Hľadaj

Vláda schválila poistnú daň a aj reguláciu provízií agentov

2 Banky a poisťovne Poslať

Vláda SR schválila návrh poistnej dane a aj návrh regulácie provízií sprostredkovateľov. Ministerstvo financií odmieta, že by daň bola retroaktívna.

image
Zdroj foto: Shutterstock

 

Rezort financií hovorí o tom, že daň je náhradou končiaceho odvodu z neživotného poistenia. „Nová poistná daň nahradí v súčasnosti platný poistný odvod a poisťovne tak v zásade nemusia zvyšovať poistné pri všetkých zmluvách, tak ako to avizovali,“ uvádza MF SR.

 

 

Daň sa má týkať všetkých zmlúv v neživotnom poistení, aj tých, ktoré existujú už dlhší čas a poistné kalkulácie v týchto zmluvách s daňou nepočítajú. Práve preto poisťovne hovoria o retroaktivite. Rezort financií to však odmieta. „Táto daň sa bude uvaľovať až na tie plnenia, ktoré budú nasledovať po nadobudnutí účinnosti tohto zákona, takže ešte raz a naposledy úplne vylučujem retroaktívne uplatňovanie tejto dane,“ povedala pred rokovaním vlády štátna tajomníčka ministerstva financií Dana Meager.

 

Ministerstvo je presvedčené, že daň by klienti pocítiť nemuseli. „Dopady zákona by tak klienti poisťovní nemali nijako pocítiť. Daň budú vyberať a platiť do štátneho rozpočtu poisťovne, a preto je rezort financií toho názoru, že nie je potrebná zmena platných zmlúv. Okrem toho, klienti si môžu vybrať poisťovňu, ktorá im ponúkne najlepšie podmienky,“ uvádza rezort s tým, že viacerým pripomienkam v rámci medzirezortného pripomienkového konania vyhovel. Ministerstvo situáciu vidí tak, že poisťovne majú kde šetriť, menej by podľa rezortu mohli dávať aj na agentov. „Poisťovne majú niekoľko možností, ako ceny poistného pre klientov udržať na súčasných úrovniach, či už je to optimalizácia činnosti, zníženie nákladov, napríklad na sprostredkovateľov, alebo zníženie zisku,“ uvádza. 

 

Zmena zákona o poisťovníctve, by mala podľa novely, ktorú tiež schválila vláda, priniesť nové vzory informačných dokumentov, v ktorých klient dostane štrukturovanú informáciu o tom koľko zo sumy zaplateného poistného ide na krytie rizík, aj to, koľko zo sumy použije poisťovňa na krytie svojich nákladov, či distribúciu. Samostatnou položkou je suma poistného určená na investovanie. Klient sa zároveň dozvie, akú sumu mu poisťovňa vyplatí pri nulovom zhodnotení prostriedkov. 

 

Podobný informačný dokument bude existovať aj pri sprostredkovaní spotrebného úveru a úveru na bývanie. Klient sa dozvie, akú odmenu získava agent, táto odmena sa zároveň bude vyplácať počas troch rokov. Pri uzavretí zmluvy agent získa 50 % odmeny, pri prvom výročí 30 % a pri druhom výročí 20 %. Zároveň platí, že strop na odmeny agentov za sprostredkovanie spotrebiteľských úverov a úverov na bývanie by mal byť 1,5 %.

 

Ďalšou zmenou je regulácia odkupnej hodnoty pre poistenia spojené s investičnými fondmi. Poisťovňa bude povinná v prvom roku investovať 50 % zaplateného poistného v prvom roku trvania poistnej zmluvy zníženého o poistné na krytie rizika, v druhom to bude 65 % a v treťom 80 %. Ak poistník ukončí poistnú zmluvu pred uplynutím poistnej doby, poisťovňa vyplatí poistníkovi odkupnú hodnotu minimálne vo výške časovej hodnoty investovaného poistného.

 

Obdobne bude situácia vyzerať aj pri poisteniach, iného druhu, pri ktorých vznikne nárok na odkupnú hodnotu. Ak poistník ukončí poistnú zmluvu pred uplynutím poistnej doby, poisťovňa vyplatí poistníkovi odkupnú hodnotu minimálne vo výške súčtu 50 % zaplateného poistného v prvom roku trvania poistnej zmluvy zníženého o poistné na krytie rizika, 65 % v druhom roku a 80 % v treťom roku.

 

 

Aj samotné poisťovne uznávajú, že v tomto prípade je určitá regulácia v poriadku. „Ako poisťovne sme sa k tomu postavili pozitívne, ale záleží od toho, do akej miery je to zošnurované, aby sme neprišli k tomu, že budeme úplne demotivovať sprostredkovateľov,“ povedal Vladimír Bakeš, prezident Slovenskej asociácie poisťovní (SLASPO). „Životnú poistku si nepríde urobiť klient na pobočku, to príde možno štvrtina, možno pätina klientov. Aktívne komunikovať a prezentovať produkty je úloha agentov. Nájsť klienta, absolvovať s ním niekoľko stretnutí, pripraviť poistný program, to stojí čas a energiu,“ doplnil.

7

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
25.5.2018 Ján Beracka

GDPR: Nové pravidlá ochrany osobných údajov sú už účinné

Od 25. mája je účinné nové nariadenie General data protection regulation (GDPR). Od tohto dňa definitívne platia nové pravidlá ochrany ...

24.5.2018 Ján Beracka

Filip Schochmann: Kto nedigitalizuje, neprežije!

Digitalizácia je dnes moderný a frekventovaný pojem. Ponúka zrýchlenie a zjednodušenie, taktiež možnosti „zdieľania“ a integrácie. ...

24.5.2018 Ivana Michalová

Vláda schválila pozmenenú novelu o stavebnom sporení

Vláda schválila novelu zákona o stavebnom sporení. Tento produkt bude menej atraktívny, no rezort financií oproti pôvodnému návrhu novely ...

23.5.2018 Ján Beracka

Eva Stoklásová: V porovnávačoch často chýbajú informácie, klienti mávajú nereálne očakávania

Súčasťou novely zákona o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve je aj paragraf o tom, že internetové porovnávače, cez ktoré ...

22.5.2018 Redakcia FinReport

GDPR: Firmy by sa mali pripraviť na spoluprácu s ÚOOÚ

Nariadenie general data protection regulation (GDPR) je relatívne komplikovaná norma, ktorá sa do slovenskej legislatívy dostala prostredníctvom ...

22.5.2018 Ján Beracka

Gertrud Ingestadová: Problémom digitalizácie EÚ je rôzne tempo členských krajín

EÚ, rovnako ako celý svet, digitalizuje. Členské štáty však majú špecifickú pozíciu, keďže v rámci EÚ vzniká jednotný digitálny ...

21.5.2018 Redakcia FinReport

GDPR: Firmy by mali rátať s tým, že ľudia si budú uplatňovať práva

Nariadenie General data protection regulation (GDPR) priznáva dotknutým osobám množstvo práv. Spoločnosti musia byť pripravené na to, že ...

18.5.2018 Ján Beracka

Poistná daň je v parlamente, vyvolala antikampaň

Daň z poistenia neustále vyvoláva veľké protesty poisťovní. Návrh sa 16. mája dostal do druhého čítania, no súčasne Slovenská ...

16.5.2018 Ján Beracka

Problémy so systémom SIPS sa objavili aj v utorok

Národná banka Slovenska (NBS) potvrdila, že problémy so systémom SIPS pokračovali aj v utorok. Problém nastal s cezhraničnými ...

15.5.2018 Ján Beracka

Na Slovensku meškali platby, NBS problém v systéme SIPS odstránila

Národná banka Slovenska (NBS) zaznamenala v pondelok výpadok v platobnom systéme SIPS. Niektoré platby tak boli zúčtované ...

14.5.2018 Ján Beracka

Odvod nahradí daň z poistenia. Vyvoláva množstvo obáv

Nová daň z poistenia nahradí osempercentný odvod z neživotného poistenia. Daň by mala byť účinná od októbra tohto ...

9.5.2018 Ján Beracka

Poisťovne digitalizujú, prekážok je stále dosť

Sektor poisťovníctva sa postupne digitalizuje, poisťovne neignorujú moderný vývoj celého sveta. Viaceré technológie už fungujú, naďalej ...

7.5.2018 Ivana Michalová

Predschválená hypotéka predstavuje menej administratívnej záťaže

Ponuka hypoték na slovenskom trhu je dnes relatívne bohatá a do úvahy môže pripadať hneď niekoľko bánk. Ak sa žiadateľ nevie rozhodnúť, ...

3.5.2018 Ján Beracka

Nové podmienky poskytovania úverov budú voči mladým ľudom menej prísne

Národná banka Slovenska (NBS) čiastočne ustúpila a zmiernila pravidlá, ktoré od 1. júla tohto roku sprísňujú poskytovanie úverov na ...

2.5.2018 Ján Beracka

Slovenské banky boli aj v prvom kvartáli ziskové

Slovenský bankový sektor je naďalej ziskový. Banky súhrne zvýšili svoj čistý zisk o takmer tri percentá. K rastu sa vrátili aj čisté ...

27.4.2018 Ján Beracka

Stavebné sporenie bude menej atraktívne, štátna prémia má mať obmedzenia

Ministerstvo financií v pondelok predstavilo zmeny v stavebnom sporení. Rezort do medzirezortného pripomienkového konania predložil návrh ...

26.4.2018 Ivana Michalová

Počet poisťovacích podvodov klesá, prispievajú k tomu aj technológie

Poistky sú pre podvodníkov stále lákavé. Týka sa to životného aj neživotného poistenia. Počet podvodníkov sa však z roka na rok ...

25.4.2018 Ivana Michalová

Štát získal na odvode z neživotného poistenia milióny eur, pôvodne čakal viac

Odvod z neživotného poistenia nenaplnil pôvodné očakávania rezortu financií. Poisťovne sa okrem toho sťažujú na nejasnosti, ktoré odvod ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

SPRAVODAJSTVO

Video: Veľkú Britániu zasiahla silná búrka s tisíckami bleskov, narušila aj leteckú dopravu Video: Veľkú Britániu zasiahla silná búrka s tisíckami bleskov, narušila aj leteckú dopravu
Fiat Chrysler zvoláva na opravy viac ako päť miliónov áut, majú problém so systémom Fiat Chrysler zvoláva na opravy viac ako päť miliónov áut, majú problém so systémom
Muž v Bratislave vošiel pod prechádzajúci vlak, zraneniam na mieste podľahol Muž v Bratislave vošiel pod prechádzajúci vlak, zraneniam na mieste podľahol
Mnisterka Lubyová súhlasí s opozíciou, do škôl musí ísť viac peňazí a zmeny treba odkomunikovať Mnisterka Lubyová súhlasí s opozíciou, do škôl musí ísť viac peňazí a zmeny treba odkomunikovať
Eurokomisár varuje budúcu taliansku vládu, že záchranný fond eurozóny krajinu nestabilizuje Eurokomisár varuje budúcu taliansku vládu, že záchranný fond eurozóny krajinu nestabilizuje

ANKETA

Akú technicko-administratívnu záťaž očakávate s príchodom GDPR?
malú (0%)
strednú (50%)
výrazné komplikácie podnikania (50%)
neviem o čo ide/neviem odhadnúť (0%)

Chcete dostávať novinky na E-mail?