Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Agenti musia strážiť svoje dobré meno, ruinovačov povesti je viacero

Marek Mittaš Financie Poslať

Finanční agenti majú rôznu povesť. Od predavačov s teplou vodou až po kvalifikovaných odborníkov, ktorí vedia ušetriť klientom peniaze, a tie, ktoré majú výhodne zhodnotiť. Jedna čierna ovca vie pokaziť meno celému stádu. Čo teda stojí za často zlou povesťou agentov? Od koho vziať nohy na plecia a od koho brať dobre mienené rady? Rozhoduje o tom viacero signálov.

Zdroj foto: Freepik.com

Chýbajúca analýza potrieb

Už pri prvom stretnutí s finančným agentom zistíte, či sa oplatí ho počúvať, alebo nestrácať čas ďalšími stretnutiami. Rozhodujúcim prvkom je, čo vytiahne na stôl ako prvé. Ak sú to produkty, rozlúčte sa, ak je to záujem o vaše potreby, môže vám pomôcť. Práve v tom je pridaná hodnota finančných agentov. Má trh obehaný za vás a na vaše potreby vám vie poskytnúť to najlepšie, čo je aktuálne v ponuke. Preto musí byť súčasťou stretnutia s finančným agentom analýza potrieb. Hoci nie je zákonom stanovená jej presná forma, musí byť spracovaná písomne alebo inou formou, vždy však na trvanlivom médiu. Analýza by mala obsahovať informácie o vašom príjme a výške finančnej rezervy. Práve tu je finančný agent prospešným článkom. Dokáže sa na financie pozrieť nezaujato a niekedy už priamo tu nájsť rezervy vo výdavkovej časti, zoptimalizovať výdaje a nájsť miesto na investície. No nič nepredáva, skôr počúva. Preskočenie tejto konzultácie je jedno z hrubých porušení vizitky spoľahlivosti.

 

Skôr predavač ako odborník

Na prvom stretnutí nič nepodpisujte. Po prvé si ušetríte unáhlené rozhodnutia a po druhé otestujete, či váš nádejný finančný agent nepatrí k tým, ktorí sa naháňajú skôr za províziou ako prospechom pre klienta. Pretože na stretnutie už príde s konkrétnymi produktmi a hlavným cieľom je snaha predať. Mnoho agentov, najmä v minulosti, predávalo finančné služby ako na páse, bez ohľadu na potreby klienta. „Niektorí zo seba robia predavačov a klientom sa niekedy až podliezajú a vnucujú. V klientových očiach tým stráca cenu nielen poradca, ale aj jeho riešenie, nech je akokoľvek dobré,“ hovorí finančný sprostredkovateľ Peter Cmorej. O predaji ani netreba hovoriť. Skôr o riešeniach na konkrétne klientove želania. 

Chýba odbornosť a trpezlivosť

Vždy musí platiť, že kvalitný finančný agent ponúka radu. Nie je nič horšie, ak sa zrazu cítite, že si musíte niečo kúpiť. Aspoň zo slušnosti. Preto Juraj Piták zo spoločnosti Fingo dodáva: „Kvalitný agent netlačí na pílu, ale objasňuje zmysel, aby klient riešenie pochopil. A nikdy nechce klienta za každú cenu.“ 

Mnoho finančných agentov si pokazilo povesť práve na tomto bode. Predaj poistiek, fondov či investícií, bez adekvátneho oboznámenia klientov s poplatkovou štruktúrou a mierou rizika. Často sa objavili nepokojní klienti, ktorí zlú zvesť o praktikách posielali ďalej omnoho ochotnejšie ako odporúčania. Najčastejší problém sa ukazoval pri životnom poistení. Napríklad ak poistnú zmluvu klient ukončí počas prvých troch rokov, môžete prísť o nasporené peniaze, ktoré „zhltnú“ poplatky za predčasné ukončenie. „Samozrejmosťou je preto oboznámenie sa s podmienkami výplaty poistného plnenia, ako aj predčasného výberu úspor z investičného účtu,“ dopĺňa Pavel Škriniar z Ekonomickej univerzity v Bratislave. Ak sa rozhodnete pre konkrétnu investíciu, je potrebné vedieť nielen klady, ale aj riziká. Ak vám niekto chce silou-mocou predávať bez vysvetlenia a trpezlivosti, je to ten, komu zlá povesť prináleží právom.

 

Problémy s profilom klienta

Slabé ohodnotenie klienta je častou chybou, ktorá škodí agentom aj klientom. Odolnosť voči riziku nie je u každého rovnaká. Preto je potrebné vyberať si tie produkty, ktorých volatilitu dokážete psychicky ustáť. Nenechajte si radiť, pokiaľ vám agent nevystaví rizikový profil, ktorý vyplynie z viacerých otázok. To platí ako pri priamom investovaní, tak aj v investičnom poistení. „Voľba investičnej zložky má byť v súlade s klientovou ochotou podstupovať investičné riziko. Má zohľadňovať dĺžku trvania poistenia a súčasne rešpektovať investičné preferencie klienta,“ vysvetľuje Pavel Škriniar. Podľa aktuálneho zákona len predstaviť riešenia nestačí. Musí nasledovať oboznámenie s možným vývojom investície – napríklad v prípade poistenia takýto vývoj musí byť priamo súčasťou návrhu poistnej zmluvy. „Klient by si mal všímať volatilitu fondov, do ktorých bude investovať, zamerať sa na ich rizikovosť,“ uvádza Zuzana Sucháňová, produktová špecialistka NN Životnej poisťovne.

 

Nedostatočná zodpovednosť

Dochvíľnosť, ústretovosť a zodpovednosť. „Poradca by mal byť vždy dôsledný, mal by dbať na termíny a dohody,“ hovorí o pozitívnej reputácii P. Cmorej. Koniec koncov, ak nie je zodpovedný v úvode, ako bude asi zodpovedný v servisovaní produktov. Veľkým problémom bola fluktuácia finančných agentov. Spravili zmluvy a zmizli z trhu. O klientov sa nikto nestaral. Veľkým problémom je nezáujem o klienta. Práve servis je pri stále meniacich sa trhoch extrémne dôležitý. Poradca, ktorý sa klientovi po uzatvorení zmlúv už neozve, robí zlé meno biznisu.

7
logo
Prečítajte si tiež:
29.3.2024 Redakcia FinReport

Kryptoveľmoci: Najvyššiu mieru vlastníctva kryptomien majú v Turecku, Thajsku a v Argentíne

Adopcia kryptomien v celosvetovom meradle neustále rastie. V roku 2024 sa očakáva, že medzi vlastníkmi kryptomien celosvetovo pribudne okolo 160 ...

29.3.2024 Redakcia FinReport

Pav Gill: Whistleblower z kauzy Wirecard spustil novú oznamovaciu platformu Confide

Muž, ktorý pomohol odhaliť machinácie predchádzajúc „strate“ 1,9 miliardy eur a krachu nemeckej finančnej spoločnosti Wirecard, má nový ...

28.3.2024 Zuzana Fryč

Ako postupovať pri dopravnej kolízii a ako si uplatniť škodu v poisťovni?

Na Slovensku sa každoročne stanú tisíce dopravných nehôd, ku ktorým je nevyhnutné privolať políciu a aktívne s ňou spolupracovať. Okrem ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Daňové úrady posilňujú podporu a predlžujú úradné hodiny

Posilnené podateľne, dlhšie otvorené daňové úrady a možnosť „drive in“. Daňové úrady po celom Slovensku budú posledné dva dni, ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Pohonné látky pred Veľkou nocou výrazne zdraželi

Spotrebiteľské ceny oboch druhov benzínov pred veľkonočnými sviatkami stúpli. Dosiahli najvyššiu úroveň za posledných 20 týždňov. ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Priemyselným výrobcom klesli ceny najvýraznejšie za 12 rokov

Výrobné ceny priemyselných výrobcov sa vo februári 2024 prepadli o viac ako 15 %. Najvýraznejší vplyv na celkový výsledok mali o tretinu ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Vďaka lotérii Mega Milllions je na svete o jedného miliardára viac

Americká lotéria s priliehavým názvom Mega Millions stvorila ďalšieho dolárového miliardára. Zatiaľ neznámy šťastlivec si totiž odnesie ...

27.3.2024 Martin Jamnický

Exekútori pri vymáhaní pohľadávok vlani dosiahli len 4,3-percentnú úspešnosť

Efektivita exekútorov na Slovensku z roka na rok klesá. V tom minulom si pohoršili takmer o štvrtinu (–23 %). Tento stav sa podpisuje aj pod ...

26.3.2024 Redakcia FinReport

Opäť je tu diskusia o návrate dôchodkového stropu

Vek odchodu ľudí do dôchodku by sa v budúcnosti mohol opäť zmeniť. Minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Erik Tomáš avizuje ...

26.3.2024 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa zvyšuje 160-tisíc dôchodkov. Ktorí penzisti si polepšia?

Sociálna poisťovňa od začiatku nasledujúceho týždňa pristúpi k zvyšovaniu starobných a predčasných starobných dôchodkov. Pozitívna ...

26.3.2024 Redakcia FinReport

Zostáva už len niekoľko hodín na podanie daňového priznania a darovanie 2 % z dane

Daňové priznanie je v tomto roku vďaka veľkonočným sviatkom možné podávať do 2. apríla 2024. Rovnako už len niekoľko hodín zostáva na ...

25.3.2024 Redakcia FinReport

Finančná správa SR predĺži úradné hodiny svojho call centra, k dispozícii až do polnoci

Daňové priznanie za rok 2023 je možné podať do 2. apríla 2024. Daňovníkom tak na splnenie si povinnosti voči štátu zostáva necelých ...

25.3.2024 Eva Sadovská

Vieme, ako zvládnuť veľkonočné nákupy s rozumom

Veľkonočné sviatky sa blížia a mnohé domácnosti práve v týchto dňoch začínajú nakupovať potraviny či dekorácie. Mobilita počas ...

22.3.2024 Redakcia FinReport

Minimálna mzda sa bude zvyšovať rýchlejšie, v roku 2027 sa priblíži k tisíc eurám

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny pripravilo a odovzdalo do pripomienkového konania novelu zákona, v ktorej navrhuje, aby minimálna ...

22.3.2024 Redakcia FinReport

Na úrade si rozdeľovali vysoké odmeny a nakupovali drahé autá

Najvyšší kontrolný úrad SR odhalil na novovzniknutom Úrade pre územné plánovanie a výstavbu SR (ÚÚPV) viaceré nedostatky. Išlo najmä o ...

22.3.2024 Redakcia FinReport

Nezamestnaní sa môžu podieľať aj na záchrane národných kultúrnych pamiatok

Ľudia bez práce na Slovensku dostanú ďalšiu možnosť, ako sa chopiť pracovnej príležitosti. Prostredníctvom projektu Ľudia a hrady ...

22.3.2024 Robert Juriš

Stúpli úroky aj počty poskytnutých úverov, no ich nesplácanosť sa stále drží na úrovni 1,8 %

Poskytovanie úverov na bývanie, ako aj spotrebiteľských úverov, sa na Slovensku v minulom roku spomalilo. Napriek tomu bol ich nárast výrazne ...

21.3.2024 Miloslava Némová

Rekreačný príspevok: Aké sú podmienky na jeho získanie v roku 2024

O takzvané rekreačné poukazy je možné požiadať aj v súčasnosti, a to s maximálnym finančným príspevkom vo výške 275 eur za kalendárny ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay