Hľadaj

Agent vs Agent - ako si vybrať toho správneho?

Financie Poslať

Kým v zahraničí sú služby finančných agentov a poradcov pomerne bežné, na Slovensku finančníci stále bojujú s nedôverou zo strany klientov. Pochybnosti nezriedka vyplývajú zo zlých skúseností. Na trhu sa jednoducho stále pohybujú aj nekompetentní a nátlakoví obchodníci, pre ktorých je klient len číslo a provízia. FinReport.sk chce podporovať kvalitu, preto prinášame pár tipov, podľa ktorých je možné identifikovať správneho agenta.

Agent má poskytnúť pomoc a odbornú radu, nie len predložiť poistnú zmluvu

Úloha finančného agenta či poradcu je vedieť klientovi pomôcť a fundovane poradiť vo finančných záležitostiach. Či už ide o výber adekvátnej poistky, alebo pomoc pri vybavení a nastavení hypotéky, agent by mal ku každému klientovi pristupovať individuálne. Medzi pracovné povinnosti agenta patrí aj zistiť si od klienta, aká je jeho životná situácia, vypočuť si jeho možnosti, a zohľadniť to. Agent by mal klienta oboznámiť aj s možnými rizikami a vysvetliť mu možné výluky z poistenia. Na základe získaných informácií a diskusie s klientom môže následne odporúčať produkt šitý „na mieru“.

 

Ak agent tlačí a chce sa čo najskôr dostať k podpisu zmluvy, je to zlé znamenie.

 

Dobrý finančný agent má byť rozhodne empatický a ústretový. Netlačiť na klienta a dať mu čas na rozmyslenie a priestor na otázky. Ak agent tlačí a chce sa čo najskôr dostať k podpisu zmluvy, je to zlé znamenie. Nedajte sa! Úlohou agenta je venovať sa klientovi a poskytnúť mu odborné rady. Neoplatí sa to podceniť.

 

 

Ak agent alebo poradca príliš trvá na jednej poisťovni či banke, taktiež to nemusí byť dobrý signál.

 

Ako k tomu dodáva Silvia Nosková Illášová z poisťovne Kooperativa: „Nevyhnutnou výbavou kvalitného finančného poradcu je nielen licencia, ale aj schopnosť klásť správne otázky a identifikovať reálne potreby klienta.

 

Klient má právo vybrať si z viacerých možností a produktov

K radám, ktoré agent či poradca poskytne klientovi, môže patriť aj odporúčanie, do rúk ktorej poisťovne či banky sa má zveriť. V každom prípade by však finanční agenti mali mať v portfóliu zastúpené všetky poisťovne a banky. Ideálne je, ak klient dostane na výber z viacerých možností, ktoré mu budú náležite objasnené. Ak agent alebo poradca príliš trvá na jednej poisťovni či banke, taktiež to nemusí byť dobrý signál. Môže to znamenať, že preferuje skôr vlastné záujmy. Jednoducho obhajuje inštitúciu, s ktorou má dohodnuté lepšie podmienky. Preto nezaškodí nechať si všetko dôkladne vysvetliť a opýtať sa aj na produkty iných bánk a poisťovní. Konečné rozhodnutie je len na klientovi.

 

Informácie a neustále finančné vzdelávanie patria k základným kompetenciám finančníkov. Jednoducho obhajuje inštitúciu, s ktorou má dohodnuté lepšie podmienky.

 

Zuzana Zedníková, Chief Operating Officer DELUVIS k tomu dodáva: „Niektorí sprostredkovatelia sú, bohužiaľ, zvyknutí ponúkať produkty iba jednej inštitúcie. Tie však nemusia byť vhodné pre úplne každého klienta. Preto je dobré, ak klient vždy dostane na výber aspoň z dvoch ponúk.“ Nie je logické, ak si máte vybrať z jedného produktu, pretože to vlastne ani výberom nie je. Zaváňa to skôr predajom ako kvalitným finančným sprostredkovaním a poradenstvom.

Podobný názor má aj pani Daniela Vlčková z Wüstenrot poisťovne, ktorá tvrdí: „Klient by si mal dávať pozor na nátlakové správanie agenta, ktoré by mohlo viesť k uzavretiu poistenia či iného finančného produktu s väčším úžitkom pre agenta ako samotného klienta.“ Ak máte pocit, že ste sa ocitli v reklame na konkrétny produkt, spravte to, čo sa s reklamou robí. Preskočte ju!

 

Pravidelná návšteva u kaderníka či barbiera môže byť u agenta taktiež vnímaná ako benefit, veď mať štýl a šarm v tomto povolaní nie je na zahodenie, ale v prvom rade je potrebné, aby si agent kultivoval svoje vzdelanie, nielen vlasy a frajerskú briadku.

