Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Ako sa zmení tvár poistenia v nasledujúcich desiatich rokoch?

Redakcia FinReport Váš názor Poslať

Ondrej Reichbauer, riaditeľ Úseku tvorby produktov a podpory predaja Poštová poisťovňa, a. s.

Odpovedať na túto otázku vôbec nie je jednoduché. Priznám sa, že pri súčasných očakávaných legislatívnych úpravách, ako aplikácia PRIIPs nariadenia, regulácia na základe smernice o distribúcii (IDD), či regulácia provízií slovenského poistného sektora, je otázne, ako sa zmení tvár poistenia už v priebehu najbližšieho roka. Preto zamýšľať sa nad horizontom desiatich rokov je naozaj pohľad do zahmlenej vešteckej gule. Pri veštení zväčša funguje to, že ak je predpovedí viac, niektoré sa často aj naplnia. Pokúsim sa preto načrtnúť niekoľko faktorov alebo trendov, ktoré by mohli zmeny slovenského poistného sektora v horizonte desiatich rokov výrazne determinovať. 

  • Pretrvávanie nízkych úrokových sadzieb na finančnom trhu bude vplývať na nízke garancie zhodnotenia sporivých zložiek poistných produktov, čo bude spôsobovať zvýšený záujem klientov o rizikové životné poistenia na úkor poistenia kapitálového či investičného. Klienti sa tak poistením budú chrániť pred rizikami, pričom sporenie uprednostnia u špecialistov na investovanie, ak ich kuchyňa bude pre klientov transparentnejšia.
 
  • Pokračujúca regulácia poistného sektora bude spôsobovať rast prevádzkových nákladov poisťovní. Bude preto dôležitá miera flexibility poisťovní pokryť tieto náklady primeraným rastom zaslúženého poistného. Nie všetkým sa to však podarí a poistný trh sa bude koncentrovať. Úspory z rozsahu uprednostnia veľké univerzálne poisťovne, ktorých sila bude rásť. Jedinou obranou menších poisťovní bude len ich špecializácia, sústredenie sa na špecifický cieľový trh a ich pružnosť a efektivita pri výkone svojej činnosti.  
  • Napredovanie v oblasti online predaja a poskytovania online služieb. Podiel tohto spôsobu predaja bude rásť, pričom mu výrazne napomôžu rôzne internetové porovnávače, ktoré budú akcelerovať tlak na jednoduchosť a transparentnosť produktov, čo v konečnom dôsledku povedie k homogenizácii produktov a ich parametrov a k tlaku na znižovanie ich ceny. Poskytovanie online služieb poisťovní pri zmenovom konaní a pri likvidácii poistných udalostí sa stane bežným štandardom.
  • Pribaľovanie poistných produktov ako doplnkových služieb k iným finančným produktom, ale aj k tovarom. Poistenie sa v budúcnosti môže stať čiastkovým predmetom takmer každého nákupu. Bežné je už dnes napríklad spojenie úveru a poistenia schopnosti splácať úver, účtu a celoročného cestovného poistenia, nákupu elektroniky a poistenia predĺženej záruky, mobilu a poistenia jeho odcudzenia alebo náhodného poškodenia, či auta a povinného zmluvného a havarijného poistenia. Nechajme sa preto prekvapiť, k čomu všetkému sa  cenovo dostupné poistené produkty budú v budúcnosti predávať.  
  • Efektívnejšie využívanie dostupných informácií o klientovi a jeho správaní budú kľúčom k úspechu adresnejšieho oslovenia potenciálnych klientov. Zber dát, ich analýza a efektívne využívanie v záujme podpory predaja budú uprednostňovať veľké univerzálne poisťovne, ktoré sa pomocou tohto nástroja budú snažiť dosiahnuť pokrytie väčšiny poistných potrieb svojich klientov.  
  • Elektronická zdravotná karta by mohla výrazne napomôcť k oceňovaniu zdravotného stavu klienta pred vstupom do poistenia a pri likvidácii poistných udalostí. Je preto možné, že sa v budúcnosti najmä životné poistné produkty budú predávať s individuálnejšie určenou cenou vzhľadom na množstvo sledovaných vstupných údajov. Trend individualizácie poistného vzhľadom na správanie klienta bude trendom aj v neživotnom poistení, a to najmä pri poistení motorových vozidiel.
  • Nasýtenie predajných sietí množstvom produktov je obrovské. Aj v záujme racionalizácie nákladov je preto možné predpokladať zoštíhľovanie produktových portfólií jednotlivých poisťovní, resp. minimálne zjednodušenie a sprehľadnenie produktov, na čo je potrebná úzka koordinácia medzi poisťovňou a predajnými sieťami s dôrazom na vzdelávanie a neustále obnovovanie znalostí.

Roman Juráš, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ poisťovne Generali

Poistenie sa v najbližších rokoch bude uberať dvoma základnými smermi: ešte väčšou orientáciou na potreby klienta a zavádzaním nových technológií a inovácií do poistných produktov. Vďaka nim poisťovne nebudú už len pomáhať s odstraňovaním následkov poistných udalostí, ale im budú aj aktívne predchádzať.

Na trhu budú úspešné tie poisťovne, ktoré  pochopia, že absolútnym stredobodom záujmu musí byť ich klient a pochopenie jeho potrieb, ktoré sa v čase neustále menia. S týmto cieľom neodmysliteľne súvisí aj zavádzanie inovácií a nových technológií. Bez nich by poisťovne nedokázali držať krok s tým, čo klienti od moderného poistenia vyžadujú.

Preto sme ako prví na trhu zaviedli napríklad pripoistenie áut SOS partner na princípe telematiky – teda spojenia moderných technológií a poisťovníctva. Zariadenie so zabudovaným GPS a SIM kartou nainštalované priamo v aute po náraze automaticky privolá pomoc. Ak je posádka v núdzi aj v prípade, že auto nenarazilo, s operátorom asistenčných služieb sa spojí jednoduchým stlačením núdzového tlačidla.

Pri poistení majetku musia poisťovne reflektovať, že z našich domovov sa postupne stávajú smart domovy. Práve toto môžu efektívne využiť pri predchádzaní a odvrátení škôd – moderné technológie môžu napríklad upozorniť na požiar v poistenej budove. Miesto na trhu budú mať aj aplikácie, ktoré budú klientov upozorňovať, že k ich domovu sa blíži napríklad silná búrka.

V nasledujúcich rokoch si moderné technológie nájdu uplatnenie aj v životnom poistení. Aj tu dokážu identifikovať, že človek má zdravotné problémy a privolať mu tak pomoc. Životné poistenie sa bude uberať cestou, v rámci ktorej dostanú tí klienti, ktorí sa o seba starajú a žijú zdravším životným štýlom, od poisťovne rôzne výhody.

Klientom už dnes uľahčujú komunikáciu s poisťovňou služby ako nahlasovanie poistných udalostí cez web či sledovanie stavu, v akom sa nachádzajú. Potrebné dokumenty môžu klienti našej poisťovne nahrávať priamo z pohodlia domova cez webovú stránku. Spúšťame tiež klientsku zónu, kde klienti na jednom mieste nájdu prehľad svojich poistných zmlúv aj poistných udalostí.

Verím, že všetky tieto výzvy dokáže poistný trh zvládnuť aj napriek mnohým reguláciám, ktorým bude v najbližšom období čeliť. A to tak zo strany štátu, ako aj zo strany inštitúcií Európskej únie.

Peter Brudňák, generálny riaditeľ NN Životnej poisťovne

Odvetvie poisťovníctva, a zvlášť životného poistenia, čakajú v najbližších rokoch väčšie zmeny. Musíme si priznať, že v oblasti digitalizácie náš biznis trochu zaostal oproti ostatným finančným odvetviam. Životné poisťovne sa teda budú snažiť v najbližších rokoch tento trend dobehnúť.

 

IT technológie zmenia spôsob poskytovania poistných služieb. Napríklad bude možné poskytovať personalizované ponuky ešte viac vyhovujúce špecifikám klienta. Poisťovne budú detailnejšie poznať svojich klientov. Pomocou rôznych nástrojov bude možné zbierať údaje o ich životnom štýle alebo zdravotnom stave. Výsledkom by mala byť individuálna ponuka presne ušitá na mieru zákazníka. Digitalizácia by tiež mala zredukovať množstvo papierov, skrátiť čas poistných procesov a čakacie lehoty vo všetkých smeroch. A to je rozhodne v prospech klienta. 

Ďalšou výzvou bude stále prísnejšia legislatíva týkajúca sa poisťovní. Tento trend platí naprieč celým finančným sektorom. Očakávame, že európska aj národná regulácia budú naďalej „pritvrdzovať“, čo bude klásť vyššie nároky na poisťovne.

A vývoj poisťovníctva určite ovplyvní aj stále rastúci záujem o čisto rizikové poistné produkty, ako aj o rôzne asistenčné služby, predovšetkým zdravotného charakteru.

logo
Prečítajte si tiež:
19.3.2024 Redakcia FinReport

Pozor na podvodníkov vymáhajúcich fiktívne daňové nedoplatky

Snaha o finančné podvody napríklad prostredníctvom falošných e-mailov je súčasťou našich životov už niekoľko rokov. A hoci sa s nimi ...

18.3.2024 Redakcia FinReport

Bitcoin ukázal svoju pravú tvár, jeho hodnota klesla o 9-tisíc dolárov

Najsilnejšia kryptomena na trhu – bitcoin opäť ukázala svoju pravú tvár. Po niekoľkonásobnom prekonaní rekordnej hodnoty za jeden token ...

18.3.2024 Robert Juriš

ECB zrejme v lete zníži svoje úrokové sadzby, no hypotéky zlacnieť nemusia

Nehnuteľnosti na bývanie sa počas uplynulých dvoch rokov poznačených zásadným nárastom úrokových sadzieb hypotekárnych úverov v priemere ...

18.3.2024 Redakcia FinReport

Legendárny herec Jozef Kroner má vlastnú desaťeurovú mincu

Práve dnes, teda 18. marca 2024, Národná banka Slovenska uvádza do predaja zberateľskú desaťeurovú mincu s námetom stého výročia ...

18.3.2024 Redakcia FinReport

Nové objednávky v priemysle na začiatku roka klesli o 5,8 % na menej ako 5 miliárd eur

Hodnota nových objednávok v priemysle v januári 2024 medziročne klesla o 5,8 %, keď dosiahla objem necelých 5 miliárd eur, presnejšie 4,96 ...

18.3.2024 Redakcia FinReport

Poisťovňa Partners za dva roky získala 13-tisíc klientov

Najmladšia poisťovňa pôsobiaca na slovenskom finančnom trhu Partners Poisťovňa za dva roky svojej existencie uzatvorila 10 341 poistných ...

18.3.2024 Redakcia FinReport

Poplatky za služby katastra nehnuteľností budú od 1. apríla drahšie

Štátny rozpočet potrebuje finančnú injekciu, a preto sa zdvíhajú poplatky za prakticky všetky služby štátu. Výnimkou nie sú ani služby ...

17.3.2024 Redakcia FinReport

ECB varuje banky pred rizikovými spoluprácami s externými dodávateľmi služieb

Európska centrálna banka, ako orgán dohľadu nad finančným trhom, varuje banky pred nadmerným využívaním outsourcingových služieb ...

17.3.2024 Redakcia FinReport

Každý šiesty Argentínčan hladuje, hyperinflácia prekročila 250 %

Argentína má jednu z najväčších latinskoamerických ekonomík, no napriek tomu je mimoriadne krehká a dlhodobo sa jej nedarí. Miera chudoby v ...

15.3.2024 Zuzana Fryč

Poistní odborníci poukazujú na vážne nedostatky v návrhu zákona o PZP

Návrh novely zákona o povinnom zmluvnom poistení (PZP), ktorý Ministerstvo financií SR pripravuje na rokovanie vlády SR, stále obsahuje ...

14.3.2024 Robert Juriš

Poisťovňa Kooperativa získala podiel v spoločnosti Universal maklérsky dom

Líder na slovenskom poistnom trhu poisťovňa Kooperativa vlastnícky vstúpila do desiatej najsilnejšej sprostredkovateľskej spoločnosti do ...

12.3.2024 Roland Régely

Bezpečnostné schránky v banke: Hotovosť nie, investičné zlato áno

Bezpečnostné schránky v bankách si ľudia často mylne spájajú s ukladaním šperkov, finančnej hotovosti či tajných cenností. Ich obsah ...

12.3.2024 Redakcia FinReport

NBS dala spoločnosti Salus Populi 20-tisícovú pokutu

Národná banka Slovenska udelila bratislavskej spoločnosti Salus Populi pokutu vo výške 20-tisíc eur. Príčinou podľa nej boli chýbajúce ...

12.3.2024 Redakcia FinReport

Nezabudnite si vybrať finančnú hotovosť, Slovenská sporiteľňa plánuje odstávku svojich služieb

Najväčšia banka pôsobiaca na slovenskom finančnom trhu počas dvoch nasledujúcich víkendov vypne svoje služby. Bankomaty budú nedostupné a ...

11.3.2024 Redakcia FinReport

Najviac Oscarov 2024 získal film Oppenheimer

Včerajší 96. ročník udeľovania prestížnych filmových Cien Akadémie s napätím sledovali milióny divákov na celom svete. Najviac zlatých ...

11.3.2024 Zuzana Fryč

Podmienky posudzovania príjmu pri žiadosti o hypotéku sú u podnikateľov prísnejšie

Podnikatelia, ktorí v tomto roku zvažujú požiadať banku o hypotéku, by mali myslieť na to, že podanie daňového priznania môže byť pri ...

8.3.2024 Redakcia FinReport

Americká banka NYCB má problémy, zachrániť ju má miliardová finančná injekcia

Ďalšia banka sa topí v problémoch. Tentoraz je to americká NYCB, ktorá si musela zabezpečiť injekciu v podobe miliardy dolárov, aby sa vyhla ...

8.3.2024 Redakcia FinReport

V Česku spustili banku Partners, ktorá funguje ako mobilná aplikácia

V Česku otvorili novú banku. Zatiaľ je prístupná len pre klientov sprostredkovateľskej spoločnosti Partners, no od apríla by jej služby mali ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay