Hľadaj

Ako sa zmení tvár poistenia v nasledujúcich desiatich rokoch?

Váš názor Poslať

Ondrej Reichbauer, riaditeľ Úseku tvorby produktov a podpory predaja Poštová poisťovňa, a. s.

 

Odpovedať na túto otázku vôbec nie je jednoduché. Priznám sa, že pri súčasných očakávaných legislatívnych úpravách, ako aplikácia PRIIPs nariadenia, regulácia na základe smernice o distribúcii (IDD), či regulácia provízií slovenského poistného sektora, je otázne, ako sa zmení tvár poistenia už v priebehu najbližšieho roka. Preto zamýšľať sa nad horizontom desiatich rokov je naozaj pohľad do zahmlenej vešteckej gule. Pri veštení zväčša funguje to, že ak je predpovedí viac, niektoré sa často aj naplnia. Pokúsim sa preto načrtnúť niekoľko faktorov alebo trendov, ktoré by mohli zmeny slovenského poistného sektora v horizonte desiatich rokov výrazne determinovať. 

 

  • Pretrvávanie nízkych úrokových sadzieb na finančnom trhu bude vplývať na nízke garancie zhodnotenia sporivých zložiek poistných produktov, čo bude spôsobovať zvýšený záujem klientov o rizikové životné poistenia na úkor poistenia kapitálového či investičného. Klienti sa tak poistením budú chrániť pred rizikami, pričom sporenie uprednostnia u špecialistov na investovanie, ak ich kuchyňa bude pre klientov transparentnejšia.
 

 

  • Pokračujúca regulácia poistného sektora bude spôsobovať rast prevádzkových nákladov poisťovní. Bude preto dôležitá miera flexibility poisťovní pokryť tieto náklady primeraným rastom zaslúženého poistného. Nie všetkým sa to však podarí a poistný trh sa bude koncentrovať. Úspory z rozsahu uprednostnia veľké univerzálne poisťovne, ktorých sila bude rásť. Jedinou obranou menších poisťovní bude len ich špecializácia, sústredenie sa na špecifický cieľový trh a ich pružnosť a efektivita pri výkone svojej činnosti.  

 

  • Napredovanie v oblasti online predaja a poskytovania online služieb. Podiel tohto spôsobu predaja bude rásť, pričom mu výrazne napomôžu rôzne internetové porovnávače, ktoré budú akcelerovať tlak na jednoduchosť a transparentnosť produktov, čo v konečnom dôsledku povedie k homogenizácii produktov a ich parametrov a k tlaku na znižovanie ich ceny. Poskytovanie online služieb poisťovní pri zmenovom konaní a pri likvidácii poistných udalostí sa stane bežným štandardom.

 

  • Pribaľovanie poistných produktov ako doplnkových služieb k iným finančným produktom, ale aj k tovarom. Poistenie sa v budúcnosti môže stať čiastkovým predmetom takmer každého nákupu. Bežné je už dnes napríklad spojenie úveru a poistenia schopnosti splácať úver, účtu a celoročného cestovného poistenia, nákupu elektroniky a poistenia predĺženej záruky, mobilu a poistenia jeho odcudzenia alebo náhodného poškodenia, či auta a povinného zmluvného a havarijného poistenia. Nechajme sa preto prekvapiť, k čomu všetkému sa  cenovo dostupné poistené produkty budú v budúcnosti predávať.  

 

  • Efektívnejšie využívanie dostupných informácií o klientovi a jeho správaní budú kľúčom k úspechu adresnejšieho oslovenia potenciálnych klientov. Zber dát, ich analýza a efektívne využívanie v záujme podpory predaja budú uprednostňovať veľké univerzálne poisťovne, ktoré sa pomocou tohto nástroja budú snažiť dosiahnuť pokrytie väčšiny poistných potrieb svojich klientov.  

 

  • Elektronická zdravotná karta by mohla výrazne napomôcť k oceňovaniu zdravotného stavu klienta pred vstupom do poistenia a pri likvidácii poistných udalostí. Je preto možné, že sa v budúcnosti najmä životné poistné produkty budú predávať s individuálnejšie určenou cenou vzhľadom na množstvo sledovaných vstupných údajov. Trend individualizácie poistného vzhľadom na správanie klienta bude trendom aj v neživotnom poistení, a to najmä pri poistení motorových vozidiel.

 

  • Nasýtenie predajných sietí množstvom produktov je obrovské. Aj v záujme racionalizácie nákladov je preto možné predpokladať zoštíhľovanie produktových portfólií jednotlivých poisťovní, resp. minimálne zjednodušenie a sprehľadnenie produktov, na čo je potrebná úzka koordinácia medzi poisťovňou a predajnými sieťami s dôrazom na vzdelávanie a neustále obnovovanie znalostí.

 

Roman Juráš, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ poisťovne Generali

Poistenie sa v najbližších rokoch bude uberať dvoma základnými smermi: ešte väčšou orientáciou na potreby klienta a zavádzaním nových technológií a inovácií do poistných produktov. Vďaka nim poisťovne nebudú už len pomáhať s odstraňovaním následkov poistných udalostí, ale im budú aj aktívne predchádzať.

 

Na trhu budú úspešné tie poisťovne, ktoré  pochopia, že absolútnym stredobodom záujmu musí byť ich klient a pochopenie jeho potrieb, ktoré sa v čase neustále menia. S týmto cieľom neodmysliteľne súvisí aj zavádzanie inovácií a nových technológií. Bez nich by poisťovne nedokázali držať krok s tým, čo klienti od moderného poistenia vyžadujú.

 

Preto sme ako prví na trhu zaviedli napríklad pripoistenie áut SOS partner na princípe telematiky – teda spojenia moderných technológií a poisťovníctva. Zariadenie so zabudovaným GPS a SIM kartou nainštalované priamo v aute po náraze automaticky privolá pomoc. Ak je posádka v núdzi aj v prípade, že auto nenarazilo, s operátorom asistenčných služieb sa spojí jednoduchým stlačením núdzového tlačidla.

 

Pri poistení majetku musia poisťovne reflektovať, že z našich domovov sa postupne stávajú smart domovy. Práve toto môžu efektívne využiť pri predchádzaní a odvrátení škôd – moderné technológie môžu napríklad upozorniť na požiar v poistenej budove. Miesto na trhu budú mať aj aplikácie, ktoré budú klientov upozorňovať, že k ich domovu sa blíži napríklad silná búrka.

 

V nasledujúcich rokoch si moderné technológie nájdu uplatnenie aj v životnom poistení. Aj tu dokážu identifikovať, že človek má zdravotné problémy a privolať mu tak pomoc. Životné poistenie sa bude uberať cestou, v rámci ktorej dostanú tí klienti, ktorí sa o seba starajú a žijú zdravším životným štýlom, od poisťovne rôzne výhody.

 

Klientom už dnes uľahčujú komunikáciu s poisťovňou služby ako nahlasovanie poistných udalostí cez web či sledovanie stavu, v akom sa nachádzajú. Potrebné dokumenty môžu klienti našej poisťovne nahrávať priamo z pohodlia domova cez webovú stránku. Spúšťame tiež klientsku zónu, kde klienti na jednom mieste nájdu prehľad svojich poistných zmlúv aj poistných udalostí.

 

Verím, že všetky tieto výzvy dokáže poistný trh zvládnuť aj napriek mnohým reguláciám, ktorým bude v najbližšom období čeliť. A to tak zo strany štátu, ako aj zo strany inštitúcií Európskej únie.

 

Peter Brudňák, generálny riaditeľ NN Životnej poisťovne

Odvetvie poisťovníctva, a zvlášť životného poistenia, čakajú v najbližších rokoch väčšie zmeny. Musíme si priznať, že v oblasti digitalizácie náš biznis trochu zaostal oproti ostatným finančným odvetviam. Životné poisťovne sa teda budú snažiť v najbližších rokoch tento trend dobehnúť.

 

 

IT technológie zmenia spôsob poskytovania poistných služieb. Napríklad bude možné poskytovať personalizované ponuky ešte viac vyhovujúce špecifikám klienta. Poisťovne budú detailnejšie poznať svojich klientov. Pomocou rôznych nástrojov bude možné zbierať údaje o ich životnom štýle alebo zdravotnom stave. Výsledkom by mala byť individuálna ponuka presne ušitá na mieru zákazníka. Digitalizácia by tiež mala zredukovať množstvo papierov, skrátiť čas poistných procesov a čakacie lehoty vo všetkých smeroch. A to je rozhodne v prospech klienta. 

 

Ďalšou výzvou bude stále prísnejšia legislatíva týkajúca sa poisťovní. Tento trend platí naprieč celým finančným sektorom. Očakávame, že európska aj národná regulácia budú naďalej „pritvrdzovať“, čo bude klásť vyššie nároky na poisťovne.

 

A vývoj poisťovníctva určite ovplyvní aj stále rastúci záujem o čisto rizikové poistné produkty, ako aj o rôzne asistenčné služby, predovšetkým zdravotného charakteru.

Prečítajte si tiež:
19.9.2017 Ján Beracka

Hypotéky pre mladých budú administratívne náročnejšie, pôvodný systém platí do konca roka

Už dlhší čas je známe, že zvýhodnenie hypotekárneho úveru pre mladých sa od januára zmení na daňový bonus. Táto zmena má viacero ...

18.9.2017 Ján Beracka

Drony majú budúcnosť. Aj v poisťovníctve

Poistenie dronov je zatiaľ iba na začiatku, na Slovensku sa podobá na PZP. Ďalšie produkty sa zrejme budú rozvíjať spolu s touto ...

15.9.2017 Ivana Michalová

Na Bankového ombudsmana sa obracia čoraz viac ľudí, problematické sú úvery

Kancelária Bankového ombudsmana (BO) poskytla v  roku 2016 rekordný počet konzultácií spotrebiteľom. Rekordný bol aj objem vrátených ...

14.9.2017 Marek Mittaš

Doplnkové poistenie automobilov. Chránia viac ako len základ

Povinné zmluvné poistenie automobilu je povinnou výbavou. Havarijné zase doplnkovou kolekciou. Na trhu je k nemu aj množstvo pripoistení, na ...

12.9.2017 Marek Mittaš

Výhodné cesty k novému autu

V podnikaní aj bežnom živote je auto skôr nevyhnutnosť než prestíž. Dostupnosť áut zvyšuje aj široká paleta možností financovania. ...

11.9.2017 Marek Mittaš

PZP prešlo zmenami a ďalšie sa chystajú!

Povinné zmluvné poistenie za posledné roky prešlo mnohými zmenami, ale jeho poslanie a funkcia ostáva nezmenená. Kryje škody, ktoré ...

8.9.2017 Marek Mittaš

Hodinky, ktoré ukazujú viac ako presný čas

Hodinky na zápästí sú vecou prestíže, exkluzívnym šperkom a  zároveň vyjadrujú vzťah človeka k  hodnotám. Teda to platí vtedy, ak ...

7.9.2017 Ján Beracka

Technológie pozmenia aj poisťovníctvo

Poisťovníctvo čakajú roky, v ktorých sa budú poisťovne, produkty aj klienti vyvíjať. Pôsobiť bude množstvo nových technológií, ktoré ...

6.9.2017 Redakcia FinReport

Druhotná platobná neschopnosť je hrozbou aj pre zdravé firmy

Nepriaznivé vonkajšie vplyvy môžu znamenať zásadné riziko aj pre vnútorne dobre fungujúce firmy. Medzi takéto okolnosti patrí aj druhotná ...

5.9.2017 Ján Beracka

Hypotéka pre mladých bude dostupnejšia

Zvýhodnená hypotéka pre mladých bude od októbra dostupnejšia. Zvyšuje sa totiž príjmový strop, do ktorého sa žiadatelia o výhodnejšiu ...

5.9.2017 Ján Beracka

Nové požiadavky na odbornosť potrápia najmä príležitostných agentov

Vláda Slovenskej republiky už schválila znenie novely zákona zákona o  finančnom sprostredkovaní a  finančnom poradenstve, objavujú sa ...

4.9.2017 Ján Beracka

Budúcnosť poistenia? Krytie rizík šité na mieru

Poisťovne sa v nasledujúcich rokoch zákonite zmenia, ak budú chcieť vo svojom podnikaní uspieť. Popri tlaku na zmenu, ktorý vyvoláva ...

1.9.2017 Ján Beracka

Slovákov ohrozujú najmä kritické choroby, prinášajú aj finančné problémy

Slováci sa v porovnaní s rizikom vypuknutia kritických chorôb omnoho častejšie poisťujú proti prípadom úrazu s trvalými následkami. ...

31.8.2017 Marek Mittaš

Srí Lanka – krajina, ktorá vás vylieči!

Malý ostrov medzi Áziou a Indiou, kde sa stretli európski kolonizátori, aby vytvorili jedinečné miesto na Zemi. Stretávajú sa tu všetky ...

30.8.2017 Ján Beracka

Štát nepodporuje poistenie, sťažuje sa SLASPO

Slovenské poisťovne nie sú ani zďaleka spokojné s tým, v akom prostredí podnikajú. Popri inej regulácii majú poisťovne výhrady k tomu, ...

22.8.2017 Ivana Michalová

Pavol Chovan: Musíme hľadať cestu, ako efektívne pracovať so zdrojmi

Na trhu zdravotného poistenia máme dobrý príklad konkurenčného prostredia, kde funguje jedna štátna poisťovňa a dve komerčné poisťovne. ...

21.8.2017 Black Stork

Prestížny turnaj FALDO Series pre juniorov už ôsmykrát v Tatrách

V pondelok 21.augusta 2017 o 19:00 slávnostne otvoria 8.ročník medzinárodného turnaja FALDO SERIES Slovakia Championship pre juniorov do 21 ...

18.8.2017 Jana Poláčiková

Dôchodkový a sociálny systém – ako ďalej?

Sociálny systém je zložitý spoločenský organizmus, ktorý sprevádza každého človeka od narodenia až po jeho smrť. Je odrazom kultúrnej ...

PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení

SPRAVODAJSTVO

Polícia zatkla tretieho podozrivého v súvislosti s útokom v londýnskom metre
Ľahká americká ropa oslabila o 43 centov, klesla aj cena severomorskej ropy Brent
Trumpova manželka zvažuje žalobu na školu v Chorvátsku, rozhorčila ju reklamná kampaň s jej fotkou
Video: Počet obetí ničivého zemetrasenia v Mexiku stúpa, v hlavnom meste vyhlásili stav katastrofy
Vo Frankfurte našli bombu, zatvoria letisko aj diaľnicu

Najčítanejšie

  1. 1.
    Drony majú budúcnosť. Aj v poisťovníctve
  2. 2.
    Hypotéky pre mladých budú administratívne náročnejšie, pôvodný systém platí do konca roka
  3. 3.
    Vo Frankfurte našli bombu, zatvoria letisko aj diaľnicu
  4. 4.
    Veľa peňazí a energie sa míňa na riešenie konfliktov, Lajčák vyzýva na predchádzanie sporov
  5. 5.
    Fico chce otvoriť dlhovú brzdu, prioritou aj zvyšovanie životnej úrovne ľudí

ANKETA

Akú technicko-administratívnu záťaž očakávate s príchodom GDPR?
malú (0%)
strednú (50%)
výrazné komplikácie podnikania (50%)
neviem o čo ide/neviem odhadnúť (0%)

Chcete dostávať novinky na E-mail?

FinReport
O nás Kontakt