Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Nový cestný zákon nezvýši bezpečnosť cestnej premávky práve naopak

Správy Sita Poslať
Nový cestný zákon nezvýši bezpečnosť cestnej premávky práve naopak

BRATISLAVA 26. marca 2018 (WBN/PR) - Jednou z najkontroverznejších častí nového cestného zákona, ktorý parlament schválil na svojej predošlej schôdzi, je zmena spôsobu navyšovania celkového počtu staníc technickej kontroly na Slovensku. Oproti doterajšiemu systému bude môcť Ministerstvo dopravy a výstavby SR vďaka veľmi nejednoznačne nastaveným podmienkam povoliť zriadenie de facto neobmedzeného počtu nových staníc STK a to bez zabezpečenia dostatočnej kontroly ich činnosti.
Na prvý pohľad sa môže zdať, že ministerstvo vo finálnej fáze legislatívneho procesu zohľadnilo mnohé z výhrad odbornej a podnikateľskej obce, a upustilo od pôvodne plánovanej úplnej liberalizácie tohto špecifického trhu. V skutočnosti však ide o skrytú liberalizáciu, keď ministerstvo síce zachovalo existujúcu sieť staníc STK, ale stanovilo štyri podmienky, za ktorých je možné otvoriť nové stanice nad rámec existujúcej siete.
Kým prvé dve podmienky síce nerešpektujú aktuálnu vyťaženosť staníc STK a skutočné potreby motoristov, je možné s nimi za určitých okolností súhlasiť, pretože v nich vidieť snahu o systémové a hlavne predvídateľné riešenie. Prvá podmienka umožňuje vznik nových staníc STK prostredníctvom fixného stanovenia minimálneho počtu takýchto staníc v okrese a kraji. Druhá podmienka umožňuje vznik nových staníc STK v prípade, že „počet evidovaných vozidiel v danom okrese vytvára predpoklady na vyťaženie viac ako 25 % kapacity ďalšej kontrolnej linky stacionárnej stanice technickej kontroly.“
Pri tretej a štvrtej podmienke si ministerstvo prostredníctvom veľmi vágnych a nejednoznačných definícií ponechalo voľné ruky na otvorenie ľubovoľného počtu nových staníc STK po celom Slovensku. Tretia podmienka umožní vznik nových staníc STK ak „potrebné kapacity v sieti stacionárnych staníc technickej kontroly sú v danom okrese nedostatočné najmä z dôvodu, že spádová oblasť daného okresu pokrýva aj susedné okresy.“ Štvrtá podmienka je prinajmenšom rovnako problematická, keď nové stanice STK je možné otvoriť ak „regionálne podmienky dopravnej infraštruktúry vyžadujú zriadenie stacionárnej stanice technickej kontroly nad rámec existujúcej siete stacionárnych staníc technickej kontroly.“
Takto nejednoznačne nastavený model rozširovania siete umožňuje ministerstvu svojvoľne rozhodnúť komu a kde udelí povolenie na zriadenie novej stanice STK. Dá sa preto očakávať, že jedným z mnohých neželaných sprievodných javov bude aj priestor na korupčné správanie zo strany potenciálnych záujemcov o nové stanice STK. Nemenej závažným problémom je skutočnosť, že ministerstvo už dnes nedokáže zabezpečiť efektívnu a dôslednú kontrolu nad existujúcou sieťou STK. S masívnym nárastom počtu nových staníc STK sa táto situácia len zhorší.
Genéza zámeru liberalizovať trh staníc STK je pritom oveľa dlhšia. Už začiatkom roku 2017 Ministerstvo dopravy a výstavby SR (ďalej len „ministerstvo“) predstavilo novelu zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Jedným z hlavných cieľov tejto novely bolo úplné zrušenie siete. V rámci legislatívneho procesu nesúhlasný postoj so zrušením siete vyjadrilo viacero významných organizácií vrátane Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR, Slovenskej asociácie malých a stredných podnikov a živnostníkov, Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory a Zväzu automobilového priemyslu SR.
Súčasťou medzirezortného pripomienkového konania bolo aj zaslanie úspešnej hromadnej pripomienky a viacerých individuálnych pripomienok verejnosti. Dokonca členovia Hospodárskej a sociálnej rady SR vo svojich záveroch vláde SR odporučili akceptovať výhrady voči navrhovanému zrušeniu siete. Vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti a vďaka predloženému pozmeňujúcemu návrhu zo strany koaličných poslancov P. Náhlika (SMER-SD) a R. Baláža (SNS), ktorý navrhoval zachovať sieť, sa ministerstvo rozhodlo novelu zákona č. 725/2004 Z. z. vziať späť a nepokračovať v legislatívnom procese.
Žiaľ, rovnaký návrh na zrušenie siete bol už obsiahnutý v úplne novom vládnom návrhu zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, ktorý ministerstvo zaradilo do legislatívneho procesu paralelne k novele zákona č. 725/2004 Z. z. Je potrebné zdôrazniť, že ministerstvo zrušenie siete do nového zákona presadilo napriek rovnakým výhradám zo strany odbornej a podnikateľskej obce ako v prípade stiahnutej novely zákona č. 725/2004 Z. z. Navyše, šlo o hrubé porušenie základných princípov parlamentnej demokracie, keď sa ministerstvo opätovne pokúsilo presadiť rovnaký zámer napriek už raz jasne deklarovanému nesúhlasu poslancov Národnej rady SR.
Vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti a pod tlakom koaličných partnerov bolo ministerstvo nútené prostredníctvom pozmeňujúceho návrhu predloženého na rokovaní príslušných výborov Národnej rady SR predložiť „kompromisné riešenie“. Toto riešenie však nemožno vnímať inak ako skrytú liberalizáciu trhu staníc STK.
Viac k témam: cestný zákon, STK, STK kontrolaZdroj: Webnoviny.sk - Nový cestný zákon nezvýši bezpečnosť cestnej premávky práve naopak © SITA Všetky práva vyhradené.

