Hľadaj

Dôchodkový a sociálny systém – ako ďalej?

18 Ekonomika Poslať

Sociálny systém je zložitý spoločenský organizmus, ktorý sprevádza každého človeka od narodenia až po jeho smrť. Je odrazom kultúrnej vyspelosti spoločnosti.

Nemá jasne vymedzené hranice a možno doň zahrnúť dane, sociálne poistenie, zdravotníctvo, legislatívu, ktorá upravuje pracovnoprávne vzťahy, školstvo, dokonca aj bývanie. Odborníci hovoria o systéme sociálnych udalostí alebo rizík, ktoré sú kryté politickým a administratívnym  aparátom štátu. Za rizikové udalosti sú zvyčajne považované choroba, staroba, detstvo, nezamestnanosť, strata živiteľa, invalidita, materstvo a chudoba. Možno skonštatovať, že rizikové udalosti predstavujú celý život jedinca, no tomu súčasnému sociálnemu systému chýba vzdelávanie, ktoré je takisto jeho súčasťou, a ktoré je už dnes katalyzátorom zmien na pozadí štvrtej priemyselnej revolúcie Industry 4.0.

 

Od roku 2003, keď SR pristúpila k najrozsiahlejšej reforme dôchodkového systému od systému jedného piliera založeného na stanovených dávkach PAYG (pay as you go), po systém stojaci na troch pilieroch. 

 

Každý z troch pilierov má svoje špecifiká a charakteristiky. Prvý pilier je povinné dôchodkové poistenie dávkovo definované a priebežne financované a spravované sociálnou poisťovňou. Druhý pilier je príspevkovo definované poistenie financované prostredníctvom kapitalizácie, ktoré spravujú dôchodkové správcovské spoločnosti. Tretí pilier znamená príspevkovo definované poistenie financované prostredníctvom kapitalizácie, ktoré spravujú doplnkové dôchodkové spoločnosti.

 

Za 14 rokov od zavedenia dôchodkovej reformy a sociálneho systému bol tento niekoľkokrát „otvorený“, čím bola podkopaná filozofia samotnej reformy. Tá predpokladá dlhodobú, teda minimálne dvadsaťročnú účasť v systéme pravidiel a stabilných podmienok zhodnotenia financií.

 

Problémom systému troch pilierov doposiaľ bol neustále sa meniaci odvodový systém medzi prvým a druhým pilierom, taktiež pravidelne sa meniace podmienky nakladania s nasporenými dôchodkovými prostriedkami. To sa týka viacerých oblastí od dedenia až po spôsoby vyplatenia, čím sa znižoval záujem poistencov vstupovať do druhého a tretieho piliera.

 

Negatívnym faktorom bolo v roku 2008 aj vypuknutie hypotekárnej, neskôr finančnej, potom dlhovej, dnes monetárnej krízy, ktorá bude metamorfovať. Aj v tomto turbulentnom období sa správala väčšina európskych vlád zodpovedne a dôchodkové systémy, s výnimkou Grécka, sanovala v kontinuálnej línii. Ani jedna zo slovenských vlád však doteraz nepochopila, že tento sociálny organizmus potrebuje právnu istotu a stálosť podmienok pre svoje fungovanie. Platí to bezpodmienečne a bez ohľadu na ideologické zafarbenie vlád.

 

Týchto 14 rokov takisto ukázalo, že tak ako všetky doterajšie vlády, dokázali rozrýpať jeho podmienky administrácie, ako na jeho začiatku, tak aj počas jeho zhodnocovania. Rovnako tak ani jedna vláda ho nedokázala, či snáď nechcela, nastaviť tak, aby na jeho konci – človek v akejkoľvek krízovej životnej situácii, neprepadal cez obrovské oká sociálnej siete do pásma chudoby. V koncovke je systém nefunkčný, nepružný, prebyrokratizovaný, nekompetentný, neproduktívny, predražený a neefektívne distribuovaný. To znamená, že zamestnáva obrovskú masu úradníkov, ktorí si vzájomne vytvárajú agendu, a v ktorej sa človek v ťažkej životnej situácii stráca. 

 

Pracujúca chudoba a „nezamestnateľní“

Pracujúca chudoba sa stáva trendom v politike zamestnanosti Slovenska. Štatistický úrad SR  k 31. decembru minulého roka zaznamenal 2,34 milióna zamestnaných. Z toho približne 5 %, teda 117-tisíc s minimálnou mzdou. Sociálna poisťovňa evidovala k rovnakému dátumu 215-tisíc zamestnancov s vymeriavacím základom, ktorý bol pod hranicou alebo na úrovni minimálnej mzdy.

 

Podľa týchto istých údajov až 144-tisíc zamestnancov vo verejnej správe dosahuje základ mzdy hlboko pod úrovňou minima, len 292 eur. Zvyšné dorovnanie do hranice minimálnej mzdy predstavuje jej pohyblivú zložku.

 

Reálne sa percentuálny podiel pracujúcej chudoby pohybuje na úrovni 10 – 15 % a má vzrastajúci trend, čo je vzhľadom k udržateľnosti budúceho vývoja generovania odvodov do sociálneho poistného systému už na úrovni rizika. 

 

Štát tak predstavuje najslabší článok a najväčší rizikový faktor pre vývoj zdravého a efektívneho sociálneho a dôchodkového systému na Slovensku.

 

Podľa údajov Úradu práce sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVaR) bolo k 30. marcu 2017 evidovaných 219 149 nezamestnaných. Z toho 126-tisíc bolo bez práce dlhšie ako jeden rok a 59-tisíc mimo pracovného trhu viac ako štyri roky. Približne 21 % nemalo zatiaľ žiadny pracovný pomer, napriek akútnemu nedostatku pracovných síl v niektorých výrobných sektoroch. Táto skupina sa dostala do veľmi ťažkej životnej situácie, ktorú už nedokáže bez podpory štátu riešiť, keďže je zaťažená exekúciami, a preto sú z dlhodobého hľadiska „nezamestnateľní“. Každý rok narastá počet exekúcií o 540-tisíc. Z celkového počtu 3,5 milióna exekúcií evidovaných na súdoch v roku 2017 má štát približne 40 % podiel na pohľadávkach na daniach, na sociálnom poistení, na zdravotnom poistení – v tom sociálna poisťovňa a Všeobecná zdravotná poisťovňa. Iba približne 40-tisíc exekúcií sa týka dôchodcov.

Absurdnosť a obludnosť systému spočíva v tom, že ten istý štát, ktorý má riešiť krízové situácie svojich občanov, zároveň generuje skoro polovicu klientov systému, z ktorého im má pomôcť vystúpiť a ktorí sú v ňom zacyklení na niekoľko generácií.

 

Feminizácia chudoby

Sociológovia bijú na poplach a upozorňujú na úplne nový fenomén, na takzvanú feminizáciu chudoby.

 

Donedávna prevládal názor, že najohrozenejšou skupinou obyvateľstva sú dôchodcovia. Najohrozenejšou skupinou obyvateľstva sú dnes mladé rodiny s malými deťmi, ktoré sú zaťažené hypotékami na niekoľko desaťročí, pretože štát a samospráva rezignovali na bytovú politiku, ktorá je katalyzátorom pre zvrátenie negatívneho trendu demografického vývoja Slovenska. Akákoľvek nečakaná krízová situácia ohrozuje ich sociálny štandard. Rodiny sa dostávajú pod obrovský tlak z neistoty príjmov a neschopnosti riadenia rodinných účtov.  Rodiny sa rozpadávajú, každé druhé dieťa vyrastá v neúplnej rodine, v 95 % týchto rodín sa samoživiteľkami stávajú ženy – matky, a prepadávajú sa tak do pásma chudoby.

 

 

Napriek svojim schopnostiam dosahujú v porovnaní s mužmi nižšie mzdy na rovnakých pracovných pozíciách, nedokážu sa uplatniť na pracovnom trhu pri návrate z materskej dovolenky, zároveň sú zväčša prvé prepúšťané z organizačných dôvodov. Dokonca aj vo výške starobných dôchodkov zaostávajú za dôchodcami mužmi. A to všetko napriek zvyšujúcemu sa výberu priebežného poistného systému, neustále sa zvyšujúcim odvodom do sociálneho systému, najnižšiemu štátnemu dlhu v histórii Slovenska, znižujúcej sa miere nezamestnanosti a skvelým makroekonomickým výsledkom.

Z dlhodobého porovnania mesačných štatistík ÚPSVaR sú poberateľmi sociálnych dávok vo väčšej miere ženy. Ukazujú to údaje za apríl 2017. Len v jednom jedinom type sociálnych dávok – Príspevok na pohreb, je pomer prijímateľov muži a ženy približne rovnaký.

 

 

Nepriaznivý demografický vývoj SR kopíruje demografický vývoj EÚ. Na rozdiel od vyspelej Európy však Slovensko rezignovalo na rodinu a rodinnú politiku, na dôstojnú prácu a život, na sociálny štandard, na kvalitné a zmysluplné vzdelanie, ktoré je akcelerátorom všetkých zmien, ktoré nezvládneme s nastupujúcou priemyselnou revolúciou Industry 4.0.

Čaká nás civilizačná zmena globálneho charakteru, akú ľudstvo ešte vo svojej histórii nezažilo. Integrácia digitálnych technológií so zmenou charakteru práce zásadným spôsobom zmenia výrobné technológie, spotrebiteľské správanie, predefinujú sa pracovné pozície, trh práce, kľúčové kompetencie a zručnosti, samotné myslenie a vzdelávanie. Zmenia sa aj ekonomické a sociálne vzťahy, ktorých prirodzeným dôsledkom bude radikálna zmena dôchodkového a sociálneho systému. A určite to nebude len o neskoršom odchode do dôchodku alebo o valorizácii sociálnych dávok.

 

Zdroj: Spracované podľa:

ÚPSVaR: Mesačná štatistika 2016, 1 – 4/2017

Analýza sociálneho systému INESS (Bratislava, február 2006)

ŠR SR 2015

Kvartálne štatistické zisťovania 2016 – 2017 – ŠÚ SR, NBS

Slovenská komora exekútorov

Prečítajte si tiež:
17.1.2018 Ján Beracka

Väzby na daňové raje má najviac slovenských firiem v histórii

Počet slovenských firiem, ktoré majú vlastníka v daňových rajoch, sa v minulom roku zvýšil a dosiahol nový rekord. Vyplýva to z údajov ...

16.1.2018 Ján Beracka

Štátna prémia k stavebnému sporeniu sa má výrazne zmeniť

Ministerstvo financií v pondelok predstavilo zmeny v stavebnom sporení. Rezort do medzirezortného pripomienkového konania predložil návrh ...

15.1.2018 Redakcia FinReport

Finančné aktuality 2/2018

15.1.2018 Ján Beracka

Smernica PSD 2 vstúpila do platnosti

Od soboty 13. januára platí nová európska smernica o platobných službách známa ako PSD 2. Od základu sa mení poskytovanie platobných ...

12.1.2018 Ján Beracka

Daň z poistenia nahradí odvod od októbra, sadzieb bude viacero

Nová daň z poistenia nahradí osempercentný odvod z neživotného poistenia. Ministerstvo financií (MF SR) posunulo do medzirezortného ...

11.1.2018 Redakcia FinReport

Vývoj bitconu je turbulentný, na rade je regulácia

Bitcoin a  ďalšie kryptomeny sú v  súčasnosti mimoriadne horúcou témou. Ide však o mimoriadne nestálu investíciu. Veľký otáznik ...

10.1.2018 Redakcia FinReport

Allianz – SP prevezme aktivity D.A.S. na Slovensku a v ďalších krajinách

Spoločnosť Allianz – SP rozširuje svoje aktivity. Spoločnosť totiž prevezme poisťovacie aktivity spoločnosti D.A.S. Rechtsschutz AG na ...

8.1.2018 Redakcia FinReport

Finančné aktuality 1/2018

4.1.2018 Ján Beracka

Rok 2018 by mal priniesť hospodársky rast

Rok 2018 by mal byť opäť rokom rastu. Posilniť by sa mala slovenská aj svetová ekonomika. Optimistické očakávania majú aj slovenskí ...

29.12.2017 Jana Poláčiková

Slovensko vo vedeckej činnosti zaostáva. V podstate vo všetkom

Vedecká činnosť je na Slovensku podvyživená a zákonite vedecky vyspelým krajinám nedokáže konkurovať. Slovensko navyše veľké ciele v ...

28.12.2017 Jana Poláčiková

Slovenské deti v školách nie sú ani konkurencieschopné, ani šťastné

Naše deti zverujeme od šiestich rokov systému štátneho formálneho vzdelávania, v ktorom nechýbajú iba kvalifikovaní ministri, ale aj ...

18.12.2017 Redakcia FinReport

Finančné aktuality 50/2017

11.12.2017 Redakcia FinReport

Finančné aktuality 49/2017

29.11.2017 Ján Beracka

Bitcoin pokoril hranicu desaťtisíc dolárov

Bitcoin dokázal v stredu 29. novembra 2017 prekonať magickú hranicu 10 tisíc dolárov (USD). V tomto roku sa Bitcoin stal novoobjavenou hviezdou. ...

24.11.2017 Ján Beracka

Čierny piatok: Od burzovej krízy k výpredajom

Čierny piatok je v súčasnosti synonymom veľkých zliav a výpredajov. Je to fenomén, ktorý sa aj na Slovensko dostal z USA. Dôvody, prečo sa ...

2.11.2017 Jana Poláčiková

Blížia sa voľby do VÚC, nejde o nepodstatnú maličkosť

Posledné voľby do samosprávnych krajov v  roku 2013 potvrdili iba to, čo sme všetci už dlho tušili, že sú vzdialené slovenskému voličovi ...

18.10.2017 Ján Beracka

EÚ si sľubuje od GDPR úspory, výrazné sú aj negatíva

Prístup k spracovávaniu osobných údajov sa pod vplyvom nariadenia EÚ výrazne mení. Pre firmy to znamená výraznú zmenu spôsobu práce s ...

17.10.2017 Ján Beracka

GDPR: Množstvo nových povinností pre firmy, aj vysoké pokuty

GDPR nahrádza viac ako dvadsať rokov starú smernicu, ktorá vznikala v podmienkach relatívne obmedzeného kybernetického sveta. GDPR preto ...

PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení

SPRAVODAJSTVO

V Poľsku pochodovali zástancovia práva na interrupciu, nesúhlasia s návrhom sprísneného zákona
Dvoch ľudí v Kosove obžalovali z podpory extrémizmu cez sociálne siete
Španielska a portugalská polícia objavila viac ako 700 kilogramov kokaínu
Čínske ministerstvo zahraničných vecí protestovalo, nepozvali ho na rokovanie o Severnej Kórei
Maďarská vláda chce pokutovať neziskové organizácie pomáhajúce utečencom

ANKETA

Akú technicko-administratívnu záťaž očakávate s príchodom GDPR?
malú (0%)
strednú (50%)
výrazné komplikácie podnikania (50%)
neviem o čo ide/neviem odhadnúť (0%)

Chcete dostávať novinky na E-mail?