Hľadaj

Oliver Borko: Každoročné vzdelávanie agentov podporujem, opakované skúšky sú zbytočné

4 Lídri Poslať

Cez Národnú radu Slovenskej republiky prešla novela zákona o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve. Kladie dôraz na vzdelávanie agentov, mnohé systémové problémy však ani nemá ambíciu riešiť. O aktuálnej situácii na trhu pre magazín Financial Report hovorí Oliver Borko, člen predsedníctva Slovenskej asociácie rizikového manažmentu (SARM).

Novela zákona o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve sa vo veľkom rozsahu venuje vzdelávaniu a odbornej spôsobilosti finančných sprostredkovateľov. Upozorňujete na to, že niektoré problémy pretrvávajú. V čom spočívajú?

 

Úplne podporujem myšlienku, že každý sprostredkovateľ a poradca by mal každoročne absolvovať 15 hodín osobitného finančného vzdelávania. Dôležité však je, aby toto vzdelávanie malo kvalitu.

 

Už desať rokov upozorňujem na to, že je dosť problematické absolvovať kvalitné osobitné finančné vzdelávanie, najmä pre vyššie stupne. Novela navyše správne ruší výnimku, ktorá od osobitného finančného vzdelávania oslobodzovala vysokoškolsky vzdelaných agentov. Na sprostredkovateľov a poradcov s vysokoškolským diplomom, ktorí budú mať záujem o najvyšší stupeň odbornej spôsobilosti, nie je systém osobitného finančného vzdelávania pripravený. 

 

 

Kvalitných vzdelávacích inštitúcií, predovšetkým pre najvyšší stupeň odbornej spôsobilosti, je už teraz málo. Novela navyše zavádza registračnú povinnosť pre každého, kto sa chce stať poskytovateľom osobitného finančného vzdelávania. Novela sa však dostala do parlamentu bez toho, aby existoval jasný mechanizmus, ktorý by umožnil záujemcom stať sa registrovaným školiteľom poskytovateľov osobitného finančného vzdelávania.

 

Delenie na finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov diskriminuje slovenských agentov vo vlastnom štáte. Zahraniční makléri získavajú konkurenčnú výhodu.“

 

Navyše, napriek tomu, že novela sa dostala na stôl poslancom, a oni ju schválili, chýbala dôležitá sekundárna legislatíva, ktorá by určovala rozsah a obsah vzdelávania. Chýba teda vízia osobitného finančného vzdelávania. Vyhláška, ktorá upravuje obsahovú stránku, sa ešte len pripravuje, novela prešla bez toho, aby bolo jasné, čo má byť osou vzdelávania. 

 

Ďalší problém spočíva v tom, že sa výrazne zvyšuje počet osôb, ktoré potrebujú. Tieto povinnosti sa totiž okrem subjektov, ktoré sú agentmi, týka aj ich zamestnancov. To vytvára tlak na kapacity. Ako jedna z foriem vzdelávania sa síce akceptuje e-learning, ktorý sa dá absolvovať kedykoľvek, no ak by vzdelávanie pozostávalo iba z elektronických kurzov, bolo by to podľa mňa nedostatočné a formálne. Dôležité však je, aby sa kládol dôraz na kvalitu.

 

Okrem toho pochybujem o tom, že niekto dokáže správne určiť tenké hranice medzi základným, stredným, vyšším a najvyšším stupňom odbornej spôsobilosti. Pätnásť hodín na vstupe do systému sprostredkovania nie je totožných s pätnástimi hodinami po desaťročnej praxi. Obávam sa, že budú tlaky na zachovanie tohto súčasného systému.

 

 

Vzdelávanie je jedna vec, vykonanie skúšky druhá. Prečo je podľa vás každoročná skúška zbytočná?

 

Vnímam to podobne ako skúšky v autoškole. Absolvujete ich raz a nie je potrebné ich opakovať. Znalosti a skúsenosti sa udržiavajú a zdokonaľujú praxou. Viem si predstaviť, že by skúšku opakoval napríklad agent, ktorý sa na trh vracia po dvojročnej rodičovskej dovolenke. Opakovanú skúšku pre sprostredkovateľa poistenia, ktorý je kontinuálne na trhu, však považujem za nadbytočnú. Preto navrhujeme jednu skúšku, vstupnú a náročnejšiu. Bola by však delená na životné a neživotné poistenie. Pre agentov aj poradcov by to bola aj nižšia finančná záťaž bez následných skúšok, hoci primárne o peniaze nejde.

 

Tie skúšky sú v súčasnosti zostavené tak, že s istou dávkou úsilia ich urobí v podstate každý. Napokon sa teda stáva, že aj agent, ktorý v skutočnosti nie je dostatočne kvalitný, má úplne rovnaké formálne osvedčenie ako tí agenti, ktorí skutočne vysokú kvalitu majú.

 

 

V rámci medzirezortného pripomienkového konania ste boli jedným z expertov, ktorí formulovali hromadnú pripomienku v mene verejnosti. V rámci nej navrhujete výrazné zmeny vo fungovaní celého odvetvia, keďže z legislatívneho pohľadu vyzývate na vznik novej kategórie – poisťovacieho makléra. Aké by bolo miesto poistných maklérov popri sprostredkovateľoch a poradcoch?

 

Pojem poistný maklér v globálnom meradle existuje už veľmi dlhý čas, no slovenská legislatíva ho nepozná. V prvom rade by poistní makléri boli špičkoví odborníci. Týmto návrhom sa snažíme o to, aby sa najšpičkovejší slovenskí odborníci vymanili zo striktného delenia na sprostredkovateľov a poradcov, ktoré je na slovenskom trhu zaužívané. Toto delenie je nezmysel. Jeden subjekt by teda ako maklér mohol vykonávať aj poradenstvo.

 

Poradenstvo by zahŕňalo identifikáciu, definíciu a kvantifikáciu rizika, v rámci sprostredkovania by sa uskutočnil následný prevod rizika na vybranú poisťovňu.

 

Odbornú skúšku agentov vnímam podobne ako skúšky v autoškole. Tie sa tiež nemusia opakovať.“

 

Na maklérov by, ako som zdôrazňoval aj v medzirezortnom pripomienkovom konaní, boli kladené veľké nároky z pohľadu odbornej spôsobilosti. Ak mám ísť do extrému, maklérmi by určite nemohli byť agenti so základným či stredným stupňom odbornej spôsobilosti ani bez primeranej praxe na trhu.

 

 

 

Prečo je z vášho pohľadu také dôležité prekonať prísne delenie na sprostredkovateľov a poradcov?

 

Dôležité je to najmä pre finančných agentov, v súčasnosti sú totiž diskriminovaní vo vlastnom štáte. Slovenskí agenti nemôžu súčasne vykonávať poradenstvo a sprostredkovanie a následne majú problém v konkurenčnom boji napríklad s Rakúšanmi. Keď sa chce slovenský agent poobzerať v zahraničí, je to problém, keďže nemôže uzatvoriť zmluvu so zahraničnými poisťovňami. Tie štatút makléra považujú za štandard a vyžadujú ho. My im zbytočne budeme vysvetľovať, že podľa slovenskej právnej úpravy nesmieme byť sprostredkovateľmi a poradcami zároveň.

 

Z pohľadu klienta to až taký problém nie je. Klienti môžu osloviť napríklad českého makléra, a ten im na základe svojej licencie pokojne poskytne službu aj na Slovensku. Slovenskí sprostredkovatelia a poradcovia sa teda opäť ocitajú v nevýhode. Európska smernica IDD pritom hovorí o rovnosti distribučných ciest ku klientovi. Realita je však taká, že Čech príde poskytovať poradenstvo aj sprostredkovanie na Slovensko a ešte sa pomaly vysmeje slovenskému kolegovi, že musí mať založené dve spoločnosti, jednu na sprostredkovanie, druhú na poradenstvo. Tak o akej rovnosti tu hovoríme?

 

 

Poisťovací makléri by, podľa vášho návrhu, mohli uzatvárať zmluvy s poisťovňami aj s klientmi. Ako by podľa vás mal fungovať systém odmeňovania poisťovacieho makléra?

 

Viem si predstaviť, že by fungoval zmiešaný typ odmeňovania, Tak, ako doteraz, by fungoval systém odmeňovania vo forme provízií od poisťovne za uzavreté zmluvy. Za poskytnutie špecializovaných vysoko sofistikovaných služieb na mieru by makléri mali nárok aj na odmenu od klienta.

 

Dobrým príkladom je vznik škodovej udalosti. Ak vznikne škoda, ktorú poisťovňa bez problémov uzná, klient nebude musieť maklérovi vyplatiť odmenu, keďže všetko prebehlo hladko a dodatočná odborná práca makléra nebola potrebná.

 

Ak však bude škodová udalosť sporná, táto situácia si vyžiada ďalšiu prácu makléra v prospech klienta. Maklér do tejto situácie vkladá svoje know-how a vzniká tak špecifický druh služby, za ktorú by maklér mal dostať od klienta vopred dohodnutú odmenu. Po schválení novely by sa na spomínanej odmene mohol dohodnúť len s profesionálnym klientom, tí najviac „neznalí“ a tí, ktorí by túto špecifickú službu potrebovali najviac, ju nemusia, žiaľ, dostať.

STE SI ISTÍ, ŽE STE V SÚLADE S GDPR ?
Aby vaša komunikácia nedopadla haváriou, na zabezpečené e-maily používajte službu BezpecnyKurier.sk
Medzi rokmi 1918 až 1926 v britskej poštovej spoločnosti Post Office havarovalo a umrelo až 35 pilotov z celkovo 200 poštových pilotov, pri doručovaní poštových zásielok.
Zdroj: National Air and Space Museum Archives

Kľúčové slová

Prečítajte si tiež:
16.7.2018 Ivana Michalová

PSD2 má rozvinúť platobné služby, chýba register tretích strán

Banky musia sprístupniť účty svojich klientov iným poskytovateľom platobných služieb. Prikazuje im to európska smernica PSD2, ktorá platí ...

13.7.2018 Ivana Michalová

Slováci nemajú záujem o drahé byty, doplatiť na to môže najmä rozvoj Bratislavy

Slováci sú neustále citliví na cenu, a to platí aj pri výbere nehnuteľností. Mnoho iných kritérií musí ísť jednoducho pri pohľade do ...

11.7.2018 Ivana Michalová

Peer-to-peer úvery sú podľa NBS hrozbou, prax ukazuje málo problémov

Na pôžičky formou peer-to-peer úverov upozorňuje Národná banka Slovenska (NBS), hoci doteraz bolo zaregistrovaných len pár podnetov od ...

10.7.2018 Ján Beracka

Daň z poistenia je retroaktívna, varujú poisťovne

Daň z poistenia vyvoláva relatívne silný nesúhlas relevantných odborníkov. S návrhom nesúhlasí Hospodárska a sociálna rada SR, ...

10.7.2018 Ján Beracka

Nové úverové pravidlá dramatické zmeny neprinesú, problémy narobiť môžu

Nové pravidlá pre poskytovanie hypoték sa dotknú niektorých špecifických klientov bánk, nástup nových pravidiel, ktoré pripravila ...

9.7.2018 Redakcia FinReport

Finančné aktuality 27/2018: Mení sa životné minimum, z daní sa bude dať odpočítať viac

V daňovom priznaní za rok 2018 bude nezdaniteľná časť 3937,35 eur. Údaje zdravotných poisťovní skresľujú platby za nežijúcich ...

9.7.2018 Ivana Michalová

Róbert Chovanculiak: Zdieľaná ekonomika by pomohla rozvoju východného Slovenska, je tam potenciál

Zdieľaná ekonomika v súčasnosti nie je v právnych poriadkoch mnohých štátov dostatočne ukotvená, preto vznikajú mnohé rozpory. O tom, ...

29.6.2018 Ján Beracka

Mikko Annala: Základný príjem je ako chlieb, ak si ho chcete natrieť, musíte pracovať

Miko Annala pomáhal fínskej vláde pripravovať experiment so základným príjmom, ktorý sa na konci tohto roku po dvoch rokoch skončí. Podľa ...

24.5.2018 Ján Beracka

Filip Schochmann: Kto nedigitalizuje, neprežije!

Digitalizácia je dnes moderný a frekventovaný pojem. Ponúka zrýchlenie a zjednodušenie, taktiež možnosti „zdieľania“ a integrácie. ...

23.5.2018 Ján Beracka

Eva Stoklásová: V porovnávačoch často chýbajú informácie, klienti mávajú nereálne očakávania

Súčasťou novely zákona o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve je aj paragraf o tom, že internetové porovnávače, cez ktoré ...

22.5.2018 Ján Beracka

Gertrud Ingestadová: Problémom digitalizácie EÚ je rôzne tempo členských krajín

EÚ, rovnako ako celý svet, digitalizuje. Členské štáty však majú špecifickú pozíciu, keďže v rámci EÚ vzniká jednotný digitálny ...

21.5.2018 Ján Beracka

Gilles Feith: EÚ potrebuje ďalšiu, digitálnu, slobodu

Gilles Feith pracuje na digitalizácii verejného sektora v Luxembursku. Hovorí, že krajina sa pokúša o vznik digitálneho národa. Pre magazín ...

10.5.2018 Ján Beracka

Martin Lancz: Strop na provízie je chyba. Môže zdražiť úvery pre klientov

Rozloženie provízií za sprostredkovanie úverov na tri roky a zavedenie stropu na tieto odmeny môže výrazným spôsobom zasiahnuť finančný ...

27.2.2018 Ján Beracka

Rastislav Vallo: Ľudia by nemali mať problém zaplatiť kartou aj pár centov

Slováci sa nových platobných technológií neboja. Napriek tomu veľa Slovákov uprednostňuje používanie hotovosti pred platobnou kartou. Trh ...

27.2.2018 Ján Beracka

Vyhlásenie k vražde Jána Kuciaka

26.2.2018 Ján Beracka

Martin Peter: PSD 2 je obrovská šanca na rozvoj služieb

V roku 2018 začína platiť nová európska smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/2366 o platobných službách, známa ako PSD 2. O ...

22.2.2018 Ján Beracka

Susanne Hannestadová: SR má dobrý postoj k bezhotovostnému styku, no stále zaostáva

Škandinávske krajiny sú dlhodobo lídrami v oblasti finančných technológií a bezhotovostných platieb. Hotovosť hrá v severských krajinách ...

21.2.2018 Ivana Michalová

Ivan Mikloš: Realitná bublina skôr či neskôr praskne, je veľa signálov, že sa nafukuje

Podobne, ako za čias poslednej veľkej globálnej ekonomickej krízy, aj dnes máme priaznivé ekonomické prostredie, slovenskí obyvatelia sú ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    PSD2 má rozvinúť platobné služby, chýba register tretích strán
  2. 2.
    Slovenské poľnohospodárstvo mierne zvýšilo svoj zisk, pracujúcich v tomto sektore však ubudlo
  3. 3.
    Trump nemá od summitu s Putinom veľké očakávania, zaspomínal si aj na stretnutie s Kim Čong-Unom
  4. 4.
    Spotrebiteľ by mal proti dvojakej kvalite výrobkov bojovať podporou domácich výrobcov
  5. 5.
    Prezident Trump povedal premiérke Mayovej, aby zažalovala Európsku úniu a dal jej ďalšie rady

Chcete dostávať novinky na E-mail?