Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Elektronické bankovníctvo sa rozvíja, kamenné pobočky nezmiznú

Ján Beracka Banky a poisťovne Poslať

Finančné služby na Slovensku sú v čoraz väčšej miere digitálne. Banky však samy upozorňujú na to, že pobočková sieť neumiera a stále si dokáže nájsť svoje uplatnenie. Napriek tomu je prirodzené, že obľuba pobočiek v porovnaní s online svetom upadá.

Zdroj foto: Wikipedia

Internetové služby bánk využíva väčšina Slovákov. Vyplýva to z výsledkov prieskumu Slovenskej sporiteľne. „Aspoň raz za polroka sa do internetbankingu prihlási 58 % Slovákov, z toho 54 % každý mesiac, kým bankového poradcu za rovnaký čas vyhľadá 43 % z nás,“ vyplýva z prieskumu Slovenskej sporiteľne. „Samotných bankových poradcov tak navštevujú menej často, pri komplexnejších záležitostiach, ako sú napríklad hypotéky, investovanie či poistenie. Internetbanking je o čosi využívanejší u našich západných susedov – 62 % Rakúšanov a až 77 % Čechov – iné krajiny v porovnaní so Slovenskom zaostávajú,“ uvádza banka.

 

Z prieskumu banky ďalej vyplýva, že 40 % respondentov sa aspoň raz za šesť mesiacov rozhodne navštíviť webovú stránku banky a 43 % respondentov aspoň raz za šesť mesiacov využije služby bankového pracovníka. 

Príklon k online prostrediu je už dlhodobý trend, ukázali aj výsledky prieskumu, ktoré portál FinančnáHitparáda.sk zverejnil v máji minulého roku. „Slováci pomerne citlivo vnímajú aj neochotu zamestnancov bánk. Zvlášť sa im nepáči, ak im bankári neodbytne ponúkajú nové produkty,“ upozorňuje portál FinančnáHitparáda.sk. Z prieskumu, ktorý portál uskutočnil v roku 2017, vyplýva, že Slováci si čoraz viac zvykajú na internetovú komunikáciu s bankou. „Prieskum jednoznačne ukázal, že Slováci chcú využívať viac bankových služieb cez internet a zároveň menej často navštevovať pobočky. Preto si aj viac všímajú nedokonalosti internetbankingu,“ hovorí Dominik Miša zo spoločnosti Staffino.

Pobočky majú svoje miesto na trhu

Na trhu sú však stále ľudia, ktorí jednoducho nechcú internetové služby využívať. „Na jednej strane vďaka inováciám v digitálnych bankových službách držíme krok s vyspelými štátmi, na druhej strane je pre množstvo Slovákov používanie internetbankingu viac stresujúce než osobná návšteva pobočky,“ upozorňuje portál FinančnáHitparáda.sk. 

Bankové pobočky teda z trhu nevymiznú, pre mnohých klientov sú naďalej dôležité. Ukázal to ďalší prieskum, ktorý uskutočnila spoločnosť Prima banka v spolupráci s prieskumnou agentúrou 2muse. Platí to aj napriek tomu, že aj tento prieskum potvrdzuje rozmach internetových služieb. „Až 85 % ľudí totiž pri pravidelnom využívaní bankových služieb siahne po internetbankingu a takmer 40 % dokonca po mobilnej aplikácii. Hoci žijeme v digitálnej ére a ľudia chcú čo najviac vecí vyriešiť bez čakania a z pohodlia domova, drvivá väčšina Slovákov tvrdí, že tradičné pobočky bánk sú pre nich stále veľmi dôležité,“ informuje Prima banka s tým, že určitú dôležitosť pripisuje pobočkovej sieti bánk až 80 % respondentov. 

Až 60 % respondentov chce čo najviac služieb k dispozícii online, no v prípade potreby chcú mať k dispozícii pobočku banky. Z bankovej praxe teda vyplýva, že online služby v zásade nekonkurujú pobočkám, banky sa snažia nájsť vyvážený model spoločného fungovania obidvoch týchto kanálov. Osobný kontakt so špecialistom banky je v určitých situáciách potrebný a skutočne na nezaplatenie,“ hovorí Alica Dobáková z portálu FinančnáHitparáda.sk.

 

Aj v poisťovníctve

Moderné technológie sa uplatňujú aj v poisťovníctve pri nahlasovaní škodových udalostí. Aj v tomto prípade sa presadzujú postupne. Klienti totiž nahlasujú svoje škodové udalosti najčastejšie prostredníctvom mobilného telefónu alebo papiera. Vyplýva to z údajov spoločnosti Allianz – SP. „Poistné udalosti v životnom poistení, ako úrazy či choroby, klienti najradšej hlásia papierovo, buď v pobočke, alebo cez svojho obchodného agenta. Cez telefón zase prichádza najviac hlásení v rámci havarijného a cestovného poistenia,“ vysvetľuje Viktor Cingel, viceprezident rezortu prevádzky a informačných technológií Allianz – SP. Hoci počet online hlásení neustále narastá, najobľúbenejší je pri hláseniach naďalej papier. Touto formou prichádza až 35 % hlásení. Cez telefón klienti nahlasujú 34 % škôd. 

logo
Prečítajte si tiež:
19.4.2024 Redakcia FinReport

Odchod do predčasného dôchodku bude po novom menej výhodný

Čerstvo schválená novela zákona o sociálnom poistení priniesla nie jednu, ale hneď dve novinky, ktoré zaujímajú slovenských dôchodcov. ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

ECB sa chystá testovať účtovanie peňazí cez blockchain

Hoci sa Európska centrálna banka v posledných dvoch rokoch spomína najmä v súvislosti so zvyšovaním základných úrokových sadzieb, ktoré ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o sociálnom poistení prinesie penzistom vyššie 13. dôchodky

Poslanci Národnej rady SR schválili novelu zákona o sociálnom poistení, v rámci ktorej odhlasovali vznik novej dôchodkovej dávky. Je ňou 13. ...

18.4.2024 Martin Jamnický

Predmanželská zmluva sa na Slovensku uzavrieť nedá, no upraviť bezpodielové spoluvlastníctvo je možné

Snúbenci na Slovensku nemôžu uzavrieť pred svadbou predmanželskú zmluvu a dohodnúť sa tak vopred na vyrovnaní majetku v prípade rozvodu. ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Registrácia daňových subjektov z úradnej moci je opäť o niečo jednoduchšia

Registrácia daňových subjektov Finančnou správou SR z úradnej moci je od polovice apríla tohto roku o niečo jednoduchšia. Daniari totiž ...

18.4.2024 Miloslava Némová

Umelá inteligencia vládne aj trhu so smartfónmi. Apple je pod tlakom, Samsung na vzostupe

Spoločnosť Apple, donedávna líder v predaji mobilných telefónov, po prudkom poklese predaja stratila svoju čelnú pozíciu na svetovom trhu v ...

17.4.2024 Robert Juriš

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa už o niekoľko dní skončia. Čo bude s ich ďalšími službami?

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Desiatka bánk na Slovensku začína používať jednotný ESG dotazník pre zákazníkov

Desiatka bánk pôsobiacich na slovenskom finančnom trhu začína používať nový jednotný ESG (Environmental – Social – Governance) ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Európske banky vyzvali EÚ, aby ich označila za strategický sektor

Európske banky vyzvali Európsku úniu, aby ich označila za kriticky dôležitý, respektíve strategický sektor. V zdôvodnení tejto požiadavky ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa v apríli 2024 skončia

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

15.4.2024 Roland Régely

Slovenské hypotéky patria medzi najdrahšie v eurozóne, klesá aj náš rating

V roku 2022 boli hypotéky na Slovensku jedny z najlacnejších v eurozóne, dnes sú na opačnom konci rebríčka. Kým v iných krajinách Európy ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Väčšina služieb Slovenskej sporiteľne bude nedostupná

Najväčšia banka na Slovensku avizuje odstávku niektorých služieb, ktorú zdôvodňuje aktualizáciou a údržbou bankových systémov. ...

10.4.2024 Zuzana Fryč

Ako zvládnuť zvýšenie splátok hypotekárneho úveru aj bez pomoci štátu

Od 1. januára tohto roka dostali dlžníci s hypotékami možnosť využiť štátny príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie, ktorý im ...

9.4.2024 Redakcia FinReport

Klienti Fio banky za niektoré tovary či služby zaplatili dvakrát

Fio banka sa obrátila na svojich klientov prostredníctvom sociálnej siete Facebook, kde sa im ospravedlnila za nepríjemnosti, s ktorými sa ...

8.4.2024 Zuzana Fryč

Obávate sa o osud svojho smartfónu? Takto si ho môžete poistiť

Mobilný telefón, alebo v súčasnosti už vo väčšine prípadov smartfón, je každodennou súčasťou nášho života. No do akej miery ho ...

5.4.2024 Dominik Horváth

Prečo sú na finančnom trhu nielen komerčné, ale aj centrálne banky a ako fungujú?

Centrálne banky sú kľúčovým hráčom vo svetovej ekonomike a zohrávajú nenahraditeľnú úlohu pri riadení menovej politiky, regulácii ...

4.4.2024 Zuzana Fryč

V akých prípadoch vám poisťovňa odmietne uzatvoriť životné poistenie?

Prejavy duševných ochorení, o ktorých sa dnes hovorí čoraz viac, môžu skomplikovať uzatvorenie životného poistenia. Dôležité je preto ...

3.4.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Slováci si vyberajú banku najmä podľa výšky poplatku za vedenie účtu

Slováci si tú „svoju” banku vyberajú podľa viacerých kritérií. Tým kľúčovým je výška mesačného poplatku za vedenie bežného ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay