na trhu budú mať aj aplikácie, ktoré budú klientov upozorňovať, že k ich domovu sa blíži napríklad silná búrka.

 

V nasledujúcich rokoch si moderné technológie nájdu uplatnenie aj v životnom poistení. Aj tu dokážu identifikovať, že človek má zdravotné problémy a privolať mu tak pomoc. Životné poistenie sa bude uberať cestou, v rámci ktorej dostanú tí klienti, ktorí sa o seba starajú a žijú zdravším životným štýlom, od poisťovne rôzne výhody.

 

Klientom už dnes uľahčujú komunikáciu s poisťovňou služby ako nahlasovanie poistných udalostí cez web či sledovanie stavu, v akom sa nachádzajú. Potrebné dokumenty môžu klienti našej poisťovne nahrávať priamo z pohodlia domova cez webovú stránku. Spúšťame tiež klientsku zónu, kde klienti na jednom mieste nájdu prehľad svojich poistných zmlúv aj poistných udalostí.

 

Verím, že všetky tieto výzvy dokáže poistný trh zvládnuť aj napriek mnohým reguláciám, ktorým bude v najbližšom období čeliť. A to tak zo strany štátu, ako aj zo strany inštitúcií Európskej únie.

 

Peter Brudňák, generálny riaditeľ NN Životnej poisťovne

Odvetvie poisťovníctva, a zvlášť životného poistenia, čakajú v najbližších rokoch väčšie zmeny. Musíme si priznať, že v oblasti digitalizácie náš biznis trochu zaostal oproti ostatným finančným odvetviam. Životné poisťovne sa teda budú snažiť v najbližších rokoch tento trend dobehnúť.

 

 

IT technológie zmenia spôsob poskytovania poistných služieb. Napríklad bude možné poskytovať personalizované ponuky ešte viac vyhovujúce špecifikám klienta. Poisťovne budú detailnejšie poznať svojich klientov. Pomocou rôznych nástrojov bude možné zbierať údaje o ich životnom štýle alebo zdravotnom stave. Výsledkom by mala byť individuálna ponuka presne ušitá na mieru zákazníka. Digitalizácia by tiež mala zredukovať množstvo papierov, skrátiť čas poistných procesov a čakacie lehoty vo všetkých smeroch. A to je rozhodne v prospech klienta. 

 

Ďalšou výzvou bude stále prísnejšia legislatíva týkajúca sa poisťovní. Tento trend platí naprieč celým finančným sektorom. Očakávame, že európska aj národná regulácia budú naďalej „pritvrdzovať“, čo bude klásť vyššie nároky na poisťovne.

 

A vývoj poisťovníctva určite ovplyvní aj stále rastúci záujem o čisto rizikové poistné produkty, ako aj o rôzne asistenčné služby, predovšetkým zdravotného charakteru.

Kľúčové slová

itemprop="name">Odporúčali by ste v aktuálnej dobe kúpu novej nehnuteľnosti, alebo je lepšie počkať?

13 Váš názor Poslať

 

Juraj Piták, predseda predstavenstva, FISPRO, a. s.

Pre ľudí, ktorí bývajú v prenájmoch, môže mať zmysel kúpa nehnuteľnosti aj teraz. Matematika nepustí. Ak si spočítajú náklady za prenájom vs splátku s ďalšími nákladmi na bývanie, tak im vyjde, do akej miery sa to oplatí. Ľudia, ktorí chcú kupovať nehnuteľnosť na investíciu, by tak mali zvážiť, koľko bytov je v danej lokalite na prenájom a ako sa bude vyvíjať realitný trh. Osobne by som sa poradil s dobrým realitným maklérom.

 

 

 

Pavel Škriniar, analytik portálu FinančnáHitparáda.sk

Mať domov by nemalo byť výsledkom špekulácie. Nech si človek akokoľvek naplánuje financovanie, na čím dlhší časový úsek plánuje, tým viac známych i neznámych rizík musí zohľadniť. Stačí spomenúť 1 % poplatok za refinancovanie či sprísňovanie podmienok hypoték. Pochybujem, že s týmto zásahom by niekto počítal rok-dva pred jeho vznikom. A na ceny nehnuteľností to malo zásadný vplyv.

 

 

Zuzana Zedníková, Chief Operating Officer, DELUVIS

Ceny nehnuteľností vzrástli, ceny úverov klesli. Môže to tak byť dlhodobo, ale aj nemusí. Môj názor je, že ak človek cíti, že našiel nehnuteľnosť, ktorá sa mu páči, nech si ju kúpi, ak na ňu má. Ak vlastní nehnuteľnosť, ktorú nemá rád, dnes je vhodný čas predať ju.

 

 

Ladislav Smoroň, oblastný riaditeľ, Fincentrum

Ideálna situácia by bola, ak by nastala korekcia cien nehnuteľností (pokles) pri zachovaní dnešných úrokov. Minulosť nám však ukazuje, že takýto scenár pravdepodobne nenastane. Kúpa nehnuteľnosti by nemala byť emocionálnou záležitosťou, mala by mať racionálny základ. Klientom musí byť jasné, na aký účel nehnuteľnosť kupujú. Je rozdiel v tom, či kupujete nehnuteľnosť na bývanie, lebo nemáte reálne kde bývať, alebo špekulatívnu investičnú nehnuteľnosť, alebo nehnuteľnosť na prenájom. Rozhodne by som neodporúčal kupovať v dnešnej dobe nehnuteľnosť len kvôli tomu, že hypotéky majú historicky najnižšie úroky.

 

 

Dominika Senteši, hypotekárna špecialistka, spoločnosť Finvia

Ak si chce niekto kúpiť nehnuteľnosť a bývať v nej, je na to ideálny čas. Ceny nehnuteľností stúpli, ale zato sú lacné hypotéky. Keby ľudia mali čakať, možno sa dočkajú nižších cien nehnuteľností, ale zároveň už nemusia získať také výhodné hypotéky ako sú dnes. Nízke úrokové sadzby vytvárajú pre klienta priestor na tvorenie finančnej rezervy, ktorá mu môže vynikajúco poslúžiť v prípade zvýšenia úrokových sadzieb v budúcnosti. 

 

 

Gabriel Šille, konateľ, EUROPA realitná kancelária 

My, ktorí sme zažili predchádzajúcu krízu, vidíme aj za roh. Už teraz je veľmi, a myslím naozaj veľmi, vysoký dopyt oproti ponuke. Predaj nových ponúk sa realizuje v priebehu pár dní, niekedy hodín. Zvyšuje sa stres u ľudí, ktorí hľadajú nové bývanie, makléri majú problém dopĺňať svoje portfólio nehnuteľností, nových vecí na secondhandovom trhu je „ako šafranu“. Novostavby sú cenovo často nedostupné, maličké, dispozične nevyhovujúce a pomer cena/výkon sa opäť preklápa v neprospech kupujúceho. Ďalšia vec je budúcnosť. Život je plný zmien, plánovaných i neplánovaných a s nimi často súvisí potreba zmeniť bývanie. Zo skúsenosti viem, že nezanedbateľné množstvo nehnuteľností kúpených dnes za ceny vyhnané do extrémnych výšok bude o pár rokov, až sa upokojí realitný trh, problém predať bez straty.

 

 

Kľúčové slová

PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení

SPRAVODAJSTVO

RTVS na jeseň zaradí do vysielania posilnených Reportérov
Trinásťročný chlapec sa pri požiari pokúšal zachrániť svojho otca, obaja zahynuli
Poľský prezident Duda ďakuje Trumpovi za boj proti falošným správam, vyvolal zmiešané reakcie
Muž počas zatýkania zastrelil policajta, ďalších zranil
Český prezident Zeman podstúpil operačný zákrok, je pod dohľadom lekára

ANKETA

Akú technicko-administratívnu záťaž očakávate s príchodom GDPR?
malú (0%)
strednú (50%)
výrazné komplikácie podnikania (50%)
neviem o čo ide/neviem odhadnúť (0%)

Chcete dostávať novinky na E-mail?