Zdroj a foto: SITA

© SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. si vyhradzuje výlučné právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.

logo
Prečítajte si tiež:
25.4.2024 Martin Jamnický

Investori začali dávať prednosť ETF fondom pred podielovými fondmi

Slováci zmenili preferencie pri investovaní. Potvrdzuje to nová štatistika Preferencie Slovákov pri investičných rozhodnutiach prechádzajú ...

25.4.2024 Robert Juriš

Na Slovensku pracuje rekordných viac ako 103-tisíc cudzincov

Počet pracujúcich cudzincov na Slovensku dosiahol nový rekord. V marci tohto roku sa ich počet vyšplhal nad úroveň 103-tisíc. Pritom až ...

25.4.2024 Správy

Ústavný súd nepozastavil účinnosť rozpočtu, opozícii sa nepáčilo skrátenie rozpravy

25.4.2024 (SITA.sk) - Ústavný súd SR nepozastavil účinnosť rozpočtu verejnej správy na tento rok. Skupina 31 poslancov parlamentu totiž ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Škody po vyčíňaní prírodných živlov vlani stúpli v stovkách percent

Počasie počas minulého roku niekoľkokrát ukázalo svoju divokosť a nevyspytateľnosť. Povodne, prívalové dažde, krupobitia, tornádo, ...

24.4.2024 Správy

Danko chce zákonom o mimovládkach zistiť, kto je súper vlády. Očakáva schválenie svojich návrhov (video)

24.4.2024 (SITA.sk) - Slovenská národná strana (SNS) očakáva schválenie svojich predkladaných návrhov týkajúcich sa rekreačných poukazov ...

24.4.2024 Správy

Fico si chce posvietiť na spôsob prideľovania spisov v kauzách, vo viacerých rozhodoval sudca Kliment (video)

24.4.2024 (SITA.sk) - Ministerstvo spravodlivosti SR chce prešetriť spôsob, akým spôsobom prideľoval systém na Najvyššom súde (NS) SR spisy ...

24.4.2024 Roland Régely

Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť

Slovenská sporiteľňa nedávno oznámila, že jej call centrum bude kompletne pracovať z domu. Najväčšia slovenská banka to odôvodnila ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o ochrane spotrebiteľa pomôže nakupujúcim aj obchodníkom

Ďalšia novela zákona o ochrane spotrebiteľa je na svete. Schválili ju poslanci parlamentu a platiť začne od 1. júla tohto roku. Hlavným ...

24.4.2024 Správy

Pravoslávneho kňaza, ktorý viedol spomienkový obrad za Alexeja Navaľného, suspendovali a preložili do iného kostola

24.4.2024 (SITA.sk) - Ruská pravoslávna cirkev na tri roky suspendovala kňaza, ktorý viedol spomienkový obrad za zosnulého ruského ...

24.4.2024 Správy

Prezident USA Biden svojím podpisom potvrdil vojenskú pomoc Ukrajine, Izraelu a Taiwanu

24.4.2024 (SITA.sk) - Americký prezident Joe Biden v stredu podpísal zákon o vojenskej pomoci Ukrajine, Izraelu a Taiwanu v celkovej sume 95 ...

24.4.2024 Robert Juriš

Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká

Spoločnosť OpenAI je jednou z firiem, ktorej sa vlani podarilo urobiť takzvanú dieru do sveta. Na báze umelej inteligencie vyvinula chatbot ...

24.4.2024 Správy

Pri pobreží Tuniska našli devätnásť mŕtvych tiel migrantov

24.4.2024 (SITA.sk) - Telá devätnástich migrantov našli pri pobreží Tuniska, ktoré je jedným z hlavných východiskových bodov pre tých, ...

24.4.2024 Správy

Progresívci sa pre schválené zmeny v RTVS oblečú do čiernej, plánujú sa obrátiť aj na Ústavný súd (video)

24.4.2024 (SITA.sk) - Progresívne Slovensko (PS) je v súvislosti so schválenými zmenami v RTVS pripravené obrátiť sa na Ústavný súd SR a po ...

24.4.2024 Správy

Smernica o práci pre digitálne platformy by na Slovensku mohla znížiť čisté príjmy, vyhlásil Mihál

24.4.2024 (SITA.sk) - Slovenský europoslanec Jozef Mihál priznal, že nebol zástancom novej smernice Európskeho parlamentu o zlepšení ...

24.4.2024 Správy

Veľký prieskum: Slováci podporujú prechod fajčiarov na menej škodlivé produkty

24.4.2024 (SITA.sk) - Obyvatelia únie nesúhlasia s európskou politikou v oblasti tabaku. Brusel by mal podľa nich upustiť od nereálnych ...

24.4.2024 Správy

Vláda urobí z RTVS dezinformačné médium šíriace propagandu, tvrdí Gröhling. Navrhovaný zákon patrí do obdobia tvrdej totality

24.4.2024 (SITA.sk) - Vláda urobí z Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) dezinformačné médium, ktoré bude šíriť provládnu a neskôr ...

24.4.2024 Správy

Značka Ayvens vstúpila už aj na slovenský trh. Stáva sa najväčším hráčom na trhu udržateľnej mobility

24.4.2024 (SITA.sk) - Slovensko sa stalo jedenástou krajinou z celkového počtu 42 krajín, v ktorej sa spustila komunikácia novej značky Ayvens. ...

24.4.2024 Správy

Šéf Najvyššieho súdu sa rázne ohradil voči tvrdeniam Fica o odmietnutí súčinnosti pri bleskovej kontrole z ministerstva

24.4.2024 (SITA.sk) - Predseda Najvyššieho súdu (NS) SR Ján Šikuta sa razantne ohradil voči tomu, že by najvyšší súd odmietal akúkoľvek ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay