Hľadaj

Ako sa zmení tvár poistenia v nasledujúcich desiatich rokoch?

15 Váš názor Poslať

Ondrej Reichbauer, riaditeľ Úseku tvorby produktov a podpory predaja Poštová poisťovňa, a. s.

 

Odpovedať na túto otázku vôbec nie je jednoduché. Priznám sa, že pri súčasných očakávaných legislatívnych úpravách, ako aplikácia PRIIPs nariadenia, regulácia na základe smernice o distribúcii (IDD), či regulácia provízií slovenského poistného sektora, je otázne, ako sa zmení tvár poistenia už v priebehu najbližšieho roka. Preto zamýšľať sa nad horizontom desiatich rokov je naozaj pohľad do zahmlenej vešteckej gule. Pri veštení zväčša funguje to, že ak je predpovedí viac, niektoré sa často aj naplnia. Pokúsim sa preto načrtnúť niekoľko faktorov alebo trendov, ktoré by mohli zmeny slovenského poistného sektora v horizonte desiatich rokov výrazne determinovať. 

 

  • Pretrvávanie nízkych úrokových sadzieb na finančnom trhu bude vplývať na nízke garancie zhodnotenia sporivých zložiek poistných produktov, čo bude spôsobovať zvýšený záujem klientov o rizikové životné poistenia na úkor poistenia kapitálového či investičného. Klienti sa tak poistením budú chrániť pred rizikami, pričom sporenie uprednostnia u špecialistov na investovanie, ak ich kuchyňa bude pre klientov transparentnejšia.
 

 

  • Pokračujúca regulácia poistného sektora bude spôsobovať rast prevádzkových nákladov poisťovní. Bude preto dôležitá miera flexibility poisťovní pokryť tieto náklady primeraným rastom zaslúženého poistného. Nie všetkým sa to však podarí a poistný trh sa bude koncentrovať. Úspory z rozsahu uprednostnia veľké univerzálne poisťovne, ktorých sila bude rásť. Jedinou obranou menších poisťovní bude len ich špecializácia, sústredenie sa na špecifický cieľový trh a ich pružnosť a efektivita pri výkone svojej činnosti.  

 

  • Napredovanie v oblasti online predaja a poskytovania online služieb. Podiel tohto spôsobu predaja bude rásť, pričom mu výrazne napomôžu rôzne internetové porovnávače, ktoré budú akcelerovať tlak na jednoduchosť a transparentnosť produktov, čo v konečnom dôsledku povedie k homogenizácii produktov a ich parametrov a k tlaku na znižovanie ich ceny. Poskytovanie online služieb poisťovní pri zmenovom konaní a pri likvidácii poistných udalostí sa stane bežným štandardom.

 

  • Pribaľovanie poistných produktov ako doplnkových služieb k iným finančným produktom, ale aj k tovarom. Poistenie sa v budúcnosti môže stať čiastkovým predmetom takmer každého nákupu. Bežné je už dnes napríklad spojenie úveru a poistenia schopnosti splácať úver, účtu a celoročného cestovného poistenia, nákupu elektroniky a poistenia predĺženej záruky, mobilu a poistenia jeho odcudzenia alebo náhodného poškodenia, či auta a povinného zmluvného a havarijného poistenia. Nechajme sa preto prekvapiť, k čomu všetkému sa  cenovo dostupné poistené produkty budú v budúcnosti predávať.  

 

  • Efektívnejšie využívanie dostupných informácií o klientovi a jeho správaní budú kľúčom k úspechu adresnejšieho oslovenia potenciálnych klientov. Zber dát, ich analýza a efektívne využívanie v záujme podpory predaja budú uprednostňovať veľké univerzálne poisťovne, ktoré sa pomocou tohto nástroja budú snažiť dosiahnuť pokrytie väčšiny poistných potrieb svojich klientov.  

 

  • Elektronická zdravotná karta by mohla výrazne napomôcť k oceňovaniu zdravotného stavu klienta pred vstupom do poistenia a pri likvidácii poistných udalostí. Je preto možné, že sa v budúcnosti najmä životné poistné produkty budú predávať s individuálnejšie určenou cenou vzhľadom na množstvo sledovaných vstupných údajov. Trend individualizácie poistného vzhľadom na správanie klienta bude trendom aj v neživotnom poistení, a to najmä pri poistení motorových vozidiel.

 

  • Nasýtenie predajných sietí množstvom produktov je obrovské. Aj v záujme racionalizácie nákladov je preto možné predpokladať zoštíhľovanie produktových portfólií jednotlivých poisťovní, resp. minimálne zjednodušenie a sprehľadnenie produktov, na čo je potrebná úzka koordinácia medzi poisťovňou a predajnými sieťami s dôrazom na vzdelávanie a neustále obnovovanie znalostí.

 

Roman Juráš, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ poisťovne Generali

Poistenie sa v najbližších rokoch bude uberať dvoma základnými smermi: ešte väčšou orientáciou na potreby klienta a zavádzaním nových technológií a inovácií do poistných produktov. Vďaka nim poisťovne nebudú už len pomáhať s odstraňovaním následkov poistných udalostí, ale im budú aj aktívne predchádzať.

 

Na trhu budú úspešné tie poisťovne, ktoré  pochopia, že absolútnym stredobodom záujmu musí byť ich klient a pochopenie jeho potrieb, ktoré sa v čase neustále menia. S týmto cieľom neodmysliteľne súvisí aj zavádzanie inovácií a nových technológií. Bez nich by poisťovne nedokázali držať krok s tým, čo klienti od moderného poistenia vyžadujú.

 

Preto sme ako prví na trhu zaviedli napríklad pripoistenie áut SOS partner na princípe telematiky – teda spojenia moderných technológií a poisťovníctva. Zariadenie so zabudovaným GPS a SIM kartou nainštalované priamo v aute po náraze automaticky privolá pomoc. Ak je posádka v núdzi aj v prípade, že auto nenarazilo, s operátorom asistenčných služieb sa spojí jednoduchým stlačením núdzového tlačidla.

 

Pri poistení majetku musia poisťovne reflektovať, že z našich domovov sa postupne stávajú smart domovy. Práve toto môžu efektívne využiť pri predchádzaní a odvrátení škôd – moderné technológie môžu napríklad upozorniť na požiar v poistenej budove. Miesto na trhu budú mať aj aplikácie, ktoré budú klientov upozorňovať, že k ich domovu sa blíži napríklad silná búrka.

 

V nasledujúcich rokoch si moderné technológie nájdu uplatnenie aj v životnom poistení. Aj tu dokážu identifikovať, že človek má zdravotné problémy a privolať mu tak pomoc. Životné poistenie sa bude uberať cestou, v rámci ktorej dostanú tí klienti, ktorí sa o seba starajú a žijú zdravším životným štýlom, od poisťovne rôzne výhody.

 

Klientom už dnes uľahčujú komunikáciu s poisťovňou služby ako nahlasovanie poistných udalostí cez web či sledovanie stavu, v akom sa nachádzajú. Potrebné dokumenty môžu klienti našej poisťovne nahrávať priamo z pohodlia domova cez webovú stránku. Spúšťame tiež klientsku zónu, kde klienti na jednom mieste nájdu prehľad svojich poistných zmlúv aj poistných udalostí.

 

Verím, že všetky tieto výzvy dokáže poistný trh zvládnuť aj napriek mnohým reguláciám, ktorým bude v najbližšom období čeliť. A to tak zo strany štátu, ako aj zo strany inštitúcií Európskej únie.

 

Peter Brudňák, generálny riaditeľ NN Životnej poisťovne

Odvetvie poisťovníctva, a zvlášť životného poistenia, čakajú v najbližších rokoch väčšie zmeny. Musíme si priznať, že v oblasti digitalizácie náš biznis trochu zaostal oproti ostatným finančným odvetviam. Životné poisťovne sa teda budú snažiť v najbližších rokoch tento trend dobehnúť.

 

 

IT technológie zmenia spôsob poskytovania poistných služieb. Napríklad bude možné poskytovať personalizované ponuky ešte viac vyhovujúce špecifikám klienta. Poisťovne budú detailnejšie poznať svojich klientov. Pomocou rôznych nástrojov bude možné zbierať údaje o ich životnom štýle alebo zdravotnom stave. Výsledkom by mala byť individuálna ponuka presne ušitá na mieru zákazníka. Digitalizácia by tiež mala zredukovať množstvo papierov, skrátiť čas poistných procesov a čakacie lehoty vo všetkých smeroch. A to je rozhodne v prospech klienta. 

 

Ďalšou výzvou bude stále prísnejšia legislatíva týkajúca sa poisťovní. Tento trend platí naprieč celým finančným sektorom. Očakávame, že európska aj národná regulácia budú naďalej „pritvrdzovať“, čo bude klásť vyššie nároky na poisťovne.

 

A vývoj poisťovníctva určite ovplyvní aj stále rastúci záujem o čisto rizikové poistné produkty, ako aj o rôzne asistenčné služby, predovšetkým zdravotného charakteru.

Kľúčové slová

Prečítajte si tiež:
17.1.2018 Ján Beracka

Väzby na daňové raje má najviac slovenských firiem v histórii

Počet slovenských firiem, ktoré majú vlastníka v daňových rajoch, sa v minulom roku zvýšil a dosiahol nový rekord. Vyplýva to z údajov ...

16.1.2018 Ján Beracka

Štátna prémia k stavebnému sporeniu sa má výrazne zmeniť

Ministerstvo financií v pondelok predstavilo zmeny v stavebnom sporení. Rezort do medzirezortného pripomienkového konania predložil návrh ...

15.1.2018 Redakcia FinReport

Finančné aktuality 2/2018

15.1.2018 Ján Beracka

Smernica PSD 2 vstúpila do platnosti

Od soboty 13. januára platí nová európska smernica o platobných službách známa ako PSD 2. Od základu sa mení poskytovanie platobných ...

12.1.2018 Ján Beracka

Daň z poistenia nahradí odvod od októbra, sadzieb bude viacero

Nová daň z poistenia nahradí osempercentný odvod z neživotného poistenia. Ministerstvo financií (MF SR) posunulo do medzirezortného ...

11.1.2018 Redakcia FinReport

Vývoj bitconu je turbulentný, na rade je regulácia

Bitcoin a  ďalšie kryptomeny sú v  súčasnosti mimoriadne horúcou témou. Ide však o mimoriadne nestálu investíciu. Veľký otáznik ...

10.1.2018 Redakcia FinReport

Allianz – SP prevezme aktivity D.A.S. na Slovensku a v ďalších krajinách

Spoločnosť Allianz – SP rozširuje svoje aktivity. Spoločnosť totiž prevezme poisťovacie aktivity spoločnosti D.A.S. Rechtsschutz AG na ...

10.1.2018 Marek Mittaš

Naučte sa sporiť výhodne

Sporenie je jedna z najdôležitejších vecí, ktorú môžeme s peniazmi spraviť. Vytvárame si tak základ pre budúcnosť, pre neočakávané ...

9.1.2018 Natália Hučková

GDPR výrazne rozširuje práva dotknutých osôb

Jedným z  hlavných cieľov prijatia nariadenia General data protection regulation (GDPR) je posilnenie práv dotknutých osôb. Nové práva ...

8.1.2018 Redakcia FinReport

Finančné aktuality 1/2018

8.1.2018 Ján Beracka

Česká vláda schválila novelu zákona o IDD

Nový rok 2018 sa v Českej republike začal v rýchlom tempe. Česká vláda schválila návrh zákona, ktorý do miestnej legislatívy prináša ...

3.1.2018 Ivana Michalová

Banky od nového roka opäť menia svoje sadzobníky poplatkov

Banky opäť menia poplatky za jednotlivé služby. Zmeny sa týkajú nielen hotovostných, ale aj bezhotovostných platobných služieb či ...

2.1.2018 Ján Beracka

Slováci sa správajú modernejšie. Tridsiatnici, aj seniori

Slováci sa postupom času menia. Každá prichádzajúca generácia sa odlišuje od tej predchádzajúcej, a to sa odráža aj vo svete financií a ...

21.12.2017 Marek Mittaš

Banka verzus nebankové subjekty. V  čom je rozdiel?

Ak ide o  peniaze, pôžičku poskytnú banky aj nebankové spoločnosti. Ako si medzi nimi vybrať spoľahlivého ...

19.12.2017 Ján Beracka

Systém krytia hypoúverov sa menia, hypotekárne záložné listy končia

Hypotekárne záložné listy od nového roku končia. V októbri to odhlasovali poslanci Národnej rady SR. Nahradia ich kryté dlhopisy. Banky ...

17.12.2017 Ján Beracka

Úrokové sadzby hypoték už veľmi nemajú kam klesať, budú skôr rásť

Úvery na bývanie sú výhodné a trh s nehnuteľnosťami sa zväčšuje. Taká je súčasná realita, ktorá však nemusí trvať dlho. Menová ...

14.12.2017 Marek Mittaš

Ako si ochrániť elektronické peniaze?

Nenosíme ich v peňaženke ani po vreckách, napriek tomu o ne môžeme prísť. Aj virtuálne peniaze možno reálne ukradnúť. Šperky, ...

12.12.2017 Ján Beracka

Zlyhaných úverov na bývanie a problémových realitných úverov je málo

Financovanie nehnuteľností na Slovensku je pre banky relatívne bezpečnou záležitosťou. Platí to v prípade poskytovania úverov developerom, ...

PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení

SPRAVODAJSTVO

V Poľsku pochodovali zástancovia práva na interrupciu, nesúhlasia s návrhom sprísneného zákona
Dvoch ľudí v Kosove obžalovali z podpory extrémizmu cez sociálne siete
Španielska a portugalská polícia objavila viac ako 700 kilogramov kokaínu
Čínske ministerstvo zahraničných vecí protestovalo, nepozvali ho na rokovanie o Severnej Kórei
Maďarská vláda chce pokutovať neziskové organizácie pomáhajúce utečencom

ANKETA

Akú technicko-administratívnu záťaž očakávate s príchodom GDPR?
malú (0%)
strednú (50%)
výrazné komplikácie podnikania (50%)
neviem o čo ide/neviem odhadnúť (0%)

Chcete dostávať novinky na E-mail?