Hľadaj

Agent vs Agent - ako si vybrať toho správneho?

Financie Poslať

Kým v zahraničí sú služby finančných agentov a poradcov pomerne bežné, na Slovensku finančníci stále bojujú s nedôverou zo strany klientov. Pochybnosti nezriedka vyplývajú zo zlých skúseností. Na trhu sa jednoducho stále pohybujú aj nekompetentní a nátlakoví obchodníci, pre ktorých je klient len číslo a provízia. FinReport.sk chce podporovať kvalitu, preto prinášame pár tipov, podľa ktorých je možné identifikovať správneho agenta.

Agent má poskytnúť pomoc a odbornú radu, nie len predložiť poistnú zmluvu

Úloha finančného agenta či poradcu je vedieť klientovi pomôcť a fundovane poradiť vo finančných záležitostiach. Či už ide o výber adekvátnej poistky, alebo pomoc pri vybavení a nastavení hypotéky, agent by mal ku každému klientovi pristupovať individuálne. Medzi pracovné povinnosti agenta patrí aj zistiť si od klienta, aká je jeho životná situácia, vypočuť si jeho možnosti, a zohľadniť to. Agent by mal klienta oboznámiť aj s možnými rizikami a vysvetliť mu možné výluky z poistenia. Na základe získaných informácií a diskusie s klientom môže následne odporúčať produkt šitý „na mieru“.

 

Ak agent tlačí a chce sa čo najskôr dostať k podpisu zmluvy, je to zlé znamenie.

 

Dobrý finančný agent má byť rozhodne empatický a ústretový. Netlačiť na klienta a dať mu čas na rozmyslenie a priestor na otázky. Ak agent tlačí a chce sa čo najskôr dostať k podpisu zmluvy, je to zlé znamenie. Nedajte sa! Úlohou agenta je venovať sa klientovi a poskytnúť mu odborné rady. Neoplatí sa to podceniť.

 

 

Ak agent alebo poradca príliš trvá na jednej poisťovni či banke, taktiež to nemusí byť dobrý signál.

 

Ako k tomu dodáva Silvia Nosková Illášová z poisťovne Kooperativa: „Nevyhnutnou výbavou kvalitného finančného poradcu je nielen licencia, ale aj schopnosť klásť správne otázky a identifikovať reálne potreby klienta.

 

Klient má právo vybrať si z viacerých možností a produktov

K radám, ktoré agent či poradca poskytne klientovi, môže patriť aj odporúčanie, do rúk ktorej poisťovne či banky sa má zveriť. V každom prípade by však finanční agenti mali mať v portfóliu zastúpené všetky poisťovne a banky. Ideálne je, ak klient dostane na výber z viacerých možností, ktoré mu budú náležite objasnené. Ak agent alebo poradca príliš trvá na jednej poisťovni či banke, taktiež to nemusí byť dobrý signál. Môže to znamenať, že preferuje skôr vlastné záujmy. Jednoducho obhajuje inštitúciu, s ktorou má dohodnuté lepšie podmienky. Preto nezaškodí nechať si všetko dôkladne vysvetliť a opýtať sa aj na produkty iných bánk a poisťovní. Konečné rozhodnutie je len na klientovi.

 

Informácie a neustále finančné vzdelávanie patria k základným kompetenciám finančníkov. Jednoducho obhajuje inštitúciu, s ktorou má dohodnuté lepšie podmienky.

 

Zuzana Zedníková, Chief Operating Officer DELUVIS k tomu dodáva: „Niektorí sprostredkovatelia sú, bohužiaľ, zvyknutí ponúkať produkty iba jednej inštitúcie. Tie však nemusia byť vhodné pre úplne každého klienta. Preto je dobré, ak klient vždy dostane na výber aspoň z dvoch ponúk.“ Nie je logické, ak si máte vybrať z jedného produktu, pretože to vlastne ani výberom nie je. Zaváňa to skôr predajom ako kvalitným finančným sprostredkovaním a poradenstvom.

Podobný názor má aj pani Daniela Vlčková z Wüstenrot poisťovne, ktorá tvrdí: „Klient by si mal dávať pozor na nátlakové správanie agenta, ktoré by mohlo viesť k uzavretiu poistenia či iného finančného produktu s väčším úžitkom pre agenta ako samotného klienta.“ Ak máte pocit, že ste sa ocitli v reklame na konkrétny produkt, spravte to, čo sa s reklamou robí. Preskočte ju!

 

Pravidelná návšteva u kaderníka či barbiera môže byť u agenta taktiež vnímaná ako benefit, veď mať štýl a šarm v tomto povolaní nie je na zahodenie, ale v prvom rade je potrebné, aby si agent kultivoval svoje vzdelanie, nielen vlasy a frajerskú briadku.

 

Informácie a vzdelanie – základná výzbroj finančného agenta

Dobrý finančný agent nie je „včerajší“. Musí disponovať dostatkom aktuálnych informácií zo sveta financií. Informácie a neustále finančné dovzdelávanie patria k základným kompetenciám finančníkov. Kým agent Bond potrebuje výzbroj v podobe moderných vynálezov a skutočných zbraní, modernou výzbrojou finančného agenta je vzdelanie a informovanosť. Prvotriedny finančník sa vzdeláva neustále, číta odborné magazíny, zaujíma sa o dianie aj legislatívne zmeny zo svojho odboru. Rozhodne aj nad rámec povinných produktových školení. Ak si chcete agenta overiť, pripravte si vopred niekoľko otázok, ktoré vás trápia a zaujímajú a posúďte sami, či pán v obleku náhodou nemá menší prehľad ako vy.

Pravidelná návšteva u kaderníka či barbiera môže byť u agenta taktiež vnímaná ako benefit, veď mať štýl a šarm v tomto povolaní nie je na zahodenie, ale v prvom rade je potrebné, aby si agent kultivoval svoje vzdelanie, nielen vlasy a frajerskú briadku.

 

Vo finančnom sprostredkovaní nie je fluktuácia ničím nezvyčajným, no väčšinou sa k nej uchyľujú tí, ktorým sa nikde nedarí. Ak je agent verný jednej firme, bude aj svojim slovám a klientom.

 

 

Vernosť k jednej spoločnosti

Pokojne sa spýtajte na to, ako dlho pracuje v jednej spoločnosti a v koľkých firmách pracoval predtým. Vo finančnom sprostredkovaní nie je fluktuácia ničím nezvyčajným, no väčšinou sa k nej uchyľujú tí, ktorým sa nikde nedarí. Ak je verný firme, bude aj svojim slovám a klientom. Striedanie spoločností, bohužiaľ, často znamená aj fluktuáciu zmlúv. Prepoisťovanie poistných zmlúv môže byť výhodné pre agenta, no pre klienta to väčšinou nie je dobré znamenie. Pri refinancovaní hypoték to platiť nemusí. Vzhľadom k znižujúcim sa úrokovým sadzbách a legislatívnych úpravám sa prenos hypotéky môže oplatiť. Aj tu si však rozhodne dajte pozor na fluktuantov. Pri finančnom agentovi platí, že čím má životopis bohatší na zmeny, tým je podozrivejší.

 

 

Starostlivosť o klienta

Spolupráca s klientom sa nikdy nemôže končiť podpisom zmluvy. Zodpovedný agent musí klientovi okrem pomoci pri výbere vhodnej poistky alebo hypotéky vedieť poskytnúť aj následný servis. Ak má teda klient nejaké otázky alebo pochybnosti, agent by mu mal byť stále k dispozícii a vedieť odpovedať. Rovnako tak, keď príde na problémové plnenie poistnej udalosti.

 

Spolupráca s klientom sa nikdy nemôže končiť podpisom zmluvy. Zodpovedný agent musí klientovi okrem pomoci pri výbere vhodnej poistky alebo hypotéky vedieť poskytnúť aj následný servis.

 

„Agent by mal vedieť pružne reagovať aj na meniace sa potreby, ktoré v živote klienta nastanú. Všetky potrebné náležitosti ohľadom poistných plnení, zmien na zmluve až po zmenu pripoistení, sú pre bežného klienta náročné a tento servis zabezpečuje práve finančný agent,“ dopĺňa Helena Kanderková, špecialistka externej komunikácie Allianz – Slovenskej poisťovne.

Veď ako sa hovorí: „V núdzi poznáš priateľa!“ Presne to isté platí aj o dobrom finančnom agentovi alebo poradcovi.

STE SI ISTÍ, ŽE STE V SÚLADE S GDPR ?
Aby vaša komunikácia nedopadla haváriou, na zabezpečené e-maily používajte službu BezpecnyKurier.sk
Medzi rokmi 1918 až 1926 v britskej poštovej spoločnosti Post Office havarovalo a umrelo až 35 pilotov z celkovo 200 poštových pilotov, pri doručovaní poštových zásielok.
Zdroj: National Air and Space Museum Archives
Prečítajte si tiež:
19.7.2018 Ján Beracka

Firma Google dostala od Európskej komisie obrovskú pokutu za systém Android

Spoločnosť Google dostala od Európskej komisie (EK) obrovskú pokutu za operačný systém Android. Americký gigant podľa EK zneužíva ...

18.7.2018 Ivana Michalová

Zmeny v stavebnom sporení budú miernejšie

Vláda a parlament v prvom čítaní schválili novelu zákona o stavebnom sporení. Tento produkt bude menej atraktívny, no rezort financií oproti ...

16.7.2018 Redakcia FinReport

Finančné aktuality 28/2018: Desaťtisíce firiem platia dane do 1 000 eur

Až 79 834 podnikov, odviedlo na dani sumu v rozpätí od 0,1 eura do 1 000 eur. Počet pracujúcich dôchodcov rastie. Mladí sa obávajú ...

16.7.2018 Ivana Michalová

PSD2 má rozvinúť platobné služby, chýba register tretích strán

Banky musia sprístupniť účty svojich klientov iným poskytovateľom platobných služieb. Prikazuje im to európska smernica PSD2, ktorá platí ...

16.7.2018 Ján Beracka

Väčšina firiem sa na GDPR pripravovala, štáty nie. Slovensko je jednou z výnimiek

Nariadenie General data protection regulation (GDPR) sa stalo v máji účinné. Prvým hmatateľným prejavom GDPR na klientov boli správy od ...

13.7.2018 Ivana Michalová

Slováci nemajú záujem o drahé byty, doplatiť na to môže najmä rozvoj Bratislavy

Slováci sú neustále citliví na cenu, a to platí aj pri výbere nehnuteľností. Mnoho iných kritérií musí ísť jednoducho pri pohľade do ...

27.6.2018 Ján Beracka

Európske orgány dočasne obmedzia rizikové obchody retailových investorov

Európsky orgán pre cenné papiere a trhy (ESMA) sa rozhodol dočasne obmedzovať možnosti retailových investorov na obchodovanie. Obmedzenia sa ...

26.6.2018 Ján Beracka

NBS chystá štvrťročné výkazy o finančnom sprostredkovaní

Národná banka Slovenska (NBS) do medzirezortného pripomienkového konania poslala návrh nových vykazovacích povinností, ktoré sa majú ...

22.6.2018 Marek Šimo

Cena kryptomien môže ďalej kolísať

Kryptomeny zažili v minulosti už aj svetlejšie dni. V posledných týždňoch sme svedkami postupného klesajúceho pohybu smerom k cene okolo ...

20.6.2018 Ján Beracka

Parlament schválil limit na provízie agentov za sprostredkovanie niektorých úverov

Parlament schválil novelu zákona o poisťovníctve. V rámci tejto novely sa reguluje odkupná hodnota poistiek, no súčasťou novely mala byť aj ...

19.6.2018 Ján Beracka

Na podanie odloženého daňového priznania ostávajú dva týždne

Na podanie daňového priznania ostávajú posledné dva týždne. Týka sa to tých daňovníkov, napríklad živnostníkov, ktorí si odložili ...

14.6.2018 Ján Beracka

Slovensko na daniach a odvodoch v roku 2016 vybralo takmer tretinu HDP

Slovensko vyberá na daniach a odvodoch relatívne menej ako väčšina krajín EÚ. Vo výraznej miere sa opiera o sociálne a zdravotné odvody. ...

8.6.2018 Ján Beracka

Poistná daň sa o niekoľko mesiacov posúva, mení sa aj regulácia odkupnej hodnoty

Výbor Národnej rady SR pre financie a rozpočet odobril návrh poistnej dane. Zároveň, v rámci novely zákona o poisťovníctve prešiel okrem ...

7.6.2018 Ján Beracka

Slovensko vydalo štátne dlhopisy so splatnosťou 50 rokov

Slovensko úspešne predalo štátne dlhopisy so splatnosťou 50 rokov. Od investorov si Slovenská republika požičala 500 miliónov eur, ktoré ...

7.6.2018 Ján Beracka

Strop na provízie agentov za sprostredkovanie úveru na bývanie sa nezavedie

Výška provízie finančných agentov za sprostredkovanie úverov na bývanie sa regulovať nebude. Strop na sprostredkovateľskú províziu vo ...

17.5.2018 Ján Beracka

Na vzdelávanie agentov bude potrebná licencia, vzniká nový register

Novela zákona o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve, ktorá sa stala účinnou 23. februára, prináša zásadnejšie zmeny ...

9.4.2018 Ján Beracka

Počet sporiteľov v druhom pilieri stúpa

Na vlastný dôchodok si sporí viac Slovákov. Počet klientov dôchodkových správcovských spoločností sa v minulom roku totiž zvýšil. ...

26.3.2018 Ján Beracka

Rezort financií ukázal návrh regulácie provízií, mení aj informačné povinnosti

Ministerstvo financií SR (MF SR) predstavilo ďalší návrh regulácie provízií za finančné sprostredkovanie. Tieto zmeny boli na obzore už v ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Chcete dostávať novinky na E-mail?