 

Informácie a vzdelanie – základná výzbroj finančného agenta

Dobrý finančný agent nie je „včerajší“. Musí disponovať dostatkom aktuálnych informácií zo sveta financií. Informácie a neustále finančné dovzdelávanie patria k základným kompetenciám finančníkov. Kým agent Bond potrebuje výzbroj v podobe moderných vynálezov a skutočných zbraní, modernou výzbrojou finančného agenta je vzdelanie a informovanosť. Prvotriedny finančník sa vzdeláva neustále, číta odborné magazíny, zaujíma sa o dianie aj legislatívne zmeny zo svojho odboru. Rozhodne aj nad rámec povinných produktových školení. Ak si chcete agenta overiť, pripravte si vopred niekoľko otázok, ktoré vás trápia a zaujímajú a posúďte sami, či pán v obleku náhodou nemá menší prehľad ako vy.

Pravidelná návšteva u kaderníka či barbiera môže byť u agenta taktiež vnímaná ako benefit, veď mať štýl a šarm v tomto povolaní nie je na zahodenie, ale v prvom rade je potrebné, aby si agent kultivoval svoje vzdelanie, nielen vlasy a frajerskú briadku.

 

Vo finančnom sprostredkovaní nie je fluktuácia ničím nezvyčajným, no väčšinou sa k nej uchyľujú tí, ktorým sa nikde nedarí. Ak je agent verný jednej firme, bude aj svojim slovám a klientom.

 

 

Vernosť k jednej spoločnosti

Pokojne sa spýtajte na to, ako dlho pracuje v jednej spoločnosti a v koľkých firmách pracoval predtým. Vo finančnom sprostredkovaní nie je fluktuácia ničím nezvyčajným, no väčšinou sa k nej uchyľujú tí, ktorým sa nikde nedarí. Ak je verný firme, bude aj svojim slovám a klientom. Striedanie spoločností, bohužiaľ, často znamená aj fluktuáciu zmlúv. Prepoisťovanie poistných zmlúv môže byť výhodné pre agenta, no pre klienta to väčšinou nie je dobré znamenie. Pri refinancovaní hypoték to platiť nemusí. Vzhľadom k znižujúcim sa úrokovým sadzbách a legislatívnych úpravám sa prenos hypotéky môže oplatiť. Aj tu si však rozhodne dajte pozor na fluktuantov. Pri finančnom agentovi platí, že čím má životopis bohatší na zmeny, tým je podozrivejší.

 

 

Starostlivosť o klienta

Spolupráca s klientom sa nikdy nemôže končiť podpisom zmluvy. Zodpovedný agent musí klientovi okrem pomoci pri výbere vhodnej poistky alebo hypotéky vedieť poskytnúť aj následný servis. Ak má teda klient nejaké otázky alebo pochybnosti, agent by mu mal byť stále k dispozícii a vedieť odpovedať. Rovnako tak, keď príde na problémové plnenie poistnej udalosti.

 

Spolupráca s klientom sa nikdy nemôže končiť podpisom zmluvy. Zodpovedný agent musí klientovi okrem pomoci pri výbere vhodnej poistky alebo hypotéky vedieť poskytnúť aj následný servis.

 

„Agent by mal vedieť pružne reagovať aj na meniace sa potreby, ktoré v živote klienta nastanú. Všetky potrebné náležitosti ohľadom poistných plnení, zmien na zmluve až po zmenu pripoistení, sú pre bežného klienta náročné a tento servis zabezpečuje práve finančný agent,“ dopĺňa Helena Kanderková, špecialistka externej komunikácie Allianz – Slovenskej poisťovne.

Veď ako sa hovorí: „V núdzi poznáš priateľa!“ Presne to isté platí aj o dobrom finančnom agentovi alebo poradcovi.

Prečítajte si tiež:
14.12.2017 Marek Mittaš

Ako si ochrániť elektronické peniaze?

Nenosíme ich v peňaženke ani po vreckách, napriek tomu o ne môžeme prísť. Aj virtuálne peniaze možno reálne ukradnúť. Šperky, ...

13.12.2017 Ján Beracka

Osobné bankroty sú dostupnejšie, Slováci ich využívajú častejšie

Slabšia finančná gramotnosť môže spôsobiť, že klienti, či už bánk, alebo nebankoviek, si na svoje plecia naberú príliš veľa ...

12.12.2017 Ján Beracka

Zlyhaných úverov na bývanie a problémových realitných úverov je málo

Financovanie nehnuteľností na Slovensku je pre banky relatívne bezpečnou záležitosťou. Platí to v prípade poskytovania úverov developerom, ...

11.12.2017 Redakcia FinReport

Finančné aktuality 49/2017

11.12.2017 Ivana Michalová

Slovenskí žiaci sú slabo finančne gramotní, ukazujú to testy

Problémy s finančnou gramotnosťou nemajú len dospelí, ale aj deti, ktoré nemajú znalosti o tom, ako financie vo všeobecnosti fungujú. ...

8.12.2017 BMW

BMW prichádza s SUV, ktoré má pripomínať kupé

Značka BMW rozširuje svoju ponuku automobilov SUV o ďalší model. V marci 2018 sa na trh dostane BMW X2, ktoré dopĺňa už existujúci rad ...

7.12.2017 Ján Beracka

Nariadenie GDPR sa priamo týka aj agentov, povinností je veľa

Nové nariadenie General Data Protection Regulation (GDPR) sa priamo dotkne aj sprostredkovateľov poistenia. Napriek tomu, že napríklad zákon o ...

6.12.2017 Ivana Michalová

Slováci neovládajú podstatu finančnej gramotnosti, berú jeden úver za druhým

Aj keď sú financie súčasťou každodenného života, majú s nimi problém nielen mladší ľudia, ale aj starší. Mnohí z nich majú problém ...

5.12.2017 Ján Beracka

Z odvodu v neživotnom poistení bude daň. Odborníci to vítajú

Finanční sprostredkovatelia, predovšetkým v oblasti poistenia, prežívajú rušné obdobie. Definitívne známa je podoba novely zákona ...

4.12.2017 Redakcia FinReport

Oliver Borko: Každoročné vzdelávanie agentov podporujem, opakované skúšky sú zbytočné

Cez Národnú radu Slovenskej republiky prešla novela zákona o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve. Kladie dôraz na vzdelávanie ...

1.12.2017 Marek Mittaš

Potrebujem služby agenta? Päť otázok, ktoré rozhodnú!

Svet investovania dnes nepredstavuje bezpečný prístav, skôr drsnú a dravú rieku. Prinášame preto päť otázok, podľa ktorých zistíte, či ...

13.11.2017 Ján Beracka

Slováci nie sú šampióni v sporení, bude sa to musieť zmeniť

Slováci v plnej miere nevyužívajú potenciál vlastných zárobkov, ani silu ekonomiky. Prejavuje sa to na prístupe k šetreniu, aj v spôsobe, ...

6.11.2017 Marek Šimo

Ako fungujú kryptomeny? (Otázky a odpovede)

Kryptomeny sa v  posledných mesiacoch tešia obrovskému záujmu po celom svete. Vplyvom veľkého záujmu zákonite rastie aj cena. Tá sa od ...

31.10.2017 Marek Mittaš

Investičné poradenstvo. Čo možno od neho očakávať?

Zorientovať sa vo svete finančných produktov, spraviť si dôkladné analýzy a čisto racionálne sa rozhodnúť je pre bežného človeka ...

24.10.2017 Ján Beracka

Finančné služby budú vyzerať inak, menia ich moderné technológie

Finančné služby sa budú pod vplyvom moderných technológií v krátkom čase rýchlo meniť. Nepôjde pritom o drobné zmeny, akými sú ...

20.10.2017 Ján Beracka

Záporné úrokové sadzby: Sú tu už roky, klienti s nimi nepočítajú

Záporné úrokové sadzby sú zaujímavým fenoménom najmä z pohľadu prekonania psychologickej bariéry. Platí to najmä vtedy, ak sa má toto ...

13.10.2017 SASP

SIBAF Award nastavuje poisťovniam zrkadlo

Počas odborného podujatia SIBAF Fórum 2017 v bratislavskej Refinery Gallery boli už po desiaty raz ocenené najlepšie poisťovne v kategórii ...

10.10.2017 Ján Beracka

Dvojitému zdaneniu má v EÚ brániť nový systém riešenia sporov

Rada EÚ v utorok schválila nový systém riešenia sporov, ktoré sa týkajú dvojitého zdanenia. Posilňujú sa mechanizmy, ktoré budú riešiť ...

PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení

SPRAVODAJSTVO

Delta Air Lines objednáva sto lietadiel Airbus za miliardy dolárov
Podľa Tuska je systém prerozdeľovania utečencov neefektívny, Merkelová s ním nesúhlasí
Bezdomovec si z letiska Charlesa de Gaulla v Paríži odniesol tisícky eur
Európska centrálna banka vylepšila prognózu ekonomického rastu
Nielen nepočujúci si budú môcť zavolať záchranku cez SMS, prezident Kiska podpísal novelu zákona

ANKETA

Akú technicko-administratívnu záťaž očakávate s príchodom GDPR?
malú (0%)
strednú (50%)
výrazné komplikácie podnikania (50%)
neviem o čo ide/neviem odhadnúť (0%)

Chcete dostávať novinky na E-mail?